Työmarkkinatuki 500 päivän jälkeen?

..työtön..

Kohta puolin tulee täyteen 500 päivää työttömyyttä. Noin 150 päivää on kertynyt jostain lähes 10 vuoden takaa (jonka jälkeen opiskelua ja töitä) ja nyt tässä parin vuoden aikana loput 350 päivää.

Kysymykseni kuuluu, että mitä tässä nyt tapahtuu, kun toi 500 päivää tulee täyteen?

Tosin noissa papereissa lukee aina jostain syystä, että "Teille on maksettu peruspäivärahaa yhteensä xxx päivältä." ja laput on otsikoitukin, että "Ilmoitus peruspäivärahan maksamisesta"... Mutta se lienee vain Kelan oma tapa kaikkien työttömien kohdalla? Kaiken järjen mukaan olen kuitenkin työmarkkinatuella ja summatkin viittaa siihen (eli 31,36 e/pv)...

3

714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+18

      Siis jos olet ollut viimeisen 28 kuukauden aikana kokoaikatyössä (viikossa vähintään 18 h) vähintään 34 viikkoa, niin nuo päivät pitäisi saada nollattua. Miksei sitä ole tehty kun tulit uudelleen työttömäksi pari vuotta sitten? Onkohan nyt myöhäistä? Jos päivät nollataan, ei tapahdu mitään.

      Saat nyt peruspäivärahaa, koska olet joskus täyttänyt työssäoloehdon. Se on samansuuruinen kuin täysi työmarkkinatuki. Ero on lähinnä siinä, ettei tarveharkintaa esim. puolison tulojen perusteella sovelleta.

      Kun päivät tulevat täyteen, siirryt tarveharkinnattomalle työmarkkinatuelle. Se on tosiaan samansuuruinen kuin peruspäiväraha ja sitä maksetaan 180 päivää. Eli 500 päivän rajapyykki laskee tuloja lähinnä ansiosidannaiselta tippuvilla. Käytännössä mikään ei muutu tässä kohtaa entiseltä peruspäivärahalaiselta.

      Jos et ole tarveharkinnattoman tuen loppuessa (n. 8kk päästä) työllistynyt Kela pyytää selvityksiä mahdollisen puolison tuloista ja pääomatuloistasi sekä omaisuudestasi. Jos ne ovat riittävän pienet saat edelleen täyden tuen, mutta jos puoliso tienaa "liikaa" tai saat pääomatuloja voivat tuet loppua kokonaan tässä kohtaa. Tai tukesi on jotain tuolta väliltä.

      Samoin työkkäri kiinnostuu sinusta liikaa kun olet saanut 500 180 päivää tukia ja kunta joutuu maksamaan puolet tuestasi ellet ole aktiivitoimissa. Kunnasta riippuen lähete kuntouttavaan työtoimintaan voi odottaa ja kieltäytyminen tietää tippumista leikatulle toimeentulotuelle tai tulottomaksi. Sinulle laaditaan myös aktivointisuunnitelma työkkärin ja sosiaalityöntekijän kanssa, kieltäytymisestä sama seuraus.

      • ..työtön..

        Kiitos! Toi selvensikin paljon.

        Kyllä tässä koko ajan on jotain pientä työkeikkaa, mutta alastani johtuen se on tosiaan aina keikkaluontoista ja usein vain muutamia päivä kerrallaan.


    • työtön..

      Minä oon ollu jo 3 vuotta ja 3 kuukautta työttömänä. Ja mitään työkuntoutuksia ei ole tarjottu eikä sosiaalivirkailijoita ole työkkäriin astellut. seuraava käynti lokakuussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe