Kumpi on ihmisen oikea luonne - selvinpäin vai humalassa ?

Kuis on ?

Oon viime aikoina miettiny tota paljonkin ja haluisin lukee muidenkin mielipiteitä.
Sitähän siis sanotaan, että totuus tulee (lapsen ja) humalaisen suusta.
Humalaisella ei ilmeisesti oo silloin rohkeutta sanoo selvinpäin asioita.
Ja tunnepuolen asioistahan useimmiten on kyse.

Hain netistä erilaisia lainauksia:
- humalassa sanottu on selvinpäin mietitty.
- humalassa tulee positiivisemmaksi ja tunteellisemmaksi.
- tulee esitettyä kiinnostunutta, vannottua rakkautta, suunniteltua tulevaisuutta jne.
- viina tuo esiin rakkauden kaipuun.

Pitääkö nuo asiat mielestänne paikkaansa vai onko niin, että:
- sekoittaako viina mielipiteet, halut ja tosiasiat ?
- sanooko humalainen mitä olettaa vastapuolen haluavan kuulla ?
(eikä siis olisi valmis toteuttamaan sanomiaan asioita selvinpäin?)
- jos on selvinpäin hiljaisempi ihminen, niin saako sitten vaan humalassa
sanottua sen mitä oikeasti ajattelee, niin hyvässä kuin pahassa ?
- elääkö humalainen vain sen hetken tunteen mukaan ?
- onko vain kännissä tunteet valloillaan ja on joko hemmetin huono olo
tai sitten hemmetin hyvä olo ?

Tästä tuli aika pitkä, mutta olis kiva jos viitsisitte vastailla. Ja etenkin sellaiset jotka tietävät aika paljon alkoholia kuluttavansa. Niin tuleeko mitään yllämainittuja fiiliksiä vai ihan erilaisia ? Itse otan vaan sen verran, että olo on hieman normaalia hilpeempi, mutta kontrolli pysyy kuitenkin eikä muisti mene.

238

25120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riisi serkku suudelm

      Känniseen en luota missään asiassa, ikinä!

      • Jaakko Koo.

        Suomalaisen naisen humala on kaunis!


      • herraasiallinen

        Todellinen estoton persoona tulee esille humalassa, sanokaa mitä sanotte.
        Ja humalassa on täysi vastuu teoista!


      • ossi

        lainaakseni iinaa, haittakse, heh. no, joo


      • Onko se niin
        herraasiallinen kirjoitti:

        Todellinen estoton persoona tulee esille humalassa, sanokaa mitä sanotte.
        Ja humalassa on täysi vastuu teoista!

        Niin, se Hyvinkääläinen ampujakin oli humalassa, eli perusluonne tuli esiin.


      • miekkonen1111

        No sekin riippu millanen ihminen on humalassa, koska humala tuo (minulla) tunteellisemman puoleni esiin.


      • Selvä mutta ei selvä
        Onko se niin kirjoitti:

        Niin, se Hyvinkääläinen ampujakin oli humalassa, eli perusluonne tuli esiin.

        Ei ollut; puhallus näytti nollaa.


      • Vääristynyt luonne
        herraasiallinen kirjoitti:

        Todellinen estoton persoona tulee esille humalassa, sanokaa mitä sanotte.
        Ja humalassa on täysi vastuu teoista!

        Ei se silti oikea todellinen luonne ole vaikka estoton oliski.


      • Anonyymi
        Jaakko Koo. kirjoitti:

        Suomalaisen naisen humala on kaunis!

        pskaa! Känniläinen näyttää mielisairaalta vajakilta, tyhjä katse, sumeat ajatukset
        Älkää vetäkö kännin puolelle, jos haluatte jonkun hurmata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pskaa! Känniläinen näyttää mielisairaalta vajakilta, tyhjä katse, sumeat ajatukset
        Älkää vetäkö kännin puolelle, jos haluatte jonkun hurmata.

        Ihminen valehtelee paljon , mainokset kaiken ja laki on tulkittavissa.

        Älä luota näistä mihinkään , itseesi kuitenkin eniten on turvauduttava.


      • Anonyymi

        En minäkään luota opr financeen, känniseen luotan 97 %.


    • -

      ei oo eroo: haluan häntä selvänäkin

      • ap.

        tietääkö haluamisesi kohde sen myös...?


      • tarkennusa
        ap. kirjoitti:

        tietääkö haluamisesi kohde sen myös...?

        Ai sen että haluan myös selvinpäin vai sen että haluaa humalassa ja selvinpäin...?, ed ei oo mun kirjoittama mut komppaan joten kysyn.

        Minä tahon myös väsyneenä ja iloisena, pirteenä, vihaisena (harvoin olen) ym ym ym,,, kaikkien olotilojen vallitessa.


    • sitä sitten mietit

      Toisena päivänä muistat ne hyvät jutut ja toisena taas sitten ne huonot.Kummat painaa vaakakupissa enemmän?

    • Huono totuus

      Seison edelleen kaiken sen takana, mitä olen juovuksissa sanonut, ei se tosiasioita miksikään muuta. Rakastan.

      • ap.

        tietääkö rakkautesi kohde sen myös...?


    • **s**

      Olen elänyt humalassa "hetkessä" ja tehnyt ja sanonut asioita, joita en selvinpäin tekisi tai pitäisi tärkeinä, joskus tietty oikeasti tärkeistäkin asioista tulee avauduttua. Yhden ihanan hetken koin humalassa viime vuoden puolella. Vaikka olin humalassa, ei se siltä oikeastan tuntunut, vaan yhtä ihanalta ja mieleenpainuvalta kuin jos olisi ollut selvinpäin.

    • Vakavasti Humalassa

      Humalassa tulee helpommin sanottua ja tehtyä asioita, jotka selvinpäin pn helpompi jättää sanomatta/tekemättä. Humala nostaa tunteet pintaan ja työntää järjen äänen kauemmas. Harvemmin humalainen osaa olla laskelmoiva. Kyllä se totuus sieltä paljastuu.

      • ap.

        Toi olisi kiva uskoa...Siis että jos humalainen ei olis laskelmoiva.
        Ja että ne asiat mitä on päissään sanonut, olisi niitä selvinpäin mietittyjä juttuja.
        Mutta tiedä häntä...


      • ***i
        ap. kirjoitti:

        Toi olisi kiva uskoa...Siis että jos humalainen ei olis laskelmoiva.
        Ja että ne asiat mitä on päissään sanonut, olisi niitä selvinpäin mietittyjä juttuja.
        Mutta tiedä häntä...

        humalaiselta totuuden kuulee >ei mitään laskelmoitua


      • Humalassa olit
        ***i kirjoitti:

        humalaiselta totuuden kuulee >ei mitään laskelmoitua

        Niin totuus tais tulla viimes, eli mitä sä musta haluat?


      • selvä pää :)
        ap. kirjoitti:

        Toi olisi kiva uskoa...Siis että jos humalainen ei olis laskelmoiva.
        Ja että ne asiat mitä on päissään sanonut, olisi niitä selvinpäin mietittyjä juttuja.
        Mutta tiedä häntä...

        Kyllä minäkin olen sitämieltä että humalassa ihminen sanoo niitä asioita joita selvinpäin miettii vain omassa päässään eikä uskalla sanoam ääneen. Siksi kai yleensä pomotkin aina haukutaan pikkujouluissa kun ihmiset on niin humalassa ettei enään pysty kontroillaamaan puheitaan. Siinähän se on kun ei pysty enään kontrolloimaan puheitaan niin siit tulee sanottua kaikki mikä mieltä painaa :))

        Olen huomannut tätä oman perheeni jäsenissä että ne todelliset tunteet tulee sieltä suusta ulos vasta kun on otettu vähän miestäväkevämpää. Suruakaan ei oikein osata käsitellä selvinpäin, mutta humalassa se on helpompaa...varsinkin suomalaisele miehelle on niin vaikeeta selvinpäin kertoa tunteistaa, hyvistä tai huonoista.


    • hiiri vaan

      Kuules sitä on jo tykkäämisestäkin ihan humalassa ei siihen viinaksia edes tarvita. :D

    • Itsellä on...

      Onko ap.llä ristiriitaisia kokemuksia, vai miksi kysyt?

      • ap.

        No onpa hyvinkin. Aika paljonkin ristiriitaisia kokemuksia.
        Lähinnä sellasista asioista mitä on kirjoteltu miehen kanssa.
        Kasvokkain tietenkin näkisi onko kännissä vai ei.
        Mutta tietyt asiat mitä hän kirjotti, etenkin sellaset mulle merkittävät,
        niin onpa tullut vasta nyt mieleen, että liekö ollut sitten kaikki
        humalatilassa kirjotettuja, kun selvinpäin oli ihan toista maata...(eli livenä).
        Niin siitä aloin miettimään, että noinko paljon viina muuttaa, jos muuttaa...
        Että mihinkä sitten voi luottaa, vai ei just yhtään mihinkään. Missään asiassa.


      • Riippuu ihmisestä.
        ap. kirjoitti:

        No onpa hyvinkin. Aika paljonkin ristiriitaisia kokemuksia.
        Lähinnä sellasista asioista mitä on kirjoteltu miehen kanssa.
        Kasvokkain tietenkin näkisi onko kännissä vai ei.
        Mutta tietyt asiat mitä hän kirjotti, etenkin sellaset mulle merkittävät,
        niin onpa tullut vasta nyt mieleen, että liekö ollut sitten kaikki
        humalatilassa kirjotettuja, kun selvinpäin oli ihan toista maata...(eli livenä).
        Niin siitä aloin miettimään, että noinko paljon viina muuttaa, jos muuttaa...
        Että mihinkä sitten voi luottaa, vai ei just yhtään mihinkään. Missään asiassa.

        Se riippuu ihan ihmisestä muuttaako alkoholi luonnetta ja kuinka paljon. Tiedän niin monia, jotka humalassa sanovat asiat vain suoremmin ja joihin voi silti luottaa, vaikka on kännissä. Mutta ex-mieheni muuttui juodessaan täysin. Selvinpäin aivan eri ihminen... niin kahta eri persoonaa ei uskoisi samassa ihmisessä olevan ellei itse näkisi.


    • eiluonnettamuuta

      Eihän alkoholi minun mielestä ihmisen perusluonnetta muuta mitenkään, ehkä tulee hölmömmäksi vain humalassa.

      Ellei ole joku ADHD-metamfetamiini-mies.

      • Anonyymi

        Ratiritirallaa, tuuli taalvihallaa,
        Suavatten lapset lasketella,
        Luistella ja lauleskella
        Ja kerta vielä. Hih!


    • peace^^

      Mä onneksi olen ollut selvinpäin ( toisin kuin hän luulee) kaikissa tunnustuksissani. Mua vituttaa se, että hän pisti kaiken kännin piikkin, niinkin suuresta asiasta oli kuitenkin kyse.

      • peace^^

        Nii että kännissä on tainnut sitten tulla esiin ne alitajunnan viestittämät pelot, jotka on osoittautuneet todeksi.


      • ap.

        Sama juttu mullakin. Kyllä mun silmissä miehen "pinnat" eli "pisteet" eli "arvo" hieman laskee, jos tietyt sanomiset laitetaan vaan kännin piikkiin, eli ei sitten
        pysty seisomaan sanojensa takana (laitoin tosta aiheesta eilen yhden aloituksen).
        Eli kun yrittää vähän niistä tietyistä sanomisista ja lupauksista kysellä, niin vedotaan vaan tyyliin että äääh...öööh...no mä taisin olla vähän päissäni...
        Niin sen takia väsäsin tuon toisenlaisen aloituksen, että saisi lisää näkökulmia.


      • ed
        ap. kirjoitti:

        Sama juttu mullakin. Kyllä mun silmissä miehen "pinnat" eli "pisteet" eli "arvo" hieman laskee, jos tietyt sanomiset laitetaan vaan kännin piikkiin, eli ei sitten
        pysty seisomaan sanojensa takana (laitoin tosta aiheesta eilen yhden aloituksen).
        Eli kun yrittää vähän niistä tietyistä sanomisista ja lupauksista kysellä, niin vedotaan vaan tyyliin että äääh...öööh...no mä taisin olla vähän päissäni...
        Niin sen takia väsäsin tuon toisenlaisen aloituksen, että saisi lisää näkökulmia.

        Aivan. Mä vielä kasvokkain mainitsin hänelle että olin selvinpäin. Taisi tulkita taas käänteisesti tilanteen. SItä se oon uskovaisten maailmassa. Mikään ei ole siltä miltä näyttää ja silmät puhuvat, suu suoltaa jotakin muuta :/


    • teeeeeeeeeee

      Viina sekoittaa halut ja tosiasiat ! Ja humalainen sanoo mitä olettaa vastapuolen haluavan kuulla. Tosin jälkimmäisestä tiedän ihmisiä jotka tekevät humalassa päin vastoin. Todellakii päinvastoin... Taitaa olla tuo viina hullun houreita, koskaan voi tietää mitä noista tuleman pitää...

      • ap.

        Tuota mäkin oon vähän pelännyt, että onko sanonut vaan sellasta mitä on olettanut mun haluavankin kuulla, siis sanonut vaan mun mieliksi, ollenkaan tarkottamatta.
        Prkl jos näin on ollu...


      • ?
        ap. kirjoitti:

        Tuota mäkin oon vähän pelännyt, että onko sanonut vaan sellasta mitä on olettanut mun haluavankin kuulla, siis sanonut vaan mun mieliksi, ollenkaan tarkottamatta.
        Prkl jos näin on ollu...

        Miksi et kysy suoraan???


    • ei estoja eikä järke

      mikä on oikea luonne?

      humalassa ihmisellä kontrolli lähtee, ei ole niin estynyt, ei pelkää eikä mitään. Itseluottamus on korkealla, usko itseen ja omaan hyvään tahtoon koholla, järki jättää ja muuta. Onko se nyt sitten oikea luonne :-/?

      • abcdkissakävelee

        Tuohon voisi sanoa: Men With Power, just is keepiing control.


    • Näin minä ajatt...

      Viinahan "vapauttaa" todelliset tunteet. Päätelmä: Yksi "ystäväni" oli lapsena usein ilkeä minulle ja muillekkin. "Aikuistuttuaan" hän muttui hirveän mukavaksi,ystävälliseksi ja auttavaksi lähes kaikkia kohtaan...mutta usein kun hän kännää niin on nyrkit pystyssä ja haastamassa riitaa. En löydä muuta selitystä kuin että patoutuneet tunteet purkautuvat kännissä...

      • j1iy34y19g

        http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,2530,15595,7595,26489 vuodesta toiseen saa näimmä ihmisille pistää samaa infoo että yli-aggressiivinen käytös alkoholin vaikutuksen alaisena on suurelta osin geeneissä.


    • Hotellikuolema vei

      Alkoholi pilasi suhteeni... enkä kuitenkaan ole ns. ongelmakäyttäjä.

      Olimme "kaukosuhteessa", viestittelimme toisillemme päivittäin, mutta näimme harvoin. Ikävä oli kova.
      Työstressin, ikävystymisen, ikävän ja turhautuneisuuteni takia turvauduin sitten alkoholiin relaksanttina - tuhoisin seurauksin.

      Humaltuneena mietin ihan liikaa. Koko elämänhistoriani pyöri mielessä; en osannut elää vain "tässä ja nyt" ja tulevan toivossa vaan kaikki vanhat luurangotkin rynnivät kaapista
      ... eli minusta tuli epäluuloinen, ilkeä, syyttelevä, mustasukkainen - ja petollinen. Kostin oletettua pettämistäni ihan varmuuden vuoksi.

      Olen oppinut seuraavaa:
      - alkoholi kohtuullisesti käytettynä ja hyvässä seurassa tekee minusta, ujosta introvertistä, vilkkaan, puheliaan, hauskan
      - humalassa olen tunteellisempi; hyvässä seurassa positiivinen, yksin - tai ikävässä seurassa - ollessani melankolinen ja skitso
      - kännissä saatan sanoa asioita, joita olen selvänäkin mietiskellyt; usein vain huomaa, että asioita pulpahtelee myös alitajunnasta jas niistäkin on sitten pakko avautua - sekä hyvässä, että pahassa
      - alkoholi ja typerä seura tekee minut kettumaiseksi
      - rakkauselämä (lihallinen/sielullinen) kärsii viinasta
      - humalasta/hiprakasta ei pidä tehdä tapaa vaan sen tulisi olla vain sillointällonen ilahduttava yllätys normaalin arkirutiinin keskeyttäjänä... noin 3 - 4 kertaa vuodessa... ja silloinkin vain hyvien ystävien seurassa!

      Tässä ei nyt ollut mitään uutta. Varmaan joku Kansanterveyslaitoskin sanoo samaa brosyyreissään...
      mutta niin vain tuli tämäkin sitten empiirisin kokein todistettua itselleni.

      • ap.

        Hyvä kirjoitus - kiitos !!!


      • tittidiitii

        Toi olis voinu olla melkein kun suoraan mun elämästä kirjotettua. En kyl olis sitä ite noin hienosti selittää, mut kuulosti vaa todella tutulta. Tästä syystä oon en käytä enää lähes ollenkaa alkoholia. Juokoon ne joille sopii!


    • Viina ei sovi mulle

      Riippuu siitä kenelle puhuu. Jos ei tarvis esittää mitään, varmaankin tulee sanottua, minkä on selvinpäin ajatellut.

    • ,

      Jos se luonne kovin paljon muuttuu, niin molempiin luonteisiin voi suhtautua hyvin kriittisesti ja epäluuloisesti

    • badbed

      Humalassa tulee totuus esiin.Mäkin kastelen aina sängyn kun tulee liikaa juotua.No minkä sitä tavoilleen voi.

    • vain lasillinen

      Olen melankolinen luonteeltani, mutta on siihen syytäkin kun on ollut monia vastoinkäymisiä elämässä.

      Yksi lasi on ok, se piristää, mutta enempi alkoholi ei sovi minulle, silloin tulee mieleen juuri ne ikävät ajat ja muutun hiljaiseksi ja surumieliseksi.

      • OEURWEIFSUWRI

        minulla sama! Hiprakassa olen tietysti nauravainen (no sitä olen selvinpäinkin) ja iloinen. Mutta kunnon kännissä en muutukaan kovaääniseksi vaan kyhjötän vain hiljaa paikallani ja mietin kaikkia tunnejuttuja itku silmässä :----------D


    • humalassa tunteellin

      Humalassa sitä saattaa vaikka lepakoita koittaa iskeä.

    • mtjgadd6nmt

      Todellisuus on vain raittiusliikkeen luoma illuusio..

    • Joo ja ei.

      Satunnainen kännääjä saattaa laukoa totuuksia mitä ei selvinpäin kehtaa sanoa. Alkoholismi on sairaus joka johtaa mm. epäluuloisuuteen.

      • Anonyymi

        Onko satunnainen kännääjä alkoholisti?


    • teeeeeeeeeeeeeee

      Uskosin alkoholin vaikuttavan mieheen ja naiseen jossain määrin myös eritavoin samoissa asioissa. Vai liekö luonteesta ja tuulesta riippuu sekin :). Huomannu sellasen mielenkiintoisen seikan, miehet, jos on ressiä ja suruja,ja ottaa siihen alkoo "rentoutuakseen" on pian nyrkki hyppysillä ja haastamassa riitaa ja purkautumassa jopa tuntemattomalle, kun taas nainen johonkin suuttumukseen tai ressiin ottaessaan rentoutuu niin ettei sitä saa suuttumaan mikään :). Ei yhtään mikään. Nauraa vaan asioille,Vaikka selvinpäin samasta asiasta suuttuisikin oikeesti niin et oksat pois :).. Varmaan joku tuuli kysymys.... Mut mullei älli riitä tälläseen keskusteluun... :))).

    • Long john

      KUULOSTAA pissisten juttuilta!! vahavasti muuten. kun äijä ottaa kännit niin ottaa ja morsian kaunistuu :D

    • leevi....

      Alkoholi tekee ihmisestä aina sen saman humalaisen paskan.

      • Viisasten juoma

        Olen iloinen tyyppi selvänä ja (hyvin) pienessä sievässä vielä iloisempi.


    • renuer

      Jos kymmenestä humalakerrasta puolessa olet agressiivinen,on todennäköistä,että jotain psyykessä pielessä,voi olla myös aivan aivotoiminnossa pielessä vain hyväolon hormoonin eritys.
      Yleisesti voidaan sanoa,että hyvin huumorintajuiset ihmiset yleensä ovat humoristeja enimmäkseen myös humalassa ollessaan...mutta poikkeuksia on myös.
      Minä jos olisin valitemassa vastakkaista sukupuolta..tekisin salaa alko-testin,juottamalla hänet reippaaseen humalaan,useita kertoja,jos käytös näyttäisi kallistuvan riitahakuiseksi ,unohtaisin tyypin..koska riitainen on riitainen lähes poikkeuksetta läpi elämänsä..ikävä kyllä.
      Itse nuorena vaimoa valittaessa jätin pari vaimo kanditaattia ko. oireilun takia..tyytyväinen ratkaisuuni ole vieläkin.

    • et silleen

      sekoittaako viina mielipiteet, halut ja tosiasiat ?
      -Sekoittaa ja helposti
      - sanooko humalainen mitä olettaa vastapuolen haluavan kuulla ?
      - Ei sano.
      - jos on selvinpäin hiljaisempi ihminen, niin saako sitten vaan humalassa
      sanottua sen mitä oikeasti ajattelee, niin hyvässä kuin pahassa ?
      - Ei saa.
      - elääkö humalainen vain sen hetken tunteen mukaan ?
      - Kyllä ja se hetki on lyhyt, tunteet voi muuttua hyvin nopeasti
      - onko vain kännissä tunteet valloillaan ja on joko hemmetin huono olo
      tai sitten hemmetin hyvä olo ?
      -Kyllä on, vaihtelee hyvästä huonoon.

      Olen vain seuraillut kännisten touhuja siitä tiedän.

    • näin muuten on.

      Suomalaisten humalanpalvonnan paskapuhetta.

    • oppeliini1

      Kännipäisen molinää ei kukaan täysijärkinen ota vakavasti.
      Oikeastaan se on alentavaa kuunneltavaa, eikä känniläistä voi muuta kuin halveksia.

      • ...

        Jos halveksit niin tsekkaa oma pelikuvas löytyykö siitä jotain säröä`?


    • D;

      Yks poika sano kännis ett rakastaa mua ja sit alko puhuu mulle ku huoralle ja ehdottelee kaikkee.. sit ku se oli selvin päin ja sanoin mitä se oli sanonu nii
      se sano silti että se tykkää mutta pyysi anteeksi sitä mitä oli ehdotellu
      Eli voisko olla nii et se sanoo mitä oikeesti haluu vai vaan että kännis on kiva puhuu paskaa..

      ja samoja kysymyksiä oon miettiny ku tämän keskustelun avaaja.

    • jeppejoi

      Ainakin itse muutun humalassa aika inhottavaksi, ja siksi en juuri juo. Se on varmaan juuri noin, että viina poistaa estoja, joskus liikaakin. Jos vaikka naapurisi on pikkumielinen paskiainen, sanot hänelle silti hyvää huomenta ja hymyilet postilaatikolla, koska naapurin kanssa on parasta olla väleissä. Baarissa sitten tokaiset päin naamaa, että mitän naapurin pikkupaskiainen...

      • Hemmop

        Sama täällä,muutun täysin paskiaiseksi kännissä, lauon totuuksia ja arimpia salaisuuksia puolitutuille ja ventovieraille:( seuraavien viikkojen ajan odotan kauhulla seurauksia :( onnekseni niitä ei ole tullut.ai niin, valehtelen myös humalassa,hävettää jatkuvasti ja vuosia kaikki kännisekoilut,ja pahimpana kaikista,käyttäydyn seksuaalisesti holtittomasti.viina ei sovi minulle.


    • ryypyt jättänyt

      Viinapäässään helposti kärjistää asioita. Päissään voi helposti saada ideoita, mutta loppusilaus jää puuttumaan. Joskus on opiskelun takia ollut pakko kirjoittaa useamman sivun kirjoitus, niin on ryypänny ja kirjoittanut alkutekstin päissään, jota on sitten selvinpäin korjannut, ja saanut ihan hyvät arvosanat. Viina vähentää itsekritiikkiä.

      Kaljalasin läpi naisetkin näyttävät kauniimmilta.

      • Lisätään vielä

        Ajan kuluessa tai juomamäärien lisääntyessä viinan haitat kasvaa isommiksi kuin hyödyt


      • sdjfhjdf

        Jep alkoholi voi joskus antaa ihan hyvääkin inspiraatiota tai alkupotkua/ rohkeutta joidenkin asioiden suorittamiseen. Eikä siinä sinänsä ole mitään pahaa, jos osaa silti tarpeen tulle tehdä niitä asioita ilman alkoholiakin. Liian monelle vaan käy niin, että sitä käyttää rohkaisuvälineenä vaikka ihmisiin tutustumisessa ja sitten kohta ihmisten kanssa ei osaa ollakaan muuta kuin humalassa. Tai alkuun pidetään hauskaa humalassa, kohta ei osata pitää hauskaa ilman alkoholia, lopulta ei ole sitten hauskaa edes humalassakaan.


    • vertaus...

      onko akvaariokalat luonnollisimmillaan akvaariossa?

      • .

        Ei vaan koralliriutalla. Mutta kun ei tiedä mistään riutoista hyväksyy akvaario olosuhteet muitta mutkitta. Miljoonakalojen luonnolinen ympäristö on ainkin jossain lämpimien vesien korrallirihmastojen uumenissa.


    • yölläjapäivällä

      Miten kun humalaisen ja selvän mielen ajatukset sekoittuu, tarkoitan jos niitä on esitetty sekä että, selvinpäin ja pienemmässä ja isommassa tuihterissa. Tietenkin millä tavalla on silläkin vaikutusta. Kummastakin löytyy samoja piirteitä, sillä erotuksella tietenkin, että selväpäisessä mielentilassa on helpompi ymmärtää lukemaansa, saati kuulemaansa.
      Humalassa saattaa olla ja useinmiten onkin emotionaalisemmat tunnetilat päällä, ei se silti tarkoita etteikö niitä samoja fiiliksiä voisi olla selvinkinpäin.

      Humala omasta mielestäni korostaa niintä päälimmäisiä tuntemuksia.
      Korostaa siis surua, kiukkua, ikävää, rakkautta, iloisuutta, vihaisuutta ja niin päin pois. Mikä se sitten sillä hetkellä on.

      • juhlahumua..

        Itse olen ainkin humalassa lähes poikkeuksetta iloinen, niin kuin sen parhaimmillaan pitääkin olla.


    • ehm

      Menkää urheilemaan. Olette liian juovia ymmärtämään

    • ananasakäämä

      Selvänä olo on vain humalatilan välietappi.

    • Urpot.

      Kaikki jotka juovat alkoholia, ovat erittäin hölmöjä, pelokkaita ja hauraita henkilöitä.
      Te juotte etanolia ja olette olevinanne "terveet elämäntavat ääliöitä".

      Herätkää ääliöt.

      • .

        Ei se ihan noin mene. Miten sä voit sanoa ihmiselle mikä nauttii muutaman lasin viiniä lounaalla urpoksi, hölmöksi ja ääliöksi.

        Varmaan tarkotit kuitenkin niitä pahimman luokan örveltäjiä ja kaikkia niitä alan ihmisiä, mitkä veivaa tuolla katuja laidasta laitaan, pötköttää hetken ja jatkaa taas matkaa:D


      • Urpot.
        . kirjoitti:

        Ei se ihan noin mene. Miten sä voit sanoa ihmiselle mikä nauttii muutaman lasin viiniä lounaalla urpoksi, hölmöksi ja ääliöksi.

        Varmaan tarkotit kuitenkin niitä pahimman luokan örveltäjiä ja kaikkia niitä alan ihmisiä, mitkä veivaa tuolla katuja laidasta laitaan, pötköttää hetken ja jatkaa taas matkaa:D

        Ei, vaan tarkoitin ihan kaikkia.

        Alkoholia ei saisi juoda tippaakaan. Niin ei ole tarkoitus ollut eikä tule olemaan.


      • Revi siitä
        Urpot. kirjoitti:

        Ei, vaan tarkoitin ihan kaikkia.

        Alkoholia ei saisi juoda tippaakaan. Niin ei ole tarkoitus ollut eikä tule olemaan.

        Isossa Kirjassa Jeesuksenkin ohje kuuluu: "vähän viiniä, paljon vettä".


      • Fides
        Revi siitä kirjoitti:

        Isossa Kirjassa Jeesuksenkin ohje kuuluu: "vähän viiniä, paljon vettä".

        Tarkennus: kyseessä Paavalin ohje Timoteukselle. Timoteuksella oli toistuvia vatsavaivoja. Ilmeisesti vesi pahensi, viini auttoi. Lieneekö johtunut erilaisesta hygieniasta. Veikkaan, että viini oli puhtaampaa kuin vesi ihan etanolin vuoksi.


      • Punkutar
        Fides kirjoitti:

        Tarkennus: kyseessä Paavalin ohje Timoteukselle. Timoteuksella oli toistuvia vatsavaivoja. Ilmeisesti vesi pahensi, viini auttoi. Lieneekö johtunut erilaisesta hygieniasta. Veikkaan, että viini oli puhtaampaa kuin vesi ihan etanolin vuoksi.

        Jahas, en ole perehtynyt Raamattuun niin tarkasti, mutta jos ruuan kanssa tarjotaan viiniä, niin tarjolla pitää olla aina myös vettä. Siis viinilasin viereen aina myös vesilasi, jotta etiketti täyttyy. Ja sitä vettä on hyvä juoda enemmän kuin viintä - sattuneesta syystä.


    • Eiänkyräkänniset

      Harmittomat humalaiset ovat minun mielestä ihan jees,sellaiset hyväntuuliset
      höpöttäjät jotka ei jauha samaa jurnutusta/örvellä vaan laulaa luikauttavat välillä jotain hauskaa :D Niiden seurassa on oikein mukava olla juttusilla =)

      Mutta sellaiset känniset, joista jo näkee että nousee hullunkiilto silmiin ja haetaan vaan sitä riitaa jostain väen vängellä,että päästään reuhaamaan,sellaiset juoppoja ei tarvita ollenkaan!!

    • anggtgggryy

      Minä juon aika paljonkin. Ja sanon humalassa helpommin kaiken suoraan. Joskus liiankin suoraan

      • ap.

        Mutta muistatko sä sitten selvinpäin mitä oot sanonut ?
        Ja lähinnä että pystytkö ns. seisomaan sanojes takana ?
        Vai onko tullut joskus pyörrettyä puheensa ja vedottua humalaan ?

        Mun puolesta tosiaan jokainen saa ottaa ihan sen verran kun haluu,
        siitä ei ollut alotuksessa kyse. Vaan tarkotin just sitä, että voiko
        humalaisen kirjottelua/puhetta noteerata mitenkään
        vai onko ne niitä oikeita ajatuksia (kenties selvinpäin mietittyjä).
        Sitä tulee pohdittua edelleenkin :-)


      • niin no

        Jos ei selvinpäin saa sanaa ulos kai se on voi olla vaihtoehto jos muita ei ole.


      • Älä narraa itseäsi
        niin no kirjoitti:

        Jos ei selvinpäin saa sanaa ulos kai se on voi olla vaihtoehto jos muita ei ole.

        Kaikista maailman vaihtoehdoista huonoin. Päihteistä haettu apu sanattomuuteen, ujouteen, huonoon itsetuntoon, kaikkeen uskaltamattomuuteen ... on itsensä narraamista ja vie ojasta allikkoon. Ongelmat vain lisääntyvät eikä koskaan koita se päivä, että pystyisi olemaan vilpittömästi oma, aito, ihana, rohkea itsensä.

        Hyviäkin keinoja ja konsteja on ja löytyy sanojen ulos saattamiseksi, niitä, joilla muutkin ongelmat vähenevät tai lakkaavat kokonaan olemasta.


    • tuleva juoppo

      Riippuu ihmisestä sekä siitä miten alkoholia käyttää.

      Itse olen melko ujo ja hiljainen ja tapoihini kuuluu padota tunteita. Jos juon harvemmin, eli olen pidemman aikaa ollut ilman alkoholia, se vapauttaa minut ja elämäntilanteesta, olotilasta riippuen vapaudun ja olen hyvin iloinen ja sosiaalinen, tai sitten jos on paljon ikäviä asioita kertynyt niin saatan olla erittäin pirullinen ihminen kaikkia kohtaan. Joka tapauksessa alkoholi tuo esiin nekin tunteet, jotka selvänä pystyy hautaamaan piiloon.

      Useammin käytettynä alkoholi taas turruttaa ja puuduttaa, tekee ärtyisäksi ja ainakin itseni kykenettämäksi tuntemaan hyviä tunteita. Eikä tämä minulla vaadi edes mitään aivan tolkutonta juomista, viini pullo päivässäkin muutaman viikon ajan laskee jo yleismielialaa ja lyhentää pinnaa. Kärsivällisyys on nollassa. Mutta usein käytettynä alkoholi ei enää tuo esiin tunteita. Kunnon humala pitkän selvänä olon jälkeen helposti johtaa liian kovaan humalaan ja vähintään itsensä nolaamiseen ja siihen, että tulee tehtyä tai sanottua asioita, joita kyllä oikeasti tarkoittaa, mutta joita ei silti tarvitsi sanoa ääneen, ainakaan kelle vaan.

      • moista

        Ihanko suunnitellut olet.


    • kattokaapa

      A2 Teema: Känni-ilta

      Siitä puhe mistä puute;DD

      • ;D

        Hyvin se kristillisten edustajakin osaa peitellä viinan himoaan..


    • Rivien Välit

      Eli kaikki vastasivat jotka halusitkin vastaavan ja kysymyksen lopussa oli tämä lause ( Ja etenkin sellaiset jotka tietävät aika paljon alkoholia kuluttavansa. Niin tuleeko mitään yllämainittuja fiiliksiä)
      Eli joka vastasi käyttää siis paljon ja on suurkuluttaja ..

      • .

        Täh, aha.. no aivan sama.


      • selvästi

        Joltain on kadonnut huumorintaju


    • MargoMarga

      Aivoissamme on inhibitioivia (estäviä) aineksia, jotka estävät meitä käyttäytymästä miten sattuun. Alkoholi vaikuttaa noihin inhinitioiviin aineksiin estävästi, eli estot eivät toimi normaalisti (kuin selvinpäin ollessa). Tästä johtuu, että humalaisen suusta tulee usein totuuksia joita ei muutoin kuulisi. Toki tällainen pitemmän kaavan juoppo on oppinut tajuamaan tämän ja tarkkailee entistä enemmän sanomisiaan kännissä, silti tarpeeksi kova känni saa paatuneimmankin juopon suusta tulemaan asioita, joita hän ei selvinpäin sanoisi julki. Pitää siis usein paikkansa, että kännissä sanottu on selvinpäin mietitty.

      Lisäksi tuo estojen häiriintyminen saa aikaan suuruudenhulluja ajatuksia, kuten naimisiinmeno ja muuta sellaista. Ne eivät ehkä tunnu enää kovin järkeviltä rapulassa tai selvinpäin.

      Asissa n se hyvä puoli, että itse yritän juottaa seurustelukumppaniehdokkaani humalaan, jotta totuus tulisi pian julki. Moni on narahtanut kännikokeessani kun "oikea" persoonallisuus on tullut esille. Kuitenkin kännikoe on hyvä tehdä heti alussa niin ei mene kummallakaan aikaa hukkaan jo alkuunsa kuolleeseen viritelmään. Toki tässä kännikokeessa pitää ottaa huomion muitakin muuttujia kuten iskuyritykset ja osittainen tuttavuus jne.

      • h

        Teeppä se


    • 256789

      voi perkele että mä inhoa kännisiä ihmisiä,kyllä ne on sikoja samaa paskaa puhuvat.ja tosiiankin nolaavat itsensä.

    • Maaritti

      Viina tekee lapseksi, mutta ei yhtä suloiseksi...

    • Miksi?

      Pakko kysyä: miten tää liittyy ikävään? Olen nähnyt vastaavan aloituksen kahden viikon sisällä.

      • ap.

        Tää on se sama alotus, joku vaan nosti sen uudelleen...
        Ja eka syy, miksi laitoin sen tänne Ikävä -palstalle, oli se että kun täällä "liikkuu"
        porukkaa suhteellisen paljon, niin saan niitä kaipaamiani mielipiteitä.
        Ja toka syy on se, että onhan mulla ikäväkin...juuri sitä miestä jonka sanomisia ja kirjottamisia tässä mietin, että oliko oikeita ajatuksia vai humalan tuomia, joita
        "ei saisi" ottaa tosissaan...
        Mutta illanjatkoja ja ihanaa kesän odotusta kaikille :-)


      • Huono totuus
        ap. kirjoitti:

        Tää on se sama alotus, joku vaan nosti sen uudelleen...
        Ja eka syy, miksi laitoin sen tänne Ikävä -palstalle, oli se että kun täällä "liikkuu"
        porukkaa suhteellisen paljon, niin saan niitä kaipaamiani mielipiteitä.
        Ja toka syy on se, että onhan mulla ikäväkin...juuri sitä miestä jonka sanomisia ja kirjottamisia tässä mietin, että oliko oikeita ajatuksia vai humalan tuomia, joita
        "ei saisi" ottaa tosissaan...
        Mutta illanjatkoja ja ihanaa kesän odotusta kaikille :-)

        Ryhdyin uudelleen lukemaan ketjua, ja vaikka en tod. näk aloittajan tarkoittama olekaan, voisin hiukan tuoda omaa näkemystänikin esiin.

        Siis, tunsin pienen piston omassatunnossani, koska olen itsekin kirjoitellut eräälle naiselle ajatuksistani, haaveistani, tunteistani. Ne ovat olleet, myönnetään, usein (ei kuitenkaan aina)"stimuloiduilla" aivoilla tuotettua henkistä pääomaa.

        Puolustuksekseni haluan kuitenkin painottaa, että ajatukset tulevat aina selvinpäin, pyörittelen niitä päässäni, ja kirjoittelen sitten, kun voin rauhassa keskittyä.

        Ja, kun rauhassa saa olla, voi muutenkin rentoutua, ja ainakin minulla, "pikkusievässä" jutut nousevat uusiin ulottuvuuksiin. (Kielellisesti)

        Ja kuten tuolla ylempänä jo vastasin ap:lle, kaikkien sanomisteni takana seison aina, joidenkin asioiden luonne on vaan sellainen, ettei niiden sanominen suoraan ole aina mahdollista. (Ko. nainen ymmärtää kyllä sen)


    • weasrtgyj

      Itellä ainaki viina vaikuttaa positiivisesti. Alkaa suusta tulla kaiken laista mistä normaalisti oon hiljaa, mutta kun on päissään niin ei sitä kukaan niin vakavissaan otakaan eli ei välttämättä kaikki avautumiset haittaa. Muutun uteliaaksi, helposti yllytettäväksi, alkaa laultattaa, tanssittaa jne jne. Ovelimmat pystyy kääntämään keskustelun asiaan josta haluaa mun rehellisen vastauksen(kännissä ei valehdella, vaan sanotaan mitä mieltä ollaan ja mietitään sanomisia vasta aamulla) Ikinä en oo rähissy päissään, päinvastoin. Alkaa runosuoni sykkiä yms. Ainut rähinä jos tulee on se kun kaverin kimppuun käydään ja meen puolustamaan. Muuten oo pääasiassa halinalle, lohduttaja, juttu seura ja puolustaja :)

    • NoMoreWine78

      Totuus ei todellakaan tule humalaisen suusta!!

      Tiedän sen niin omakohtaisella kokemuksella, ettei tosikaan.
      Selvinpäin olen ystävällinen, ajatteleva, kiltti, herkkä, sosiaalinen ja moraalintajuinen kun taas humalassa olen ylireagoiva, riidanhaastaja, näen jokaisen miehen upeana (kunnes aamu koittaa) ja moraalia minussa ei ole ollenkaan.
      Krapulat ovat sitä luokkaa että tekisi mieli heittää jojo kaulaan "että mitäs sitä taas tuli tehtyä".
      Sanovat ettei viinan piikkiin saisi laittaa, mutta kyllä se vaan on niin jos juo liiaksi niin persoona muuttuu täysin, ainakin minulla. Teen asioita mitä en halua ikinä tehdä selvinpäin ja menetykset ovat olleetkin valtavia.

      Tästä syystä päätin että lopetan viinankäytön kokonaan välttyäkseni ongelmilta jatkossa. Selvinpäin ainakin muistan mitä tuli tehtyä ja pystyn pitämään itsestäni huolta.

      Viina on viisasten juoma ja pari lasillista viiniä juovat eivät kyllä tiedä humalasta yhtikäs mitään...

    • Mööööh

      Nojaa. Jos pitää sisällään jotain niin kännissä se tulee usein ulos.

    • Syntymä'humalainen'

      Alkoholi poistaa estoja, joten pikkuhiprakassa oleva saattaa olla ja käyttäytyä sillä lailla, kuin hänen 'oikea' oma olotilansa on, se, jota hän selvänä peittelee ja naamioi.

      Mutta änkyräkänni ei kerro ihmisestä mitään muuta kuin järjen juoksun asteen. Siinä tilassa ei korvain väliss' juokse enää yhtään mikään eikä mitään, joten liiallisen humaltumisen hakeminen ja järjestäminen kertoo vain ongelmaisesta tyypistä, joka tahtoo hetkeksi unohtaa olevansa olemassa.

    • matukkainen

      Miksi naisilta häviää juodessa itsekontrolli? hypätään jokaisen vastaantulijan syliin ;)

      • Lutukkainen

        Ehkä se kertoo vain ja ainoastaan siitä, että lämpöä, hellyyttä ja syliä ei koskaan saa tarpeeksi. Jos / kun kontrolli häviää, joka syli kelpaa, kunhan vaan pääsee syliin.


    • minunsuustasetotuus

      Minä olen muutenkin jo niin (rasittavankin) suora, ettei humalassa tule sanottua tahi tehtyä mitään, mikä minut tuntevia ihmisiä jaksaisi enää yllättää. :/

    • teeeeeeeeeeeeeeee

      Pla plaa plaa plaa plaa plaa. Ei ,multa ainakaan häviä kontrolli. Ja oon nainen. Tosin mulle on ihan sama mitä kukakii sillon sanoo tai on mieltä.

      • Hah !

        Nii-in, ihan samahan se on, kun ei ymmärrä eikä tajua, mitä sanotaan, mistä puhutaan ja missä mennään.


    • jk

      selvinpäin

    • hohhoiii

      oon yhtä tylsä ihminen kanssa ja ilman.
      Todellinen luonne paljastuu kutakuinkin aamu neljältä
      valvotun yön jälkeen.

    • en menis yleistämää, koska eikös alkoholi kuitenki vaikuta eri ihmisiin eri tavalla?

      • kaakaopapu

        Niinpä, puhut asiaa. Ties mitkä sub-tropiikkiset seikat vaikuttavat kussakin. Metabolia on niin yksilöllistä. Puhumattakaan välittäjäaineista ja ympäristö- että sosioekonomista tekijöistä!


    • teeeeeeeeeeeeeee

      Noup, eiiii mee ihan noin, ymmärrän kyllä,ja oon perillä, tarkoitin et en todellakaan lähde riitaan jota toinen haastaa, esim,kärkkäästi tuoden julki mielipiteensä tai nostamalla asian esiin suoranaisesti mulle,(VIINAN ROHKAISEMANA) josta jo tietää mulla olevan rajusti eriävän mielipiteeni :)... Ja tietää jo mahdollisesti syntyvän sanaharkankin, oon mieluummin hiljaa ja myötäilen et no niin niiiiin, niin voi ollakii. Seuraavana päivänä hää on se joka on nolona puhuttuaan höpöjä känni pätemisissään. Edelleenkään en sano mitään mun puolesta saa olla ihan miten tahansa.....

    • mieli

      viina sekoittaa pään, sanoo kaljaan manevä.....

      • s....

        en tiedä muuta kun että pahaksi on mennyt jos ei enää - toistan - enää voi tavata kun kännis - se on paha se!


      • mieli

        ja sanon vielä että kaljaa otan ja sekin sekoittaa pään kyllä, mutta nainen kyllä enemmän...


      • wiist

        oon sitä mieltä, että ihmisen todellinen luonne paljastuu humalassa. joissain tapauksissa hyvä, joissain tapauksissa erittäin huono. Muutenkin tämä ryyppäyksen ja örvellyksen "hauskuus" ja ihannointi ihmetyttää, mikä tähän suomalaisuuteen vissiin "kuuluu"...Nykyään itelle tulee vain häpeän tunteita kun ajattelen olleeni juovuksissa ja sanoneeni sellaista paskaa mitä en edes tarkoita.


    • poju

      Pidä huolta heistä...

    • viinakokemuksia

      Jokainen joka on juonut kunnolla ja paljon ja satoja kertoja tietää millaisia hänen tuntemansa ihmiset ovat myös humalassa ja ei viina ketään muuta sellaisille henkilöille jotka tuntevat heidät entuudestaan, viina vaan korostaa persoonan eri puolia, mutta ne ovat kyllä näkyvissä selvinkinpäin jos ei ole narsisti kyseessä.
      Jos on uusi tuttavuus niin voi olla järkytys nähdä millainen toinen onkin erilainen humalassa, mutta joko sen kestää tai sitten homma loppuu siihen. Viina ei muuta ketään, se ei saa ketään tekemään mitään sellaista mikä ei ole ennestään jo pään sisällä.Se voi kyllä tuoda kaatokännissä aggressiivisia tunteita pintaan, mutta jokainen kokenut käyttäjä joka ei ole persoonallisuushäiriöinen tai jo aivan rapajuoppo alkoholisti, hallitsee käytöksensä humalassakin ja mitään sanomisia tai tekemisiä ei voi laittaa viinan syyksi.
      Olen tuntenut ja bilettänyt kohtuukäyttäjien ja rapajuoppojen kanssa, moottoripyöräjengiläisten ja opettajien, niin naisten kuin miesten kanssa, ollut itse sikalärveissä ja katsonut kun muut sammuvat kun itse on parhaalla juhlatuulella ja todennut vuosien saatossa että viinan syyksi on niin helppo laittaa kaikki mistä ei halua ottaa vastuuta ja yli 20 vuoden kännäilykokemuksella ja täysin erilaisten ihmisten tuntemisella ja nähtyäni ja kuultuani ja tuntemalla heidät sekä humalassa että selvinpäin, niin voin sanoa että jos haluaa tuntea ihmisen pohjimmiltaan, niin ihminen pitää tuntea sekä selvinpäin että humalassa, koska vaikka humala ei ketään muutakaan, se kuitenkin avaa ihmisen ja silloin joku saattaa järkyttyä kun ihminen vaikuttaakin liian erilaiselta verrattuna siihen kun hän on selvinpäin.

      Aloittaja halusi vastauksia paljon alkoholia kuluttavilta ja vaikka itse otan nykyisin enää muutaman kerran vuodessa, niin olen nähnyt koko alkoholinkäytön kirjon, niin kaikki surkeimmat kohtalot ja pahimmat teot kuin positiivisetkin puolet, jotka ikävä kyllä jäävät huomattavasti pienemmiksi kuin negatiiviset ja voin kyllä kokemuksesta sanoa että on täysin varmaa, että parempi että molemmat käyttävät alkoholia tai sitten ei kumpikaan, mitään välimuotoa ei ole olemassa eikä tule ja säästyttäisiin moneilta ikäviltä asioilta jos viinaa käyttävät ja absolutistit eivät koskaan pariutuisi, koska se yhtälö ei vaan koskaan toimi kun humalaisen ja selvän ihmisen ajatusmaailmat ovat liian kaukana toisistaan.

    • Aikuinen nainen

      Mä olen niitäjosta sanotaan ettei viina mulle sovi. Mun kohdalla se tarkottaa sitä että sellanen hienotunteisuus häviää ja omien hetkellisten mielitekojen hallinta käy heikoks. Täällä sanotaan ettei kukaan tee kännissä sellaista mitä ei olisi selvänäkin siellä pään sisällä. Musta toi on vähän yksinkertaistettua. Kyllä kai jokaisella ihmisellä joskus on mielessään kaikenlaisia tuhmuuksia, tekis mieli kuksia jotain tuntematonta, tai kostaa jollekin mulkerolle, tai paljastaa rakkautensa jollekin varatulle vastakkaista sukupuolta olevalle kaverilleen, tai sanoa suorat sanat jollekin vittumaiselle työkaverille. No, selvin päin sitä ei kuitenkaan tee kun tajuaa mikä on järkevää ja mikä ei, ja myös koska tajuaa itsekin tuollaiset ajatukset hiton typeriksi. Kännissä sitä ei enää arvioi onko se typerää tai ei, menee ja tekee vaan. Niin että siinä mielessä musta ihminen voi kyllä olla kännissä helpostikin ihan jotain muuta kun päänsä sisällä koskaan selvinpäin olisi.

      Kumpi sit on oikee luonne - kallistun selväpäiseen, mutta jokaiseen viina vaikuttaa vähän eri tavalla, eli ei tähän oikeastaan ole yhtä oikeaa vastausta. Mutta esim jos mua ajattelee, niin se selväpäinen, toistenkin tunteita ajatteleva, kohtuullinen ja järkevästi käyttäytyvä puoli on musta se joka kuvastaa mun perusluonnetta. Se känninen puoli on vailla estoja ja järkeä, selvinpäin en ikinä haluaisi loukata toisia siten kuten kännissä tulen joskus tehneeksi- enkä silloinkaan HALUA loukata, vaan heittäydyn vain suorasanaiseksi ja spontaaniksi ihan itse sitä silloin edes tajuamatta! Kaikki meistä pystyy pahaan ja ilkeyksiin, toisilla se paha puoli tulee voimakkaammin esille kännissä, toisille kontrolli pelaa siinäkin kohtaa paremmin.

    • vesiselvä nyt

      Olikohan se Freud vai William James joka tuli siihen tulokseen että humalainen käyttäytyy samallalailla kuin psykoottinen mielisairas.
      Siltähän se monesti vaikuttaa, valitettavasti.

    • 2+11

      Ihminen opetetaan lapsuudesta lähtien ajattelemaan miten hänen tulisi käyttäytyä ja mitä tehdä elämässään, eli hän oppii roolin jota alkaa esittämään. Samanlailla hän oppii valehtelemaan mielyttääkseen muita, hän ajattele yhtä, mutta sanoo toista, eli hän on epärehellinen. Humalassa tämä ympäristön luoma kuori/naamari/rooli rakoilee, ja hän unohtaa valhetilansa hetkeksi, jolloin häneltä saattaa lipsahtaa totuuksiä läpi. Ja koska totuus on ruma asia valheellisessa maailmassa, tätä kutsutaan "mokaamiseksi". Toki humalatilassa voi tehdä oikeitakin mokia, satuttaa itseänsä tai muita, mutta ei totuuden sanomista oikeasti voi kutsua mokaksi.

      Normaalitila on siis se, että ihminen ei ole aito oma itsensä, vaan hän esittää opittua roolia. Koska tämä oppi alkoi hyvin varhain, hän ei yleensä ole tietoinen asiasta, vaan on unohtanut aidon itsensä.

      Olen lukenut erästä kirjaa, joka kuvailee ongelman erittäin tarkalla tavalla. Kirjasta löytyvän tiedon varassa oppii tarkastelemaan ajatuksiaan. Kun ajatus paljastuu, siitä tulee tietoiseksi, jolloin sen voi valita pois. Sitä ennen se vaikuttaa toimintaan tiedottomuudesta, eli henkilö esittää roolia ymmärtämättä että hän sitä tekee. Tätä työtä tehdessä tuo opittu rooli katoaa sitä mukaan kun tulee tietoisemmaksi aidosta itsestään. Jos on aito oma itsensä, niin on mahdollista rakentaa rehellisiä, aitoja ja toimivia ihmissuhteita. Sitä ennen aikaseksi ei saa muuta kuin enemmän tai vähemmän valheellista teatteria. Lisää kirjasta sivulla www.alkuajatus.org

    • Alkoholistin lapsi

      En tunne ketään, kenet humala tekisi fiksummaksi. Humala ei ole syy tekoon tai tekemättä jättämiseen. Ne jotka humalatilallaan perustelevat sitä sun tätä, ovat vastuuntunnottomia henkilöitä. Säälittäviä.

      Kannatan alkoholin täysikieltoa. Se näkyisi positiivisella tavalla hyvin monella saralla (rikokset, onnettomuudet, itsemurhat, pahoinpitelyt, perheväkivalta, hyväksikäyttö, yhteiskunnan varojen säästö päihdehuollossa ym ym)

      • Väärin käytölle stop

        Kannattaahan saa mitä vaan, mutta luuletko ihan oikeasti, että täyskielto tehoaisi. Alkoholia voi käyttää myös oikein ja se käy lääkkeestäkin monessa tilanteessa.


    • 2+11

      Juominen johtuu jostakin, eli juominen ei ole itse ongelma, juominen on seuraus. Jos sen syvemmällä olevan ongelman ratkaisee, niin juominenkin loppuu. Sen ongelman ratkaiseminen on tietenkin jokaisen omalla vastuulla, mutta kieltäminen ei ratkaise sitä, ja johan kieltämistä on kokeiltukin. Jos huomio on väärässä asiassa, eli juomisessa, niin ongelma ei tule ratkaistuksi, ja siksi juominen ei lopu. Juomisen seurauksia ovat sitten nuo mainitsemasi asiat, ainakin osittain. Se on ketju, jonka ensimmäinen lenkki on ongelma. Tuo yllämainitsemani kirja tarjoaa toimivat työkalut ongelman ratkaisemiseen. Kannattaa tutustua.

    • Stadin kundi

      Onko ihminen aidompi kännissä vai selvin päin?

      No, olipas taas järkevä kysymys. Ihan kuin kysyisi, että onko diabeetikko aidompi ilman insuliinia vai insuliinin kanssa.

      Itse olen alkoholin kohtuukäyttäjä, mutta kasvoin alkoholistiperheessä ja tunnen erittäin hyvin sen, miten alkoholi muuttaa ihan mukavan isän karmeaksi hirviöksi. Hänestä tuli aina kännissä ihan eri ihminen, eikä kyseessä ollut vain hänen toinen luonteensa. Sen takia minulta jäivät lapset tekemättä, koska pelkäsin, että olisin omille lapsilleni samanlainen. Toisille sopii alkoholi, mutta hyvin paljon on niitäkin, joiden kertakaikkiaan ei pitäisi ottaa tippaakaan. Suomessa ryyppäämistä vain valitettavasti pidetään lähes pyhänä ihmisoikeutena, eivätkä viranomaisetkaan tohdi kieltää väkivaltaisiltakaan ihmisiltä ryypiskelyä. Hyvä esimerkki on se "Porvoon autokaistasurmaaja", josta tiedetään, että mies sekoaa aina, kun saa viinaa. Kun hän 14v päästä vapautuu vankilasta, kaikki tietävät, että hän tappaa taas päästyään känniin. Silti häntä ei pystytä määräämään pakkohoitoon. Onko hän aidompi selvin päin vai kännissä? Enpä osaa sanoa, mutta olisi kaikkien etu, jos hän pysyisi selvin päin, vaikka selvänä ja asiallisena olo on joidenkin mielestä vain näyttelemistä.

    • -

      Humalainen pyrkii unohtamaan elämänsä ongelmat alkoholin avulla. Ihmisen on vaikea puhua omista ongelmistaan etenkään selvin päin, mutta humalassakaan ihminen ei välttämättä niistä puhu. Jos ihminen juo, on hänellä ongelmia jotka hän kohtaa ennemmin humalassa, mutta humalatila ei korjaa näitä ongelmia. Jos ihminen näistä puhuu humalassa, ei hän välttämättä muista seuraavana päivänä millaisen ratkaisun hän sai ystäviltään ongelmiinsa.

      Turha tulla väittämään että alkoholia ei juotaisi muuhun tarkoitukseen kuin ongelmien unohtamiseen. Nuorena kun ihminen kokeilee alkoholia, tällöin ihminen on kiinnostunut alkoholista, mutta myöhemmin sitä käytetään aivan muuhun kuin humalatilan tutkimiseen. Hauskanpito humalassa on sitä ettei ihminen kykene pitämään hauskaa selvin päin. Jos ihminen ei kykene pitämään hauskaa selvin päin, johtuu se yhteiskunnan paineista ja yhteiskunnallisista ongelmista. Ongelmat eivät katoa pysyvästi humalassa mihinkään, ne vain unohdetaan hetkeksi.

    • vesiselvä nyt

      Niin, rikoksien takia vankilaan joutuneista on ylivoimaisesti suurin osa tehnyt tekosensa viina tai huumepäissään. Pari tälläistä puukottajaa tietänytkin ja kun eivät muistaneet tapahtumista pätkääkään niin mitään aitoutta ei lähde etsimään näistä edes piruuttaan.

      Tuntenut myös pari reippaasti alkoholia käyttänyttä naista joilla ollut samantyyppistä "analysointia" kuin täälläkin jollain.
      Eli ovat olleet omasta mielestään hauskempia ja jopa fiksumpia kännissäpäin kuin selvänä. Kun heidät tunsi kummassakin olotilassa niin piti kyllä sanoa ettei toi ihan paikkaansa pidä kyllä.

    • grannen

      kyllä ylläoleva pitää paikkansa monen kohdalla. on se vähän henkilöstäkin kiinni miten on muuten ihmisenä. useammat eivät ole suorasanaisia sit kun estot lähtee sanotaan mitä sylki suuhun tuo. toisin sanoen ei kontrolloi omaa juontiansa ja liika on aina liikaa.
      minun mielipide on että alkoholia nauttiessa ei ongelmia oteta esille vaan pidetään hauskaa, toiset rupee riiteleen jne.
      onhan sanonta että hauskanpito ilman viinaa on teeskentelyä :) en kylläkään yhdy siihen.

    • Juoppovaanjuoppo

      Sen kumpi on oikea luonne selvinpäin vai kännissä näkyvä, määrittää se onko enemmän kännissä vai selvinpäin. Alati kännissä olevan oikea luonne on nähtävissä kännisenä ja absolutistin vain raittiina. Toinen paljon vaikeampi kysymys on sitten se, mikä on íhmisen oikea luonne ylipäätään?

    • mummo_49vee

      Itse olen tähän ikään mennessä tullut siihen lopputulokseen, että hankalan ja ilkeämielisen, mustasukkaisen tai väkivaltaisen ihmisen perusluonne paljastuu humalassa väistämättä. Samoin depressioon taipuvaiset paljastavat synkkämielisyytensä.

      Rakkaudentunnustuksia ja muuta en niin tosissani ota, yleensä jokainenhan kännissä rakastaa koko kaunista maailmaa :)

      • Hormonihörhöt.

      • Hormonihörhöjä?
        Hormonihörhöt. kirjoitti:

        Naisten olisi hyvä tietää, kuinka alkoholi vaikuttaa naisen hormonitaspainoon ja minkälaisia vaikutuksia alkoholi aiheuttaa naisen seksuaalisuuteen ja käyttäytymiseen.

        Tekeekö alkoholi naisista Demoneja?

        Taisto Sarkolan tutkimus: Alkoholin vaikutus naisten hormonitasapainoon.

        http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2001/5-6_2001/vaitoskirja-artikkeli__alkoholin_vaikutus_naisen_hormonitasapainoon/
        --------

        Bettina von der Pahlen tutkimus.

        Alkoholi ja hormonit vaikuttavat naisten aggressiivisuuteen.

        Lue tiivistelmä tutkimuksesta.

        http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2002/3_2002/alkoholi_ja_hormonit_vaikuttavat_aggressiivisuuteen/
        -------


      • Hypoestrogenia.
        Hormonihörhöjä? kirjoitti:

        Bettina von der Pahlen tutkimus.

        Alkoholi ja hormonit vaikuttavat naisten aggressiivisuuteen.

        Lue tiivistelmä tutkimuksesta.

        http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2002/3_2002/alkoholi_ja_hormonit_vaikuttavat_aggressiivisuuteen/
        -------

        Viekö e-pilleri naiselta ilon ja halun?

        Lainaus 4.11.2000 Sanomalehti Keskisuomalaiseassa julkaistusta laajasta gynegologi Marjatta Aiton artikkelista.

        "E- pilleri on virallisen totuuden mukaan todellinen onnenpilleri. -
        Julkisuudelta piilossa käydään silti kiihkeää keskustelua pillereiden vaikutuksesta naisten psyykkeeseen ja tätä kautta myös seksuaalisuuten ja parisuhteeseen.

        -Vaikuttavatko hormonit mielialaan on vaikea kysymys, jonka koululääketiede on sivuuttanut lähes tyystin.... -En pidä hormoneita niin harmittomina kuin virallnen lääketiede esittää. -Synteettiset hormonit pistävävät kokonaan uusiksi naisen oman hormonijärjestelmän.

        -Pillereiden syöjiltä otetaan tehokkailla keltahormoneilla naisen oma hormonituotanto pois. Koska oma hormonituotanto tyrehtyy pitää pillereihin lisätä keinotekoista estrogeenia eli etnyyliestradiodolia.

        Näiden keinoaineita sisältävien pillereiden syöminen aloitetaan usein jo murrosiässä.
        -Ei nainen vielä tuolloin tiedä millaista on, kun munasarja toimii hyvin ja kehittyy aikuisiin mittoihin ilman ulkopuolisia aineita.

        Pillereiden mahdollisiin sivuvaikutuksiin havahduin, kun vanhimmasta tyttärestäni tuli muutamassa päivässä e-pillereiden syönnin aloittamisen jälkeen todella aggresiivinen tappelunhaluinen raivotar,

        Kysyin häneltä, että huomaatko mitä pillerit tekevät sinulle?
        Hän vastasi, että ai juu, luulin vain että olen huonolla tuulella.
        Niinhän sinä oletkin, mutta se johtuu todennäköisesti pillereistä.
        Kun nuorempi tyttäreni söi pari vuotta pillereitä huomasimme, että huushollisamme asuu nainen, joka ei koskaan hymyile.

        Omien havaintojeni mukaan pillereistä tulevia psyykkisiä oireita ovat masennus, ahdistuneisuus paniikkitilat, aggressiot, välinpitämättömyys.

        -Olen pitkään miettinyt mistä nämä perusilmeettömät nuoret naiset ovat keskuuteemme putkahtaneet? -
        Sehän tiedetään, että vanhat naiset ovat äkäisiä akkoja, mutta näillä pillereillä teemme nuorista tytöistäkin samanlaisia.

        Antamalla nuorille ehkäisypillereitä me teemme heistä hypoestrogeenisiä vaihdevuotisia naisia.- Ongelmana on se, ettei pillereiden nagatiivisiä vaikutuksia ole juurikaan tutkittu,
        Sen todistaminen, että joku oire johtuu keinohormoneista on todella vaikeaa".
        ****
        Edelläoleva lainaus oli n 10% laajasta artikkelista.

        Löytyykö maailmassa enään Luomu naisia ?
        ----


      • s....
        Hypoestrogenia. kirjoitti:

        Viekö e-pilleri naiselta ilon ja halun?

        Lainaus 4.11.2000 Sanomalehti Keskisuomalaiseassa julkaistusta laajasta gynegologi Marjatta Aiton artikkelista.

        "E- pilleri on virallisen totuuden mukaan todellinen onnenpilleri. -
        Julkisuudelta piilossa käydään silti kiihkeää keskustelua pillereiden vaikutuksesta naisten psyykkeeseen ja tätä kautta myös seksuaalisuuten ja parisuhteeseen.

        -Vaikuttavatko hormonit mielialaan on vaikea kysymys, jonka koululääketiede on sivuuttanut lähes tyystin.... -En pidä hormoneita niin harmittomina kuin virallnen lääketiede esittää. -Synteettiset hormonit pistävävät kokonaan uusiksi naisen oman hormonijärjestelmän.

        -Pillereiden syöjiltä otetaan tehokkailla keltahormoneilla naisen oma hormonituotanto pois. Koska oma hormonituotanto tyrehtyy pitää pillereihin lisätä keinotekoista estrogeenia eli etnyyliestradiodolia.

        Näiden keinoaineita sisältävien pillereiden syöminen aloitetaan usein jo murrosiässä.
        -Ei nainen vielä tuolloin tiedä millaista on, kun munasarja toimii hyvin ja kehittyy aikuisiin mittoihin ilman ulkopuolisia aineita.

        Pillereiden mahdollisiin sivuvaikutuksiin havahduin, kun vanhimmasta tyttärestäni tuli muutamassa päivässä e-pillereiden syönnin aloittamisen jälkeen todella aggresiivinen tappelunhaluinen raivotar,

        Kysyin häneltä, että huomaatko mitä pillerit tekevät sinulle?
        Hän vastasi, että ai juu, luulin vain että olen huonolla tuulella.
        Niinhän sinä oletkin, mutta se johtuu todennäköisesti pillereistä.
        Kun nuorempi tyttäreni söi pari vuotta pillereitä huomasimme, että huushollisamme asuu nainen, joka ei koskaan hymyile.

        Omien havaintojeni mukaan pillereistä tulevia psyykkisiä oireita ovat masennus, ahdistuneisuus paniikkitilat, aggressiot, välinpitämättömyys.

        -Olen pitkään miettinyt mistä nämä perusilmeettömät nuoret naiset ovat keskuuteemme putkahtaneet? -
        Sehän tiedetään, että vanhat naiset ovat äkäisiä akkoja, mutta näillä pillereillä teemme nuorista tytöistäkin samanlaisia.

        Antamalla nuorille ehkäisypillereitä me teemme heistä hypoestrogeenisiä vaihdevuotisia naisia.- Ongelmana on se, ettei pillereiden nagatiivisiä vaikutuksia ole juurikaan tutkittu,
        Sen todistaminen, että joku oire johtuu keinohormoneista on todella vaikeaa".
        ****
        Edelläoleva lainaus oli n 10% laajasta artikkelista.

        Löytyykö maailmassa enään Luomu naisia ?
        ----

        miehille kastraatio niin sillähän sekin on hoidettu.


      • Hormones from hell.
        s.... kirjoitti:

        miehille kastraatio niin sillähän sekin on hoidettu.

        Dr. Philin ohjelmassa Hormones fom hell oli aiheena hormonit ja vaihdevuodet..

        Ohjelmassa oli vieraana aviopari, jossa vaimo- lasten äiti sai raivokhtauksia. Haukkui miestään, heitteli raivopäissään miestään kännykällä, huusi ja raivosi miehelleen ja lapsilleen.

        Hän hekeutui Dr Philin ohjelmaan saadakseen apua voimakkaisiin vaihdevuosioireisiinsa, sillä hän pelkäsi miehensä ottavan eron hänestä näiden raivokohtausten vuoksi.

        Mies totesi, että hänen vaimonsa on kaksi viikkoa kuukaudesta kuin Mr Jekyll ja kaksi viikkoa Mrs. Hyde.
        Kun menkat alkavat vaimo on viikon verran "normaali", mutta menkkojen jälkeen alkaa sama rumba, eikä miehelle jää aikaa toipua edellisistä raivareista.

        Ohjelmassa oli asiantuntijavieraana Kalifornialainen PMS klinikan asiantuntija, joka totesi, että vaihdevuosioireista saattavat kärsiä 20- vuotiaat naiset ja jopa nuoremmatkin.
        Kysymys on PMS oireista ja vaihdevuosista.

        Vaihdevuodet vaikuttavat kilpirauhasen toimintaan, jos kilpirauhanen ei toimi kunnolla, niin silloin alkaa lihomaan. Jotkut lihovat jopa viisi kiloa, koska heillä on makean himo. Se on masentavaa Progesteroni tasapainottaa estrogeeniä, joten hormonit eivät ole enään tasapainossa. Se lopettaa kivun. Naisilla, joilla on munasarjakipujaa suosittelen progesteronihoitoa. Se on auttanut usein.

        Gynekologit ovat tarjonneet avuksi ehkäisypillereitä, joka on ehdoton ei. Ne eivät auta PMS vaivoihin, vaan pahentavat niitä.
        Olemme huomanneet sen potilaistamme. He ovat saaneet pillereitä ja menettäneet kontrollin täysin. -He eivät ole kestäneet. Sekin lisää estogeenin määrää. Naisille voi syöttää estrogenia, kunnes hän menettää järkensä ja joutuu psykiatriseen sairaalaan. Sitä on tapahtunut. -Minua suututtaa, että kaikki lääkärit tyrkkäävät käteen samat lääkkeet Pozariia kaikille. -Eihän samat lääkkeet voi sopia kaikille, koska kaikki ihmiset ovat erilaisia.

        Ruokaa olisi syötävä kolmemn tunnin välein, koska estrogeeenin vaillinaisuus haittaa kilpirauhasen toimintaan. Se johtaa hypoglykemiaan, eli alhaiseen verensokeriin- siitä se adrenaliini tulee. Naiset menettävät kontrollin, he heittelevät tavaroita ja sanovat kauheita asioita. Pieni määrä proteiinia ja yhdistelähiilihydraatteja kolmen neljän tunnin välein auttavat suunnattomasti".

        Tämä oli yksi tiivistelmä ja näkökulma vaihdevuosi /PMS oireista, joita löytyy lukematon määrä netistä hauilla:
        - pms oireyhtymä
        - pms disorder
        - pms
        - kilpirauhasinfo
        ---------

        Alkuperäinen englanninkielinen ohjelma löytyy neissä haulla.

        dr. phil show hormones from hell.
        ----


      • offtopic
        Hypoestrogenia. kirjoitti:

        Viekö e-pilleri naiselta ilon ja halun?

        Lainaus 4.11.2000 Sanomalehti Keskisuomalaiseassa julkaistusta laajasta gynegologi Marjatta Aiton artikkelista.

        "E- pilleri on virallisen totuuden mukaan todellinen onnenpilleri. -
        Julkisuudelta piilossa käydään silti kiihkeää keskustelua pillereiden vaikutuksesta naisten psyykkeeseen ja tätä kautta myös seksuaalisuuten ja parisuhteeseen.

        -Vaikuttavatko hormonit mielialaan on vaikea kysymys, jonka koululääketiede on sivuuttanut lähes tyystin.... -En pidä hormoneita niin harmittomina kuin virallnen lääketiede esittää. -Synteettiset hormonit pistävävät kokonaan uusiksi naisen oman hormonijärjestelmän.

        -Pillereiden syöjiltä otetaan tehokkailla keltahormoneilla naisen oma hormonituotanto pois. Koska oma hormonituotanto tyrehtyy pitää pillereihin lisätä keinotekoista estrogeenia eli etnyyliestradiodolia.

        Näiden keinoaineita sisältävien pillereiden syöminen aloitetaan usein jo murrosiässä.
        -Ei nainen vielä tuolloin tiedä millaista on, kun munasarja toimii hyvin ja kehittyy aikuisiin mittoihin ilman ulkopuolisia aineita.

        Pillereiden mahdollisiin sivuvaikutuksiin havahduin, kun vanhimmasta tyttärestäni tuli muutamassa päivässä e-pillereiden syönnin aloittamisen jälkeen todella aggresiivinen tappelunhaluinen raivotar,

        Kysyin häneltä, että huomaatko mitä pillerit tekevät sinulle?
        Hän vastasi, että ai juu, luulin vain että olen huonolla tuulella.
        Niinhän sinä oletkin, mutta se johtuu todennäköisesti pillereistä.
        Kun nuorempi tyttäreni söi pari vuotta pillereitä huomasimme, että huushollisamme asuu nainen, joka ei koskaan hymyile.

        Omien havaintojeni mukaan pillereistä tulevia psyykkisiä oireita ovat masennus, ahdistuneisuus paniikkitilat, aggressiot, välinpitämättömyys.

        -Olen pitkään miettinyt mistä nämä perusilmeettömät nuoret naiset ovat keskuuteemme putkahtaneet? -
        Sehän tiedetään, että vanhat naiset ovat äkäisiä akkoja, mutta näillä pillereillä teemme nuorista tytöistäkin samanlaisia.

        Antamalla nuorille ehkäisypillereitä me teemme heistä hypoestrogeenisiä vaihdevuotisia naisia.- Ongelmana on se, ettei pillereiden nagatiivisiä vaikutuksia ole juurikaan tutkittu,
        Sen todistaminen, että joku oire johtuu keinohormoneista on todella vaikeaa".
        ****
        Edelläoleva lainaus oli n 10% laajasta artikkelista.

        Löytyykö maailmassa enään Luomu naisia ?
        ----

        Mun oli pakko lopettaa pillerit, koska musta kans tuli ihan "hullu". Ne oli määrätty aknen hoitoon eli vielä tosi korkeahormonisia. Auttoivat kyllä tarkoitukseen eli iho oli todella hyvässä kunnossa ja kaunis. Eipä ole enää, mutta ainakin ystävät on tallella...


      • 30 v. mies
        Hormones from hell. kirjoitti:

        Dr. Philin ohjelmassa Hormones fom hell oli aiheena hormonit ja vaihdevuodet..

        Ohjelmassa oli vieraana aviopari, jossa vaimo- lasten äiti sai raivokhtauksia. Haukkui miestään, heitteli raivopäissään miestään kännykällä, huusi ja raivosi miehelleen ja lapsilleen.

        Hän hekeutui Dr Philin ohjelmaan saadakseen apua voimakkaisiin vaihdevuosioireisiinsa, sillä hän pelkäsi miehensä ottavan eron hänestä näiden raivokohtausten vuoksi.

        Mies totesi, että hänen vaimonsa on kaksi viikkoa kuukaudesta kuin Mr Jekyll ja kaksi viikkoa Mrs. Hyde.
        Kun menkat alkavat vaimo on viikon verran "normaali", mutta menkkojen jälkeen alkaa sama rumba, eikä miehelle jää aikaa toipua edellisistä raivareista.

        Ohjelmassa oli asiantuntijavieraana Kalifornialainen PMS klinikan asiantuntija, joka totesi, että vaihdevuosioireista saattavat kärsiä 20- vuotiaat naiset ja jopa nuoremmatkin.
        Kysymys on PMS oireista ja vaihdevuosista.

        Vaihdevuodet vaikuttavat kilpirauhasen toimintaan, jos kilpirauhanen ei toimi kunnolla, niin silloin alkaa lihomaan. Jotkut lihovat jopa viisi kiloa, koska heillä on makean himo. Se on masentavaa Progesteroni tasapainottaa estrogeeniä, joten hormonit eivät ole enään tasapainossa. Se lopettaa kivun. Naisilla, joilla on munasarjakipujaa suosittelen progesteronihoitoa. Se on auttanut usein.

        Gynekologit ovat tarjonneet avuksi ehkäisypillereitä, joka on ehdoton ei. Ne eivät auta PMS vaivoihin, vaan pahentavat niitä.
        Olemme huomanneet sen potilaistamme. He ovat saaneet pillereitä ja menettäneet kontrollin täysin. -He eivät ole kestäneet. Sekin lisää estogeenin määrää. Naisille voi syöttää estrogenia, kunnes hän menettää järkensä ja joutuu psykiatriseen sairaalaan. Sitä on tapahtunut. -Minua suututtaa, että kaikki lääkärit tyrkkäävät käteen samat lääkkeet Pozariia kaikille. -Eihän samat lääkkeet voi sopia kaikille, koska kaikki ihmiset ovat erilaisia.

        Ruokaa olisi syötävä kolmemn tunnin välein, koska estrogeeenin vaillinaisuus haittaa kilpirauhasen toimintaan. Se johtaa hypoglykemiaan, eli alhaiseen verensokeriin- siitä se adrenaliini tulee. Naiset menettävät kontrollin, he heittelevät tavaroita ja sanovat kauheita asioita. Pieni määrä proteiinia ja yhdistelähiilihydraatteja kolmen neljän tunnin välein auttavat suunnattomasti".

        Tämä oli yksi tiivistelmä ja näkökulma vaihdevuosi /PMS oireista, joita löytyy lukematon määrä netistä hauilla:
        - pms oireyhtymä
        - pms disorder
        - pms
        - kilpirauhasinfo
        ---------

        Alkuperäinen englanninkielinen ohjelma löytyy neissä haulla.

        dr. phil show hormones from hell.
        ----

        Kyllä siinä on psyykkeessäkin vikaa jos ei pysty kontrolloimaan käytöstään pms oireilta. Miehillä on testosteroinia niin paljon veressa kokoajan että naamaan kasvaa karvaa ja lihaksen kasvavat. Niin ja kuinka moni mies vetoaa siihen että hei en voi mitään raivoamiselleni kun mulla on korkea testosteroinitaso...sorry. Ei nuo kumpikaan seikka käy perusteluksi sille että ei kykene kontrolloimaan itseään niin että huutaa sylki suusta lentäen naama punaisena.

        Pms takuulla lähes aina tekosyy käyttäytyä kuin hirviö kun voi muka tehdä niin. Jos henkinen tasapaino heittelee on syytä hakea apua.


    • viina on viisasten j

      Kyll suomalaisessa miehessä ja tässä koko hela alkoholikulttuurissa on paljon mätää.Viina laulut ovat heti listojen kärjessä ja kaikenlaista örvellystä ja sikamaista käytöstä ihannoidaan.Jos mies ei osaa puhua selvin päin,kannattaa mennä jonnekin terapeutille.Suomalainen alkoholi myönteinen kulttuuri on pilannut monen elämän.kannattais miettiä ennemmin miksi ei kykene selvinpäin ihmissuhteisiin jne.Paljon on mätää yhteiskunnassamme ja sehän on huomattu väkivaltatilastoissa suomi on korkeimmalla.

    • TipatonToukokuu

      Eiköhän se todellinen luonne ole kuitenki selvinpäin. Kännissä asiat uskalletaan vaan tuoda helpommin esille ja jotkut purkavat aggressioitaan kännissä.

    • zambaleijjaa

      Mun mielestä kaikki mielensairaudet ja tällainen asioiden jaoittelu, lokeroiminen on vain nykyajan muoti-ilmiö. Kaikkeen hiemankin poikkeavaan täytyy saada järjellinen selitys, eihän sellainen muka kuulu elämään?? Vai kuuluuko? No kyllä kuuluu.
      Elämään kuuluu niin hyviä kuin huonojakin asioita. Se on ihan normaalia ettei kokoajan olla hymy perseessä tai voi tulla elämänvaiheita joissa todella täytyy pohtia asioiden eri aspekteja, tehdä aikaa vieviä päätöksiä. Miksi kaiken pitäisikään olla helppoa? Ei elämästä osaisi nauttia jollei näkisi myös kurjuutta ja sitä itse aika-ajoin kokisikin. Sitten on eri persoonia - ei mielenhäiriöisiä. Toiset näistä tilanteista selviävät, toiset ei. Se on elämän kiertokulkua, kuten eläinkunnassakin..
      heikot jäävät jalkoihin, vahvat selviävät. Mihin laumaan kuulut: löytyykö auttajia, oletko yksin, jolloin selviytymismahdollisuudetkin huononevat.. kaikki kuuluu tähän suuren elollisen maan toimintaan, ei sen kummempaa.
      Me ihmiset vain kuvittelemme välillä olevamme kaiken keskipiste, olemme olevinaan niin älyllisiä. Vaikka yhtälailla kuulumme tähän suureen organisaatioon, jota luonto pyörittää.
      Se millainen ihminen selvinpäin tai alkoholisoituneena..
      On kokonaisuutena se kyseinen ihminen. En lähtisi erittelemään. Jotkut ovat humalassakin hyvin maltillisia tms. On oikeasti hyvä jos suunnittelee pitempi aikaista seurustelua niin kävisi yhdessä heittämässä baarireissun.. näkee kyseisen henkilön kokonaisuutena. Jos sitten ei hyväksytä alkoholinkäyttöä voi kokeilun jättää tekemättä.
      Kaikki mitä täällä telluksella tapahtuu on jossakin mielessä elämäänkuuluvaa. Se miten hyväksymme tietyt asiat ja tapahtumat, toimimme esimerkkien mukaisesti.. kertoo paljon ihmisistä. Emme paljon eroa eläinkunnan raakalaismaisuudestakaan.. näitä esimerkkejä valitettavasti päivittäin.

      Sen tiedän sanoa, että elämästä tulee nauttia suurella sydämellä. Mutta tee se kunnioittaen kanssaihmisiä ja luontoa. Täällä on niin paljon ihmeellisiä asioita mitä tutkia ja mistä nauttia. Ja miksei tuo alkoholikin voi kuulua siihen, kohtuukäytössä tietenkin. Ja muistakaa oppia nauttimaan elämän pienistäkin ilonaiheista..

    • se pirttihirmun
    • Ihmisen elämässä

      ei ole kysymys vai itsestä vaan myös lähimmäisistä ja Hyvästä ja pahasta. Myös juovuksissa, kuten myös selvin päin, on nämä asiat näin, joten tietysti kaikki riippuu sen hetkisestä tilanteesta.

    • Hyvä opetus :

      Älkää juopuko viinistä vaan täyttykää Hengellä.

    • Huono totuus

      Sen enempää ottamatta kantaa päihteiden huonoihin, tai hyviin puoliin, ihmiset kun ovat niin erilaisia. Mietin vaan tässä, millaista kulttuurimme olisi ilman viinaa.

      -Olisiko meillä Eino Leinon runoja? Arto Melleri? Pentti Saarikoski?
      -Soitettaisiinko Finlandia- talossa "Finlandiaa"?
      -Laulettaisiinko karaokessa Baddingin "Paratiisia", tai Juicen "Syksyn säveltä"?
      -Olisiko Olavi Virrasta tullut kautta aikojen parasta tangolaulajaa?
      etc, etc. listaa voisi jatkaa loputtomiin.

      Taiteilijat ja päihteet ovat aina kuuluneet yhteen, niin meillä, kuin maailmalla. Omakohtaisena kokemuksena voin todistaa, että ajatukset, jotka selvinpäin saan, muuttuvat juovuksissa kirjoitettuna sellaiseen muotoon, että joskus saa itsekin ihmetellä. Niitä hengentuotoksia on suurin osa tätä palstaa lukeneistakin joskus "plussaillut";)

    • Humala.

      Hakuinen alkoholin käyttö kertoo ihmisen mielenterveydellisistä ongelmista.

    • kyllähän sitä kaikes

      No todellakin täytyy miettiä mistä laarista ne tulee sitten?Et voi tietää olivatko nämä henkilöt juuri työskentely hetkellä kännissä.ja kaikki me tiedämme kuinka monille heistä kävi,kyllä se alkoholi suurkulutuksena on tuhoava.Ja joku täällä syytti pirttihirmuja,siinäkin taas yksi juomalaulu,mistä moni hölmö ottaa opikseen.Mieti ennemmin miksi jäät tohvelin alle,niin pinnallisia syitä ja juomari löytää aina syyn juoda oli sitten hyvin tai huonosti,niin juoppo juo.

    • jotain paljastusta

      Humalassa näkee mikä sika ihminen on.
      Positiivisuus, välinpitämättömyyttä itseään ja perhettä kohtaan.
      Humalainen sanoo mitä syki suuhun tuo.
      Usein humalainen katuu jälkeen päin sanomisiaan ja tekemisiään.

      En usko, en luota humalaiseen, jos hän sanoo huomenna maksavansa takaisin, ei se pidä paikkaansa, jos hän sanoo paratavansa tapansa, ei sekään pidä paikkaansa ja jne...

    • h.u.m.alainen

      Humaala päässä tekevät paljon rikoksia.ja avio eroja tulee..En luota humalaisten juttuja.Puhuuvat mitä suuhun tulee!!Olkootn se nainen tai mies!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 29

      Itse en siedä alkoholia ja humalaisia juuri ollenkaan, kierran ja kartan molemmat kaukaa. Mihin ihminen tarvitsee alkoholia on minulle suuri kysymysmerkki ja mysteeri.

    • Halukkaan parin mies

      Meiden parisuhteessa sellainen olisko se nyt haittakaan, mutta nainen kun ottaa kuppia varsinkin kylän kuppiloissa käydessä, tahtoo hän aina sotkeentua vieraisiin miehiin. Hän sen itsekkin tietää ja tavallaan kärsii siitä, mutta ei oikein mahda asialle mitään. Hän on avoin luonteeltaan ja haluaa miehiä ympärilleen aina pikku kännissä ja kunnon kännissä jo pakolla saatava, ainakin kovasti kähmiä puoleen jos toiseen, jos ei aivan panolle pääsekään. Häntä vaan vetää miehet puoleensa ja hän miehiä. Kännissä aivan löysämoraaliseksi muuttuu:( Muuten hän kotona aivan ihana, mahdottoman hyvä sängyssä ja kotityöt hoitaa mallikkaasti.

    • on kai sitä tutkittu

      helpostikin kuinka humalan eri voimakkuudet vaikuttaa erilaisissa asioissa, mukavissa ja vaikeissa, ja erilaisissa ympäristöissä. Toki variaatioita on aika monta ja silläkin varmaan olisi vaikutusta tietäisivätkö tutkittavat tutkimuksessa olevansa.

    • Uskoisin että on

      ihmisiä, joiden ei tulisi missään tilanteessa ottaa alkoholia, ja sitten on niitä, joille vähäinen käyttö ei haittaa ainakaan paljon, mutta selvää on että runsas käyttö ei ole kenellekkään hyväksi. Silti nimenomaan runsaassa käytössä uskoisin esille tulevan ihmisen perusolemusta sillä hetkellä, mutta nekin voivat muuttua kuten ihminen muutenkin, sekä hyvään että huonoon, ja suhteellista se on ja lähtötilanne merkityksellinen.

    • ..........

      useinhan on niin,etttä paljon juovat ovat selvinpäin kiukkusia ja odottavat vaan, et sais taas juoda, jotenkin luonne on muuttunut sen olen huomannut, jotka juo paljon...

    • <zxcvbbn,.-

      Minä en menetä kontrollia alkoholin vaikutuksen alaisena. Muutun kyllä rennommaksi ja huumorintajuisemmaksi, enkä riitele kännissä. Jos älyttömiä ajatuksia tulee mieleen, mietin päässäni kannattaako asian tekeminen, ja jos kannattaa, niin sen voi hyvin tehdä huomennakin jos siltä vielä tuntuu.

      Minusta on hauskaa viettää iltaa ystävien tai kumppanin kanssa, hyvän ruoan ja viinin/shampanjan ryydittämänä mukavia keskustellen. Voisin sanoa, etten minä ainakaan koskaan ole sanonut tai tehnyt alkoholin vaikutuksen alaisena mitään, mitä en olisi muutenkin halunnut tehdä tai sanoa. Seison kaiken sanomani takana.

      Joitain kertoja toki olen sanonut asiat suoremmin kuin normaalisti (mutta rauhallisesti, en siis riitaa haastaen), mutta tällöin olen sanonut asian juuri niin kuin olen päässäni sen oikeasti ajatellutkin. Selvinpäin olisi ehkä tullut pyöristelleeksi enemmän. Joka tapauksessa, sanoma on näin mennyt paremmin ja nopeammin perille kuin nätisti vihjaamalla. Kumppanini vieläpä kiitti suorapuheisuudesta jälkikäteen.

      Minusta on erilaisia alkoholinkäyttötapoja; yksi on tämä sosiaalinen tapa, ja toinen on se, että baariin on päästävä ja sieltä ei mitenkään voi lähteä kotiin ennen kun kaikki siellä oleva juoma on juotu pois. Esim. jos toinen haluaa lähteä kotiin tai (jonnekin muualle), annetaan oman seuralaisen lähteä itsekseen ja jäädään sinne viinan takia. Mikään ei ole miehessä (tai kavereissa) ärsyttävämpää kuin tämä. Onneksi ei ole enää tällaista miestä, eikä kyllä juurikaan tuonhenkisiä kavereitakaan.

      • ilmeisesti olet

        kuullut humalaisen kommentteja itsestäsi.
        En ole vielä tähän päivään nähnyt yhtään fiksua humalaista. Vaikka omasta mielestään ovat todella rentoja ja fiksuja, mutta kun selvimpäin katselee. YÖK!


      • <zxcvbbn,.-
        ilmeisesti olet kirjoitti:

        kuullut humalaisen kommentteja itsestäsi.
        En ole vielä tähän päivään nähnyt yhtään fiksua humalaista. Vaikka omasta mielestään ovat todella rentoja ja fiksuja, mutta kun selvimpäin katselee. YÖK!

        En sanonutkaan, että olisin alkon alaisena mitenkään fiksumpi. Kunhan totesin, etten haasta riitaa enkä sano täysin keksittyjä asioita. Siitähän tässä ketjussa oli puhe?

        Tuossa esimerkissä oli puhetta asioista, joita olin padonnut kuukausia vain siksi etten loukkaisi toista niistä keskustelemalla, eikä siihen koskaan oikein ollut sopivaa hetkeä. Minusta oli ihan hyvä että asiat otettiin esille, vaikkakin alkoholi ehkä antoi siihen rohkeutta. Nuo vastakommentit tulivat seuraavana päivänä selvinpäin, ja nyt asioista on helpompi muutenkin jutella kun keskustelu saatiin alkuun.


    • 30 v. mies

      Kaikki riippuu niin viinan juojasta. Estot ja oma kontolli yleensä löyhenee humalassa. Lisäksi ihmisestä tulee yleensä myös impulsiivisempi.

      Eli ihminen puhuu helpommin ihan suoraan sen turhempia miettimättä mitä seuraamuksia sanomisella voi olla. Joku avautuu helpommin tunne-elämästään positiivisesti ja joku rupeaa valittamaan jostain 10 vuotta sitten tapahtuneesta ihan turhaan. Ihminen myös tuppaa humalassa eläytymään enemmän tarinaansa tai tunnetiloihin.

      Itse pidän avoimesta rennosta meiningistä, mutta en mistään kireilystä tai turhasta draamasta. Humalassahan pitää olla hauskaa, eikä mitään aivotonta dramatiikkaa kun luetaan toista rivien välistä ihan täysin väärin.

    • Ihmisen luonne

      paljastetaan Jumalan tuomiolla itsekultakin, kun miekka käy sielun läpi erottaen hengen ja sielun ja Jumalan Henki tutkii sydämen ja munuaiset.

      Ihmisen luonne pysyy samana selvänä ja humalassa, mutta tulee esille helpommin humalassa, jos on ulkokultaisuutta, mutta jokaiseen ihmisen vaikuttaa aina sekä Jumalan Henki että tämän maailman henki, ja ihmisen luonne mitataan sillä, kumpi enemmän vaikuttaa selvänä ja ennenkaikkea humalassa.

      Hyvässä olosuhteessa ei niin hätää kenelläkään, mutta vaikeassa pahan vallitessa ympärillä on jo aivan toinen tilanne. Vaikeita ovat suuri paine erinäisistä syistä kuten sodat ja uhat jopa henkensä puolesta ja himot ja ahneus ja viha ja kärsimykset ja vaikeudet ja myös elämän merkisyttömyyden kokeminen ja muitakin tietysti kuten kidutus ja eristys ja myös alkoholin itsensä aiheuttama pahoinvointi.

      Luonne tulisi esille aika hyvin esimerkiksi tilanteessa, että ole hitaasti mutta varmasti putoavassa lentokoneessa, jossa on sata ihmistä ja viisikymmentä laskuvarjoa. Vain laskuvarjon saavat voivat pelastua. Onko siis merkitystä luonteellesi, oletko selvinpäin vai humalassa ja jos on niin miten se vaikuttaa luonteeseesi? Tietysti Jumalasuhde ja sitä kautta suhde lähimmäisiisi ja sen jälkeen luonteet paljon vaikuttaisivat, olisiko laskuvarjojen jakoperuste mikä, varsinkin jos kapteeni tai henkilökunta ei sitä määräisi ja pystyisi myös valvomaan määräysten noudattamista.

      Perheitä olisi 25, joissa olisi mies ja vaimo ja kaksi lasta kussakin. Samoin noista perheiden vanhemmista olisi 5 pariskuntaa juutalaisia Jumalaan uskovia ja 5 pariskuntaa kristittyjä Jeesukseen uskovia ja 5 pariskuntaa islam-uskoisia Muhamediin ja 5 pariskuntaa idän uskoisia ja 5 pariskuntaa ateisteja.

      Kuinka sinä määräisit laskuvarjojen jaon ja mitä ohjeita antaisit sen suhteen?

      Olisiko luonteelle tuossa tilanteessa merkitystä sen suhteen olisiko selvänä vai humalassa?

    • Aika vaihtelevia

      En tiedä kun se vähän vaihtelee. Kyllä mä paljon olen puhunut asioita joita tarkoitan, mutta olen myös paljon puhunut paskaa, eli vannonut asioita jotka eivät ole millään tavalla totuuksia. Olen sanonut kyllä rakastavani vaikka en olekaan rakastanut. Usein myös myötäilen humalassa kanssaihmisiä(jos he ovat myös humalassa) lähinnä sen takia että en halua tehdä mitään hirveää numeroa mistään asiasta, tai alkaa tappelemaan mistään turhasta sen takia että olisin erimieltä. Varsinkin kun monet ihmiset ovat niin itsepintaisia humalassa, että heidän kanssaan saattaa joutua vääntämään tuntikausia jostain asiasta joka ei todellisuudessa merkitse kenellekään(selvinpäin olijalle) paskan vertaa.

      Itselläni tosin tuo leppoisuus ja aggressiivisuus vaihtelee aika paljon humalassa.
      Yleensä olen hyvin leppoinen, mutta suutun todella helposti jos annetaan aihetta.
      Selvinpäin taas olen yleensä ihan mulkku, mutta en suutu lähes mistään.

      Kai se on, että millä fiiliksillä alkaa ottamaan sitä kaljaa. Vittuuntuneena ei kai paranekaan ryypätä, mutta jos on kaunis kesäpäivä, vaikkapa lauantai, eikä ole mitään huolia ja fiilis on hyvä, niin todennäköisesti silloin menee kännissä oleminenkin paljon paremmin.

      • Eli älä juo jos on

        huolia, stressiä, jne... silloin se purkautuu ikävällä tavalla. Tähän tulokseen olen ainakin tullut.


    • Jos omasta näkökannastani puhun, niin siis humala korostaa tunteita. Jos "inhoat" jotakuta, tod.näk. vihaat häntä silmittömästi humalassa, jos pidät jotakuta vaikka hyvännäköisenä, saattaa kekkulissa tuntua että olet ihastunut, ihastuneena voi tuntua rakastumiselta. Jne.

      Eli älä nuolaise ennen kuin tipahtaa, voi olla että hän on hiukan kiinostunut/ihastunut, ja kännissä se sitten korostuu. Tai sitten hän on oikeasti todella kiinostunut, mutta humala on ainoa apu kertoa siitä.

      Jos et uskalla suoraan kysyä, niin kysy seuraavan kerran, kun viestejä tulee, että voisko hän sanoa samoja asioita kasvokkainkin. Voi olla, että hän on jopa tympeä naamatusten, jos häntä vaikka hieman nolottaa nuo humalalliset tunteenpurkaukset. Oon itekkin laittanu joskus rakkauden täyteistä känniviestiä, ja on nolottanut ihan hitosti jälkeenpäin, vaikka joka sana onkin ollut totta. Ehkä liioiteltua, mutta silti.

      Myös humalassa olevat tuntemukset kun ovat todellisia.

    • Raitis Holisti nyt

      Aivan selvää on,ettei kukaan ole oma itsensä kun kemiallisilla aineilla sekoittaa pään!Ihmisillä se vaan vaikuttaa erilailla ja toisilla enemmän kuin toisilla.
      Itse join melkoisen usein n.40vuotta ja nuorena istuin kännitörmäilyjeni vuoksi monet vuodet.Vanhempana tuli sitten muuten mokailtua ja vaikkei oikeudellisia juttuja niin ihmisuhteet yms.join sekaisin kunnes tajusin olevani luonteeltani alkoholisti ja mikään alkoholi ei sovi minulle missään muodossa!

    • selevinpäin

      No. Useampi ihminen on varmasti ollut joskus känniläisille kuskina. Siinä tilanteessa varmasti näkee, mitä alkoholi ihmisille tekee.

    • en usko niihin

      Humalaisen horinat ovat niin joutavia kuin ikinä, niissä voi olla perää ja tarkoittavat kyllä sanomaansa ja sanovat ääneen, mitä ovat selvänä hautoneet.

      Olen vaan niin sata kertaa tuolla nähnyt, miten humalaisen mieli muuttuu alta tunnissakin niin totaalisesti, ettei tunnista samaksi ihmiseksi kotimatkalla jo. Tulee niin itsekkääksi ja välinpitämättömäksi ja kaikki vika on aina toisten syytä jne. Juoppo keksii juomiselleen minkä vaan verukkeen, hyvä sää, huono sää, meni hyvin jokin juttu tai päin persettä, aina pitää ottaa keittoa.

      Humalaisen lupauksia turhempia ei ole enää kuin narkkarin lupaukset, niin joutavaa rikollista paskasakkia pahempaa saa hakea, jotka kylvävät tuhoa ympärilleen kaikille yhteiskunnasta sukulaisiin, ystäviin, naapureihin ja muka kavereihin eli toisiin narkkareihin. Jokainen overdose on turha, mutta eipä noita kukaan ole jäänyt kaipailemaan, kun ihminen ei itse halua hakea apua. Tiedän, miten vaikea on päästä kuiville, kurssillanikin oli yksi kaikkea vuosikymmenen vetänyt ja kyllä se näkyy ilmeissä ja kropan kielessä ja olemuksessa, kun aivoista valtaosa tuhoutunut peruuttamattomasti. Sama tietty viinan kanssa. Pilvenpolton laillistaminen on vain epätoivoinen tekosyy saada vetää kovia aineita suoneen ja silloin ei ole enää kynnystä siirtymiseen. Käykää joskus katsomassa Amsterdamin piikkipuistoja, miten surkeita ihmisraunioita voi olla tai Helsingin Kallion leikkipuistoja, kun maanantaiaamuna ensimmäisenä saa kerätä piikit ja ruiskut, ennen kuin voi laskea lapset pihamaalle.

    • Järki vai Rakkaus

      Oikea ja oikea! Se kumpi on henkilön oikea luonne riippuu siitä kumpaa se suurimman osan elämästään. Jos tyyppi on aina kännissä niin kait se sitten on hänen "oikea" luonteensa.

      Todellisuudessa kenenkään luonnetta ei mitata sillä, millainen hän sattuu olemaan kännissä, sillä jokaisen ihmisen luonne muuttuu humalassa jollakin tavalla.
      Suurimmalla osalla alkaa estot häviään, eli ujosta poitsusta tai tyttelistä tulee muutaman lasillisen jälkeen selväpäisen silmissä jopa tyhmän rohkea, tämä siis jos se häilyvän kapea raja ylitetään, mutta kohtuudella nautittuna on monessa vaikeassa rohkeutta ja luonnetta vaativassa tilanteessa jopa avuksi.

      Siis totta kai noi netistä löydetyt lainaukset pitävät paikkansa varmaan suurimmalla osalla kännisiä.
      Esim. ollaan ihastunut johonkin, mutta ei kuitenkaan olla täysin varmoja tunteistaan joten niitä ei tuoda selvinpäin esille, mutta kun ollaan hieman hiprakassa niin tunteet korostuvat, tulee rohkeutta ja sanotaan ja tehdään mitä ei välttämättä selväjärkisenä menisi tekemään.
      Mutta toisaalta, onko järjellä ja rakkaudella muutenkaan mitään yhteistä?

      Joskus voi olla niinkin, että tilanne on edennyt jonkinlaiseen pattitilanteeseen, joka ei kertakaikkiaan selvinpäin etene mihinkään, vaan homma vaatii edetäkseen hieman enemmän tunnetta ja rohkeutta, tällöin pieni humalatila voi osoittautua tilanteen avaavaksi tekijäksi, josta kehkeytyy helposti erittäin tunteikas ajatusten vaihto.

    • kdjaskksjakl

      Todellakin humalassa sanottu on selvin päin mietitty! Tosin jotkut hetkelliset törkeydet tai muut voi olla ihan silkkaa aivotoiminnan hidastumista, mutta sellaiset esim. "mä olen miettinyt että sähän olet mulle ihan älyttömästi auki rahaa" tai "mä olen jo pitkään katellu että oot ihan saatanan hyvän näkönen muija" on mun mielestä selkeästi selvin päin mietittyjä. Sanottaisiinko niitä selvin päin? Tuskin. Mutta se ei tarkoita etteikö niitä omassa mielessä olisi pyöritelty.

    • Tamponiperseeseen
    • kehno

      On ihmisiä,joilla näyttää olevan aivojen sijasta kokoonpuristettu nyrkki pääkopassa:niin itsepäisiä he ovat tyhmyydessään.

    • ldfkldfjlsdfk

      Kyllä näkee niin säälittäviä kännisiä ihmisiä, että jos se on totuus, niin pidän aika harvasta. Jutut on niin ääliömäisiä, että haluaako joku oikeasti sanoa, että se on se perusluonne ja totuus?
      Humalaisen sanaan en luota koskaan...no varsinkaan alkoholistin, valheita toisen perään.

    • 20

      pikku känni poistaa ne estot.....

      ... toinen tursuaa tunteita....
      ....toinen taas pursuaa ulos sen vihan mitä pitää sisällään......
      .... välimaasto tekee sitten kolttosia.......

    • ihmiset on yksilöitä

      kokeileppa vetää ne kännit ja mieti sit miten meni

      • Ei ap nainen

        Musta tulee herkkävaistoisempi ja täysin estoton pikku känösessä.


    • 1222199

      Tapetaanhan niitä ihmisiäkin enemmän humalapäissään...
      Eli pienessä nousuhumalassa estot katoaa ja fiilis on hyvä = Tullee liioitelluksi asioita ja katseltua maailmaa vaaleanpunaisten lasien läpi.
      Tuhdimmassa humalassa on tullut puhuttua asioita, jotka (jos on muistanut edes..)eivät pidä paikkaansa.

    • mielenkiinnosta kys

      Tämä oli hyvä ja mielenkiintoinen ketju. Kysymys siis alkuperäisen kirjoittajalle: Jos satut näitä vielä lukemaan, onko kysymyksesi edelleen "avoin", vai oletko saanut selvyyden itsesikannalta tarkasteltuna?

    • ryövärintytär

      Todellakin mielenkiinnon herätti todella kaikkia puhuttaviin ja päivän polttaviin aiheisiin koskien. Toivoisin että tästä enemmän olisi keskustelua koska aihe puhuttaa suurinta osaa ihmisiä.itse en kommentoi muuta kuin että tiedän ja tunnen asiaa.ja kiinnostaa.

    • R.t.@

      Ihminen pystyy melkein mihin tahansa,sekä selvänä,että humalassa.Typerät ihmiset on typeriä sekä selvänä että kännissä.Jotkut on niin fiksuja,etteivät kestä tätä paskaa koskaan selvinpäin.Jotkut ovat taas niin fiksuja,etteivät jaksa enää välittää koko moskasta kummassakaan tilassa.

    • kkkkk1

      Entä jos mies sanoo kännissä, että ''haluaisin lähteä kanssasi ulos, mutta en uskalla koska ujostuttaa niin paljon''

      Onko tuossa mitään perää vai voiko joku heittää tuommoisen jutun kännissä ihan hatusta?

      Tai se, että joka toinen kk mies selittää tuommoista asioita ja joka toinen kk ilmoittaa haluavansa olla vain kaveri? Mieli vaihtelee kuin vuoristoradassa..

    • Nainen30+....

      Musta tulee hirrrrrveen iloinen aina! Olen melkoisen ujohko vieraammassa sakissa selvinpäin mutta tutut tuntevat mut hassuttelijana ja hauskanpitäjänä, hymyilevänä ihmisenä. Humalassa tosiaan mulla on vaaaaan hauskaa....

      Toki mokaankin mutta en voi sanoa että niissä olisi aina selvä totuus mukana! Osaan olla holtiton tarkoittamatta sitä, mutta jos toinen vastapuoli reagoi niin mulla saattaa mennä ylitse, riippuu paljonko on juonut - eli sillä on merkitystä , toisella osapuolella tilanteessa, minä ainaskin teen humalassa toiselle mieliksi...huono juttu. Pitäs osata olla juomati liikaa, noiden tekojen takana EN siis seiso.

    • Näin mä funtsin

      Kyllä sitä tulee harkitsemattomia asioita tehtyä kännissä, joita sitten selvinpäin katuu. Vaikka sitten rakkaudentunnustuksia puolitutuille. Ehkä niissä jokin ajatus on ollut alitajunnassa, mutta selvinpäin ymmärtää tilainteiden mahdottomuuden.

    • monesti hävennyt

      Aluksi kun on vähän ottanut niin on mukava olo ja on hauskaa seurustella ihmisten kanssa. Sitä vapautuu estoista mutta ei vielä eroa hirveästi selväpäisyydestä. Tuhdimmassa humalassa kun filmi alkaa pätkiä niin puhuu juurikin sitä mitä sylki suuhun tuo, vailla mitään suodatinta. Uskon, että humalaiset voivat feikata ja laskelmoida, itse ainakin osaan olla ystävällinen jopa vihamiehilleni.

    • Näin se menee

      Sanon humalassa tosiasiat. Sen mitä tarkoitan. En esitä

    • "Jaakobin paini"

      Oikeastaan aika hyvä nosto. Tuli mieleeni tähän aiheeseen sopiva jatkokysymys:

      Onko kännissä tehty selvinpäin mietitty?

      Jos joku vaikka selvinpäin sanoo:"EN IKINÄ VOISI NIIN TEHDÄ!"

      ...Ja sitten kännipäissään tekee juuri siten, kuin on selvinpäin kiistänyt koskaan pystyvänsä tekemään.

      Itselleni ainakin tulee mieleen, että kännissä tehty on ainakin jollain tasolla jo selvinkinpäin mietitty...

      Voin toki olla väärässäkin.

    • a aa a swryz

      Riippu täysin kuinka kauan on juonut...

    • pelottavaa

      Humalassa ihminen voi sanoa ja tehdä asioita, mitä on vain omassa päässään ajatellut mutta ei se silti tarkoita, että koko totuus tulee ihmisestä ulos. Koska vaikka humalassa ajattelemattaan sanoisi ilkeästi, tietää ettei selvinpäin koskaan sanoisi ilkeästi. Humalan tunnetilat myös muuttuvat. kolmikymppisenä tunnetilat alkavat vahvistumaan ja möröt saatavat tulla esiin menneisyydestä ja kun päässä naksahtaa, ei humalaisella ole enää muita ajatuksia, järjen ääni on vaiennut. Vasta seuraavana päivänä tajuaa, kuinka hölmösti on käyttäytynyt tai kuinka paljon oli todellisuuden taju hämärtynyt.

    • oikea luonne

      selvinpäin. alkoholi sekoittaa pään.

    • Olisiko näin

      Sanotaan että mitä humalassa tekee sitä selvinpäin ajattelee. Olisiko vastaus tässä?

      • Kyllä

        näin on.


      • Riippuu ihmisestä.
        Kyllä kirjoitti:

        näin on.

        Ei aina. Ei voi yleistää noin.


    • Riippuu ihmisestä.

      Itse olen nykyään suht sama humalassa ja selvinpäin, joskin puheliaampi ja seurallisempi. Nuoreempana sekoilin enemmän kännissä ja tein ja sanoin asioita, joita todellakaan en selvinpäin ois tehnyt eikä niissä mitään järkeä ollut. Ts. eivät olleet se mitä selvinpäin olisin halunnut. Varmaan siis riippuu henkilöstä ja siitä kuinka vakaalla pohjalla elämä noin muuten on. Humalalla ei silti voi mun mielestä perustella tai poispyyhkiä asioita, esim. jos loukkaa jotakuta kännissä, mutta katuu selvinpäin tai nolottaa mitä tuli sanottua, niin tulisi pyytää anteeksi ja miettiä vakavasti omaa alkoholin käyttöään, onko se järkevällä pohjalla. Mutta jos on epäselvyyttä siitä, voiko johonkin kännipuheeseen luottaa niin kannattaa kysyä siltä ihmiseltä miten on. Ja todellakin sitten uskoa siihen mitä hän sanoo. Joillain saattaa mennä muisti kännissä ihan totaalisesti, eikä niillä kännijutuilla ole siis käytännössä mitään merkitystä enää selvittyä.

    • Absolutisti :)

      Tyhmä kysymys!
      Ihan sama ku kysyisit että onko ihminen huumeiden vaikutuksen alaisena oma itsensä vai selvinpäin.
      Selvinpäin tietysti aidompi.
      Huumeet ja alkoholi antaa valheellisen kuvan ihmisestä.

      Alkoholi on huume,laillistettu sellainen.

      • KännissäOletÄÄLIÖ

        Mitä tekemistä humalalla on todellisen minän kanssa jos selvin päin ei ole samanlainen...
        Jos ns."humalaminä" ja "selväminä" ovat täysin erilaisia niin kyllä humala on täysin valetta.

        Mihin alkoholia tarvitaan?

        "Hei osta alkoholia ja saat samalla valheellisen olotilan,jonka seurauksena voit menettää aviopuolisosi,perheesi,mielenterveytesi,ystäväsi,terveytesi,rahasi,maineesi ja tulla niin tyhmäksi ettet tiedä kumpi on todellinen minäsi "känniääliö minä" vai "selväaitominä"


    • T.raitis

      Mul mielipiteet muuttuu humalas.
      Sanon humalas asioita joista olen eri mieltä selvänä.
      Humalas meen paikkoihin joihin en selvänä menis,tutustun ihmisii,joihin en haluis selvänä tutustuu.Sovin asioita kännis, sellasii joita sit tulee selvänä peruttuu koska ei oikeesti kiinnosta enää selvänä.Humala saa mussa esiin persoonan jota en selvänä muistuta pätkääkään.
      Mun persoona muuttuu aivan toiseen ääripäähän humalas.
      Eli se joka on tavannu mut kännis,ei todellakaa tunne mua.oon iha eri ihmine selvänä.

      Ja en muutes enää juo.

    • *****

      Niin.. Kyllähän se varmasti on niin et jotkut saa rohkaisua siitä alkoholista, Mut sanoisin et paremman vaikutelman toisesta saa selvinpäin. Luulen et sillä alkoholillakin on monenlaisia vaikutuksia ihmiseen, myös niitä negatiivisia. Että ehkä humalassa ihminen sanoo hetken mielenjohteesta helpommin asioita mitä sitten katuu myöhemmin.
      Jäin vain miettimään et olisiko ihastuksellani ollut jotain sydänsuruja silloin.. Tai jotain.. En tiedä.. Mietin vain..
      Itse en käytä juurikaan alkoholia.. Silloinkin kun nähtiin baarissa, olin juonut yhden siiderin. Ja siihen se jäikin..
      Mietin vain et jos kuitenkin olisin rohkea ja koittaisin selvittää vielä asiaa.. Hän on ollut mielessäni tässä viime aikoina..Jostain syystä..
      t. se nainen joka kirjoitti tällä samalla nimimerkillä siihen ketjuun joka alkaa et 'Kuvailen sinut muutaman sanan perusteella..'. Piti tämän verran tänne vielä kirjoittaa kun heräsi ajatuksia tuosta aloituksesta..

    • oikea luonne :D

      Noin 80 prosenttia henkirikosten tekijöistä on nauttinut alkoholia.

      • Anonyymi

        Kuten myös uhreista, koska alkoholi tekee monista niin ärsyttäviä ja sumentaa harkintakyvyn.


    • todellinen,

      tyypi tuu esille humalassa,

    • Vaiettäniin

      Kyllä se on ihmisen oikea ja estoton persoona joka sieltä kuoren takaa paljastuu railakkaan illan yhteydessä.

      • tälleenpä

        Erittäin paljon leppoisampi ja mukavampi olen hiprakassa. Selvinpäin hiljaisempi, kireämpi ja sisäänpäin suuntautunut. Tämä on läheisiltä kuultu.


    • On.sanottu

      Mitä humalassa tekee sitä selvänä miettii.

    • Eipidäpaikkaansa

      Alko vaikuttaa myös muuten kuin viemällä estot, estottomuus on vain osa totuutta. Joillain pienikin määrä viinaa vaikuttaa toisin päin eli laukaisee raivokkaan käytöksen. Siihen on geenikin.

      Varmasti yleensä vaikuttaa humalan aste eli mitä kovempi känni sitä enemmän ihminen muuttuu ja törttöilee. Viina myös lisää usein seksuaalisia haluja ja ns kuka tahansa voi kelvata.

    • viinatappaa

      Alkoholismi on sairaus. Mieti alkoholismisairauden edesottamuksia?
      Alkoholi yksittäinen suurin tappaja.
      Suurin yhteiskunnan voimien ja talouden syöjä. Suurin ongelmien aiheuttaja. Lapset ja kodit kärsivät alkoholismista.

    • alkoholisti86

      Mä oon kanssa päättänyt lopettaa juomisen kokonaan, en tunne enään itseäni kun olen humalassa. Muistikuvat juomisesta tulee useiden viikkojen jälkeen, ennen sitä olo on hyvä ja normaali, mutta sit iskee morkkikset ja todella kovaa. Se on pahinta kun alat keksimään muista, yleensä läheisistä juttuja ja selität niitä ihan totena ja tuntuu että muut ne uskoo. Kirkas viina on tämän minussa aiheuttanut, tai niin ainakin luulin kun lopetin sitten viinan juonnin ja litkin kunnolla kaljaa niin ihan sama tilanne, niin nyt päätin sitten että ei enään ikinä alkoholia. Että jos jollain muilla on samanlaisia tuntemuksia niin katsokaa peiliin ja sulkekaa korkki, niin löytyy syyllinen ja apu.

    • Anonyymi

      Mun mielestä vähän kaikki noista asioista on mahdollisia. Itse olen huomannut myös tiettyjen juomien vaikuttavan itseeni ja ystäviini erilailla. Mutta päälimmäisenä mieleeni nousee että alkoholi ja humalatila vain korostavat kaikkia luonteenpiirteitä. Esimerkiksi jos on hyvin hiljainen mutta sarkastinen ihminen, hän on yleisimmin hiljaa keskusteluissa mutta uskaltaa päästellä enemmän sarkastisia kommentteja. Jos taas on olevinaan todella kova poika mutta kavereitaan kohtaan mukava, on hän kännissä hieman omistushaluinen/ylisuojeleva ystäviään kohtaan ja heti paikan tullen ärsyttämässä ja valmiina tappelemaan muiden kanssa, ikinä tosin oikeasti uskalla tehdä mitään. Jos on surullinen olo ja selvänä esittää normaalia mutta siintä huomaa että kaikki ei ole ok, humalassa hän alkaa kyllä helposti itkeä ja avautua asiastaan ystävälleen tms. Eli tunteiden korostuminen olisi myös läsnä... Sitten olen huomannut/kokenut myös kännisiä lupauksia. Monta kertaa mm. Ihastukseni/ystäväni on sanonut/kertonut/luvannut jotain ja selvänä kieltää asian tai jopa sen muistamisen. Olen opetellut vain sanomaan näille ihmisille että "kun kerrot saman selvinpäin, sitten uskonollaan." Ikinä eivät ole tulleet sanomaan samaa uudelleen.
      Tässä pari omaa kokemusta ja oman pohtimisen tulosta.

      • Anonyymi

        Tämä oli aika hyvin kirjoitettu. Minuun päti aika hyvin toi surullinen olo ja aloin miettimään että olenko ollut koko elämäni surullinen... se ei tavallaan yllätä yhtään jos olen ollut koko elämäni surullinen. Lähinnä tässä yllättää se että vasta nyt tajusin/sisäistin sen.


    • Anonyymi

      Juoppo juo pönkittääkseen itsetuntoaan. Sehän on totta, että estot katoaa, joten uskaltaa tehdä/puhua asioita, joita ei muuten uskalla. Minusta se on säälittävää. Jos jännittää tai on muuten ego alhaalla, on siihen muitakin keinoja. Ja kaikkien ei tarvitse olla nikn itsevarmoja.

      • Anonyymi

        Käsittääkseni tässä aloituksessa ei ollut kyse riippuvaisuudesta vaan siitä millainen ihminen on kännissä/päihtyneenä verrattain selvinpäin olevaan ihmiseen.

        Juoppo on riippuvainen alkoholista.

        Mene päihteet ja riippuvuus palstalle siitä jorisemaan.


    • Anonyymi

      En kehtaa esiintyä kovin humalassa toisille ihmisille, sopivasti humalassa kyllä.

      Kaljan hajuisena varsinkaan en, kun sen haistaa niin kaukaa.
      Viskin tai konjakin hajuisena mieluummin kuin kaljan hajuisena.

      Kuitenkaan en paljon humalassa ikinä, vähän vain. 2 tuplaviskiä korkeintaan kehtaan.

    • Anonyymi

      Juo niin tiiät

    • Anonyymi

      Olen aina kannattanut linjaa, kohtuudella kännissä seimestä arkkuun välisen ajanjakson.

      Hyvin on luistanut elämä toistaiseksi, kun olen vasta 58, joskus saattaa koistine vaivata ja Sillon on otettava ryyppy!

    • Anonyymi

      Kolikossa on kaksi puolta.
      https://youtu.be/wBZTMgNI4kI
      Juovuksissa saattaa olla tunteellinen ja rehellinen, mutta juopumus vie uskottavuuden eikä kaipuu jota tuntee toista kohtaan saavu koskaan perille.

    • Anonyymi

      Selvin päin ihminen on oma itsensä minun mielestäni.Viinahan on kemiallinen juoma. Humalaisten puheet jätän omaan arvoonsa eli en luota.

    • Minä luotan selvinpäin olevaan ihmiseen enemmän. Alkoholi vaikuttaa aivoihin, joten se oikea luonne ei sieltä esiin tule. Samalla tavalla lääkkeet yms. vaikuttaa.

    • Anonyymi

      Humalassa ihminen on myrkyttyneessä tilassa. Ei kai se silloin ole ihan omimmillaan.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mä en oikein ymmärrä tätä selittelyä että alkoholi tai huumeet vois vaikuttaa muuttaen ihmisen luonnetta.

      Ihminen on moninainen ja ihmisessä on erilaisia puolia, joista näkyy erilaisia vivahteita erilaisissa stressitilanteissa, paineenalaisuudessa tai jonkun aineen vaikutuksessa.

      Alkoholi ja huumeet vaikuttaa tietysti aivoihin, mutta siinä missä jonkun muun seksuaalinen itsekontrolli pettää, toisesta tulee vihanen ja kolmas saa paniikkikohtauksia ja pelkotiloja.

      Jokaisen oma sisällään jo oleva tietty pimeä puoli joka selvänä pysyy paremmin itsekontrollin alla päihtyneenä tulee esille paremmin.


      Myös kova stressi saa ihmiset käyttäytyyn ns. Luonteensa vastaisesti.. tai sekin on hänen luonnetta mutta ei sitä tavanomaista vaan sitä joka näkyy vain harvoin ja sillon kun ihminen on äärimmäisessä tilanteessa.

      Itse henk.koht alkoholin vaikutuksessa vihastun samoin ärsytettynä kuin selvänäkin. Seksuaali kontrolli on sama kuin selvänä mutta mun pimeä puoli on neuroottisuuteen taipuvuus.

      Mä ahdistun, pelkään ja alan saamaan enemmän itsekontrollin alla muuten pysyviä ahdistuneisuus/pelko/paniikkitunteita.

      Mun mielestä muuten alkoholin vaikutuksessa reagoin samoin kuin vastaavassa tilanteessa selvänäkin. Jos kännissä joku huutaa mulle täyttä kurkkua baarissa kun oon kännis. Vastaan siihen yhtä kovaa huutaen. Ja kyllä. Samoin toimin selvänä.

      Seksuaalinen itsekontrolli on hyvä. Teen asioita selvänä ja kännissä vain sen mukaan mihin oon antanu itselleni luvan. Eikä mulla oo vaikeuksia ollenkaan pysyä niissä.

      Näkemykseni siis on että päihteet ei muuta ihmistä, vaan nostaa ihmisestä esiin hallitsevia vahvoja puolia joita hän yrittää itsekontrollilla pitää piilossa.

      T: Karoliina

    • Anonyymi

      Känni poistaa estot yleensä kännissä pettää helpommin mutta että sitäkään tekee on sitä jo selvinpäin ajatellut mutta ei ole uskaltanut selvinpäin toteuttaa kännissä sanoo sen mitä ajattelee muutoinkin mutta ilman mitään suodattimia mä taas sanon selvinpäinkin totuuden ilman suodattimia

      • Anonyymi

        Et tee humalassa mitään sen enempää kuin et voisi tehdä selvinpäinkään. Jos petät humalassa niin pettäisit selvinpäinkin. Ihmisen moraali ja perusarvot ei häviä minnekään humalan vuoksi.


      • Anonyymi

        😄😃😀😅 Ja "totuus voi joskus kirpaissa" Vai miten ne sanoo


    • Anonyymi

      itse olen melkolailla samanlainen selvinpäin ja humalassa, ainoa että tunnepuoli hieman herkemmässä humalatilassa joten tulee ilmaistua nuo tunteet myös herkemmin.

    • Anonyymi

      Oli kerran tyyppi joka selvis ryyppy ryypyltä.

      • Anonyymi

        Tämä tais olla sitten syntymä humalassa...


    • Anonyymi

      Kuitenkin naisen kanssakäyminen on tullut paljon parempi kuin miehen kaveriporukassa juovat viinaa juhannuksessa illassa. Vertaa piste!

    • Anonyymi

      Paljon asiaa ,,kuningas alkoholista ,,ja seuraavaksi ,, känni päälle ,, ja mietteet uusiksi,, tänne ...

    • Anonyymi

      Minä tunnen vaan ihmisiä joista tulee ilkeitä humalassa. Koko nuoruus oli yhtä surkeaa aika näiden taholta. Paljon oli väkivaltaa ympäristössä jossa asuin.
      Suhteissa myös sitä samaa. Varmaan se oli silloin jotenkin asiaan kuuluvaa, juoda. Ei silloin alkoholin negatiivisista puolista paljon puhuttu.
      Vieläkin ahdistaa kun niitä aikoja muistelee.
      Onneksi olen irti siitä kaikesta vihdoinkin.
      Itse en juo mutta koska olen nainen, miehet jostain syystä luulevat että lähestyminen humalassa on jotenkin hyvä juttu, edelleen!! Kierrän aina kaukaa kaikki ryyppyporukat ja terassit kun en halua kuulla mitään. "Älykästä" heittoa siltä suunnalta. Ei se siihen jäisi, tiedän sen.
      Ehkä se saa minut näyttämään jotenkin ylimieliseltä tms. En silti muuta käyttäytymistäni.

    • Anonyymi

      Tulkaas tänne mt-puolelle katsomaan, minkälaisia ihmiset ovat tosihumalassa, ja saatte vastauksen siihen, kumpi on ihmisen oikea minä.

    • Anonyymi

      Mielummin naurunortti, kuin rähinäviinaa.

    • Anonyymi

      Jostain myös kuulin että humala voi tuoda vanhan luonteen takaisin kännin ajaksi eli asiat mistä oot oppinu ulos yms et se voi muuttaa sut takas ihmiseks mitä et enää oo vai oisko että ne vanhat tavat on siellä jossai mielen sopukoissa vielä ja känni voi tuua sen ulos sinäänsä voi olla huono juttu

    • Anonyymi

      Olen varmaan psykopaatti sillä olen humalassa ihan sama kun selvinpäin sillä erolla että kognitiiviset taidot on toooosi heikot ja oksettaa. .
      Osaan heittäytyä selvinpäin kyllä.
      Olen juonut joskus vain siksi että seuralaiset vapautuu minun seurassani luullen etten muista seuraavana päivänä niiden toilailuja.Heh,heh!

      • Anonyymi

        Veit jalat suustani.


    • Anonyymi

      Tässä ketjussa korostuu satunnaiskäyttäjien kokemukset. Itse olen käyttänyt alkoholin eri muotoja yli viisikymmentä vuotta. Työ rajoittaa viikolla käyttöä joten nautin kännistä viikonloppuisin. Tarviiko sitä nelivetokuntoa aina tavoitella. Seitinohuesta hiukan jämäkämpi sateenkestävä humala on sellainen, ett kotihommat tulee tehtyä, voi lähtee kyydillä baariin jossa huomaa että pitkästyttää ja kyydillä kotiin ja jatkaa "hengen kohottamista" ja sitten nukkumaan. Sunnuntaina loivennetaan. Trippimittari nollattu ja maanantaina duuniin, arki jatkuu. Itsekontrolli ja oman käyttäytymisen tarkkailu ovat harrastuksessa kehittyneet. Enää ei sammu hotellin aamiaispöytään.

    • Anonyymi

      Joo. Ja usein sitten käräjillä tavataan...niin se vaan on .

      • Anonyymi

        Paljon päihteitä käyttävän persoona muuttuu

        Pitkät sepustukset viittaa päihteeseen


    • Anonyymi

      Vain humalisten ja lasten suusta kulee totuus. Vanha sanan parsi kertoo siis ihmisen luonten mitä sustan humalassa laskee. Moni mies plus 65 v ja yli 70v. joka elää yksin ainakin Helsingin lähiössä.Mahtavan kiva selvänä,Mutta suustan päästää kaljassa mörköjä. Loukkantuvat isku yrityksissän ja saavat pakit kerostalojen pihat ja kävelyreitit.

    • Anonyymi

      Vanha mutta ajaton ketju. Kokemukseni mukaan suomalainen saa suunsa auki vasta humalassa ja silloin ne selvinpäin piilossa pidetyt tunteet nousee pintaan. Sanoisin, että jos ei muuten saa suutansa auki, niin olkoot sitten juovuksissakin hiljaa. Oma lukunsa sellaiset, joihin viina ei näytä ulkoisesti vaikuttavan, ovat saman oloisia selvänä että humalassa. Niin, sehän on aina muiden syy, kun juo. Erään kerran tehnyt mieli sanoa, että painukoot vaikka ojan pohjalle rääkymään itseään.

      • Anonyymi

        Musta tulee harakka kännissä , kraaahh kraaakk, nautin juuri eau de colognee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Musta tulee harakka kännissä , kraaahh kraaakk, nautin juuri eau de colognee!

        Hyvä meno sulla :D


    • Anonyymi

      Oon sitä mieltä, että kokaiini, piri ja kaikenlaiset mielialalääkkeet tuo esille ihmisen parhaat puolet, mieluummin köntässä käytettynä ja jokapäiväisesti!

      Viina taas, eli kun vetää perseet, niin energia laskee alimpaan chskraan, eli peräaukkoon ja ihminen on silllin oma itsensä, eli persereikä, mitä monet on muutenkin ja usein koska olemus ei ikinä sielä ole mihinkään noussut.

      😃

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe