Erityispanttaus?

Kantapään kautta!

Tuttavallani oli rakennusfirma ja hän osti isomman tonttialueen johon minä sitten suostuin antamaan erityispantin. Käytännössä itse maa-alue oli 70% vakuutena ja tuo minun erityispanttaus sitten 30% täytteenä. Panttausta antaessani sovimme pankinjohtajan kanssa suullisesti että sitä mukaan kun tonttialueesta lohkaistaan tontti niin tuleva talo-yhtiö maksaa tontin firmalle ja sen jälkeen firma lyhentää kyseistä tontti-lainaa. Nyt sitten kuulin jälki käteen että firma oli ottanut lisää lainaa ja pankinjohtaja oli siirtänyt päävakuuden uusien lainojen vakuudeksi ja tuolla tontti lainalla ei ole muuta vakuutta kuin nuo antamani vakuudet? Kaiken kukkuraksi firma on nyt ajettu alas konkurssiin ja pankki myi loput maa-alueesta ja maksoi rahoilla muita firman velkoja eikä lyhentänyt senttiäkään tuota alkuperäistä lainaa kuten oli sovittu. Harmillista tässä on se että sovimme suullisesti pankinjohtajan kanssa siitä että tonteista saaduilla rahoilla lyhennetään tonttilainaa mutta onneksi minulla on tallessa muutamia s.posti viestejä pankinjohtajalta jossa tuo asia käy ilmi. Jännä homma tuossa on se että viestissä pankinjohtaja kysyy minulta " voimmeko maksaa tontista tulevalla suorituksella muita firmanlainoja?" ja toisessa viestissä virkailija kysyy " vaikka olemme sopineet että tonteista tulevilla varoilla lyhennetään tonttilainaa niin saammeko käyttä varat tällä kertaa muihin suoritteisiin" niin nyt pankinjohtaja kieltää suullisen sopimuksen ja toteaa että mitään suullista sopimusta ei ole tehty eikä asiasta ole edes keskusteltu? Tuntuu kyllä aika erikoiselta sellaisen seikka että takaajalle ei kerroittaisi miten lainaa on tarkoitus lyhentää ja kuka sellaisen lainan takaajaksi edes lähtisi jossa ei ole minkäälaista maksusuunnitelmaa? Sellainenkin seikka tuossa ilmaantui että pankki on luovuttanut tontin as.oy:lle vaikka as. oy ei sitä ole vielä edes maksanut eli käytännössä luovuttanut omaisuutta pois ilman että laina olisi siltäosin lyhentynyt? Muutama kysymys tuoltaosin olisi ilmassa,

- Olisiko pankin pitänyt ilmoittaa minulle että on antamassa lisää lainaa firmalle ja siirtämässä minun takaamani lainan päävakuuden toiseen lainaan? Olisiko minulta vaadittu siihen myös suostumus että antamani takaus vastaakin nyt jatkossa koko lainasta?

- Kun pankki luovuttaa omaisuutta pois niin pieneneekö takaukseni vastuu myös siltäosin?

- Onko pankki syyllistynyt "luottamusaseman väärin käyttöön" kun se antoi tietämättäni lainaa firmalle ja siirsi päävakuuden uuden lainan taakse ja myöhemmin möi loput tontit ja maksoi saaduilla rahoilla muita lainoja pois vastoin alkuperäistä sopimusta?

Kaiken kukkuraksi kyseinen pankki toimi RS-pankkina!

0

294

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
        Maailman menoa
        82
        1985
      2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
        Maailman menoa
        113
        1708
      3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
        Ikävä
        180
        1296
      4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
        Ikävä
        225
        707
      5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
        Ikävä
        59
        698
      6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
        Maailman menoa
        6
        676
      7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
        Ikävä
        56
        610
      8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
        Maailman menoa
        199
        566
      9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
        Ikävä
        46
        508
      10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
        Ikävä
        37
        472
      Aihe