Pääsykoe tradenomi aikuisopiskelu

Silja74

Tänään oli aikuispuolen liiketalouden pääsykoe ammattikorkeakoulussa. Olin pääsykokeessa HAMKissa. Jostain luin että siellä yhtä opiskelijapaikkaa kohden on n. kahdeksan ensisijaista hakijaa. Pk-seudun ammattikorkeaan olisi siis yllättäen paljon helpompi päästä.

Valmistauduin kokeeseen hyvin joten uskon että opiskelupaikka irtoaa mutta olihan siellä hitto soikoon paljon populaa joten ei tässä uskalla vielä hehkutella.

Matemaattisloogiset tehtävät oli haastavimmat kun matikan opinnoista on jo moooonta vuotta aikaa joten niistä en ole varma menivätkö oikein. En vastannut kahteen viimeiseen mitään. Kysymys kuuluukin - muistaako kukaan omaa vastausriviään? :)

42

1829

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mimosha

Moi, minäkin olin tänään aikuispuolen pääsykokeissa Helsingissä. Mielestäni kysymykset liittyen luettavaa materiaaliin oli aika hankalia ja pikkutarkkoja. Eipä olleet matematiikka tehtävätkään ihan helppoja. Itse en muista kysymyksiä enää joten en voi laittaa rivejäni osa vastauksista lähti mututuntumalla :)

• natununani

Oli kokeessa Porvoossa. :) Mun mielestä matikka oli helpointa (jos se nyt meni oikein :D) Sain tällasia vastauksia.

1. Yrityksen liikevaihto 6% = 1,5 miljoonaa, koko liikevaihto 25miljoonaa
      2. Se suolapitoisuusjuttu. Neste vähenee 50 %.
      3. Oliks se se yhtälö? -3 oli mun vastaus
      4. Makkaratehtävä. Suolaa oli 20% enemmän.

Mitäs muita kysymyksiä siel olikaan..? Siihen mis piti vähentää 50% ja lisätä 1 ja miinustaa taas 50% jne, ni sain vastaukseks 10, ja siihen pinta-alakohtaan 60m. Muita kyssäreitä en kyl millään muista..

• tradex

rekisterikilven eri mahdollisuudet, 1000? Alkuperäinen arvonlisäveroton (?) hinta, olikohan 180,00 euroa? Kääk, mitä muuta oli? Joku todennäköisyystehtävä, skippasin kokonaan... Miten laskit tuon nestelaskun?

• mimosha

Moikka vielä, kiva kun laitoit noita sun vastauksias tänne.
      1. Ite laitoin sen 23,5milj € liikevaihdon vuodelle 2011. Ymmärsin niin että liikevaihto 25milj€ olisi ollut vuonna 2010.
      2. En varmaan ollut lukenut kysymystä kunnolla/ymmärtänyt, sillä laitoin 1%.
      3. Mullakin oli -3
      4. Muistaakseni laitoin myös 20%.

Laitoin siihen vähennys ja lisäys tehtävään muistaakseni myös 10.

Pinta-ala tehtävään taisin laittaa jonkun vaihtoehdon 62,5/63,5? En osannut sitä laskea.

Saitteko millaisen vastauksen siihen todennäköisyyskysymykseen, aidat 50metrin välein ja koneen siipien väli 20m? Entäpä se rekisterikilpi kysymys?

• tradex

Samoilla mennään pitkälti :) Rekkaritehtävään laitoin tosiaan 1000, 10 potenssiin 3. Mäkin sain siihen yhteen vastaukseksi 1%, koska aina on ollut yksi ns. kompakysymys, niin toi sopis hyvin siihen. Kuka huomaa, mikä tehtävä puuttuu ja onko muilla vastauksia?

• natununani

Mä älysin sen neste-suola-jutun niin, että jos ajatellaan, että alun perin nestettä on ollu esim 100l, josta 1% suolaa ja loput vettä, niin sit sitä nestettä haihtuu, mut suolaa on edelleen sama määrä, eli 1% 100:sta, eli 1 l suolaa, niin mistä määrästä 1l on 2%, kun sitä vettä on sit 98% ni vastaus on 50l, eli puolet sadasta.

Tuliko tarpeeks epäselvästi? :D

Ja siihen lentokoneensiipi-juttuun sain muistaakseni et 40% todennäkösyydellä osuu. Ja siihen rekkari-juttuun en sit vastannukkaan mitään, mut aattelin et se on se 1000, mut en uskaltanu arvata ettei tuu miinusta :P

Sit siin oli vielä sellanen et kauppias antaa satasesta alennusta 20% , ni montako prossaa sen pitää korottaa hintaa et se saa silti satasen. Mä laitoin et 25%.

Ja 180 mä sain kans siit yhest alv-tehtävästä.

• mimosha

Moi, hyvä ratkaisu tuohon nestesuola-juttuun, itsellä se 1% taisi mennä penkin alle ellei ollut kompakysymys. =)
      Laitoin myös siihen 20% alennus tehtävään jota korotettiin tuon 25%.

Oliko jotain teksiin liittyviä monivalintoja jotka jäi hämämään?

• JepJepJoo

Suurinosa tekstiin liittyvistä monivalinnoista oli helppoja. Olisin lukemattakin pystynyt vastaamaan niihin, mutta matematiikka meni aivan perseelleen.

Paikkaa tuskin irtoaa, ellei haastattelussa tule pisteitä tarpeeksi.

Lopullisessa tuloksessa kun monivalinnan pisteet jaetaan kolmella ja matematiikan kerrotaan kahdella. Eli kusessa olen :)

• -oRaAkKEli-

Munki mielestä suomenkieliseen tekstiin pohjautuneet kyssärit oli helppoja, enkku oliki sit vähä toista maata. Muistaakseni vastasin ainakin 5 ensimmäiseen englannin väittämään "O", ne kuulosti kaikki oikeilta!

Matikasta varmaan tulee pari pistettä.

Lentokonekysymykseen vastasin 40%. Oliko kysymys, et kuinka suurella todennäköisyydellä törmää, vai kuinka todennäiköisesti lentää tolppien välistä? Toivotaan et meni oikein.

En muista kunnolla miten se nestelasku meni. Jotenkin niin, että 100% litkua sisältää 99% nestettä ja 1% suolaa, vähennetään nestettä 1%, kuinka paljon moskaa jää jäljelle. Vastasin 1%

Kauppias alentaa hintaa 20%. Montako prosenttia hintaa täytyy nostaa, jotta hinta on sama kuin alussa? Vastaus 25%

Kun tuloksesi saadaan yksi, mistä luvusta on kyse, kun siitä vähennetään 50% ja plussataan 1. Vähennetään uudelleen 50% ja tällä kertaa miinustetaan 1?
      6 - 50% = 3
      3 1 = 4
      4 - 50% = 2
      2 - 1 = 1 Vastaus 6

En muista ollenkaan miten se rekisterikilpihomma meni, mut vastasin 990, väärin tais mennä.

Alv -tehtävä. Sain 163 ja rapiat, eli A) vaihtoehto

Mistä summasta 1,5 milj, on 6%? Vastaus 25milj.

Sitte oliki haastatteluosio, millä oli kokeen osioista suurin painoarvo (30%)

Sielläkin jotain kysymyksiä mitkä oli ihan selkeästi pisteytetty. Esim. Miksi haet juuri tänne? Mitkä valmiudet opiskeluun? Olet varmasti käynyt jo nettisivuillamme tutustumassa opiskeluvaihtoehtoihin, mihin ajattelit siis suuntautua? Tietääkö työnantajasi, että haet? Tää osio menikin varmaan aika nappiin.

• kekekekekek

SIIS Mikä tuo tuollainen haastattelu osio oli???? EI minulla sellaista ollut :/ Piti kertoa siitä englannin kielisestä aineistosta tiivistelmä ja sen kusin!!! Kai kaikilla on samat kysymykset kuitenkin!!!

• 10 + 3

Toi "mistä luvusta on kyse" tehtävä meni kyllä niin, että lopuksi vielä vähettettiin 50%. Eli vastaus oli 10.
        10 / 2 = 5
        5 1 = 6
        6 / 2 =3
        3 - 1 = 2
        2 / 2 = 1

Muistaako kukaan sitä suolaliuos tehtävää? Siis mitä siinä tarkkaan kysyttiin=

• -oRaAkKEli-

Ton nestelaskun selitinki vähän vammasesti näköjään. Noh, vastaukseksi sain eniveis 1%

• -oRaAkKEli-

Niin ja haastattelun osuun kokeesta ei ollut 30% vaan 30 pistettä, viduh

• -oRaAkKEli-

Haaga-Heliassa ei ollut ainakaan tiivistelmää enkusta, vaan haastattelu.

Max pisteet kokeesta oli 70 pistettä:

Ennakkoaineistoon liittyviä movivalintakysymyksiä oli 60. Kysymykset 1 - 48 yrittäjän oppaasta ja kysymykset 49 - 60 enkkuosiosta. tästä osiosta saadut pisteet jaetaan kolmella, eli max pisteet 20.

Matikkaosiossa 10 kyssäriä ja jokaisesta oikeasta vastuksesta 1 pojo. Oikeat vastaukset kertaa 2. max pisteet 20

Haastattelu 30 pistettä.

• JepJepJoo

Ammattikorkea saa valita haastatteleeko vai onko aineistoon pohjautuva kirjoitelma. Metropoliassa oli haastattelu.

• hhhhhhhhhh

muistaako kukaan miten se tekisterikilpihomma piti laskea?

• JepJepJoo

Aikaisemmassa viestissä kerrottu 10 potenssiin 3.

• hhhhhhhhhh

Nojuu, mut ois kiva tietää mistä se 10 saadaan? Mikä se kysymys siinä laskussa oli? :)

• Keppi

Mahdollisia numeroita rekkariin on 0-9 eli yhteensä 10 mahdollisuutta numerolle ja kolmenumeroinen rekkari.

• mietityttää

Oliko se ensimmäinen matikka kysymys: Yrityksen vuoden 2011 liikevaihto laski 6% eli 1,5milj€ edellisestä vuodesta. Mikä oli yrityksen liikevaihto v. 2011? Laittoiko kaikki sen 25milj, itse laskin 23,5milj€.

• Bootsy

Mitä saitte makkarakysymykseen? Ja kysyttiinkö siinä, että paljonko siinä 1,5% on enemmän kuin toisessa? Ettei vain toisinpäin...

• Kati_NS

Voi pahus. Luulin että matikka ois mennyt paremmin mutta nehän olikin muutakin kuin peruslaskutoimituksia. Melkeinpä kompia... En ollut tarpeeksi tarkkana.

Milläköhän pistemäärillä voisi jo kuvitella pääsevänsä sisään? Vaihtelee tietenkin oppilaitoksittain esim. opiskelijapaikkojen lukumäärän/hakijamäärien mukaan.

• -oRaAkKEli-

Hetkinen! Siis se "mistä luvusta on kyse -lasku", meni mun mielestä niin, että kahdesti otettiin pois 50%. Kerran plussattiin yksi ja kerran miinustettiin yksi.

Ei niin, että viimeisen miinustamisen jälkeen olisi vielä kolmannenkin kerran otettu puolet pois??

Voi perse.

• nuorten koe yliuomen

Minkälaisia kysymyksiä suomen kielisestä aineistosta kysyttiin? Joku heitti että pikkutarkkoja, kuinka pikkutarkoista oli kyse? Oliko seassa selvästi myös helppoja kysymyksiä?

• ssss89

Minuukin kiinnostaisi kovasti... Minkälaisia asioita tekstistä kannattaa opetella? Kysyttiinkö aikuisten puolella jotain tarkkoja lukuja? Esim. jotain verotusprosentteja yms?

• grrgrrgrr

Huomasin tuolta aiemmasta ketjusta, että kirjoitelma voi olla englanniksikin. Olin itse HAMKin kokeissa ja nyt alkoi epäilytämään, että olisiko se kirjoitelma corporate social responsibilitystä pitänyt kirjoittaa enkuksi??

Olinko niin tohkeissani kokeessa, että vetäisin sen suomeksi välittämättä ohjeista. Ja hemmetti enkuksi olisin saanut vielä paremmin vastattua :(((

• Katti10

Kirjoitelma oli suomeksi.

• grrgrrgrr

KIITOS Katti10!! Ainakaan siksi ei sitten pisteet mene!

• mähaluunsinne

Hei, huomennahan alkaa tulla opiskelijavalinnan tuloksia..Kävin koulun sivuilta lukemassa, että "tulokset ilmoitetaan hakijoille" mutta ei lukenut että miten....
      eli odotellaanko kirjettä kotiin vai näkyisikö se hakemani koulun sivuilla?

JÄNNITTÄÄ!

• mähaluunsinne2

Tämän palvelun kautta pääset seuraamaan hakemuksesi käsittelyä opiskelijavalinnan eri vaiheissa. Kirjautuaksesi palveluun tarvitset verkkopankkitunnukset, HST-kortin tai mobiilivarmenteen

Palvelu on avoinna seuraavan kerran 15.6.2012. Silloin julkaistaan AMK-aikuiskoulutuksen ja ylempien AMK-tutkintojen valinnan tulokset.

Opiskelijaksi hyväksytyt voivat ottaa palvelun kautta opiskelupaikan vastaan tai perua sen. Viimeistään 17.7.2012 hyväksyttyjen on otettava opiskelupaikka vastaan 31.7.2012 klo 16.15 mennessä.

HUOM! Palvelu on käytössä vain AMK-aikuiskoulutuksen ja ylempien AMK-tutkintojen haussa.

Löysinkin itse... eli amkhaku.fi

• Silja74

Hei KIITOS linkistä! En tiennytkään että tuolta näkee tulokset.

JEE! HAMK kutsuu! :)

• grrrgrrr

>Kiitos linkistä.

ja sisään pääsin HAMKiin eli jeeeeeeee!!!!!!!!!!!

• JepJepJoo

Onnea. :)

Itsellä haastattelu oli menny ilmeisen hyvin koska syksyllä pitäisi iltaisin töiden jälkeen raahautua metropoliaan liiketaloutta paukuttamaan.

• HH

Onnittelut! Tiedätkö mitkä olivat alimmat pisteet millä pääsi? Itsekin hain tuonne, mutten ensisijaisena eli en tiedä, vaikka olisin päässyt myös sinne. Pääsin Haaga-Heliaan, jee!

• Silja74

HAMKiin alin hyväksytty pisterja oli 54, Haaga-Heliaan 58,5. HAMKiin oli siis sittenkin helpompi päästä. Itse sain 68 ja HAMK oli ensisijaisena toiveena koska on kokonaan verkko-opiskelua.

• HH

Metropolian pisterajat kiinnostavat =)

• JepJepJoo
        HH kirjoitti:

En pisterajaa tiedä kun itse kirje ei vielä kotiin tullut, ehkä se maanantaina kolahtaa. Netissä kun luki vain että hyväksytty.

Omat pisteet kyllä kiinnostaa kun en matematiikkaan vastannut kuin puoleen ja niistäkin meni 3 väärin.

• JepJepJoo
        HH kirjoitti:

Metropolia pisteraja 60,50.

Itse sain 61 :) eli tarpeeksi.

• Syksyllä TAMKiin :)

TAMKin alin pistemäärä Liiketalouteen aikuisopiskeluna oli 64. Sisään pääsin pistein 75,17 :)
      Tietääkö joku mikä olis ollu maksimi?

• Kristianos

Moikka Mistä tiedätte että olette päässeet sisään? Onko jotkut koulut jo siis ilmoittaneet valinnoistaan? Haagahelian sivuilta kun katsoin niin opiskelijoiksi valituille ilmoitetaan vasta heinäkuun puolessa välissä..

• JepJepJoo

Amkhaku.fi sivuilta löytyy kyllä.

• Hyväksytty

Haaga-Helian sivuillakin näkyy kaikki hyväksyttyjen nimet, jotka ovat antaneet luvan nimenjulkaisuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe