H&M työpaikkana: mitä mieltä olette näistä?

ano.

Olen nyt kolmatta päivää H&M:lla töissä. Työkaverit ovat ihan kivoja ja henkilökunta-alennus on jees. Kiire on koko ajan, mitä nyt osasinkin odottaa, eikä se hirveästi haittaa.

Haluaisin kuitenkin kuulla teidän mielipiteet näistä asioista:

Ilmoitustaululla on lista, jossa on erotettujen myyjien nimet (etu- ja sukunimet) ja heidän oma kommenttinsa potkuista. Tuntuu vähän pelottelulta työntekijöitä kohtaan, eikä tämä muutenkaan kuulosta ihan oikealta. Onko tällainen edes laillista?

Purkutöissä tavoitteena on saada väh. 4 laatikkoa / hlö tunnissa purettua. Uusilla tämä tavoite on väh. 5 laatikkoa / tunti. Ei tunnu musta ainakaan hirveän reilulta, koska luonnollisesti uusilla tahti ei voi olla edes yhtä nopea kuin vanhoilla työntekijöillä, koska kaikki on niin uutta.

Olisi kiva myös kuulla muiden nykyisen/entisten H&M-työntekijöiden kokemuksia.

22

10480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ennekiili

      On se väärin että heti alussa joutuu tekemään töitä. Sori. Kuulostat valittajalta. Miksi ylipäätään etsit epäkohtia? Työnantaja maksaa palkan ja antaa tehtävät ja on määritellyt ne kuten näkee sopivaksi. Olen ollut rahtihommissa itse ja 5 laatikkoa tunti kuulostaa todella vähältä. Oikeasti.

      Ja ehkä vanhemmilla työntekijöillä on enemmän vastuuta asiakaspalvelusta ym. tehtävistä. H&M:stä en tiedä mutta yleistäen näin se on muuallakin: ensin ansaitaan kannukset tekemällä enemmän ns. "hanttihommia" ja sitten työmäärä muuttuu ja/tai vähenee.

      En vain ymmärrä työpaikoilla purnaamista. Homma on mikä on, siitä saa palkan ja that's it. Maailmassa pätee se sääntö että joka maksaa niin määrää. Mielestäni pitäisi miettiä eniten sitä että miten oma osuus tulee hoidettua.

      Konserni on hyvä bisnes ja hakijoita on paljon. Jos saisin jalan itse oven väliin niin tekisin paljon enemmän kuin mitä pyydetään jotta varmistaisin että saan olla töissä jatkossakin enkä ole ensimmäisenä irtisanottavien listalla. Entinen pomoni sanoi hyvin. "Jos et tänään tee ENEMMÄN kuin mistä maksetaan niin kukaan ei IKINÄ halua maksaa enempää"

    • ano.

      On mulla paljon aikaisempaakin työkokemusta, jotka ovat olleet vielä vaativampia kuin tämä. Paikka vaikuttaa muuten mukavalta ja viihtyisältä, mutta nämä kaksi asiaa ovat jääneet vaivaamaan. Olen tietenkin todella kiitollinen, että olen ylipäätänsä saanut töitä. Ja niin kuin sanoin tuossa aikaisemmin, niin se kiire ei haittaa, olen kyllä tottunut painamaan duunia. Tajuat siis varmaan, että en valita siitä, että joutuu tekemään töitä.

      En väkisin etsi epäkohtia, mutta jos selkästi tulee jotain esille, niin on sitä oikeus ihmetellä.

      Etenkin tuo lista irtisanotuista henkilöistä tuntuu tosi oudolta. En ole koskaan aikaisemmin törmännyt tuollaiseen.

      • ano.

        Niin ja tuo 5 laatikkoa / tunti sisältää purun, lajittelun, hälytysten laittamisen ja henkaroinnin. Pointti oli kuitenkin se, että ihmettelin miksi uusilla on kovempi tavoite kuin vanhoilla. Uudet eivät ole kuitenkaan ihan vielä perillä kaikesta, joten purku on hitaampi, koska kaikki on niin uutta. Muuten tässä purkutyössä ei ole mitään vikaa ja olen omasta mielestäni ollut siinä ihan ripeä.


      • ennekiili

        no joo onhan tuo irtisanottujen lista outo eikä yleisen työpaikkakäytännön mukainen. Toisaalta jos ajatellaan vain oikeudenmukaisuutta niin netissä yms. saa kritisoida työnantajaa ja jopa tietyn toimipisteen ilmapiiriä, päälliköä ja niin edelleen. No sehän henkilöityy suoraan johonkin ihmiseen. Mielestäni yrityksillä pitäis olla sama oikeus julkisestikin kertoa ei toivotuista ja huonoista työntekijöistä ilman sanktiota. tämä siis mun oikeustajuni mukaan. Mutta mualima ei ole reilu ;-)

        Voi olla että sain väärin kuvan kommentistas. itse olen ehkä yliherkkä epäkohtien etsijöille kun itse teen aika monen valittajan edestä töitä. oma periaatteeni on että jos et voi muuttaa asiaa niin opi hyväksyyn se ;-). työn iloa joka tapauksessa


    • regooo

      HM on mailman pskn työpaikka! Pikkupomoja ja työntekijöiden kyttäystä ja sättimistä KOKOAJAN! ja mä olen AHKERA työntekijä...Ja palkka...

    • ...

      Ensinnäkin ne ei ole irisanottujen kommentteja potkuista vaa kassaERO selvityksiä. Toiseksi 5 laatikkoa tunnissa tarkoittaa kun tulee uusia vaatteita niin niitä täytyy tehdä 5 tunnissa.eli ei uudet myyjät vaan kaikki tekee 5 tunnissa. Kannataisi ehkä ensin selvittää asioita ennenkun alkaa huudella ympäriinsä:)

    • ---

      Maksetaanko H&M:llä myös "koulutuksista" palkkaa?

    • dedededede

      jooo!!

    • henkkamaukka94

      H&M ja henkilökunnan alennukset

    • Pettynyt 2013

      Teksisi mieli valittaa Tampereen toimipisteessä olevasta H&M myyjästä, joka puhuu sivu suunsa asiakkaille outoja asioita. Joku Suvi tai muu kesäinen nimi naisella... Onko samoja kokemuksia?

    • harmittaa muiden puo

      Kuinka iso tuo henkilökunta-alennus on?

      Suosittelen, että ilmoitatte tuosta irtisanottujen listasta Etelä-Suomen aluehallintovirastoon http://www.tyosuojelu.fi/fi/etela/. Laitonta ja esimiehet varmasti tietävät sen. Tuonne voi myös laittaa tiedot muista epäkohdista (myös nimettömänä!).

      Ja mikä hitto on "kassaEROselvitys"???

    • 2-13

      Henkilökunta-ale 25%.

    • flskhfek

      Kassaero = pohjakassassa kuuluu olla esim. 100e ja siellä onkin vaikka 99,95e. Sitten selvitetään, että mihin on kadonnut 5 senttiä kassasta.

    • klsöry.

      Joo ne tosiaan on kassaeroselvityksiä eikä mitään irtisanottujen selityksiä :D Oon ite ollut h&m:llä jo pitkään töissä, joten uskokaa mua...

      Kassat siis tietää paljon kassassa pitäis olla rahaa, koska sinne näppäillään joka kerta onko maksettu käteisellä vai kortilla. Päivän päätteeksi lasketaan kassat ja jos siellä on eri määrä rahaa kuin mitä kassakone ilmoittaa, on kassaero. Eli siis jos joku on antanut vahingossa asiakkaalle väärin rahaa takaisin yms.

      Kassaeroselvitykset täytyy tehdä jos summa on yli 5 euroa. Silloin lähinnä kysytään jokaiselta, joka sinä päivänä on ollut kassalla, että muistaako ne, mitään hämminkiä kassalla, tai mitään mistä tuo ero voisi johtua.

      Ei sen suurempi asia ole tuo, ei kannata vaivata päätänsä sillä enempää. :D Tämä käytäntö ei siis ole vain H&M:llä vaan myös monissa muissa kaupoissa.

      Muistuttaisin myös tämän viestiketjun aloittajaa vaitiolovelvollisuudesta H&M:n sisäisiin asioihin.

    • 33355

      Ei tule mitenkään yllätyksenä, että H&M:n työntekijöiden olot täällä Suomessakaan ei ole kovin hyvät. Eipä firma muuallakaan ihan eettisesti oikein toimi. http://vaatehassakka.blog.co.uk/2014/04/27/hm-premium-quality-18321277/

      • että näin!

        Oon ollu h&m:lä töissä nyt vajaa vuoden verran ja missää työpaikassa ei ole ollu näin upeeta olla töissä. Ja minä olen tehny vaikka mitä töitä ja vaikka missä! H&m:lä on tosi hyvä työhenki, ihanat työkaverit, työpäivät kuluu ennätys nopeesti ja ikinä ei tunne itseensä turhaks taikka väärin kohdelluks.


    • Epäilen sinua....

      MITEN TÄMÄ ON MYYNTITYÖTÄ! TAIDAT OLLA PERSONAL TRAINER?

    • etköyhtäänajattele

      Tiesittekö, että nämä asiat , mitä täällä puhutte kuuluvat työnantajanne taustaorganisaatiolle, eikä niitä saa silloin julkisilla keskustelupalstoilla pohtia. Nämä kaikki kommenttien asiat ja yhtiön säädökset/rutiinit/arkikäytännöt löytyvät vain sisäisestä käytöstä työntekijöiden taukohuoneen seiniltä ja ovat silloin liikesalaisuuksia. Eivät todellakaan minkään suomi24-sivun yleisesti avoimia keskusteluja. Näistä on jokaisen uuden työntekijän kanssa keskusteltu ja allekirjoitettu sopimus, jossa työntekijä ymmärtää tämän vaitiolovelvollisuuden. Et ole silloin pätevä, säännösten mukainen, ammattimainen myyjä, jos rikot tätä vaitiolovelvollisuutta valittamalla täällä hm sisäisistä "epäoikeudenmukaisuuksista". Mietipä sitä ja mitä kannattaa kerralla täällä pohtia vai ehkäpä yhdessä muiden myyjäkavereidesi kanssa taukohuoneessa...

    • ex-hennes

      Pakko sanoa entisenä H&M työntekijänä, monella firmalla myyntityötä tehneenä että H&M on hyvä työpaikka. Olin useammassa liikkeessä ja viihdyin tosi hyvin. Työterveyshuolto ja henkilöstöedut on järjestetty hyvin, "omia lomia" helppo saada jos haluaa reissuun, mukavat työkaverit ja etenemismahdollisuudet, vaihteleva työ jne.

      Jokaiseen työpaikkaan osuu aina jokunen m*lkero, sotkua on ja kiire, mutta kun ei vaan itse stressaa turhia ja tekee parhaansa niin hyvä tulee :)

      Voin kyllä suositella Hennesiä, ehkäpä itsekin vielä palaan sinne!

    • Työpaikkakiusattu

      Pitkän työuran jälkeen ko. firmassa tehneenä en voi muuta sanoa, kuin että en suosittele. Tai, jos myymäläpäällikkö on oikeasti henkilökunnan etuja ajatteleva, niin sitten korkeintaan. Töitä olen paiskinut aina paljon, luonut osaltani hyvää ilmapiiriä ja näyttänyt esimerkkiä, ollut kaverina ja tehnyt valittamatta kaikkea. Muut ovat päässeet p*rsettä nuolemalla eteenpäin. Itse en ole mielin kielin ihminen, vaan kiltti tekijä ja kouluttaja, mutta näppejä jäänyt useimmiten nuolemaan. Epäkohdista olen palautetta antanut, mutta asioihin ei puututa edes aluetasolla. Että niin pätevää henkilöstöä löytyy.

      Työkaverit kuitenkin kultaa ja siinä syy, mikä on pitänyt motivaation pinnalla edes tähän asti. Mutta nyt saa vihdoin riittää. Haluan tehdä työtä, mitä arvostan ja missä saan osaamiseni paremmin esille. Ei enää hyväveli-verkostoja kiitos.

    • Anonyymi

      Olin 10 kuukautta töissä Saksassa Monkissa ja en menisi takaisin mistään hinnasta. Olin minimipalkalla osa-aikainen myyntiavustaja. Ja tosiaan palkka maksettiin (tai jätettiin maksamatta 4 kertaa sinä aikana kun olin työsuhteessa.) Ensimmäisen kerran jouduin odottamaan kuukauden että sain palkan vaikka kaikki muut saivat palkan. Useiden soittojen ja sähköpostien jälkeen h&m palkanmaksuun heidän vastauksensa olivat vain ''kuinka tärkeää se on?'' ja että ''meillä ei ole aikaa maksaa hänen palkkaansa.'' Tokalla kerralla he maksoivat monen sadan euron palkan sijasta 40e. Kolmannella kerralla palkasta puuttui 352 euroa ja kolmen viikon taistelun jälkeen sain 300e tililleni. viimeinen kerta oli kun olin lopettanut jo monkissa ja he jättivät lomarahani ja viimeisen työviikon kokonaan maksamatta (jota en ole vieläkään saanut.) Onneksi minulla oli ystäviä jotka tukivat minua lainaamalla rahaa aina kun työpaikkani jätti maksamatta. Taloudellinen kaaos, ja stressi ja epätasapaino mikä tuosta aiheutui lienee ilmiselvää. En suosittele kenellekkään.

    • Anonyymi

      Olin 10 kuukautta töissä Saksassa Monkissa ja en menisi takaisin mistään hinnasta. Olin minimipalkalla osa-aikainen myyntiavustaja. Ja tosiaan palkka maksettiin (tai jätettiin maksamatta 4 kertaa sinä aikana kun olin työsuhteessa.) Ensimmäisen kerran jouduin odottamaan kuukauden että sain palkan vaikka kaikki muut saivat palkan. Useiden soittojen ja sähköpostien jälkeen h&m palkanmaksuun heidän vastauksensa olivat vain ''kuinka tärkeää se on?'' ja että ''meillä ei ole aikaa maksaa hänen palkkaansa.'' Tokalla kerralla he maksoivat monen sadan euron palkan sijasta 40e. Kolmannella kerralla palkasta puuttui 352 euroa ja kolmen viikon taistelun jälkeen sain 300e tililleni. viimeinen kerta oli kun olin lopettanut jo monkissa ja he jättivät lomarahani ja viimeisen työviikon kokonaan maksamatta (jota en ole vieläkään saanut.) Onneksi minulla oli ystäviä jotka tukivat minua lainaamalla rahaa aina kun työpaikkani jätti maksamatta. Taloudellinen kaaos, ja stressi lienee ilmiselvää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3340
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2882
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2730
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2648
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2544
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2365
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1843
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1777
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1650
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1496
    Aihe