Todella koskettava dokumentti kolmoselta

tepi

Köyhät lapset. Satuitteko katsomaan? Siellä on valtavasti köyhiä perheitä ja tuo dokumentti kertoi heistä jotka asuvat hometaloissa ja vanhemmat ovat joko yksinhuoltajia tai työttömiä. Tai molempia.

http://www.katsomo.fi/?progId=129690

158

442

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ojenna auttava käsi

käänsin pois kanavalta, en pidä toisten hädällä mässäilystä, en varsinkaan lasten :(

avusta mieluummin äläkä jatka mässäilyä!

• tepi

Kyllä se on Britannian asia auttaa noita köyhiä. Sinulla ei näemmä riitä myötätuntoa köyhille. Luuletko että he sillä häviävät, että sinä et halua heistä tietää?

• sdfghjki

"ojenna auttava käsi"

Onpa tyly kommentti! Kattele sinä vaan komedioita, jos noin ottaa köyhät ihmiset päähän. Poissa silmistä, poissa mielestä.

• kioskkiosk

Eli "poissa silmistä, poissa mielestä" -mentaliteetti sopii sinulle mieluummin? Eikö ole kuitenkin parempi että näemme tilanteen ja siten tiedostamme ongelmat?

• lässynlässyn,,,,,,
        kioskkiosk kirjoitti:

Eli "poissa silmistä, poissa mielestä" -mentaliteetti sopii sinulle mieluummin? Eikö ole kuitenkin parempi että näemme tilanteen ja siten tiedostamme ongelmat?

Eikö tämä ketju ole jo kaluttu , ei vähempää kiinnosta jauhaa samaa. Tehkää uusi aloitus ja jättäkää rauhaan jo kuopatut.

• ????

Turha meitä yksittäisiä ihmisiä on syyllistää vaikkapa Britannian perinnöllisestä työttömyydestä.
      Samaan aikaan, kun kuninkaallisille silataan sulavaa tietä punta punnalta, köyhän lapsi syntyy köyhäksi.

Tarviiko meidän niin kaukaa hakea esimerkkejä yhteiskunnan vinoutuvuudesta?
      Samoin on meilläkin.

• tepi

Kuka sinua on syyllistänyt? Minähän vaan kirjoitin koskettavasta dokumentista, joka oli melkoisen kauheaa katsottavaa. Maailmassa on paljon kärsimystä ja tämä oli yksi dokumentti muiden joukossa.

• ??
        tepi kirjoitti:

Kuka sinua on syyllistänyt? Minähän vaan kirjoitin koskettavasta dokumentista, joka oli melkoisen kauheaa katsottavaa. Maailmassa on paljon kärsimystä ja tämä oli yksi dokumentti muiden joukossa.

Niinpä.
        Meidän kenenkään kuulloteltu myötäkärsimys ei kärsivien ihmisten kärsimystä hiillä.
        Turha on metelöidä, kun kaikki aivoilla varustetut tietävät.
        Ei se syntisäkkiä kevennä.

• 1943

Kova olen tietyssä mielessä minäkin. Näin otsikon, mutta en katsonut. Henkisesti en ole juuri nyt sellaisessa tilassa, että jaksaisin. En ymmärrä sitä, että lapsia saadaan iso liuta, vaikka ei ole mahdollista elättää. Jos ns apua lähettää, tulee vain lisää lapsia. Tai välikädet elävät leveästi.Tietynlaista valistusta pitäisi jakaa. Omassa ympäristössäni yritän auttaa niin paljon kuin jaksan. Mutta ihmisten passivoinnista ilmaista rahaa jakamalla en pidä. kun raha kirstuun......jne.

• tepi
        1943 kirjoitti:

Kova olen tietyssä mielessä minäkin. Näin otsikon, mutta en katsonut. Henkisesti en ole juuri nyt sellaisessa tilassa, että jaksaisin. En ymmärrä sitä, että lapsia saadaan iso liuta, vaikka ei ole mahdollista elättää. Jos ns apua lähettää, tulee vain lisää lapsia. Tai välikädet elävät leveästi.Tietynlaista valistusta pitäisi jakaa. Omassa ympäristössäni yritän auttaa niin paljon kuin jaksan. Mutta ihmisten passivoinnista ilmaista rahaa jakamalla en pidä. kun raha kirstuun......jne.

Miksi kommentoit, jos et edes ohjelmaa katsonut. Kommentistasi päätellen et edes tiedä, että tuossa käsiteltiin työttömyyden aiheuttamaa köyhyyttä Britanniassa. Ei siinä mitään suurperheitä ollut.

• 1943
        tepi kirjoitti:

Miksi kommentoit, jos et edes ohjelmaa katsonut. Kommentistasi päätellen et edes tiedä, että tuossa käsiteltiin työttömyyden aiheuttamaa köyhyyttä Britanniassa. Ei siinä mitään suurperheitä ollut.

Mikäs palstapoliisi sinä olet? Ei ihme, että harvat täällä esittävät mielipiteitään. Onhan sekin kommentti, ettei katsonut ja miksi. Tuosta lasten lukumäärästä olen edelleen samaa mieltä ja muustakin ihan noin yleisesti.

• tepi
        1943 kirjoitti:

Mikäs palstapoliisi sinä olet? Ei ihme, että harvat täällä esittävät mielipiteitään. Onhan sekin kommentti, ettei katsonut ja miksi. Tuosta lasten lukumäärästä olen edelleen samaa mieltä ja muustakin ihan noin yleisesti.

En minä ole palstapoliisi, mutta sinä veit jutun suurperheisiin, josta ei tuossa dokumentissa ollut kysymys.

• 1943
        tepi kirjoitti:

En minä ole palstapoliisi, mutta sinä veit jutun suurperheisiin, josta ei tuossa dokumentissa ollut kysymys.

Kah kun pöpi on, niin ei tajua, millainen vastauksen pitää olla. Mutta olen tunnetusti oman tieni kulkija, en myötäilijä.

• tepi
        1943 kirjoitti:

Kah kun pöpi on, niin ei tajua, millainen vastauksen pitää olla. Mutta olen tunnetusti oman tieni kulkija, en myötäilijä.

kah kah. Minä en sinua tunne, vaikka itseäsi tunnetuksi väitätkin. Outoa että viet jutun suurperheisiin, josta tuossa dokumentissa ei ollut kyse.

• 1943
        tepi kirjoitti:

kah kah. Minä en sinua tunne, vaikka itseäsi tunnetuksi väitätkin. Outoa että viet jutun suurperheisiin, josta tuossa dokumentissa ei ollut kyse.

Pitkän ketjun sait aikaiseksi ja arveluni on oikeasta nikistäsi. Julkkis en ole, en siihen pyri. Tuttavapiirini on melko laaja, koostuu ihan tavallisista ihmisistä.

• Tase pappa

Myötätunto ei korjaa ainuttakaan hometaloa, eikä täytä ainuttakaan nälkäistä vatsaa.
      Köyhyyteen alistuminen tuntui näillä lapsilla olevan selviö.

Britania, maailman mahti ja kaupan keskus on aina viis veisannut köyhistä Hallitsijansa alamaisista, niin kotimaassaan kuin valloittamillaan alueilla.
      Eipä maassa oler orjajärjestelmäkään ollut tuntematon.

Maassa on vieläkin lähes Intian kastijärjestelmän kaltainen luokkajako aatelisineen, joille on omat Yliopistonsa, joissa pidetään itsestään selvyytenä oppilaiden nousua maan johtopaikoille.

Monenkohan tällaisen omaatuntoa tällainen filminpätkä olisi kolkuttanut.
      Heitähän opetetaan siihen, jotta köyhyys on mahdollisuuksien käyttämättä jättämisen seurausta. Siis köyhän omaa syytä.

Meilläkin tuntuu saaneen sellainen ajattelutapa jalansijaa.
      Maailmassa elää ja kuolee, meidän mittapuumme mukaan laskien, enemmistö ihmisiä köyhyysrajan alapuolella.

Yksi ihminen ei voi paljonkaan autta, jos hallitukset eivät edes tunnusta tosiasiaa.

• demeter

Olipa taas hieno kirjoitus Tase-Papalta, kiitos.

Mitä myötätunnon "turhuuteen" tulee, vaikuttaa siltä, että kovasydämyys on jotenkin muodikasta. On niin fiksua tiedostaa, että maailman hädälle ei mitään voi ja pitää hölmöinä niitä, jotka yrittävät sille jotakin tehdä tai ainakin tuntevat surua siitä, mitä näkevät.

• tepi

Tase pappa

"Yksi ihminen ei voi paljonkaan autta, jos hallitukset eivät edes tunnusta tosiasiaa."

Näin on. Vaikka saisin kymmenen loton jättipottia, niin en niillä rahoilla pystyisi maailman tai edes Britannian köyhyyttä poistamaan. Joitain ihmisiä tuntuu harmittavan se, kun kirjoittaa epäkohdista joita maailmassa on. Puhutaan toisten hädällä mässäilystä. Onko myötätunto mässäilyä?

• kerttu viitanen
        tepi kirjoitti:

Tase pappa

"Yksi ihminen ei voi paljonkaan autta, jos hallitukset eivät edes tunnusta tosiasiaa."

Näin on. Vaikka saisin kymmenen loton jättipottia, niin en niillä rahoilla pystyisi maailman tai edes Britannian köyhyyttä poistamaan. Joitain ihmisiä tuntuu harmittavan se, kun kirjoittaa epäkohdista joita maailmassa on. Puhutaan toisten hädällä mässäilystä. Onko myötätunto mässäilyä?

Komppaan "tepiä" ! On hyvä, että näinä kovien arvojen aikoina on vielä olemassa ihmisiä, jotka välittävät ! Olen pienituloinen eläkeläinen, mutta autan vähäosaisia pari kertaa vuodessa SPR:n kautta. Auttakaa tekin !

• tepi
        kerttu viitanen kirjoitti:

Komppaan "tepiä" ! On hyvä, että näinä kovien arvojen aikoina on vielä olemassa ihmisiä, jotka välittävät ! Olen pienituloinen eläkeläinen, mutta autan vähäosaisia pari kertaa vuodessa SPR:n kautta. Auttakaa tekin !

Minulla oli vuosia kummilapsi kehitysmaassa. Markoissa noin kymppitonni kaikkineen. Pienestä palkasta sen maksoin, mutta lopetin kun jäin työttömäksi. Suomessa on paljon ihmisiä, jotka osallistuvat kummilapsitoimintaan. Britannian köyhiä ei tuo toiminta kuitenkaan koske, vaan kehitysmaiden lapsia.

• kerttu viitanen
        tepi kirjoitti:

Minulla oli vuosia kummilapsi kehitysmaassa. Markoissa noin kymppitonni kaikkineen. Pienestä palkasta sen maksoin, mutta lopetin kun jäin työttömäksi. Suomessa on paljon ihmisiä, jotka osallistuvat kummilapsitoimintaan. Britannian köyhiä ei tuo toiminta kuitenkaan koske, vaan kehitysmaiden lapsia.

Mullakin oli muutaman vuoden kummilapsi Guatemalasta World Visionin kautta, mutta kun saivat siellä tomaatinviljelyprojektin loppuun, niin WV siirtyi muualle, enkä sitten ottanut uutta kummilasta, kun nyt menee sairasteluun rahaa.

• tepi

Mullakin oli muutaman vuoden kummilapsi Guatemalasta World Visionin kautta, mutta kun saivat siellä tomaatinviljelyprojektin loppuun, niin WV siirtyi muualle, enkä sitten ottanut uutta kummilasta, kun nyt menee sairasteluun rahaa.

Minulla oli Planin kautta. Ei aavistustakaan mitä sille lapselle nyt kuuluu, koska en hänestä enää tietoa saa. Olisi kuitenkin kiva tietää onko elämä mallillaan ja jatkoiko hän koulunkäyntiä.

Kaikki kirjeet ja valokuvat ovat minulla kuitenkin tallessa. Hän ei silloin itse niitä tietenkään kirjoittanut, vaan ne tulivat paikalliselta Planin edustajalta.

• tiinaex...
        tepi kirjoitti:

Minulla oli Planin kautta. Ei aavistustakaan mitä sille lapselle nyt kuuluu, koska en hänestä enää tietoa saa. Olisi kuitenkin kiva tietää onko elämä mallillaan ja jatkoiko hän koulunkäyntiä.

Kaikki kirjeet ja valokuvat ovat minulla kuitenkin tallessa. Hän ei silloin itse niitä tietenkään kirjoittanut, vaan ne tulivat paikalliselta Planin edustajalta.

me ollaan nyt kaks ja puoli vuotta autettu oman lapsemme ikäistä nuorta miestä ghanassa ei se avuntarve siihen opiskelun loppumiseen lopu köyhässä maassa köyhällä ihmisellä paljon enemmän saa itselleen siitä auttamisesta kun voi keskustella hänen kanssaan netin välityksellä ja puhelimitse suomessa meillä on kaikki asiat itsestäänselvyyksiä on kiva että voi antaa turvallisuuden tunteen sellaiselle henkilölle joka ei tiettyjä apuja saa ilman rahaa esimerkiksi jos hän sairastuu niin että tarvitsee leikkaushoitoa jos ei ole rahaa niin ei myöskään saa hoitoa muuten kyllä ihminen sielläkin elämässään pärjää tuskin kukaan nälkään kuolee mutta on paljon asioita mitä ei koskaan saa normaalilla palkkatyöllä.

• Vähävarainen auttaja

Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan.;)

• Aikasti hauska aloitus,

minua taas naurattaa:

"30 oravaa karkasi, 38 löytyi"
      Ilta-Lehti.fi

Tuli mieleeni vanha vitsi, pienestä Ruotsalaisesta lentokoneesta, joka putosi hautausmaalle.
      Toistaiseksi ovat löytäneen 211 uhria.

Auttavan käden linja on minusta oikea.
      Hädänalaisilla mässäily, suurisilmäisine, laihoine lapsineen on kammottavaa.
      Jokaisella on jo tarpeeksi tietoa asiasta, joten jokainen voi laittaa rahansa moniin eri avustusjärjestöillä elävien tilipusseihin.
      Aina niistä rahoista roponen menee Näkkileipäpaketteihin tai vanhentuneisiin Maitojauhopaketteihin,
      satunnaisesti vantuneisiin lääkkeisiinkin.

H.

• tepi

En muista millään palstalla lukeneeni yhtä törkeitä kirjoituksia kuin sinulla on.

• demeter

Ja niin tuli päällikkö paikalle (hunsz) ja kertoi, miten asiat ovat.
        Älä hänestä piittaa, aloittaja, hän kopioi täällä itseään...

• tepi kirjoitti:

En muista millään palstalla lukeneeni yhtä törkeitä kirjoituksia kuin sinulla on.

"tepi"

Mitenkähän se on?

Mikä tekee törkeyden, tekeekö sen mielipide joka törkeästi eroaa omasta mielipiteestä?
        Mikä tekee tylsän keskustelupalstan? Sekö että kaikki senlaiseen kirjoittelelevat ovat samaan Taikinaan valuvia mätämunia?
        Silloin saattaa syntyä lässähtänyt Leipä, koska siitä puuttuu Hiiva.

H.

• tepi
        hunksz kirjoitti:

"tepi"

Mitenkähän se on?

Mikä tekee törkeyden, tekeekö sen mielipide joka törkeästi eroaa omasta mielipiteestä?
        Mikä tekee tylsän keskustelupalstan? Sekö että kaikki senlaiseen kirjoittelelevat ovat samaan Taikinaan valuvia mätämunia?
        Silloin saattaa syntyä lässähtänyt Leipä, koska siitä puuttuu Hiiva.

H.

Se tekee siitä törkeää, että kehut kuinka sinua naurattaa köyhyys. No, naura sinä vatsasi kipeäksi kun lapsilla on nälkä koska vanhemmilla ei ole rahaa. Minua ällöttää että sinunlaisiasi empatiaan kyvyttömiä ihmisiä on olemassa.

• tiinaex...
        tepi kirjoitti:

hyvin paljon samaa mieltä hatsansaan kanssa hänellä on kirjoitus hallussa toisin kun mulla mää en vaan nähny mitään törkeyttä tossa kirjoituksessa mutta ehkä mää osaan lukea rivien välistä ;)))))

• demeter kirjoitti:

Ja niin tuli päällikkö paikalle (hunsz) ja kertoi, miten asiat ovat.
        Älä hänestä piittaa, aloittaja, hän kopioi täällä itseään...

"demeter"

Otetaas esimerkiksi Kanala.

Kanat ovat jakautuneet kahdelle orrelle, koska toiset ovat sitä mieltä että kakkaa saa kuopia vain jaloilla, toiset taas katsovat että sitä saa nokkiakin.
        Kukolla on vain yksi vaihtoehto: Ratkaista kiista sen mukaan mitä se itse ajattelee asiasta.
        Käyttäen sille suotua oikeutta, vahvemman oikeutta. :);)

Tietenkään en näe tätä sukupuolikysymyksenä.
        H.

• demeter
        tiinaex... kirjoitti:

hyvin paljon samaa mieltä hatsansaan kanssa hänellä on kirjoitus hallussa toisin kun mulla mää en vaan nähny mitään törkeyttä tossa kirjoituksessa mutta ehkä mää osaan lukea rivien välistä ;)))))

No me ollaan totuttu hunksiin, tiinaex. Ei hän ole niin paha, mitä tahtoo uskotella.
        Tykkää vaan ärsyttää...

• tepi kirjoitti:

Se tekee siitä törkeää, että kehut kuinka sinua naurattaa köyhyys. No, naura sinä vatsasi kipeäksi kun lapsilla on nälkä koska vanhemmilla ei ole rahaa. Minua ällöttää että sinunlaisiasi empatiaan kyvyttömiä ihmisiä on olemassa.

"tepi"

Ja sillekös minä sanoin nauraneeni?
        Kommentoin kyllä tavalla joka vaatii ajattelua.
        Laihtuminen näyttää lisäävän naisen fiksuutta.
        Kuten yhdestä alemmasta kommentista voit huomata.
        H.

• ...vanhentuneisiin lääkkeisiinkin....
        H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

"demeter"

Kanat ovat jakautuneet kahdelle orrelle, koska toiset ovat sitä mieltä että kakkaa saa kuopia vain jaloilla, toiset taas katsovat että sitä saa nokkiakin.
        Kukolla on vain yksi vaihtoehto: Ratkaista kiista sen mukaan mitä se itse ajattelee asiasta.

H.

No, luonnon laki on julma (hunksi), mutta eikö ihmisellä ole pikkuisen enemmän ymmärrystä, lahjojakin ? Mites ne vahvemman velvollisuudet, niitäkö ei ole ?

• x-köyhä

Kun näin nimim. H yritin panna silmät kiinni, tiesin hänen kommenttinsa etukäteen.
        En sentään uskonut että ihan naurattaa.
        Minä katsoin ohjelman, tuli paha olo, elin itse todella köyhissä olosuhteissa lapsuuteni ja nuoruuteni.
        Osasin samaistua lasten kohtaloon.
        Itsekin ajattelin kuin lapset siinä ohjelmassa, pidin luonnollisena että en saanut sitä mitä "kaikilla muilla oli".
        Yltäkylläisyydellemme tekee hyvää pieni ravistelu, vaikka tällaisen ohjelman muodossa.

• Kuten itse sanoit
        hunksz kirjoitti:

"demeter"

H.

Lässyn lässyn, ja sillee.

• 69,5 v
        hunksz kirjoitti:

"tepi"

Ja sillekös minä sanoin nauraneeni?
        Kommentoin kyllä tavalla joka vaatii ajattelua.
        Laihtuminen näyttää lisäävän naisen fiksuutta.
        Kuten yhdestä alemmasta kommentista voit huomata.
        H.

Voi raukkaa. Mitähän ajattelua nuo kommenttisi vaativat? Eräät ihmiset yrittävät hiki hatussa löytää sanomaa siansaksastasi.
        Sinä naurat partaasi, jakelet ruusuja ja risuja kuin jokin valtias.
        Pitää katsoa onko 70 sivuillakin oma H.

• Kuten itse sanoit
        Kuten itse sanoit kirjoitti:

Lässyn lässyn, ja sillee.

Tää oli tietenkin tarkoitettu hunksinkäppänälle.

• demeter kirjoitti:

No, luonnon laki on julma (hunksi), mutta eikö ihmisellä ole pikkuisen enemmän ymmärrystä, lahjojakin ? Mites ne vahvemman velvollisuudet, niitäkö ei ole ?

"demeter"

Jos tarkkaan katsotaan, niin huomataan että ymmärrys, lahjat ja velvollisuus vallitsevat laajasti.

Korkealaatuiset ymmärrykset, empatiat ja viisaudet voittavat matalamielisemmät typeryydet.

Ja niin on hyvä, ihmiskunnalla ei muuta mahdollisuutta ole.
        Tietenkin pitäisi ampua nuoria ja muuta roskasakkia, vain vaahtomuovipanoksilla.
        Tosin heikkolahjaisempiahan ei saa herrojen nuhteeseen mitenkään.
        Kovaa luotia siihen tarvitaan, Kiina on sen jo osoittanut.

H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

"demeter"

Jos tarkkaan katsotaan, niin huomataan että ymmärrys, lahjat ja velvollisuus vallitsevat laajasti.

Korkealaatuiset ymmärrykset, empatiat ja viisaudet voittavat matalamielisemmät typeryydet.

Ja niin on hyvä, ihmiskunnalla ei muuta mahdollisuutta ole.
        Tietenkin pitäisi ampua nuoria ja muuta roskasakkia, vain vaahtomuovipanoksilla.
        Tosin heikkolahjaisempiahan ei saa herrojen nuhteeseen mitenkään.
        Kovaa luotia siihen tarvitaan, Kiina on sen jo osoittanut.

H.

Tuo on pelkkää luuloa hunksi, että ymmärrys, lahjat ja velvollisuus vallitsevat laajalti. Epäilin jo tuolla sinun kopioivan Björn Wahlroosia ja nyt epäilen vielä enemmän. Wahlroosien ymmärrys tekee silppua niistä, joilla ei mene hyvin.
        Sitäkö ihmisyys on, vahvemman oikeutta ?

• 69,5 v kirjoitti:

Voi raukkaa. Mitähän ajattelua nuo kommenttisi vaativat? Eräät ihmiset yrittävät hiki hatussa löytää sanomaa siansaksastasi.
        Sinä naurat partaasi, jakelet ruusuja ja risuja kuin jokin valtias.
        Pitää katsoa onko 70 sivuillakin oma H.

"69,5 v"

En osaa sanoa, kuinka vanhan ei pitäisi enää yrittääkään.
        Paljonhan täällä on mainittu että 62 ja 69 on liian suuri ikä-ero.
        Eroa taitaa olla kuin Paul Ankalla ja Hipeillä.
        Jokunen vuosi vielä menee, jos hyvin käy, niin kyllä sinnekin H ilmaantuu.
        Miten hyvää se sitten on, jää nähtäväksi.
        Enkä minä ainoa ole, joka kehuu toisten kirjoituksia.
        H.

• ei ole auttajaksi...
        x-köyhä kirjoitti:

Kun näin nimim. H yritin panna silmät kiinni, tiesin hänen kommenttinsa etukäteen.
        En sentään uskonut että ihan naurattaa.
        Minä katsoin ohjelman, tuli paha olo, elin itse todella köyhissä olosuhteissa lapsuuteni ja nuoruuteni.
        Osasin samaistua lasten kohtaloon.
        Itsekin ajattelin kuin lapset siinä ohjelmassa, pidin luonnollisena että en saanut sitä mitä "kaikilla muilla oli".
        Yltäkylläisyydellemme tekee hyvää pieni ravistelu, vaikka tällaisen ohjelman muodossa.

x-köyhä
        Minäkin "suljen silmäni", siis hyppään yli, mutta painallan miinuksen varmuudenvuoksi ko. gubelle.

Köyhiä on oltu, mutta nyt on onneksi tuota elämänkokemusta rikkaudeksi asti. Arvaa oliko lapsenlapseni 6-v poika silmät ymmyrkäisinä tietsikkansa äärellä tänään, kun juttumme eteni siihen, mitä minun lapsuudessani oli?

Toistamatta niitä nykyisyyteen, jonka kaikki tietävät, niin oikeastaan hämmästyin itsekkin, kuinka me oikeasti tulimme toimeen? Meille oli vain vaivainen kärrytie, johon ei olisi päässyt autolla, mutta onneksi ei ollut autojakaan. Kaikki oli kaukana, mutta oli sentään maalaistalo, jossa ruoka riitti ja vanhemmat osasivat sitä tuottaa.

Tuolla jossain oli juttu "metro oikeudenkäynnistä". Olisi kiva tietää, minkä tuomion saivat? Näin se aika muuttuu. Mitähän on 100-vuoden päästä, vai onko mitään??

• demeter kirjoitti:

Tuo on pelkkää luuloa hunksi, että ymmärrys, lahjat ja velvollisuus vallitsevat laajalti. Epäilin jo tuolla sinun kopioivan Björn Wahlroosia ja nyt epäilen vielä enemmän. Wahlroosien ymmärrys tekee silppua niistä, joilla ei mene hyvin.
        Sitäkö ihmisyys on, vahvemman oikeutta ?

"demeter"

"Korkealaatuiset ymmärrykset, empatiat ja viisaudet voittavat matalamielisemmät typeryydet"

Masentavaa olisi kaaos, jonka heikommat saavat aikaan, siinä ei ole edes toivoa.
        Love

H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

"demeter"

"Korkealaatuiset ymmärrykset, empatiat ja viisaudet voittavat matalamielisemmät typeryydet"

Masentavaa olisi kaaos, jonka heikommat saavat aikaan, siinä ei ole edes toivoa.
        Love

H.

Niin, jos ensin ovat olleet alistettuja, "heikommat". Historiasta tiedämme.

• demeter kirjoitti:

Niin, jos ensin ovat olleet alistettuja, "heikommat". Historiasta tiedämme.

"demeter"

"alistettu"- sanalle pyritään länsimaissa kehitelemään uutta, ja "oikeaa" merkitystä.
        Joteskin Demokraattista.
        Maittemme sisälläkin yritetään asiaan kiinittää huomiota, tosin vain omista pikkuasioistamme.
        Alistettuja on maailma täynnä ja asiaan liittyvää uutisointia ovat lehtemmekin täynnä.
        Totuutta asiasta ei tosin kirjoiteta, paitsi enemmistöä vastaan.
        Ja silloinkin uutiset lähentelevät runoutta.

"Vanhat sanat ei kaikkea meille kerro,
        tuhansien vuosienkin takaa.
        Sieltä poimia yhden viisauden voi,
        Kuunnella alistettua kansaa.

James Cookinkin veri syömmestään vuoti,
        Ukko yritti muuttaa kaiken,
        Monet keihäät yritti laittaa vastaan.
        Epäonnistuneina tuottivat tuskaa.

Aikain takaa on tuska kasvanut vain,
        ei jomota, polttaa se.
        Kotikonnut ei koskaan taakse jää.
        Niiden edestä vuotaa saa verta."

H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

"demeter"

"alistettu"- sanalle pyritään länsimaissa kehitelemään uutta, ja "oikeaa" merkitystä.
        Joteskin Demokraattista.
        Maittemme sisälläkin yritetään asiaan kiinittää huomiota, tosin vain omista pikkuasioistamme.
        Alistettuja on maailma täynnä ja asiaan liittyvää uutisointia ovat lehtemmekin täynnä.
        Totuutta asiasta ei tosin kirjoiteta, paitsi enemmistöä vastaan.
        Ja silloinkin uutiset lähentelevät runoutta.

"Vanhat sanat ei kaikkea meille kerro,
        tuhansien vuosienkin takaa.
        Sieltä poimia yhden viisauden voi,
        Kuunnella alistettua kansaa.

James Cookinkin veri syömmestään vuoti,
        Ukko yritti muuttaa kaiken,
        Monet keihäät yritti laittaa vastaan.
        Epäonnistuneina tuottivat tuskaa.

Aikain takaa on tuska kasvanut vain,
        ei jomota, polttaa se.
        Kotikonnut ei koskaan taakse jää.
        Niiden edestä vuotaa saa verta."

H.

Niin (hunksi). Sitä, mikä äkkiseltään näyttää hyvältä, sopii aina epäillä. Pahuus ei petä, mutta se voi yllättää. Idän viisaat katsoivat, että vika on meidän dualistisessa, mustavalkoisessa, ajattelussa. Se pitää meidät liikkeessä, mutta johtaa ongelmasta toiseen. Vaan eipä mene hyvin viisauden lähteilläkään, idässä: liikakansoitus, nälänhätä, sukeat elinolot kaikenkaikkiaan... Suo siellä, vetelä täällä...

• ajattelija,,,

Sydäntä raastaa lasten kohtalo,
      MIKSI miljardöörit ei yhtä miljoonaa voisi lahjoittaa noitten hyväksi,
      rakentasivar kerrotalon, asuntoja jokaiselle,
      hoitajat ja kasvattajat sinne,
      koulutusta jokaiselle, jokin kunnon ammatti joka lapselle, että aikustuttuaan voisivat itse elättää itsensä,,
      MIKSI
      miksi miljardöörit kerää rahaa VAIN omaan taskuunsa kun sammaan aikaa köyhät lapset ja työttömät köuhät tarvisi työtä ja toimeentuloa jota noilla mijaardeilla voisi luoda, esm. monimuotoista teollisuuta eri aloille,
      maailma tarvitsee vaatteita kenkiä huonekaluja asuntoja sun muuta , miksi ei kaikille voida työtä järjestää kun rahaa kuitenki on muutaman röyhkeän mijardöörin taskussa,,,
      kuinka maailma sallii tämän epäokeudenmukaisuuden jatkuvan,,,
      kansat parrikaadeille, oikeutta ihmisille, ihmissyys kunniaan koko maailmassa,,
      rosvot ja gansterit vankilaan ja heiltä rahat pois, ne kuluu yhteiskunalle,,,

• "ajattelija,,,"

Käytäpä viikko ajattelemiseen ja laskemiseen.
        Laske mukaan rahamiesten rahat, ota huomioon mitä niillä tehdään ja paljonko ne ovat luoneet työpaikkoja.
        Sitten otat mukaan hädänalaisten lukumäärän, laskien tarvittavien asuntojen lukumäärän, niihin liittyvän hygienian,
        lämmön, ruoanlaittoon tarvittavan energian, ja tarvittavat liikennemuodot. Jopa vähän taksitkin. Jätteensäkin pitää hoitaa jotenkin, ainakin jonnekin.

Karkeasti laskien rahamiehet voivat antaa ilmaiseksi noin 0.01 prosentille hädänalaisista ihmisistä.
        Luomiensa työpaikkojen työntekijöillä on paljon suuremmat mahdollisuudet auttaa.
        Arvioisin että 40 prosenttiin.

Kuten huomaat, maailmassa ei mikään enää riitä, ylikansoitus on liian voimakasta.

H.

• hunksz kirjoitti:

"ajattelija,,,"

Laske mukaan rahamiesten rahat, ota huomioon mitä niillä tehdään ja paljonko ne ovat luoneet työpaikkoja.
        Sitten otat mukaan hädänalaisten lukumäärän, laskien tarvittavien asuntojen lukumäärän, niihin liittyvän hygienian,
        lämmön, ruoanlaittoon tarvittavan energian, ja tarvittavat liikennemuodot. Jopa vähän taksitkin. Jätteensäkin pitää hoitaa jotenkin, ainakin jonnekin.

Karkeasti laskien rahamiehet voivat antaa ilmaiseksi noin 0.01 prosentille hädänalaisista ihmisistä.
        Luomiensa työpaikkojen työntekijöillä on paljon suuremmat mahdollisuudet auttaa.

Kuten huomaat, maailmassa ei mikään enää riitä, ylikansoitus on liian voimakasta.

H.

Loppukevennys:

Kuolla pitää alkamaan, ja paljon.
        H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

"ajattelija,,,"

H.

Olet tainnut kopioida nuo ajatukset Björn Wahlroosilta, hunksi...

• demeter kirjoitti:

Olet tainnut kopioida nuo ajatukset Björn Wahlroosilta, hunksi...

"demeter"

Minä luen niin paljon, että en voi vahvistaa olettamustasi.
        Luulisinpa että oppimani ajatukset ovat monen kirjoittajan yhdistelmä.
        Joitain kirjoittajien ajatuksia uppoaa, joitan taas raakataan.
        Niinhän se menee muillakin ihmisillä.
        Jopa poppareistakin luodaan ajatukset samalla tavalla.
        Ja luulisin että entinen kommari, Wahlrooskin on siten oppinut ajattelemaan.

H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

"demeter"

Minä luen niin paljon, että en voi vahvistaa olettamustasi.
        Luulisinpa että oppimani ajatukset ovat monen kirjoittajan yhdistelmä.
        Joitain kirjoittajien ajatuksia uppoaa, joitan taas raakataan.
        Niinhän se menee muillakin ihmisillä.
        Jopa poppareistakin luodaan ajatukset samalla tavalla.
        Ja luulisin että entinen kommari, Wahlrooskin on siten oppinut ajattelemaan.

H.

Sekö on jokin meriitti, että on ollut kommari ja kääntänyt takkinsa, on nyt avoimesti ahne ? (hunksi)
        Niinhän tuo menee kuin kuvasit. Ihminen poimii lukemastaan/näkemästään sellaista mikä sopii omaan pirtaan. Se antaa mielenrauhaa ja vahvistaa egoa,
        Onhan se vaarana nytkin avatussa keskustelussa, mutta kyllä silti uskon,
        että aitoa myötätuntoakin on ja sillä on merkitys.
        De Mellolta huoneentaulu sinulle: "Oikeassa oleminen on fanaatikkojen,
        terroristien ja fariseusten pahe. Myötätunto saa meidät näkemään, että
        saatamma olla väärässä".

• demeter kirjoitti:

Sekö on jokin meriitti, että on ollut kommari ja kääntänyt takkinsa, on nyt avoimesti ahne ? (hunksi)
        Niinhän tuo menee kuin kuvasit. Ihminen poimii lukemastaan/näkemästään sellaista mikä sopii omaan pirtaan. Se antaa mielenrauhaa ja vahvistaa egoa,
        Onhan se vaarana nytkin avatussa keskustelussa, mutta kyllä silti uskon,
        että aitoa myötätuntoakin on ja sillä on merkitys.
        De Mellolta huoneentaulu sinulle: "Oikeassa oleminen on fanaatikkojen,
        terroristien ja fariseusten pahe. Myötätunto saa meidät näkemään, että
        saatamma olla väärässä".

"demeter"

Nuori ihminen ei voi valikoida mitä itseensä imee.
        Hänen on imettävä kaikki.
        Ja sitten antaa Aivonsa ajatella.
        Kaikenlaista ajatusmaailmaa, eli luonnetta sitten kehittyy.
        Ja kutes olet huomannut, ajattelemisen keskeytys saa Aivon pysymään paikallaan.
        Olkoon myötätunto ja eläköön, mutta ylettömänä se ei johda viisauteen.
        Inhimillisyys ei koskaan voita järkevyyttä.
        H.

• "sinisilmä"...

tepi
      En katsonut ohjelmaa, enkä katso katsomostakaan, sillä mielestäni ne vain herättävät liikaa auttamishalua, niinkuin jonkun eläkeläis mummon varat pelastaisivat maailman.

Suljen silmäni kaikenmaailman hädälle, sillä he, joilla olisi valta ja rahat eivät auta, vaan tarkoituksella pitävät heitä köyhyydessä.

Sitten on tuhansittain näitä ns. avustusjärjestöjä, joille kansa pukkaa rahansa, jotka menevät kerääjien pulleille tileille ja ehkä jokunen ropo muodonvuoksi tarvitseville, että keräys voi jatkua.

Onko sellainen hyvää avustusta, jos toimitetaan itämätöntä viljaa, josta ei voi itse kasvattaa uutta satoa? Entäs kaivot, jotka kuitenkin jätetään hoitamatta? Tai rakennukset, jotka rapistuvat tyhjiltään, ilman, että olisivat koskaan olleet edes käyttövalmiita?

Mittava on mieleni ja omatuntoni, miksi en anna ropoakaan, kuin ominsilmin nähdylle avuntarvitsijalle.

pa. Olen nyt katsellut Poliisi TV:tä, että en vieraantuisi ihan tästä suomalaisesta elämästä, sillä liikkumiseni on 10 km säteellä ja päivisin, enkä silloin tapaa juoppoja, akkansa hakkaajia, huumeiden käyttäjiä ym. pahaa. Tosin on minulta fillari ja auto varastettu, että on tuntumaa pahuuteen.

• tepi

Ei tuossa ohjelmassa mitään rahaa kerätty minkään järjestön kautta. Se oli DOKUMENTTI. Itämätöntä viljaa. Tarkoitat ilmeisesti Monsantoa. Se on suoranaista ryöstöä se.

• ""sinisilmä"..."

"Auttavan käden linja on minusta oikea.
        Jokaisella on jo tarpeeksi tietoa asiasta, joten jokainen voi laittaa rahansa moniin eri avustusjärjestöillä elävien tilipusseihin.
        Aina niistä rahoista roponen menee Näkkileipäpaketteihin tai vanhentuneisiin Maitojauhopaketteihin,
        satunnaisesti vantuneisiin lääkkeisiinkin."

Kopioit minua hienosti.

H.

• ""sinisilmä"..."
        hunksz kirjoitti:

""sinisilmä"..."

"Auttavan käden linja on minusta oikea.
        satunnaisesti vantuneisiin lääkkeisiinkin."

Kopioit minua hienosti.

H.

hunksz

Koska minä ohitan kirjoittamasi, paitsi siinä, että lykkään jo automaattisesti miinukset sinulle, niin oleppa huoletta "hoopo". Minäkin olin siis samaa mieltä ja mukamas kopioin sinua???

Olet hyvin ylimielinen tälläkin palstalla, kuten olet ollut silloin aikoinaan tuolla "alempanakin". En todellakaan ihmettele, että vaimosi lähti kälppimään ja nyt purat katkeruuttasi täällä torpedoimalla useitakin kirjoittajia.

Kuka matkii sinua, tai tästä on jo puhuttu aikaisemmin...joskus sinun 50-v palstalla.

Ihan rehellinen kysymys sinulle HUNKZ.. Miksi haluat aliarvioida toisten aloituksia? Miksi arvostelet, että tästä on jo kirjoitettu? Otatko huomioon, että kaikki täällä ei netin ääressä vietä aikaansa joka päivä, joten ei voi tietää, mistä on jo kirjoitettu?

Olisiko jo sinun suomaasi pelkoa, koska tänne on ilmestynyt noita ikivanhoja kirjoituksia, ettei vain tulisi vahingossakaan uutta aloitusta samasta aiheesta..

Sanon sen nyt tässä, että sinä ja korppis olette saaneet minut luopumaan rekatulta nikiltä, mutta kuten Jani Petteri sanoisi...haittaakse?

• ""sinisilmä"..." kirjoitti:

hunksz

Koska minä ohitan kirjoittamasi, paitsi siinä, että lykkään jo automaattisesti miinukset sinulle, niin oleppa huoletta "hoopo". Minäkin olin siis samaa mieltä ja mukamas kopioin sinua???

Olet hyvin ylimielinen tälläkin palstalla, kuten olet ollut silloin aikoinaan tuolla "alempanakin". En todellakaan ihmettele, että vaimosi lähti kälppimään ja nyt purat katkeruuttasi täällä torpedoimalla useitakin kirjoittajia.

Kuka matkii sinua, tai tästä on jo puhuttu aikaisemmin...joskus sinun 50-v palstalla.

Ihan rehellinen kysymys sinulle HUNKZ.. Miksi haluat aliarvioida toisten aloituksia? Miksi arvostelet, että tästä on jo kirjoitettu? Otatko huomioon, että kaikki täällä ei netin ääressä vietä aikaansa joka päivä, joten ei voi tietää, mistä on jo kirjoitettu?

Olisiko jo sinun suomaasi pelkoa, koska tänne on ilmestynyt noita ikivanhoja kirjoituksia, ettei vain tulisi vahingossakaan uutta aloitusta samasta aiheesta..

Sanon sen nyt tässä, että sinä ja korppis olette saaneet minut luopumaan rekatulta nikiltä, mutta kuten Jani Petteri sanoisi...haittaakse?

"""sinisilmä"...""

Hah! jos noilla vaimoilla on joskus jotain vaikutusvaltaa minuun ollut, niin kahdenkymmenenvuoden hajuraon aikana ne
        viimeisetkin rippeet ovat haihtuneet taivaan tuuliin.

Vanhojakin asioita saa kerrata, minun puolestani, mutta usein joku asia on käsitelty jo niin tyhjentävästi, että niistä ei
        enää uutta kaluttavaa löydy.
        Vanhasta asiasta olisi hyvä tehdä senlainen, että aloituksessa olisi jotain uutta, piristävää, erilaista näkökulmaa.

Otetaas vanha klisee:

Kolottaako kuuskymppiset?

Suurinta osaa tässä iässä joku paikka kolottaa, ja on kolottanut aikaisempiakin sukupolvia.
        Ja kaikki mahdolliset syyt on läpikäyty jo ajat sitten.

Ja tässä nykyaikaisempi versio:

Minulla oli polvi kipeä monta vuotta.
        Vaihtoivat siihen tekonivelen.
        Ostin uudet kengät ja kas kummaa? Ne eivät enää menneetkään toispuoleisesti linttaan.

Tai, podetteko unettomuutta sydänleikkauksenne jälkeen?

Minä en saa unta kun tuo tekoläppä sydämessäni naksuttaa niin äänekkäästi.

En minä ylimielinen ole, paitsi silloin kun teen sen tahallani.
        Silloin teen sen niin räikeästi yli lyöden, että pitäisi olla hoksattavissa minun tehneen sen tarkoituksella.
        Älä suotta minua aristele, kirjoittele rohkeasti vain omalla nimmarillasi.
        Minä olen ihanan kärttyisen charmikas mies.

H.

• "sinisilmä" se jokin
        hunksz kirjoitti:

"""sinisilmä"...""

Hah! jos noilla vaimoilla on joskus jotain vaikutusvaltaa minuun ollut, niin kahdenkymmenenvuoden hajuraon aikana ne
        viimeisetkin rippeet ovat haihtuneet taivaan tuuliin.

Vanhojakin asioita saa kerrata, minun puolestani, mutta usein joku asia on käsitelty jo niin tyhjentävästi, että niistä ei
        enää uutta kaluttavaa löydy.
        Vanhasta asiasta olisi hyvä tehdä senlainen, että aloituksessa olisi jotain uutta, piristävää, erilaista näkökulmaa.

Otetaas vanha klisee:

Kolottaako kuuskymppiset?

Suurinta osaa tässä iässä joku paikka kolottaa, ja on kolottanut aikaisempiakin sukupolvia.
        Ja kaikki mahdolliset syyt on läpikäyty jo ajat sitten.

Ja tässä nykyaikaisempi versio:

Minulla oli polvi kipeä monta vuotta.
        Vaihtoivat siihen tekonivelen.
        Ostin uudet kengät ja kas kummaa? Ne eivät enää menneetkään toispuoleisesti linttaan.

Tai, podetteko unettomuutta sydänleikkauksenne jälkeen?

Minä en saa unta kun tuo tekoläppä sydämessäni naksuttaa niin äänekkäästi.

En minä ylimielinen ole, paitsi silloin kun teen sen tahallani.
        Silloin teen sen niin räikeästi yli lyöden, että pitäisi olla hoksattavissa minun tehneen sen tarkoituksella.
        Älä suotta minua aristele, kirjoittele rohkeasti vain omalla nimmarillasi.
        Minä olen ihanan kärttyisen charmikas mies.

H.

hunksz.
        Juttelin juuri siskoni kanssa, jolla on tekonivel ja särkyä jokapaikassa. Kaikista lääkkeistä saa myös algeriaa ja sitäsuntätä. Ämmä istuu sisällä lukien vain juorulehtiä ja täyttelee ristikoita.

Lehtiä hänen on mukamas pakko tilata, kun aina tulee näitä "edullisia" tarjouksia ja Jehovatkin kahvitellaan, koska hänellä ei ole muuta seuraa!!??

Kun yritän hänelle jotain apua tarjota, esim. rasvaa hänen kuivaan ihoonsa, niin ei sovi. Voi, voi, kun olen kaikelle niiiin allerginen!

Hänen jalkasärkyihin esitin ottamaan merisuolaa, joka minulle ainakin auttaa, jos olen juonut alkoholia. No, kyllä lääkäritkin nauraa, että ei voi olla totta, mutta totta se on.

Olkoon vain verenpainetta, mutta nytkin illalla nautin merisuolaa, sillä ompahan muutamakin olut/jallu mennyt.

• arvaa kuinka vitut,,

hunski hyvä ;

jos kaikki miljaardit hajotettasisiin KOKO maailmaan tasisesti taatusti saataisin paljon kohennusta aikaan,
      MUTTA kun sitä hyväntahtoisuutta EI miljardööreillä ole,,
      on vai valtava ahneus,,

• "arvaa kuinka vitut,,"

Kuten sanoin: Ala Laskemaan. Se vähentää vithutusta kun tietää ja ymmärtää.
        H.

• En katsonut tuota kun olin hummaamassa.
      Mutta mietin mielessäni että noikin ohjelmat tehdään yleensä sellaisiksi että todella saavat ihmisen tunteman syyllisyyttä mahdollisesta omasta hyvinvoinnista.

Aikoinaa minullakin oli Planin kautta kummilapsi yli kymmenen vuotta.
      Silloin surkuttelin kun joutuvat niin köyhissä elämään jne. Viisas äitini sanoi sitten minulle kerran että he voivat olla oikeastaan paljon onnellisempia siellä kun me täällä kaiken keskellä.
      Meillä on olevinaan kaikkea täällä mutta kuinka ollakaan kuinka ovatkaan perhesurmat täälläkin hyvässä maassa lisääntyneet ja miten moni muu kurjuus.

Ajatukseni on aina ollut että tee mieluummin yksikin hyvä muiden puolesta niin ei tarvi surkutella.
      Tällä hetkellä minun roponi täällä saa pelastusarmeijan lipas.
      Aina silloin tällöin ovat tuolla kaupalla.

• sdfghjkli

Kaksi miinusta aloitukseen? Noinko paljon jotain suututtaa köyhyydestä kertova dokumentti?

• "sdfghjkli"

Palstamme miinukset eivät tarkoita yhtään mitään tärkeätä.
        Miinustajat ovat osallistujia jotka eivät ymmärrä mistään mitään.
        Vähän samanlaisia ovat jotkut plussaajatkin.
        H.

• tepi

Kummallista sakkia tässä ketjussa. Miinustellaan kun puhutaan köyhyydestä! Kai teillä miinustelijoilla sitten on asiat hyvin, eikä köyhien ongelmista pidä puhua.

• nakrattaaaaaaaaaaaaa

Vaikutat liiankin päällepäsmäriltä. et erehdytä, johan sait tuntuman aiemmin ettei tänne kannata tulla takki auki.

• sdfghjkli
        nakrattaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

Vaikutat liiankin päällepäsmäriltä. et erehdytä, johan sait tuntuman aiemmin ettei tänne kannata tulla takki auki.

Ei tänne taida kannattaa tulla kenenkään muun kuin hunksin ja hännystelijöiden. Täysin tajuttoman typerää vittuilua koko ajan. Millaisia koulukiusaajia te aikoinaan mahdoittekaan olla. Kiusasitko sinä jotain koululaista, jolla oli liian lyhyet tai paikatut housut? Minua kiusattiin.

Minä en tajua tuota vihamielisyyden määrää mikä tämän palstan ikäihmisissä on.

• 1943

Mulla ei itsellä ole televisiota ja katson harkiten sen hetkisten tuntemusteni mukaan. Juhannuksen aikoihin tuli hyvä dokumentti Vesa Matti Loirista. Itse olen sellaisessa tilassa, etten jaksa surkeuksia katsella. Pitää yrittää selvitä kuiville ja olla iloksi läheisille. Siksi valitsen telkkarista omaa toipumistani tukevia ohjelmia. Sekin on tärkeää, jonkun mielestä varmaan kovin itsekästä. Mutta itsekäskin pitää olla. Kaikille ei riitä myötätuntoa.

• Pirre*

Sieltä tuli joskus aikoinaan ohjelma jossa rikastuneet noilta alueilta lähtöisin olevat miljardöörit avustivat kokemuksiensa pohjalta alueen köyhiä ja alueella, vähillä resusseilla toimivia avustusjärjestöjä, se oli monesti ihan sydäntä särkevää katsottavaa, oli itkua ilosta ja siitä hyvyydestä jota köyhät saivat avustusohjelman puitteissa kokea...

Ohjelma oli toteutettu niin että nämä rikastuneet tekeytyivät yhtä köyhiksi ja soluttautuivat näihin yhteisöihin tasa-arvoisina työntekijöinä, ja tutkittuaan aikansa esim. eri järjestöjen toimintaperiaatteita ja toimintaa, antoivat useammalle taholle, joko suoraan rahaa tai pitempiaikaisena asiantuntuutena apuaan...

Tepi, kiitos kun herättelit meitä omahyväisiä ja kylläisiä ihmisiä..pienikin siemen voi itää jas tuottaa hedelmää..

• avkt,,,,

En kuollut, tiedän mitä oli köyhyys Suomessa.

• kyhä jäi taas ilman

Saivatkohan ohjelman lapset mitään korvausta esiintymisestään miljoonayleisölle? Entä vanhemmat jotka esittelivät omaa ja kotinsa surkeutta?
      Ainakin osa dokumentin myyntituotoista olisi voitu osoittaa näille ilmaisesiintyjille, epäilen kuitenkin heidän jääneen nuolemaan näppejään tv-yhtiön rikastuessa.

• avkt.,.,.

Afrikka--- tai muut.

Auttaminen lisää köyhyyttä ex Afrikassa, kansa saa ruokaa ja lisääntyy.

Tämän totesi jo auttajat hyvin kauan sitten heidän omilla sanoilla.

Kuka auttaa? "Me" koska hinnat markkinoilla määräävät---kysyntä siis "meillä" ja hinnat sitä mukaa.

Kaikki auttaminen todessa on pettämistä lopussa kaikkia kohtaan---köyhiä kaikkialla.

• tiinaex...

kai sitä nyt afrikassa lisäännytään ihan samalla tavalla kun suomessakin siellä vaan on vähän enemmän ihmisiä ja kyllä se teollisuus täältä suomesta kohta sinne menee siellä kun on niitä jotka tekis töitä mutta kun ei ole mitä tehdä tienistit on vähän toista luokkaa kun täällä arvaappas mitä mies joka pelaa ammatikseen jalkapalloa tienaa siitä hommasta kuussa.

• Tase pappa

Afrikan auttaminen on monisäikeinen juttu. Juuri sellainen, jossa ainakin minulta menee sormi ihmetyksen vuoksi suuhun.

Siellähän työt on, perinteisesti tehneet naiset ja lapset.
      Vesi on haettu ruukuissa, kilometrienkin päästä, kylien yhteisestä kaivosta.
      Miehet ovat kukkoina tunkiolla. Heillä on aikaa ja halua siittää ja käydä vieraissa majoissa kylvämässä.
      Tästä on ollut seurauksena hallitsematon AIDS-tautiin kuoleminen.
      Huorilta tultuaan miehet tartuttavat taudin vaimoihinsa.

Naisista muodostunut avustusjärjestö tajusi, ettei kannettu vesi kaivossa pysy.
      Pitää auttaa naisia elättämään perheensä, omilla tuloillaan.
      Alettiin antamaan pieniä LAINOJA naisille, ompelukoneiden ostoa varten.
      Se naula veti. Oman työn ja rahan saannin ansiosta naisten itsetunto parani ja koko perheen elintaso kohosi.

Muut avustusjärjestöt keksivät, jotta kaivoja joka kylään.
      Suomestakin oli porausryhmät niitä kaivoja poraamassa.
      Vettä tuli ja hygienia parani.

No, arvatkaapa, oliko kylän naisväki tyytyväisiä? Ei olleet. Heidän ikiaikainen sosiaalinen elämänpiirinsä pieneni.
      Sillä vedenhakureissulla naiset saivat hetken omaa aikaa.
      Samalla he tapasivat toisia naisia kaivolla. Tiedot vaihtoivat omistajaa.

Länsimaalainen ei osaa ajatellakaan moisia kytköksiä.
      Avun pitäisi tulla saajan tarpeen mukaan, saajaa kuunnellen, eikä omien mieltymysten tai pyyteiden mukaisesti almuina annettuna.

Jos annat koulutusta lapselle, saat pitkäaikaisen hyödyn avustettavalle, mutta on muistettava se, että tämän lapsen koulunpenkillä viettämä aika on pois perheen elatuksen hankkimisesta. Tuntuu toivottomalta yhtälöltä.
      Näin ainakin minä asian näen.

• meeriamanda

Kuinka paljon heille on viety tieto/taitoa, opetettu kädestä pitäen miten kohentaa elämänlaatuaan. Se ei kiinnosta, kun avustusrekka tulee kohta.

Miehet eivät välitä työnteosta, ne kaivotkin annattiin mennä epäkuntoon, vaikka oli opetettu tekniikkaakin... ei meitä kiinnosta olivat miehet sanoneet.
        Rikkaiden maiden avustukset ovat heidän mielestää itsestään heille kuuluvia.

Tämän kaiken ja paljon muutakin kuulin kun olin illanvietossa jossa kirkon lähetys-saarnaajat näyttivät kuvaamiaan tilanteita, ja kertoivat turhautuneensa siihen passiiviseen asenteeseen.

• bessie*
        meeriamanda kirjoitti:

Kuinka paljon heille on viety tieto/taitoa, opetettu kädestä pitäen miten kohentaa elämänlaatuaan. Se ei kiinnosta, kun avustusrekka tulee kohta.

Miehet eivät välitä työnteosta, ne kaivotkin annattiin mennä epäkuntoon, vaikka oli opetettu tekniikkaakin... ei meitä kiinnosta olivat miehet sanoneet.
        Rikkaiden maiden avustukset ovat heidän mielestää itsestään heille kuuluvia.

Tämän kaiken ja paljon muutakin kuulin kun olin illanvietossa jossa kirkon lähetys-saarnaajat näyttivät kuvaamiaan tilanteita, ja kertoivat turhautuneensa siihen passiiviseen asenteeseen.

Muistatkohan nyt ihan oikein, meeriamanda?

Hyvin vaikea on minun uskoa, että lähetyssaarnaajat olisivat tuollaisia puhuneet?!

• meeriamanda
        bessie* kirjoitti:

Hyvin vaikea on minun uskoa, että lähetyssaarnaajat olisivat tuollaisia puhuneet?!

Yksi asia on minussa faktaa ja se on et puhun totta. Ota siitä!

• tiinaex...

tase pappa mikä ihmeen käsitys ihmisillä on että afrikassa naiset ja lapset tekee työt naiset tekee kotityöt ja siihen kuuluu se veden kanto niinkun aikanaan suomessakin sillon kun sitä piti kaivosta kantaa eikä ne vedenhaku matkalla mitään ns omaa aikaa saa koska niillä on pienet lapset mukana sen takia ne tekee yhdessä niitä vedenhaku matkoja toisten naisten kanssa että auttavat toisiaan saamaan pään päälle sen painavan vadin saavat kulkeen silläkonstin kerralla enemmän.

• demeter
        bessie* kirjoitti:

Kyllä minustakin esim. Kirkon Ulkomaanavun työntekijät tekevät työtään avoimin silmin, eivätkä kaunistele tosiasioita (bessie, meeriamansa). Tietenkin heidän tulee pysyä vaikeuksista puhuessaan neutraaleina ja toiveikkaina - tai sitten jättää työnsä.

Sehän tiedetään, että suuret laivat kääntyvät hitaasti, mutta pitäisikö sitten nähdä, että joskus ne eivät käänny lainkaan ? Pentti Linkolaa paheksuttiin aikanaan, kun hän vertasi maailmaa merihätään joutuneeseen valtamerilaivaan. Hän kehotti pelastusveneeseen päässeitä hakkaamaan siihen pyrkivien kädet irti, koska muuten kaikki hukkuvat. Nytkö sitä ollaan jo tekemässä ?

• Tase pappa

Meeriamanda sanoi sen suoraan, mitä itse en kehdannut sanoa.
      Apua sinne kyllä virtaa paljonkin eri tahoilta.

Kun viljarekka saapuu alueelle, on eri heimopäälliköiden sotilaat ensisijaisina ruoka-avun ryöstäjinä.
      Vilja joutuu väkisinkin näiden sotivien joukkioiden kaupankäyntivälineeksi mustaan pörssiin.
      Samat hallitukset, jotka niitä viljalasteja lähettävät, myyvät sitten mustanpörssin kaupoilla saaduilla rahoilla, näille heimopäälliköille aseita.

YK.n välityksellä hallituksille annetut varat menevät automaattisesti hallitusherrojen luksuselämään ja talletuksiin länsimaisiin pankkeihin.
      Jokainen hallitsija tietää, valtaan tullessaan, että väliaikaista kaikki on vaan.
      Tulee takuuvarmasti päivä, jolloin joku armeijan Kersantti ylentää itse itsensä Everstiksi ja kaappaa vallan.
      Pitäähän hallitsijan suvun saada säällinen elämä pakomatkallaan.

Kansalaiset ovat siellä vaan karjaa, jota saa rokottaa viimeiseen viljanjyvään saakka.
      Koulutus näille kansalaisille edistää varmaakin varmempaa tulolähteen ehtymistä, joka pitää kaikin toimin estää.
      Kun kansa elää kurjuudessa, länsimaalaiset säälivät ja lähettävät apua näille raukoille.
      Piiri pieni pyörii ja raha virtaa hallitsijoitten ja heimopäälilöitten taskuun.

• tepi

Kummallista että kun kirjoittaa dokumentista joka koski Britannian köyhiä perheitä, niin juttu rönsyilee Afrikan tilanteeseen. Ei se mitään. Jääkää rönsyilemään.

• -

Miksi se sinua hittaa, köyhyydestä aloitus kertoi?

• nakrattaaaaaaaaaaaaa

Aivin, ihanko annat luvan ? :DDDD

• vettäkenkään.
        nakrattaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

Aivin, ihanko annat luvan ? :DDDD

Haittax, jos kysyn?

Miksei ihminen saa ilman irvailuja sanoa, mitä hän ajattelee?
        Nytkin jono perässä.
        Enkä ole kenkä, en edes aloittaja.

• tiinaex...
        vettäkenkään. kirjoitti:

Haittax, jos kysyn?

Miksei ihminen saa ilman irvailuja sanoa, mitä hän ajattelee?
        Nytkin jono perässä.
        Enkä ole kenkä, en edes aloittaja.

mutta tepihän anto luvan jäädä rönsyilemään ;)))))

• vettäkalossiin.
        tiinaex... kirjoitti:

mutta tepihän anto luvan jäädä rönsyilemään ;)))))

Mustakoonkivaa juuri rönsyily. Joku haara voi puhua ihan muusta, kuin aloittaja on aikonut.
        Toisaalla voidaan jauhaa ihan muuta.
        Itse en ketään käskytä, silloin milloin harvoin aloituksia sorvaan.

• öööööö

Joku kirjoittaa myös Afrikasta niinkuin se olisi yksi maa, vaikka se on maanosa ja siellä on hyvin erilaisia maita kuten Euroopassakin.

• tiinaex...
        öööööö kirjoitti:

Joku kirjoittaa myös Afrikasta niinkuin se olisi yksi maa, vaikka se on maanosa ja siellä on hyvin erilaisia maita kuten Euroopassakin.

niin ja siellä asutaan samallalailla kun meilläkin maalla ja kaupungeissa mutta se naisten asema todella viellä on kaupungeissakin sellasta että ne on kotona mutta oli siellä naisia paljon työelämässäkin mutta enemmistö kyllä miehiä eikä se sielläkään se raha taivaasta sada töitä pitää tehdä eikä täällä suomessakaan kotitöistä mitään makseta.

• ?=)(
        tiinaex... kirjoitti:

niin ja siellä asutaan samallalailla kun meilläkin maalla ja kaupungeissa mutta se naisten asema todella viellä on kaupungeissakin sellasta että ne on kotona mutta oli siellä naisia paljon työelämässäkin mutta enemmistö kyllä miehiä eikä se sielläkään se raha taivaasta sada töitä pitää tehdä eikä täällä suomessakaan kotitöistä mitään makseta.

Monessako Afrikan maassa olet itse asunut, kun tunnut tietävän kaiken?

• tiinaex...
        ?=)( kirjoitti:

Monessako Afrikan maassa olet itse asunut, kun tunnut tietävän kaiken?

en yhdessäkään mutta just lokakuussa kävin ghanassa niin se on vielä tuoreessa muistissa ja suurinpiirtein päivittäin juttelen netissä ghanalaisen kanssa en todellakaan tiedä kaikkee mutta aika paljon oon kuullu kahden ja puolen vuoden aikana.

• tiinaex...
        tiinaex... kirjoitti:

en yhdessäkään mutta just lokakuussa kävin ghanassa niin se on vielä tuoreessa muistissa ja suurinpiirtein päivittäin juttelen netissä ghanalaisen kanssa en todellakaan tiedä kaikkee mutta aika paljon oon kuullu kahden ja puolen vuoden aikana.

niin ja on se sen verran erikoista suomalaisen näkökulmasta että hyvin mieleen jää...

• *
        tiinaex... kirjoitti:

niin ja on se sen verran erikoista suomalaisen näkökulmasta että hyvin mieleen jää...

Minusta on tosi hienoa, että olet ennakkoluuloton ihminen.
        Ei kai kannata enempää kannattaa, mutta sinä teet, et aio.
        Tiedät varmasti toden laidan, muunkin kuin me, joille on vain kerrottu.

Ghanan-matkasi oli varmasti kokemus, josta voi oppia todellisuutta,
        ei vain muiden mielipiteitä.

• tiinaex...
        * kirjoitti:

Minusta on tosi hienoa, että olet ennakkoluuloton ihminen.
        Ei kai kannata enempää kannattaa, mutta sinä teet, et aio.
        Tiedät varmasti toden laidan, muunkin kuin me, joille on vain kerrottu.

Ghanan-matkasi oli varmasti kokemus, josta voi oppia todellisuutta,
        ei vain muiden mielipiteitä.

se oli elämäni paras matka ehkä juuri sen takia että saimme viettää siellä aikamme ghanalaisen kanssa ja tutustua sellaiseen kaupunkiin ja alueeseen missä ei juuri turisteja näkynyt meidän lisäksemme.

• minkäs mahdat

Samaa olen lukenut kuin mitä meeri.a ja tase.p kirjoittivat.
      Valitettavasti ihmisten ahneus on pohjaton, saman todennäköisesti tekisivät köyhätkin mikäli pääsisivät valtaan.
      Joka puolelta saa lukea kuinka häkäilemättömästi kahmitaan itselle lisää ja lisää, mikään ei riitä. Samanlaista on meilläkin, mutta on sentään turvattu jonkinlainen toimeentulo köyhillekin.
      Miehet pitäisi panna töihin Afrikassa, he makailevat puiden varjossa ja heittävät noppaa, naisilla on yksi lapsi selässä, toinen mahassa, vesiruukku pään päällä, tai kuokkivat peltotilkkuaan. Naisetkin ovat asiaan syyllisiä, äidit opettavat poikansa passatuiksi koska se on aina ollut maan tapa.

• tiinaex...

väärin siellä on semmoinen juttu että miehen pitää pystyä elättämään perheensä ja ei kai se makaamalla siihen pysty mutta nimenomaan naisille kuuluu se veden kantaminen pään päällä äidit on opettanu ne sillei ja siitä ne ei luovu naiset hoitaa kodin ja lapset ja miehet tekee työt ja se veden kantaminen kuuluu niihin kotihommiin se vie aikaa aika paljon ja joskus saattaa olla vähän pidempi matkakin sinne kaivolle eikä siinä pään päällä mee kun yks iso vati kerrallaan.

• MamaMumba

Taitaa olla kyseessä se sukupolvien välinen kuilu? ;)

Heillä, kuten meillä menee aikaa siihen tasa-arvon toteuttamiseen.
        Laitetaan miehet naisten töihin ja päästetään naiset nauttimaan miesten oikeuksista.
        Silloin rahakin mennee oikeaan reikään?

• MamaMumba
        MamaMumba kirjoitti:

Taitaa olla kyseessä se sukupolvien välinen kuilu? ;)

Heillä, kuten meillä menee aikaa siihen tasa-arvon toteuttamiseen.
        Laitetaan miehet naisten töihin ja päästetään naiset nauttimaan miesten oikeuksista.
        Silloin rahakin mennee oikeaan reikään?

Jatkoa...

Ei se ole sen kummempaa. Vaikeaa kylläkin. Meillä täällä pohjolassa siihen meni ja menee vielä pari vuosisataa.

Apu on tullut monelta taholta. Osaa siittä emme ole vieläkään tajunneet ja ottaneet hyödyksi.

• Tase pappa
        tiinaex... kirjoitti:

väärin siellä on semmoinen juttu että miehen pitää pystyä elättämään perheensä ja ei kai se makaamalla siihen pysty mutta nimenomaan naisille kuuluu se veden kantaminen pään päällä äidit on opettanu ne sillei ja siitä ne ei luovu naiset hoitaa kodin ja lapset ja miehet tekee työt ja se veden kantaminen kuuluu niihin kotihommiin se vie aikaa aika paljon ja joskus saattaa olla vähän pidempi matkakin sinne kaivolle eikä siinä pään päällä mee kun yks iso vati kerrallaan.

Voi tiinaex oletko todella noin naivi vaan teetteletkö?
        Et voi olla avoimesti noin tyhmä, mitä esität.
        Afiriga on todella iso maanosa.
        Sinne mahtuu moniaisia tarinoita.
        Voisi melkein sanoa, jotta Englamnni kauppakomppanit ja Belgian kuningashuoneen roistomainen kunnku olivat partiopoikia nykyteknologialla tuhomalla kansaa.
        Montako rauhanomaista, oman kansan etua ajavaa hallintoa olet sietä tavannut.

Kerrohan, mikä on Marokon tilane nykyisinkin.
        Kerrohan mikä on mosanbigin tilanne,
        Missäs ne Hutut taaskin ja Tutsit toisiaan teurastikaan?
        Mikäs se onkaan Nigrian tilanne,öljystään taistelevien nälkäisten kyläläisyen suhteen. Montako timanttia saa se musta kaivaja timantti kaivokselta, kultkaivokselta tai tinakaivoksilta.Hallitus maksaa ja Dhel tappaa ja ryöstää kansalta maat ja öljyn.
        Kun juot kaakaokupin, takaan että naqutit lapsityövoimaa riistäen sinun makunautintosi on hankittu.
        Mikä se olkaan vuosikymmeniä Etelä-Afrihan tilanne mustien osana.
        Katso karttaa, Eteläafrika keskipisteenä,mihin suuntaan haluat, niin sieltä löytyy näitä Lumumboja, sekä ihmisen sydämiä syöviä entisiä nyrkkeilijöitötä kansaansa ryöstävinä diktaattoreina vasalleineen..
        Katsohan jälleen pakolaiskarttaa alueelta. Miksi siellä alkaa olla kohta puolet eri kasnsoista niitä kapinoivia joukkoja luomassa muka rehellistä hallintoa, tappaen ja raiskaten kokonaisia kyliä, ajaen puolet väestöstään pakosalle naapurimaahan pakolaisleireille kuolemaan.
        Siinä sinulle sitä isoa autettavaa afrikaa.
        Kohta puolet afrikan kansoista on.
        Ahneet Öljy-yhtiöt, ahneet kaivosyhtiöt ja ahneet asekauppiaat niitä hallitsee lahjottavien diktaatoreiden tuella.
        Siellä tekee miehistä töitä vain kapinallisjoukkoihin pakotetut miehet.
        Akat ja kakarat elättävät muun väestön, koska pelkää henkeään..

• tiinaex...
        Tase pappa kirjoitti:

Voisi melkein sanoa, jotta Englamnni kauppakomppanit ja Belgian kuningashuoneen roistomainen kunnku olivat partiopoikia nykyteknologialla tuhomalla kansaa.

Mikäs se onkaan Nigrian tilanne,öljystään taistelevien nälkäisten kyläläisyen suhteen. Montako timanttia saa se musta kaivaja timantti kaivokselta, kultkaivokselta tai tinakaivoksilta.Hallitus maksaa ja Dhel tappaa ja ryöstää kansalta maat ja öljyn.
        Kun juot kaakaokupin, takaan että naqutit lapsityövoimaa riistäen sinun makunautintosi on hankittu.
        Katso karttaa, Eteläafrika keskipisteenä,mihin suuntaan haluat, niin sieltä löytyy näitä Lumumboja, sekä ihmisen sydämiä syöviä entisiä nyrkkeilijöitötä kansaansa ryöstävinä diktaattoreina vasalleineen..
        Katsohan jälleen pakolaiskarttaa alueelta. Miksi siellä alkaa olla kohta puolet eri kasnsoista niitä kapinoivia joukkoja luomassa muka rehellistä hallintoa, tappaen ja raiskaten kokonaisia kyliä, ajaen puolet väestöstään pakosalle naapurimaahan pakolaisleireille kuolemaan.
        Ahneet Öljy-yhtiöt, ahneet kaivosyhtiöt ja ahneet asekauppiaat niitä hallitsee lahjottavien diktaatoreiden tuella.

mua ei nyt kaikenmaailman hutut ja tutut kiinnosta tässä puhuttiin naisten asemasta eikä kannibaaleista sorry en mää taas muistanu että tää palsta on täynnä kaikenmaailman... en teettele mutta en oo itteeni nyt niin naivinakaan pitäny ja mulle on ihan ihan yks hailee minä sinä mua pidät... on tainnu papalla vähän silmät jo harottaa öiseen aikaan mikä on afiriga tollasta sanaa en oo koskaan ennen kuullu on niin sekavaa toi sun tekstis ja täynnä mitä kummallisimpia sanoja etten viittiny alkua pitemmälle lukea sorry mukavaa perjantaita ja viikonloppua vaan sullekkin tää tyttö lähtee töihin ja sit yhdistettyihin valmistujais tupari pippaloihin suku on parhautta.

• demeter
        Tase pappa kirjoitti:

Tase-pappa (tai häntä kloonaava),

Nuo listaamasi kauheudetko ovat peruste sille, ettei pidä tehdä mitään ?
        Voisihan olla niinkin, että tuon kaiken tietäminen herättäisi halun toimia,
        vaikka sitten virheitä tehden.
        Eivätkö pienet toivon saarekkeet rakenna enemmän kuin asioiden hiljainen hyväksyminen - senkin uhalla että leimautuu "tiedostavien" silmissä hölmöksi ?

Minusta tiinaex:n toiminta on esimerkillistä. Jos jokainen meistä tekisi kuten hän, "pelastaisi yhden, kun ei voi pelastaa miljoonaa", riisto ja diktatuuri
        menettäisi voimansa edes pieneltä osin, ystävyys kukistaisi sen.

• 4+10
        tiinaex... kirjoitti:

mua ei nyt kaikenmaailman hutut ja tutut kiinnosta tässä puhuttiin naisten asemasta eikä kannibaaleista sorry en mää taas muistanu että tää palsta on täynnä kaikenmaailman... en teettele mutta en oo itteeni nyt niin naivinakaan pitäny ja mulle on ihan ihan yks hailee minä sinä mua pidät... on tainnu papalla vähän silmät jo harottaa öiseen aikaan mikä on afiriga tollasta sanaa en oo koskaan ennen kuullu on niin sekavaa toi sun tekstis ja täynnä mitä kummallisimpia sanoja etten viittiny alkua pitemmälle lukea sorry mukavaa perjantaita ja viikonloppua vaan sullekkin tää tyttö lähtee töihin ja sit yhdistettyihin valmistujais tupari pippaloihin suku on parhautta.

Jos on käynyt yhdessä Afrikan maassa ei voi vielä olla asiantuntija.
        Vaikka cattailetkin siellä asuvan kanssa ei hänkään tiedä kuin oman maansa, ja siitäkin vain oman lähialueensa asioista.
        Afrikka on todella iso maanosa, sinne sopii kaikenlaisia.
        Ei suomessakaan, vaikka on pieni maa, ikänsä lapin perukoilla asunut tiedä mitään kauniasen asukkaiden eliolosuhteista.
        Olen käynyt afrikassa myös, kahdessa maassa, en silti ole asiantuntija. Jos täällä kotona seuraa mediaa saattaa olla tietoisempi missä siellä mennään kuin paikalliset itse.
        Siellä voi olla sensuuria tiedon suhteen.

• Tase pappa
        demeter kirjoitti:

Tase-pappa (tai häntä kloonaava),

Nuo listaamasi kauheudetko ovat peruste sille, ettei pidä tehdä mitään ?
        Voisihan olla niinkin, että tuon kaiken tietäminen herättäisi halun toimia,
        vaikka sitten virheitä tehden.
        Eivätkö pienet toivon saarekkeet rakenna enemmän kuin asioiden hiljainen hyväksyminen - senkin uhalla että leimautuu "tiedostavien" silmissä hölmöksi ?

Minusta tiinaex:n toiminta on esimerkillistä. Jos jokainen meistä tekisi kuten hän, "pelastaisi yhden, kun ei voi pelastaa miljoonaa", riisto ja diktatuuri
        menettäisi voimansa edes pieneltä osin, ystävyys kukistaisi sen.

Juuri noin. Pienikin ele ja apu on paikallaan. Sitä en kiellä. tiinax saa ainakin itselleen hyvän omantunnon, ja voi sulkea silmänsä ja korvansa kaikelta muulta.

Kuitenkin pitäisi saada aikaan kansainvälinen liike painostamaan hallituksia lopettamaan köyhien maiden riisto ja lapsityövoiman käyttö.
        Listaamalla noita riistäjiä, voidaan painostaa niitä parantamaan työolosuhteitaan ja palkkojaan.

Kansainvälinen ostoboigotti saattaisi purra.
        Sitä on vaan niin vaikea saada aikaan, koska on niin kivaa ostaa halvat lenkkarit ja farkut, vaikka hyvin tietäen niiden tekemiseen käytetyn lapsia, estäen näiltä koulutuksen saaminen ja oman asemansa parantaminen.
        Nyt heidän kannattaa käyttää laosityövoimaa ja pitää aikuiset työttöminä.
        Kyllä se yhteisvoima (osuuskauppa-aate )olisi tässäkin paikallaan.

• tiinaex...
        4+10 kirjoitti:

Jos on käynyt yhdessä Afrikan maassa ei voi vielä olla asiantuntija.
        Vaikka cattailetkin siellä asuvan kanssa ei hänkään tiedä kuin oman maansa, ja siitäkin vain oman lähialueensa asioista.
        Afrikka on todella iso maanosa, sinne sopii kaikenlaisia.
        Ei suomessakaan, vaikka on pieni maa, ikänsä lapin perukoilla asunut tiedä mitään kauniasen asukkaiden eliolosuhteista.
        Olen käynyt afrikassa myös, kahdessa maassa, en silti ole asiantuntija. Jos täällä kotona seuraa mediaa saattaa olla tietoisempi missä siellä mennään kuin paikalliset itse.
        Siellä voi olla sensuuria tiedon suhteen.

no joo okei sää tiedät sit paremmin kun mun ystävä siellä paikanpäällä hän on kyllä todella kiinnostunut maailman asioista myöskin afrikan asioista laajemminkin kun vaan oman seitsemäntoistamiljoonan asukkaan kaupunkinsa ja hän kuuluu tähän onnelliseen ryhmään jotka ovat saaneet käydä koulun ja oppia täydellisen englanninkielen mutta sovitaan sit ettei hän tiedä mitään enkä määkään nähny mitään enkä kuullu mitään kun kävin siellä mukavaa viikonloppua lähden tästä manseen =)))))

• Pirre*

Niin oli, pystyin katsomaan ohjelman vasta nyt, - tuli kamala olo lasten puolesta...tekisi mieli mennä palatsin eteen ja kulettaa niskavilloista Elisabetti ja kumppanit katsomaan näitten ihmisten elämää...:(

• Tyto alba

No johan oli keskustelu. "Onnittelut" kaikille osallistujille maksimisuorituksesta !

• jöpö ölpä
        Tyto alba kirjoitti:

No johan oli keskustelu. "Onnittelut" kaikille osallistujille maksimisuorituksesta !

Jaaha, sinulla pyyhkii hyvin....

• Mekin hyväksymme!

Olihan tuo aika uskomatonta.
      Uskomatonta on sekin, että
      maailmassa on tällä hetkellä
      27milj. orjaa. Ja että niitä on
      Suomessakin, ja että lainlaa-
      tijat tietävät, mutta hyväksy-
      vät tilanteen.
      Suurin lupauksin tänne tuo-
      daan rakennusmiehiä ja mak-
      setaan heille 2-3 € per päivä.
      Rekrytoija ottaa palkkarahat.
      Maksetaan vähän, etteivät
      pääse takaisin kotiin.

Pääartikkeli: Orjuus

Ihmiskaupan historia on orjuuden historiaa. Vaikka orjuus on kaikkialla maailmassa virallisesti kielletty, on esitetty arvio, että orjia olisi tällä hetkellä eri puolilla maailmaa 27 miljoonaa.[3] Kansainvälisen orjuutta vastaan taistelevan Anti-Slavery International -järjestön[4]mukaan vähintään 2,4 miljoonaa ihmiskaupan uhria työskentelee orjamaisissa oloissa.

• kerttu viitanen

Lapset kääntelevät t-paitoja Aasiassa 16 tuntia päivässä muutaman euron päiväpalkalla. Nuorimmat ovat 3-4-vuotiaita. "Työnantajat" puolustautuvat sillä, että muuten heillä olisi asiat vielä huonommin ! Kyllähän asioita saataisiin korjattua, jos vain hyvää tahtoa olisi. Ahneus ja toisten sortaminen on ihmislajilla geeneihin koodattu ! Jokainen voi todella pitkässä juoksussa tehdä kuitenkin jotain. Katsokaapa historiaa taaksepäin - kyllä kansanliikkeet ovat sentään jotain saaneet aikaan !

• Pirre*

Lapset kääntelevät t-paitoja Aasiassa 16 tuntia päivässä muutaman euron päiväpalkalla. Nuorimmat ovat 3-4-vuotiaita. "Työnantajat" puolustautuvat sillä, että muuten heillä olisi asiat vielä huonommin ! Kyllähän asioita saataisiin korjattua, jos vain hyvää tahtoa olisi. Ahneus ja toisten sortaminen on ihmislajilla geeneihin koodattu ! Jokainen voi todella pitkässä juoksussa tehdä kuitenkin jotain. Katsokaapa historiaa taaksepäin - kyllä kansanliikkeet ovat sentään jotain saaneet aikaan !

Myös me pystyisimme omilla osto päätöksillämme vaikuttamaan, boikotoimalla lapsityövoimaa käyttävien yrityksien tuotteet, vai pitääkö olla halpaa että voi vaihtaa asua useammin :/

Tuohon puolustukseen että muka perheillä olisi vielä huonommin jos edes lapsilla ei olisi työtä, se on aivan tyhjää puhetta, - miksei makseta esim. perheen isälle makseta hänelle kunnon palkkaa jolla eläisi koko perhe..riistoa se on, ei mitään muuta..

• ???

Omituinen keskustelu. Todella omituinen. Ihan kuin täällä haluttaisiin vaan keskenään tapella, puheenaiheesta viis. Taidankin laitaa aloituksen itseäni kiinnostavasta aiheesta, eli maailmankaikkeudesta. Millainen riitely siitä mahtaa kehkeytyä.

• ei ollut murhe...

Katsoin nyt äsken tuon "kammottavan" köyhyyden, jota oli pantu lapset valistamaan. Ei herättänyt mitään myötätuntoa, vaan vertailin omaan lapsuuteeni.

Voi,voi, että ei ollut leluja, eikä päässyt huvipuistoon, ja telkkarikaan ei toimi kuin hetkittäin, tietsikasta puhumattkaan, voi, voi, voi, kun oli surkeaa.

• ei ollut murhe... kirjoitti:

Katsoin nyt äsken tuon "kammottavan" köyhyyden, jota oli pantu lapset valistamaan. Ei herättänyt mitään myötätuntoa, vaan vertailin omaan lapsuuteeni.

Voi,voi, että ei ollut leluja, eikä päässyt huvipuistoon, ja telkkarikaan ei toimi kuin hetkittäin, tietsikasta puhumattkaan, voi, voi, voi, kun oli surkeaa.

"ei ollut murhe..."

Lasten aloitushan tuo on.

H.

• katsoin, katsoin.
        ei ollut murhe... kirjoitti:

Itselleni tuli mieleen moni asia, mutta myös se, kuinka erilaista on köyhyys eri puolilla maailmaa.

Karmeaa katsottavaa, lasten menetetty terveys, psyykkinen ja fyysinen mietitytti.
        Tuli myös tosi tyhmä miete, ettei köyhyys ole sama kuin epäsiisteys.
        Ei tarvi moittia, moitin jo itse itseäni.
        Mikä minä olen muita arvostelemaan.

Toivottavasti kaikki Enkkujen poliitikot pakotettiin katsomaan dokkari.
        Häpeä maalle.

• Pirre*
        ei ollut murhe... kirjoitti:

Aika oli eri, ei osattu odottaakaan mitään ihme huvituksia.., uiminen ja luonnon keskellä eläminen oli "meidän" huvipuistoamme..

Tuossa dokumentissa ihmiset oli ja eli ihan eri olosuhteissa, kuin meidän ikäluokan ihmiset, ainakin maalla elämä oli köyhyydestäkin huolimatta täyttä..ja sitten meillä oli mahdollisuus myöhemmin korjata elin olojamme, oli työtä ja halujakin tehä..en tiedä miten noissa esim. pääkaupungin lähiöissä, joko siellä on useamman sukupolven työttömyyttä ja saamattomuutta/neuvottomuutta..

• sdfghjkli
        katsoin, katsoin. kirjoitti:

Itselleni tuli mieleen moni asia, mutta myös se, kuinka erilaista on köyhyys eri puolilla maailmaa.

Karmeaa katsottavaa, lasten menetetty terveys, psyykkinen ja fyysinen mietitytti.
        Tuli myös tosi tyhmä miete, ettei köyhyys ole sama kuin epäsiisteys.
        Ei tarvi moittia, moitin jo itse itseäni.
        Mikä minä olen muita arvostelemaan.

Toivottavasti kaikki Enkkujen poliitikot pakotettiin katsomaan dokkari.
        Häpeä maalle.

Jos suurin osa köyhien perheiden lapsista kärsii eriasteisista hengityselinsairauksista ja muista sairauksista sellaisessa maassa kuin Englanti, niin on hyvin omituista, että poliitikot eivät asialle mitään tee.

• ei ollut murhe...
        sdfghjkli kirjoitti:

Jos suurin osa köyhien perheiden lapsista kärsii eriasteisista hengityselinsairauksista ja muista sairauksista sellaisessa maassa kuin Englanti, niin on hyvin omituista, että poliitikot eivät asialle mitään tee.

sdfghjkli?

Onhan Englanti "sumujen saari", siis kosteutta riittää, mutta päättäjät asialle, eikä tuollaista hölynpölyn dokumenttiä tarvitse esittää jossa lapset on pistetty asialle.

Olihan siellä muutama aikuinenkin, hampaaton, mutta onko nyt Englannissakin hammashoito maksullista, koska se ei ollut ainakaan v-62, jolloin olin siellä.

Kosteushan oli silloinkin yleinen riesa, koska heidän lämmitysjärjestelmää ei tainut ollakkaan. Hotellisakin vietiin kuumavesi pullot asiakkaiden sänkyihin lämmittimiksi ja ihmetys oli suuri, kun me (Pohj.maalaiset) tuuletimme ulkona petivaatteita!!

Tietenkään kokolattiamattoja ei voinut tuulettaa, joten ei ihme, että hengityselinsairauksia on muillakin, kuin köyhien lapsilla.

Sitäpaitsi en ymmärrä, että minun lapsuudessani köyhyys olisi vähempiarvoista, koska se oli sodan jälkeen. Siisteys oli silloinkin kunniassaan ilman suihkushampoota ja vastustuskyky tuli navetan pehkuissa nukkumalla, jota itse harrastin.

Siellä oli päivällä niin ihanan rauhallista, että joskus vielläkin kaipaisin sitä. Kuvitelkaa vain eläimet levolla ja se täydellinen rauhallisuus, kun osasi mennä hiljaa, että eläimet eivät luulleet, että on jo ruokinta-aika.

• "ei ollut murhe"...
        hunksz kirjoitti:

"ei ollut murhe..."

Lasten aloitushan tuo on.

H.

hunksz

jäin miettimään sitä, että tarkoititko minua vai "lasten aloitusta".?

Edelleenkään ei ole murhe moisista provosoivista dokumentinpätkistä, joissa lapset laitetaan puhumaan "säälittävästi" ja saadaan "mummot" antamaan roponsa mukamas näille köyhille, jotka almut kuitenkin menevät kerääjien taskuun.

Oliko minun lapsuus vähemmän arvoinen, vaikka aika olikin toinen? Onko nyky köyhyys säälittävämpää, kuin meidän lapsuudessa?

Lapseni ja minun lapsenlapsenikin ovat hyvin pärjänneet näillä kierrätysvaatteilla ja lapseni säästelee niitä mahdollisesti tulevalle perillisille??

Itse sain ensimäisen jäätelön 12-v, kun olin palvellut kesän lapsenvahtina ja sain hamekankaan ja 5-mk.

Menin johonkin Maatalousnäyttelyyn, jossa minulla oli laulu esitys. Lusikka siitä tuli, mutta se vitonen meni jäätelöön.

Oli se upea raha, jota olisi pitänyt säästää, mutta vielläkin muistan sen himon jäätelöön ja sinnehän se meni, se vitonen.

Onneksi olin sitten teini-iässä Lauttasaaren Jätski-kiskassa töissä ja kiintiöni tuli täyteen.

• "ei ollut murhe"... kirjoitti:

hunksz

jäin miettimään sitä, että tarkoititko minua vai "lasten aloitusta".?

Edelleenkään ei ole murhe moisista provosoivista dokumentinpätkistä, joissa lapset laitetaan puhumaan "säälittävästi" ja saadaan "mummot" antamaan roponsa mukamas näille köyhille, jotka almut kuitenkin menevät kerääjien taskuun.

Oliko minun lapsuus vähemmän arvoinen, vaikka aika olikin toinen? Onko nyky köyhyys säälittävämpää, kuin meidän lapsuudessa?

Lapseni ja minun lapsenlapsenikin ovat hyvin pärjänneet näillä kierrätysvaatteilla ja lapseni säästelee niitä mahdollisesti tulevalle perillisille??

Itse sain ensimäisen jäätelön 12-v, kun olin palvellut kesän lapsenvahtina ja sain hamekankaan ja 5-mk.

Menin johonkin Maatalousnäyttelyyn, jossa minulla oli laulu esitys. Lusikka siitä tuli, mutta se vitonen meni jäätelöön.

Oli se upea raha, jota olisi pitänyt säästää, mutta vielläkin muistan sen himon jäätelöön ja sinnehän se meni, se vitonen.

Onneksi olin sitten teini-iässä Lauttasaaren Jätski-kiskassa töissä ja kiintiöni tuli täyteen.

""ei ollut murhe"..."

Ei ollut mitenkään henkilökohtainen.
        Tarkoitin aloituksen tyyliä ja aihetta, se ei ollut ihan aikuisen 60
        Ikäisemmehän kaikki jo tietävät nuo tarkoitushakuisuudet.
        Ymmärrämme jo myöskin kärsimykset ja niiden määrän maailmassa.
        Ymmärrämme myös että joihinkin tarkoituksiin ei mikään riitä.
        Koska niissä joissakin raha-avustus on kuin elatus- tai palkanmaksu.
        Milloinkahan tänne ilmestyy nimimerkki "spr" tai "lääkäri ilman rusketusraitoja"

H.

• "ei ollut murhe"...
        hunksz kirjoitti:

""ei ollut murhe"..."

Ei ollut mitenkään henkilökohtainen.
        Tarkoitin aloituksen tyyliä ja aihetta, se ei ollut ihan aikuisen 60
        Ikäisemmehän kaikki jo tietävät nuo tarkoitushakuisuudet.
        Ymmärrämme jo myöskin kärsimykset ja niiden määrän maailmassa.
        Ymmärrämme myös että joihinkin tarkoituksiin ei mikään riitä.
        Koska niissä joissakin raha-avustus on kuin elatus- tai palkanmaksu.
        Milloinkahan tänne ilmestyy nimimerkki "spr" tai "lääkäri ilman rusketusraitoja"

H.

hunksz.

Täytyykö minun nyt nöyrtyä, että luen kirjoituksiasi, enkä painele miinuksia pelkästä inhosta juttujasi kohtaan?

Oletko sinäkin jäänyt lapsena ilaman leluja ja pipoakaan ei ollut, joka olisi kiristänyt,.....paitsi nyt. Ilkeilyä, eikö olekkin?

Eihän meillä ollut edes pipoja, jotka olisi kiristänyt? Vai oliko sinulla?

No jätetään tämä nostalginen aloitus toisille, koska minun myötätuntoa ei todellakaan herätä antamaan rahaa joillekin Englannin köyhille.

• avustuksia lisää...
        Pirre* kirjoitti:

Aika oli eri, ei osattu odottaakaan mitään ihme huvituksia.., uiminen ja luonnon keskellä eläminen oli "meidän" huvipuistoamme..

Tuossa dokumentissa ihmiset oli ja eli ihan eri olosuhteissa, kuin meidän ikäluokan ihmiset, ainakin maalla elämä oli köyhyydestäkin huolimatta täyttä..ja sitten meillä oli mahdollisuus myöhemmin korjata elin olojamme, oli työtä ja halujakin tehä..en tiedä miten noissa esim. pääkaupungin lähiöissä, joko siellä on useamman sukupolven työttömyyttä ja saamattomuutta/neuvottomuutta..

Pirre*

Asiaa kirjoitit, mutta oliko meidän köyhyys vähempiarvoista?

Minusta oli liikaa kärjistetty heidän köyhyyttään.

Jotenkin tuli mieleeni, että ompahan taas joku dokumentti, missä mummojen kukkarot pistetään koville.

Olet itse ikäiseni ja ilmeisesti sait lelujakin enemmän kuin minä. Minä sain ensimäisen kumisen nallen pentuna. Nuken sain, kun teimme sen kansakoulussa, siis itse.

Ensimäisen jäätelön nautin 12-v, kun sain kesän piikomisesta 5,-mk ja hamekankaan.

Menin maatalousnäyttelyyn Rääkkylään, koska minulla oli siellä lauluesitys. Sainhan sieltä lusikan, mutta se 5,- mk meni jäätelöön!!!

Muistan vielläkin, kun kiehnäsin kioskin ympärillä, että ei enää, mutta sitten vain tämä ja yksi. Sitten olikin rahat loppu, joten ensimäinen tilini meni jäätelöön!!!

Ei kyllä sydämmeni lämpene näille suihkushamppoon ostajille ja kotinsa likaajille, että ollaan sitten niiiiin köyhiä, että lounastakaan ei saanut, kun unohdin laittaa paahtoleipää????

• Pirre*
        avustuksia lisää... kirjoitti:

Pirre*

Asiaa kirjoitit, mutta oliko meidän köyhyys vähempiarvoista?

Minusta oli liikaa kärjistetty heidän köyhyyttään.

Jotenkin tuli mieleeni, että ompahan taas joku dokumentti, missä mummojen kukkarot pistetään koville.

Olet itse ikäiseni ja ilmeisesti sait lelujakin enemmän kuin minä. Minä sain ensimäisen kumisen nallen pentuna. Nuken sain, kun teimme sen kansakoulussa, siis itse.

Ensimäisen jäätelön nautin 12-v, kun sain kesän piikomisesta 5,-mk ja hamekankaan.

Menin maatalousnäyttelyyn Rääkkylään, koska minulla oli siellä lauluesitys. Sainhan sieltä lusikan, mutta se 5,- mk meni jäätelöön!!!

Muistan vielläkin, kun kiehnäsin kioskin ympärillä, että ei enää, mutta sitten vain tämä ja yksi. Sitten olikin rahat loppu, joten ensimäinen tilini meni jäätelöön!!!

Ei kyllä sydämmeni lämpene näille suihkushamppoon ostajille ja kotinsa likaajille, että ollaan sitten niiiiin köyhiä, että lounastakaan ei saanut, kun unohdin laittaa paahtoleipää????

Ei meillä leluja ollut, ei edes sitä kumista nallea.., mutta kirjoja oli koulun kirjastossa, ja muuta ei tarvittu, pääsin eri maailmoihin kirjojen kautta,

ja sitten nuorempien sisarusten vahtiminen oli sitä työtä ja leikkiä..

Niin ja sen nuken mekin ompelimme itse, tosin en ollut koskaan kiinostunut sillä leikkimisestä..

• 1943
        Pirre* kirjoitti:

Ei meillä leluja ollut, ei edes sitä kumista nallea.., mutta kirjoja oli koulun kirjastossa, ja muuta ei tarvittu, pääsin eri maailmoihin kirjojen kautta,

ja sitten nuorempien sisarusten vahtiminen oli sitä työtä ja leikkiä..

Niin ja sen nuken mekin ompelimme itse, tosin en ollut koskaan kiinostunut sillä leikkimisestä..

Tuo itsetekeminen on nykyään monelta unohtunut. Uusavuttomia on paljon. Helpolla pääsee, kun jonkin lantin antaa, mutta passivoiko tällainen vain kohderyhmää? Olin 1970 lähdössä kehitysaputyöhön, en realisesti ajatellen luullut kovin paljon auttavani. Olisi ollut henkilökohtainen seikkailu. Sittemmin on todettu, että nämä projektit epäonnistuivat. En lähtenyt.
        Jokaisen kansakunnan on koettava omat kriisinsä, vaikka ne kovilta tuntuvatkin. Onhan meilläkin ollut sotamme ja kurjat aikamme. Ulkopuolisen on hyvin vaikea muuttaa kulttuuriin sidottuja tapoja. Taitojen opettaminen omaa aikaansa antamalla on parempi tapa kuin rahan antaminen. Ns naisten pankki on myös onnistunut, tuetaan aktiivista toimintaa, ei passivoida.

• Pirre*
        1943 kirjoitti:

Tuo itsetekeminen on nykyään monelta unohtunut. Uusavuttomia on paljon. Helpolla pääsee, kun jonkin lantin antaa, mutta passivoiko tällainen vain kohderyhmää? Olin 1970 lähdössä kehitysaputyöhön, en realisesti ajatellen luullut kovin paljon auttavani. Olisi ollut henkilökohtainen seikkailu. Sittemmin on todettu, että nämä projektit epäonnistuivat. En lähtenyt.
        Jokaisen kansakunnan on koettava omat kriisinsä, vaikka ne kovilta tuntuvatkin. Onhan meilläkin ollut sotamme ja kurjat aikamme. Ulkopuolisen on hyvin vaikea muuttaa kulttuuriin sidottuja tapoja. Taitojen opettaminen omaa aikaansa antamalla on parempi tapa kuin rahan antaminen. Ns naisten pankki on myös onnistunut, tuetaan aktiivista toimintaa, ei passivoida.

Joillakin mailla ja melkein maanosilla se kriisi on "ikuista", kehityksen edellytykset kun ovat niin erilaiset, esim. ilmasto olosuhteet (suuri osa), maitten kulttuurit - niinkuin sanoitkin, hallinto olot..jne., jne..ja luetteloa syistä voisi jatkaa vaikka kuin pitkälle..

Näihin maihin pitää antaa "välineetkin" toteuttaa ideoita, ei pelkällä "kuokalla" kuivasta hiekasta paljoa irti saada..

• .

Molemmille "ei ollut murhe ja ??? "
      ??? sanoisin että aihe ei ollut omituinen, päinvastoin.
      Ei ollut murhe sanon, tiedän mistä puhut, tai kirjoitat.

• Help to help...

Yli 18 miljoonaa (18.000.000) ihmistä kärsii Länsi-Afrikassa vakavasta aliravitsemuksesta, kerrotaan eilen saapuneessa SPR:n kirjeessä.

Burkina Faso, Tsad, Mali, Mauritania, Niger ja Gambia ovat julistaneet hätätilan. Kuivuudesta aiheutuva nälänhätä on Sahelin alueella toistuva katastrofi. Tuskin monikaan meistä oikeasti ymmärtää, millaisesta hädästä on kyse.

Hämmästyttää, että jotkut kehtaavat ylpeillä sillä, ettei anna ropoakaan auttaville järjestöille. Vaikka osa kuluu luonnollisesti organisaatioiden pyörittämiseen, todellisia auttamisprojekteja on käynnissä eri puolilla maailmaa. Hätäavun lisäksi keskitytään ihmisten tukemiseen pitemmällä aikavälillä, jotta he voisivat selvitä tulevista kuivista kausista mahdollisimman hyvin omin neuvoin. Rakennetaan kaivoja, annetaan tietoa veden käytöstä sekä autetaan ihmisiä käynnistämään ja ylläpitämään omia vihannesviljelmiä yms. Pidän toimia arvokkaana, ja olen valmis antamaan oman pienen panokseni niiden tukemiseksi.

• "Help to help..."

Tässä kopio kirjoituksestani yhteen toiseen ketjuun:

"Kokonaistaloudellisuus ratkaisee kauppareissuillani.
      Kotimaiset tavarat ja raaka-aineet.
      Kotimainen, lakien mukaan palkattu ja kohdeltu henkilökunta.
      Sekin on tärkeätä että kaupan voitot jäävät kotimaan kehitykseen.

Demarina käytän Prismaa mutta K-ryhmääkään en vieroksu, en ainakaan Keski-Suomessa.
      Laihat katteet alkavat siellä olla.
      Olkoon nuo roposet, joita vähän kalliimmasti maksaessani annan, minun osani kehitysapuun.
      Minä kosken vain kotimaisiin "Reilun kaupan" tuotteisiin.
      Haluan että "kehitysapuni" menee vain ja ainoastaan Suomalaisten ihmisten kehityksen tueksi.
      Abdullah eikä Tsiang kai dong, ole minulle sopivia suomalaisihmisiä.
      Mutta, kukin taaplaa tyylillään."

Joten minä ainakin teen osuuteni hädänalaisille.

H.

• kerttu viitanen

Olin Gambiassa, Senegalissa ja Kap Verdellä vuonna 2005. Kun kaiken näki omin silmin, se syvensi tietoisuutta näiden ihmisten hädästä. Yritimme auttaa ostamalla paikallisten tekemiä kotiteollisuustuotteita yms. Kaikesta huolimatta ihmiset olivat kuitenkin aika iloisia ja optimistisia. Aivan erilaisia kuin Suomessa.

• bessie*

Mikä tuossa kirjoituksessasi oli se kopioimisen väärtiksi katsomasi juttu?

Kaikki me ostamme ruokamme täältä Suomesta? Kukin makunsa ja varojensa mukaan.

Millä tavalla mielestäsi "Suomalaisten ihmisten kehitystä" pitää tukea? Millaista tukea pidät kaikkein tärkeimpänä ja kiireellisimpänä?

Millä tavalla tuo vähän "kalliimmasti maksamalla antamasi (?) tukee Suomen tai suomalaisten kehitystä, sen enempää kuin kenen tahansa maksamat alvit yms., ja miten juuri sinun ostoskäyttäytymisesi on "Reilua kauppaa"?

Jos keskustelua yleensäkään koskaan toivot, niin kannattaisi vähän nostaa näiden provoiluviestiesi tasoa.

• huonolta näyttää
        bessie* kirjoitti:

Millä tavalla mielestäsi "Suomalaisten ihmisten kehitystä" pitää tukea? Millaista tukea pidät kaikkein tärkeimpänä ja kiireellisimpänä?

Millä tavalla tuo vähän "kalliimmasti maksamalla antamasi (?) tukee Suomen tai suomalaisten kehitystä, sen enempää kuin kenen tahansa maksamat alvit yms., ja miten juuri sinun ostoskäyttäytymisesi on "Reilua kauppaa"?

Jos keskustelua yleensäkään koskaan toivot, niin kannattaisi vähän nostaa näiden provoiluviestiesi tasoa.

Maapallon väkiluku on nyt noin 7 miljardia, joista Kiinassa 1,3 miljardia, Intiassa 1,1 miljardia ja Afrikassa 1 miljardi. Vuoteen 2050 mennessä on väkiluvun arvioitu nousevan 9 miljardiin, jonka jälkeen sen arvellaan taittuvan laskuun. Meillä on noin 40 vuotta aikaa saada väestöräjähdys jotenkin kuriin, sillä ekosysteemit eivät todennäköisesti enää kestä näiden 2 miljardin ihmisen kuormaa. Tähän eivät auta muut konstit, kuin kansainvälinen tiukka yhteistyö, joka tunnetusti ei toimi. Eli huonolta näyttää.

• tiinaex...

Olin Gambiassa, Senegalissa ja Kap Verdellä vuonna 2005. Kun kaiken näki omin silmin, se syvensi tietoisuutta näiden ihmisten hädästä. Yritimme auttaa ostamalla paikallisten tekemiä kotiteollisuustuotteita yms. Kaikesta huolimatta ihmiset olivat kuitenkin aika iloisia ja optimistisia. Aivan erilaisia kuin Suomessa.

mutkin yllätti ghanassa se ihmisten iloisuus ja optimistisuus suomalaisilla olis jonkun verran oppimista siinä asiassa vielä liekkö meillä liian hyvin asiat täällä...

• bessie* kirjoitti:

"bessie*"

Kun tarpeeksi vuosia kuluu, kerkiää maailmakin muuttumaan radikaalisti.
        Minun onneni on ollut, että aika ennen sotia oli elämäni alussa enää kaukainen kaiku.
        Maalaistanssilavojenkin Tangojen (tanssi) hapatuksesta pääsin onnellani ohi.
        Hypähdin suoraa kaupunkien sykkeeseen ja uuden nuorison kevääseen.
        Se oli vähän kuin "vanhan valtaus" :)
        Ja niin, tällainen nyt on minusta tullut ja tasoa on enää paha nostaa.

Kotimaisten tuotteiden ostaminen kehittää kotimaisten elämää ja elintasoa.

H.

• bessie*
        huonolta näyttää kirjoitti:

Maapallon väkiluku on nyt noin 7 miljardia, joista Kiinassa 1,3 miljardia, Intiassa 1,1 miljardia ja Afrikassa 1 miljardi. Vuoteen 2050 mennessä on väkiluvun arvioitu nousevan 9 miljardiin, jonka jälkeen sen arvellaan taittuvan laskuun. Meillä on noin 40 vuotta aikaa saada väestöräjähdys jotenkin kuriin, sillä ekosysteemit eivät todennäköisesti enää kestä näiden 2 miljardin ihmisen kuormaa. Tähän eivät auta muut konstit, kuin kansainvälinen tiukka yhteistyö, joka tunnetusti ei toimi. Eli huonolta näyttää.

Maapallolle mahtuu aivan hyvin 9 miljardia ihmistä. Eikä ole todennäköistä, että tulevat sukupolvet vahingoittavat ekosysteemejä samalla tavalla kuin me.
        Kaiken saa näyttämään huonolta. Yhteistyö kuitenkin yleensä toimii viimeistään silloin kun on pakko ja yhteistyöllä saavutettavat edut ovat kaikkien intresseissä.

• ei ruokita
        huonolta näyttää kirjoitti:

Linkolalla on ollut jo kauan tähän ongelmaan ratkaisu.

• nappula
        bessie* kirjoitti:

Maapallolle mahtuu aivan hyvin 9 miljardia ihmistä. Eikä ole todennäköistä, että tulevat sukupolvet vahingoittavat ekosysteemejä samalla tavalla kuin me.
        Kaiken saa näyttämään huonolta. Yhteistyö kuitenkin yleensä toimii viimeistään silloin kun on pakko ja yhteistyöllä saavutettavat edut ovat kaikkien intresseissä.

Aikamoista optimismia ! Tulevat sukupolvet joutuvat painimaan aikamoisten ongelmien kanssa. Kiina on jo nyt joutunut maksamaan kovan hinnan talouskasvustaan. Maa, ilma ja vesi ovat saastuneita. Entä sitten, kun muutama miljardi ihmistä haluaa saman elintason kuin meillä on ollut ?! Rajatonta talouskasvua rajatussa tilassa !! Yltiöoptimismia !!

• Pirre*
        nappula kirjoitti:

Aikamoista optimismia ! Tulevat sukupolvet joutuvat painimaan aikamoisten ongelmien kanssa. Kiina on jo nyt joutunut maksamaan kovan hinnan talouskasvustaan. Maa, ilma ja vesi ovat saastuneita. Entä sitten, kun muutama miljardi ihmistä haluaa saman elintason kuin meillä on ollut ?! Rajatonta talouskasvua rajatussa tilassa !! Yltiöoptimismia !!

Jostain luin että maapallon sietoraja ylittyy 12 miljardissa, ja nyt ollaan jo seitsemässä, asiasta lukiessani maapallon väestön lukumäärä oli 6 miljardia...äkkiä on yksi miljardi tullut lisää.., tosin en muista vuotta koska asiasta luin...

• Pirre*
        ei ruokita kirjoitti:

Linkolalla on ollut jo kauan tähän ongelmaan ratkaisu.

Voi olla että väestömäärän lisääntyessä saamme sellaisia uusia sairauksia jotka verottavat aivan luonnollisesti liikakansoitusta, Linkolan mieliksi.

• bessie*
        nappula kirjoitti:

Pitäisiköhän meidänkin jo ruveta painimaan tosissamme noiden aikamoisten ongelmien kanssa?
        Mitä järkeä olisi pyrkiä rajattomaan ja hallitsemattomaan talouskasvuun?

• bessie*
        Pirre* kirjoitti:

Voi olla että väestömäärän lisääntyessä saamme sellaisia uusia sairauksia jotka verottavat aivan luonnollisesti liikakansoitusta, Linkolan mieliksi.

Väestömäärän lisääntymistä ei kannata nähdä pahimpana uhkana.

• Pirre*
        bessie* kirjoitti:

Väestömäärän lisääntymistä ei kannata nähdä pahimpana uhkana.

Linkolan mielestä ainakin ihminen on luonnon suurin pilaaja, eli uhka koko maapallon tulevaisuudelle, ja hän olisi radikaalisella linjalla väestönkasvun mitä väestönkasvun hillitsemiseen tulee...

Mie taas uskon että ihmisellä on paljon osuutta esim. maapallon saastumiseen, ainakin ihmisten toiminalla, mutten haluaisi silti uskoa että ihminen on kaikessa viisaudessaan pystyvä ratkaisemaan tulevaisuudessa esim. ilmaston lämpenemiseen vaikuttavat ongelmat, - tai sitten joku kohtalon koura tarttuu jossain muodossa suureen määrään ihmiskuntaa, ja sitä kautta saadaan toisaalta positiivinen ratkaisu liikakansoittumisen tuomiin ongelmiin, jollaista tosin en toivo missään tapauksessa..

Tuolla joku jo sanoikin, että miksi nousevien hyvinvointivaltioitten ihmiset eivät haluaisi samaa elintasoa kuin esim. meilläkin täällä on, - niin miksi ei, ihan varmana tahtovat Intiassakin, Kiinassakin..jne, jne...ja onko meilla oikeuttakaan syyllistää heitä..

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

Linkolan mielestä ainakin ihminen on luonnon suurin pilaaja, eli uhka koko maapallon tulevaisuudelle, ja hän olisi radikaalisella linjalla väestönkasvun mitä väestönkasvun hillitsemiseen tulee...

Mie taas uskon että ihmisellä on paljon osuutta esim. maapallon saastumiseen, ainakin ihmisten toiminalla, mutten haluaisi silti uskoa että ihminen on kaikessa viisaudessaan pystyvä ratkaisemaan tulevaisuudessa esim. ilmaston lämpenemiseen vaikuttavat ongelmat, - tai sitten joku kohtalon koura tarttuu jossain muodossa suureen määrään ihmiskuntaa, ja sitä kautta saadaan toisaalta positiivinen ratkaisu liikakansoittumisen tuomiin ongelmiin, jollaista tosin en toivo missään tapauksessa..

Tuolla joku jo sanoikin, että miksi nousevien hyvinvointivaltioitten ihmiset eivät haluaisi samaa elintasoa kuin esim. meilläkin täällä on, - niin miksi ei, ihan varmana tahtovat Intiassakin, Kiinassakin..jne, jne...ja onko meilla oikeuttakaan syyllistää heitä..

No johan meni ihan päärin väin, eli uskon että ihmiset tulevaisuudessa pystyvät ratkaisemaan ...noin sen tarkoitin, tietysti pakkokinhan tässä on uskoa...

• 1943
        Pirre* kirjoitti:

No johan meni ihan päärin väin, eli uskon että ihmiset tulevaisuudessa pystyvät ratkaisemaan ...noin sen tarkoitin, tietysti pakkokinhan tässä on uskoa...

Minä taas luulen, ettei ihminen paljoakaan pysty vaikuttamaan. Maapallo lämpenee ja kylmenee. Ihmiset vähenevät. Tulee mullistuksia, suuria epidemioita jne. Kehittyy ihmistyyppi, joka sietää säteilyä, pieneliöitä. Mutta "mä oon lakannu huolehtimasta"- päivä kerrallaan iloisena siitä, että on senkin saanut kokea.

• Pirre*
        1943 kirjoitti:

Minä taas luulen, ettei ihminen paljoakaan pysty vaikuttamaan. Maapallo lämpenee ja kylmenee. Ihmiset vähenevät. Tulee mullistuksia, suuria epidemioita jne. Kehittyy ihmistyyppi, joka sietää säteilyä, pieneliöitä. Mutta "mä oon lakannu huolehtimasta"- päivä kerrallaan iloisena siitä, että on senkin saanut kokea.

Totta, onhan ilmasto muuttunut kautta aikain, viimeinen jääkausi..oliko se 12000 vuotta sitten vai miten se olikaan, ja tuskin ihmisillä oli ilmaston lämpenemiseen tuolloin suurtakaan tekoa..ja onhan sanottukin että ihmisen kohdalla ei ole normaalia evoluution tuomaa kehitystä, - siis voit olla oikeassa tuossa ennustuksessasi...

En minäkään huolehi yli omien voimieni, tiedän rajallisuuteni :), vaan näillä asioilla on mukava leikkiä, ajatustasolla ja ns. mututuntuma pohjalta..:)

• bessie*
        Pirre* kirjoitti:

Olisihan se hyvä, jos väestönkasvua saisi vähän hillittyä. Jo lapsenlapseni tietävät, että ihminen tuhoaa luontoa, vaikka eivät luultavasti ole Linkolasta koskaan kuulleetkaan. Linkolan jutut jätän omaan arvoonsa.

En oikein ymmärrä, miten ongelmat ratkeaisivat vaikka kohtalon koura vähentäisikin suuren määrän jo olemassa olevaa ihmiskuntaa. No, ehkä oikein huolellisesti ja harkiten tehdystä harvennuksesta voisi olla vähän apua, mutta vain vähän.

Yhteiskunnat jotka eivät hallitse rahoitusjärjestelmiään, eivät kai oikein pysty ajamaan kestävän kehityksen asiaa.

• ketkä me...

Me emme enää lisää maapallon ihmismäärää, en ainakaan minä.

• laina-avain

Mistä sitä aina niin varmaan tietää?
        Saihan ruotsalainen Göstakin, 65, kuulla terveyskeskuksesta olevansa raskaana.

• ketkä me...
        laina-avain kirjoitti:

Mistä sitä aina niin varmaan tietää?
        Saihan ruotsalainen Göstakin, 65, kuulla terveyskeskuksesta olevansa raskaana.

Mahtaisi mennä liikaa selittelyn puolelle, kun on kohtu ja munasarjat jouduttu poistamaan. Uskoiskohan ukko moiseen ihmeeseen?

• >•/•<
        ketkä me... kirjoitti:

Mahtaisi mennä liikaa selittelyn puolelle, kun on kohtu ja munasarjat jouduttu poistamaan. Uskoiskohan ukko moiseen ihmeeseen?

Meinaatko, että Gösta-papalta on kohtu poistettu?

Aina vain menee kummallisemmaksi?

• nappula
        >•/•< kirjoitti:

Meinaatko, että Gösta-papalta on kohtu poistettu?

Aina vain menee kummallisemmaksi?

Googlatkaa "maapallon väestön kehitys". Siinä esitetään vuosituhansittain ja -sadoittain maailman väestön lisääntyminen. Samalla voi katsoa, mitä historian tapahtumia osuu kulloisenkin väkimäärän kohdalle. Se on hyvin mielenkiintoinen taulukko !

• saaperin kyylä taas
        nappula kirjoitti:

Googlatkaa "maapallon väestön kehitys". Siinä esitetään vuosituhansittain ja -sadoittain maailman väestön lisääntyminen. Samalla voi katsoa, mitä historian tapahtumia osuu kulloisenkin väkimäärän kohdalle. Se on hyvin mielenkiintoinen taulukko !

nappula
        en ole katsonut näitä "maapallon kehityksiä", koska minulla on ounastelu, että liika kansoitus hoituu aina jollain "mustalla surmalla"

Meidän on turhaa kuormittaa tätä nykyistäkään mielenterveys potilaiden kuormaa, mutta pitäisi miettiä, mistä se johtuu??

Tukkapöllyt on kielletty. Lapset saavat, mitä tahtovat, paitsi mummilta,,....paitsi tänään????

Jaa, anteeksi, en huomannut, että vastasit tälle??????, kuinka sen sanoisin, joten en sano mitään. Tästähän on jo kirjoitettu ja ainakin HÄN???

• dokumetin katsoja

täällä on ollut kaikenlaisia keskusteluja ja ihmettelen, että monet niistä sivuavat dokumenttia aika kaukaa.

Katsoin itse dokumentin katsomosta.

Ohjelmassa ei kerätty rahaa lapsille, vaan kerrottiin heidän elämästään. Siellä näytettiin parinkin lapsen asuntoa, joka oli umpi homeessa. Englannissa on kuulemma miljoon asuntoa, jotka on asumiskelvottomia, jossa ihmiset asuu.

Ihmettelin dokkarissa, että ihmisten piti maksaa hellasta ettei se kuulunut vuokran kalustoon. ja minkälainen lämmitysjärjestelmä niillä on.

On totta ettei Englannin köyhät olleet nälkäkuoleman partaalla, mutta pienillä piti tulla toimeen ja osamaksu kierteessä.

Englannissa ei ole maksutonta kouluruokailua, mutta dokkarissa kerrotiin, että köyhät pääsi ilmaiseen kouluruokailuun ja muissa ohjelmissa on esitetty, minkälaista se on.

Minun mielestäni pienten lasten ei tarvitse miettiä, että milloin saa ruokaa ja iloita esimerkiksi siitä, et pääsee ilmaiseen kouluruokaan ja paljonko se säästää perheen budjektissa.

Epäilen suuresti saako englannissa hometalot purettua ja rakennettua parempia taloja. Kerrostalohometta on vaikea saada pois. Kööyhiä tulee elämään edelleen siellä. Suomessa on monet asiat paremmin kuin esimerkiksi Englannissa tai jopa amerikan köyhillä.

• Tuskimpa lohduttaa suomen köyhää se että verrataan jonkun toisen maan köyhään.
        Tai suomalaista köyhää lasta jonkun muun maan köyhään lapseen vertailu.
        Kaikkialla on sekä köyhiä että myös sitten niitä rikkaita.
        Varmaan pitäis tehdä dokkari suomen köyhistä lapsista, se tulis lähempää.

Suomessa on hyvin ja hyvää, mutta ketä se ei kosketa niin siihen ihmiseen ja perheeseen koskee.

• kuka mitenkin

Kokemusta ihan koti-Suomesta. Soitin Rajaseutuliittoon vai mikä se nyt olikaan, tästä on jo vuosia, ja kyselin mihin voisin lähettää vaatteita, jotka olivat hyvälaatuisia ja osa täysin käyttämättömiä. Vastaus oli, että mielellään ei oteta vastaan muita kuin merkkivaatteita, että sellaista köyhyyttä.

• ~~~~~~

Menneitä ovat ne ajat kun rahdattiin käytettyjä vaatteita aina maalle mennessä sukulaistalon vieressä asuvalle perheelle, jossa oli tosi paljon lapsia.
        Hyvin kelpasivat, mutta nyt on uusi aika.
        Monipa silti ostaa kirpparilta käytettyä.
        Se on jopa dyyligästä.

• kuka mitenkin
        ~~~~~~ kirjoitti:

Menneitä ovat ne ajat kun rahdattiin käytettyjä vaatteita aina maalle mennessä sukulaistalon vieressä asuvalle perheelle, jossa oli tosi paljon lapsia.
        Hyvin kelpasivat, mutta nyt on uusi aika.
        Monipa silti ostaa kirpparilta käytettyä.
        Se on jopa dyyligästä.

Vaan kun ei ollut käytettyjä vaatteita, puuttui vaan se merkki-merkki. En tarkoittanut viestilläni että köyhemmälle pitäisi kelvata kaikki rievut mitä muut ei pidä, koska kyse ei ollut sellaisista vaatteista. Kyse oli enemmänkin siitä, mitä on köyhyys kenenkin mielestä. Jos minä palelen, päälle kelpaa muukin kuin Versace.

• ~~~~~~
        kuka mitenkin kirjoitti:

Vaan kun ei ollut käytettyjä vaatteita, puuttui vaan se merkki-merkki. En tarkoittanut viestilläni että köyhemmälle pitäisi kelvata kaikki rievut mitä muut ei pidä, koska kyse ei ollut sellaisista vaatteista. Kyse oli enemmänkin siitä, mitä on köyhyys kenenkin mielestä. Jos minä palelen, päälle kelpaa muukin kuin Versace.

Ymmärsin kyllä, mitä tarkoitit.
        En ole koskaan ollut merkki-ihminen. En tajua, että jokin lepare saa hinnan kaksinkertaiseksi lepareettomaan verraten.
        Vaan enhän älyä paljon muutakaan, onnekseni. :))

Köyhyys on ihmeellinen käsite. Toiselle se on kyvyttömyyttä ostaa merkkifarkut, toiselle viikko syömättä, jopa kuolla puutteeseen.

• kuka mitenkin
        ~~~~~~ kirjoitti:

Ymmärsin kyllä, mitä tarkoitit.
        En ole koskaan ollut merkki-ihminen. En tajua, että jokin lepare saa hinnan kaksinkertaiseksi lepareettomaan verraten.
        Vaan enhän älyä paljon muutakaan, onnekseni. :))

Köyhyys on ihmeellinen käsite. Toiselle se on kyvyttömyyttä ostaa merkkifarkut, toiselle viikko syömättä, jopa kuolla puutteeseen.

Niinpä. Olen kaupassa töissä ja kerran tuli vastaan sellainen kummallisuus kuin viili, johon päiväys oli lätkäisty suoraan viiliin kun kansi puuttui. Hävikkiin se meni, mutta pohdittiin siinä että joku Afrikan lapsi olisi syönyt sen päiväyksineen kaikkineen. Meidän köyhyys on jollekin kehitysmaan ihmiselle suunnatonta rikkautta, ja meidän ns. rikkaus on jollekin arabisheikille pelkkää kurjuutta, näin se menee.

• Täyttyy vain sanoa etää seon itsestä kiinni jos on Somessa kolmannen sukupolven köyhä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3306
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe