Miten saan aikaan perinnönjaon?

Tasa-arvoinenko

Setäpuoleni (äiti eri kuin kuolleella isälläni) oli naimisissa ja kuoli kaksi vuotta sitten. Perukirjoituksessa pesän osakas oli vaimo. Toissijaiset perilliset olivat elossa oleva oikea sisar, kuolleen oikean veljen lapsi, kuolleen sisarpuolen lapsi ja kuolleen velipuolen lapsi (minä).
Joulukuussa 2011 kuoli vaimo. Perukirjoituksessa pesän osakkaita ovat tuossa ylhäällä mainitut toissijaiset perijät. Testamenttiä ei ollut ja puolisoilla oli ollut avio-oikeus kaikkeen toistensa omaisuuteen.
Kuolleen sisarpuolen lapsi ja minä (kuolleen velipuolen lapsi) haluaisimme saada perinnönjaon tehdyksi. Mistä aloitamme? Oikea sisar asuu pesän omistamassa talossa. Hän ja oikean veljen lapsi eivät ota mitään yhteyttä, eivätkä vastaa puhelimeen. Jaetaanko perintö tasan neljään osaan? Vai saavatko esim. oikea elossa oleva sisar ja kuolleen velipuolen lapsi eri summat?

7

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+4

      Annetuilla tiedoilla koko pesä jakautuu neljään yhtä suureen osaan teidän neljän kesken (koska vaimolla ei kerrotun mukaan ollut serkkuja lähempiä sukulaisia elossa).

      Mikäli pesän jakoa ei saada sovinnolla aikaiseksi, pitää hakea käräjäoikeudelta pesänjakajan määräämistä. Tämä ei tietysti ole edullista kenenkään kannalta, mutta yleensä jo pesänjakajan hakemisen uhka vauhdittaa sovintojaon syntymistä.

      • nasse-setä.

        >>Annetuilla tiedoilla koko pesä jakautuu neljään yhtä suureen osaan teidän neljän kesken


      • 13+4
        nasse-setä. kirjoitti:

        >>Annetuilla tiedoilla koko pesä jakautuu neljään yhtä suureen osaan teidän neljän kesken

        Aivan, kävi pieni ajatusvirhe puolisisarusten perimisen osalta.


    • nasse-setä.

      >>Jaetaanko perintö tasan neljään osaan? Vai saavatko esim. oikea elossa oleva sisar ja kuolleen velipuolen lapsi eri summat?>Kuolleen sisarpuolen lapsi ja minä (kuolleen velipuolen lapsi) haluaisimme saada perinnönjaon tehdyksi. Mistä aloitamme? Oikea sisar asuu pesän omistamassa talossa.

      • Tasa-arvoinenko

        Nasse, tarkoitatko tosiaan että sedän perintö menee puoliksi hänen vuosikymmeniä sitten kuolleille isälleen ja äidilleen? Ja tarkennan että isällä on neljä lasta ja viimeisellä äidillä (vaimolla) kaksi lasta ja sitä edellisellä (vamolla) äidillä yksi lapsi ja ensimmäisellä äidillä (vaimolla) yksi lapsi (isäni). Pappa oli kolme kertaa naimisissa. Mutta ymmärsin kyllä kaavan. Kiitos tiedosta.
        Vähän ihmettelen kun kumppanini peri velipuoliensa kanssa viimeksi kuolleen äidin/äitipuolen, niin juristi laittoi kaikki tasan, mutta se on eri juttu ja 7 vuotta vanha.


      • nasse-setä.
        Tasa-arvoinenko kirjoitti:

        Nasse, tarkoitatko tosiaan että sedän perintö menee puoliksi hänen vuosikymmeniä sitten kuolleille isälleen ja äidilleen? Ja tarkennan että isällä on neljä lasta ja viimeisellä äidillä (vaimolla) kaksi lasta ja sitä edellisellä (vamolla) äidillä yksi lapsi ja ensimmäisellä äidillä (vaimolla) yksi lapsi (isäni). Pappa oli kolme kertaa naimisissa. Mutta ymmärsin kyllä kaavan. Kiitos tiedosta.
        Vähän ihmettelen kun kumppanini peri velipuoliensa kanssa viimeksi kuolleen äidin/äitipuolen, niin juristi laittoi kaikki tasan, mutta se on eri juttu ja 7 vuotta vanha.

        >>Nasse, tarkoitatko tosiaan että sedän perintö menee puoliksi hänen vuosikymmeniä sitten kuolleille isälleen ja äidilleen?


    • Tasa-arvoinenko

      Kiitos nasse-setä. Tämä on loistava palsta. Viime viikolla en vielä tiennyt perinnönjaosta juuri mitään. Sisareni pyysivät minua hoitamaan keskitetysti asioita, kun ovat sitä mieltä että minulla on parhaat valmiudet uuden oppimiseen (..öhöm..) ja saattaa olla että enenmmän perijät kusettavat. Laitoin eilen tekstiviestin yhdelle aktiivisesti toimivalle osakkaalle, "ota yhteys tai minä alan hoitamaan". Otti yhteyden (ei siis tarvinnut siis kaikille kirjettä lähettää) ja nyt tapaamme kaikki elokuussa. Pyysin että hän toisi tilaisuuteen kuolinpäivän jälkeisen tiliotteen ja tositteet siitä mitä välttämättömiä menoja on maksettu, että päästäisiin lopulliseen jaettavaan rahamäärään. Tilalla olevassa kiinteistössä asuu yksi osakas. Tililtä on maksettu mm. tämän tilan tienhoitomaksu keväältä. Mielestäni kuoleman jälkeen maksettava tiemaksu kuuluu sen henkilön maksettavaksi, jolle jaossa kiinteistö jaetaan, että nyt maksettu lasku on vain pesältä lainaa. Hän oli eri mieltä. Mitä mieltä sinä olet? Entä tuo tilijuttu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      13
      1327
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1257
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1225
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1136
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe