En muista

100km

mitenkä lasketaan tarkka polttoaineen kulutus sadalle kilometrille, mikä se kaava oli ?

46

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • audi vai volkkari

      Jostain luin että dieselin pakokaasut tyhmentää. Voisikohan tuo pitää paikkansa?

    • fgbf

      Noh, lt x 100 jaettuna km.

    • maisteri..

      Bensamoottorissa litrat jaetaan ajetuilla kilometreillä ja kerrotaan sadalla. Dieselin energiasisältö on suurempi, joten kulutus on pienempi, jakaja on tällöin n. 1,3.
      Käytä laskinta, jossa on ainakin 7 desimaalia, niin saat tarkan tuloksen.

      • ..........

        Mitä ihmeen tekemistä energiasisällöllä on tämän yksinkertaisen kaavan kanssa, jossa on kaksi tekijää matka kilometreinä ja kulutus litroina??


      • älykkyysrajoitteinen
        .......... kirjoitti:

        Mitä ihmeen tekemistä energiasisällöllä on tämän yksinkertaisen kaavan kanssa, jossa on kaksi tekijää matka kilometreinä ja kulutus litroina??

        No jos ihminen ei osaa laskea laskua, joka kerrotaan jo vastauksen yksikössä (litraa/100km) niin ei hänelle sitä pidä kertoakkaan, sillä eihän siitä ole mitään hyötyä, ei hän voi asiaa kertomallakaan ymmärtää.


      • kysyn vain
        .......... kirjoitti:

        Mitä ihmeen tekemistä energiasisällöllä on tämän yksinkertaisen kaavan kanssa, jossa on kaksi tekijää matka kilometreinä ja kulutus litroina??

        no minkäs takia sitten sitä dieseliä kuluu vähemmän 100 km:llä?


      • näin se menee

        Tuo 1,3:a (tarkempi kerroin?) käytetään kun verrataan etanolin (RE85) ja bensiinin (95E5) välistä kulutuseroa ja laskea kumpaa kannattaa tankata flexfuel-autoon.

        Dieselissä kertoimia voi käyttää jos haluaa tietää eron CO2-päästöissä.


      • ............
        kysyn vain kirjoitti:

        no minkäs takia sitten sitä dieseliä kuluu vähemmän 100 km:llä?

        Siis kulutus on Litraa/sata kilometriä!! :D Ei kai se kaava nyt ole herranjumala dieselillä eri kuin bensalla, koska puhutaan litroista ja sadoista kilometreistä! Olenko minä tyhmä, vai sinä?


      • tankilla

        Kuka normaalissa ajossa tarvii noin tarkkaa laskentatapaa kun tavallisessa tankkauksessa jo tulee sitä pientä eroa helposti?


      • .............

        Esimerkki sinun laskutavastasi! Ajan dieselautolla 100 kilometriä ja polttoainetta kuluu 5,5 litraa. Nyt lasken kulutuksen kyseisellä matkalla ---> 5,5 litraa x 100 / 100kilometriä. Nyt jaan sen tuolla sinun kertoimellasi(1,3) ja saan tulokseksi 4,23 litraa. 1,27 litraa siis puuttuu polttoainemäärästä, joka tuolla matkalla todellisuudessa häipyi tankista! Herääkin kysymys missä se on? Kävikö ilkeä noita imppaamassa tankista, vai haihtuiko taivaan tuuliin?


    • näin se menee

      Esimerkki 38 litraa ajomatkalla 810 km =>
      38/8,10= 4,69 litraa/100 km.

      Litrat jaettuna sadoilla kilometreillä (molemmat kahden desimaalin tarkkuudella). Tarkassa vertailussa on hyvä huomioida että huoltoasemien välillä voi olla pieniä täyttöeroja jotka vaikuttavat lopputulokseen.

    • näinköhän ...?

      Mutta kun mun dieselillä pääsee 38 litralla yli tuhat km.
      Lasketaan vaikka 38 / 10,5 = 3,62 ltr/km. Eli kyllä se kerroin 1,3 pitää aika tarkkaan paikkansa dieselille.
      Eikä se riipu asemasta, missä tankkaa, korkeintaan kesä- ja talvilaaduilla voi olla pieni merkitys.

    • Tarkasti...

      Voi herranpieksut. Eihän sitä voi laskea. Laita tankki täyteen ja aja 100 km.
      Sitten täytä tankki tarkalla mitalla. Vasta näin saat tarkan kulutuksen.
      Diesel pitää vielä jakaa 1,3:lla jolloin tulos on oikea.

      • tyhmä norppa

        Eli halutaan tietää kuinka monta litraa(ei siis esimerkiksi kilogrammaa) dieseliä kuluu sadalla kilometrillä ja tehdään juuri näin, kuinka esitit. Lisätään siis 100 kilometrin ajamisen jälkeen tankki uudelleen täyteen(oletetaan, että tankkiin mahtuu kuusi litraa). Sitten tämä kuusi jaetaan kertoimella 1,3. Nyt koska olen tyhmä haluan, että minulle selitetään miksi tämä jakolasku on tehtävä? Itse ymmärtäisin, että kun se 100 kilometriä on ajettu ja tankista on kuusi litraa häipynyt, niin sadalla kilometrillä on kulunut kuusi litraa? Näin ei siis kuitenkaan ole, vaan kulutus on 6 L/100m / 1,3 eli noin 4,62 litraa! Kysymykseni kuuluukin siis miksi näin? miksi kulutus ei tässä tapauksessa ole kuusi litraa sataa kilometriä kohden?


      • tässä syy ...
        tyhmä norppa kirjoitti:

        Eli halutaan tietää kuinka monta litraa(ei siis esimerkiksi kilogrammaa) dieseliä kuluu sadalla kilometrillä ja tehdään juuri näin, kuinka esitit. Lisätään siis 100 kilometrin ajamisen jälkeen tankki uudelleen täyteen(oletetaan, että tankkiin mahtuu kuusi litraa). Sitten tämä kuusi jaetaan kertoimella 1,3. Nyt koska olen tyhmä haluan, että minulle selitetään miksi tämä jakolasku on tehtävä? Itse ymmärtäisin, että kun se 100 kilometriä on ajettu ja tankista on kuusi litraa häipynyt, niin sadalla kilometrillä on kulunut kuusi litraa? Näin ei siis kuitenkaan ole, vaan kulutus on 6 L/100m / 1,3 eli noin 4,62 litraa! Kysymykseni kuuluukin siis miksi näin? miksi kulutus ei tässä tapauksessa ole kuusi litraa sataa kilometriä kohden?

        Se johtuu dieselin suuremmasta energiasisällöstä. Et kai tosissasi usko, että dieseliä kuluu 100 km:llä yhtä paljon kuin bensaa. Tuo 4,62 litraa on dieselille aika normaali lukema, ehkä jopa yläkanttiin sekin.


      • Tyhmä norppa
        tässä syy ... kirjoitti:

        Se johtuu dieselin suuremmasta energiasisällöstä. Et kai tosissasi usko, että dieseliä kuluu 100 km:llä yhtä paljon kuin bensaa. Tuo 4,62 litraa on dieselille aika normaali lukema, ehkä jopa yläkanttiin sekin.

        Tiedän, että dieselin on energiasisältö bensiiniä suurempi, mutta vastauksesi ei tyydytä minua laisinkaan syystä, että: Energiasisältöä ei pidä ottaa huomioon mitatessa toteutunutta kulutusta, koska suuremman energiasisällön tuoma etu on jo toteutunut kertaalleen, eli auto on kuluttanut, minkä on kuluttanut, mutta vähemmän, kuin vastaava bensiinimoottori(tässä tapauksessa 6 litraa, kun vastaava bensiinimoottori olisi kuluttanut vaikkapa 7,8 litraa). Kerropa miksi sieltä dieselin tankista on sitten tuo kuusi litraa hävinnyt, jos se kerran on kuluttanut vain 4,62? Jos sieltä olisi hävinnyt 4,62 litraa todellisuudessa, niin pitäisikö sekin jakaa 1,3:lla eli tulos 3,55 litraa?? :D Pitäisiköhän jonkun tässä yrittää nyt käyttää niin sanottua maalaisjärkeä?


      • ei maalainen ..
        Tyhmä norppa kirjoitti:

        Tiedän, että dieselin on energiasisältö bensiiniä suurempi, mutta vastauksesi ei tyydytä minua laisinkaan syystä, että: Energiasisältöä ei pidä ottaa huomioon mitatessa toteutunutta kulutusta, koska suuremman energiasisällön tuoma etu on jo toteutunut kertaalleen, eli auto on kuluttanut, minkä on kuluttanut, mutta vähemmän, kuin vastaava bensiinimoottori(tässä tapauksessa 6 litraa, kun vastaava bensiinimoottori olisi kuluttanut vaikkapa 7,8 litraa). Kerropa miksi sieltä dieselin tankista on sitten tuo kuusi litraa hävinnyt, jos se kerran on kuluttanut vain 4,62? Jos sieltä olisi hävinnyt 4,62 litraa todellisuudessa, niin pitäisikö sekin jakaa 1,3:lla eli tulos 3,55 litraa?? :D Pitäisiköhän jonkun tässä yrittää nyt käyttää niin sanottua maalaisjärkeä?

        Energiasisältö vaikuttaa juuri nimenomaan toteutuneeseen kulutukseen, eikä teoreettiseen. Voihan sieltä olla kulununut dieseliä se 6 litraa, mutta bensatankista onkin silloin kulunut 7,8 litraa, eli kerroin 1,3 pelaa aina ja kertoo todellisen kulutuseron per 100 km. Tottakai se on laskukaavassa huomioitava, muutenhan tulos olisi molemmilla sama.


      • Tyhmä norppa
        ei maalainen .. kirjoitti:

        Energiasisältö vaikuttaa juuri nimenomaan toteutuneeseen kulutukseen, eikä teoreettiseen. Voihan sieltä olla kulununut dieseliä se 6 litraa, mutta bensatankista onkin silloin kulunut 7,8 litraa, eli kerroin 1,3 pelaa aina ja kertoo todellisen kulutuseron per 100 km. Tottakai se on laskukaavassa huomioitava, muutenhan tulos olisi molemmilla sama.

        En minä kiistä, etteikö bensiiniauto kuluttaisi dieseliä enemmän ja itseasiassa se on kiistaton fakta! Voidaan myös jopa käyttää jonkinlaista kerrointa jos halutaan verrata samanlaisia autoja bensiini- ja dieselkoneilla, MUTTA! Jos haluan mitata jonkin tietyn auton kulutuksen, niin siinä ei tarvitse käyttää minkään sortin kerrointa! Esimerkiksi mittaan paljonko dieselauto kuluttaa, niin se onnistuu tuolla simppelillä menetelmällä esim. ajamalla 100 kilometriä ja tarkistamalla paljonko polttoainetta on häipynyt! Eihän silloin tarvitse olla tiedossa montako kertaa joku bensiiniauto kuluttaa enemmän, eihän??


      • Tyhmä norppa
        Tyhmä norppa kirjoitti:

        En minä kiistä, etteikö bensiiniauto kuluttaisi dieseliä enemmän ja itseasiassa se on kiistaton fakta! Voidaan myös jopa käyttää jonkinlaista kerrointa jos halutaan verrata samanlaisia autoja bensiini- ja dieselkoneilla, MUTTA! Jos haluan mitata jonkin tietyn auton kulutuksen, niin siinä ei tarvitse käyttää minkään sortin kerrointa! Esimerkiksi mittaan paljonko dieselauto kuluttaa, niin se onnistuu tuolla simppelillä menetelmällä esim. ajamalla 100 kilometriä ja tarkistamalla paljonko polttoainetta on häipynyt! Eihän silloin tarvitse olla tiedossa montako kertaa joku bensiiniauto kuluttaa enemmän, eihän??

        Lisäkysymys! Jos itse lasket kuinka paljonko dieselauto kuluttaa, niin miten sen teet? Oletetaan, että ajat 100 kilometriä ja huomaat tankista häipyneen tuolla matkalla 6 litraa!


      • ei noin ...
        Tyhmä norppa kirjoitti:

        Lisäkysymys! Jos itse lasket kuinka paljonko dieselauto kuluttaa, niin miten sen teet? Oletetaan, että ajat 100 kilometriä ja huomaat tankista häipyneen tuolla matkalla 6 litraa!

        Mutta kun dieselautoni tankista ei häivy 100 kilometrillä kuin juuri n. 4,6 litraa. Bensa-autosta todennäköisesti häipyykin tuo 6 litraa. Kyllä se 1,3:lla pitää jakaa, että saadaan oikea kulutus.


      • Järki käteen kiitos
        ei noin ... kirjoitti:

        Mutta kun dieselautoni tankista ei häivy 100 kilometrillä kuin juuri n. 4,6 litraa. Bensa-autosta todennäköisesti häipyykin tuo 6 litraa. Kyllä se 1,3:lla pitää jakaa, että saadaan oikea kulutus.

        Meitä on moneen junaan ja kaikki ei näköjään löydä edes asemalle.

        Eikös korkeamman väännön nimissä voitaisi vielä vähän muokata kulutusta todellista alemmas?


      • hauskaa on.
        Tyhmä norppa kirjoitti:

        Lisäkysymys! Jos itse lasket kuinka paljonko dieselauto kuluttaa, niin miten sen teet? Oletetaan, että ajat 100 kilometriä ja huomaat tankista häipyneen tuolla matkalla 6 litraa!

        Olet ilmeisesti vanha opettaja tms. Ymmärrä nyt jo hölmö että sinua vedätetään.


      • Tyhmä norppa
        ei noin ... kirjoitti:

        Mutta kun dieselautoni tankista ei häivy 100 kilometrillä kuin juuri n. 4,6 litraa. Bensa-autosta todennäköisesti häipyykin tuo 6 litraa. Kyllä se 1,3:lla pitää jakaa, että saadaan oikea kulutus.

        Huokaus! Mistäköhän mahtaisi löytää tarpeeksi paksua rautalankaa... Oletetaan sitten, että ajat 100 kilometriä ja huomaat tankista lähteneen 4,6 litraa! Miten nyt sitten suoritat laskutoimituksen,jolla selvitetään auton kulutus??


      • Tyhmä norppa
        hauskaa on. kirjoitti:

        Olet ilmeisesti vanha opettaja tms. Ymmärrä nyt jo hölmö että sinua vedätetään.

        Siis minua vedätetään? kenen toimesta? En voi tyhmyydelleni mitään mutta, kun ei vaan tajua, vaikka toinen yrittääin selittää parhaansa mukaan.


      • mutta miten...?
        Tyhmä norppa kirjoitti:

        Huokaus! Mistäköhän mahtaisi löytää tarpeeksi paksua rautalankaa... Oletetaan sitten, että ajat 100 kilometriä ja huomaat tankista lähteneen 4,6 litraa! Miten nyt sitten suoritat laskutoimituksen,jolla selvitetään auton kulutus??

        Eihän sitä mitenkään huomaa, että tankista on lähtenyt 4,6 litraa? Kyllä se on tankattava ensin ja laskettava kaavalla, mikä on kulutus ja dieselin energiasisällön huomioiden osamäärä on korjattava kertoimella 1,3 jotta saadaan todellinen kulutus!


      • Tyhmä norppa
        mutta miten...? kirjoitti:

        Eihän sitä mitenkään huomaa, että tankista on lähtenyt 4,6 litraa? Kyllä se on tankattava ensin ja laskettava kaavalla, mikä on kulutus ja dieselin energiasisällön huomioiden osamäärä on korjattava kertoimella 1,3 jotta saadaan todellinen kulutus!

        Joo kyllä tästä jo huomaa, että huumorimielellä olet liikenteessä! Hyvää jatkoa vain! :)


      • harmi ....
        Tyhmä norppa kirjoitti:

        Joo kyllä tästä jo huomaa, että huumorimielellä olet liikenteessä! Hyvää jatkoa vain! :)

        No, voi harmi, olin juuri aikeissa ajaa huomenna 50 km päähän ja takaisin. Taskulampunkin olin hankkinut, jotta näkisin tarkemmin, paljonko tankista on hävinnyt.
        Pääasia kuitenkin, että tuo kerroin 1,3 tuli kaikille selväksi ja sen avulla saadaan todelliset tarkat lukemat polttoaineen kulutuksesta.


      • Tyhmä norppa
        harmi .... kirjoitti:

        No, voi harmi, olin juuri aikeissa ajaa huomenna 50 km päähän ja takaisin. Taskulampunkin olin hankkinut, jotta näkisin tarkemmin, paljonko tankista on hävinnyt.
        Pääasia kuitenkin, että tuo kerroin 1,3 tuli kaikille selväksi ja sen avulla saadaan todelliset tarkat lukemat polttoaineen kulutuksesta.

        Älä nyt enää jaksa! :D Kaikki tietävät, että tankista häipyneen nestemäärän voi tarkistaa tankkaamalla tankin uudelleen piripintaan ja tehdä havainto, kuinka paljon sinne ajon jälkeen mahtui... Tuo sinun kerroinjuttusi ei ole enää edes hauskaa!


      • ai, että miten...?
        Tyhmä norppa kirjoitti:

        Älä nyt enää jaksa! :D Kaikki tietävät, että tankista häipyneen nestemäärän voi tarkistaa tankkaamalla tankin uudelleen piripintaan ja tehdä havainto, kuinka paljon sinne ajon jälkeen mahtui... Tuo sinun kerroinjuttusi ei ole enää edes hauskaa!

        Juuri noin, mutta siihenhän juuri sitä laskukaavaa tarvitaan. Miten muuten sen ajattelit tehdä? Dieselin tankista häipyy vähemmän polttoainetta sen suuremman energiasisällön vuoksi ja juuri siksi tarvitaan kerroin 1,3 jos halutaan selvittää todellinen kulutus.


      • Tyhmä norppa
        ai, että miten...? kirjoitti:

        Juuri noin, mutta siihenhän juuri sitä laskukaavaa tarvitaan. Miten muuten sen ajattelit tehdä? Dieselin tankista häipyy vähemmän polttoainetta sen suuremman energiasisällön vuoksi ja juuri siksi tarvitaan kerroin 1,3 jos halutaan selvittää todellinen kulutus.

        Et voi olla tosissasi! Energiasisällöllä ei ole mitään merkitystä, kun kaikessa yksinkertaisuudessaan halutaan vain tarkistaa toteutunut kulutus! Miksi se on sinulle niin hankala tajuta? No, tuossa joku epäilikin, että vedätät minua näillä lievästi sanottuna harhaisilla kerroinjutuillasi, mutta en minä siitä häkelly, vaan väittelen silti, vaikka kuinka siellä nauraisit partaasi... Miksi et voi muuten yksityiskohtaisesti kertoa, kuinka itse suorittaisit käytännön mittauksen ja sen jälkeisen laskutoimituksen??


      • Tyhmä norppa
        ai, että miten...? kirjoitti:

        Juuri noin, mutta siihenhän juuri sitä laskukaavaa tarvitaan. Miten muuten sen ajattelit tehdä? Dieselin tankista häipyy vähemmän polttoainetta sen suuremman energiasisällön vuoksi ja juuri siksi tarvitaan kerroin 1,3 jos halutaan selvittää todellinen kulutus.

        "Juuri noin, mutta siihenhän juuri sitä laskukaavaa tarvitaan. Miten muuten sen ajattelit tehdä?" ---> Tankkaan piripintaan. Sitten ajan tasan 100 kilometriä, tankkaan uudelleen piripintaan ja katson kuinka paljon tankkiin mahtuu tässä uudelleentankkauksessa(oletetaan leikkisästi, että tankkiin menee 4 litraa ainetta tässä uudelleentankkauksessa). Sitten laskutoimitus kaikessa yksinkertaisuudessaan ---> 4 litraa x 100 / 100 kilometriä = 4 Litraa/100 kilometriä!

        Uskoakseni sinä et vielä jätä laskutoimitusta tähän... hehee :D


      • ei niin helppoa...
        Tyhmä norppa kirjoitti:

        "Juuri noin, mutta siihenhän juuri sitä laskukaavaa tarvitaan. Miten muuten sen ajattelit tehdä?" ---> Tankkaan piripintaan. Sitten ajan tasan 100 kilometriä, tankkaan uudelleen piripintaan ja katson kuinka paljon tankkiin mahtuu tässä uudelleentankkauksessa(oletetaan leikkisästi, että tankkiin menee 4 litraa ainetta tässä uudelleentankkauksessa). Sitten laskutoimitus kaikessa yksinkertaisuudessaan ---> 4 litraa x 100 / 100 kilometriä = 4 Litraa/100 kilometriä!

        Uskoakseni sinä et vielä jätä laskutoimitusta tähän... hehee :D

        Tuo on teoriaa, eihän se käytännössä noin ole mahdollista. Tuskin pumppuasema löytyy juuri 100 km:n kohdalla. Käytänössä ajetaan tietysti niin, pitkälle kuin polttoainemittarin mukaan on järkevää. Polttoainetta menee sitten epämääräinen, vaihteleva määrä, vaikka kuinka leikkisä olisi.
        Laskukaavaa tarvitaan polttoainekulutuksen laskemiseksi ja tällöin kerroin 1,3 on oleellinen dieselin kulutuksen selvittämiseksi (johtuu suuremmasta energiasisällöstä - huoh!).


      • Tyhmä norppa
        ei niin helppoa... kirjoitti:

        Tuo on teoriaa, eihän se käytännössä noin ole mahdollista. Tuskin pumppuasema löytyy juuri 100 km:n kohdalla. Käytänössä ajetaan tietysti niin, pitkälle kuin polttoainemittarin mukaan on järkevää. Polttoainetta menee sitten epämääräinen, vaihteleva määrä, vaikka kuinka leikkisä olisi.
        Laskukaavaa tarvitaan polttoainekulutuksen laskemiseksi ja tällöin kerroin 1,3 on oleellinen dieselin kulutuksen selvittämiseksi (johtuu suuremmasta energiasisällöstä - huoh!).

        Tarvitaanko siinä välttämättä pumppuasemaa? Tarpeeksi esim. 10 litraa naftaa, sekä kunnollinen mittakannu kyytiin ja eikun koetta tekemään... Oleellista tässä ei ole kuitenkaan se kuinka koe suoritetaan, vaan kuinka lopputulos lasketaan ja siinä ei tarvita mitään kertoimia anteeksi vaan!

        Edelleen peräänkuulutan sinulta YKSITYISKOHTAISTA selostusta, kuinka itse kyseisen kokeen ja laskutoimituksen suoritat??


      • rautalankaa ...
        Tyhmä norppa kirjoitti:

        Tarvitaanko siinä välttämättä pumppuasemaa? Tarpeeksi esim. 10 litraa naftaa, sekä kunnollinen mittakannu kyytiin ja eikun koetta tekemään... Oleellista tässä ei ole kuitenkaan se kuinka koe suoritetaan, vaan kuinka lopputulos lasketaan ja siinä ei tarvita mitään kertoimia anteeksi vaan!

        Edelleen peräänkuulutan sinulta YKSITYISKOHTAISTA selostusta, kuinka itse kyseisen kokeen ja laskutoimituksen suoritat??

        Liikut näköjään täysin teoreettisella pohjalla. Ei noita empiirisiä kokeita tarvitse älykkään ihmisen tehdä kun haluttu lopputulos saadaan ihan helposti laskennallisesti, olipa ajettu kuinka paljon tahansa tai polttoainetta kulutettu mikä määrä tahansa.
        Laskennastahan tässä on kysymys ja siihen tarvitaan laskukaava, jossa dieselin suurempi energiasisältö (huoh, huoh!) huomioidaan kertoimella 1,3.


      • Tyhmä norppa
        rautalankaa ... kirjoitti:

        Liikut näköjään täysin teoreettisella pohjalla. Ei noita empiirisiä kokeita tarvitse älykkään ihmisen tehdä kun haluttu lopputulos saadaan ihan helposti laskennallisesti, olipa ajettu kuinka paljon tahansa tai polttoainetta kulutettu mikä määrä tahansa.
        Laskennastahan tässä on kysymys ja siihen tarvitaan laskukaava, jossa dieselin suurempi energiasisältö (huoh, huoh!) huomioidaan kertoimella 1,3.

        No, kerro sitten mitkä tekijät sijoitat kaavaasi? Anna siis esimerkki laskutoimituksestasi, äläkä haukottele!! :D


      • opintojen äiti ...
        Tyhmä norppa kirjoitti:

        No, kerro sitten mitkä tekijät sijoitat kaavaasi? Anna siis esimerkki laskutoimituksestasi, äläkä haukottele!! :D

        Onhan se jo monta kertaa kerrottu. Litrat, kilometrit ja dieselin korjauskerroin 1,3.


      • Tyhmä norppa
        opintojen äiti ... kirjoitti:

        Onhan se jo monta kertaa kerrottu. Litrat, kilometrit ja dieselin korjauskerroin 1,3.

        Tuo ei ollut vielä LASKUTOIMITUS. Sellaista lähinnä kyselin.


      • kertaus on ...
        Tyhmä norppa kirjoitti:

        Tuo ei ollut vielä LASKUTOIMITUS. Sellaista lähinnä kyselin.

        Ojalan laskuopin mukaan: jaettava / jakaja = osamäärä ja kerrottava * kerroin = tulo.
        Siinä se on.
        Mahdatko muuten osta avata edes sepaluksesi vetoketjun ilman käyttöohjetta!?


      • Tyhmä norppa
        kertaus on ... kirjoitti:

        Ojalan laskuopin mukaan: jaettava / jakaja = osamäärä ja kerrottava * kerroin = tulo.
        Siinä se on.
        Mahdatko muuten osta avata edes sepaluksesi vetoketjun ilman käyttöohjetta!?

        Kyse ei ole siitä, ettenkö osaisi laskea, vaan minua epäilytti, ettet pysty selvittämään dieselauton kulutusta oikein ja epäilyttää edelleen, kunnes todistat minun olevan väärässä laskuesimerkin avulla.


      • .. lusikalla annettu
        Tyhmä norppa kirjoitti:

        Kyse ei ole siitä, ettenkö osaisi laskea, vaan minua epäilytti, ettet pysty selvittämään dieselauton kulutusta oikein ja epäilyttää edelleen, kunnes todistat minun olevan väärässä laskuesimerkin avulla.

        Olen pahoillani, enempää en voi auttaa. Mutta älä masennu kaikki eivät osaa edes lukea. Jos kuitenkin osaat, niin tutustu vaikka tällaisiin artikkeleihin:

        "O­ne of the most popular HowStuffWorks articles is How Car Engines Work, which explains the basic principles behind internal combustion, discusses the four-stroke cycle and talks about all of the subsystems that help your car's engine to do its job. For a long time after we published that article, one of the most common questions asked (and one of the most frequent suggestions made in the suggestion box) was, "What is the difference between a gasoline and a diesel engine?"

        Lue enemmän - luulet vähemmän!


      • Tyhmä norppa
        .. lusikalla annettu kirjoitti:

        Olen pahoillani, enempää en voi auttaa. Mutta älä masennu kaikki eivät osaa edes lukea. Jos kuitenkin osaat, niin tutustu vaikka tällaisiin artikkeleihin:

        "O­ne of the most popular HowStuffWorks articles is How Car Engines Work, which explains the basic principles behind internal combustion, discusses the four-stroke cycle and talks about all of the subsystems that help your car's engine to do its job. For a long time after we published that article, one of the most common questions asked (and one of the most frequent suggestions made in the suggestion box) was, "What is the difference between a gasoline and a diesel engine?"

        Lue enemmän - luulet vähemmän!

        Ei tuossa ole mitään uutta minulle ja olen edelleenkin sitä mieltä, ettet osaa laskea dieselin kulutusta oikein, koska sotket yksinkertaisen asian tuolla kertoimella(jos osaisit, niin olisit todennäköisesti esimerkin avulla niin tehnyt). Niin ja tiedän kyllä, että dieselöljyn energiasisältö on suurempi, kuin bensiinin...


      • asia ok
        Tyhmä norppa kirjoitti:

        Ei tuossa ole mitään uutta minulle ja olen edelleenkin sitä mieltä, ettet osaa laskea dieselin kulutusta oikein, koska sotket yksinkertaisen asian tuolla kertoimella(jos osaisit, niin olisit todennäköisesti esimerkin avulla niin tehnyt). Niin ja tiedän kyllä, että dieselöljyn energiasisältö on suurempi, kuin bensiinin...

        Kun kerran itsekin tiedät niin mitä sitten enää kyselet? Vainko nimimerkkisi takia? En tosin ymmärrä miksi siinä se norppa on!


      • Tyhmä norppa
        asia ok kirjoitti:

        Kun kerran itsekin tiedät niin mitä sitten enää kyselet? Vainko nimimerkkisi takia? En tosin ymmärrä miksi siinä se norppa on!

        En kysynyt alunperinkään sen takia, että asia olisi epäselvä, vaan haluan päästä toteamaan, että olet väärässä. Et vain laskutoimitustasi pantatessa anna siihen tilaisuutta! :D Ei tosta norpasta kannata suuremmin stressata...


    • pekku222

      Se kerroin on muuten tarkaan ottaen 1,33. Siksi uudessa yariksessa on 1,33 l bensa moottori, jotta laskeminen olisi helpompaa, jolloin kerrointa ei tarvitse ottaa huomioon vertailtaessa bensa ja diesel yarista keskenään. Jos vertaa vaikka diesel yarista ja diesel poloa niin kerroin on silloin tuo 1,33.

      • jukkispertti

        Juuri näin! :D Eikö myös ole tehty lakiesitys, jonka mukaan dieseltankkaajan euro kerrotaan 1,3:lla, jolloin 10 eurolla tankatessa saa 13 euron edestä polttoainetta??


    • 13

      Bensan ja dieselin energiasisältö on kiloa kohden sama. Litraa kohden dieselissä on 12% enempi. Kulutusero johtuu lähinnä dieselin paremmasta hyötysuhteesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3391
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      169
      1431
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1218
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1102
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      784
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      729
    Aihe