Meillä on kansalaiskasvatuksessa paha puute

Uncle Ben

Juttelin tällä viikolla reilu parikymppisen espoolaisen naisen kanssa ja siinä tuli sitten ilmi, että hänellä on polkupyörä, mutta hän ei ajele liikenteessä vaan vain metsäpoluilla. Rohkenin kuitenkin epäillä, että pystyisikö hän Espoossa aivan pelkästään metsäpoluilla ajelemaan niin ettei tulisi yhtään tienylitystä. Ehkä pystyy.
Sitten siinä jotenkin lipsahti, että hän oletti autoilijoiden aina väistävän pyöräilijää… AINA VÄISTÄVÄN PYÖRÄILIJÄÄ ( joo tiedän, että Jumala on rääkyville vihainen ).
Tais mulla vähän kahvia purskahtaa sieraimista.
Olen ilmielävänä tavannut pyöräilijöitä, joilla on mitä kummallisempia käsityksiä yksittäisistä säännöistä ja menettelytavoista ( niitä samoja, joita täälläkin esiintyy jatkuvasti ), mutta en ole koskaan aikaisemmin tavannut täysin puhdasta aikuista pyöräilijää, joka ei tiedä mistään mitään.
Hänen käsityksenään oli, että hän saa vaihtaa kaistaa ja siirtyä sivusuunnassa kunhan näyttää käsimerkkiä, häntä väistetään risteyksessä kaikista suunnista, häntä väistetään tullessaan pyörätieltä ajoradalle, hän saa ajaa jalkakäytävillä ja suojateillä jne.
Käsimerkki oli siis ainoa oikeaan osunut.
Kahvihetki meni pidemmäksi kuin suunniteltu.
Käytiin läpi eri tilanteita servettiin piirtäen.
Halusin yhdessä kohtaa kokeilla miten puhtaaseen ihmiseen vaikuttaa se, että sanotaan ”kääntyvä auto väistää pyöräilijää, joka tulee pyörätieltä” selittämättä sen tarkemmin mitä sillä tarkoitetaan. Olen aikaisemmin kritisoinut täällä tuota sanomistapaa, että se puutteellinen ja väärä. Ja saanut hirmuiset rääkymiset idiotismista ja ties vaikka mistä. Ketju on poistettu.
Siis p tulee p-tietä risteykseen ja vasemmalta tulee auto ( ei kärkikolmiota ), joka aikoo kääntyä p edestä kulkusuunnassaan oikealle ja laittaa vilkun päälle. Tämä ”puhdas” koehenkilö sanoi oitis, että hän saa ajaa ensin.
Puhdas on ollut 9v nykyisen lain voimaantullessa ja siitä pidettiin aika rumbaa mediassa silloin.
Tämä ei ole tavoittanut häntä.
Kysynkin teiltä, jotka olette käyneet viime vuosina peruskoulun, että onko pyöräilystä minkälaista opetusta vai onko pyöräilyn tietous vain oman aktiviteetin varassa?
Jos opetusta on, niin ainakin tämä puhdas on nukkunut tunnit tai ollut sairaana poissa.

Liikenneturvan tutkimus antaa ymmärtää, että joissakin ryhmissä joillakin ihmisillä on joissakin asioissa tiedon puutetta, mutta taas sitten joku muu sääntö tunnetaankin paremmin, mutta tuossa ei ole yhdistetty sitä, että tietämättömyys saattaakin ollakin kasautuneena ihmiseen, joka ajaa pyörällä
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/tutkimus/tutkimukset/onnistuiko_saantomuutos.php

26

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti green

      Yleensä siinä suojatiellä on myös jalankulkijoita. Eli autoilijan on kuitenkin annettava jalankulkijoille esteetön tienylitys. Siinä samassa sujahtavat pyöräilijät pyörätien jatkeella.

      • ....

        Jep, kyseisessä tilanteessa jalankulkijan vanavedessä on helppoa mennä yli.


    • liikkuja_

      Olen tavannut ilmielävänä montakin autoilijaa, jotka eivät ole tienneet väistämisvelvollisuuttaan risteävää tietä ylittävään pyöräilijään nähden.
      Tietämätön pyöräilijä vaarantaa itsensä, autoilija vain vakuutuksen bonukset.

      • ....

        Jokaisen autoilijan olisi syytä pyöräillä viikko jotta näkisivät kolikon kääntöpuolen.


      • asdlkj
        .... kirjoitti:

        Jokaisen autoilijan olisi syytä pyöräillä viikko jotta näkisivät kolikon kääntöpuolen.

        Jokaisen pyöräilijän pitäisi suorittaa jonkinlainen liikennesääntöjen teoriakoe.


      • Tieliikennelaki
        asdlkj kirjoitti:

        Jokaisen pyöräilijän pitäisi suorittaa jonkinlainen liikennesääntöjen teoriakoe.

        Trafin rekisterin mukaan 80 %:lla yli 15 vuotiaista Suomalaisista omistaa jo jonkunlaisen ajokortin, eli suurimmalla osalla pyöräilijöistä on jo ajokortti ja näin ollen myös suoritettuna liikennesääntöjen teoriakoe.


      • Pelottaa
        Tieliikennelaki kirjoitti:

        Trafin rekisterin mukaan 80 %:lla yli 15 vuotiaista Suomalaisista omistaa jo jonkunlaisen ajokortin, eli suurimmalla osalla pyöräilijöistä on jo ajokortti ja näin ollen myös suoritettuna liikennesääntöjen teoriakoe.

        MItes tuo loput 20%, joilla opetus on voinut jäädä siihen että alakoulussa poliisi kävi kerran tunnilla kertoilemassa?


    • Niin on

      Näillä netin keskustelupalstoilla kirjoittelee paljon autoilijoita, jotka kuvittelevat että pyöräilijän pitää aina väistää autoja. Edes kärkikolmio risteyksessä ei riitä palauttamaan väistämissääntöjä monen autoilijan mieleen.

      Autoilijoiden keskuudessa varsin yleinen harhaluulo on sekin että tullessaan pyörätietä pitkin suojatien päähän pitäisi pyöräilijän hypätä pois pyöränsä päältä ja taluttaa pyörä ajoradan yli.

      Ihmeellistä asiassa on se, että jokainen näistä autoilijoista lienee käynyt kansakoulun/peruskoulun lisäksi myös autokoulun ja näin ollen heillä pitäisi olla jonkinlainen käsitys liikennesäännöistä...

      Omituista vastuun siirtoa on myös autoilijoiden perustelut sille, etteivät he väistä pyöräilijöitä risteyksissä. Yleisimmät perustelut lienevät nämä:
      1) Autosta ei näe kunnolla ympärilleen, joten ei autoilija voi huomata pyöräilijää. (Siksi siis pyöräilijää ei tarvitse väistää)
      2) Pyöräilijät tulevat risteykseen niin kovaa, ettei niitä voi huomata ajoissa. (Todellisuudessa autoilija itse ajaa risteykseen lähes kolminkertaisella nopeudella pyöräilijään verrattuna)

      Eli vaikka viralliset liikennesäännöt osataankin, on keksitty ihan omat säännöt jotka kumoavat tieliikennelakiin perustuvat säänöt!

      • nbdfvjgk

        " tullessaan pyörätietä pitkin suojatien päähän pitäisi pyöräilijän hypätä pois pyöränsä päältä ja taluttaa pyörä ajoradan yli."
        Pitää paikkansa, jos kyseinen suojatie ei ole myös pyörätien jatke. Säädökset aiheesta ovat epäselvät, mutta ajoratamaalausten perusteella tuon pitäisi siirtymäajan jälkeen olla lumettomana aikana yksiselitteisesti todettavissa.


      • Näinkin on

        "Eli vaikka viralliset liikennesäännöt osataankin, on keksitty ihan omat säännöt jotka kumoavat tieliikennelakiin perustuvat säänöt! "
        Olen melko varma, että pyöräilijät syyllistyvät tuohon enemmän tai törkeämmin kuin autoilijat. Lähinnä mieleen tulee rikkeet/rikokset liittyen ajoväylän ja ajosuunnan valintaan.


      • eikun noin
        Näinkin on kirjoitti:

        "Eli vaikka viralliset liikennesäännöt osataankin, on keksitty ihan omat säännöt jotka kumoavat tieliikennelakiin perustuvat säänöt! "
        Olen melko varma, että pyöräilijät syyllistyvät tuohon enemmän tai törkeämmin kuin autoilijat. Lähinnä mieleen tulee rikkeet/rikokset liittyen ajoväylän ja ajosuunnan valintaan.

        Tutkimukset eivät tue mielipidettäsi.


      • Selvä asia
        nbdfvjgk kirjoitti:

        " tullessaan pyörätietä pitkin suojatien päähän pitäisi pyöräilijän hypätä pois pyöränsä päältä ja taluttaa pyörä ajoradan yli."
        Pitää paikkansa, jos kyseinen suojatie ei ole myös pyörätien jatke. Säädökset aiheesta ovat epäselvät, mutta ajoratamaalausten perusteella tuon pitäisi siirtymäajan jälkeen olla lumettomana aikana yksiselitteisesti todettavissa.

        Asiassa ei ole ainakaan nykyisin mitään epäselvää. Jos suojatie on pyörätien jatkeena, silloin se on pyörätien jatke ja sitä pitkin saa ajaa polkupyörällä.


      • voi hyvänen aika...
        eikun noin kirjoitti:

        Tutkimukset eivät tue mielipidettäsi.

        Mikä tutkimus? Linkkiä siihen.


    • ....,,,,

      5) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa; (7.5.1997/414)

    • 37män

      Minä juttelin erään taximiehen kanssa.
      Hän väitti, että tiellä, jossa ei ole pyörätietä tien vieressä, saa autoilija ohittaa pyöräilijän vaikka risteyksen edessä ja käänytä sitten oikealle pyöräilijän edestä.
      Hänen mielestään pyöräilijä tulee varoa, ettei jää auton alle.
      Minkähän puute tuossa on.

    • Uncle Ben

      "Kysynkin teiltä, jotka olette käyneet viime vuosina peruskoulun, että onko pyöräilystä minkälaista opetusta vai onko pyöräilyn tietous vain oman aktiviteetin varassa?"
      Kukaan ei ole vieläkään saanut vastattua tähän.
      Kansakoulussa ollessani ( olikohan ekalla luokalla ) oli poliisisetä tunnin tai kaksi kertomassa miten pyörällä pitää liikkua, ketä kuljetetaan, mitä väistetään ja miten pyörä varustetaan jne.

      • kansalaistaito

        Omasta peruskoulusta on jo vierähtänyt tovi, mutta omien lasten koulunkäyntiä on tullu seurattua sen verran että kyllä ne säännöt jossain vaiheessa aina käydään läpi ja koululla on poliisikin kertomassa ja vastaamassa kysymyskiin.

        Mutta väittäisin että 70% ihmisistä ei osaa soveltaa koulussa oppimiaan teorioita käytäntöön. Säännöt osataan kun niitä kysytään kokeessa, mutta ei kun ajetaan kokeen jälkeen pyärällä kotiin.

        Ei se riitä että säännöt käydään läpi jossain tokaluokalla. Ne pitäisi peruskoulussa käydä läpi joka vuosi ensimmäisenä syksyllä koulun alkaessa ja uudestaa taas keväällä kun pyöräilykausi alkaa.

        Mielestäni joku ajokortti pitäisi suorittaa oppiaineena peruskoussa.


      • Uncle Ben
        kansalaistaito kirjoitti:

        Omasta peruskoulusta on jo vierähtänyt tovi, mutta omien lasten koulunkäyntiä on tullu seurattua sen verran että kyllä ne säännöt jossain vaiheessa aina käydään läpi ja koululla on poliisikin kertomassa ja vastaamassa kysymyskiin.

        Mutta väittäisin että 70% ihmisistä ei osaa soveltaa koulussa oppimiaan teorioita käytäntöön. Säännöt osataan kun niitä kysytään kokeessa, mutta ei kun ajetaan kokeen jälkeen pyärällä kotiin.

        Ei se riitä että säännöt käydään läpi jossain tokaluokalla. Ne pitäisi peruskoulussa käydä läpi joka vuosi ensimmäisenä syksyllä koulun alkaessa ja uudestaa taas keväällä kun pyöräilykausi alkaa.

        Mielestäni joku ajokortti pitäisi suorittaa oppiaineena peruskoussa.

        Siis jotain yritystä koulussa sentään on vieläkin.
        "Ei se riitä että säännöt käydään läpi jossain tokaluokalla. Ne pitäisi peruskoulussa käydä läpi joka vuosi ensimmäisenä syksyllä koulun alkaessa ja uudestaa taas keväällä kun pyöräilykausi alkaa."
        Tuossa olet ilmeisen oikeassa.


      • EI!
        Uncle Ben kirjoitti:

        Siis jotain yritystä koulussa sentään on vieläkin.
        "Ei se riitä että säännöt käydään läpi jossain tokaluokalla. Ne pitäisi peruskoulussa käydä läpi joka vuosi ensimmäisenä syksyllä koulun alkaessa ja uudestaa taas keväällä kun pyöräilykausi alkaa."
        Tuossa olet ilmeisen oikeassa.

        Ei tokaluokkalaiselle voi vielä liikennesääntöjä opettaa! Sen ikäiselle pitää opettaa miten pieni lapsi pystyy liikkumaan TURVALLISESTI liikenteessä.

        Opetuksen pitää siis olla sitä luokkaa, että tien saa ylittää vain suojatien kohdalta ja ennen ajoradan ylitystä katsotaan oikealle, vasemmalle ja varmuuden vuoksi vielä kerran oikealle. Ja jos jostakin sunnasta on autoja tulossa niin annetaan niiden mennä ensin...

        Et voi lapselle opettaa, että autoilijoiden pitää väistää suojatielle astumassa olevaa jalankulkijaa, kolmion takaa risteykseen tullessaan autoilijoiden pitää väistää risteävää tietä ajavaa polkupyöräilijää, ja liikenneympyrästä poistuessaan autoilijoiden pitää väistää risteävän kevyenliikenväylän käyttäjiä. Jos nuo metrin mittaiset luottaisivat siihen, että autoilijat noudattavat liikennesääntöjä, ei kovinkaan moni heistä säilyisi hengissä aikuiseksi asti.

        Joskus yläasteella voi sitten alkaa opettaa niitä ihan oikeita liikennesääntöjä.


    • 37män

      Mitä mieltä olette autokoulun läpikäyneestä ja tutkinnon suorittaneesta ja itseään ammattiautolijaksi tituleeraavasta henkilöstä, joka ei tiedä liikennesääntöjä ja ainakin tulkitsee niitä varsin naivisti eli itsekeskeisesti?
      Voiko sellaista edes verrata peruskoulun alaluokilla vietettyyn poliisisedän liikennetuntiin?
      Minä korjaisin aloituksen kuulumaan.
      Meillä on monella liikenteessä asennevamma.

      • Uncle Ben

        Olen tuntenut monia taksikuskeja ja vain 2 näistä ei ole ollut luonnevikaisia mulk...., jotka itsekeskeisesti ajattelevat kaikesta, ei vain liikenteestä.
        Aloituksen naisellahan ei ollut asennevamma vaan tietojen olemattomuus, jota minä ihmettelin, että _miten se on mahdollista_.

        Eikö kukaan teistä ole käynyt peruskoulua, että vois vastata kysymykseeni?


      • 37män
        Uncle Ben kirjoitti:

        Olen tuntenut monia taksikuskeja ja vain 2 näistä ei ole ollut luonnevikaisia mulk...., jotka itsekeskeisesti ajattelevat kaikesta, ei vain liikenteestä.
        Aloituksen naisellahan ei ollut asennevamma vaan tietojen olemattomuus, jota minä ihmettelin, että _miten se on mahdollista_.

        Eikö kukaan teistä ole käynyt peruskoulua, että vois vastata kysymykseeni?

        Niin kuin hyvin teidämme "hyvää kelloa ei huomaa kukaan, mutta huonon kellon kuulevat kaikki."

        Tuohon edelliseen ajokortti-juttuuni haluan vielä lisätä, että lähes kaikilla aikuisilla pyöräilijöillä on jonkinlainen ajokortti plakkarissa, joten tiedon puutteesta ei ptäisi olla kysymys, vaikka peruskoulun jutut olisivat unohtuneetkin.


      • valitettavasti ei..
        37män kirjoitti:

        Niin kuin hyvin teidämme "hyvää kelloa ei huomaa kukaan, mutta huonon kellon kuulevat kaikki."

        Tuohon edelliseen ajokortti-juttuuni haluan vielä lisätä, että lähes kaikilla aikuisilla pyöräilijöillä on jonkinlainen ajokortti plakkarissa, joten tiedon puutteesta ei ptäisi olla kysymys, vaikka peruskoulun jutut olisivat unohtuneetkin.

        Ei ole kaikilla ajokorttia. Monella nuorella on mielenterveysongemia tai huumetaustaa ja silloin ei korttia saa. Ja arvaappa millä nämä liikkuu, joille ei ole ajokorttilupaa myönnetty?


      • liikkuja_
        valitettavasti ei.. kirjoitti:

        Ei ole kaikilla ajokorttia. Monella nuorella on mielenterveysongemia tai huumetaustaa ja silloin ei korttia saa. Ja arvaappa millä nämä liikkuu, joille ei ole ajokorttilupaa myönnetty?

        "arvaappa millä
        nämä liikkuu,"
        Autolla, pyörällä ja jalan.


      • 37män
        liikkuja_ kirjoitti:

        "arvaappa millä
        nämä liikkuu,"
        Autolla, pyörällä ja jalan.

        Tietenkin autolla ja kenties varastetulla tai lainatulla tai luvatta käyttöönotetulla.
        Kymmenen kertaa on jo jäänyt kiinni, eikä tunnu missään.
        Sakkoja määrätään, mutta kun ei ole mistä ottaa, niin minkäs mahdat.
        Poliisin määräämistä sakoista ei istumaan yleensä joudu.


    • voi hyvänen aika...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      83
      1698
    2. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      43
      1349
    3. En malta odottaa mies että tulet minuun

      Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu
      Ikävä
      110
      1098
    4. Vanhemmalle naiselle

      Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.
      Ikävä
      74
      991
    5. Siltojen varjoissa

      Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja
      Ikävä
      203
      975
    6. Mitä meille oikein

      Tapahtuu vai tapahtuuko mitään?
      Ikävä
      53
      892
    7. Mitä hellittelynimiä

      Sinulla on kaivatustasi?
      Ikävä
      61
      885
    8. Pitsaa selliiä

      Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon
      Kuhmo
      20
      870
    9. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      34
      824
    10. Olet vain kiltimpi

      Ja rauhallisempi ja rakastavampi. Se vetoaa
      Ikävä
      37
      799
    Aihe