Ulkoseinänvalo MMJ ja siitä eteenpäin MCMK?

MMMMJJJJJ

Omakotitalon ulko-oven vieressä on MMJ.llä kiinni oleva 15W ulkovalo. Voiko lampun alle laittaa rasian ja vetää siitä 30m verran 1.5 MCMK.ta kahdelle 15W tolppalampulle? Siis rasiasta suoraan maan alle ja siitä ylös tolpille? MMJ tulee suoraan taulusta 10A takaa, eikä siinä ole muita haaroja. Vieressä kyllä menee 16A piuha valaisimen vieressä olevalle pistorasialle...

52

9592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksei...

      Miksi ei voisi?

    • sdgdsd

      Jos MMJ:ssä on maadoitus eli keltavihreä johto niin ei mitään estettä. Vikavirtasuojakytkin ko. ryhmään on kyllä paikallaan.

      • vvsk perkule kaikille

        Ihmettelen vain että miksi vikavirtasuojakytkin pitäisi kyseiseen asennukseen laittaa?


      • sdgdsd
        vvsk perkule kaikille kirjoitti:

        Ihmettelen vain että miksi vikavirtasuojakytkin pitäisi kyseiseen asennukseen laittaa?

        No esim. siksi kun pihan tolppalamput ovat alttiina esim. mekaanisille vaurioille, puu kaatuu päälle, routa liikuttaa, sadevedet jäätyy jne. jne. Eli vikavirtasuoja on suositeltava vaikka ei pakollinen olekaan. Muutama euro mahdollisesti lapsen hengen säästämiseksi ei ole liikaa.


      • ihme vika
        sdgdsd kirjoitti:

        No esim. siksi kun pihan tolppalamput ovat alttiina esim. mekaanisille vaurioille, puu kaatuu päälle, routa liikuttaa, sadevedet jäätyy jne. jne. Eli vikavirtasuoja on suositeltava vaikka ei pakollinen olekaan. Muutama euro mahdollisesti lapsen hengen säästämiseksi ei ole liikaa.

        Eihän se vikavirta henkeä säästä jos puu kaatuu päälle.


      • sdgdsd
        ihme vika kirjoitti:

        Eihän se vikavirta henkeä säästä jos puu kaatuu päälle.

        Niin, sähköisestihän se lamppu tietenkin pysyy täysin vahingoittumatta vaikka sitä miten murjoo, vai? Minkähän takia niitä varolaitteita yleensä käytetään ollenkaan? Tavallista normaalia käyttöä vai erikoistilanteita varten?


    • 20

      Riittääkö oikosulkuvirta tuon ajatellun maakaapelin loppupäässä?

    • IP 68

      kahdelle 15W tolppalampulle?

      Ei vät ole kädessäpidettäviä sähkölaitteita ja kytkennässä ei ole pistorasiaa.

      Ei tarvii vikavirtasuojakytkintä. säästä vikikset sellaiseen paikka jossa tarvitaan

    • urveloksi

      maakaapelissa ei näköjään ollutkaan kuin 2 piuhaa, eikä maata lainkaan,

      • maahan vain

        Maakaapelissa on armeeraus joka käy keviksi.


    • töttöröö

      On siinä maakaapelissakin maa, eli se on se paljas kuparisäije siinä kaapelin kahden johdon ympärillä. Tapana on laittaa siihen keltavihreää teippiä päälle siltä osin kun kuorta kuoritaan, elikkäs pyörität sen vapaaksi jäävän kuparisäijehässäkän piuhaksi.... Tosin neuvon sinun olevan yhteydessä sähkömieheen, joka tekee kytkennän varmasti luotettavasti... Tekstisi läpi paistaa, ettei tämä ole ihan täysin sinun hommiasi - ei millään pahalla.

    • 44556622222222222222

      Varmista että ne tolppalamppujen rungot tulevat maatetuiksi, ja nimenomaaan suojamaatetuiksi. Se on se keltavihreä johto joka on suojamaa.

      • MAADOITUS.

        Se on suojaMAADOITUS. Ei maatto. Ja MCMK:ssa ei ole keviä.


      • maahan vaan
        MAADOITUS. kirjoitti:

        Se on suojaMAADOITUS. Ei maatto. Ja MCMK:ssa ei ole keviä.

        MCMK:ssa on myös kevi, esim 2x1,5 1,5S.


      • eipä ole...
        maahan vaan kirjoitti:

        MCMK:ssa on myös kevi, esim 2x1,5 1,5S.

        Kevi=keltavihreä johdin. MCMK:ssa ei ole keviä. Suojamaadoitusjohdin siinä kyllä on.


      • maahan vaan
        eipä ole... kirjoitti:

        Kevi=keltavihreä johdin. MCMK:ssa ei ole keviä. Suojamaadoitusjohdin siinä kyllä on.

        Tyhmenpikin tajuaa että S tarkoittaa keviä vaikka ei olisikaan keltavihreä väriltään.
        Mutta sinä olet näköjään vieläkin tyhmempi.


      • eipä ole...
        maahan vaan kirjoitti:

        Tyhmenpikin tajuaa että S tarkoittaa keviä vaikka ei olisikaan keltavihreä väriltään.
        Mutta sinä olet näköjään vieläkin tyhmempi.

        S ei ole "kevi". S=suojamaadoitusjohdin. Johtimen värillä kyseisellä merkinnällä ei ole mitään tekemistä. Suojamaajohdin vaan sattuu yleisimmissä tapauksissa olemaan keltavihreän värinen, joten siitä varmaan sinäkin hieman ammattitaidottomampana ja vähemmän kouluja käyneenä olet saanut käsityksen, että "kevi" on synonyymi suojamaadoitusjohtimelle. Kutsut varmaan nollaakin si-johtimeksi ja vaihetta mu- ha- tai ru-johtimeksi.


      • muunvärinen kevi?
        maahan vaan kirjoitti:

        Tyhmenpikin tajuaa että S tarkoittaa keviä vaikka ei olisikaan keltavihreä väriltään.
        Mutta sinä olet näköjään vieläkin tyhmempi.

        Tyhmempikin tajuaa, että johdin ei ole kevi, jos se ei ole väriltään keltavihreä. (Vink. vink: KeltaVihreä, KeVi. Suojamaadoitusjohdin se sen sijaan voi olla, vaikka ei olisi keltavihreä (kevi) väriltään. Mutta sinä olet näköjään vieläkin tyhmempi. Sinun logiikallasi vaihejohdinkin on ruskea, vaikka se olisi sininen väriltään.

        MCMK:ta ei muuten ole olemassa mainitsemaasi "S-tyyppiä". Merkintä on esim. 3x2,5 2,5 (ilman kirjainta perässä).


      • 77788889999999999999
        eipä ole... kirjoitti:

        S ei ole "kevi". S=suojamaadoitusjohdin. Johtimen värillä kyseisellä merkinnällä ei ole mitään tekemistä. Suojamaajohdin vaan sattuu yleisimmissä tapauksissa olemaan keltavihreän värinen, joten siitä varmaan sinäkin hieman ammattitaidottomampana ja vähemmän kouluja käyneenä olet saanut käsityksen, että "kevi" on synonyymi suojamaadoitusjohtimelle. Kutsut varmaan nollaakin si-johtimeksi ja vaihetta mu- ha- tai ru-johtimeksi.

        Joo. Vanhoissa johtimissa on sekaannusta näiden johtojen värien kanssa. Mutta jo pitkään on nimenomaan keltavihreä johto ollut se suojamaa. Ja kun puhutaan keltavihreästä johtimesta niin sillä nimenomaan tarkoitetaan tätä suojamaajohtoa.

        Tässä on selkeä kuva asiasta

        http://www2.amk.fi/digma.fi/www.amk.fi/opintojaksot/030503/1113391235042/1150107031700/1150107977837/1150110228558.html

        Ne tolppalamppujen rungot pitää saada asiallisesti yhdistettyä tähän keltavihreään johtimeen eli suojamaahan. Se on sitten oma lukunsa josko vaikka jonain kaapelimanttelina tuo keltavihreä tai suojamaa jatkuu talosta niiden ulkolamppujen runkoon.


      • tiedossa on...
        77788889999999999999 kirjoitti:

        Joo. Vanhoissa johtimissa on sekaannusta näiden johtojen värien kanssa. Mutta jo pitkään on nimenomaan keltavihreä johto ollut se suojamaa. Ja kun puhutaan keltavihreästä johtimesta niin sillä nimenomaan tarkoitetaan tätä suojamaajohtoa.

        Tässä on selkeä kuva asiasta

        http://www2.amk.fi/digma.fi/www.amk.fi/opintojaksot/030503/1113391235042/1150107031700/1150107977837/1150110228558.html

        Ne tolppalamppujen rungot pitää saada asiallisesti yhdistettyä tähän keltavihreään johtimeen eli suojamaahan. Se on sitten oma lukunsa josko vaikka jonain kaapelimanttelina tuo keltavihreä tai suojamaa jatkuu talosta niiden ulkolamppujen runkoon.

        Ei tässä mitään sekaannuksia ole missään. Kyllä nuo mainitsemasi asiat ovat tiedossa. Keltavihreä on suojamaadoitusjohdin, mutta "kevi" tarkoittaa vain johtimen väriä, samoin kuin "si", "mu" yms. Ei voida sanoa, että "MCMK:n kevi", koska siinä ei sen väristä johdinta ole.


      • ke-vi
        muunvärinen kevi? kirjoitti:

        Tyhmempikin tajuaa, että johdin ei ole kevi, jos se ei ole väriltään keltavihreä. (Vink. vink: KeltaVihreä, KeVi. Suojamaadoitusjohdin se sen sijaan voi olla, vaikka ei olisi keltavihreä (kevi) väriltään. Mutta sinä olet näköjään vieläkin tyhmempi. Sinun logiikallasi vaihejohdinkin on ruskea, vaikka se olisi sininen väriltään.

        MCMK:ta ei muuten ole olemassa mainitsemaasi "S-tyyppiä". Merkintä on esim. 3x2,5 2,5 (ilman kirjainta perässä).

        Miksi sitten kaikenvörisiä sähköteippejä kutsutaan ammattiterminä ke-vi teipeiksi??? Otappa asioista selvää, ennen kuin pädet täällä.


      • RR
        MAADOITUS. kirjoitti:

        Se on suojaMAADOITUS. Ei maatto. Ja MCMK:ssa ei ole keviä.

        Mutta tässäpä on! NEXANS XMK 3G1,5.


      • 78889999999999999999
        tiedossa on... kirjoitti:

        Ei tässä mitään sekaannuksia ole missään. Kyllä nuo mainitsemasi asiat ovat tiedossa. Keltavihreä on suojamaadoitusjohdin, mutta "kevi" tarkoittaa vain johtimen väriä, samoin kuin "si", "mu" yms. Ei voida sanoa, että "MCMK:n kevi", koska siinä ei sen väristä johdinta ole.

        No joo. Tärkeintä on se että ymmärrät mitä tässä tarkoitetaan, ei niinkään käytetyt johtovärit tai termit ja symboolit.
        Kaikki johtoliitokset on myös tehtävä huolella ja asiallisesti.


      • Lyhyt Oppimäärä
        RR kirjoitti:

        Mutta tässäpä on! NEXANS XMK 3G1,5.

        Tuo "G" tuolla välissä on kansainvälinen tapa ilmineerata että viimeinen johdin on kelta-vihreä. 3X1,5 jossa"x" puolestaan kertoo ettei kaapelissa ole kelta-vihreää johdinta.
        MCMK-kaapelin konsentrinen kuparinen suojavaippa on Ke-Vi kun se teipataan Ke-Vi teipillä merkiksi siitä että kyseessä on maadoitus.
        MMJ 3x1,5S merkinnässä tuo S tarkoittaa että siinä on keltavihreä maadoitusjohdin ja MMJ 3X1,5 ilman S-merkkiä tarkoittaa ettei kaapelissa ole keltavihreää maadoitusjohdinta, joten olette kaikki oikeassa vaikka olisitte väärässäkin.
        Kaapelikaivantoon kannattaa vetää 16mm2 kirkasta kuparia ja yhdistää se jossain siihen Ke-vi johtimeen. Tämä temppu parantaa kiinteistön maadoitusvastusta jolla on merkitystä esimerkiksi syöttöjohdon N-johdon katkeimissa.
        Vikavirtasuojan tarkoitus on suojata eläviä olentoja jos koskettavat jännitteisiä osia, tällöin virtaa kulkee elävän olennon läpi suoraan maahan palaamatta N-johdinta pitkin takaisin keskukseen. Noin 30mA:n vikavirtasuoja tällöin (toivottavasti) katkaisee sähkösyötön. Vikavirtasuojat lämmityksien yhteydessä puolestaan ovat sitä varten, että sillä suojaudutaan tulipalovaaralta jos lämmityskaapeli menee väliltä maihin jonka johdosta kaapeli voi ylikuumentua. Lämmityksissä vikavirtasuoja on yleensä suurempi -300mA- ja se ei välttämättä suojaa eläviä olentoja.
        Kotioloissa 1,5mm2 kaapelit ovat yleensä niin lyhyitä, että 10A:n sulake toimii oiko- ja maasuluissa "nopeasti".


      • Anonyymi
        maahan vaan kirjoitti:

        MCMK:ssa on myös kevi, esim 2x1,5 1,5S.

        Mites jos talon päässä ei keviä. Miten laittaisitte?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites jos talon päässä ei keviä. Miten laittaisitte?

        Nollaamalla.
        -kauankohan menee kun joku alkaa väittämään ettei ole sallittua


      • Anonyymi
        eipä ole... kirjoitti:

        S ei ole "kevi". S=suojamaadoitusjohdin. Johtimen värillä kyseisellä merkinnällä ei ole mitään tekemistä. Suojamaajohdin vaan sattuu yleisimmissä tapauksissa olemaan keltavihreän värinen, joten siitä varmaan sinäkin hieman ammattitaidottomampana ja vähemmän kouluja käyneenä olet saanut käsityksen, että "kevi" on synonyymi suojamaadoitusjohtimelle. Kutsut varmaan nollaakin si-johtimeksi ja vaihetta mu- ha- tai ru-johtimeksi.

        Maailma on täynnä virheitä, myös kirjoitusvirheitä. Ole sinä tyytyväinen itseesi kun olet niin virheetön. Asia tuli kyllä selväksi vaikka virhe löytyikin.

        Kevi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailma on täynnä virheitä, myös kirjoitusvirheitä. Ole sinä tyytyväinen itseesi kun olet niin virheetön. Asia tuli kyllä selväksi vaikka virhe löytyikin.

        Kevi

        2012 nöin teki. Onkohan kirjoittaja edes enäö hengissä.


    • kaapelimaa
      • kaapelimaa

        Niin ja sitä armeerausta on tehtaalla vaikea kevillä päällystää, se tehdään kytkentävaiheessa, eli keviteippi tai sukka kierretyn armeerauksen päälle. Suojajohdin/maa=kevi.


      • väärä merkintä...

      • kaapelihomo
        kaapelimaa kirjoitti:

        Niin ja sitä armeerausta on tehtaalla vaikea kevillä päällystää, se tehdään kytkentävaiheessa, eli keviteippi tai sukka kierretyn armeerauksen päälle. Suojajohdin/maa=kevi.

        Miksi se pitäisi olla tehtaalla kevillä päällystetty? Johan on todettu ettei suojamaajohdin aina ole valmiiksi kevin värinen, toki se on hyvän asennustavan mukaisesti asennusvaiheesssa sellaiseksi teipillä tai sukalla merkittävä.

        "Suojajohdin/maa=kevi"

        KeVi=KeltaVihreä (väri)
        Suojaamaajohdin=suojamaajohdin, ((yleensä) KeVi:n VÄRINEN).

        Vai pitääkö värien lyhenteistä tai kaaplien sisältämistä johtimien väreistä, kaapelityypeistä yms. vielä lisää alkeisopetusta antaa?


      • kaapelimaa
        kaapelihomo kirjoitti:

        Miksi se pitäisi olla tehtaalla kevillä päällystetty? Johan on todettu ettei suojamaajohdin aina ole valmiiksi kevin värinen, toki se on hyvän asennustavan mukaisesti asennusvaiheesssa sellaiseksi teipillä tai sukalla merkittävä.

        "Suojajohdin/maa=kevi"

        KeVi=KeltaVihreä (väri)
        Suojaamaajohdin=suojamaajohdin, ((yleensä) KeVi:n VÄRINEN).

        Vai pitääkö värien lyhenteistä tai kaaplien sisältämistä johtimien väreistä, kaapelityypeistä yms. vielä lisää alkeisopetusta antaa?

        No sinultahan se ei kylläkään luonnistu, kuten ei mikään muukaan.

        Eli suojajohdin/maa=kevi, eli keltavihreällä sukalla tai teipillä asennusvaiheessa merkattava, no mistäs sinä sitä tietäisit kun et tiedä muutakaan.


      • kaapelihomo
        kaapelimaa kirjoitti:

        No sinultahan se ei kylläkään luonnistu, kuten ei mikään muukaan.

        Eli suojajohdin/maa=kevi, eli keltavihreällä sukalla tai teipillä asennusvaiheessa merkattava, no mistäs sinä sitä tietäisit kun et tiedä muutakaan.

        Mitä minä ole tiennyt? Kerro yksi virheellinen tieto, jonka olen tänne kirjoittanut.

        Kevi=keltavihreä
        Suojmaajohdin=suojamaajohdin


      • 7+13
        kaapelihomo kirjoitti:

        Mitä minä ole tiennyt? Kerro yksi virheellinen tieto, jonka olen tänne kirjoittanut.

        Kevi=keltavihreä
        Suojmaajohdin=suojamaajohdin

        Luuletko apina ettei kukaan muu tiedä mitään, sinä se jankutat samaa skeidaa, no typerä apina kun olet.


      • kaapelihomo
        7+13 kirjoitti:

        Luuletko apina ettei kukaan muu tiedä mitään, sinä se jankutat samaa skeidaa, no typerä apina kun olet.

        Jaa, että sitten vaihdetaan nimimerkkiä kun loppuu argumentit toisella nimimerkillä. Edelleenkin mitä virheellistä tietoa tai "skeidaa" olen antanut? Sinä et ole antanut mitään tarpeellista tai oikeaa tietoa, kunhan louskutat nokkaasi, kun et itse ymmärrä suomea, etkä varsinkaan sähköasennustekniikan lyhenteistä mitään.


      • kaapelimaa
        kaapelihomo kirjoitti:

        Jaa, että sitten vaihdetaan nimimerkkiä kun loppuu argumentit toisella nimimerkillä. Edelleenkin mitä virheellistä tietoa tai "skeidaa" olen antanut? Sinä et ole antanut mitään tarpeellista tai oikeaa tietoa, kunhan louskutat nokkaasi, kun et itse ymmärrä suomea, etkä varsinkaan sähköasennustekniikan lyhenteistä mitään.

        Hyppää homohintti paskakaivoon.
        Tiedän taatusti kaikesta enempi kuin sinä homohintti paitsi sinun taipumuksistasi.


      • kaapelihomo
        kaapelimaa kirjoitti:

        Hyppää homohintti paskakaivoon.
        Tiedän taatusti kaikesta enempi kuin sinä homohintti paitsi sinun taipumuksistasi.

        :DDD Siinä meillä sähköammattilainen isolla A:lla. Tämä mies tietää kaiken, muut ei mitään. Ja ikää oli? 15? Sitten jos yläasteen jälkeen pääset amikseen (noilla tietämyksillä ei tee tiukkaakaan) ja sieltä valmistut niin kaltaisillesi ammattilaisille kyllä riittää töitä. Siellä vaan huudat asiakkaalle että hyppää hintti paskakaivoon, minä olen ammattilainen ja tämä tehdään näin! Ja työmaita riittää.


      • kaapelimaa
        kaapelihomo kirjoitti:

        :DDD Siinä meillä sähköammattilainen isolla A:lla. Tämä mies tietää kaiken, muut ei mitään. Ja ikää oli? 15? Sitten jos yläasteen jälkeen pääset amikseen (noilla tietämyksillä ei tee tiukkaakaan) ja sieltä valmistut niin kaltaisillesi ammattilaisille kyllä riittää töitä. Siellä vaan huudat asiakkaalle että hyppää hintti paskakaivoon, minä olen ammattilainen ja tämä tehdään näin! Ja työmaita riittää.

        Sinä hintti tiedät vaan hoonaamisen alkeet toisen hintin kanssa, no se olkoon hommasi, homo.
        Mutta minäpä olenkin sähköalan ammattilainen, joten maakaapelipäätteitä tehdessäni teippaan tai sukitan armeerauksen kevi teipillä tai sukalla merkiksi siitäkin että se on suojamaa.


      • kaapelihomo
        kaapelimaa kirjoitti:

        Sinä hintti tiedät vaan hoonaamisen alkeet toisen hintin kanssa, no se olkoon hommasi, homo.
        Mutta minäpä olenkin sähköalan ammattilainen, joten maakaapelipäätteitä tehdessäni teippaan tai sukitan armeerauksen kevi teipillä tai sukalla merkiksi siitäkin että se on suojamaa.

        Rautaiselta ammattilaiselta todella kuulostatkin. Minä en jaksa enempää kaltaistesi nulikoiden kanssa vääntää, mutta kuten nulikoiden aina, on sinunkin sorruttava alatyyliin kun tietämys ja argumentit ovat lopussa, ja jonkin infernaalisen voitontunteen kokeaksesi todennäköisesti samalla tyylillä saatava sanoa viimeinen sana, jolloin tunnet voittaneesi jonkin kilpailun ja voit näppäimistösi ääressä ripustaa mitalin kaulaasi ja pitää itseäsi jonain kuninkaana, joten se sinulle suotakoon. Eiköhän tämä keskustelu osaltani ollut tässä, joten hyvää jatkoa sinulle, arvoisa ammattilainen.


      • hertzi1
        kaapelihomo kirjoitti:

        Mitä minä ole tiennyt? Kerro yksi virheellinen tieto, jonka olen tänne kirjoittanut.

        Kevi=keltavihreä
        Suojmaajohdin=suojamaajohdin

        Oikeassa olet, kevi on kevi vaikka voissa paistais, siis KeltaVihree käytetään aina kuvaamaan suojamaata, ei muussa käytössä koskaan.
        Suojamaa yleisesti merkittynä PE TN-S jäjrjestelmässä ja TN-C on PEN.
        Maakaapeleissa yleisesti konsentrinen suoja, josta surrataan suojamaa ja merkataan kevi teipillä.


    • tönkköä luettevaa

      Nut multa meni maha kuralle kun luin näitä teidän "asiantuntijoiden juttuja". Pitää mennä paskalle ja siivoon housut.

    • Safetylast

      Kyllä ne on kevi-teippejä oli ne sitten vaaleansinisiä tai tummanharmaita. Sähkömiehet ei yleensä käytä kuin kevi-teippiä. Se on samanlainen juttu kuin nitto ja scotch ja mitä niitä muita merkkejä onkin.

      • ohms lag

        KEVI TEIPPI ON KELTAVIHREÄ,EIKÄ MINKÄÄN MUUN VÄRINEN!! OLEN OLLUT ASENTAJANA 32V,ETTÄ KYLLÄ MÄÄ TIEDÄN!


      • joka lähtöön
        ohms lag kirjoitti:

        KEVI TEIPPI ON KELTAVIHREÄ,EIKÄ MINKÄÄN MUUN VÄRINEN!! OLEN OLLUT ASENTAJANA 32V,ETTÄ KYLLÄ MÄÄ TIEDÄN!

        Oikealla asentajalla on pakissa punaista, sinistä, mustaa, vihreää, keltaista ja valkoista keviteippiä. Punaista keviteippiä käytetään miinuksen maadoitukseen, mustaa taasen plussan maadoitukseen, loput ovat vapaasti valittavissa kulloisenkin direktiivin mukaan.
        Minä olen taasen ollut 33 vuotta asentajana, joten paremmin minä tiedän.


      • Fläc-mies
        joka lähtöön kirjoitti:

        Oikealla asentajalla on pakissa punaista, sinistä, mustaa, vihreää, keltaista ja valkoista keviteippiä. Punaista keviteippiä käytetään miinuksen maadoitukseen, mustaa taasen plussan maadoitukseen, loput ovat vapaasti valittavissa kulloisenkin direktiivin mukaan.
        Minä olen taasen ollut 33 vuotta asentajana, joten paremmin minä tiedän.

        Minä käytän sähkötöissä ainoastaan harmaata ilmastointiteippiä. On parasta niihin hommiin.


      • kaapelihomo
        Fläc-mies kirjoitti:

        Minä käytän sähkötöissä ainoastaan harmaata ilmastointiteippiä. On parasta niihin hommiin.

        Niin minäkin käytän sitä joka paikassa, paitsi sähköhommissa kun en osaa niitä edes tehdä. Jopa ehkäisyvälineenä kun tungen toista homoa.


      • Anonyymi
        joka lähtöön kirjoitti:

        Oikealla asentajalla on pakissa punaista, sinistä, mustaa, vihreää, keltaista ja valkoista keviteippiä. Punaista keviteippiä käytetään miinuksen maadoitukseen, mustaa taasen plussan maadoitukseen, loput ovat vapaasti valittavissa kulloisenkin direktiivin mukaan.
        Minä olen taasen ollut 33 vuotta asentajana, joten paremmin minä tiedän.

        Juu punaista keviteippiä juu.... Ja Golf mallista kuplavolkkari löytyy myös tallista 5 kpl, vai?

        Punaista "erkkaria" olen kyllä nähnyt, mutta vain keltavihreää "keviteippiä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu punaista keviteippiä juu.... Ja Golf mallista kuplavolkkari löytyy myös tallista 5 kpl, vai?

        Punaista "erkkaria" olen kyllä nähnyt, mutta vain keltavihreää "keviteippiä".

        70-luvulla punainen oli myös maadoituksen väri.


    • nööri

      Paskat te asentajat mitään tiedä!

    • pitempi oppimääräys

      mulla on keltavihreää sähköä !

      se tulee sitä keviä pitkin ja menee maahan siellä missä se katoaa näkyvistä !

      Se ontarkoitettu hautuumaan valaisimille ja rautaportin kevittmiseen.

      tämä on viimeine stantartti s242014

    • Anonyymi

      ẞerdatttff mööwwde asdr

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      325
      3203
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      223
      1994
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1612
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1427
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1309
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      284
      1243
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      1001
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      878
    Aihe