Maakaapeli rantasaunaan

sähköt saunaan

Saisin edullisesti tarkoitukseen sopivaa kaapelia, MCMK 4X10 10S (suojamaa eli kevi mukana) tai sitten AMCMK 3X16 10, kaapeleilla hivenen painoeroa joka vaikuttaa kuljetukseen ja käsittelyyn. matkaa noin 300 metriä.
Onko muuten mitään väliä kumpaa käyttää, itse valitsisin kuitenkin MCMK:n koska siinä on kevi mukana.

12

1532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samat ajatukset

      No eipä sillä silleen ole väliä, hyvä kun on kevi valmiina, minäkin laittaisin tuon MCMK:n just sen takia kun on kevi valmiina kaapelissa, tuo matka on vaan melko pitkä mut ei se haittaa, määräysten mukaan kun mennään niin OK.
      Paras on tuo kevi matkassa.

    • xyzxyzxyz

      Noilla kummallakin kaapelilla jotakuinkin sama johtokyky, joten vaaka kallistuu MCMK:n puolelle.
      Kannattaa kuitenkin asennuksen jälkeen mitata (mittauttaa) saunarakennuksessa oikosulkuvirta kun tuo matka on noin pitkä.

    • you know who...

      Arvoisa nimimerkkit "sähköt saunaan" / "samat ajatukset" alias "kaapelimaa". Provosointitarkoituksessa sitten teit tällaisen aloituksen kun ei edellinen pään aukominen näköjään riittänyt, ja vielä vastasit itse itsellesi nimimerkkiä vaihtaen. Hieno mies. Molemmissa kaapeleissa on suojamaajohtimena käytettävä konsentrinen suojajohdin, josta tehdään keltavihreää teippiä käyttämällä suojamaajohdin. Kummassakaan kaapelityypissä ei ole valmiina keltavihreää johdinta, mutta senhän sinä jo tiesitkin. Täältä tähän.

    • kuraperse

      Mittaa kuitenkin se liittymän oikosulkuvirta ja laske sitten oikosulkuvirta sielä 300m päässä.

    • kaapelimaa

      On hyvä että kaapelinvalmistaja on laittanut maakaaapeliin kevin valmiiksi, ei sitten nuo kuraperseet eikä you know who:kaan pääse erehtymää mikäli niillä mitään asiaa olisi kyseisen kaapelin käsittelyyn.

      Näinpähän tämänkin viestin.

    • kuapel

      Jos hinta suurinpiirtein sama kaapeleilla niin MCMK, kaapeleilla suurinpiirtein sama johtokyky, mutta alumiinikaapeli tarvitsee vaihtoliittimet, jos kytkentä tapahtuu vanhaan keskukseen, voi olla ongelma vaihtoliittimien sijoitus. Uusiin keskuksiin on saatavilla yleisliittimiä johon sopii molemmat (Al tai Cu).

    • Agfa

      Pikainen laskutoimitus:Tuon lähtöpään keskuksen oikosulkuvirran ollessa n.250A niin silloin voi kaapelilähdössä olla B-tyypin 16A automaattisulake ja 0,4s laukaisuehto toteutuu!!

    • kaapelimaa

      Ehdottomasti MCMK 4x10 10S nimenomaan koska on S eli kevi mukana. Kevi eli suojamaa siis siinä mukana. Kun on vielä merkintä S perässä niin meinaa juuri sitä että on suojamaa eli kevi mukana. AMCMK 3x16 10 kun ei ole S:ää perässä niin ei ole keviä mukana. Siis koska S=kevi=suojamaa. Näin se menee. 10 merkintä merkitsee vain kaapelin jäykkyyskulmaa eli kun merkintä S, eli kevi (suojamaa) puuttuu niin ei voi käyttää. MCMK siis nimenomaan koska on se S eli kevi eli suojamaa mukana.

      • kaapelimaa

        Jo on nimimerkit kortilla, ihmetellä täytyy.


      • sähärit

        Jestas mikä urpo! AMCMK 3x16 10 on kylläkin PE/PEN johtimella varustettu kaapeli, jossa on kolme vaihejohdinta. Sulla on jäykkyyskulmat nyt vaan housuissasi, ei pitäisi avautua täällä jos ei tajua mistä puhuu.

        MCMK 4X10 10, tässäkään kaapelityypissä ei kyllä ole mitään keviä mukana, vaikka siinä onkin sininen N-johdin ja PE-johtimena toimiva kuparisukka mukana.

        Tuo AMCMK on varmaan puolet halvempi kuin tuo MCMK eli käyttäisin kyllä AMCMK tyyppiä noin pitkälle matkalle. Sauna mökille pitää kuitenkin vetää oma maadoitusjohdin vielä sinne mökin nurkalle, joten sieltä saunamökin sähkötaululta saa sitten käyttöön PE ja N johtimet kuten asiallinen asennus tarvitsee. Alkuperäisen kysyjän kannattaisi pyytää jotain ammattilaista käväisemään kohteella antamassa pari arvokasta neuvoa ennen kuin alkaa tekemään mitään älyttömiä maallikkovirityksiään.


    • Kaapelimaa

      Ja muovikuorenjätteestä voi tehdä kuraperseelle paskaraapan..

    • Noinkin...

      Jos alumiinikaapeli,niin AMCMK 4X16 10, eli 5-johdinta, kaapelin paksuus riippuu matkan pituudesta (jännitehäviö) ja lähtöpään oikosulkuvirrasta ja tietysti kohteen sähkön tarpeesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1385
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      164
      880
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      153
      758
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      756
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      614
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe