Sananen profetioista tälle palstalle

Murretaan Propaganda

Kirjoitin pitkän vastauksen Israel-profetia-aloitukseen, joka nähtävästi juuri vastaukseni jälkeen poistettiin. Koska asia on uskonnollisessa kehyksessä huomion arvoinen, haluaisin silti oman aloituksen yleisesti tästä uskonnollisesta ilmiöstä.

>>>>
Kuten dikduk kertoo. [liittyi dikdukin oivaan vastaukseen Ingenjör81:lle] Ja pari yleistä sanaa näistä "profetioista" ja niiden hyväksikäyttäjistä.

- On esimerkillistä propagandaa copy-pastettaa pitkiä listoja. Paljon tehokkaampaa kuin lyhyitä, hyvin perusteltuja listoja. Miksi? Koska onhan se nyt turhauttavaa etsiä jokainen raamatunkohta käsiinsä, etsiä taustatieto netistä (jos sitä ei ole valmiina päässä) ja kumota typeryydet yksi kerrallaan. Mielummin jättää monituntisen homman sikseen, mistä ko. propagandhi tietenkin saa vettä myllyynsä ja tuntee olonsa voittajaksi.

- Itsensä toteuttava ennustus, kuten yllä mainittiinkin. Jos minä teen jotakin, voin päätellä siitä muiden suhtautumista tekooni, ja tehdä "ennustuksen". Kun muut tekevät minulle jotakin, minä voin päätellä siitä, mitä minulle tulee tapahtumaan. Jos minulla on jokin päämäärä (esim. Karjalan palauttaminen), niin kannattaa toimia sen mukaan, ja tehdä ennusteitakin niiden toimien mukaisesti. Varmuuden vuoksi kannattaa tehdä häilyviä ennusteita kumpaankin suuntaan. Mistä pääsemmekin seuraavaan kohtaan:

- Kannattaa kattaa mahdollisimman monta vaihtoehtoa. Jos kotiin kaipaava kansa tekee lauluja kotimaastaan, mitä ilmeisimmin kokoelmasta löytyy säkeitä, joissa itketään sitä että on tullut ajetuksi pois, eikä voi unohtaa alkuperiään. Kotiinpaluusta ei tarvitse sanoa mitään. Mutta se esitellään toisessa laulussa. Maalaillaan näkymiä siitä, minne mennään, miten mennään, miten päämäärässä toimitaan jne. Varmoja osumia joissain kohtaa. Kyllä maailmassa kansoja riittää, jotka ovat hekumoineet "kotiinpaluusta", tehneet lauluja, kirjoja, runoja ja taidetta kansansa kohtaloista. Niin ovat nämä Karjalan palautuksesta haaveilevatkin, omalla tasollaan, tehneet juuri samaa kuin mistä nämä raamatulliset profetiat puhuvat. Tietenkään tilanne ei ole sama, koska todennäköisyys saada valtuutus rajan takaiseen alueeseen on hiukkasen pienempi kuin suurvaltojen tukeman kansakunnan. Mutta monissa yhteyksissä analogioita voi vetää. Olen seurannut kyseenomaista keskustelua läheltä, sillä eräs sukulaiseni on erittäin aktiivinen sillä saralla.

- On oivallinen menetelmä muuttaa kylmiä faktoja juuri sen verran, että ne voi laittaa "Tulkinta" -kategorian alle. Tulkinnallehan ei kukaan voi oikein väittää vastaankaan, etenkään jos on kyse uskonnollisesta tulkinnasta, koska sille on usein sallittu erityisasema, että sen ei edes oleteta olevan oikeassa.

- Toisto on erittäin tärkeää. Jos tuhannesta "profetiasta" kolmesataa sanoo suurinpiirtein samaa, ne kannattaa laskea erillisiksi profetioiksi, koska siten saamme järisyttävämmän todisteen! Paitsi että emme ihan oikeasti saa.

>>>>>

Tässä vain pari seikkaa, jotka täytyy pitää mielessä, kun näitä tupsahtaa palstoille kerta toisensa jälkeen. Harrastakaa itsekritiikkiä! SItä opetetaan nykyään jo peruskoulussakin, eikä sen opetteleminen ole koskaan liian myöhäistä!

1

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dikduk

laitan tähän nyt vielä vastaukseni juutalaisten säilymiseen diasporassa., ehkä ylläpito sen sallii, olin sitä juuri kirjoittamassa kun pääteksti häipyi.
      Juutalaiset säilyivät koska haajannus oli vapaaehtoinen , suuri ja hyvin organisoitu diaspora oli olemassa jo ennen kuin Palestiinan juutalaiset hävisivät kapinansa.Oma kulttuuri ja uskonto auttoivat säilymisessä, uskontoa ei kristittyjen vainoista huolimatta vaihdettu ja uskonto oli sellainen että se ylläpiti ja arvosti oppia ja koulutusta. Myös se että kristityt usein eristivät juutalaiset muista yhteiskunnasta edisti säilymistä, ei juuri ollut mahdollisuuksia sulautua muihin kuin uskontoaan vaihtamalla ja siihen harva ryhtyi enen kuin 1800 luvun Euroopassa jolloin kääntyminen yhä oli ainoa tapa päästä opiskelemaan yliopistoihin joissa jo alettiin tehdä nykyaikaista tiedettä tai osaksi kulttuurielämää .

Nyt kun juutalaiset ovat vapaita , assimilaatio on hurjaa ,suurin osa juutalaista diasporassa mm valitsee ei-juutalaisen puolison pohjoismaissa käytännössä lähes jokanen .Suomessa on viime vuosikymmenten aikaan solmittu alle 10 avioliittoa joissa molemmat osapuolet ovat olleet juutalaisia.Vapaissa oloissa juutalaisuus ei ehkä olisi säilynyt siitä on esimerkkejä aiemmilta ajoilta maista joissa juutalaisia ei koskaan vainottu (Kiina ,Intia ).Ei tarvita ihmeitä selityksiksi millekään näistä tapahtumista. .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1652
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1488
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      901
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      859
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      811
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      776
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      728
    8. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      728
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      720
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      690
    Aihe