Nostakaa pienet koirat syliin.

hullutonlopetettava

Suosittelen aina, kun epäilet vastaantulevan suuren koiran olevan aggressiivinen, nostamaan oman pienen koiran syliin. Näin minä toimin. Valtaosa koirista ei ole aggressiivisia ihmistä kohtaan, ja usein se että koiran pitäisi hyökätä ihmistä päin saavuttaakseen pienen koiran, rauhoittaa koiraa. On ihan selittelyä, että tämä ylösnostaminen provosoisi koiran hyökkäämään. Jos koira tällöin hyökkää, olisi se hyökännyt muutenkin tai ainakin ollut erittäin suurena uhkana pienen koiran hyvinvoinnille.

Ennen kaikkea, nostan koirani ylös siksi, että mielestäni on parempi, että aggressiivinen koira hyökkää minun (ja koirani) kimppuun kuin vain koirani kimppuun. Näin sanktiot koiraa vastaan ovat suuremmat. Ihmistä vastaan hyökänneen koiran lopetusta voi jopa vaatia ihan poliisin kautta. Suosittelen! Normaali, tasapainoinen koira ei hyökkää, vaikka pieni koira olisi sylissä.

27

949

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olemme yhtämieltä

tavoitteista. Mutta emme välttämättä keinoista joilla tavoitteeseen päästään.

Minun keinoni on ollut
      a) opettaa oma koira sietämään muiden läheisyyttä provosoitumatta ja provosoimatta
      b) olla itse se puruluu tarvittaessa joka ottaa hyökkäyksen vastaan ja pysäyttää sen. Sekä ellei tämä onnistu, käyn paikkuttamassa lekurilla haavat.

Nähdäkseni ap, pystyisit paremmin puolustamaan koiraasi, mikäli et nostaisi sitä syliisi. Iso, aggressiivinen koira kaataa teidät molemmat helposti, jonka jälkeen on koirasi aivan omillaan. Et ehdi hoota sanoa moilasesta, saati nousta, kun iso on jo ravistellut pienen hengiltä.
      Suositeltavampaa on sen sijaan tilanteessa ottaa koira taakse suojaan ja valmistautua pysäytykseen. Onnistuu kaulapantaan tarttumalla ja sen puuttuessa niskavilloista kiinni ottamalla ja molemmissa tapauksissa joko maahan painamalla tai sitten käsivarren mitan päässä roikottaen. Myös hännästä tai takajalasta roikottaminen on mahdollinen ote jos voimaa itselläsi riittää. Tämän epäonnistuessa suojaa koiraasi omalla ruumillasi ja ota iskut kehoosi. Kuten varmaan olet havainnut, niin ihmisen paikkuuttamien tulee kuitenkin halvemmaksi kuin eläimen omalla lekurillaan. Ja kuten sanoit, niin ihmiselle tuotetut vammat saavat hyökkääjälle helpommin kuolemantuomion.

Vielä ennen näitä suojaus ja siilipuolustusjuttuja kannattaa tehdä muutama temppu. Eli karjaiset vieraan koiran lähestyessä ja toinen on valehyökkäys. Karjaisun hyöty on siinäkin että silloin omistajaan ehkä tulee liikettä toisella tavalla. Lisäksi esim saksanpaimenkoira on niin käskyille altis että seis-karjaisu saattaa tehota(on minulla tehonnut). Ja valehyökkäyksellä saat sellaiset irtokoirat hätistettyä jotka tietyissä oloissa saattaisivat hyökätä.

• 2 koiran omistaja

Älkää nyt herranjumala nostaki niitä pikkufifejänne syliin!Syliin nostamalla opetatte ne vain pelkäämään isoja koiria.Lisäksi joillaki koirilla herää saalistusvietti kun näkee sylissä jotain.Itselläni on 2 koiraa: seropi & sakemanni.Kerran olin siskoni kanssa lenkillä koirineen.Vastaan tuli 2 teiniä pikkufifin kanssa.Toinen nosti fifin syliin.Oma sakemannini huomas toisen teinin sylissä jotain & sillä heräsi saalistusvietti.ONNEKS omani oli remissä,niin mitään ei tapahtunu.

• miten voi koiran metsästysvietti herätä ihmisen sylissä olevaan karvatuppoon??
        miten voi koiralle tulla mieleen käydä päin ihmistä jos tällä sattuu olemaan joku karvalelu sylissä??
        miten voi tulla tavoitteeksi tavoitella vieraan ihmisen sylistä yhtään mitään??

ELLEI omistaja provosoidu itse jatkuvasti omasta mielestään muiden vääränlaisista menetelmistä ja vahvista koiriensa huonoa käytöstä...:
        2 koiran omistaja:n ja muiden vastaavien koiriensa käytöstä hallitsemattomien kannattaisi ottaa ne omat koirat ensin hallintaan ja opettaa kulkemaan hyökkäilemättä, ja miettiä omaa käytöstään millä on hyökkäilyn aiheuttanut ja kouluttaa riittävästi koiriaan, ettei ihmisten tarvitsisi miettiä kaikenlaisia suojautumiskeinoja hyökkäävien koirien varalta.

• Olisi kyllä kannattanut harkita jotain helpompaa rotua,kuin sakemanni,jos koiraa ei osaa hallita...Jos koira on hallinnassa,se ei yritä lähteä,on se kiinni tai auki.
        Yleensä liike laukaisee saalisvietin,ja jos se koira siellä sylissä on,niin vähemmässä määrin se siellä pinkoo...Maassa enemmänkin.
        Ja se on ihan sama,kantaako niitä moppejaan pään päällä vai missä,kun jokaisen pitää se oma koira hallita,herää niillä tai on niillä runsas saalisvietti vai ei.

• 2 koiran omistaja
        suomutaa kirjoitti:

miten voi koiran metsästysvietti herätä ihmisen sylissä olevaan karvatuppoon??
        miten voi koiralle tulla mieleen käydä päin ihmistä jos tällä sattuu olemaan joku karvalelu sylissä??
        miten voi tulla tavoitteeksi tavoitella vieraan ihmisen sylistä yhtään mitään??

ELLEI omistaja provosoidu itse jatkuvasti omasta mielestään muiden vääränlaisista menetelmistä ja vahvista koiriensa huonoa käytöstä...:
        2 koiran omistaja:n ja muiden vastaavien koiriensa käytöstä hallitsemattomien kannattaisi ottaa ne omat koirat ensin hallintaan ja opettaa kulkemaan hyökkäilemättä, ja miettiä omaa käytöstään millä on hyökkäilyn aiheuttanut ja kouluttaa riittävästi koiriaan, ettei ihmisten tarvitsisi miettiä kaikenlaisia suojautumiskeinoja hyökkäävien koirien varalta.

suomutaa : Tosta jutusta,jonka kerroin,on aikaa 2v (sakemanni oli tuolloin vasta reilu vuotikas) Omani ovat paremmin hallinnassa ku monet lattiamopit yhteensä.Omaani voin pitää irti,ILMAN että yrittää lähteä yhtään mihinkään.Ja asutaan maalla,jossa naapurit ei ihan lähellä.Kaupungissa & taajama-alueella koirani ovat kytkettyinä & hallinnassa

• Hämmentynytt

Miten pitää sitten käyttäytyä jos sinulla on pieni koira ja vieras koira on oikeasti aggressiivinen koiraasi kohtaan, eivät kyllä oikeassa elämässä kovin usein ole mutta tämä on oletettu tapaus.

Itse ajattelisin pitää itseni koirien välissä mutta koirathan tunnetusti ovat nopeampia kuin ihmiset joten kannattaisiko?

• rob/roy

No, mites sitten sen sylikoiran käytös? Otetaanko se syliin siksi, että se räkyttää vastaantulevalle koiralle? Jos räkyttää, tuo korkealle nostaminen on erityisen provosoivaa, sieltä ylhäältä räkyttää, jolloin on ison koiran todella vaikeaa olla ottamatta kantaa moiseen hävyttömyyteen.

• Ärsyttäväääääää

Niinpä! Näitä näkee tosi paljon. Se oma pikkukoira nostetaan syliin ja viis veisataan siitä miten se siellä käyttäytyy. Kun onhan se iso koira niiiiin paha kuitenkin.

Pikkukoiran omistajat aina puolustelevat koiransa käyttätymistä. Kun kerran iso koira melkein puri.... Mitähän siitä tulisi, jos ison koiran omistajat puolustelisivat koiriaan, että kun kerran pikkukoira sille niin hampaat irvessä rähisi. Varmaan olisi purrut, jos olisi päässyt, niin siksi se nyt inhoaa niin kaikkia pikkukoiria.

Jos pelkäät isoja koiria, niin älä hanki koiraa. Teet vain koirallesi karhunpalveluksen tartuttamalla siihen pelon omia lajitovereitaan kohtaan.

Meidän kultsit nyt eivät edes ymmärrä mikä noita pikkurähisijöitä vaivaa, mutta tuon pennun kanssa kyllä joskus ärsyttää nimenomaa ne omistajat, jotka antavat niiden rauhassa näyttää muille koirille keskaria sieltä sylistä.

• Pitkälti samaa mieltä eli tuossa syliinnostossa.Paras tapa lähinnä siksi,että koiran kynnys käydä kiinni ihmiseen on huomattavasti suurempi,kuin lajitoveriin.
      Se,että ottaa sen tirrin sinne taakse,on teoriassa hyvä,mutta käytäntö onkin toinen.
      Eli kuinkahan monella se mahtaa siellä käskystä pysyä...
      Varsinkin jos täpäkkä tirriäinen,niin kyllä se sieltä saattaa ampua,kuin leijona,koostaan huolimatta,ja sitten vitsit onkin vähissä...
      Jos sitä tirriä siellä pitäämään joutuu,ja toisella ottaa kyykyssä vastaan sen ison koiran naamat vastakkain,niin silloin mennään jo aika riskirajoille.

Silloin jos tirri pysyy takana,niin on jo mahdollisuus napata kiinni se hyökkäävä,mutta mikään helppo tehtävä sekään ei ole.

• aloittaja..........

Minun koirani ei hauku koskaan toisille koirille. Koirani ohittaa kauniisti minun puolellani, eli eri puolella kuin toinen koira on. Se ei ole edes kiinnostunut muista koirista kuin tutuista kavereista. Mielestäni tuo, että menisi itse väliin tai yrittäisi estää toista koiraa, on ihan ok, mutta henk.koht. olen 160cm pienikokoinen nainen ja oma kynnykseni ottaa ketään vierasta koiria vaikka jaloista kiinni, on aika korkea. Lisäksi oma koirani lähtisi varmasti juoksemaan pakoon, jos suuri koira hyökkäisi :-) Eli jos itse keskittyisin hyökkäävään koiraan, niin tuskin koirani paikoillaan pysyisi takanani.

Mutta siis itse toimin näin ja ihan siitä syystä, että asuinalueellani on oikeasti aggressiivisia koiria, jotka näyttävät tulevan pienen koirani päälle, joka ei niitä mitenkään provosoi. Tämä on mielestäni paras keino suojella koiraani ja myös juurikin siksi, että hyökkäävän koiran pitäisi hyökätä myös minun kimppuuni jos haluaisi koirani kimppuun. Suurin osa koirista ei kyllä hyökkää ihmisen sylissä olevan pienen koiran kimppuun ja jos hyökkää, niin mielestäni koira on oikeastikin aggressiivinen ja on vain oikein, että se puree myös minua jolloin case on kerralla kaksi kertaa vakuuttavampi. Mitään metsästysviettejä tämä ei normaalissa koirassa herätä ja jos herättää, kuten edellä sanottiin, pitää omistajan oma koiransa hallita niin hyvin ettei mitään tapahdu. Olen itseasiassa sitä mieltä, että mikään mitä joku muu tekee, ei saisi olla syy tai puolustelu koiran hyökkäykselle, edes pienen koiran haukku. Kyllä koiran pitää olla joko niin hyvin hallinnassa, ettei se pääse hyökkäämään tai niin hyvin sosialistettu ja käyttäytyvä, ettei tulisi mieleenkään hyökätä (normaalit koirat).

• Noin opetat vain oman koirasi pelkäämään suuria koiria. Tuossa ei ole mitään tolkkua. Onneksi omat suuret koirani tykkäävät ehkä jopa enemmän pienistä koirista niin ei tarvitse kukkahattutätien meidän takia sekoilla.

• Minpin4Ever

Minulla on pieni koira, nyt jopa kaksi joista toinen vielä pentu. Koirani luottaa minuun tilanteessa kuin tilanteessa, se nähtiin kun lenkillä karjalankarhukoira halusi syödä koirani aamiaiseksi. Omistajat (kyllä kaksi dodoa oli hihnan toisessa päässä) pinnistelivät pitääkseen koirastaan kiinni, kuitenkin eivät oikein onnistuneet. Kyseessä oli tiukka ohitus vilkkaan tien sivukäytävällä, olisin vaihtanut kadunpuolta kun näin koiran elekielestä mitä mieltä oli meistä- jos olisin voinut. Mutta eipä siinä muuta kuin asettauduin koirien väliin ja lähdimme ohittamaan mahdollisimman kauas koirakosta. Omistajat yrittivät pidellä koiraa ojan puolella kun yhtäkkiä tunnenkin nappauksen käsivarresta. Onneksi ei saanut kuin hihaa suuhun ja mielummin sitä kuin koirani. Koska olin rauhallinen ja varma, koirani ei edes säpsähtänyt tapahtuneesta eikä ole pelännyt senkään jälkeen isompia koiria.
      Irkokoiria kun tulee vastaan niin asetun koirani eteen ja blokkaan irtokoiraa ja koirani pysyy juuri takanani, tietäen että minulla on tilanne hoidossa.
      Luottamussuhde vaatii työtä mutta on ehdottomasti sen arvoista :)

• aloittaja..

Ei minun koirani pelkää suuria koiria. Koira on kuusi ja puoli vuotta ja olen nostanut sen syliin kolme kuukautta vanhasta, jos epäilen että vastaantuleva on aggressiivinen tai tiedän kokemuksesta. En siis tee näin läheskään kaikkien suurten koirien kohdalla. Koirani on todella tasapainoinen, eikä minkäänlaisia käytöshäiriöitä ole ollut. Taas syyllistetään pienen koiran omistajaa, vaihteeksi voisi kääntää katseen sinne päin missä palaa. Aggressiivisia koiria on ja se ei ole minun kuvitelmaani.

• Rotu on...

joko mainitsisit minkä rotuinen se koirasi on, et egostahan se on kiinni
        eikä koko ratkaise miten toiset koirat reakoivat koiraasi.

• nosto liika provo?

Mites selitätte sen sitten, kun omani (iso rotuinen) ei päästä pihaustakaan jos pieni koira tulee vastaan, katsoo vain häntä heiluen, MUTTA jos tämä fifin omistaja päättää ottaa koiransa syliin, omani saa kauhean hepulin ja raivoo kuin mielipuoli (raivoaminen tapahtuu myö oma kokoisille koirille - mutta pienille vain silloin jos ne nostetaan syliin)??

• ...

Selitys on yksinkertainen: Koirasi häiriintyy (ahdistuu, stressaantuu) syystä tai toisesta, kun toinen nostetaan syliin ja aloittaa rähinän. Aivan kuten syystä tai toisesta rähisee kokoisilleen vastaantuleville.

Selitys on siis sinun koirasi opettamattomuudesta, tottumattomuudesta, kokemattomuudesta tiettyihin tilanteisiin, ei suinkaan liity mitenkään siihen pieneen koiraan.

• Komppaan kolmea pistettä.
        Jos koira rähisee,niin koulutuksen ja hallinnan puute.Ei siinä sen enempää selittelyä.

Itse en kyllä ymmärrä,miten se,että koiran ottaa syliin,jos niinkin harvinainen tapahtuu,että joku hyökkää,tekee koirasta omistajan opetuksella pelkäämään muita.
        Kyllähän noita pikkutirrejä välillä kannellaan muutenkin,ja useammin,kuin tuollaisessa tilanteessa.
        Tuon logiikan o_O mukaan ne sitten oppii pelkämään vaikka linja-autoja,ovia,kaikenkokoisia koiria (näyttelyt) ym.ym. :D

• nosto liika provo?
        molossi kirjoitti:

Komppaan kolmea pistettä.
        Jos koira rähisee,niin koulutuksen ja hallinnan puute.Ei siinä sen enempää selittelyä.

Itse en kyllä ymmärrä,miten se,että koiran ottaa syliin,jos niinkin harvinainen tapahtuu,että joku hyökkää,tekee koirasta omistajan opetuksella pelkäämään muita.
        Kyllähän noita pikkutirrejä välillä kannellaan muutenkin,ja useammin,kuin tuollaisessa tilanteessa.
        Tuon logiikan o_O mukaan ne sitten oppii pelkämään vaikka linja-autoja,ovia,kaikenkokoisia koiria (näyttelyt) ym.ym. :D

noh, koirani onkin 10kk ja muita koiria tulee aniharvoin vastaan lenkeillä. Hyvällä tuurilla 1 per viikko ja silloinkin yleensä joku remmiräyhä ni se o pikkase vaikee kouluttaa olee nätisti hihnassa ohitusten aikana, varsinkin kun täällä ei ole mitään koirapuistoja tms niin sosialistuminenkin on miinuksen puolella

• ison arskan kanssa

Itsellä isohko uros, rauhallinen ohituksissa ja koulutettu, mutta itseäni silti aina pikkasen pelottaa ohittaa pieniä koiria, sillä ne usein saavat hirveän raivohepulin ja kelahihnassa pääsevät jopa ihan lähelle. Onneksi ei koirani ole koskaan tehnyt kellekään mitään, nyt 6v ja aina sujunut hyvin, mutta jos se joku kerta suuttuisikin naamalle hyppivälle pikkuiselle, niin minun vikanihan se sitten olisi. Eihän pikkukoirat tai niiden omistajat koskaan tee mitään väärin.
      Olen siis samaa mieltä aloittajan kanssa: Nostakaa syliin, niin se ei pääse ihan iholle räksyttämään.

Muutoin oikeaoppinen ohitus sujuu näin: Ota hihna lyhyelle, koira omalle puolellesi niin, että olet itse koirasi ja vastaantulevan koirakon välissä. Älä jää töllistelemään, vaan reippaasti vain. Äläkä päästä hihnaa löysälle heti ohituksen jälkeen, ettei koirasi kierrä takaa ohitetun koiran persuksiin.

Aloittaja kertoi toimivansa juuri noin ja siitä hänelle isot kiitokset. Kunpa olisi useampia yhtä fiksuja koiranomistajia tuolla liikenteessä.

• mindeeh

itse otan chihuahuani syliin jos alkaa muille rähisemään. heti kun on sylissä, niin loppuu rähiseminen.

• Häiriköintiin kylläs

Täytyy sanoa, että minunkin mielestä olisi paras jos pienet nostettaisiin syliin, ettei ne pääse liian lähelle räkyttämään. Törkeää, että päästetään koira ihan eteen riehumaan. Jos iso koira tekisi niin, niin siinähän olisi pikkukoiran omistaja jo poliisia soittelemassa ja lopetusuhkailuja huutamassa.
      .
      Pienetkin koirat pitää kouluttaa ja niille pitää antaa virikkeitä ja aktiviteetteja. Jos et välitä sitä tehdä, niin pidä sitten muulla tavoin huoli, ettei koirasi pääse häiritsemään muita koiria. Nosta sitten vaikka syliin (vaikka olisi sateista ja kuraista), jotta muut saavat ohittaa rauhassa. Et saa päästää koiraasi kiusaamaan muita, oli se sitten kuinka pieni ja "vaaraton" tahansa.
      Sama koskee irrallaan pidettäviä pikkukoiria. Omistajansa mielestä kaikkien kuuluu vain ilahtua kun heidän suloinen mussunkansa ei tottele ja juokseekin vieraan koiran luo. Koira ei saa lähestyä vieraita koiria. Jos koirasi ei tottele, älä päästä sitä irti julkisilla paikoilla. Tämä koskee ihan kaiken kokoisia koiria ja myös niitä "kilttejäkin".

• Nyt tarkkana

Aloittaja on niin väärässä kuin vain voi olla. Koiria ei koskaan pidä nostaa syliin sillä nehän vetävät siitä sen johtopäätöksen että tilanteessa on jotain pelättävää.

Pitää olla itse rento ja antaa koiran olla maassa, jotta se aistii ihmisen käytöksestä, että tilanne on ihmisen hallinnassa. Näin koirakaan ei koskaan kuvittele että sen täytyisi ottaa pomon roolia kohtaamistilanteissa ja muutenkaan.

Jos vieras koira on aggressiivinen, silloin ihmisen täytyy puolustaa omaa koiraansa eikä toisinpäin. Tarvittaessa vaikka monottaa hyökkäävää koiraa tai jos arvelee että se riittää niin karjaista pirusti ja häätää vieras koira oman "lauman" luota pois.

Koirasi menettää luottamuksen sinuun jos otat sen syliin ja muutenkin olet hermostunut.

Juuri tuolla tavalla että koiria otetaan syliin, niistä tehdään remmirähjääjiä ja hermoheikkoja räköttäjiä.

• Koi_ruus123

"Juuri tuolla tavalla että koiria otetaan syliin, niistä tehdään remmirähjääjiä ja hermoheikkoja räköttäjiä."

Olen samaa mieltä. Jos minulla olisi pieni koira, se saisi ohitustilanteissa kulkea vierelläni samalla lailla kuin isompikin koira ja kouluttaisin sen muutenkin aivan samoin.

Tarkoittikohan aloittaja vastaantulevalla aggressiivisella koiralla irto olevaa koiraa vai hihnassa olevaa...? Jos vastaantulija olisi irti, silloin ottaisin pienen koiran syliin, jotta voisin suojella sitä parhaani mukaan), mutta normaalissa ohitustilanteessa pienenkin koiran paikka on maassa.

Toisaalta jos joku ottaa pikkukoiran syliin ja koira alkaa siellä räkyttää, mitä väliä sillä on? Se osoittaa vain pikkukoiran omistajan tyhmyyden. Jos vastaantuleva iso koira provosoituu tästä räkytyksestä (olipa pikkukoira sylissä tai ei), kannattaisi ison koiran omistajan miettiä, miten kouluttaa oman koiransa. Jokainen on vastuussa vain OMASTA koirastaan. Koiran pitää käyttäytyä kunnolla, vaikka joutuisi ohittamaan kymmenen jonossa kulkevaa ihmistä, joista jokaisella on sylissään räkyttävä pikkukoira.

• "Koiria ei koskaan pidä..." Eli jos menen esim. täpötäyteen linja-autoon pikkukoiran kanssa,ja pidän sen sylissä,niin oppiiko se pelkäämään kuskia,linja-autoa kaikkia ihmisiä,linja-auton penkkejä vai mitä?
        Entä jos pidän pikkukoiraa sylissä esim.ennen tottelevaisuuskoetta,niin alkaako se pelätä lähellä olevia ihmisiä,koiria,puita,koko paikkaa vai mitä?

• Koi_ruus123
        molossi kirjoitti:

"Koiria ei koskaan pidä..." Eli jos menen esim. täpötäyteen linja-autoon pikkukoiran kanssa,ja pidän sen sylissä,niin oppiiko se pelkäämään kuskia,linja-autoa kaikkia ihmisiä,linja-auton penkkejä vai mitä?
        Entä jos pidän pikkukoiraa sylissä esim.ennen tottelevaisuuskoetta,niin alkaako se pelätä lähellä olevia ihmisiä,koiria,puita,koko paikkaa vai mitä?

Eiköhän tuon kirjoittaja tarkoittaja kuitenkin tarkoittanut ihan sitä, että pelottavassa tilanteessa koiraa ei kannata nostaa syliin. Jos koiraa paapotaan aina sen pelätessä jotain, pelko vain vahvistuu.

Jos pikkukoira näyttää pelkäävän vieraita ihmisiä/koiria/puita ennen tottevaisuuskoetta, sitä ei kannata nostaa syliin. Koiralle tulee sellainen olo, että tilannetta pitää oikeasti pelätä, koska omistajakin yrittää rauhoitella koiraa. On parempi totuttaa koira sen pelkäämään asiaan pikkuhiljaa, ensin kauempaa katsellen ja sitten lähempää. Lyhyesti sanottuna: asioista ei saa tehdä liian isoa numeroa.

Sama juttu pätee isoonkin koiraan: jos koira pelkää vaikka ilotulitteita ja omistaja alkaa paapoa sitä, pelko vain pahenee.

• Koi_ruus123 kirjoitti:

Eiköhän tuon kirjoittaja tarkoittaja kuitenkin tarkoittanut ihan sitä, että pelottavassa tilanteessa koiraa ei kannata nostaa syliin. Jos koiraa paapotaan aina sen pelätessä jotain, pelko vain vahvistuu.

Jos pikkukoira näyttää pelkäävän vieraita ihmisiä/koiria/puita ennen tottevaisuuskoetta, sitä ei kannata nostaa syliin. Koiralle tulee sellainen olo, että tilannetta pitää oikeasti pelätä, koska omistajakin yrittää rauhoitella koiraa. On parempi totuttaa koira sen pelkäämään asiaan pikkuhiljaa, ensin kauempaa katsellen ja sitten lähempää. Lyhyesti sanottuna: asioista ei saa tehdä liian isoa numeroa.

Sama juttu pätee isoonkin koiraan: jos koira pelkää vaikka ilotulitteita ja omistaja alkaa paapoa sitä, pelko vain pahenee.

Mutta kun se ei vaikuta mitenkään,jos koiraa nostetaan syliin pelottavassa tilanteessa.
        Koska,kun pikkukoirista puhutaan,niin niitä nostellaan normistikkin syliin ;)
        Eri asia olisi,jos niitä nostettaisiin VAAN esim.yhdessä tilanteessa ja vielä säännöllisesti,niin silloin tilanteesta tulee hallitseva.Tosin ei välttämättä silloinkaan,koska viime kädessä merkitsee niin omistajan käytös siinä tilanteessa(mitä tilaa välittää koiralleen),kuin myös koko suhde ylipäätään.Tämä on siis pointti ;)
        Paapominen ja syliin nosto tai sylissä pito,on ihan eri asia.

"Jos pikkukoira..." Ymmärsit pointin väärin.Kyse ei ollut siitä,että koira pelkää niitä ja nostetaan siksi syliin,vaan kysymys koski,että pelkääkö se sitten kaikkea mitä ympärillä on,jos se nostetaan syliin...
        Eli toisen sanoen,millä logiikalla koira oppii pelkäämään(ei siis puhuttu mistään olemassa olevasta pelosta) vaikka maassa olevia kiviä,kun se on normistikkin sylissä tottunut olemaan ja mielentilat,suhde ym.on kunnossa...

"Sama juttu..." Ei ole.Nyt on kyse olemassa olevasta pelosta,joka on syystä tai toisesta.Ja paapominenhan on ihan oma juttunsa.Se on tietty tapa toimia,mutta se ei ole synonyymi muille toiminnoille.Ei edes syliinnostamiselle.

• Al Pacino

Mulla on pienikokoinen koira, säkä 24cm. Ei tulis ikinä mieleenkään nostaa sitä syliin, vaikka kuinka pelkäis. Itse on opittava olemaan pelkäämättä ja totuteltava isompiin koiriin. Aivan turhaa paapomista. Kun taas jos omani alkaa toiselle koiralle (isommalle) rähisemään, niin tilanne on sitten siinä, me lähdemme.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      30
      3571
    2. Kukka ampu taas Kokkolassa?

T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs
      Kokkola
      9
      1628
    3. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1483
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      1300
    5. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      906
    6. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      34
      903
    7. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      242
      893
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      60
      879
    9. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      66
      864
    10. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      98
      829
    Aihe