carmin nuvi 265w - maanmittauslaitoksen ilmaiset kartat?

carmiini

Miten onnistuuko tuohon carminiin nuo kartat ja miten jos onnistuu?

13

2373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tottakai onnistuu..

      Totta kai onnistuu! Lataat karttatiedoston tietokoneelle linkistä:
      http://eivoittoa.fi/mtk/2012-08-28/mtk_suomi12.img
      Muutat tiedoston nimen mtk_suomi12.img nimeksi gmapsupp.img.

      Ostat 2GB muistikortin, joka sopii navigaattoriisi.
      Kytket muistikortin tietokoneelle joko kortinlukijan tai tuon nuvi265W navigaattorin ja USB-liitosjohdon avulla.
      Teet muistikortille kansion nimeltä garmin.
      Siirrät tuon karttatiedoston muistikortin garmin-kansioon.

      Nuvin asetuksista: Työkalut > Asetukset > Kartta > Karttainfo voit kruksata, mikä kartta on kulloinkin käytössä.

      Jos et ymmärrä ylläolevaa tekstiä, pyydä joku tietokoneen alkeita ymmärtävä tekemään se puolestasi.

      • carmiini

        Kiitos ... huomenna ostamaan vain muistikorttia ja asentamaan.


      • carmiini
        carmiini kirjoitti:

        Kiitos ... huomenna ostamaan vain muistikorttia ja asentamaan.

        Hei.. tavallinen scandisk 2g ja 4g eivät tainneet käydä, koska ei tunnista tuota muistikorttia? onkohan niin että pitää olla carminin oma muistikortti.


      • Tottakai onnistuu..
        carmiini kirjoitti:

        Hei.. tavallinen scandisk 2g ja 4g eivät tainneet käydä, koska ei tunnista tuota muistikorttia? onkohan niin että pitää olla carminin oma muistikortti.

        Kyllä sen tavallinen SD- tai micro-SD-kortti käy. (SD = Secure Digital).

        Vanhat muistikortin lukijat eivät välttämättä tunnista isoja muistikortteja, (eli 4GB tai suurempi = SDHC = Secure Digital High Capacity), koska yli 2GB-kortissa tiedostojärjestelmä muuttuu FAT16:sta FAT32:iin.
        Mutta tuon 2GB:n kortti toimii sekä vanhoissa kortinlukijoissa että myös Garmin-laitteissa.

        Tietokoneen resurssienhallinnan asetukset kannattaa laittaa niin, että se näyttää tiedostopäätteet. Eli resurssienhallinnassa Työkalut > Kansion asetukset, sieltä Näytä-välilehti ja sieltä kruksi pois kohdasta: "Piilota tunnettujen tiedostotyyppien tunnisteet . Lopuksi Käytä ja OK-painikkeet.

        Jos tiedostunnisteet eivät ole näkyvissä, niin kartan nimi sitä muuttaessa tulee väärin, eli nimeksi voi tulla gmapsupp.img.img, joka tietysti ei toimi.

        Resurssienhallinnassa navigaattori ja muistikortti näkyy näin:
        http://imageshack.us/photo/my-images/17/garmin.gif/
        Kuvassa siirrettävä levy (L:) on muistikortti (sen garmin-kansiossa on karttatiedosto) ja sen yläpuolella on Garmin Nuvi (K:)
        Kirjaimet toki voi olla toiset, kuin mitä kuvassa.


      • Tottakai onnistuu..
        Tottakai onnistuu.. kirjoitti:

        Kyllä sen tavallinen SD- tai micro-SD-kortti käy. (SD = Secure Digital).

        Vanhat muistikortin lukijat eivät välttämättä tunnista isoja muistikortteja, (eli 4GB tai suurempi = SDHC = Secure Digital High Capacity), koska yli 2GB-kortissa tiedostojärjestelmä muuttuu FAT16:sta FAT32:iin.
        Mutta tuon 2GB:n kortti toimii sekä vanhoissa kortinlukijoissa että myös Garmin-laitteissa.

        Tietokoneen resurssienhallinnan asetukset kannattaa laittaa niin, että se näyttää tiedostopäätteet. Eli resurssienhallinnassa Työkalut > Kansion asetukset, sieltä Näytä-välilehti ja sieltä kruksi pois kohdasta: "Piilota tunnettujen tiedostotyyppien tunnisteet . Lopuksi Käytä ja OK-painikkeet.

        Jos tiedostunnisteet eivät ole näkyvissä, niin kartan nimi sitä muuttaessa tulee väärin, eli nimeksi voi tulla gmapsupp.img.img, joka tietysti ei toimi.

        Resurssienhallinnassa navigaattori ja muistikortti näkyy näin:
        http://imageshack.us/photo/my-images/17/garmin.gif/
        Kuvassa siirrettävä levy (L:) on muistikortti (sen garmin-kansiossa on karttatiedosto) ja sen yläpuolella on Garmin Nuvi (K:)
        Kirjaimet toki voi olla toiset, kuin mitä kuvassa.

        Tuossa on Nuvin käyttöohje:
        http://www8.garmin.com/manuals/2675_OwnersManual.pdf
        Löysin netistä vain englanninkielisen. Ohje soveltuu malleille:
        205, 205W, 215, 215W, 255, 255W, 265, 265W, 275 ja 285W
        "Getting Started" eli sivulla 1 lukee suomennettuna:

        Huom! Laitteen muistikortin aukko voi olla tehty SD-kortille (= normaalikokoinen) tai Micro-SD-kortille (= pieni).


      • nf9w+
        Tottakai onnistuu.. kirjoitti:

        Kyllä sen tavallinen SD- tai micro-SD-kortti käy. (SD = Secure Digital).

        Vanhat muistikortin lukijat eivät välttämättä tunnista isoja muistikortteja, (eli 4GB tai suurempi = SDHC = Secure Digital High Capacity), koska yli 2GB-kortissa tiedostojärjestelmä muuttuu FAT16:sta FAT32:iin.
        Mutta tuon 2GB:n kortti toimii sekä vanhoissa kortinlukijoissa että myös Garmin-laitteissa.

        Tietokoneen resurssienhallinnan asetukset kannattaa laittaa niin, että se näyttää tiedostopäätteet. Eli resurssienhallinnassa Työkalut > Kansion asetukset, sieltä Näytä-välilehti ja sieltä kruksi pois kohdasta: "Piilota tunnettujen tiedostotyyppien tunnisteet . Lopuksi Käytä ja OK-painikkeet.

        Jos tiedostunnisteet eivät ole näkyvissä, niin kartan nimi sitä muuttaessa tulee väärin, eli nimeksi voi tulla gmapsupp.img.img, joka tietysti ei toimi.

        Resurssienhallinnassa navigaattori ja muistikortti näkyy näin:
        http://imageshack.us/photo/my-images/17/garmin.gif/
        Kuvassa siirrettävä levy (L:) on muistikortti (sen garmin-kansiossa on karttatiedosto) ja sen yläpuolella on Garmin Nuvi (K:)
        Kirjaimet toki voi olla toiset, kuin mitä kuvassa.

        itsellä karmin on usbipiuhassa ja näkyy Koona ja garminissa microsd sisällä ja senäkyy tietsassa Ällänä. siitä vain siirrän sit microsdlle


    • Metsäpoluille mars!

      Kartta näkyy hyvin Garminissa ja on havainnollinen, mutta reititys ei toimi. Kannattaa käyttää kahta karttaa. MML-kartta sopii hyvin esim retkeilyyn, metsästykseen ym. maastossa liikkumiseen. Hanki siis 2 GB muistikortti ja kopioi sivulta kartat.hylly.org Garmin-kansioon tiedostonimelle gmapsupp.img

      • carmiini

        Kiitos vastaajille...... onnistui. Tosin hieman kankeahko käyttää mutta siitä selviää hyvn kuitenkin missä ollaan.


      • onnistuisko?
        carmiini kirjoitti:

        Kiitos vastaajille...... onnistui. Tosin hieman kankeahko käyttää mutta siitä selviää hyvn kuitenkin missä ollaan.

        tossahan ois kehittämistä että reititys toimisi maastokartassakin. sittepä pohjakartan vois heittää mäkeen. itselle kun riittää suomialue


    • garmin nuvin kansiot

      autonavin kansioita mulla on 1300ssa: voice muut n 460Mt, POI jossa omat poit ja MAP yht n 430Mt täällä on gmapsupp.img eli toi kartta joka onnordics, GARMIN , gpx ym yht n 50Mt, kuintenkin käytetty tila on 1.43Gt ja vapaa reilut 300 Mt,
      ->
      piilotiedostona on system kansio jossa on taas tuo gmapsupp.img joka vie reilut 400Mt,,,,eli kummassa sen pitäs olla? systemissa vai MAPissa?

      • ////////////////////

        Nuvin 1300:ssa esiasennettu kartta on piilotiedostona System-kansiossa. Liekö siihen Garmin/MAP-kansioon lisätty jälkikäteen Nordics-kartta? Lisäkartat laitetaan sinne Garmin/MAP-kansioon.

        Mutta kun sinulla on vapaata tilaa vain 300MB, niin tuo mtk-kartta ei mahdu sinne, vaan sinun on laitettava se muistikortille. 2GB kortti riittää. Eli teet muistikortille garmin-kansion ja nimeät karttatiedoston gmapsupp.img ja laitat sen muistikortin garmin-kansioon.

        Muutenkin (jos vaikka olis mahtunut), jos Garmin/Map-kansiossa on jo gmapsupp.img-niminen kartta, niin lisäkartan nimi täytyis olla eri, esim. gmapsprom.img tai gmapsupp1.img


    • 222b

      ihmettelen miten mulla ei oo system kansiota ollenkaan tässä. toi nordics kartta on MAPISSA ja microsdlä on MML maastoteitokanta.

      toinen kummallisuus: mulla on uudempi gepsi 1340 josta haluisin kopsata tuoreemman kartan myös toiseen gepsiin mutta en löydä siitä missä tuo image sisjaitsee?

    • mikämättääwe

      noonii aikaa on mennyt ja oisin gepsin muistikortille päivittänyt uudemman mutta eipä näkyny. ei vaikka siirsin koko garmin kansion jossa uo päivitys oli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe