Hoitoapulainen/Lähihoitaja

vastuu painaa

Miksi hoitoapulaisia ei voi käyttää lisätyövoimana koulutuksen saaneiden apuna.?
Eipä ihme jos koulutettu hoitaja väsyy ,esim viikonloppu tai iltavuorot yksi koulutettu lähihoitaja ja hoitoapulainen ja se työn määrä mikä onkaan!.!Törkeetä hyväksi käyttöä työnantaja luulee säästävänsä.
Sairaslomat vaan lisääntyy.Hoitoapulaisissakin on tosi näppäriä hyviä perushoidon osaajia mutta mikä taakka se on lähihoitajille he kantavat vastuun esim lääke asioista ja monesta muusta mitä hoitoapulainen ei saa tehdä.
Ilta ja viikon loppuihin kaksi lähihoitajaa ja hoitoapulainen ja varmasti työtä riittää jokaiselle.

59

6314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osastonhoitaja

      Hoitoapulainen on jäänne 70-luvulta ja ongelmajäte. Ei kelpaa työpariksi lähihoitajille, jotka ovat kouluttautuneita, viisaita ja kaikentietäviä! Työnantaja heitä palkkaisikin, mutta kun ei kelpaa näille lähäreille.

      • osssss

        Kyse on moraalista kun pitkä koulutus takana.
        Ei haluta ketään omalle tontille joka on oikein niin.
        Siivous ja keittiö apulaisille vaan.


      • heikkotasoisille

        Normaalijärkinen selviäisi hoitajan tutkinnosta kevyesti kolmessa kuukaudessa. On se niin naurettava ja suppea eli ihan sama kuka siellä pyörii.


      • riippuu ja roikkuu..

        Niinpä, ainakin jotkut lähärit luulevat olevansa kaikkitietäviä ja siten ovat pilaamassa työpaikan ilmapiiriä.


      • Akateemisena
        heikkotasoisille kirjoitti:

        Normaalijärkinen selviäisi hoitajan tutkinnosta kevyesti kolmessa kuukaudessa. On se niin naurettava ja suppea eli ihan sama kuka siellä pyörii.

        Sisällön laajuudeltaan lähihoitajan tutkinto vastaa yliopistossa neljää opintoviikkoa. Itse varaisin tutkinnon suorittamiseen kuukauden, en kolmea.


      • ldlälsäfl
        Akateemisena kirjoitti:

        Sisällön laajuudeltaan lähihoitajan tutkinto vastaa yliopistossa neljää opintoviikkoa. Itse varaisin tutkinnon suorittamiseen kuukauden, en kolmea.

        No varmaan sitten tiedät koulutuksen sisällön? Mitä, etkö?


      • Hoitajahoi
        riippuu ja roikkuu.. kirjoitti:

        Niinpä, ainakin jotkut lähärit luulevat olevansa kaikkitietäviä ja siten ovat pilaamassa työpaikan ilmapiiriä.

        Vaikuttaa itselläsikin olevan asennevamma!


    • Säästöä

      Lähihoitajan tutkinto on aivan turha. Riittäisi pelkät hoitoapulaiset ja sairaanhoitajat.

      • ihansamaaa

        Olisipa sh:lla aikamoinen työsarka, kun hoitoapulaiset saavat tehdä vaan perushoitoa... varmaan nää lh:n haukkujat on sairaanhoitajia jotka ei oo saanu kunnon duunipaikkaa.. katkeria lh koulutuksesta, kun ei sit työnkuvassa oo kauheesti eroa.. voi teitä katkerat kitisijät


      • vanhenee hoitajatkin
        ihansamaaa kirjoitti:

        Olisipa sh:lla aikamoinen työsarka, kun hoitoapulaiset saavat tehdä vaan perushoitoa... varmaan nää lh:n haukkujat on sairaanhoitajia jotka ei oo saanu kunnon duunipaikkaa.. katkeria lh koulutuksesta, kun ei sit työnkuvassa oo kauheesti eroa.. voi teitä katkerat kitisijät

        Niin kyllä. Niillä on vastuu lääkärin määräyksistä. Hoitajat toimii osana kokonaisuutta. Sairaanhoitajat on päässyt tosta kakkamarkkinoista vapaaksi ja pesuista vaikka usein fiksummat niistä auttaa aina kun ehtivät. Yhteistyötä. Pienemmälläkin koulutuksella osaa kylvettää ja pestä vuoteeseen sekä syöttää ja ergonomisesti nostaa sekä asentohoidon. Nestetarkkailu on yhteistä. Nuoriso on nopeata vanhat hidastuu. Pitää vaan sietää toisiamme. Potilaatkin joutuu sietämään kaikkia hoitajia ja päinvastoin. Myös työkaverit on eri ikäluokkia . Kestetään tää urhoollisesti.


      • lähiöhoitaja
        vanhenee hoitajatkin kirjoitti:

        Niin kyllä. Niillä on vastuu lääkärin määräyksistä. Hoitajat toimii osana kokonaisuutta. Sairaanhoitajat on päässyt tosta kakkamarkkinoista vapaaksi ja pesuista vaikka usein fiksummat niistä auttaa aina kun ehtivät. Yhteistyötä. Pienemmälläkin koulutuksella osaa kylvettää ja pestä vuoteeseen sekä syöttää ja ergonomisesti nostaa sekä asentohoidon. Nestetarkkailu on yhteistä. Nuoriso on nopeata vanhat hidastuu. Pitää vaan sietää toisiamme. Potilaatkin joutuu sietämään kaikkia hoitajia ja päinvastoin. Myös työkaverit on eri ikäluokkia . Kestetään tää urhoollisesti.

        Mistä ihmeen kakkamarkkinoista ja pesuista puhut?

        Luuletko että hammashoitajan työskentelevä lähihoitaja menee sieltä kurkun kautta peräsuoleen asti?


    • vastuu painaa

      Pelkääkö lähihoitaja jos vaikka työt loppuu?Työtä varmasti riittää kaikille!.Ei se koulutus tee hyvää hoitajaa

    • prkl

      Älä muuta virka. Itse olen suorittanut laitoshuoltajan ammattitutkinnon, jossa valinnaisena osa-alueena on hoivapalvelut - harjoittelu oli lähihoitajan työparina (sairaalassa) työskentelyä, minkä jälkeen hoivatyön näyttö.Ok, eihän meillä lääkelupia ole, mutta jo ammattitutkinnon puolesta on suuri osa laikkareista koulutettu myös avustavaan työhön ja perushoitoon, takavuosina esim. vanhainkotipuolella väännettiin rinta rinnan hoitajien kanssa kaikki rapsoista kylvetyksiin. En tiedä mitä sen jälkeen on tapahtunut, joku saatanallinen pykäläviidakko kieltää enää osallistumasta mihinkään potilastyöhön koska nimikyltin loppu ei ole "-hoitaja". Periaatteessa en varmaankaan saa enää edes potilaan vesilasia täyttää. Tämä on aivan uskomattoman turhauttavaa, koska ammattiylpeyttä, halua ja osaamista kyllä olisi - ja mitä ilmeisimmin tarvettakin (olen edelleen sairaalatyössä). Ei ainakaan meitä vanhempia tekijöitä ole koulutettu vain siivoustyöhön (sitä yhtään väheksymättä) ja tällainen työnkuvien yksipuolistaminen ja rajoittaminen paitsi hankaloittaa kaikkien (kyllä, myös hoitajien) työtä, tuppaa keljuttamaan niin, että olen suunnitellut työpaikan ja jopa alan vaihtoa. Mitä perhanaa sitä osaamisellaan tekee jos sitä ei pääse käyttämään.

    • Hoitajaksi

      Hoitoapulaisella ei ole hoitoalan tutkintoa. Hän ei voi olla vastuussa potilaan hoidosta, esim. lääkehoidot ja haavahoidot jne.

      Sairaanhoitaja opiskelee AMK:ssa 3,5 vuotta, suorittaa opintoja 210 opintopistettä ja ohjattua harjoittelua 75 opintopistettä. Lähihoitajan koulutuksen laajuudesta en ole varma. Lähihoitajia koulutetaan koulussa, oppisopimuksella ja näyttötutkinnoilla.

      Jos aikoo hakea töihin vaikkapa yliopistosairaalaan, parasta opiskella hoitoalan AMK-tutkinto. Lähihoitajan koulutuksella ei yliopistosairaalaan pääse. Mikä estää hoitapulaista / laitoshuoltajaa opiskelemaan hoitoalan AMK-tutkinnon???

      • prkl

        Mikä estää....?
        210 op edellisen ammatin päälle, toinen tutkinto, edut jokunen satalappunen, (omassa työpaikassani ero peruspalkassa 350 euroa) ja haitat epäsäänn. kolmivuorotyön lisäksi kaikki se, minkä hoitoalan ihmiset tietävätkin jo ja mistä täällä on keskusteltu. Ei motivoi eikä kannata, tässä on elämäkin vietettävänä. Vaatii jo melkoista kutsumusta ;)
        Voisin olla hyödyksi hoitotyössä tutkintoni määrittämissä rajoissa (jep, vastuu edelleen hoitajalla mutta toinen käsipari olisi monesti avuksi) , mutta jos ei saa, ei saa. Näin se maailma makaa nykyään, minkäs teet.


      • vastuu painaa
        prkl kirjoitti:

        Mikä estää....?
        210 op edellisen ammatin päälle, toinen tutkinto, edut jokunen satalappunen, (omassa työpaikassani ero peruspalkassa 350 euroa) ja haitat epäsäänn. kolmivuorotyön lisäksi kaikki se, minkä hoitoalan ihmiset tietävätkin jo ja mistä täällä on keskusteltu. Ei motivoi eikä kannata, tässä on elämäkin vietettävänä. Vaatii jo melkoista kutsumusta ;)
        Voisin olla hyödyksi hoitotyössä tutkintoni määrittämissä rajoissa (jep, vastuu edelleen hoitajalla mutta toinen käsipari olisi monesti avuksi) , mutta jos ei saa, ei saa. Näin se maailma makaa nykyään, minkäs teet.

        Olen kanssasi samaa mieltä prkl.On elämää muutakin kun jatkuvat yövuorot ja vastuu lääke ym. asioista jotka vaatii huolellisuutta.Kylläpä noita virheitä sattuu lähi ja sairaanhoitajille vaikka miten hyvin olisit suorittanut kyseisen koulu.


      • onononnnn

        Lähihoitajan koulutuksella, ainakin suuntautuneena sahuun, yliopistosairaalaan todellakin pääsee töihin!


      • mklo
        prkl kirjoitti:

        Mikä estää....?
        210 op edellisen ammatin päälle, toinen tutkinto, edut jokunen satalappunen, (omassa työpaikassani ero peruspalkassa 350 euroa) ja haitat epäsäänn. kolmivuorotyön lisäksi kaikki se, minkä hoitoalan ihmiset tietävätkin jo ja mistä täällä on keskusteltu. Ei motivoi eikä kannata, tässä on elämäkin vietettävänä. Vaatii jo melkoista kutsumusta ;)
        Voisin olla hyödyksi hoitotyössä tutkintoni määrittämissä rajoissa (jep, vastuu edelleen hoitajalla mutta toinen käsipari olisi monesti avuksi) , mutta jos ei saa, ei saa. Näin se maailma makaa nykyään, minkäs teet.

        Ketä hoitaja haluaa ottaa vastuun työparinsa toimista, kysyn vaan?


      • hep1
        mklo kirjoitti:

        Ketä hoitaja haluaa ottaa vastuun työparinsa toimista, kysyn vaan?

        Vastuu potilaasta. Rautalankamallilla siis esim. nostotilanteissa, jossa työ tehdään yhdessä, mutta hoitajat ovat ainakin ennen saaneet suunsa auki ja kerrottua, mikäli potilaalla on jokin rajoite, vamma tai sairaus, mikä täytyy ottaa huomioon ko. tilanteessa. Kyllä se hoitoapulainenkin oman työnsä osaa ja myös ottaa vastuun siitä (ja nimenomaan tietämällä missä menevät toimenkuvien rajat),, eihän siitä ollut kyse?


      • ketä tekee, ketä???
        mklo kirjoitti:

        Ketä hoitaja haluaa ottaa vastuun työparinsa toimista, kysyn vaan?

        Mikä on ketä hoitaja? Korjaus: Kuka hoitaja jne.... Tsiisus tätä kielen raiskausta!!!!


      • :D!
        ketä tekee, ketä??? kirjoitti:

        Mikä on ketä hoitaja? Korjaus: Kuka hoitaja jne.... Tsiisus tätä kielen raiskausta!!!!

        Tsiisus?


      • kaikki muuttuu

        Joo. Kehitysvamma Alan hoitoapulaisen koulutukseen 80 luvulla kuuluu ainakin pakollinen geriatrinen sairaanhoito harjoittelu 2 kuukautta osastolla ja tautioppi sekä kokeet ja esseet . Vuodepotilaan hoito . Kuumepotilaan hoito. Ms tauti. Diapetes. Lääkkeenanto . Haavahoito. Kylvetys. Asentohoito. Fysiologia ja anatomia. Eihän apuhoitajankaan koulutus kestänyt kuin 1-2 vuotta siihen aikaan. Ne on avustavia hoitotöitä. Ihan 3- vuorotyö. Raportin kirjoitus ja antaminen kuuluu koulutukseen. Pulssinmittaus ja katerin vaihdot. Alusastiat ja syöttäminen. Se on kasvatus ja opetus. Psykologia. Harjoittelu. Kokeet. 8 tuntia päivässä. Moni jatkoi siitä lisäopiskeluun moni jäi alalle osa meni harjoittelupaikkaan töihin . Se oli kova koulu. Lääkekaapilla ei olla mutta suuhun annetaan ja peräruiskeet jopa pistäinsen perusteet opetettiin. Koulussa. Se on vuoden kouluna 80- luvulla oikea ammattikoulutus. Kyllä siitä todistuksen sai käteen. Myös vuodepotilaan nestehoito ja suun hoito sekä syöttäminen ja vainajat joutuu laittamaan . Kokonainen hoitotyön peruskoulutus se on ja erikoisesti kehitysvammat vesipäät ja epilepsia. Älkää vanhoja koulutuksia halveksiko . Joku vuosikymmen eteenpäin heille tänään koulutetuille nauretaan ette Ole mitään nuorison silmissä eikä nimike Ole elää perus tai lähi vaan taas joku muu. Ihmisiä kuuluu auttaa niin hyvin kuin voi.


      • auttamistyö
        hep1 kirjoitti:

        Vastuu potilaasta. Rautalankamallilla siis esim. nostotilanteissa, jossa työ tehdään yhdessä, mutta hoitajat ovat ainakin ennen saaneet suunsa auki ja kerrottua, mikäli potilaalla on jokin rajoite, vamma tai sairaus, mikä täytyy ottaa huomioon ko. tilanteessa. Kyllä se hoitoapulainenkin oman työnsä osaa ja myös ottaa vastuun siitä (ja nimenomaan tietämällä missä menevät toimenkuvien rajat),, eihän siitä ollut kyse?

        Nimikkeitä muutetaan. Siis. On hoitajaksi koulutetut hoitoapulaiset . Sitten on siivoojaksi koulutetut. Sitten on hoiva avustajat. Sitten on kylvettäjät laitosapulaiset laitoshuoltajat sairaala apulaiset. Ennen oli apuhoitajat.Hoitajat. Perushoitajat. Lähihoitajat. Avustavia hoitotöitä . Henkilökohtaiset avustajat. Hoiva ja hoitaja. Näissä on painotuseroja mutta perusjuju on Sama . Hoidetaan ja autetaan . Huolenpito ja auttamisammatteja. Ohjaajat . Moniosaajia työssä oppineita kokemusta omaavia. Työssä oppii ja kokemusta tulee. Kaikkia tarvitaan .


      • hoh hoijaa
        :D! kirjoitti:

        Tsiisus?

        Joo se ei osaa suomeksi Jeesus eikä enkuksi Jesus.


      • hyviä kouluja

        Joo . On kahta erilaista hoitoapulaista. Toisella vuoden hoitajan koulu toinen vähän kuin laitosapulainen. Kehitysvamma- Alan hoito- apulaisen koulu ja apuhoitaja oli ennen näitä perus ja lähi kouluja. Sairaala apulainen hoitaa ruokajakelua ja siivoo. Laitoshuoltaja laitosapulainen siivoo. Hoitoapulainen hoitaa ja siivoo. Kehitysvamma-Alan hoitoapulainen hoitaa eikä siivoo. Ennen oli myös kylvettäjän ammatti. On vanhoja koulutuksia ja uusia. Sitten uusia nimikkeitä ja vanhoja.


      • pekooässä

        Paikkakunnalllani on yliopistokpulutukseen osallistuva sairaala ja sinne juuri haettiin 5 lähihoitajaa virkasuhteeseen.


    • vastuu painaa

      Ei kaikki lähärit ole työtä vieroksuvia lonkan vetäjiä.Mutta onhan se työilmapiirin pilaaja yksikin jatkuvasti saikkua hakeva muilla työnsä teettävä liikaa!

    • Hoitajaksi

      Sairaanhoitajalla on huomattavasti parempi palkka kuin hoitoapulaisella / laitoshuoltajalla. Sairaanhoitajan koulutuksella voi hakea töitä kotimaasta ja ulkomailta. Työttömänä ei tarvitse olla. Voi tehdä myös osa-aikaista työtä, jos se sopii omaan elämäntilanteeseen kokoaikatyötä paremmin.

      Yliopistosairaalassa sairaala-apulaisen sijaisuuksia tehneenä tiedän, että sairaala-apulaisen työn arvostus sairaalan hierarkiassa on alakantissa. Sairaala-apulainen on "työn raskaan raataja", joka käyttää jopa eriväristä työasua erottuakseen hoitajista. Työajoissa ei ollut perheelliselle minkäänlaista jouston mahdollisuutta. Työ alkoi klo 7.00 ja työpäivä päättyi yleensä klo 15.00. Vaikuttamismahdollisuudet oman työn sisältöön olivat erittäin vähäiset.

      Työnantaja ei tarjonnut mitään koulutusta. Lähiesimies suhtautui nuivasti alaistensa haluun opiskella. Totesin, että jos haluaa pois sairaala-apulaisen töistä, on opiskeltava omaehtoisesti. Korkeampi koulutus - parempi palkka - haaasteellisempi työ - mahdollisuus vaikutttaa oman työn sisältöön - motivaatio - työssä jaksaminen. Näin tämän näen.

      • prkl

        Olen pahoillani että sinulla on noin huono työpaikka. Olen nykyään vakituisena sairaala-apulaisena osastolla, jossa osaston luonteesta johtuen teemme tiimityötä yhdessä hoitajien ja lääkäreiden kanssa. Olen kyllä ihan täysin tasa-arvoinen muun henkilökunnan kanssa ja työasukin on samanvärinen. Käyn kahvihuoneessa juomassa kahvini riippumatta siitä ketä on paikalla ja olen hyppinyt letkistä lääkärien kanssa osaston juhlissa.Työvuoroni määrittelee osaston toiminta ja joustot saa kun pyytää kaveria vaihtamaan vuoron. Työjärjestyksen määrittelee kliininen tutkimus eikä kello, saan järjestellä tehtäväni ihan vapaasti työvuoron sisällä paitsi nämä prioriteetti 1 -hommat, jotka edellyttävät välitöntä toimintaa - huomaat varmaan jo tästä, etten ole vuodeosastolla töissä.
        Olen ammattini opiskellut jo aikaa sitten ja koulutuksiin pääsee kun pyytää osaston johdon allekirjoituksen hakemuksiin.
        Niinkuin huomaat, ei tuo huomattavasti parempi palkkakaan aina ole huomattavasti parempi ;) riippuu paikasta. Minulla on erinomainen esimies (oh) ja viihdyn työssäni loistavasti, olen motivoitunut, sitoutunut ja kaikenkaikkiaan voin hyvin työpaikallani - mutta meillä sitä hierarkiaa ei juuri olekaan, onpa vaan joukko eri alojen ammattilaisia tekemässä työtään yhdessä potilaan parhaaksi.

        PS. olen itsekin aikanaan työskennellyt vuodeosastolla yliopistosairaalassa ja kaikkia sinipaitaisia ei silloin edes tervehditty.Kahvinsa sai juoda potilaskeittiössä jakkaralla kykkien. Arvaa suostuisinko enää moiseen? Onneksi kaikki työpaikat eivät ole samanlaisia.


    • hoito-apulainen.

      Minä olen ollut jo muutaman vuoden hoito-apulaisen ja teen kaiken muun saman kuin lähihoitajatyökaverit,paitsi lääkkeiden jaon. se lääkkeiden jako ei oo kummanen homma.

    • kohta-sh

      Hoitoapulainen

      Oletko ammatiltasi hoitaja?

      Oletko suorittanut alalle vaadittavat psykologin testit?

      Pistätkö i.m?

      Oletko mukana potilaiden hoitopalavereissa?

      Kirjaatko potilastietoja koneelle?

      Teetkö sissän ja ulos kirjoituksia?

      Oletko potilaan omahoitaja?

      Pidätkö raportteja?

      Käytkö lääkärin kanssa jokaisen potilaan lääkityksenläpi, teet tarvittavat muutokset laitat ne koneelle ja kurvaan?

      Esitätkö lääkärille/työkavereille mieleipiteitäsi potilaan hoidosta, esim potilaan lääkitykseen vedoten. Oliko annetulla lääkkeellä vastetta?

      Oletko ollut työharjoitteluissa eri hoitolaitoksissa. Sairaaloissa, terveyskeskuksessa, psykiatriassa, päiväkodissa, kehitysvammahuollossa?

      Miten omaisen kohtaaminen? Osaatko antaa tietoa potilaan sairauksesta omaisille?

      Oletko suorittanut EA 1-2?

      Osaatko järjestää potilaalle jatkohoitopaikan?

      ???????

      Koulutettu hoitaja (lähihoitaja) on täysin eri asia kuin hoitoapulainen.

      Antaisitko viallisen sähkölaitteen tarjoilijan korjattavaksi, vai laillistetun sähkömiehen?

      • liukuhihna

        Hoitoapulaista käytetään Lähihoitajan sijaisena. Työnantaja säästää palkkakuluissa.Hoitoapulaisten tehtäviinhän kuuluu avustavat työt. Esim. ruuan jako lähihoitajan työparina.On työpaikkoja missä lähihoitaja tekee kaikki mahdolliset minkä voisi teetättää hoitoapulaisella.. . käsipareja tarvittaisi l isää tämähän on hyvin pitkälle liukuhihna hommaa. Vähän henkilökuntaa paljon autettavia perushoito pesut rasvaukset,viriketoiminta ulkoilu ym..Varmaankin eka kirjoittaja tarkoitti tästä on kysymys


      • hoito-apulainen.

        Ihan kaikki samat hommat oon tehny vuosikausia kuin lähihoitajatyökaverini. Ei tässä mitään työharjoitteluita enää tarvitse. Itse asiassa olen hyvin monia lähihoitajia ja opiskelijoita joutunut paljon neuvomaan, katetroinnista lähtien, kun tulevat hoitokotiimme. OMahoitajuudesta lähtien kaikki on tehty ja tehdään jatkossakin. Luonne kun on vielä myös alalle sopiva ja myös muita erityistaitoja. Niin työstä myös nauttii :)


      • B. Wisser
        hoito-apulainen. kirjoitti:

        Ihan kaikki samat hommat oon tehny vuosikausia kuin lähihoitajatyökaverini. Ei tässä mitään työharjoitteluita enää tarvitse. Itse asiassa olen hyvin monia lähihoitajia ja opiskelijoita joutunut paljon neuvomaan, katetroinnista lähtien, kun tulevat hoitokotiimme. OMahoitajuudesta lähtien kaikki on tehty ja tehdään jatkossakin. Luonne kun on vielä myös alalle sopiva ja myös muita erityistaitoja. Niin työstä myös nauttii :)

        No huh huh. Vai teillä hoitoapulainen tekee mm. katetroinnit! Ainakin Helsingin Kaupungilla täytyy antaa näytöt vähintään lähihoitajapohjalta ennen katetroinnin aloittamista.
        Mitenkä on vastuukysymykset, yms. Jos jokin menee pieleen, niin työnantajasi niitataan.


      • hoito-apulainen.
        B. Wisser kirjoitti:

        No huh huh. Vai teillä hoitoapulainen tekee mm. katetroinnit! Ainakin Helsingin Kaupungilla täytyy antaa näytöt vähintään lähihoitajapohjalta ennen katetroinnin aloittamista.
        Mitenkä on vastuukysymykset, yms. Jos jokin menee pieleen, niin työnantajasi niitataan.

        Siis olen tehnyt tuota hommaa jo noin 5 vuotta. Mikä voisi mennä pieleen ? Ei nuo lähihoitajan hommat mitään vaativia ole. Olen ne oppinut työssäni ja tottakai teen kaiken saman kuin muutkin. 14 asiakasta ja vain 2 hoitajaa vuorossa. Tottakai teen samat kuin toinenkin. Ja monesti parina on toinen hoito-apulainen.


      • oppia kaikki

        JuU. Ennen kurva oli paperilla. Kaikki hoitajat ei Ole opiskellut tietokonetta niin hyvin. Ennen ei ollut kaikkea mitä nyt. Mutta kun tulet itse vanhaksi huomaat että kaikki on muuttunut ja mennyt ohitsesi ja nuoriso neuvoo sinua. Se on se hauskin kohta elämässä . Kun huomaa että muut ajaa ohi . Ammatissa kun ammatissa joku päivä Olet fossiili. ( on työharjoittelu ja koulutus sekä kokemus).


      • osa koulutettu

        On ihan hoitotyöhön koulutettuja hoitajia ja hoitoapulaisia . On niillä sairaanhoito oppi ja muu perushoito.


      • perusjuttuja

        Oikeilla koulunkäyneillä on psykologiset testit ollut ja hoitajakoulutus mutta ei lääkelaskentaa. Perustiedot kyllä . Ja työharjoittelu. On näköjään monenlaisia hoitoapulaisia mutta ennen ei ollut. Hoiva avustajat taas on puoliksi kodinhoitajia. Kehitysvamma ala on vähän erilaista mutta kyllä vuodepotilaan hoito on koulutuksessa jne. Usein sairaanhoitajan apuna kääntämässä ja muuta auttamista. Syöttäminen ja suunhoito.


      • lähihoitaja
        liukuhihna kirjoitti:

        Hoitoapulaista käytetään Lähihoitajan sijaisena. Työnantaja säästää palkkakuluissa.Hoitoapulaisten tehtäviinhän kuuluu avustavat työt. Esim. ruuan jako lähihoitajan työparina.On työpaikkoja missä lähihoitaja tekee kaikki mahdolliset minkä voisi teetättää hoitoapulaisella.. . käsipareja tarvittaisi l isää tämähän on hyvin pitkälle liukuhihna hommaa. Vähän henkilökuntaa paljon autettavia perushoito pesut rasvaukset,viriketoiminta ulkoilu ym..Varmaankin eka kirjoittaja tarkoitti tästä on kysymys

        Olen töissä yksityisellä työnantajalla lähihoitajana, tuon kaiken lisäksi toimenkuvaan kuuluu asukashuoneiden siivous oma hoidettavan ikkunoiden pesu kaksi kertaa vuodessa.


    • lh n 33

      hyvä että hoito-apulaisia taas palkataan ja otetaan lähihoitajien avuksi töihin... Perushoidon tehtävät vähenevät hoitajilla, kun hoitoapulaiset tekevät vaipanvaihdot, pesut ha syöttämiset. Lisäksi suihkuttavat suihkupäivinä.

      • hoito-apulainen.

        No eihän lähihoitajienkaan tarvitse muuta tehdä. Lääkkeiden jakamisen ja antamisen lisäksi. Itse oon kyllä vuosia tehny myös nekin ja aivan kaikki samat hommat katetroinnista lähtien kuin lähihoitajat. Vaikka olen hoito-apulainen.


    • Florence Nightingale

      Missä olet töissä? Hoitoapulaisella ei ole koulutusta ja pätevyyttä potilaan katetrointiin. Se on kylläkin sairaanhoitajan tehtävä! Lääkkeiden jakamiseen ja antamiseen ei hoitoapulaisella ole myöskään oikeutta ja pätevyyttä.

      Oletko tosiaan sitä mieltä, että hoitoapulainen voi toimia kaikissa terveydenhuollon ammattitehtävissä??? Hoitoapulainen voi toimia 1) Kätilönä, hoitaa itsenäisesti synnytykset? 2) Anestesia- ja instrumenttihoitajana leikkaussalissa? 3) Äitiysneuvolan terveydenhoitajana, voi hoitaa raskaana olevien naisten neuvolatarkastukset? 4) Lastenneuvolan terveydenhoitajana, voi hoitaa lasten ikäkausitarkastukset? 5) Bioanalyytikkona, voi huolehtia laboratoriossa näytteiden otosta?

      Kuka tahansa voi kutsua itseään "hoitoapulaiseksi". Työhön ei vaadita koulutusta. Terveydenhuollon ammattitehtäviin vaaditaan alan koulutus ja laillistus. Ilmeisesti kirjoituksesi onkin provo!

      • hoitsuli1

        Kyllä meillä ainakin myös lähihoitajat katetroi, vaikka ensisijaisesti sen tekeekin yleensä sairaanhoitaja.


      • hoito-apulainen.

        Ei ole mikään provo. Aika hyvä jos sairaanhoitaja hoitaa vaan katetroinnit. Kun niitä pitää tehdä asiakkaalle monta kertaa päivässä. Ja hoitokodissamme on vain yksi sairaanhoitaja ja se on esimies joka istuu vain tuolin päällä. Kyllä ne omaisetkin sen katetroinnin kotona tekee. Ihmetyttää nuo hoito-apulaisen väheksymiset. Työ on opittu työn kautta vuosien aikana ja sillä sipuli


      • hoito-apulainen.

        No eihän terveydenhoitajan ja kätlön töitä tee tietenkään kuin ne jotka ovat juuri niihin kouluttautuneet. Kyllä se on yleinen tapa, että hoito-apulainen tekee samat hommat kuin lähihoitaja. Sairaaloihin en edes halua mennä. Toimin kehitysvamma-alalla- hoidollisia töitä on mutta on varmasti paikkoja joissa niitä on vielä paljon enemmän. Mutta kaikkia on tehty ja opittu tietysti ensin lähihoitajalta miten homma tehdään ja sitten ruvettu tekemään. Mitä tässä sanottiin että mitä esimiehelle tapahtuu jos jotain sattuu. Se on hänen murheensa kun hänen käskystään näitä hommia oon tehny. Mutta miksi sattuisi mitään kun osaan hommani tehdä ? Ei se naisen katetrointi niin vaikeaa ole.


      • ...

        kätilö, anestesiahoitaja, ja lähihoitaja ovat kaikki ihan eri ammatteja. Ja niihin on jokaiseen eri koulutus.


    • VILLIÄ MENOA

      Työnantaja säästää palkkakuluissa kun palkkaa hoitoapulaisen. Jos se saa tehdä vielä kaiken mahdollisen lääkkenjaon ym.TYÖNANTAJA TAHKOAA RAHAA JA PAUKUTTELEVAT HENSKELEITÄÄN

    • Florence Nightingale

      Jos potilasturvallisuus vaarantuu tai sattuu hoitovirhe, olette vastuussa virheestä sekä potilaalle että hänen omaisilleen.

      "Kyllä se on yleinen tapa, että hoito-apulainen tekee samat hommat kuin lähihoitaja." Näinköhän???

      Tiedoksenne, että lähihoitaja opiskelee 2-3 vuotta ja sairaanhoitaja AMK:ssa 3,5 vuotta. Opintoihin kuuluvat pakolliset työharjoittelut. Hoitoapulaiset rekrytoidaan pystymetsästä ja hoitoalan koulutusta heistä on vain aniharvalla.

      • hoito-apulainen.

        ELi mielestäsi vasta valmistunut lähihoitaja tekee hommat paremmin kuin 5 vuotta täysipäiväisesti alalla ollu hoito-apulainen ? Rohkenen olla täysin eri mieltä asiast. Myöskin sillä perusteella että niin paljon olen näitä lähihoitajia joutunut työssäni neuvomaan. Käytäntö on paras koulu


      • mieshoito-apulainen.

        Minä en ymmärrä tuota suomalaisten koulutustoitotusta. Oletteko te lähihoitajat niin yliylpeitä ammatistanne vai ettekö ole kohdanneet vuosikymmeniä alalla toimineita hoito-apulaisia kun heitä niin väheksytte ? Ei se lähihoitajan perustyö mitään tähtitiedettä ole. Kyllä työssä ammattiin oppiminen on ihan yhtä hyvä asia kuin koulussa oppiminen.


      • koulutus on

        No voi pieru. Toi on kauheeta jos laitat kaikki samaan läjään. Toisilla on koulutus. Kyllä kehitysvamma Alan hoitoapulainen on hoitaja. Muista hoitoapulaisista en tiedä. Ei saa käydä syyttämään ketään jos ei tiedä oikeesti. Minuakin kävi syyttämään kuin tullu joku hoitaja että ölen sairaanhoitajana vaikka en Ole koulutettu. Tietkö en osannut edes puolustautua. En Ole koskaan ollut sairaanhoitajana tai saanut sairaanhoitajan palkkaa . Nyt vuosien jälkeen selvisi ettei tämä ihminen itse ollut mikään sairaanhoitaja. Jostain kopioituja koepapereita. Varmaan kotisairaanhoidossa nykyään. Ei syyttä saa syyttää. Paha tapa käydä vihaa puhkuen jonkun kimppuun eikä tiedäkään onko koulutus tai kuka on.


    • sss23

      Olen aloittamassa opiskelun, lähihoitajaksi oppisopimuksella. Työskentelen kehitysvammaisten asumisyksikössä ja palkkani tulee olemaan aluksi sama kun hoitoapulaisella, mutta ei vielä mitään tietoa kuinka paljon ko.palkka on.. osaisko joku kertoa? Kiitos! :)

      • x hoito-apulainen.

        Jos ei ole noussut 4 vuodessa. NIin noin 1600 euroa kuussa. Ja siihen lisät päälle jos vuorotyötä. Silloin palkkasi on jotain 1800-2000 euroa kuussa


      • 20+6
        x hoito-apulainen. kirjoitti:

        Jos ei ole noussut 4 vuodessa. NIin noin 1600 euroa kuussa. Ja siihen lisät päälle jos vuorotyötä. Silloin palkkasi on jotain 1800-2000 euroa kuussa

        Minä työskentelin hoitoapulaisena 3 vuotta sitten ja palkka oli noin 30000€ vuodessa ilman ikälisiä. EA 1 kuuluu muuten pakollisena laitoshuoltajan tutkintoon


      • avustava työ
        20+6 kirjoitti:

        Minä työskentelin hoitoapulaisena 3 vuotta sitten ja palkka oli noin 30000€ vuodessa ilman ikälisiä. EA 1 kuuluu muuten pakollisena laitoshuoltajan tutkintoon

        Kehitysvamma-apulaisen kurssipakko oli myös ea ja muu jo 80- luvulla.


      • oli oli
        avustava työ kirjoitti:

        Kehitysvamma-apulaisen kurssipakko oli myös ea ja muu jo 80- luvulla.

        Kyllä kehitys vamma Alan hoitoapulaisilla OLI KOULUUN OIKEA PSYKOLOGIEN TESTI JA PÄÄSYKOE. TÄÄLLÄ JOKU SITÄ KYSYI. KYLLÄ OLI. OIKEA HAKU OLI JA KOE. MONTA PÄÄSI HAKUUN MUUTAMA PÄÄSI. Koulutusajat on pidentyneet myös apuhoitaja perushoitajilla.


    • kaikki muut pois

      Hoitoapulaisten lisäksi Lähihoitajat ovat TURHIA.Pitäisi olla pelkkiä Sairaanhoitajia.Saisivat hoitsut sitten rauhassa tapella keskenään,kuka tekee perushoidon,kun on vaan pelkkiä Sairaanhoitajia töissä.HEH:)

      • fxcjcgjcgjk

        Idiootti antaa plussaa itselleen. Oikeasti pitäisi tietää edes hiukan asioista joista kommentoi.


    • HOAY

      Hei
      Huomasin että me hoito-apulaiset herättämme tunteita puolesta ja vastaan ja ymmärrän hyvin ja huolenne hoidon laadusta. Muistutan että meitä koulutettuja hoito-apulaisia ei tule sekottaa näihin kouluttamattomiin pysty metsästä revittyihin avustajiin jotka tekevät samaa työtä ilman mitään koulutusta. Hoito-avustajan koulutukseen sisältyy haastattelut onko sopiva alalle sekä näyttöjä esm Asiakkaiden avustaminen ym. Koulutuksesta saa hyväksi luetuksi osia lähihoitajan koulutuksessa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5345
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3327
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1435
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe