Ristiriitainen tilanne työpaikassa

Hk avustaja

Moi!
Olen ulkomaalainen siis anteeksi jos tulee kirjoitus virheitä :)

Työskentelen jo kolmas vuosi hk avustajana lapsilla, joilla on erilaiset psykkiset, sosiaaliset jne. ongelmat. Niin kaikki oli hyvin, mutta nyt hoitopaikkaan jossa lapsi on hoidossa tuli uusi vastaava hoitaja, jonkun kanssa minulla syntyi tosi hankala erimiellisyys...

Tämä henkilö alkoi nyt, 4kk jälkeen sanomaan että kaikki minun pikku jutut, menetelmät joilla pidin lapsi hallinnassa ja nyvässä kunnossa - kaikki otetaan pois "koska lapsen pitää olla lapsi".

Minä siis en ymmärtänyt mitä se tarkoitta, teenkö huonoa työtä vai teenkö väärin vai mistä on kysymys, eikä se henkilö vastaa minulle kun mä kysyn häneltä peruste sellaiseen päätöksen.

Ja kaikkien lisäksi sen päätöksen hän on tehnyt minun poissaolo aikana, kun olin lomalla.

Kun sanoin että ilmoitan lapsen äidille tästä muutoksesta, hän kielsi, että äidille tulee paha mieli siitä meidän erimiellisyystä, koska en ole sama mieltä, ja lapsi nyt reagoi tähän muutokseen aika voimakaasti.

Koska en ole suomalainen, en tiedä miten mun täytyy toimia? Pitäisikö sanoa pph toimistoon täsät, äidille, jonnekin muualle?

Pls, otan vastaan kaikki mielipiteet :)

3

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HK avustaja

      mutu-pohjalta

      ""Tuliko tuo erimielisyys nimenomaan näistä eri mielipiteistä lapsen avustamisesta, vai onko erimielisyys jostain muista henkilökohtaisista syistä? Ei kai tuo vastaava hoitaja kostoksi jostakin erimielisyydestä halua muuttaa kaikkea?""

      - En osaa sanoa, en voi tietää mitä toisen ihmisen päässä liikkuu... mutta kyseinen henkilö tuli sinne töihin vasta 4kk. sitten - eli hän ei tunne lasta, joka on jo toinen vuosi hoidossa. Kyllä, nyt lapsi vaikuttaa pärjävän, se on kovan työn tulos, ehkä vastaava ajatteli että minä turhan takia noudatan ne säännöt, mitkä me yhdessä lapsen vanhempien ja henkilökunnan kanssa ladattiin hoidon alkaessa?

      ""Olisi hyvä saada ainakin hyvät perustelut miksi näin menetellään - kai siihen jokin syy löytyy?""

      - Tietenkin lapsi kysyy, lapsi itkee ja tarkkailee minua koko ajan ja jos häviän näkyvistä, lapsi juoksee perässä ja kipeä syliin, hänelle nämä yhtäkkiset muutokset ovat kova stressia...
      Minä olen "pehmeä" ihminen, yritän aina löytää kompromissia, ratkaista tilanteet rauhalla eikä sotimalla, mutta kun kysyin vastaavalta syyt tähän, hän rupea kääntämään asiat niin: Minun (siis vastaavan) mielestäni tämä ei ole hyvä idea. Sanoin että ok, ehdottaisitko parempaa idea? Ei vastausta, vain se että minun menetelmä (joka on äidin kanssa sovittu ja toimii) muka ei käy...

      Ja sitten hän koko ajan hyökkää kysymällä "Onko sinun kulttuurissa tapa tehdä näin" ja minulle tulee paha mieli siitä, rupean miettimään että ehkä minussa on vika, ehkä tosiaan en ymmärä suomalais kulttuurissa jotain tärkeä, ehkä toimin väärin ja itsetunto kuulkas romahta...

      ""Onko sillä vastaavalla hoitajalla joku esimies jolle asiasta voisi mainita? Mutta ensin kannattaa varmaan tämän vastaavan hoitajan kanssa keskustella, koska kukaan ei tykkää jos hänen varpaille astutaan. Hyvät perusteet sille, miksi nyt pitää muuttaa menettelytapoja - ei kai niitä huvin vuoksi muuteta?""

      - On, mutta kun sanoin hänelle että soitan toimistoon - hän ei antanut vaan vakutti minulle että kun tulen lomaltani (1 vko) niin tehdään palaveri jonne tulee esimies, lapsen vanhemmat, kiertävä erityislastentarha opettaja ja minä ja puhutaan asiasta.

      Tulin lomalta ja heti ensimmäisenä päivänä vastaava sanoi, että HÄN on soittanut esimiehellensä ja erityislastentarha opettajalle ja he yhdessä päättivät näin. Minä en tiedä mitä vastaava oli heille puhunut, mitä he vastasivat...

      Minä pelkään tehdä virheen jos soitan esimiehelle, en haluaisi työssä riittoja sun muita, mutta se vastaava jo sytyttä ne riidat minun ja muun henkilökunnan välissä, hän kääntä minun sanat ja tekot niin että minä on pätemätön (jos tälläinen sana on suomen kielessä :-) )eli että en osaa hoitotyöt...

      Nyt hän rajoita minun ja lapsen välista yhdessäoloa, kulkee minun perässäni ja kuuntelee mitä minä lapselle puhun... väkisin tulee mielen että minua vastaan jotain on meneillään mutta olen aivan hukassa tässä tilanteessa koska se on eka kerta minun työelämässä. En tiedä kenelle soittaisin ja mistä saisin vastaukset, turva ja suojausta :(

    • myös avustaja

      Soita ihmeessä laspen vanhemmille. Heillä on oikeus jopa velvollisuus asiasta tietää, koska kyse on lapsensa hoidosta. Mielestäni voi ottaa yhteyttä myös vastaavan esimieheen ja erityislastentarhaopettajaan... Jos mahdollista kaikkiin yhteys sähköpostitse, niin jää dokumenttia asiasta eli yhteydenotot voidaan todistaa jälkeenpäin. Vaikuttaa siltä, että vastaava hoitaja haluaisi salata jotain.

      • mutu-pohjalta

        "Mielestäni voi ottaa yhteyttä myös vastaavan esimieheen ja erityislastentarhaopettajaan... Jos mahdollista kaikkiin yhteys sähköpostitse, niin jää dokumenttia asiasta eli yhteydenotot voidaan todistaa jälkeenpäin".

        Tuo sähköpostitse asiasta tiedottaminen kaikille osapuolille kuulostaa järkevälle tavalle tässä tilanteessa - sitä en kyllä arvaa mennä ennustamaan mitä siitä seuraa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe