Nimiäiset, ohjelmaan apuja

SannaMamma

Itse etsin pari vuotta sitten jonkinlaista ”ohjelmarunkoa” nimiäisiin tyttäremme kohdalla ja nyt tuli mieleen, että voisin sitä jakaa eteenpäin muillekin pähkäilijöille. Meille on tulossa taas uudet nimiäiset ensi vuoden alussa, joten samalla kirjoittamalla muistuttelen itselleni asioita jälleen mieleen.

Minä ja puolisoni kumpikaan emme kuulu kirkkoon, naimisiinkin mentiin maistraatissa muutama vuosi sitten. Lapsemme saavat kasvaessaan itse valita haluavatko he ottaa kasteen vastaan ja liittyä kirkkoon.

Meillä tytön kohdalla nimiäiset pidettiin kesällä omassa kodissa. Vieraita oli 25, joten mukavasti mahduttiin varsinkin kun oli koko piha käytössä (ja sattui vielä kaunis aurinkoinen päivä juhliin). Tytön nimen olin käynyt rekisteröimässä maistraatissa jo pari viikkoa syntymän jälkeen ja nimiäiset pidettiin vauvan ollessa kuukauden ikäinen. Meistä nimiäiset tuntui hyvältä tavalta esitellä uusi perheenjäsen molempien suvuille ja rakkaimmille ystäville.

Kaikkien vieraiden saavuttua meille (pukukoodi oli vapaa), kutsuttiin miehen kanssa kaikki terassille, jonne toin vauvan sylissäni. Oli muuten homma etsiä 56 kokoinen kaunis juhlamekko tytölle kun kastemekkoa ei haluttu. Puheen aloitti mieheni, joka toivotti sukulaiset tervetulleeksi. Hän kertoi raskausajasta ja siitä miten meillä oli mennyt kotona vauvan synnyttyä. Hän kertoi tyttäremme nimen ja kohotti alkumaljat (shampanja/pommac).

Sen jälkeen minä kerroin hieman miten tyttären nimi sai alkunsa ja miten siihen loppujen lopuksi päädyttiin. Sitten kerroin millaisia vauvoihin liittyviä tapoja/uskomuksia/perinteitä ennen on ollut. Sen jälkeen esittelin kummit (2 kpl) ja kerroin mitä uskomuksia kummeista on ennen ollut ja esittelin kummikirjat, niiden sisällön ja allekirjoitettiin ne.

Tämän jälkeen kummit esittelivät itsensä ja kertoivat tyttärellemme annettujen nimien merkityksestä ja historiasta yleisellä tasolla ja muutakin tarinaa nimestä.

Tämän suurempaa ohjelmaa ei pidetty. Olisihan tuohon voinut liittää jonkin laulun, runon tms. lisäksi.

Tämän jälkeen siirryttiin sitten kahvittelemaan ja seurustelemaan. Meillä oli tarjolla vihersalaattia, kanapastasalaattia, karjalanpiirakat, kuhakukkoa, kinkkupiirakkaa, kylmäsavulohta, munavoita, graavilohta, silliä, patonkia, kahta erilaista täytekakkua (suklaa mousse ja limekakku), rotinapitko, kuivakakkua, keksiä. Saatiin hieno ”karjalainen pitopöytä” aikaiseksi kun pyysimme miehen kanssa sukua tuomaan lahjojen sijasta syömistä.. meillä tavaraa 10 vuoden yhdessä olon jälkeen oli riittämiin ja rahaa ei tarvita. Koska molemman puolen suku on armoitettua ruoantekijää ja leipojaa täynnä, niin ilolla otettiin ruokalahja vastaan (muuta emme heiltä pyytäneet tai odottaneet lahjaksi). Anoppi teki karjalanpiirakat ja kuhakukon, käly kinkkupiirakan, äitini rotinapitkon ja kuivakakut, isosiskoni teki täytekakut, jne.. itse tein salaatit, munavoit ja keksit.

Kahvittelun ja herkuttelun päälle seurusteltiin, ihailtiin vauvan saamia lahjoja. Sen verran vierailla teetätin työtä, että jokaisen oli kirjoitettava tervehdys tytön vauvakirjaan.

Nyt uuden perheenjäsenen myötä nimiäisiin tulee sen verran muutosta, että juhlat pidetään muualla kuin meillä. Nyt en ala ahtamaan reilua paria kymmentä henkeä meille sisätikoihin tammi-helmikuun pakkasilla vaan vuokrataan tilat muualta. Koska emme kuulu kirkkoon, niin silloin ei voi käyttää hyödykseen seurakunnan tiloja kuluitta. Pitää siis etsiä jokin paikka.. ruokailun suhteen vielä palloilen pitopalvelun tai tuollaisen ”nyyttärin” välillä. Pitopalvelun suhteen ei tarvitsisi huolehtia yli jääneen ruoan kuljetuksista pois juhlapaikalta juhlien jälkeen niin kuin nyyttäreiden suhteen. Sen lisäksi meillä on pakkanen täynnä jo tällä hetkellä ja pitäisi hirven lihat saada mahdutettua sinne ja puolikas possu. Riippuu myös sitä, mitä pitopalvelulla on tarjota ja mihin hintaan. Muuten nimiäiset ajattelin pitää samalla tyylillä kuin edellisetkin.

Toivottavasti joku sai ideaa ja ajatusta omiin nimiäisiin tästä. Kaikkeahan ei tarvitse ottaa kirjaimellisesti kuten ei muitakaan juhlia suunnitellessa. Kaikki eivät halua alkumaljoja tai kummeja (kaikki eivät näitä edes hyväksyisi) ja se on minusta ok. Jos jollain muullakin on kokemusta nimiäisistä, niin laittakaa omia vinkkejä mitä nimiäisissä voisi tehdä.. minua kyllä kiinnostaisi kuulla muiden tapoja, niistä voisi ottaa juttuja lisää omiin tuleviin nimiäisiin.. :)

1

960

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18+8

Kuullostaa kivoilta nimiäisiltä! Olivat varmasti lämpimät juhlat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      43
      935
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      95
      923
    3. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      775
    4. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      116
      731
    5. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      80
      678
    6. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      34
      624
    7. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      43
      621
    8. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      600
    9. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      586
    10. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      46
      568
    11. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      20
      535
    12. Voisiko vielä välillemme jotain kehittyä

Vai heihei ja ei nähdä enää.
      Ikävä
      33
      533
    13. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      36
      522
    14. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      66
      509
    15. Kerro kolme hyvää asiaa

Kaipaamastasi ihmisestä ja lisää perään onko kaivattusi n vai m 😍
      Ikävä
      25
      502
    16. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      44
      486
    17. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      106
      477
    18. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      460
    19. Tilanteenne

Onko tilanteenne tällä hetkellä hyvä?
      Ikävä
      44
      454
    20. Pahkalassa tapahtuu

Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi
      Parkano
      7
      427
    Aihe