Lehmät sisällä.

LehmänOikeus?

Tiedän maitotilan, jossa tuotetaan maitoa Valiolle. Heidän lehmänsä eivät koskaan ole ulkona, ei ikinä.
Onko ihan laillista?
Miten voi nykyaikana olla mahdollista.
Mitä teen? Vai onko mitään tehtävissä?

Olen huolissani, onko montakin tällaista tilaa suomessa, kun eikös se säädökset ole että lehmänkin pitäisi päästä ulos?

59

1388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muamuija

      Pihatosta ei tarvitse päästä ulkoilemaan, kun pääsevät muutenkin liikkumaan.

      • navettapiika

        Ja meillä ulkoillaan kesät talvet, joka ainoa päivä satoi tai paistoi. Niin eikö keskiarvo ole jo hyvä? Älä suotta stressaa naapurin eläinten puolesta, jos tila muuten pyörii normaalisti, kyllä tarkastajat ja eläinlääkärit pitävät huolen, että pykälät täyttyy. Jos aiot pyhittää elämäsi lehmien ulkoilun valvomisella, hankkiudu eu-tarkastajaksi niin elämäsi saa tarkoituksen.


      • LehmänOikeus.
        navettapiika kirjoitti:

        Ja meillä ulkoillaan kesät talvet, joka ainoa päivä satoi tai paistoi. Niin eikö keskiarvo ole jo hyvä? Älä suotta stressaa naapurin eläinten puolesta, jos tila muuten pyörii normaalisti, kyllä tarkastajat ja eläinlääkärit pitävät huolen, että pykälät täyttyy. Jos aiot pyhittää elämäsi lehmien ulkoilun valvomisella, hankkiudu eu-tarkastajaksi niin elämäsi saa tarkoituksen.

        Jokaisen ihmisen tehtävä on olla tarkkana siitä miten eläimiä kohdellaan! Jopa minun.
        naapuri en ole heille, työpaikkani on heidän lähellään.
        eikös laki määrää lehmienkin päästä ulos?
        Miksi se on teistä niin hyväksyttävää lehmien kaltoinkohtelu.
        Navetta ei ole pihatto, lehmät kiinni siellä sisällä ja paikallaan seisovat.
        Pitäisi varmaan tuo omistajasakki laittaa vuosiksi kiinni tolppaan niin että eivät liikkumaan kunnolla pysty.


      • navettapiika
        LehmänOikeus. kirjoitti:

        Jokaisen ihmisen tehtävä on olla tarkkana siitä miten eläimiä kohdellaan! Jopa minun.
        naapuri en ole heille, työpaikkani on heidän lähellään.
        eikös laki määrää lehmienkin päästä ulos?
        Miksi se on teistä niin hyväksyttävää lehmien kaltoinkohtelu.
        Navetta ei ole pihatto, lehmät kiinni siellä sisällä ja paikallaan seisovat.
        Pitäisi varmaan tuo omistajasakki laittaa vuosiksi kiinni tolppaan niin että eivät liikkumaan kunnolla pysty.

        On ollut mahdollista hakea erityislupa, muistaakseni avi:lta, niin voi pitää lehmät sisällä kytkettynä läpi vuoden. Vaatimukset oli aika tiukat laitumien puute, hoitajien ikä ja terveys jne. Aika harvallla meni läpi, ja aika moni hävitti lehmät tämän takia. En hyväksy lehmien kaltoinkohtelua missään muodossa, mutta tällaiset kukkahattutätien huolen aiheet saavat niskakarvani nousemaan pystyyn. Mikä sellainen on arvostelemaan minun työtäni, joka ei sitä ole koskaan tehnyt? Minä en varmasti tule sinun työpaikallesi arvostelemaan sinun aikaansaannoksia tai kotiisi katsomaan onko kissalla kaikki hyvin. Tänä päivänä normimaatilalla juoksee aika kirjavajoukko tarkastajia ja vielä siinä kylkiäisenä kaikki muut kaupustelijat. Ei vaan jaksaisi koko aikaa olla kytättävänä. Itse olen ehdottanut nettikameroita navetan kattoon, niin ainakin tietäisi, että koko ajan vahditaan ei olisi epäselvää. Siinä sivussa voisi kukkahattutäditkin päivystää saako jokainen rapsutusta tasaisesti vai onko emännällä suosikki lehmä. Niin ja meidän lehmät käy sitten ulkoilemassa joka päivä kaksi kertaa läpi vuoden, että pykälät täyttyy varmasti. No voihan toki olla niinkin, että ne saavat nyt liikaan raitista ilmaa ja liikuntaa....


      • ULKOILUTUKSRET
        LehmänOikeus. kirjoitti:

        Jokaisen ihmisen tehtävä on olla tarkkana siitä miten eläimiä kohdellaan! Jopa minun.
        naapuri en ole heille, työpaikkani on heidän lähellään.
        eikös laki määrää lehmienkin päästä ulos?
        Miksi se on teistä niin hyväksyttävää lehmien kaltoinkohtelu.
        Navetta ei ole pihatto, lehmät kiinni siellä sisällä ja paikallaan seisovat.
        Pitäisi varmaan tuo omistajasakki laittaa vuosiksi kiinni tolppaan niin että eivät liikkumaan kunnolla pysty.

        MUMMOOTHAN NE ONR JO LAITRANEETKI SÄNKRYIHINSRÄ KII, MUT ANTRAA TOKI OLLAKRIN, EIR SE TUNRU KETÄHÄ HAITRAAVA,,,:))))))))))


      • Pihatossa vieraillut
        LehmänOikeus. kirjoitti:

        Jokaisen ihmisen tehtävä on olla tarkkana siitä miten eläimiä kohdellaan! Jopa minun.
        naapuri en ole heille, työpaikkani on heidän lähellään.
        eikös laki määrää lehmienkin päästä ulos?
        Miksi se on teistä niin hyväksyttävää lehmien kaltoinkohtelu.
        Navetta ei ole pihatto, lehmät kiinni siellä sisällä ja paikallaan seisovat.
        Pitäisi varmaan tuo omistajasakki laittaa vuosiksi kiinni tolppaan niin että eivät liikkumaan kunnolla pysty.

        Hyvinvoiva, maidossa oleva lehmä tuottaa paljon maitoa.
        Pihatoissa paljon ongelmia eläinten kannalta. Ei pelkkä vapaana oleminen tee eläimstä hyvinvoivia......


    • onko onkelma

      Meillä ei lehmät käy koskaan sisällä.

      Pitääkö soittaa eläinlääkärille ????

    • päkäpää

      EI se ulkona käyminen onnea aina tuo. Joskus ihan huvittaa tuo ihmisten vouhotus, ei tiedetä eläinten käyttäytymisestä yhtään mitään mutta silti pitää yrittää päteä. Itsellä lammastila, ja vaikkei lampaiden talviulkoilu pakollista olekaan, halusin antaa lampaille siihen mahdollisuuden. Ulkona heinää tarjolla, mutta mammat alkoivat saman tien huutaa ovella, että haluavat takaisin sisälle. Sama toistui toisena päivänä, niinkuin kolmantenakin. En halunnut pakolla lampaita hangessa pitää, mutta luomussa se on pakko. Onko se sitten eläinten hyvinvoinnista huolehtimista jos pakotetaan eläimet ulos vaikkeivat ne sinne haluaisikaan? Ihan vain kun kukkahattutätien mielestä eläinten kuuluu näin olla.

    • eläintilallinen

      Tottakai äärimmäisyyksiäkin löytyy, mutta silloin on jotain pahasti pielessä. En pysty ymmärtämään esim. sen 300 sian kohtaloa. Ihmettelen miten sellainen voi tapahtua tänä valvonnan aikana. Meillä käy kuukausittain niin paljon vieraita silmäpareja navetassa, että välittömästi asiaan puututtaisiin Esim. siementäjä käy monta kertaa kuukaudessa, eläinlääkäri kerran kuukaudessa, proagrian kaverit vähintään sen kerran ja tarkastajat päälle.

      Mutta varsinaisesta asiasta. Teidän viherpiipertäjien jutut on aika ristiriitaisia. Meillä on lypsävät pihatossa ja niillä on puolen hehtaarin jaloittelutarha, johon niillä on vapaapääsy, mutta se on äärimmäisen harvoin kun joku siellä käy, ilman ettei niitä ajeta sinne.
      Lisäksi meillä on lihakarjaa, joka on kesät talvet ulkona. Mutta sekään ei teitä pipipäitä tyydytä, kun teidän mielestä niiden vastaavasti pitäisi olla talvella sisällä.

      Muutama vuosi sitten meillä tehtiin parhaimmillaan 17 eläinsuojelu tarkastusta, sinunlaistesi pipipäiden ilmoituksista johtuen. Joka kerta tarkastajat totesivat kaikkien eläinten olosuhteet erinomaisiksi ja eläinten terveyden erinomaiseksi.

      Noista ilmoituksista osan oli tehtaillut yksi ja sama viherpipertäjä, mutta nimeähän viranomaiset eivät minulle kertoneet, kun eivät saaneet kertoa.

      Mielestäni tuollainen on selvää kiusantekoa, josta pitäisi tuomita ehdotonta vankeutta ja kovat sakot. Vai mitäpä itse pitäisit siitä, että joku tekisi sinusta perheväkivalta ja lastensuojeluilmoituksia aiheettomasti pelkästään kiusaksesi.
      Alkaako sinulle yhtään valkenemaan asia. Normaali omallatunnolla olevaa ihmistä alkaisivat puheesi kaduttamaan!

      • LehmänOikeus.

        Ei ala.
        Minulla ilettää kun näen että lehmät seisovat samassa kohdassa kettingillä kiinni koko elämänsä, kunnes ovat liian vanhoja tuottamaan jolloin liha-auto ne hakee.
        Olen pahoillani, mutten tällaista hyväksy.
        Se on väärin.
        Vaikka ei ulos pääsisikään niin kävellä kai pitää pystyä? Eikö tuollaisesta pitäisi edes eläinrääkkäyssakot antaa?
        Miksi sen lehmän ei tarvitse kävelläkkään? Miksi se saa vain seistä tai maata? Mikä ihme viha pitää olla eläintä kohtaan jotta näin sitä kohtelee?

        "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"

        Mitäs ongelmia siellä teidän tilalla on?

        Heti ilmoitetaan että et tunne eläimiä niin et voi tietää, no tämä tyttöpä on pienen ikänsä asunut tilalla jossa lehmiä ja siellä navetassa lypsyillä kulkenut, lehmiä ja sonneja ulos laittanut..
        Meidän tila on pieni, ei ole massatuotantoa, ei valion merkkiä tienlaidassa, mutta lehmät eivät seiso paikallaan koko elämäänsä, kesällä ulos pääsevät, talvella kipittelevät navetassa. Onhan niillä ne omatkin paikat, mutta muori ei kestä katsoa niitä paikallaan, toki hänellä on myös tapana harjailla lehmiään.. Tämä kait kauhistuttaa teitä, oi suurtuottajat!

        Suomessa siirrytään kokoajan enemmän massatuotanton, kaikista eniten kärsii eläin.

        Ja kyllä, olen mielelläni viherpiipertäjä mikäli se tarkoittaa ihmistä joka välittää eläimistä ja niiden oikeuksista.

        Tiedän, että jokainen teistä muistaa minut kun seuraavan kerran sinne eläimien luo menee ja ehkä miettii tekeekö oikein, kun seisottaa eläintä koko eläimen iän samassa paikassa.


      • navettapiika
        LehmänOikeus. kirjoitti:

        Ei ala.
        Minulla ilettää kun näen että lehmät seisovat samassa kohdassa kettingillä kiinni koko elämänsä, kunnes ovat liian vanhoja tuottamaan jolloin liha-auto ne hakee.
        Olen pahoillani, mutten tällaista hyväksy.
        Se on väärin.
        Vaikka ei ulos pääsisikään niin kävellä kai pitää pystyä? Eikö tuollaisesta pitäisi edes eläinrääkkäyssakot antaa?
        Miksi sen lehmän ei tarvitse kävelläkkään? Miksi se saa vain seistä tai maata? Mikä ihme viha pitää olla eläintä kohtaan jotta näin sitä kohtelee?

        "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"

        Mitäs ongelmia siellä teidän tilalla on?

        Heti ilmoitetaan että et tunne eläimiä niin et voi tietää, no tämä tyttöpä on pienen ikänsä asunut tilalla jossa lehmiä ja siellä navetassa lypsyillä kulkenut, lehmiä ja sonneja ulos laittanut..
        Meidän tila on pieni, ei ole massatuotantoa, ei valion merkkiä tienlaidassa, mutta lehmät eivät seiso paikallaan koko elämäänsä, kesällä ulos pääsevät, talvella kipittelevät navetassa. Onhan niillä ne omatkin paikat, mutta muori ei kestä katsoa niitä paikallaan, toki hänellä on myös tapana harjailla lehmiään.. Tämä kait kauhistuttaa teitä, oi suurtuottajat!

        Suomessa siirrytään kokoajan enemmän massatuotanton, kaikista eniten kärsii eläin.

        Ja kyllä, olen mielelläni viherpiipertäjä mikäli se tarkoittaa ihmistä joka välittää eläimistä ja niiden oikeuksista.

        Tiedän, että jokainen teistä muistaa minut kun seuraavan kerran sinne eläimien luo menee ja ehkä miettii tekeekö oikein, kun seisottaa eläintä koko eläimen iän samassa paikassa.

        Meidän tilalla on sellainen ongelma, että elukoita hoitaa suoraan sanoen v.....tunut emäntä, että se melkein asuu siellä navetassa. Kyllä, meillä on iso tila lehmiä yli viisikymmentä ja en muista niitten nimiä, mutta joka ainoan tissin muistan ja tiedän, ei ole robottia. Se että sinä kukkahattutäti tulet minulle selittelemään kuinka väärin tämä on niin se aiheuttaa minulle ihottumaa. Tänäkin aamuna on jokainen saanut ruokaa, rapsutusta ja liikuntaa, osa sai nauttia jopa kylmästä syyssateesta niinkuin minäkin. Luulenpa, ettei yksikään niistä kärsinyt olla tässä suurtuottajan hoidossa. Jos sinua tämä parressa olo noin kovasti ahdistaa, otappa kuule oikein asiaksesi ja käy kattomassa niitä lehmiä siellä navetassa, niin näet kuinka kärsiviä ne on. Jokainen meistä suurtuottajista tietää, ettei kärsivä eläin tuota mitään, se vain kärsii, ja meillähän kaikki mitataan rahassa, joten tällaisessa tapauksessa kärsiminen lopetetaan hyvin pian tavalla tai toisella. Meidän navetassa on tällaisia tapauksia varten pulttipyssy ja terävä puukko, lisävarustukseen kuuluu isot pakkaset. Elikkä hoidan eläimet sillä mallilla, että kun tilanne sitä vaatii syön itse sen lehmän pois kuleksimasta, en laita nilkkuja tai muuten huonokuntoisia teurasautolla puolen Suomen halki lopetettavaksi, vaan se tapahtuu nopeasti ladon takana.


      • eläintilallinen
        LehmänOikeus. kirjoitti:

        Ei ala.
        Minulla ilettää kun näen että lehmät seisovat samassa kohdassa kettingillä kiinni koko elämänsä, kunnes ovat liian vanhoja tuottamaan jolloin liha-auto ne hakee.
        Olen pahoillani, mutten tällaista hyväksy.
        Se on väärin.
        Vaikka ei ulos pääsisikään niin kävellä kai pitää pystyä? Eikö tuollaisesta pitäisi edes eläinrääkkäyssakot antaa?
        Miksi sen lehmän ei tarvitse kävelläkkään? Miksi se saa vain seistä tai maata? Mikä ihme viha pitää olla eläintä kohtaan jotta näin sitä kohtelee?

        "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"

        Mitäs ongelmia siellä teidän tilalla on?

        Heti ilmoitetaan että et tunne eläimiä niin et voi tietää, no tämä tyttöpä on pienen ikänsä asunut tilalla jossa lehmiä ja siellä navetassa lypsyillä kulkenut, lehmiä ja sonneja ulos laittanut..
        Meidän tila on pieni, ei ole massatuotantoa, ei valion merkkiä tienlaidassa, mutta lehmät eivät seiso paikallaan koko elämäänsä, kesällä ulos pääsevät, talvella kipittelevät navetassa. Onhan niillä ne omatkin paikat, mutta muori ei kestä katsoa niitä paikallaan, toki hänellä on myös tapana harjailla lehmiään.. Tämä kait kauhistuttaa teitä, oi suurtuottajat!

        Suomessa siirrytään kokoajan enemmän massatuotanton, kaikista eniten kärsii eläin.

        Ja kyllä, olen mielelläni viherpiipertäjä mikäli se tarkoittaa ihmistä joka välittää eläimistä ja niiden oikeuksista.

        Tiedän, että jokainen teistä muistaa minut kun seuraavan kerran sinne eläimien luo menee ja ehkä miettii tekeekö oikein, kun seisottaa eläintä koko eläimen iän samassa paikassa.

        Olet joko yksinkertainen tai tyhmä!
        Jos omaat yhtään lukemisen ymmärtämistä, niin kirjoitin selvällä suomenkielellä, että meillä lypsävät ovat pihatossa ja lisäksi niillä on käytössä ympäri vuoden puolen hehtaarin jaloittelutarha. Lisäksi lihakarja on ulkona ympäri vuoden.

        Mitä ongelmia luulisit olevan muualla kuin päässäsi.
        Kuten kerroin, niin jokaisen tarkastuksen yhteydessä eläinten olosuhteet on todettu erinomaisiksi ja eläinten terveys todettu myöskin erinomaiseksi.

        Myöskin varmaa on se, että et ole kuin korkeintaan nähnyt kuvia navetoista, kun puhut tuollaisia.


      • kukkahattutäti.
        eläintilallinen kirjoitti:

        Olet joko yksinkertainen tai tyhmä!
        Jos omaat yhtään lukemisen ymmärtämistä, niin kirjoitin selvällä suomenkielellä, että meillä lypsävät ovat pihatossa ja lisäksi niillä on käytössä ympäri vuoden puolen hehtaarin jaloittelutarha. Lisäksi lihakarja on ulkona ympäri vuoden.

        Mitä ongelmia luulisit olevan muualla kuin päässäsi.
        Kuten kerroin, niin jokaisen tarkastuksen yhteydessä eläinten olosuhteet on todettu erinomaisiksi ja eläinten terveys todettu myöskin erinomaiseksi.

        Myöskin varmaa on se, että et ole kuin korkeintaan nähnyt kuvia navetoista, kun puhut tuollaisia.

        se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...


      • Hhmmn...
        LehmänOikeus. kirjoitti:

        Ei ala.
        Minulla ilettää kun näen että lehmät seisovat samassa kohdassa kettingillä kiinni koko elämänsä, kunnes ovat liian vanhoja tuottamaan jolloin liha-auto ne hakee.
        Olen pahoillani, mutten tällaista hyväksy.
        Se on väärin.
        Vaikka ei ulos pääsisikään niin kävellä kai pitää pystyä? Eikö tuollaisesta pitäisi edes eläinrääkkäyssakot antaa?
        Miksi sen lehmän ei tarvitse kävelläkkään? Miksi se saa vain seistä tai maata? Mikä ihme viha pitää olla eläintä kohtaan jotta näin sitä kohtelee?

        "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"

        Mitäs ongelmia siellä teidän tilalla on?

        Heti ilmoitetaan että et tunne eläimiä niin et voi tietää, no tämä tyttöpä on pienen ikänsä asunut tilalla jossa lehmiä ja siellä navetassa lypsyillä kulkenut, lehmiä ja sonneja ulos laittanut..
        Meidän tila on pieni, ei ole massatuotantoa, ei valion merkkiä tienlaidassa, mutta lehmät eivät seiso paikallaan koko elämäänsä, kesällä ulos pääsevät, talvella kipittelevät navetassa. Onhan niillä ne omatkin paikat, mutta muori ei kestä katsoa niitä paikallaan, toki hänellä on myös tapana harjailla lehmiään.. Tämä kait kauhistuttaa teitä, oi suurtuottajat!

        Suomessa siirrytään kokoajan enemmän massatuotanton, kaikista eniten kärsii eläin.

        Ja kyllä, olen mielelläni viherpiipertäjä mikäli se tarkoittaa ihmistä joka välittää eläimistä ja niiden oikeuksista.

        Tiedän, että jokainen teistä muistaa minut kun seuraavan kerran sinne eläimien luo menee ja ehkä miettii tekeekö oikein, kun seisottaa eläintä koko eläimen iän samassa paikassa.

        Miksiköhän ne lehmät eivät sitten halua lähteä ulos? Hoidetaanko lehmiä liian hyvin, kun edessä on valmis ruoka ja raitis vesi. Liian kuumakaan ei ole navetassa kesähelteillä.
        Onko siitä huolimatta lehmät pakotettava ulos, vaikka nei eivät tahdo. Entä kenen on vastuu silloin, kun eläintenhoitaja vahingoittuu eläinten juoksiessa sisälle navettaan?


      • navettapiika
        kukkahattutäti. kirjoitti:

        se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...

        Nyt kyllä älähti tämä rakki ja kovaa. Otan iltalypsylle sekunttaattorin matkaan ja katon kuinka nopeasti lehmät taittavat matkan ulkoa sisälle, kun keli on pakkasen puolella ja vettä tulee. Paimenkoirakin näky vääntyvän pannuhuoneen puolelle ja ilmotti pitävänsä lakisääteisen vapaapäivän. Niin tuonneko ne lehmät pitäs oikein jättää? Jos minun mielipidettä joku kysyy, mieluummin makaan parressa, kun väännyn ulos. Eiköhän nyt ole laidunkausi jo ohi ja kukkahattutäti voisi keskittyä saamaan ne ulkona olevat sisälle. Tai sitten katsastella hevosia, mitkä värjöttelee ravan keskellä haassa, eiköhän olisi parempi tallissa? Jos nyt julistettaisiin oikein virallisesti sisäruokintakausi alkaneeksi ja alettaisiin miettiä uusia aiheita seuraavaan vääntöön.


      • taidat provoilla
        kukkahattutäti. kirjoitti:

        se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...

        Etkö osaa muuta kuin toistaa itseäsi - sen paremmin asioita perustelematta.


      • Muamuija
        LehmänOikeus. kirjoitti:

        Ei ala.
        Minulla ilettää kun näen että lehmät seisovat samassa kohdassa kettingillä kiinni koko elämänsä, kunnes ovat liian vanhoja tuottamaan jolloin liha-auto ne hakee.
        Olen pahoillani, mutten tällaista hyväksy.
        Se on väärin.
        Vaikka ei ulos pääsisikään niin kävellä kai pitää pystyä? Eikö tuollaisesta pitäisi edes eläinrääkkäyssakot antaa?
        Miksi sen lehmän ei tarvitse kävelläkkään? Miksi se saa vain seistä tai maata? Mikä ihme viha pitää olla eläintä kohtaan jotta näin sitä kohtelee?

        "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"

        Mitäs ongelmia siellä teidän tilalla on?

        Heti ilmoitetaan että et tunne eläimiä niin et voi tietää, no tämä tyttöpä on pienen ikänsä asunut tilalla jossa lehmiä ja siellä navetassa lypsyillä kulkenut, lehmiä ja sonneja ulos laittanut..
        Meidän tila on pieni, ei ole massatuotantoa, ei valion merkkiä tienlaidassa, mutta lehmät eivät seiso paikallaan koko elämäänsä, kesällä ulos pääsevät, talvella kipittelevät navetassa. Onhan niillä ne omatkin paikat, mutta muori ei kestä katsoa niitä paikallaan, toki hänellä on myös tapana harjailla lehmiään.. Tämä kait kauhistuttaa teitä, oi suurtuottajat!

        Suomessa siirrytään kokoajan enemmän massatuotanton, kaikista eniten kärsii eläin.

        Ja kyllä, olen mielelläni viherpiipertäjä mikäli se tarkoittaa ihmistä joka välittää eläimistä ja niiden oikeuksista.

        Tiedän, että jokainen teistä muistaa minut kun seuraavan kerran sinne eläimien luo menee ja ehkä miettii tekeekö oikein, kun seisottaa eläintä koko eläimen iän samassa paikassa.

        Ensinnäkin, hyvin harva eläin seisoo "koko ikänsä" parressa, sillä vasikat eivät edes saa olla kiinni ennen puolta vuotta. Hyvin harvassa parsinavetassakaan enää vasikoita tai hiehojakan kytketään parteen, koska karsinat on kuitenkin jouduttu rakentamaan, ja niissä on tilavaatimus eläimen koon mukaan. Esimerkiksi omalla tilallamme, joka on hyvin yleistä tyyppiä parsinavetoista sekä kooltaan että rakenteiltaan hiehotkin käyvät parressa vain siemennysten aikaan, silloinkin muutaman päivän kerrallaan, mutta oppivat kuitenkin parteen. Parteen otetaan vasta muutama viikko ennen poikimista. Kesäisin kaikki laiduntavat, muut yötäpäivää ja lypsävät päivisin. Eli niistäkin vuosista, jotka ovat parressa, ulkoilevat noin neljäsosana päivistä. Umpikaudella olivat aluksi pihatossa, mutta utaretulehdukset ja -polkemat tulivat sen verran yleisiksi umpikaudelle, että nyt vain nuorimmat ja pieniutareisimmat umpparit pääsevät pihattoon.

        Oletko muuten ajatellut siltä kannalta, että vapaana eläimet luovat arvojärjestyksen, ja siinä alimmat kärsivät? Parressa jokainen saa syödä ja nukkua rauhassa,vaikka olisi alempanakin arvojärjestyksessä? Eikös ole melkoista eläinrääkkäystä myös, jos jatkuvasti joutuu väistelemään ylempien lehmien puskemista , syömään silloin kun mahtuu eli muut lepäävät ja saamaan sitä rehua, mitä kenties jäljellä on, ellei sillonkin joku tule ryöstämään eväitä turvan edestä?

        Selvennyksen vuoksi, rakentaisin itsekin myös lehmille pihaton, jos se olisi jollakin lailla kannattavaa. Samat lehmät eivät kuitenkaan koskaan kustantaisi uutta rakennusta, tuotos ei siitä muutosta yhtään kasvaisi, joten koska muutenkaan rahaa navetan uusimisen ei irtoaisi, lehmät tuottavat edelleen parressa. Keskipoikimakerta Suomessa on vajaa kolme, joten "ikänsä parressa" viettävät lehmät ovat siis noin kolme vuotta parressa, ei ne vanhuuttaan teuraaksi joudu, vaan monista erilaisista syistä. Parsia myös vaihdetaan tarpeen mukaan pitkin talvea, ja kaikki liikkumisvara, mikä suhteettoman likaantumisen kustannuksella parteen voidaan taata, niille annetaan.


    • Mutta mutta...

      No jos ei ole poikkeuslupaa karjalle ulkonapitovaikeuksien vuoksi, niin työn helpottamisen vuoksikin eläimet viedään ulos. Hoitajat pääsevät vähemmällä työllä niin ruokinnan kuin kuivituksenkin suhteen.
      Varmaan vaikuttaa, millaiset niityt ovat. Eiköhän tänä vuonna monilla tiloilla ole ollut vaikeuksia viedä eläimiä ulos pehmeiden niittyjen vuoksi. Vettä on satanut niin paljon, että pelloilla oli monin paikoin lammikoita.

    • maatilan emäntä

      Meilläkin on pihatto ja lehmiä 80. Ja navetan ovet oli auki koko ajan kesäkuulta syyskuun puoleen väliin. Vasta syksyllä lehmät meni päivisinkin ulos. Muuten ulkoilu kiinnosti vasta illan viilettessä. Sama toistuu joka vuosi.

      Ja väitän että isoissa pihatoissa lehmillä on parempi olla kun 70-80luvun parsinavetoissa joissa ilmatilaakaan ei oo liikaa. Niillä on vapaus kävellä syömään ja juomaan kun haluu. monesti niissä on karjaharjatkin. Sitä ei oikein voi verrata ihmisen harjaukseen.

      Ja kyllä olen ylpeä että saan tuottaa valiolle. Nyt navetalle vaan on taas kiire....

      • Mutta mutta...

        Kyllä varmaan molemmat siis parsinavetta ja pihatto ovat hyviä ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.

        Mitä vähemmän on eläimiä, niin sitä enemmän ehtii olla yksilöllisempää hoitoa eläintä kohti.
        Jos laittaisin 5-10 lehmää ja nuorkarjan, niin tietenkin parsinavetta olisi silloin parempi vaihtoehto kuin rakentaa pihatto robotteineen. Eläimiä pitäisi laittaa sen verran, kuin mitä 1 henkilö ehtii hoitamaan ym. työt. Myöhemmin voisi sitten laajentaa toisen mokoman.


      • navettapiika
        Mutta mutta... kirjoitti:

        Kyllä varmaan molemmat siis parsinavetta ja pihatto ovat hyviä ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.

        Mitä vähemmän on eläimiä, niin sitä enemmän ehtii olla yksilöllisempää hoitoa eläintä kohti.
        Jos laittaisin 5-10 lehmää ja nuorkarjan, niin tietenkin parsinavetta olisi silloin parempi vaihtoehto kuin rakentaa pihatto robotteineen. Eläimiä pitäisi laittaa sen verran, kuin mitä 1 henkilö ehtii hoitamaan ym. työt. Myöhemmin voisi sitten laajentaa toisen mokoman.

        Haaveillahan aina saa, mutta anna olla. Rahallisesti 5-10 lehmän laitto on nykypäivänä sama asia kuin konkurssi, jos et satu omistamaan sukutilaa hakkaamattomin metsin.


      • Mutta mutta...
        navettapiika kirjoitti:

        Haaveillahan aina saa, mutta anna olla. Rahallisesti 5-10 lehmän laitto on nykypäivänä sama asia kuin konkurssi, jos et satu omistamaan sukutilaa hakkaamattomin metsin.

        yksistään ehtisi hoitamaan eläimet. Silloin täytyisi kuitenkin käydä tilan ulkopuolella töissä, jotta saisi toimeentulon. Lehmät ovat ihania.


    • =//////////

      Voi lehmäparkoja, puolivuotiaasta kuolemaan samassa kohdassa seisoa, joku vaan välillä tissistä kiskoo.. Ei ulos pääse, ei edes kävelemään.. Taidan ostaa maidon Ingmanilta, ihan sen vuoksi että yksikin valion maitotila on täällä mainittu.

      Täytyy alkaa kyselemään jos jostain saisi maidon eläinystävällliseltä maitotilalta niin olisin valmis maksamaan kunnolla.
      Lehmääkään ei ole tehty vain seisomaan.

      • Tuota tuota

        Liikennemerkkeihimme pitäisi lisätä uusi merkki - sellainen, missä olisi lehmän kuva. Kun viedään eläimiä vilkasliikenteisen tien yli, niin autoilijat ystävällisesti sitten odottelevat ja tarvittaessa avustavat lauman etenemisessä.

        Muuten - eihän lemmikkikäärmekkään pääse ikinä ulos terraariostaan!!!

        Maitotilat ovat eläinystävällisiä, mutta ihmisten pitäisi ottaa tosiasiat huomioon. Poikkeuslain nojalla ei tarvitse, kun kertakaikkiaan ei voida vielä eläimiä ulos.
        Kyllähän maitotilalliset vievät eläimet ulos, koska eläinten ulkonaoloaikana navettatyöt vähenevät, mutta omistajat välittävät eläimistään niin paljon, etteivät laita eläimiään vaaraan.


      • navettapiika

        On sitä Ingmanninkin purkissa, koko ikänsä parressa seisseen lehmän maitoa.. ja ostappa virolaista voi mennä vielä hullummaksi, mutta sehän ei haittaa, kun ei näe eikä kuule.


      • hyväämaitoa!
        navettapiika kirjoitti:

        On sitä Ingmanninkin purkissa, koko ikänsä parressa seisseen lehmän maitoa.. ja ostappa virolaista voi mennä vielä hullummaksi, mutta sehän ei haittaa, kun ei näe eikä kuule.

        No tiedän yhden ingmannin tilan jossa lehmät ei seiso parressa ja täällähän mainittiin jo yksi valion tila jossa seisoo.. eli ingmannilla mennään!

        Ja mistäs löytyis sellanen tila jossa sais käydä katsoon, että eläimiä kohdellaan kunnolla ja sais myös ostaa maitoa.
        Minä tuun heti!


      • navettapiika
        hyväämaitoa! kirjoitti:

        No tiedän yhden ingmannin tilan jossa lehmät ei seiso parressa ja täällähän mainittiin jo yksi valion tila jossa seisoo.. eli ingmannilla mennään!

        Ja mistäs löytyis sellanen tila jossa sais käydä katsoon, että eläimiä kohdellaan kunnolla ja sais myös ostaa maitoa.
        Minä tuun heti!

        Pistäppä hinkki pyörän sarveen ja ala tulla. Minä lypsän vaikka keskellä yötä sen täyteen ja lehmän saat valita, ja vielä on sellanen kamura, että on tänäänkin ulkona käynyt. Rotujakin löytyy puolen kymmentä ja risteytykset päälle. Ja lypsy tyylinkin saat valita käsin suoraan kannuun, kannukoneella tai modernisti putkikoneella. Joko oot tulossa.. tänne pohjois-rannikkoa kohti, tuulimyllyn luota vasemmalle...


      • hyvääcocacolaa
        navettapiika kirjoitti:

        Pistäppä hinkki pyörän sarveen ja ala tulla. Minä lypsän vaikka keskellä yötä sen täyteen ja lehmän saat valita, ja vielä on sellanen kamura, että on tänäänkin ulkona käynyt. Rotujakin löytyy puolen kymmentä ja risteytykset päälle. Ja lypsy tyylinkin saat valita käsin suoraan kannuun, kannukoneella tai modernisti putkikoneella. Joko oot tulossa.. tänne pohjois-rannikkoa kohti, tuulimyllyn luota vasemmalle...

        Koko yön poljin vaan en navettaas nähny.. Kaikkialta ettin vaan sinua en löytäny.
        Hirveä jano tuli, oli pakko kaupasta hakea aamutuimaan cocacola-pullo, senpä takia ei lehmä ole joutunut seisomaan..


      • navettapiika
        hyvääcocacolaa kirjoitti:

        Koko yön poljin vaan en navettaas nähny.. Kaikkialta ettin vaan sinua en löytäny.
        Hirveä jano tuli, oli pakko kaupasta hakea aamutuimaan cocacola-pullo, senpä takia ei lehmä ole joutunut seisomaan..

        Harmin paikka, vaan joku lapsityöläinen joutui ne cocapensaan lehdet riipimään riistopalkalla, että sinä sait sen cokiksen, häpeä sinä valkonaama. Täällä minä lehmieni kanssa varron ja kuuntelen tuulimyllyn läiskettä. Niin kuin entinen mainoskin sen sanoi, panen maitoa tulemaan...sitä on siinä Oulussa pakatussa purkkimaidossa, tavallisessa ei kuitenkaan luomussa,mutta suurimman osan haukkaat oltermannina.Siinä se maistuu raitis tuulen henki ja hyväntuulisten lehmien maito.


      • HaiSie!
        navettapiika kirjoitti:

        Harmin paikka, vaan joku lapsityöläinen joutui ne cocapensaan lehdet riipimään riistopalkalla, että sinä sait sen cokiksen, häpeä sinä valkonaama. Täällä minä lehmieni kanssa varron ja kuuntelen tuulimyllyn läiskettä. Niin kuin entinen mainoskin sen sanoi, panen maitoa tulemaan...sitä on siinä Oulussa pakatussa purkkimaidossa, tavallisessa ei kuitenkaan luomussa,mutta suurimman osan haukkaat oltermannina.Siinä se maistuu raitis tuulen henki ja hyväntuulisten lehmien maito.

        Lapset palkan työstään saavat ja edes liikkumisen ilon.. Lehmä ei sitäkään suomen maassa kurjassa.

        Tummana syntynyt olen ja tummana pysyn vaan, en maitonaamaa itselleni saa.


      • navettapiika
        HaiSie! kirjoitti:

        Lapset palkan työstään saavat ja edes liikkumisen ilon.. Lehmä ei sitäkään suomen maassa kurjassa.

        Tummana syntynyt olen ja tummana pysyn vaan, en maitonaamaa itselleni saa.

        Ja taas lähden lehmiäni kävelyttämään ja siinä sivussa lypsänkin ne, että sinä tummalainen saisit hörpätä sitä kunnon suomalaista maitoa, ilman lapsityövoimaa. Toivottavasti joku puolue on sinut saanut ehdokkaaksi kunnallisvaaleihin, niin on toiveissa saada kunta, missä kaikki lehmät liikkuvat ja toivottavasti vanhuksetkin saavat ulkoilupakon.


      • No mutta .
        HaiSie! kirjoitti:

        Lapset palkan työstään saavat ja edes liikkumisen ilon.. Lehmä ei sitäkään suomen maassa kurjassa.

        Tummana syntynyt olen ja tummana pysyn vaan, en maitonaamaa itselleni saa.

        Osallistuisit sinäkin Päivä maalla -tapahtumiin, niin tietomääräsi maataloudesta kasvaisi.


      • navettapiika
        No mutta . kirjoitti:

        Osallistuisit sinäkin Päivä maalla -tapahtumiin, niin tietomääräsi maataloudesta kasvaisi.

        Minullako meinaat olevan puutosta tiedosta ja tieten taidostakin? Olen melkein syntynyt navettaan ja päiväunetkin lehmän soimessa nukkunut. Lehmiä olen hoitanut koko ikäni, maatalouslomittajana 22 vuotta ja emäntänä siinä sivussa 26 vuotta. Tällä hetkellä pihatossa 50 lehmää ja parteen jäi aamulypsyltä 17 . Niin missä kohtaa tietoni ei ole päivän tasalla? Ei tämä homma niin haudanvakavaa ole, mutta leikki leikkinä ja nirri pois.


      • No mutta
        navettapiika kirjoitti:

        Minullako meinaat olevan puutosta tiedosta ja tieten taidostakin? Olen melkein syntynyt navettaan ja päiväunetkin lehmän soimessa nukkunut. Lehmiä olen hoitanut koko ikäni, maatalouslomittajana 22 vuotta ja emäntänä siinä sivussa 26 vuotta. Tällä hetkellä pihatossa 50 lehmää ja parteen jäi aamulypsyltä 17 . Niin missä kohtaa tietoni ei ole päivän tasalla? Ei tämä homma niin haudanvakavaa ole, mutta leikki leikkinä ja nirri pois.

        Ei kun nimimerkille HaiSie! oli tarkoitettu.


      • maatilan emäntä

        Öh taidan olla se valion tuottaja mutta... pihatossa eläimet ovat vapaana! Ei päästä kiinni!

        Ootteko ikinä kattonu uutisis kuvia savimajoista/ slummeista tai pakolasisleiriltä. On niissä tilaa ehkä kaikille jos vierekkäin makaa... Mutta tilaa vähemmän yhtä ihmistä kohti m2 kun mitä lehmät suomes tarttee.


      • Niin ja tuota
        maatilan emäntä kirjoitti:

        Öh taidan olla se valion tuottaja mutta... pihatossa eläimet ovat vapaana! Ei päästä kiinni!

        Ootteko ikinä kattonu uutisis kuvia savimajoista/ slummeista tai pakolasisleiriltä. On niissä tilaa ehkä kaikille jos vierekkäin makaa... Mutta tilaa vähemmän yhtä ihmistä kohti m2 kun mitä lehmät suomes tarttee.

        Ja kuinka ovat onnellisia, kun eläimiä karvataan. Voi sitä onnellista ilmettä. Olisikin vaikea karvata, jollei eläin ei olisi päästä kiinni.
        Niin pihatoissa kuin parsinavetoissakin on hyviä ja huonoja puolia.
        Pienelle eläinmäärälle ei ole järkevää rakentaa pihattoa ja robottilypsyä.
        Varmaan paprsinavetoissakin eläimet saavat tarpeeksi liikuntaa, koska tuottavat hyvin maitoa. Hyvinvoiva karja tuottaa paljon maitoa ja näin palkitsee hoitajansa hyvästä hoidosta.


    • Siitä se lähtee

      Etkö nää älyä, soita POLLIISI!

    • jyrkein
      • navettapiika

        Laki näkyy tosiaan olevan eri eripuolella Suomea. Meillä tuolla tempulla olis varmaan karkotettu Siperaan pakkotyöhön loppuelämäksi. Toivottavasti nuo eläimet on päästetty paremmille nurmimaille.

        Niitten eläinten suojelu on ihan nastaa hommaa, kun aurinko paistaa ja kissanpennut on suurin murhe, mutta jos oikeasti paska haisee ja hiki tulee, niin antaa olla.


    • jaädf

      Eläinlääkäri kertoi, että hänelle oli kerran soittanut joku, joka oli kovin huolissaan ulkona olevista eläimistä. Olihan jo marraskuu ja lämpötila alle nollan. Työmatkallaan joutui joka päivä suremaan näitten eläinten kohtaloa. Eläinlääkäri antoi hyvän neuvon: Mene toista tietä töihin ettet näe.
      Mullikoilla oli tosi hyvät oltavat mutta miten muun työn tekijä voisi sitä ymmärtää.

      Se oli hyvä neuvo.

      Totta puhuen nykyisillä eläimillä on on navetassa ruhtinaalliset olosuhteet. Ennen navetat olivat pieniä, katto oli matalalla ja ilma oli huono. Ruokaa saivat vain kesällä laitumelta. Kuivaa heinää sitten talven pimeimpinä aikoina kun ruoka loppui. Hiehon ensimmäiset vasikat tapettiin heti syntymänsä jälkeen. Miten? Sen voi vain arvata. Ainakin minun lapsuudenkodissani lehmän maito oli todella usein kakkosluokassa.

    • kjabdckjbdckjwbckivr
      • IOhmettelijä...
        hhhhhhhjkkkkkkkkkiii kirjoitti:

        http://www.oikeuttaelaimille.net/www2/lang-fi/tietoa/tehotuotanto/lypsylehmaet

        Kun eläintenhoitajat voivat hyvin, niin tuotantoeläimetkin voivat hyvin ja eläimet palkitsevat hoitajansa hyvästä hoidosta.

        PS. kuulinpa radiosta ohjelman, missä kerrottiin jossain jopa koiran korvaavan ihmislapsen. Koiralta maalattiin kynnet ja koira puettiin ja laitettiin vaunuihin. Koiralla käytettiin muotivaatteita.


      • Tuota tuota

        Onko se eläinrääkkäystä, kun pakotetaan eläimet ulos, vaikka eläimet eivät haluaisikaan.
        Kun sitten eläimet on pakolla saatu ulos, niin ne on heti juoksemassa sisälle. Eläintenhoitajat ovat monet kerrat olleet vaaratilanteessa. Pitäisi myös ajatella eläintenhoitajia.

        Ilmeisesti eläimet ovat niin mukavuudenhaluisia, kun navetassa on viileää ja turvan edessä paljon ruokaa ja raikasta vettä. Mutta vaan pakotetaan ulos.....
        No, hyvinvoiva eläin palkitsee hoitajansa - olkoonpa kyse sitten parsinavetasta tai pihatosta.
        Näitä eläimiä voimmekin ihastella sitten näyttelyissä, missä ulkomaalaisetkin arvostelijat kehuvat suomalaisia erinomaisesta eläinaineksesta.


    • onnellinenemäntä.

      Hyi teitä, meillä lehmät viihtyvät ulkona, niin tekevät teilläkin ja riemu on suuri kun keväällä ulos ensimmäistä kertaa pääsevät.
      Lakatkaa höpöttämästä ja laitakaa lehmille kunnon ulkoilupaikat!

      Onnellisen lehmän maitoa!

      • navettapiika

        Lehmähän viihtyy ulkona, kun se on siihen tottunut. Minun lehmät käyvät olosuhteitten pakosta joka päivä ulkona, mutta jos sataa ja tuulee silloin ei tarvi kysellä tuuttako sisälle, vaan siinä oven pielet rytisee kun tullaan. Jos on kuumakeli on sama reaktio, mutta sopivalla pakkasella ja mukavasti lunta maassa, saa tehdä töitä jos meinaa heti lehmät sisälle saada. Silloin on parasta jättää ovet auki ja mennä itse juomaan välikahvit, niin säilyy jonkinlainen yhteisymmärrys sääolosuhteista.


        Sitä en varmuudella osaa sanoa, onko ne sen onnellisempia kuin muidenkaan lehmät, mutta noita ikärouvia alkaa seassa olla jo mukavasti. Ja aika harvoin ensikoita tarvii teuraaksi laitella. Minä en ole kuitenkaan niin onnellinen, kun kylmyys jäytää vanhoja luitani ja sormet jäätyy ovia aukoessa.

        Tämä ulkoilu asia on sellainen ikuisuuskysymys, aina on toinen toistaan parempia vaihtoehtoja, mutta kehitystä seuranneena taitaa Suomen lehmät kohta kaikki olla pihatoissa ja laiduntamista harjoittaa yhä pienenevä joukko. Ja eiköhän se ole eläimelle tärkeintä, että siitä huolehditaan, ruokaa ja vettä on tarjolla koko ajan, miksi mennä ulos petojen ruuaksi ja nähdä nälkää, jos laitumia ei ole.


      • Tuota tuota

        Ilmeisesti lehmät eivät niin mielellään lähde ulos, kun joutuvat pitkän matkan kävelemään ennekuin ovat laitumella. Laitumet vaihdetaan heti, kun ruoka loppuu ja vesiastiat täytetään heti tyhjennettyä. Mutta se matka...... helpommin saa ruokaa ja juomaa navetassa.

        Riemu on suuri kun ensikertaa pääsevät ulos, mutta kun sitten joutuukin kävelemään pitkän matkan, niin huomattuaa asian, pyörähtävät takaisin navettaan. Lakitumia ei ole lähempänä, joten eläinten on käveltävä kauas navetasta. Itse olen nähnyt tämänkin asian.


    • jaäldsg

      On se ihan totta että lehmät viihtyvät ulkona. Lehmä voi todella hyvin jos se saa syödä ja juoda riittävästi. Käydä lypsyllä silloin kun se vapaasti haluaa, pääsee ulos kun siltä tuntuu. Vielä kun olisi sonni joka sen astuisi niin olosuhteet olisivat paremmin kuin ihmisillä. Ja kun on oikein sairas niin lehmän lopetus käy samantien eikä vuosien kitumisen jälkeen.

    • kukkahattutäti myös

      "Jokaisen ihmisen tehtävä on olla tarkkana siitä miten eläimiä kohdellaan! Jopa minun.
      naapuri en ole heille, työpaikkani on heidän lähellään.
      eikös laki määrää lehmienkin päästä ulos?
      Miksi se on teistä niin hyväksyttävää lehmien kaltoinkohtelu.
      Navetta ei ole pihatto, lehmät kiinni siellä sisällä ja paikallaan seisovat.
      Pitäisi varmaan tuo omistajasakki laittaa vuosiksi kiinni tolppaan niin että eivät liikkumaan kunnolla pysty."

      Samaa mieltä. Väärin on seisottaa lehmiä päistään kiinni navetoissa. Maito on vaihtunut luomuun, jonka toivon olevan eettisesti paremmin tuotettua. Nyt saa joku ottaa vapaasti herneet nenään.

      • Puistattaa

        "Pitäisi varmaan tuo omistajasakki laittaa vuosiksi kiinni tolppaan niin että eivät liikkumaan kunnolla pysty."

        kukkahattutäti myös: "Samaa mieltä."

        Olen luomutuottaja ja en tahtoisi maitoa, lihaa, muutakaan luovuttaa em. asenteella oleville ihmisille.

        Mistä tämmöinen pahuus ja ilkeys saa juurensa? Heitellä mitä vain RUOAN tuottajille SUOMESSA?


      • Ajattelija...
        Puistattaa kirjoitti:

        "Pitäisi varmaan tuo omistajasakki laittaa vuosiksi kiinni tolppaan niin että eivät liikkumaan kunnolla pysty."

        kukkahattutäti myös: "Samaa mieltä."

        Olen luomutuottaja ja en tahtoisi maitoa, lihaa, muutakaan luovuttaa em. asenteella oleville ihmisille.

        Mistä tämmöinen pahuus ja ilkeys saa juurensa? Heitellä mitä vain RUOAN tuottajille SUOMESSA?

        Poikkeusluvalla voidaan pitää lehmiä parsinavetassa sisällä kesälläkin. Syynä voi olla vilkas liikenne lehmien kulkureiteillä.
        Pihatoista ei tarvitse päästä eläimiä ulos laitumille. Parsinavetoista sen sijaan suurin osa eläimistä ovat varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn ulkona. Lisäksi talvisinkin jaloitellaan jaloittelutarhassa.
        Se on surkeaa, kun kissat eivät pääse ulos nauttimaan kesän tuoksuista vaan ovat kesät talvet sisällä.
        Koirat ovat kettingillä kaulasta kiinni eivätkä pääse juoksentelemaan minne haluavat.

        Hyviäkin puolia on siitä, että eläimet ovat kytkettyinä. Silloin ne eivät pääse tartuttamaan tarttuvia tulehduksia toisiinsa.


      • Näinkin ....--
        Puistattaa kirjoitti:

        "Pitäisi varmaan tuo omistajasakki laittaa vuosiksi kiinni tolppaan niin että eivät liikkumaan kunnolla pysty."

        kukkahattutäti myös: "Samaa mieltä."

        Olen luomutuottaja ja en tahtoisi maitoa, lihaa, muutakaan luovuttaa em. asenteella oleville ihmisille.

        Mistä tämmöinen pahuus ja ilkeys saa juurensa? Heitellä mitä vain RUOAN tuottajille SUOMESSA?

        Pihatoista eläinten ei tarvitse päästä ulos ollenkaan, koska saavat vapaasti liikkua sisällä. Vapaasti liikkumisessakin on huonot puolensa, koska silloin kaikki herkästi tarttuvat taudit leviävät ja tuottavat valtavat tappiot eläinten omistajille.


    • Päivi

      Lehmä on kyllä niin laiska eläin että jos se olisi laitumella ja sille tuotaisiin eteen vettä ja ruokaa niin ei siitä mihinkään lähtisi vaikka saisi.

      • Laiska on lehmä

        Ja jos laitumella on veräjä auki tai joku sen rikkoo, omaan parteensa pinkoovat takaisin jos vaan reitti on selvä.


      • Ollako vai ei
        Laiska on lehmä kirjoitti:

        Ja jos laitumella on veräjä auki tai joku sen rikkoo, omaan parteensa pinkoovat takaisin jos vaan reitti on selvä.

        Ja siellä laitumellakin vain makoilevat.
        Pihatoissa on niin paljon eläimiä, ettei niitä voida viedä laitumille, kun ei ole tarpeeksi laidunta. Eläimet ovat siis sisällä kesät talvet monissa pihatoissa.


    • savotar savosta

      Meillä täällä johtavat lomittajat kyselevät lomittajilta ovatko lehmät ulkonA?Minusta hyvä heino.Lomittajat näkevät miten asia on.Ja minusta oikein että ne jotka laiduntavat saavat siitä korvauksen.

    • Otaselvääasioista

      Eläinsuojelulain pykälissä ei velvoiteta karjan ulkoilua.

    • elläinrääkkäystä

      Tuosta voin olla eri mieltä.Jos on parsinavetta niin lehmät ulos!

      • Talvijaloittelu

        Kyllähän kaikki, joilla on mahdollisuus käyttää eläimiä laitumilla, niin käyttävät. Sillätavoin säästetään lehmiä sorkkasairauksilta. Eläimet nyhtävät laitumilta ruokansa ja siten navetassa ei tarvitse niin paljon antaa ruokaa, koska eläimet eivät jaksa syödä mahdottomasti. Navettatyöt vähenevät eläinten ollessa ulkona. Pihatoissta ei kuitenkaan tarvitse päästää eläimiä laitumille ollenkaan. Parsinavetoista on mahdollisuus päästä talvisinkin jaloittelemaan, joten liikuntaa saavat. Lisäksi kesäisin laidunnetaan niin paljon kuin mahdollista, siis useampi kuukausi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe