Su 28.10. 2012 klo 18 vietetään Temppeliaukion kirkossa, Helsingissä Pop-messua. Messussa on artistivieraana Juki Välipakka ja tilaisuus sisältää kaikki oleelliset messun osat eli Raamatun sanan, rukouksen, saarnan ja ehtoollisen unohtamatta hyvää musiikkia.
Tässä ketjussa voimme ideoida yhdessä messun saarnaa ja käytän mahdollisuuksien mukaan saarnassa täällä käytyä keskustelua. Saarnahan syntyy seurakunnan keskellä ja siinä on vuoropuhelussa Jumalan sana ja meidän ihmisten ajatukset.
Pyhä on Uskonpuhdistuksen muistopäivä ja saamme keskittyä uskomme ytimeen. Messun evankeliumi on seuraava katkelma Jeesuksen Vuorisaarnasta, joka löytyy Matteuksen evankeliumista.
Matt. 5: 13-16
Jeesus sanoo:
»Te olette maan suola. Mutta jos suola menettää makunsa, millä se saadaan suolaiseksi? Ei se kelpaa enää mihinkään: se heitetään menemään, ja ihmiset tallaavat sen jalkoihinsa.
Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella. Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle, vaan lampunjalkaan. Siitä sen valo loistaa kaikille huoneessa oleville. Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.»
Tervetuloa keskusteluun ja tottakai myös itse messuun!
Antti-pappi
Tule ideoimaan Pop-messun saarnaa
42
265
Vastaukset
- ehdotan...
Ainakin kristittyjen pitäisi kertoa uskostaan. Miten he muuten voivat olla valona ja tehdä tekoja, joista ylistetään Isää Jumalaa?
Eli rohkeutta uskon tunnustamiseen ja siinä elämiseen. Rohkaise tähän.
Uskomme ytimessä on Jeesus. Joskus tuota messuihin menoa pakoilevat laitettiin kirkon jalkapuuhun, ette vaan enää uskalla, mutta karkotatte nyt samaa porukkaa soittamalla vaikka heavyrockia, kuten metallimessussa.
- saarnaa-ja
Hyvä aihe. Suola ja valo. Saarnaapa vaikka siitä, että kirkon suola on käynyt mauttomaksi ja valo himmeäksi, kun se on luottanut enemmän maailmaan ympärillänsä kuin siihen sanomaan, mitä sen olisi pitänyt pitää esillä.
Kirkolla on ollut maallisesti sanottuna liian heikko itsetunto. Se on uskonut, että nykyihminen on sellainen ja sellainen ja hänelle pitää puhua niin ja niin ja ei missään nimessä saa puhua tätä ja tätä, ettei hän pelästy tai loukkaannu tai suutu.
Kissankakat. Ihminen on tuollainen kyllä pintatasoltansa, mutta syvemmältä kaipaa sitä että joku sanoisi hänelle sen, mitä hän ei uskalla itse sanoa itselleen; joku sanoisi sen mutta samalla kertoisi, että ei hätää, siihen on jo apu olemassa.
Ihminen kaipaa auktoriteettia. Ihminen on sellainen. Jos hänet jätetään vain oman itsensä varaan, hän on irrallinen ja eksyksissä, koska ihminen on niin monimutkainen ja itselleenkin käsittämätön olento, ettei hänestä ole omaksi auktoriteetikseen. Nykyaika on yrittänyt tehdä ihmisestä oman auktoriteettinsa ja huonolla menestyksellä. Henkinen pahoinvointi on lisääntynyt hälyttävästi.
Kirkolla on tiedossaan auktoriteetti, joka ei ole ihminen tai ihmiset, mutta kirkko pihtaa tuota tietoa ja tekee auktoriteetista kiltin ja mitäänsanomattoman leikkipuiston sedän.
Kirkko on uskonut, että sen pitää seurata aikaansa ja olla mukana jokaisessa muotivirtauksessa, jotta sitä arvostettaisiin eikä pidettäisi jälkeenjääneenä muinaismuistona.
No, kirkko on seurannut aikaansa. Juossut perässä niinsanotusti. Niinpä se on saanut perässäjuoksijan arvostuksen tai siis arvostuksen puutteen. Se olisi voinut olla tiennäyttäjä, mutta ei kai ole osannut, kun on hukannut omat palikkansa. Niinpä se on yrittänyt olla maailmalle mieliksi, ja maailma on lähtenyt etsimään tiennäyttäjiä muualta.
Mutta ethän sinä tuollaiselta pohjalta saarnaa, tietenkään. Saarnaat, että meidän pitää rakastaa lähimmäisiämme. Niin pitää, mutta jos siitä puhuminen jää kirkon ainoaksi sanomaksi, se on menettänyt pelin, niin sanotusti. Sitä samaa kun puhuvat niin monet muutkin tahot. Kirkolla on sellaista, mitä muilla ei ole, mutta sitä se häpeilee. Häpeilee aarrettansa.Kiitos hyvästä pohdinnasta ja vinkeistä! Hyvin voin tämän pohjalta saarnata ja ottaa sen huomioon. Evankeliumi on mielestäni ajankohtainen ja haastaa niin papin kuin seurakuntalaisenkin arvioimaan uskoa ja Jumalan merkitystä elämässään.
Evankeliumin lopussa on kiteytetty osuvasti Jeesuksen opetus eli meidän tulee ottaa huomioon sekä Jumala että lähimmäinen. Näistä molemmista kirkossa saarnataan jatkuvasti, mutta kuulemmeko sen sanoman kokonaisuutena?
Antti-pappi
- puhu siitä
Jeesushan puhuu nykykirkon ääriliberaalien tilasta. Suola, joka on käynyt mauttomaksi, eikä kelpaa kuin tallattavaksi.
- ehdotan...
Ei haukuta koko ajan kirkkoa vaan rukoillaan sen puolesta.
- gajtpg
Minä kaipaan kirkolta jotain pyhyyttä, sellaista mitä maailma ei voi antaa, pyhän koskdtusta. Poppia kyllä saa kuulla muuallakin.
Hyvä pointti, mutta onko poppi ja pyhyys toisensa poissulkevia? Jospa ne ovatkin kietoutuneet toisiinsa ja kulkevat käsi kädessä?
Me ihmiset olemme erilaisia ja kaipaamme kirkosta erityyppisiä asioita. Toista puhuttelee rauha ja hiljaisuus, toinen kokee pyhyyden esimerkiksi pop-messussa. Kaikille tavoille on tilaa. Pääkaupunkiseudulla on laaja tarjonta ja esimerkiksi ensi pyhän Pop-messun kanssa samaan aikaan on Agricolan kirkossa Tuomasmessu. Molempiin riittää väkeä eivätkä ne kilpaile keskenään.
Antti-pappikuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hyvä pointti, mutta onko poppi ja pyhyys toisensa poissulkevia? Jospa ne ovatkin kietoutuneet toisiinsa ja kulkevat käsi kädessä?
Me ihmiset olemme erilaisia ja kaipaamme kirkosta erityyppisiä asioita. Toista puhuttelee rauha ja hiljaisuus, toinen kokee pyhyyden esimerkiksi pop-messussa. Kaikille tavoille on tilaa. Pääkaupunkiseudulla on laaja tarjonta ja esimerkiksi ensi pyhän Pop-messun kanssa samaan aikaan on Agricolan kirkossa Tuomasmessu. Molempiin riittää väkeä eivätkä ne kilpaile keskenään.
Antti-pappiAntti - Jeesusta voi kutsua äpäräksi vain jumalaton - eikö totta??
pertsa2012 kirjoitti:
Antti - Jeesusta voi kutsua äpäräksi vain jumalaton - eikö totta??
Tulepas Pertsa kuuntelemaan sunnuntai-iltana, sanooko Antti-pappi Jeesusta äpäräksi. ;) Juodaan yhdessä kaffet messun jälkeen!
Antti-pappi- cyeta cyet
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Tulepas Pertsa kuuntelemaan sunnuntai-iltana, sanooko Antti-pappi Jeesusta äpäräksi. ;) Juodaan yhdessä kaffet messun jälkeen!
Antti-pappiHeh - heh ! Otatteko riskin, että Pertsa tullessaan tuo Pyhän Hengen voitelun ja profetian, joka katkoo kielet kitaroista ja halkoo rumpukalvot - tarkoitan kuvaannollisesti - kansa putoaa polvilleen ja itkee syntejään, kuten sotien jälkeen, jolloin kaikki halukkaat eivät edes mahtuneet kirkkoihin, vaan joutuivat polvistumaan kaduille. -- Kahvi voi kyllä siinä voitelussa unohtua!
- seurakuntalainen.
cyeta cyet kirjoitti:
Heh - heh ! Otatteko riskin, että Pertsa tullessaan tuo Pyhän Hengen voitelun ja profetian, joka katkoo kielet kitaroista ja halkoo rumpukalvot - tarkoitan kuvaannollisesti - kansa putoaa polvilleen ja itkee syntejään, kuten sotien jälkeen, jolloin kaikki halukkaat eivät edes mahtuneet kirkkoihin, vaan joutuivat polvistumaan kaduille. -- Kahvi voi kyllä siinä voitelussa unohtua!
"Otatteko riskin, että Pertsa tullessaan tuo Pyhän Hengen voitelun ja profetian"
Vastaan omalta osaltani seurakuntayhtymän puolesta: Otamme. Tervetuloa Helsinkiin! - cyeta cyet
seurakuntalainen. kirjoitti:
"Otatteko riskin, että Pertsa tullessaan tuo Pyhän Hengen voitelun ja profetian"
Vastaan omalta osaltani seurakuntayhtymän puolesta: Otamme. Tervetuloa Helsinkiin!...no, nyt kyllä lentää karvareuhka ilosta ilmaan! On vain yksi mutta - tuleeko Maestro! Vanhanaikainen notalginen kitarakuoro voisi houkutellakin - vaan mistpä minä sen tiedän...?
- seurakuntalainen.
cyeta cyet kirjoitti:
...no, nyt kyllä lentää karvareuhka ilosta ilmaan! On vain yksi mutta - tuleeko Maestro! Vanhanaikainen notalginen kitarakuoro voisi houkutellakin - vaan mistpä minä sen tiedän...?
Toivottavasti! :) Tuskinpa se musiikista on kiinni? Tuo nostalginen kitarakuoro voidaan ehkä järjestää joskus myöhemmin.
- uotellaa vua vähä
pertsa2012 kirjoitti:
Antti - Jeesusta voi kutsua äpäräksi vain jumalaton - eikö totta??
pertsa2012,
täällä monta viestiä odottaa sinua kuten poppi Antti-pappikin, joten vastaathan pian sinulle esitettyihin viesteihin.
Tiedän, että saat tämän rekisteröitynä palstalaisena kotisähköpostiisi.
No kipin kapin tänne kirjoittamaan. kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Antti-pappiAntti sanoi :
_________
Pop-musiikki on pelkkää melusaastetta.
Sinulla on tilaisuus perua äpärittelyt nyt heti.- menisit julistamaan
pertsa2012 kirjoitti:
Antti sanoi :
_________
Sinulla on tilaisuus perua äpärittelyt nyt heti.Ai musiikin takia et tule? Tulethan sinä aina tällekin palstalle, vaikka täällä on papittaria ja muita kauhistuksia. Joten mikset menisi pienestä kauneusvirheestä eli melusaasteesta kärsivään pop-messuunkin?
- Sananen Pertsalle
pertsa2012 kirjoitti:
Antti sanoi :
_________
Sinulla on tilaisuus perua äpärittelyt nyt heti.pertsa2012: Pop-musiikki on pelkkää melusaastetta.
Sinulla on tilaisuus perua äpärittelyt nyt heti.
---------
Antti esitti sinulle pyynnön tulla Temppeliaukion kirkkoon. Antin myöhemmän kirjoituksen perusteella pääsisit lukemaan Evankeliumia messussa.
Miten mielestäsi Raamatun henkilöt olisivat suhtautuneet tähän kutsuun? Miten Uuden Testamentin puolelta esimerkiksi Pietari, Paavali, Sakkeus, Juudas Iskariot tai ylipappi Kaifas olisivat toimineet. Tai miten Vanhan Testamentin puolelta esimerkiksi Iisebel, Kain, Samuel tai vaikkapa Mooses olisivat toimineet vastaavassa tilanteessa.
Esimerkiksi Mooses toimi näin. Lainaus on Mooseksen 2. Kirja 4. luvusta:
10. Niin Mooses sanoi Herralle: "Oi Herra, minä en ole puhetaitoinen mies; en ole ollut ennen enkä senkään jälkeen, kuin sinä puhuit palvelijallesi; sillä minulla on hidas puhe ja kankea kieli".
11. Ja Herra sanoi hänelle: "Kuka on antanut ihmiselle suun, tahi kuka tekee mykän tai kuuron, näkevän tai sokean? Enkö minä, Herra?
12. Mene siis nyt, minä olen sinun suusi apuna ja opetan sinulle, mitä sinun on puhuttava."
- -
Voi kamala. Ei tässä uskalla ajatella itseään. Ei ole suolaksi ei valoksi. Huonolta näyttää.
- Log_
Pop-messut? Kirkossa ollaan ilmeisesti huolissaan nuorten yleistä kirkosta eroamisesta. Jotain tarttis tehdä, joten keksitte sitten "nuoriin vetoavan" pop-messun. Yrittäähän saa, en sitä vastusta.
Perusongelma kirkon kannalta ei kuitenkaan ole se, että kirkon menot ovat tylsiä. Ongelmana on se, että kirkon sanomaan ei uskota. Kysymys kuuluukin, miten pop-messut lisäävät uskottavuutta itse kirkon sanomaan? Epäilempä, että ei mitenkään. Eroaminen jatkuu, koska se perustuu nimenomaan sanoman epäuskottavuuteen ja toisaalta kirkkoon kuulumisen sosiaalisen paineen helpottumiseen. Nuoret ovat siis heränneet ajattelemaan kirkon sanoman järkiperäisyyttä ja tekevät johtopäätökset vain tämän perusteella.- oo o
Perustelusi ontuu. Nimittäin samat nuoret, jotka eroavat kirkosta, omaksuvat usein jonkin muun hengellisyyden, yleensä jonkin New Age -tyyppisen. Siinä ei ole sen enempää järjellisyyttä kuin kristinuskossakaan, usein vähemmän.
Se ei ole nykyään järki, joka ihmisiä vie, vaan tunne. Tämä on harvinaisen järjetöntä aikaa. Järkevyys on näennäistä, kuten taloudellisen edun laskeskelua.
Kristinuskossa on juuri sitä vikaa, että sitä tuodaan esille liian järkevästi, tai ainakin kirkko tuo. Se ei kolahda ihmisten tunteisiin. Se ei sano, että juuri sinusta ja sinun pelastumisestasi on kysymys. - Log_
oo o kirjoitti:
Perustelusi ontuu. Nimittäin samat nuoret, jotka eroavat kirkosta, omaksuvat usein jonkin muun hengellisyyden, yleensä jonkin New Age -tyyppisen. Siinä ei ole sen enempää järjellisyyttä kuin kristinuskossakaan, usein vähemmän.
Se ei ole nykyään järki, joka ihmisiä vie, vaan tunne. Tämä on harvinaisen järjetöntä aikaa. Järkevyys on näennäistä, kuten taloudellisen edun laskeskelua.
Kristinuskossa on juuri sitä vikaa, että sitä tuodaan esille liian järkevästi, tai ainakin kirkko tuo. Se ei kolahda ihmisten tunteisiin. Se ei sano, että juuri sinusta ja sinun pelastumisestasi on kysymys.Jotkut nuoret voivat tietenkin hurahtaa johonkin muuhun hengellisyyden tyyppiin, mutta en kyllä jaksa uskoa että näin olisi mitenkään merkittävissä määrin. Mihin perustat ajatuksen, että kirkosta eroavat nuoret "usein" omaksuvat jonkun muun hengellisyyden? Muistaakseni mitkään tilastot eivät tue ev.lut.-kirkon jäsenkadon ja muiden hengellisten järjestöjen jäsenkasvun yhtäsuuruutta.
- oo o
Log_ kirjoitti:
Jotkut nuoret voivat tietenkin hurahtaa johonkin muuhun hengellisyyden tyyppiin, mutta en kyllä jaksa uskoa että näin olisi mitenkään merkittävissä määrin. Mihin perustat ajatuksen, että kirkosta eroavat nuoret "usein" omaksuvat jonkun muun hengellisyyden? Muistaakseni mitkään tilastot eivät tue ev.lut.-kirkon jäsenkadon ja muiden hengellisten järjestöjen jäsenkasvun yhtäsuuruutta.
No ota selvää tästä asiasta, niin sinun ei tarvitse olla mutu:n varassa.
Uudentyyppistä hengellisyyttä omaksuvat liittyvät harvemmin mihinkään järjestöihin, eikä monille edes olisi mitään järjestöjä, koska heidän uskonsa on omatekoinen, siihen on otettu aineksia monista uskonnoista. - Log_
oo o kirjoitti:
Uudentyyppistä hengellisyyttä omaksuvat liittyvät harvemmin mihinkään järjestöihin, eikä monille edes olisi mitään järjestöjä, koska heidän uskonsa on omatekoinen, siihen on otettu aineksia monista uskonnoista.Sitähän minä juuri yritän tehdä. Jos mistään tilastosta ei näy merkittävän osan kirkosta eronneiden nuorten siirtyminen new-age-lahkoihin, niin mistä se näkyy? Ymmärtääkseni et ole itse mutun varassa, joten laita lähteesi tähän.
- oo o
Log_ kirjoitti:
Sitähän minä juuri yritän tehdä. Jos mistään tilastosta ei näy merkittävän osan kirkosta eronneiden nuorten siirtyminen new-age-lahkoihin, niin mistä se näkyy? Ymmärtääkseni et ole itse mutun varassa, joten laita lähteesi tähän.
Olen vain ns. yleisen tiedon varassa, sen mitä olen nähnyt ja kuullut puhuttavan.
Eikä monetkaan mihinkään lahkoihin siirry, alkavat vain itsekseen ajatella ja uskoa mitä nyt kukin. oo o kirjoitti:
Uudentyyppistä hengellisyyttä omaksuvat liittyvät harvemmin mihinkään järjestöihin, eikä monille edes olisi mitään järjestöjä, koska heidän uskonsa on omatekoinen, siihen on otettu aineksia monista uskonnoista.Vaan miten tämänkin mielenkiintoisen ajatustenvaihdon saisi palevelemaan ensi pyhän saarnaa ja sen otsaketta Uskon perustus? Luulenpa, ettemme pääse kovinkaan pitkälle, jos käännämme katseemme vain kirkkoon ja arvioimme sitä, mitä kirkko tekee ja mitä ei.
Päivän evankeliumissa Jeesus puhuu suoraan kuulijoille: Te olette maan suola, te olette maailman valo. Hän puhuu ihmisjoukolle, mutta tarkoitta henkilökohtaista viestiä. Siis sinulle ja minulle. Sitä viestiä emme voi ulkoistaa millekään instituutiolle.
Antti-pappi- Log__
oo o kirjoitti:
Olen vain ns. yleisen tiedon varassa, sen mitä olen nähnyt ja kuullut puhuttavan.
Eikä monetkaan mihinkään lahkoihin siirry, alkavat vain itsekseen ajatella ja uskoa mitä nyt kukin.Niinpä niin......
Kommenttini oli tietenkin alunperin asian vierestä niinkuin Antti-pappi tuossa alla muistuttaakin. Tässähän piti puhua niistä kuninkaan upeista uusista vaatteista.. - oo o
Vaan miten tämänkin mielenkiintoisen ajatustenvaihdon saisi palevelemaan ensi pyhän saarnaa ja sen otsaketta Uskon perustus? Luulenpa, ettemme pääse kovinkaan pitkälle, jos käännämme katseemme vain kirkkoon ja arvioimme sitä, mitä kirkko tekee ja mitä ei.
Päivän evankeliumissa Jeesus puhuu suoraan kuulijoille: Te olette maan suola, te olette maailman valo. Hän puhuu ihmisjoukolle, mutta tarkoitta henkilökohtaista viestiä. Siis sinulle ja minulle. Sitä viestiä emme voi ulkoistaa millekään instituutiolle.
Antti-pappiÄh, älä nyt höpsi. Kirkko ei voi tuolla tavalla pakoilla vastuutaan. Se ei ole vain joukko erillisiä ihmisiä, joista jokainen touhuaa omia aikojaan ja omaan laskuunsa mitä touhuaa, paitsi riviristityt sellaisia ovat muttei työntekijät.
- niinpä.
Vaan miten tämänkin mielenkiintoisen ajatustenvaihdon saisi palevelemaan ensi pyhän saarnaa ja sen otsaketta Uskon perustus? Luulenpa, ettemme pääse kovinkaan pitkälle, jos käännämme katseemme vain kirkkoon ja arvioimme sitä, mitä kirkko tekee ja mitä ei.
Antti-pappi"Sitä viestiä emme voi ulkoistaa millekään instituutiolle."
Niinpä. Kirkko onkin viestin viennissä pahasti epäonnistunut. - agnus Dei
onpa kritiikkiä: syytät sekä tylsyydestä että maailmallisuudesta :D
- näin aattelen
Jotta he näkisivät teidän HYVÄT TEKONNE ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.
Puhu teoista. Tässä maailmassa nimittäin puhutaan enemmän kuin tehdään. Eikä se koske vain kirkkoa vaan koko yhteiskuntaa. Akateemisesta yhteiskunnasta on tullut puheiden tyhjä tynnyri.
Ei kirkon pidä ylläpitää uskontopaatosta yhteiskunnassa. Riittää, että kristityt kohtaavat ja auttavat lähimmäisiään. Risti kaulassa kertoo siitä, kenelle kiitos kuuluu. Se risti riittää julistukseksi. - Punnittu Veri
kuunteleva kirkko: "Tulepas Pertsa kuuntelemaan sunnuntai-iltana, sanooko Antti-pappi Jeesusta äpäräksi. ;) Juodaan yhdessä kaffet messun jälkeen!
Antti-pappi"
----------
Jospa Pertsa, Antti ja kirkkoväki yhdessä Antin päivän evankeliumin luvun jälkeen ennen saarnaa lukisivat vuorolukuna Johanneksen evankeliumin 21. luvusta seuraavaan tapaan:
Antti aloittaisi johdannolla ja Pertsa aloittaisi evankeliumin lukemisen.
(Pertsa lukee)
15. Kun he olivat einehtineet, sanoi Jeesus Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?" Hän vastasi hänelle:
(Antti, Pertsa ja kirkkoväki lukevat yhdessä)
"Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas".
(Pertsa jatkaa)
Hän sanoi hänelle: "Ruoki minun karitsoitani".
16. Hän sanoi hänelle taas toistamiseen: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?" Hän vastasi hänelle:
(Jälleen Antti, Pertsa ja seurakunta yhteen ääneen)
"Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas".
(Pertsa jatkaa jälleen)
Hän sanoi hänelle: "Kaitse minun lampaitani".
17. Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle: "Olenko minä sinulle rakas?" ja vastasi hänelle:
(Antti, Pertsa ja kirkkokansa yhdessä lukevat)
"Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas".
(Pertsa jatkaa loppuun)
Jeesus sanoi hänelle: "Ruoki minun lampaitani.
Tämän jälkeen Antti aloittaisi saarnansa ja saarnaisi toivottavasti nimim. saarnaa-ja erinomaisen kirjoituksen pohjalta.Ihan mielettömän hyvä idea! Toivottavasti Pertsa tulee paikalle ja jos tulee niin lähden tuohon oitis.
Erityisesti minua puhutteli tuo Pertsalle jaettu vika repliikki.
Antti-pappi- ///
Ihan mielettömän hyvä idea! Toivottavasti Pertsa tulee paikalle ja jos tulee niin lähden tuohon oitis.
Erityisesti minua puhutteli tuo Pertsalle jaettu vika repliikki.
Antti-pappiPertsa ei ole ehkä huomannut tätä, jos ei ole käynyt enää lukemassa tätä ketjua. Olisi hän varmaan vastannut jotain jos olisi huomannut.
- tervetuloahelsinkiin
Pertsa, haaste on heitetty. Tervetuloa sunnuntaina seurakunnan pariin Helsinkiin, tänne homohyysäriin pääkaupunkiin Etelä-Suomessa. ;)
Lupaan tulla kuuntelemaan ja varmaan tulee palstalta muitakin.
Ehdit taatusti johonkin liturgian väliin luikauttaa pari sanaa julistustasikin. - jazzailemaan
pertsa2012 asuu Helsingissä.
pertsa2012 viihtyy varmasti Temppeliaukion kirkossa, sillä tarjolla on harvinaista herkkua eli miespuolisen jazzlaulajan lauluja.
http://www.topviihde.net/jukivalipakka2 - otovaan
"Tule ideoimaan Pop-messun saarnaa" oli otsikko
Olisiko paikallaan asettua vaan nöyrästi Jumalan eteen ja kuunnella Häneltä mitä Hän haluaa teidän puhuvan
Toisaalta on totta, että tämä Jumalan Sana on tärkeä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Ja lähimmäisen rakastamista on myös hänen mielipiteen kysyminen ja huomioiminen.
Jeesukselta kysyttiin: Opettaja, mikä on lain suurin käsky?» Jeesus vastasi: » Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.
Elikkä kysytään ensiksi Jumalan mielipidettäNöyränä tässä todellakin ollaan Jumalan edessä ja ihmisten keskellä. Saarnani alkaa pikkuhiljaa hahmottua ja olen saanut täältä hyviä ajatuksia ja vinkkejä. Kiitos! Jotkut niistä kuullaan myös sunnuntai-iltana Temppeliaukion kirkossa.
On hyvä muistaa myös, mikä on saarnan luonne. Siinä Jumalan sana ja ihmisen sana ja ajatukset ovat kietoutuneet toisiinsa. Ei ole olemassa mitään Jumalan sanaa ilman ihmistä, koska kyse on yhteydestä ja keskustelusta. Jumalan viesti on tarkoitettu ihmisille ja sitä luetaan ja kuullaan aina oman elämäntilanteen kautta. Tästä kaikesta saarna syntyy. Se on Jumalan sanoma kansansa keskellä. Myös ylihuomenna Pop-messussa.
Antti-pappi
- sinun saarnastasi
"On hyvä muistaa myös, mikä on saarnan luonne. Siinä Jumalan sana ja ihmisen sana ja ajatukset ovat kietoutuneet toisiinsa. Ei ole olemassa mitään Jumalan sanaa ilman ihmistä, koska kyse on yhteydestä ja keskustelusta. Jumalan viesti on tarkoitettu ihmisille ja sitä luetaan ja kuullaan aina oman elämäntilanteen kautta. Tästä kaikesta saarna syntyy. Se on Jumalan sanoma kansansa keskellä."
Olipa omahyväistä. Niin omahyväistä, että jos ennätän, niin tulen kuuntelemaan onko sinulla jotain sanottavaakin.- mitä mahdat miettiä
Taivahan talikynttilät! Mitähän päässäsi liikkuu, kun näet tuollaisessa omahyväisyyttä? Tuo oli niin nöyrää, että alkoi melkein itkettää.
- ja pyh
mitä mahdat miettiä kirjoitti:
Taivahan talikynttilät! Mitähän päässäsi liikkuu, kun näet tuollaisessa omahyväisyyttä? Tuo oli niin nöyrää, että alkoi melkein itkettää.
Pyh. Kietoutumissa tuppaa olemaan liikaa pappien mietteitä kun Jumala on jäänyt saarnaa valmisteltaessa keskustelussa toiseksi. On näitä kuultu.
En tunne Anttia henk.koht., mutta nöyrä jumalanpalvelija ei ole ensimmäinen sana joka tulee mieleeni. Papit rakastavat omaa korkeakirkollisuuttaan, mutta ei se siitä vielä jumalallista tee.
Saa nähdä, onko Antin saarna enemmän Antin vai Jumalan sanomaa kansan keskellä. Toivottavasti Antti laittaa valmiin saarnan tänne kaikkien luettavaksi.
- ja pyh
:D
Palstamme Antti-pappi otsikon "Kampin pappi: Zeniläisetkin käyvät täällä meditoimassa" alla:
"Kampin kappeli on hieno ja hyvä! Liekö jotain kristillisempää tapahtunut Helsingissä tänä vuonna kuin tuon kappelin avaaminen ja toiminta?"
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/9511-kampin-pappi-zenilaisetkin-kayvat-taalla-meditoimassa?start=10#kommentit
Antti, sinun saarnasi on tosiaan pakko kuulla. ;)
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä433693- 362374
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?321945- 191689
- 171659
- 231588
Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?
Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai911445- 241437
- 221389
Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?
Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko901280