Hedelmien kuljetus ulkomailta ?

tietämätön neitonen

Juu eli siis olen tässä vähän miettinyt sitä, että olen menossa jonkin ajan päästä Kreikkaan ( Rhodokselle/Kreetalle/Kyprokselle ) en ole aivan varma minne noista. Ja kyselin tässä että mitä ystäväni tai sukulaiseni tahtoisivat tuliaisiksi, ja eräs " kaverini " sanoi että hän haluaisi kaikkia eksoottisia hedelmiä tms . ja mietin sitten että saakohan hedelmiä tuoda lentokoneeseet tai siis että sanovatko mitään tullissa tms ? ...

Olisin kiitollinen jos saisin edes jonkinlaisia vastauksia ... :D

62

3376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietämätön neitonen

      * lentokoneeseen * oli ihan pakko korjata..

      • Hanki elama

        Eikö todellakaan ollut parempaa tekemistä kuin kommentoida kun joku painoi vahingossa väärää nappia?


      • Tuossa taisi
        Hanki elama kirjoitti:

        Eikö todellakaan ollut parempaa tekemistä kuin kommentoida kun joku painoi vahingossa väärää nappia?

        kuitenkin aloittaja korjailla omaa tekstiään...


    • peruna

      Ensinnäkin Kypros ei ole Kreikkaa. Toisekseen oletko ajatellut mitä ne eksoottiset hedelmät olisivat joita ei täältä saa? Ei nyt tule mieleen, molemmissa maissa olen matkaillut.
      Hedelmät käsimatkatavaroina eivät ole nesteitä, eli mielestäni kyllä voi käsimatkatavarasi painorajan puitteissa vaikkapa hedelmillä täyttää.

      • ymmällä...

        Kumma kysymys, mitä hedelmiä sinne pitäisi viedä. Kun on menossa ihan kahteen maahan yhtäaikaa tai sitten jompaankumpaan, en ymmärrä sittenkään mitä ap ajaa takaa. Ovatko tuliaiset sinne Kreikkaan/Kyprokselle vai tänne Suomeen? Hedelmiä on saatavana Suomessa paljon enemmän ja parempia kuin Kreikassa. Eli et ole oikein tottunut matkalainen näköjään.
        Australiaan ei saa viedä muualta ruokaa mutta ei euroopassa ole hedelmien kuljetuskieltoa jos joku typerä niitä maasta toiseen aikoo kuljettaa.


      • sitruuuna.
        ymmällä... kirjoitti:

        Kumma kysymys, mitä hedelmiä sinne pitäisi viedä. Kun on menossa ihan kahteen maahan yhtäaikaa tai sitten jompaankumpaan, en ymmärrä sittenkään mitä ap ajaa takaa. Ovatko tuliaiset sinne Kreikkaan/Kyprokselle vai tänne Suomeen? Hedelmiä on saatavana Suomessa paljon enemmän ja parempia kuin Kreikassa. Eli et ole oikein tottunut matkalainen näköjään.
        Australiaan ei saa viedä muualta ruokaa mutta ei euroopassa ole hedelmien kuljetuskieltoa jos joku typerä niitä maasta toiseen aikoo kuljettaa.

        ymmällälle--- "Hedelmiä on saatavana Suomessa paljon enemmän ja parempia kuin Kreikassa."

        Ja paskan marjat. Kyllä on esim. sitrushedelmät kuin toiselta planeetalta Kreikassa ja Cyproksella verrattuna mitä Suomen marketeista saa.
        Oletko koskaan maistanut esim. sitruunaa , joka on juuri puusta poimittu. Nam.....


        Olen itse tuonut jonkun sitruunan maistiaisiksi anopille käsimatkatavaroissa. Laillisuudesta en osaa sanoa:)


      • 100 reissua

        saa tuoda ,et 20kg ruumaan ja 5kg käteen mistä vaan maapalloa.


      • Finnairin
        100 reissua kirjoitti:

        saa tuoda ,et 20kg ruumaan ja 5kg käteen mistä vaan maapalloa.

        rajat ovat 23kg 8kg.

        Itse olen ottanut koneeseen evääksi pari banaania eikä niistä ainakaan ole mitään sanottu.
        Viimeksi tulimme Kreetalta viime lauantaina.


      • Toivoisin kanssa
        sitruuuna. kirjoitti:

        ymmällälle--- "Hedelmiä on saatavana Suomessa paljon enemmän ja parempia kuin Kreikassa."

        Ja paskan marjat. Kyllä on esim. sitrushedelmät kuin toiselta planeetalta Kreikassa ja Cyproksella verrattuna mitä Suomen marketeista saa.
        Oletko koskaan maistanut esim. sitruunaa , joka on juuri puusta poimittu. Nam.....


        Olen itse tuonut jonkun sitruunan maistiaisiksi anopille käsimatkatavaroissa. Laillisuudesta en osaa sanoa:)

        että joskus saisi täältä kotimaasta edes valmiiksi kypsiä banaaneja. Ne vihreet raakileet mitä kaupat on pullollaan on todella kamalia, eikä ne edes kypsy kotona valmiiksi. Menee ikä ja terveys. Tai ehkä oon vaan kärsimätön...

        Kyllä ennenvanhaan oli asiat paremmin. Silloin kun ne banskut kypsyi laivassa matkalla tänne. Sai kaupasta ostaa sitten heti syömäkelpoisina.


      • Stockan asiakas
        sitruuuna. kirjoitti:

        ymmällälle--- "Hedelmiä on saatavana Suomessa paljon enemmän ja parempia kuin Kreikassa."

        Ja paskan marjat. Kyllä on esim. sitrushedelmät kuin toiselta planeetalta Kreikassa ja Cyproksella verrattuna mitä Suomen marketeista saa.
        Oletko koskaan maistanut esim. sitruunaa , joka on juuri puusta poimittu. Nam.....


        Olen itse tuonut jonkun sitruunan maistiaisiksi anopille käsimatkatavaroissa. Laillisuudesta en osaa sanoa:)

        Sitruunaa nyt en laske hedelmäksi jota sydään sellaisenaan ja laitetaan esim. hedelmäsalaattiin.
        En käy koksaan marketeissa, ostan niin hedelmät kuin kaiken muunkin ruoan Stockan herkusta ja sieltä saa kyllä hyviä hedelmiä.
        Jossain paikoin Kreikkaa on huonosti saatavana hedelmiä, kovia omenoita löytyy. tällainen paikka on Pefkos Rodoksella, hedelmiä piti etsimällä etsiä, persikat kovia kuin mitkä eikä ne Krekuissa kasvaa vaan tuodaan ilmeisesti Italiasta. Sama juttu on ollut nektariinien kanssa.
        (ei kannata käyttää rumia sanoja, viesti menettää uskottavuutensa).


      • hmmm.....

        Tulee kyllä kova tarkastus lentokentällä jos aikoo ottaa käsilaukkuun kiloittain hedelmiä. pommihan niiden sisällä piilee.


      • leeliavaan
        Toivoisin kanssa kirjoitti:

        että joskus saisi täältä kotimaasta edes valmiiksi kypsiä banaaneja. Ne vihreet raakileet mitä kaupat on pullollaan on todella kamalia, eikä ne edes kypsy kotona valmiiksi. Menee ikä ja terveys. Tai ehkä oon vaan kärsimätön...

        Kyllä ennenvanhaan oli asiat paremmin. Silloin kun ne banskut kypsyi laivassa matkalla tänne. Sai kaupasta ostaa sitten heti syömäkelpoisina.

        Minun ruokakaupassani banaanit ovat keltaisia. Se vihreä on joku muu hedelmä.


    • no vittu arvaa

      NO VITTU OLKOOT SAATANA SITTE . KERRA EI SAA IHMINEN KYSYÄ SELLAISTA PIENTÄ ASIAA ETTÄ MENEEKÖ HEDELMÄT TULLISTA LÄPI EIKÄ SAA SELLAISIA VASTAUKSIA MISSÄ OLISI SE VITTU KERROTTU . ENKÄ NYT OLE SANONUT ETTÄ NIITÄ MONTAA AIKOISIN VIEDÄ VAAN TARKOITIN LÄHINNÄ ETTÄ VAIKKA NYT YHDEN KOOKOSPÄHKINÄN. MUTTA ONKO IHAN PAKKO ALKAA HETI VITTUILEMAAN SIITÄ ETTEI TUO KYPROS KUULU KREIKKAAN . MISTÄ VITUSTA MINÄ SEN KAIKEN VOIN TIETÄÄ KUN EN MINÄKÄÄN MIKÄÄN HERRA KAIKKI TIETÄVÄ JA TÄYDELLINEN OLE. JA JOS NYT KIINNOSTAA NIIN OLEN ENSIMMÄISTÄ KERTAA MENOSSA ULKOMAILLE . -.-

      terveisin neiti 17 vee

      • onnea matkaan!

        Neiti 17 vee,
        relaa vähän ja nauti tulevista matkoistasi!
        Kaikkea hyvää sinulle!


      • tietäähjl

        hermoheikkoja ei oteta koneeseen!


      • facepalm....

        voi herranen aika iha hyviä vastauksia saat ja sit rupeet ragee....!! ja voi olla hyvä tulevaisuus jos ei tiedä mihi kypros kuuluu!!! että neiti ``rage`` 17vee!


      • Jessupeli

        Sun ei todellakaan kannata lähteä ulkomaille, sut pistetään putkaan!
        Olen 15 vuotias ja oon itse jo matkustanut vanhemman kaverini kanssa Italiaan. Olen tosin käynyt jo 24 maassa, joten olen hieman erilaisempi, ja luulisin jopa "sivistyneempi" kuin sinä. Enkä osaa käyttää Capsia muuta kuin vahingossa.
        LOL.


      • närkästynyt

        Kauheata kieltä käytätä, paras olisi jäädä vaan sinne Savoon eikä lähteä kiroilemaan ulkomaille!
        Soita Tulliin ja kysy asiaa, älä huuda täällä.


    • TUHNUJUSSSSSIIII

      HAPPEA OTA VÄLILLÄ!

    • foo bar
    • Tua käpyjä koko matkalaukullinen.. eli 25 kiloo!

    • Kannattaa ottaa selvää tullista. Joistain maista ei saa tuoda tiettyjä hedelmiä. Myös netissä on varmasti jonkinlaista tietoa esim. matkakohteen sivuilla tai muualla :)

      • tyhmälle aloittajall

        Kyllä ne tullissa puutuu asiaan ja ottavat kielletyt hedelmät pois. Laukun läpivalaisussa näkee kaiken kielletyn.


    • Iivana Nieminen

      ***** TULLI.FI, *****

    • h-ki

      eikö sieltä kevyempää tavaraa?

    • 1111111112121

      Kerta olet vanhempiesi kanssa menossa niin kysyppä ihan vanhemmilta, he varmaan ne matkalaukut lopulta pakkaavat ja tietävät mitä sinne saa viedä/mitä sieltä saa tuoda takaisin.

      Itse en lähtisi mitään hedelmiä kuljettamaan. Itse ainakin olen ymmärtänyt että tuoreiden hedelmien kuljetus missä tahansa maasta toiseen on kiellettyä?

      • faktaa....

        Näin se varmaan on, niin on myös kasvien kuljettaminen.Ei haluta kasvitautien (ja hedelmien) siirtyminen maasta toiseen. Tullihan tarkastaa kaikki uökomailta tuotavat hedelmät pistokokein.


    • Edesvastuutonta tuoda hedelmiä (siemeniä), kasveja tms. Vaarana on, että tuot tullessasi jotakin sellaista, mitä et haluaisi tuoda, kuten kasvitauteja, eläimiä, ötököitä tms.
      Saatikka jos kyseinen kasvi pääsee luontoon ja alkaa levitä hallitsemattomasti, kuten kävi sille myrkylliselle jättiläisputkelle ja monelle muulle kasville.
      Suosittelen esim. eksoottisia paikallisia säilyke/kuivattuja tuotteita.. :)

      • ei rasisti

        ja höpsistä Suomesta lähtee kassikaupalla sieniä maailmalle
        myöskin Suomeen saa (kuulemma) lähettää eksoottisia kasvintaimia
        Hiukkaa siitä pinnaa nostin mutta kun saa niin saa. Jopa EUn ulkopuoleltakin saa tuoda ppostin kautta mitä taimeja tahansa ja sitten toisaalta kuulee ettei saa koska niiden mukana voi tulla .... vaikka tappajabalsamia.

        No mutta kuiteskin jos suomalainen tuo/vie jotain joutuu vankilaan mutta kun mamu tuo/vie jotain niin kaiken saa tehdä.


      • koira....
        ei rasisti kirjoitti:

        ja höpsistä Suomesta lähtee kassikaupalla sieniä maailmalle
        myöskin Suomeen saa (kuulemma) lähettää eksoottisia kasvintaimia
        Hiukkaa siitä pinnaa nostin mutta kun saa niin saa. Jopa EUn ulkopuoleltakin saa tuoda ppostin kautta mitä taimeja tahansa ja sitten toisaalta kuulee ettei saa koska niiden mukana voi tulla .... vaikka tappajabalsamia.

        No mutta kuiteskin jos suomalainen tuo/vie jotain joutuu vankilaan mutta kun mamu tuo/vie jotain niin kaiken saa tehdä.

        Virallinen tuonti ja vienti on eri asia. Sinäpäs vasta pöllö olet!!! Tullin kautta nuo tavavar menee eli virallista tietä, ei millään turistilennolla!!!!!


    • etelänhetelmät

      Uskoisin että saat viedä niitä hedelmiä lentokoneessa. Ei niistä varmaan kenellekkään haittaa ole kun kulkevat ruumassa. Mutta tuskin sä vastaustasi täältä saat. Voisit oikeastaan mennä paikan päälle kysymään

    • appelsiinipuu23

      Usaan ei ainakaan saanut viedä appelsiinia koska olisinhan saattanut vaikka istuttaa siemenistä appelsiinipuun Ameriikan maaperälle!

      Ps. En usko, että Rodokselta löytyy mitään kovin paljon eksoottisempaa kuin tuosta lähi-Prismasta, eri asia olisi, jos menisit jonnekin Afrikkaan tai Aasiaan. Plus että hetelmät pilaantuu nopeasti, niin en lähtisi niitä raahaamaan Suomeen. I'm just saying..

      • järki hoi

        tautien leviämistä halutaan estää ja sehän on viisasta. Tuleeko loppuelämä kondikseen kun tuo muutaman hedelmän eurooapan toisesta maasta Suomeen?


    • hmm.

      Tuskin saa. Kannattaisiko tuoda jotain muuta?

    • aaadfa

      Kyllä niitä eksoottisia hedelmiä ihan K-kaupoistakin löytyy, vaikkakin laadukkaimmat vain kesällä.

    • mojonen 2

      Kyllä, saa tuoda, mutta matkalaukku täytyy laittaa ruumaan. Toin itsekin tänä vuonna. Erittäin hyvä ja eksoottinen on shirimoija hedelma.Suosittelen.

    • Papadoc

      Durian hedelmää ei saa viedä lentokoneesee, mutta se ei täälläpäin maailmaa kasva. Haisee ihan raadolle!

    • Eksoottisia.

      Hedelmiä saa jo lähes jokaisesta ruokakaupasta, miksi siis raahata hedelmiä ulkomailta?

    • hedelmiä maailmalta

      tuskin aloittaja tuokaan mitään banaania tai appelsiinia, joita saa k-kaupasta. Esim Etelä-Amerikassa on ihania eksoottisia hedelmiä, mitä ei Suomesta saa kaupasta.

      • sivusta seuraaja

        No shit Sherlock, mutta nyt kysymyksessä on Kreikka.


      • tyhmyyttä ilmassa+

        Ei Kreikassa ole mitään sellaista mitä ei Suomessa olisi - haloo järki!!! Stockalta saa vaikka mitä, mutta ei selalisia jotka eivät ekstä pitkää kuljetusta.
        Tuleeko ihminen autuaaksi siitä että tuo ulkomailta yhden kookospähkinän?! Aloittaja luulee että niitä kasvaa Kyproksella, hahhaa!!!


    • Siellähän niitä..

      ..on tullissa monasti takavarikoituna jos jonkunlaista luvatonta kasvia taikka ihan vaan perunoita, joita yrittävät tuodas tänne Suomeen. On kasvitautia ja tuholaisia riski tulla mukana, mutta jos haluat jännitystä elämään, niin mikä ettei. Eikö niitä hedelmiä voi syödä siellä paikan päällä, eli syöt itse ja kaverit syö omalla matkallaan. Mitä sitä turhaan stressaamaan kavereiden tuliaisten kanssa tullissa sivuhuoneessa pikkuhoususillaan.

      Tuossa linkkiä, mistä selviää, mitä voit tuoda OMAAN käyttöön; http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/Esitteet/tiedostot/tuontirajoituksia_2012_A4.pdf

    • huumeetko mielessä

      Mitä eksoottisia hedelmiä täältä muka ei ruokakaupoista saa tai vaikka huonekasveina? Ettei vaan mielessä olisi mitkään huumausainekasvit. En suosittelisi, mutta aina voit ottaa riskin ja ihmetellä sitten miksi tästä nyt tämmöistä seuraa.

    • populaatiogeneetikko

      EU:n sisällä voit ainakin ruumassa kuljettaa mitä vaan ruokatavaroita. Käsimatkatavaroissa hedelmät on ok - erilaiset nestemäiset, hyytelömäiset, hillomaiset elintarvikkeet taas ei käy.

      Eu:n ulkopuolelle et ole menossa, mutta sieltä on sitten matkakohteesta riippuen paljonkin tiukemmat tuontisäännökset - joita kannattaa noudattaa.

      Käsimatkatavarasäännöt ovat lähinnä turvallisuuden takia - pomminvalmistustarvikkeet voi naamioida monin tavoin. Ja säännöt on samat kaikille, vaikka olisit miten epätodennäköinen terroristi.

      EU:n ulkopuoliset tuontisäädökset on tehty estämään kasvitautien ja -loisien sekä invasiivisten kasvilajien kulkeutumista. Ei ne ihmisten kiusaksi ole, vaikka mistään mitään tajuamattomat mummot ja paapat niitä yrittää rikkoa jos vaikka mitä kasvinsiemeniä ja -osia kuskaamalla kun ei maalaisjärkeen mahdu ne omaa elämää isommat kuviot.

      • Ei ihan mitä vaan

      • Tulli - Tullen

      • Ei ihan mitä vaan
        Tulli - Tullen kirjoitti:

        Siis saa tuoda omaan käyttöön appelsiiniin piilotetun pommin???? Just joo, ootpa sinäkin viisas. Et ole juuri matkustellut, huomaan.

        En tosiaan ole suuremmin matkustanut, pari passia on vasta tullut kerätyksi leimoja ja viisumeita täyteen, siksi olen niin varovainen, että otan selvää tullista mitä saa tuoda ja mitä ei. Joissakin maissa kun on niin ankarat määräykset tuotavien tavaroiden suhteen, pari kertaa olen ollut hieman lirissä tullissa ulkomailla, kerran sain roimat sakot puutarhakasvien siemenistä, kerran olin tosi nesteessä taidehankintojeni kanssa ja uuden auton vienti Venäjälle oli myös mieleenpainuva kokemus...
        Pommeista en tiedä, kerran Mumbain lentoasemalla taisi olla sellainen yhdessä laukussa ja alue eristettiin. Pari kertaa on ammuttu kohti, tosin ihan osumatta ja kaksi kertaa olen ollut mukana lentokoneen pakkolaskussa. Vähän arka olen matkustamaan!


    • Uusavuttomuutta netissä

      Minkä ihmeen takia tällaista kysellään täällä? Mene vaikka tullin kotisivuille. Oliko niin vaikea keksiä tuota omin avuin?

      • opettaja4

        Nykynuoret, osa niistä, ovat todella tietämättömiä ja uusavuttomia. Aloittaja on hyvänä esimerkkinä moisesta tapauksesta. Kysyisi vaikka oppaalta siellä Kyprpksella vai minne nyt oli menossa, he tietävät kyllä.


    • skfhhhhfjaflashjf

      Ihan hyvä idea.Itse toin Sisiliasta veriappelsiineja tuliaisiksi,kasvavat todella maukkaiksi laavaperäisessä mullassa.Tuttavani toi 3 kpl olikohan paratiisilinnunkukkia,siis leikkokukkia tuliaisena jostani Kanarialta muistaakseni.Oliiveja toi toinen tuttavani Kreikasta ja eräs pelargonian oksan juurrutettavaksi myös Kreikasta.Paljon kivempia tuomisia,kuin turistikrääsä,kenen huusholliin mahtuu enää moista??
      Mausteitakin on tullut tuliaisina sekä espressokahvijauhetta ja Kanadasta vaahterasiirappia.Eiköhän kaikkia saa ruokakaupastakin,mutta se ei ole asian ydin,vaan halu jakaa jotain kokemastaan matkasta ystävilleen.

      • 1+10

        Pelargonianoksat oli luultavati varastettu. Olen nähnyt friikkien niitä nappailevan jop puistoista! Puistattaa suomalaisten moukkamaisuus.
        En ole nähnyt pelargonian oksia myytävän juurruttamistarkoitukseen.
        Oi aikoja, oi tapoja!


    • Ari-xxx
      • saletti näin

        Ei kermaomenoita kasva Kreikassa ja tyttö taitaa olla menossa Kyprokselle, ei kreikkaan.


    • höpö höpö

      sellaista hedelmää ei tuolla ole mitä ei löydy suomesta esim. Prismasta. Se siitä tuliaisesta ja et ole ilmeisesti ennen käynyt kun kuvittelet että siellä on jotain ihmeellisiä hedelmiä...ei ole.

    • ihmettelen vaan

      Eihän tuossa maassa ole mtiänä eksoottisia hedelmiä edes. Kaikkea ihmettä sitä tuliaisiksi haluaakin tuoda!!

      • kermaomena

        Kermaomena? Mikä mahtaa olla tämä minulle outo hedelmäkö?


    • hedelmäsose

      En suosittele viemään sinnepäin mitään hedelmiä eikä sieltä tännepäin ole mitään järkeä. Voipi olla että Suomeenkin elintarvikkeiden tuontisäännökset sanoo jotain. On maita, jonne ei saa olla suklaapatukkaakaan taskussa vaikka olisi diabeetikko, ellei ole erillisiä todistuksia.

      Kun marssit hyvän ison marketin hedelmätiskille, siellähän ne hedelmät luuhaa ihan näin kotosuomessa.

      Eli mieti muuta.

    • ............

      Toiset täällä valittavat siitä, että kaikkea saa kaupastakin. Mutta ainakin rypäletilalla suoraan pensaasta toimimani viinirypäleet olivat aivan erimakuisia kuin kaupan. Ehkä se oli se tuoreus tai sitten se oli eri lajike, mutta oli se nyt iha erilaista nähdä viljelijöiden uurastavan pellolla ja saada itse syödä omaa poimimaansa rypälettä kuin hakea rasia kaupasta. Ja aivan erilainen ajatus on napata appelsiini puusta kuin hakea kaupasta pussillinen. Sitähän se matkailu on: jotain erilaista kuin arjessa yleensä.

      Hakekaa te valittajat vaan kaupasta kaikki. Maitoa kun tehdään meijerissä banaanit valmistetaan jossain koneessa varmaan.

      • Joo, mutta tullilla

        on aika tiukat määräykset, mitä oikeesti saa tuoda. Kaikkiahan ei tietty tarkasteta, mutta aika vähän näitä hedelmiä saa tuoda OMAAN käyttöön.
        Itse olen matkustanut varsin vähän, pari passia olen saannut vasta leimoja ja viisumeita täyteen, mutta jotakin kokemuksia on kuitenkin ehtinyt tulemaan. Monessa maassa on ihan lirissä laittomien tuontitavaroiden kanssa.
        Suomeenkaan ei saa tuoda kasvitautien ja tuhohyönteisten vuoksi ihan mitä vaan. Tullin sivuilta on viisainta tarkistaa, mitä voi tuoda ja miten paljon. Olen joskus ollut varsin tiukassakin tullin tarkastuksessa, kun ei ole tullut otetuksi selvää määräyksistä riittävän hyvin.
        Kaupasta saa toki täällä nykyään kaikenlaista, mutta todella paikan päällä ne tuoreet tuotteet on erilaisia. Mekin ollaan perheen kanssa syöty runsain mitoin ulkomailla matkatessamme paikallisia hedelmiä ja vihanneksia, niitähän voi ostaa paikallisilta toreilta ja kaupoista, mutta ei me niitä olla Suomeen alettu tuomaan. Miksi alkaa raahaamaan, kun niitä saa siellä paikan päällä vaikka miten syödäkseen.


      • appelsiini4
        Joo, mutta tullilla kirjoitti:

        on aika tiukat määräykset, mitä oikeesti saa tuoda. Kaikkiahan ei tietty tarkasteta, mutta aika vähän näitä hedelmiä saa tuoda OMAAN käyttöön.
        Itse olen matkustanut varsin vähän, pari passia olen saannut vasta leimoja ja viisumeita täyteen, mutta jotakin kokemuksia on kuitenkin ehtinyt tulemaan. Monessa maassa on ihan lirissä laittomien tuontitavaroiden kanssa.
        Suomeenkaan ei saa tuoda kasvitautien ja tuhohyönteisten vuoksi ihan mitä vaan. Tullin sivuilta on viisainta tarkistaa, mitä voi tuoda ja miten paljon. Olen joskus ollut varsin tiukassakin tullin tarkastuksessa, kun ei ole tullut otetuksi selvää määräyksistä riittävän hyvin.
        Kaupasta saa toki täällä nykyään kaikenlaista, mutta todella paikan päällä ne tuoreet tuotteet on erilaisia. Mekin ollaan perheen kanssa syöty runsain mitoin ulkomailla matkatessamme paikallisia hedelmiä ja vihanneksia, niitähän voi ostaa paikallisilta toreilta ja kaupoista, mutta ei me niitä olla Suomeen alettu tuomaan. Miksi alkaa raahaamaan, kun niitä saa siellä paikan päällä vaikka miten syödäkseen.

        Kreikassa ei kasva eksoottisia hedelmiä.


      • en varasta

        jaa että sinulla on tapana varastaa hedelmiä ihmisten puista? Teetkö sen yöllä vai milloin? Rypäleitä näkee Kreikan kaupoissa aika vähän ja näyttävät usein tuontituotteilta. Mitä ihmeen vitsiä on tuoda rypäleitä Suomeen laukussaan, niitä saa kaikista kaupoista, varmaan sielä sun Siwastakin?


      • triantaefta
        en varasta kirjoitti:

        jaa että sinulla on tapana varastaa hedelmiä ihmisten puista? Teetkö sen yöllä vai milloin? Rypäleitä näkee Kreikan kaupoissa aika vähän ja näyttävät usein tuontituotteilta. Mitä ihmeen vitsiä on tuoda rypäleitä Suomeen laukussaan, niitä saa kaikista kaupoista, varmaan sielä sun Siwastakin?

        Ehkä niitä rypäleitä siellä kaupoissa Kreikassa ei paljon näy kun ihmiset ei niitä kaupoista osta vaan saavat ne ilmaiseksi omilta/sukulaisten tms. köynöksistä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe