Lähes 14 % helsinkiläisnuorista ls:n asiakkaita

Pahoinvointi kasvaa

Tämä on ollut päivän uutinen, jota on toisteltu päivän mittaan eri radio- ja tv-kanavien uutisissa vähän eri muodoissa. Haastatellut henkilöt ja painotukset ovat vähän vaihdelleet eri uutisissa, mutta kaikkien uutislähetysten yhteinen sanoma on tämä:

Syynä ovat edellisen laman säästöt peruspalveluissa, joita ei korjattu välillä eletyn paremmankaan talouden aikana.

"- Lastensuojelun asiakkaiden lisääntyminen on varmasti merkki pahoinvoinnin kasvusta, mutta kuten tutkijat ovat todenneet, tässä on kyse 20 vuoden takaisista säästötoimenpiteistä peruspalveluissa."

Miten kauan asioista vain puhutaan, eikä mitään parannuksia silti tehdä?

Paljon on toisteltu kouluterveydenhuoltoon, neuvolaan ja äitiyshuoltoon uutta panostusta, siis vaaditaan sitä, kuten monia kymmeniä kertoja aikaisemminkin, mm. kouluampumisten yhteydessä. Mihinkähän on unohtunut sosiaaliturvan kaventaminen, työttömyys kasvaa, mutta toimeentulotuella ei enää elä. Itse on ole työtön, mutta tunnen erittäin suurta sympatiaa tämän päivän työttömiä kohtaan. On uutisoitu myös, miten valtavasti leipäjonot kasvavat jatkuvasti ja kokoomus se jaksaa vain puhua hyvinvointivaltiosta.

12

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusi näkökulma

      Mistäs tämä uusi näkökulma mielestänne voisi johtua?

      "Itäisessä Helsingissä yli 20 vuotta lastensuojelutyötä tehnyt ammattilainen on huomannut, että on myös vanhempia, joita eivät vaivaa perinteiset ongelmat.

      - Aikaisemmin oli mielestäni enemmän nuoria, jotka tekivät paljon rikoksia. Esimerkiksi pojat varastivat autoja. Usein heidän vanhemmillaan oli päihde- ja mielenterveysongelmia, ja he olivat työttömiä, Itäkeskuksen lastensuojelun vastaanottotiimin johtava sosiaalityöntekijä Monika Possauner sanoo.

      Possaunerin mielestä asiakkaiksi päätyy nykyään entistä useammin nuoria, joiden käytös on oikeastaan melko tavanomaista murrosikäisen oireilua.

      - He eivät käy koulua tai käyttävät jonkun verran päihteitä, mutta eivät kauhean paljon. Vanhemmat ovat työelämässä eivätkä vain jaksa näitä nuoria. En tiedä, onko elämä niin mallinnettua nykyään, että vanhemmat eivät siedä huonoa käytöstä vai mistä on kyse."

      http://yle.fi/uutiset/miltei_joka_seitsemas_helsinkilaisnuori_on_lastensuojelun_asiakas/6357445

      • Raakaa peliä.

      • Luovaa syyllistämist

        "...asiakkaiksi päätyy nykyään entistä useammin nuoria, joiden käytös on oikeastaan melko tavanomaista murrosikäisen oireilua.

        - He eivät käy koulua tai käyttävät jonkun verran päihteitä, mutta eivät kauhean paljon. Vanhemmat ovat työelämässä

        eivätkä vain jaksa näitä nuoria.

        En tiedä, onko elämä niin mallinnettua nykyään, että vanhemmat eivät siedä huonoa käytöstä vai mistä on kyse."

        Ihan mieletön pohdinta!! Kun vanhempien ohimolla on LS:n pistooli, niin se vie aika tehokkaasti vanhemmilta ymmärryksen käsittää mikä on -LS:LLE- jokin "oikea tapa toimia"! KUKA pystyy ohjaamaan lapsiaan kun koulusta ilmoitetaan jotain HUOLEEN liittyvää? Tai kun tietää että mitä tahansa ns normaalia kasvuvaihetta varten on ls-projekteja (joku "ajoissa kotiin" tms).

        KUKAHAN nää kasvattamiset on ruvennut ulkoistamaan? Ennen vanhaan oli ok, jos oli ls-asiakas. Ei siitä raportoitu "pahoinvointina". Koko "pahoinvointi" on täysin keksitty ja tuotteistettu. PLUS media on viljellyt "luuseri" ja "sos.pummi" -leimoja aivan tarkoituksella.


      • Tiedetty ollaan.
        Raakaa peliä. kirjoitti:

        Lasten ja nuorten hyvinvointi Suomessa on laskenut 1990-luvun lamavuosien säästöjen serauksena.

        Yle uutiset 3.9.2012.

        http://yle.fi/uutiset/lasten_hata_lisaantynyt_saastojen_myota/6280046
        ------

        "1990-luvun laman aikana säästettiin kaikesta, myös lasten ja lapsiperheiden peruspalveluista, eikä monia palveluita palautettu laman jälkeenkään."

        Tästähän tämä kaikki alkoi. Ja näin monta vuotta on vain ihmetelty eikä asialle ole mitään tehty, vaikka kuinka me vanhemmat olemme yrittäneet monta vuotta saada viranomaiset,ministerit,ym. herämään ja tajuamaan mihin kaikki tämä johtaa.

        "Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tänä vuonna julkistetusta tutkimuksesta käy ilmi, että monien peruspalveluiden karsiminen näkyy nyt suoraan lasten ja nuorten pahoinvointina, kehityksen vaarantumisena sekä kuntien kasvaneina lisäkustannuksina pahoinvointia korjaavissa palveluissa."

        Siis tarkoittaakohan tuo "kuntien kasvaneina lisäkustannuksina pahoinvointia korjaavissa palveluissa." näitä huostaanottoja? Kun ei muuta avohuollon tukia ole aikoihin ollut tarjolla. Niin miksi ei suoraan voida mainita että kyse on korjaava palvelu = huostaanotto?

        "Kouluissa lasten kanssa työskentelevien aikuisten määrä on vähentynyt. Useissa kunnissa opettajia lomautettiin, eikä sijaisia palkattu.

        Myös luokkien ryhmäkokoja on kasvatettu kouluissa. Kun kouluissa ja päiväkodeissa ryhmäkoot kasvavat, aikuisilla ei ole tarpeeksi aikaa oppia tuntemaan lapsia ja kuunnella heidän huoliansa. Myös lapsen tuen tarve jää usein huomaamatta tarpeeksi ajoissa."

        Näinhän se on "aikuisilla ei ole tarpeeksi aikaa oppia tuntemaan lapsia ja kuunnella heidän huoliansa" sitten kuitenkin opettajat leimaavat lapsia häiriköiksi,ym. vaikkeivat tiedä tai tunne lasta/lapsia. "Myös lapsen tuen tarve jää usein huomaamatta tarpeeksi ajoissa." jolloin opettajat sitten turvautuvat lastensuojelu ilmoitteluihin, koska ei ole edes aikaa kunnolla vanhempienkaan kanssa paneutua asioihin ja miettiä miten lasta/ lapsia auttaa tai tukea.


        "THL:n mukaan nyt on tärkeätä kohentaa lasten ja nuorten peruspalveluja eli päivähoitoa, koulua, neuvolapalveluja sekä koulu- ja opiskelijaterveydenhuoltoa. Säästöistä johtuvien seurausten arvionti on jäänyt liian vähäiseksi lasten hyvinvoinnin kannalta."

        Tämä on hyvä suunta, vaan milloin tai koska ryhdytään toteuttamaan näitä asioita eikä vain puhuta ja ihmetellä.


    • LS uhkailee

      "vanhempien ohimolla on LS:n pistooli"

      Voiskohan tuota selkeämmin esittää.Eipä ihminen voi toimia kovin järkevästi, kun sille ei anneta omaa elintilaa.Perheille rauha.

    • yleinen käsitys

      ""...asiakkaiksi päätyy nykyään entistä useammin nuoria, joiden käytös on oikeastaan melko tavanomaista murrosikäisen oireilua.
      En tiedä, onko elämä niin mallinnettua nykyään, että vanhemmat eivät siedä huonoa käytöstä vai mistä on kyse."

      Minulla oli tuosta ensimmäinen ajatus, että pelko lastensuojelua kohtaan on ainakin pääkaupunkiseudulla hyvin laajalle levinnyt. Ristiriitaista sen julkisen kuvan kanssa, miten Hgin sossujohtajakin pari kk sitten mainosti, että just täällä on parhaat resurssit tehdä hyvää ls-työtä. Parhaat resurssit ja ihmiset pelkäävät ls:a!

      Tein tästä testin työpaikalla vähän aikaa sitten. Koskaan ei oltu puhuttu ls:sta, mutta kerran kun vähän toistakymmentä ihmistä oli paikalla ja puhuttiin kerrankin yhteisestä muusta kuin töistä, niin heitin ilmapiiriä tunnustellakseni tällaisen kommentin: "Ja eikö huostaanottoluvut ole muuten mielettömän suuria..."

      Paikalla oli vain 2 henkilöä, joilla on alaikäisiä lapsia, eivätkä he ole ls:n asiakkaita, enemmistö olivat siis joko lapsettomia tai niin iäkkäitä että lapset ovat jo isoja tai niin nuoria, että heillä ei ole lapsia, niin yhtään ls:a puoltavaa kommenttia en kuullut.

      Uteliaana kuuntelin vierestä, miten varovainen heittoni sai aikaan yllättävän voimakkaan reaktion ihmisissä. Monet tuntuivat tietävän aivan käsittämättömistä ls-toimista ja rajuista puuttumisista, jotka eivät tuntuneet oikeutetuille. Ja aivan yleinen käsitys näytti olevan, että älyttömän suuret huosta- ja ls-asiakkuusluvut EIVÄT VOI KAIKKI johtua huonosta vanhemmuudesta, kyse on jostain muusta.

      Eli ei ls mitään ihailua ja luottamusta kansalaisissa herätä, sellainen asenne on lapsiasiavaltuutetun ja esim. Perhehoitoliiton ylläpitämää yleistä kliseetä. Perinteisin syin tehdyt onnistuneet huostaanotot ovat niitä, joita yritetään pitää esillä julkisuudessa mahdollisimman paljon, että suuret huostaanottoluvut jotenkin selittyisivät. Ja iltapäivälehdet on valjastettu repimään heitteillejätöistä yms. suuria lööppejä.

      Tämä palsta on tietysti niiden silmätikkuna, jotka haluaisivat ls:sta vain tuon yleisen ja kieltämättä aika vääristyneen kuvan. Ja toinen ryhmä ne katkerat, jotka olisivat ansainneet aikanaan huostaanoton ja jääneet sitä vaille. Saahan asioita yrittää tietysti vääristää ja pitää yllä vain erittäin yksipuolista kuvaa ls:sta. Mutta lasten oikeuksien mukaista se ei ole, että lapsia vahingoittavasta ls:sta ei saisi puhua ollenkaan.

      Uskon tuon alun lainauksen takana olevan nimenomaan pelon ls:a kohtaan. Eli kun vanhemmat näkevät lapsensa vähäisenkin alkoholikokeilun tai koulupinnauksen, niin onko niin, että mieluummin otetaan ITSE ensin yhteyttä ls:uun, on siis tunne tuosta ls-pistoolin ohimolla olosta. Ehkä ls asennoituu vanhempaan silloin avun hakijana, eikä retkuna renttuna välinpitämättömänä kasvattajana, jos 1. yhteydenotto heihin tulee esim. poliisin taholta, että "tämä nuori yhytettiin nuorisojoukosta päihtyneenä ja hänellä oli alkoholia mukanaan."

      Mutta eivät asiat oikealla mallilla ole, että tavalliset perheet joutuvat elämään ls:n pelossa ainakin tietyillä alueilla Suomessa ja kilpailla siitä, kuka ehtii ottaa kontaktin ensin, vanhemmat vai joku muu.

      Ja sitten tällä alueella, jossa muka pitäisi olla parhaat ls-resurssit, niin silti nimenomaan täällä tapahtuu lapsen kuolemantapaus viranomaisten laiminlyöntien johdosta! Mitä sitten muualla lapsille tapahtuu, jossa resurssit ovat huonommat?

    • Ammattikasvattaja

      Aika omituista yleistämistä.

      Lastensuojeluilmoitus EI nykyisin ole synonyymi sanalle huostaanotto. Tämä olisi hyvä ymmärtää.

      Ihmisten suuri enemmistö EI mitenkään erityisesti pelkää lastensuojelua. On lähinnä naurettavaa puhua moisia.

      Eri juttu on sitten se, että osa ihmisistä ei siedä minkäänlaista puuttumista asioihinsa, olipa tilanne millainen tahansa. Oikeuksia siis on, mutta velvollisuuksia ei.

      Joitakin ihmisiä vaivaa syvä epäluuloisuus kaikkea viranomaistoimintaa kohtaan. Useimmiten sille ei ole aihetta.

    • Taas tätä edelliselt

      "Lastensuojeluilmoitus EI nykyisin ole synonyymi sanalle huostaanotto. Tämä olisi hyvä ymmärtää. "

      Sinun olisi hyvä ymmärtää ensin se teksti, johon vastaat. Vaivauduitko lukemaan SEN VERTAA, että olisit tajunnut, mistä tekstilainauksesta oli kyse? Ehkä silloin olisi mahdollista sinunkin ymmärtää, mistä ja miksi oletettiin syntyvän kilpailutilanteen siitä, tuleeko alkukontakti vanhempien vai ls:n taholta.

      "Ihmisten suuri enemmistö EI mitenkään erityisesti pelkää lastensuojelua. On lähinnä naurettavaa puhua moisia. "

      Taas suurisuista ja koppavaa vääristelyä. Et edes tajua, mitä toinen tarkoitti, mutta itsellesi näyttää olevan mahdottoman tärkeää puuttua asiaan siitä huolimatta.

      Varmaan löytyy ihmisiä, jotka eivät pelkää ls:a, eivät he edes ajattele sitä, heillä on vain hämärä käsitys koko asiasta, koska heillä ei joko ole lapsia tai ovat jo aikuisia.

      Mutta edellä tarkoitettiinkin sitä, että harva on sellainen suomalainen, jolla ei olisi ikinä ollut mitään kosketuspintaa ls:uun tuttavapiirissä, naapureissa, vähintään tuttavan tutussa, enemmän tai lähempää joka tapauksessa. Ja kyllähän JOKAINEN on kuullut hirvittävät luvut ja varmaan hänellä on jotain ajatuksia siitä.

      Olen tehnyt vastaavia "testejä" ihmisten reaktioista ennenkin, en vain ole halunnut ls-aihetta pitää työpaikalla esillä, enkä ole ikinä kenenkään kuullut siitä siellä puhuvan. Siksi mielestäni oli niin yllättävä reaktio yleinen heittoni ls:n suurista luvuista, miten voimakkaan reaktion se sai aikaan ihmisissä. Paikalla oli jopa henkilö, joka on usein lähes ärsyttävyyteen asti eri mieltä kaikista työasioista, siksi ajattelin, että vähintään hän olisi tuonut esiin jotain eri näkökantaa, mutta niin ei tapahtunut. Ei heillä ole aihetta kenelläkään pelätä ls:a, paikalla oli vain pari ihmistä, joilla on jälkikasvua.

      Mutta on enemmän kuin ymmärrettävää PELKO silloin, kun perheen teini aloittaa alkoholikokeilut. Ja silloin on ymmärrettävää, että saattaa syntyä vanhempien mielessä kilpajuoksu siitä, kuka on kontaktia ensimmäisenä ottava henkilö, he vai vairanomaiset. Sillä voi olla suurikin merkitys sossun asennoitumisessa.

      Minä en tunne ihmisiä, joilla on vain oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia, joten en puutu siihen. Toki sellaisiakin löytyy, koska ihmisiä on kaikenlaisia...

      "Joitakin ihmisiä vaivaa syvä epäluuloisuus kaikkea viranomaistoimintaa kohtaan. Useimmiten sille ei ole aihetta."

      Syvälle epäluuloisuudelle on syynsä, ei se tyhjästä synny, ellei satu olemaan kyse luonteeltaan hyvin epäluuloisesta persoonasta kaikkea kohtaan, sellaisia on täälläkin nähty.

      Itse olin vielä kymmenisen vuotta sitten lapsellisen ja sinisilmäisen luottavainen viranomaisten oikeudenmukaisuuteen ja lakien noudattamiseen. En ole enää sen jälkeen, mitä itse olen omin silmin nähnyt. Syvää ja yleistä epäluuloisuutta se ei ole viranomaisia kohtaan, mutta se on viisautta varoa ls:a, joka todistetusti on hyvin sattumanvarainen ja arvaamaton käytännöissään.

      Täsmälleen saman perheen asioihin eri kunnassa eri sossut voivat asennoitua aivan eri tavalla. Kun edelliset näivät lähes huostaanottoperusteita ja uhkailivat sillä jatkuvasti, toiset sossut luopuivat asiakkuudesta välittömästi.

    • miten vaan

      Reijo Väärälä: "Kaikkea ei pystytä laillakaan ratkaisemaan. Tavoitteiden pitää olla realistisia."

      Joku hankki aivot tämän maan johdossa! Vau. 10 !!

      "kunpa tietäisit, miten vähällä järjellä tätä maata hallitaan"...

      Ja Ammattikasvattajalle: jos viranomaisilla on huono maine, niin ei se ole kansalaisten vika, vaan viranomais(t)en. Ymmärrän kyllä, ettei LS tai edes STM hulluja lakeja säädä, mutta kyllä lokaa löytyy niistäkin päistä aivan tarpeeksi.

    • järjen valoa

      Joka ainut ls-tapaus on oma erityistapauksensa,
      joka ainut vanhempi ja lapsi ovat yksilöitä,
      samoin sossut.

      Vähintä, mitä perhe voi vaatia on se, että heidät otetaan yksilöinä, juuri heidän tilanteensa ymmärretään ja juuri heidät kohdataan myös yksilöinä.

      Kun näin ei ole tapahtunut, on asiakkailla aihetta tyytymättömyyteen, sillä heitä on kohdeltu hyvän hallintolain vastaisella tavalla ja todennäköisesti myös lakia asiakkaan oikeuksista on rikottu.

      Tänne kirjoittavaa vanhempaa ei lohduta yhtään, että joku rientää kiistämään tapaukset "yleisellä" tasolla. Mitä ihmeen välillä sillä heille on, miten muita on kohdeltu? Kyse on tässä nimenomaan juuri heidän perheestään!

      • Kummanko lapsi?

        Salomon tuomio käyttöön lastensuojelussa?

        Noihin aikoihin kuninkaan puheille tuli kaksi porttoa. He astuivat hänen eteensä, ja toinen heistä sanoi: "Herrani, kuule minua! Minä ja tuo nainen asumme samassa talossa. Hän oli läsnä, kun minä synnytin lapsen. Ja kun oli kulunut kaksi päivää siitä kun minä synnytin, silloin myös tuo nainen sai lapsen. Me olimme kahden, talossa ei ollut ketään muuta.

        Tuon naisen poika kuoli yöllä, hän oli nukkuessaan tukahduttanut sen. Silloin hän nousi keskellä yötä ja otti poikani minun vierestäni. Minä nukuin, ja niin hän pani lapsen viereensä makaamaan ja asetti kuolleen poikansa minun viereeni. Kun aamulla nousin imettämään poikaani, se oli kuollut. Minä tutkin silloin lapsen tarkoin, eikä se ollut minun synnyttämäni poika!"

        Toinen nainen sanoi: "Tuo ei ole totta! Minun poikani elää, sinun poikasi kuoli!" Toinen vastasi: "Ei, tuo kuollut on sinun poikasi, minun poikani elää!" Näin he riitelivät kuninkaan edessä.

        Kuningas sanoi: "Tämä nainen väittää, että elävä poika on hänen ja kuollut tuon toisen. Tämä toinen taas sanoo, ettei se ole totta, kuollut poika on toisen ja elävä hänen."

        "Hakekaa minulle miekka", kuningas sanoi. Miekka tuotiin kuninkaan eteen. Hän antoi käskyn: "Halkaiskaa elävä lapsi kahtia ja antakaa toinen puoli toiselle, toinen toiselle."

        Silloin rakkaus lapseen pani elävän pojan äidin puhumaan, ja hän huudahti kuninkaalle: "Herrani! Anna lapsi hänelle, älä anna surmata sitä!" Mutta toinen sanoi: "Ei minulle eikä sinulle. Halkaiskaa vain!"

        Silloin kuningas lausui: "Antakaa lapsi tuolle, joka ensin puhui, älkää tappako sitä. Hän on lapsen äiti."

        Kautta koko Israelin levisi tieto tuomiosta, jonka kuningas oli antanut. Kaikki alkoivat kunnioittaa kuningasta, sillä he näkivät nyt, että hän oli saanut Jumalalta viisauden tuomita ja hallita oikein.
        --------


    • That's it

      "Tänne kirjoittavaa vanhempaa ei lohduta yhtään, että joku rientää kiistämään tapaukset "yleisellä" tasolla. Mitä ihmeen väliä sillä heille on, miten muita on kohdeltu? Kyse on tässä nimenomaan juuri heidän perheestään!"

      Siinä yksi suuri totuus hyvin kiteytettynä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2762
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      93
      2069
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      883
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe