Olen nuori, 20 wee nainen, ja olen sairaalloisen ylipainoinen, 170 cm pitkä ja painoa 140 kg. Ongelmat lihomiseen lähtivät kun olin 11 vuotias, tällöin oli seksuaalinen hyväksikäyttö, siihen asti olin ollut normaalipainoinen.
Miten lähtisin liikkeelle laihduttamisessa? Mulla on sidekudossairaus, EDS:n kolmas tyyppi ja hypermobiliteettisyndrooma, eli mulla nivelet menee tosi helposti pois paikoiltaan, tulee nyrjähdyksiä yms. Maastossa en uskalla edes kävellä koska jos astun pahasti, nilkka nyrjähtää heti. Kuitenkin painoa pitäisi pudottaa reilusti juurikin nivelten ja terveyden takia. En halua nivelrikkoa tämän kaiken muun lisäksi missään nimessä.
Miten nopeasti/hitaasti uskaltaa aloittaa? Mitä liikuntaa ja millaisia liikkeitä? Kyykkyjä en saa tehdä ja uidessa joudun uimaan rauhallisesti, mulla liikkuu kämmenselän nivelet ja nesteet jos teen lujan liikkeen. Muista liikkeistä en oikein tiedä, en saanut kunnon ohjausta fysioterapeutilta julkisella puolella.
Suurin ongelmani on sokeririippuvuus, miten siitä pääsisin helpoiten eroon? Olen ennenkin kyllä päässyt irti, mennyt pari kuukautta ilman ja paino on pudonnut ihan noiden namien jättämisellä, mutta sitten olen taas ottanut sen ensimmäisen tarjotun karkin ja siitä taas suklaalevyihin. Onko sokeririippuvuus kuin alkoholismi- ei enää ikinä tippaakaan tai taas ratkeaa?
Kysyisin myös venyvästä ihosta jos laihtuu, kuinka hyvin se palautuu? Mulla on tosta syndroomasta johtuen aika pehmeä ja venyvähkö iho muutenkin, myös arvet mulla paranee hitaasti ja on tosi isot ja leveät. Jos laihtuessa joudutaan leikkaamaan ylimääräinen iho pois, niin kuinka pahat arvet siitä tulee?
Anteeksi pitkähkö ja epäselvä viesti, toivottavasti saitte edes jotenkin selvää =) En ole aiemmin ollut huolissani painostani muuten kuin ulkonäöllisesti ja perusterveyden kannalta mutta tämä syndrooma joka todettiin vuosi sitten sai todellakin pelkäämään. Lihaksia pitäisi saada että nivelet ei menis niin herkästi sijoiltaan ja nilkkojen ja polvien kannalta painoa pitäs todellakin saada alas. Pelkään vaan niin kamalasti myös sitä kipua, esimerkiksi sulkapalloa pelatessa olkapää meni luksaatioon ja jouduin menemään ensiapuun. Kipuun ei painonpudotus auta, sen sanoi jo lääkärikin mutta jos voisin sillä helpottaa nivelten kuormitusta niin sekin olisi jo paljon. Kipuun saan kortisonipistoksia ja 1000mg Panadolia.
Kiitos mahdollisista vastauksista =)
Miten aloittaa laihdutus? BMI 48.4
2
390
Vastaukset
- ruokavalio kuntoon
Hyviä rasvoja:
Kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut öljyt. Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta). EI MARGARIINIA
Hyvää rasvaa tulisi saada vähintään gramma per painokilo (normaali paino). Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.
Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan aikuisten tulisi saada päivittäisestä energiansaannista 25-35 % rasvoista. Lasten rasvantarve on suurempi.
Oman rasvantarpeensa pystyy laskemaan yksinkertaisen kaavan avulla:
Energian tarve päivässä (kcal) x (25-35) / 100 / 9 = rasvan määrä päivässä (g).
Esimerkiksi 2000 kilokaloria päivässä tarvitsevan rasvantarve on 56-79 grammaa.
Tämä rasvan tarve ei mitenkään täyty "kevytmyrkyillä" ja epäterveellisellä margariinilla.
Proteiinit:
Proteiinien päivittäinen tarve 0,8-2 grammaa per painokilo (normaali paino) riippuen aktiivisuudesta. Proteiinit ovat elimistölle välttämättömiä rakennusaineita, joita mm. solut, hormonit, aineenvaihdunta ja lihakset tarvitsevat. Proteiinit koostuvat aminohapoista. Keho ei pysty valmistamaan läheskään kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja, vaan ne on saatava ravinnosta. Aminohappojen lähteenä voivat olla joko eläin- tai kasviproteiinit. Eläinproteiinien lähteitä ovat kaikki lihat, kalat, äyriäiset, munat, maito ja niistä valmistetut tuotteet. Kaikki eläinproteiinien lähteet tarjoavat jokaisen tarvittavan välttämättömän aminohapon.
Hyviä kasvikunnan proteiininlähteitä ovat palkokasvit, täysjyvävilja, pähkinät ja siemenet. Kasvisravinnon perusproteiini tulee täysjyväviljasta. Viljasta saadaan hyvälaatuinen proteiiniseos yhdistämällä se joko palkokasveihin (pavut, linssit, herneet) tai perunaan, sieniin, juureksiin tai muihin vihanneksiin. Kasvikunnan tuotteista soijaproteiinin aminohappokoostumus on ihanteellisin. Useissa kasvikunnan tuotteissa jotain aminohappoa on hyvin vähän, mutta yhdistelemällä eri kasviproteiinin lähteitä saadaan lopputulokseksi hyvälaatuinen proteiiniseos.
Hyviä hiilihydraatteja:
Syö kasviksia (ei vanhaa ravintoköyhää perunaa), hedelmiä ja marjoja vähintään 500 grammaa päivässä.
Kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössä sokeriksi. Hyvähiilihydraattisen ruokavalion teho painonhallinnassa perustuu siihen, että se vaikuttaa elimistön insuliinintuotantoon. Insuliini on "lihotushormoni", jota ilman ihminen ei liho. Jos ihmisen elimistö erittää liikaa insuliinia, kun sekä maksan että lihasten glykogeenivarastot ovat täynnä, ylimääräiset hiilihydraatit muuttuvat elimistössä rasvaksi, paino nousee. Kun vähennät ruokavaliossa "huonojen" hiilihydraattien (kaikki viljat ovat 70% hiilihydraattia eli sokeria) määrää, insuliinin eritys alkaa laskea automaattisesti. Insuliinitason laskiessa elimistö tasapainottuu ja alkaa polttaa rasvaa.
Kohtuudella täysjyväviljaa jos viljat sopivat?
Liikut niin kuin pystyt.
Pelkällä ruokavaliolla laihtuu eli ihan kohtuuliikunta auttaa.
Sokeririippuvuus on addiktio.
On omasta päästäsi kiinni, pääsetkö siitä eroon vai et.
Minä päsin ihan omalla päättäväisyydellä.
Mieti, miksi syöt ja mihin tunteeseen.
Luettavaa, jos näsitä nyt jotain apua on.
Kirjastosta löytyy kirjoja.
Laihduttajan aivojumppaa
http://blog.vogel.fi/2012/09/laihduttajan-aivojumppaa/
Höttöhiilihydraatit pois ruokavaliosta
http://www.magneettimedia.com/hottohiilihydraatit-pois-ruokavaliosta/
VIRALLISET DIABETESSUOSITUKSET OVAT HENGENVAARALLISIA, EIKÄ NIILLÄ PARANE YKSIKÄÄN POTILAS
http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=292
Kuinka ruokavaliokritiikistä tuli huuhaata eli…
http://varputavi.wordpress.com/2012/11/12/kuinka-ruokavaliokritiikista-tuli-huuhaata/ - läski-ida
Raspberry Ketone, toimii
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117265Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista635288- 954894
- 524045
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493996- 2223883
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283598- 413243
- 522819
- 412397