Ulkoministeriön kavaku 38 haku

Kavakuton

Pari vuotta sitten pomppasin Kavakun soveltuvuusarvioinnissa. Ja nyt mietin, kannattaako yrittää uudelleen, kun haku on taas avoinna.

Osoittaako se sitkeyttäni, vai hakkaanko vain päätäni seinään? Kokemuksia kenelläkään?

87

7560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensiyrittäjäkavaku

      Kannattaa kokeilla! Mun tuttu mokas kerran JPO-soveltuuvuuskokeen (käsittääkseni koe sama kuin Kavakulle), mutta ne sanoi että se "ei ole voimassa" seuraavissa hauissa. Puoltava koetulos sen sijaan on, sitä ei tartte uusia.

      Itse ajattelin hakea ekaa kertaa. Ärsyttää vaan, että 12 vuotta sitten saadut yo-todistukset ja lukion päättötodistukset vaikuttaa alkukarsinnoissa. En ollut mikään kympin oppilas, vaikka olen sen jälkeen pärjännyt yliopistossa hyvin. Saa nähdä, pääsekö edes alkuhaastatteluun.

    • Kavakuton

      Ensiyrittäjä, jos profiilisi muuten sopii, kannattaa ihmeessä hakea. Ei ne lukion paperit kuitenkaan maata kaada, jos sulla on sopiva tutkinto, kv. kokemusta ja laaja kielitaito (tai sujuva venäjä, sen osaajista on UM:ssä aina pulaa).

      Mä en osaa edelleenkään päättää... Pikkuhiljaa olis vaan pakko, sillä täältä ulkomailta paperit on lähetettävä jo aika pian, jos meinaavat ehtiä ajoissa perille. Ja muutenkin olis pikkuhiljaa pakko, jos meinaa tuohon junaan ylipäänsä mukaan. Ikä alkaa jo painaa!

      En vaan ymmärrä, mikä mua tuossa talossa niin kiehtoo, etten tahdo siitä päästä eroon. Vaikka kokemusta sieltä kyllä on, ja tiedän, ettei se mikään paratiisisaari ole. Lisäksi olen juuri aloittanut uudessa, kivassa työpaikassa, vakisopparilla. Ja silti tuo ura vaan kiehtoo!

      Btw., kavakun kielteinen soveltuvuusarviointi on 2 vuotta voimassa, näin meille ainakin kaks vuotta sitten TTL:ssa sanottiin.

      Tsemppiä!

    • ensiyrittäjäkavaku

      Kiitos Kavakuton tarkennuksesta soveltuuvuuskokeeseen sekä kannustuksesta!

    • kai3

      Ylioppilastutkintopaperit täytyy toki olla ja ne tulee Kavakuhaussa lähettää liitteenä, mutta tuskin sentään lukion päättötodistusta. Enemmän painaa kaikki se muu kansainvälinen opiskelu- ja työkokemus, mitä olet lukion jälken hankkinut. Toisin sanoen; yhteiskuntatieteellinen yliopistotutkinto hyvin arvosanoin, harjoittelu kansanvälisessä organisaatiossa ulkomailla, järjestötyökokemus, sopiva työkokemus. Monipuolisesta hyvästä kielitaidosta on varmasti myös etua haussa.

      Soveltuvuusarvioinnista pompattuaan onneaan voi koettaa aikaisintaan kahden vuoden kuluttua uudestaan.

    • paperiton

      Paperit lähetetty. Ei mulla kyllä mistään luottamustehtävistä ole todistusta.... Että pomppaako nyt sitten siihen heti alkuunsa. Äh.

    • que pasa

      Onko kukaan saanut kutsua ensimmäiseen vaiheeseen?

    • odottelija

      Mulle ei ainakaan ole tullut, onko muille?

    • pumpernikkeli1

      Tulin just kyselemään samaa. Kavakun aikataulu-paperissa luki, että päivämääristä tiedotetaan hakijoille hakuajan päätyttyä. Mä pelkään, ettei mun hakemus ole tullut ajoissa perille (vein kyllä postiin silloin vikana päivänä, mutta siellä oli niin käsittämätön jouluhärdelli, etten ihmettele jos olis jäänyt seuraavaan päivään, jolloin kuoressa on väärän päivän leima).

      • Dina

        Ei minulle ainakaan vielä mitään. Olisi kiva kuulla, jos joku on jo saanut kutsua ekaan vaiheeseen. Anyone?


    • odottelija

      Ei vieläkään.

      • Dina

        Samma här. Ei mullekaa mitään vielä...


    • pumpernikkeli1

      No tänään se sähköposti tuli. Jatkoon päässeet kutsutaan helmikuussa.

      Sain pyynnön täydentää hakemusta kielitodistuksella. Mistähän sellaisen nyt sitten repäisisi parissa viikossa....

      • tuloksiaodottaessa

        Mulle vinkattiin että yliopistossa kannattaa käydä, ne kun tekevät juuri virallisia arvioita. Mulla itselläni meni yhteensä kaksi päivää ajan varaamisessa, testin tekemisessä ja papereiden saamisessa. Maksoi joku 50 euroa yhteensä.

        Onks kellään tarkempaa tietoa siitä ainestokokeesta? Kuulin, että ne muutti formaattia jonkin verran aiemmasta, mutta sen enempää en siitä tiedäkään...


    • pumpernikkeli1

      Kiitos! Minäkin kuulisin mielelläni formaatinmuutoksesta...

    • tuloksiaodottaessa

      Pumpernikkeli1: Ilmeisesti aiemmin kokeessa oli aiemmin kaksi osaa: yleistieto ja aineisto. Nyt ymmärtääkseni on vain yksi - aineistokoe. Oletettavasti esseetyyppinen.

      Onko kukaan muuten saanut mitään tietoa jatkosta? Aineistokoe ilmeisesti ainakin järjestetään 1.3.

      • sokerihattara

        Järjestetään 4.3.


    • Kyselijä81

      Onko joku jo saanut kutsua alkuhaastatteluun, joka järjestetään helmikuun aikana?

      • Dina

        Itse en ole ainakaan saanut, mutta onhan tässä viikko vielä...


      • Hakija x
        Dina kirjoitti:

        Itse en ole ainakaan saanut, mutta onhan tässä viikko vielä...

        Mihin viittaat tuolla "onhan tässä viikko vielä"? Viikko mihin, onkohan mulla mennyt jotain ohi?


      • palle2
        Hakija x kirjoitti:

        Mihin viittaat tuolla "onhan tässä viikko vielä"? Viikko mihin, onkohan mulla mennyt jotain ohi?

        Yhdessä Kavaku-sähköpostissa luki:" varsinainen kutsu lähetetään erikseen jatkoon päässeille 18.2. mennessä".

        Kävin jo alkuhaastattelussa, oli lyhyt ja aika tyypillinen työhaastattelu. Mukavaa haastattelija!


      • Hakija x
        palle2 kirjoitti:

        Yhdessä Kavaku-sähköpostissa luki:" varsinainen kutsu lähetetään erikseen jatkoon päässeille 18.2. mennessä".

        Kävin jo alkuhaastattelussa, oli lyhyt ja aika tyypillinen työhaastattelu. Mukavaa haastattelija!

        Aa, ok. Kiitos tiedosta!


      • jännääjä
        palle2 kirjoitti:

        Yhdessä Kavaku-sähköpostissa luki:" varsinainen kutsu lähetetään erikseen jatkoon päässeille 18.2. mennessä".

        Kävin jo alkuhaastattelussa, oli lyhyt ja aika tyypillinen työhaastattelu. Mukavaa haastattelija!

        Oli kyllä yli kiva, mietin että menikö jo liikaa huumorin puolelle :D. Jännittää kamalasti, kun niin toivoo pääsevänsä.


    • 1310

      Eilen tuli kutsu aineistokokeeseen sähköpostilla. Soittevat lähipäivinä valituille ja kutsuvat alkuhaastatteluun.

    • elvi

      Tänään tuli koekutsu. Alkuhaastattelujakin ollaan sen mukaan jo aloittamassa.

    • Kerralla kuntoon

      Minkälaisia kysymyksiä alkuhaastattelussa oli? Kuinka pitkä se oli?

      • wondering5

        Onko kenellekään haastattelukutsun saaneelle soitettu englanniksi?


    • jännääjä

      Huhuu, tarviiko kukaan muu vertaistukea? Itse en muuta voi, kuin surffailla aiheen parissa :)

      • sinne

        Mihin mennessä tulee tieto jatkoon pääsystä? Aineistokoe oli tänään. Mikähän mahtaa olla tänä vuonna painotus -sattuuko kukaan olemaan tietoinen?


      • Odottelee
        sinne kirjoitti:

        Mihin mennessä tulee tieto jatkoon pääsystä? Aineistokoe oli tänään. Mikähän mahtaa olla tänä vuonna painotus -sattuuko kukaan olemaan tietoinen?

        Kuulemma itä, talous ja turvallisuuspolitiikka painotus


    • jännääjä

      Kolmen viikon päästä on jo seuraava testi, et näinä viikkoina kuuluu. Olipahan puristus! Mietin myös mitä painotetaan ja miten koe pisteytetään. Miten monella tavalla on voinut vastata ja miten niistä sitten erotellaan. Ei osaa kyllä yhtään arvioida miten meni. Paitsi eka kysymys olis voinut mennä paremminkin. Ajan rajallisuus panikoidutti.

    • pääsispä

      Mikä fiilis teille jäi tosta kokeesta? Luuletteko, että saitte kaiken oleellisen puristettua? Eka jäii itseäni kaihertamaan, kun alkujännitys jumitti aivot :)

    • UM <3

      Onko kenellekään tullut kutsua jatkoon?

      • Odottelee

        Ei oo tullu


      • Sinne

        Ei vielä mitään...ensi viikon alkupuolella luulisi uutisia kuuluvan!


    • umformin

      Ei ole, toivottavasti tulee pian tieto, koska muuten en saa lentoja Helsinkiin ja toita jarjestettya.

      • KAVAakKU

        vahvistaa Odotteleen olevan oikeilla jäljillä painotusten suhteen...Vaan ken saa kutsuun jatkoon, sen ensi viikko näyttänee...


      • jännääjä
        KAVAakKU kirjoitti:

        vahvistaa Odotteleen olevan oikeilla jäljillä painotusten suhteen...Vaan ken saa kutsuun jatkoon, sen ensi viikko näyttänee...

        Mistä tiedätte painotuksen, oletteko jo sisällä tavalla tai toisella? Jos noin on, ihmettelen, että edes kutsuivat minut jatkoon...


    • KAVAakKU

      Etsivä löytää. Vaakku ei siis ainakaan sisällä.

    • jännääjä

      No nyt löysi tämäkin etsivä :) kiitos. Vähän kyllä pelko hiipii pirtaan, mutta jatketaan odottelua.

    • UMFORMIN

      Haluaisiko joku jakaa muullekin yleisolle painotusten lahteen? Jtn hommaa odotellessa ;)

    • Teppp

      Onko kukaan kuullut vielä aineistokokeen jatkoon pääsystä? Luulisi, että alkuviikosta, ehkä jo tänään ilmottavat...

    • jännääjä
    • UMFORMIN

      Harmi etta kysyivat palautetta jo tuosta rekryprosessista, nyt haluaisin antaa palautteen, etta tiedon saaminen kestaa liian kauan. Muutenkin rekryprosessi on suunniteltu Suomessa asuvia silmallapitaen, selvasti.

    • jännääjä

      Ehkä oli tarkoituksellakin niin, että kysyivät ennakkoon. Omakin vastaus voisi olla nyt eri kuin viikko sitten, jolloin kyselyyn vastasin. Varmasti myös se vaikuttaa tulokseen, pääseekö jatkoon vai ei. Jos ei pääse jatkoon, ei varmaankaan ole tyytyväinen hakuprosessiinkaan. Mutta tämä väli olisi saanut olla kyllä pidempi. Mutta jos testit ovat 25.3.2013 alkaen niin kai siinä jotakin sumplimisvaraa on.

    • UMFORMIN

      Ma ymmarsin viestista etta kielikokeet jarjestetaan paivina x ja soveltuvuusjuttu paivana y -jos et paase paikalle niin voi voi. Itsellani matka kestaa 24 tuntia, joten en millaan voi lahtea maanantaina jos tiistaina on testi. Murh! :D Toisaalta, epailen ettei tarvitse edes ilmestya paikalle, meni sen verran vahvasti :D :D :D

      • jännääjä

        :( onpa kyllä harmillista. Onhan tämäkin yksi tapa karsia hakijoita, mutta onko se reiluin... Itse en osaa ollenkaan arvioida miten se koe meni, paitsi ekasta kysymyksestä jäi sellainen olo, että paremminkin olisi voinut vastata. Pidetään kuitenkin peukkuja! Meille kaikille :)


    • odotellaann

      Olisiko sitten niin, että lisätietoa tulee aikaisintaan huomenna. Palautteethan piti antaa viimeistään tänään. Itse laitoin vähän ennakoivasti, että ulkomailta tulijoille olisi tärkeää saada tieto ajoissa - nyt menee aika viime tippaan järjestelyjän kannalta.

      • jännääjä

        Silleen mäkin vähän järkeilin. Aika tiukille menee kyllä. Hyvä kun ennakoit vastaukseen, harmittaa, kun en itse älynnyt.


    • Bumiska

      Jätin palautteen tänään aivan viime tingassa, mutta itsellä matka Helsinkiin mitataankin lähinnä kymmenissä minuuteissa. Vähän alkoi itseäkin jännittää, kun ei ala mitään kuulua, tähän asti olen ollut näennäisen huoleton...

    • turkulainen_hakija

      Ei ole kuulunut mitään. Tuskin pääsin jatkoon, alkaa tuntua nyt siltä.

    • Sinne

      Ei mitään vielä tännekään! Toivosta en kuitenkaan vielä luovu. Tsemppiä meille kaikille! Kyllä sieltä kohta postia kolahtaa inboxiin.

    • mmm1111

      itse kysyin tossa viikko sitten, etta koska ilmoitellaan. kuulemma taman viikon lopulla.

    • Bumiska

      No, nythän on vasta puoliväli tai optimistisesti arvioiden alkuviikko. Jatkoon!

    • Bumiska

      Ei pidä innostua... Juuri tuli:

      "Kiitos hakemuksestasi ja mielenkiinnostasi ulkoasiainministeriön kansainvälisten asioiden valmennuskurssia kohtaan. Valitettavasti hakemuksesi ei kuitenkaan yltänyt jatkoon tässä vaiheessa."

      Voi, voi.

    • KAVAakKU

      Vaakku jatkossa.

      • jännääjä

        onnea jatkoon :)


    • jännääjä

      en päässyt, juuri luin s-postin :(

      • Next time

        Kuinka monta kertaa olette hakeneet? Jos pomppasi jo tässä vaiheessa, kannattaako yrittää uudelleen ensi kerralla? Saako rekryfirmasta tietoa omista pisteistään tai siitä, mitä voi parantaa? Tunnen muutaman ihmisen, jotka ovat päässeet sisään vasta kolmannella ja neljännellä hakukerralla. Onkohan pikemmin sääntö kuin poikkeus, ettei ensikertalaisia oteta?


    • Odottelee

      Next time: Kannattaa hakea uudelleen. Ei tässä mitään sääntöä ole suuntaan tai toiseen. Itse olen hakenut vuosia sitten aikaisemmin ja nyt pääsin jatkoon, viimeksi tipuin silloisessa yleistietokokeessa (ja silloin halusin todella paljon kavakuun, eli oli kamala pettymys). Vanhempana ja viisaampana mahdollisuudet aika usein paranee :)

      Onko joku saanut jo soiton soveltuvuusarvioinnista?

      • Next time

        Kiitos Odottelee vastauksesta. Itse hain nyt ensi kertaa ja olen kyllä todella suunnattoman pettynyt, kun tieni päättyi nyt tähän. Mietin mikä meni vikaan. Ensi haussa toivottavasti parempi onni. Toivotan onnea Sinulle ja muille jatkoon päässeille!


      • mission impossible?
        Next time kirjoitti:

        Kiitos Odottelee vastauksesta. Itse hain nyt ensi kertaa ja olen kyllä todella suunnattoman pettynyt, kun tieni päättyi nyt tähän. Mietin mikä meni vikaan. Ensi haussa toivottavasti parempi onni. Toivotan onnea Sinulle ja muille jatkoon päässeille!

        Hain kolmatta kertaa, aina tie katkennut tässä vaiheessa. Olen ymmärtänyt, että sisään päässeillä on yleensä useamman vuoden vakuuttava työkokemus.


    • Bumiska

      Itselläni on aika vakuuttava kansainvälinen työkokemus bisnespuolelta ja haastattelu meni erinomaisen hyvin. Olen ensikertalainen, oliko syy siinä vai pitäisikö hankkia kv-sävytteistä työkokemusta myös valtiolta..? En ole enää ihan vihreä, ikää on yli kolmenkympin. No, tässä on taas vuosi aikaa pallotella asioita päässään tai pahimmassa tapauksessa vaikka kaksi.

    • jännääjä

      Olisi kiva kuulla hieman valittujen taustasta. Esim. kuinka paljon kieliä ja millaista työkokemusta. Täytyy alkaa pisteitä karruttamaan, mutta ei oikein tiedä mitä ja miten..

      • Ei odottele enää

        Päteviä hakijoita on varmasti niin paljon ettei se siitä välttämättä ole kiinni - hyviä tippuu pois väistämättä. Itselläni ei ole erityistä kielitaitoa tai mitään ihmeellistä työkokemusta mutta julkista esiintymistä ja vahva erikoistuminen yhteen painotusalueista. Itse uskon siihen että oma päättäväisyys ja periksiantamattomuus on kaikista tärkein. Pikemminkin kuin alkaa hätäilemään omien ulkoisten saavutusten puutteiden kanssa tulevana vuotena keskittyisin itse esimerkiksi filosofian opiskeluun oman elämän syventämiseksi ja vaikkapa kokeilisin osallistua julkiseen poliittiseen keskusteluun - se on kokemusta, jota harvalla on! En tiedä onko näistä apua mutta rohkaisen hausta pois pudonneita ajattelemaan tuleva vuosi mahdollisuutena johonkin hienoon kokemukseen joka pohjustaa tulevaa kavaku- hakua ja päättämään sydämessään että ensi vuonna pääsee maaliin asti.


    • sebahki

      Moi!
      Huomasin että täällä oli keskusteltu soveltuvuusarvioinnista ja sen voimassaolosta. Minulle kerrottiin UM:stä, että se on voimassa kaksi vuotta eli kahden haun ajan. Hain viime vuonna kavakuun, ja läpipääsy jäi juurikin kiinni tuosta soveltuvuusarvioinnista. Siinä esitettyjä johtopäätöksiä kehittämisalueiden osalta en kyllä allekirjoita oikein ollenkaan. Nyt olen taas läpäissyt aineistokokeen ja samalla arvioinnilla siis mennään. En osaa sanoa, onko oma arviointini sinänsä kielteinen, mutta siinä sanotaan, että suhtaudutaan "vahvan varauksellisesti" suosittamiseeni :D Toisaalta ihmettelen sanamuotoa, koska arviossa osoitetut pisteeni eivät käsittääkseni olleet yleisesti ottaen mitenkään huonot vaan suurelta osin "vertaisryhmän" paremmalla puolella.

    • Hakija551

      Onko kukaan kuullut, milloin seuraavan vaiheen kutsuja voitaisiin odottaa? Muistaakseni soveltuvuusarvioinneissa puhuttiin, että PD lähettää oman osuutensa ulkoministeriölle huhtikuun lopussa ja että ulkoministeriöltä voisi sitten odottaa tuloksia toukokuun alussa. Onko kellään tarkempaa tietoa?

      • KAVAakKU

        Viikolla 20 lupasivat ilmoittaa eli ens viikon aikana kuulunee...


      • Jännittää
        KAVAakKU kirjoitti:

        Viikolla 20 lupasivat ilmoittaa eli ens viikon aikana kuulunee...

        Onko kellekään kuulunut mitään? Ilmoitetaankohan kaikille samaan aikaan...


      • Nivea8
        Jännittää kirjoitti:

        Onko kellekään kuulunut mitään? Ilmoitetaankohan kaikille samaan aikaan...

        Pääsin jatkoon, tuli sposti pari tuntia sitten.


      • KAVAakKU
        Nivea8 kirjoitti:

        Pääsin jatkoon, tuli sposti pari tuntia sitten.

        Sama juttu.


    • Hakija551

      Minä myös! Hurraa!

      • Odottajan ystävä

        Onko kenelläkään tietoa milloin lopulliset tulokset tulevat?


    • jännääjä

      Minulle sanottiin että vasta loppuviikosta ilmoittavat. Vaikea kyllä uskoa, että kestäisi niin kauan, ehkä se loppuviikko tarkoittaa niitä jotka eivät päässeet... Käsittääkseni yleensä on soitettu heti päivän parin sisällä päässelle ja ulos jääneille meilitse hieman myöhemmin. Tämä siis ihan omaa spekulaatiotani, ehkä jollain on tarkempaa tietoa? Kärsivällisyyttä!

      • KAVAakKU

        Vaakulle soitettiin hetki sitten kurssille pääsystä.


      • Kavakulainen38
        KAVAakKU kirjoitti:

        Vaakulle soitettiin hetki sitten kurssille pääsystä.

        Sisalla myos :)

        Loppuhaastattelussa sanoivat, etta kaikille ilmoitettaisiin puhelimitse samaan aikaan, minka kasitin tarkoittavan yhden paivan aikana.

        Peukkuja pystyyn odottajille!


    • kav1

      MInä myös sisällä!! Aivan mahtavaa!!

    • mba1

      Tiedatteko kuinka monta otettiin kurssille tana vuonna?

      • Iinaliisa

        En ymmärtänyt puhelimessa kysyä, kun innostuin niin omista hyvistä uutisistani. Onnea kaikille valituille!


    • diplo

      25 sanoivat ottaneensa. Joku sai mun paikan, koska kieltäydyin omastani. Sain paremman tarjouksen.

    • Diplomaatiksi

      Hei teille,

      Itse tänä vuonna Kavakulle hakijana haluaisin kuulla, että minkä tyyppisiä kysymyksiä on Kavakun yleistietokokeessa, entä aineistokokeessa? Lisäksi minua kiinnostaisi kuulla sisäänpäässeiden taustoista. Millaista kielitaitoa sekä järjestökokemusta teillä on ollut?

      t. Jenniina

    • Diplomaatiksi

      Ja lisäksi haluaisin vielä tietää, että onko kukaan päässy Kavakuun ensi yrittämällä?

      • tarkkaaja65

        Kavaku 38:n valinnathan julkistettiin kesäkuun alussa. Poliittinen taikasauva heilahti jälleen kerran. Yllätys yllätys, tällä kertaa persut pitivät huolen omistaan. Kavakulle valittiin ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Timo Soinin pitkäaikainen avustaja europarlamentista sekä Sampo Terhon nykyinen avustaja, Hanne Ristevirta. Soinin poliittinen taikasauva osui hyvin, koska Ristevirta on Soinin perhetuttu. Terho ja Soini junailivat siis härskisti ulkoasiainvaliokunnan kautta oman ihmisensä Kavakulle. Entinen suurlähettiläs Alec Aalto toimi suojelusenkelinä tyttärelleen, sillä Alec Aallon tytär Annina Aalto aloittaa myös Kavaku 38:lla syyskuun 16. päivä. Kuten voi huomata, poliittiset nimitykset ovat edelleen osa ulkoasiainministeriön salakähmäistä toimintaa. Näistä kahdesta nimityksestä kuhistaan sekä eduskunnan että europarlamentin käytävillä. Aallon, Soinin ja Terhon toiminta on ollut aivan röyhkeää.


    • Kaikenlaista sontaa

      Jaa. Itse kyllä pääsin nätisti kavakulle tänä vuonna ilman minkäänlaisia poliittisia taikasauvoja. Ensimmäistä kertaa hakiessani ja vankalla kokemuksella, jota ei ole minkäänlainen hyvä veli-verkosto minulle tarjonnut vaan kova työ.

      • HAH!

        Samma här, ei paljon taikasauvoja näkynyt, ihan omilla ansioilla ja ennen kaikkea kovalla motivaatiolla mentiin sisään. Ja luulisi että siellä eduskunnan ja europarlamentin käytävillä olisi muutakin tekemistä kuin miettiä Kavaku-valintoja :) Jos asiassa on oikeasti tarkkaajan mielestä menetelty jotenkin "salakähmäisesti" ja "röyhkeästi", kannattaisi asia varmaan nostaa esille jossain muualla kuin nimettömästi Suomi24 palstalla. Säälittävää. Puhumattakaan siitä kuinka inhottavaa nimeltä mainittujen henkilöiden kannalta.


    • valmistautuja1

      Onnittelut Teille, jotka tulitte valituksi.

      Kysymykseni koskee kielitestiä: Miten käytännössä testataan kielitaito? Lähinnä kolmannen ja neljännen kielen hallinta?

    • diplomaatti76

      Kavakulle ei pääse suhteilla. Pääsin itse sisään joitakin vuosia sitten ja ensimmäisellä yrittämällä. Osana harjoittelua olin töissä hallinnollisella osastolla, jossa vastasin kavaku-rekrytoinnista. Kaikki hakemukset luetaan ja pisteytetään huolella ja prosessi on muutenkin erittäin läpinäkyvä. Rannalle jäänyt voi koska tahansa soittaa hallinnolliselle osastolle ja pyytää saada perusteet pisteytykselle. Omaan tietooni ei tullut missään vaiheessa, että olisi poliittisesti yritetty vaikuttaa, eikä se olisi ollut edes mahdollista.

      • Todistuksista...

        Diplomaatti 76:
        Sinulla kun on parempaa tietoa näistä, niin toivottavasti osaisit neuvoa:
        Katselin tuossa tuota hakemuslomaketta, ja mieleeni tuli että kannattaako myös kolmannesta tai neljännestä osaamastaan kielestä myös hankkia viralliset todistukset? Toki siitä voi olla alkuhaussa apua, mutta vaikuttavatko nuo alkukarsinnan pisteet myös jatkossa vai arvoidaanko jokainen vaihe erikseen?
        Asun itse ulkomailla, maassa jossa kaikkien kielten kokeita ei järjestetä, joten olisi aikamoinen ruljanssi todistuksia hankkia..


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe