Vaihdevuodet ja masennus

kagdaereawr

Olen pikkuhiljaa tulllut siihen uskoon että itselläni on menossa premenopaussi (oireita mm. muutamilla päivillä sinne tänne heittelehtivät kuukautiset, lihaskipuja, tosi kipeä rinnat nykyisin ennen kuukautisia, aamuhikoilu). Nyt viime ajat olen ollut myös järjettömän itkuherkkä. Toki aika raskaita juttuja on tapahtunut vuoden sisään, mutta mietin millaisia mielialaoireet muilla on? Itse saatan pillahtaa itkuun kun kuuntelen jotain laulua esim. jossa koskettavat sanat (ei yhtään normaalia minua!) ja muutenkin itkeskelen joinain päivinä tosi herkästi, elämä tuntuu raskaalta. Mietin, pitääkö tässä lähteä hakemaan jo jotain mielialalääkettä vai voiko tällainen johtua hormoneista, premenopaussista, voiko tässä vaiheessa vaihdevuosia mielialaoireet olla näin voimakkaat?

9

737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Tuskaisuus, hikoilu, tulevaisuuden pelko, ärtyneisyys
      Tässä näitä omakohtaisesti koettuna.
      Mielialan vaihtelu on tyypillistä, aamulla eri fiilis kuin illalla.
      Itkuherkkyys väheni loppua kohti, kärsin melkein 10 vuotta.
      Pahimmassa vaiheessa on paras käyttää hormoneja.
      Mielialalääkkeitä otin vain kun siltä tuntui, silloinkin vain puolet annostuksesta.

    • alkup.

      Kuulostaa täysin samalta, tulevaisuuden pelko pahin..ahdistus. Alkoiko sinulla nämä jo siinä vaiheessa kun vielä oli kuukautisia vai vasta kun olivat loppuneet?

      • .....

        Ensin tulivat oudot kivut, puristava tunne rintalastan alla. Kuukautisissa ei ollut aluksi mitään poikkeavaa.
        Paitsi yhtenä kesänä oli välivuotoja, joskus 43-vuotiaana.
        Elämän aikana patoutuneet tunteet tulivat esille itkemisenä, kun aina oli kielletty tunteiden ilmaisu.
        Sitten ärtyneisyys, väsymys, hikoilu.
        Kaksi viimeistä vuotta kuukautishäiriöitä, nyt ovat loppuneet, hikoilua on vielä.


      • alkup.
        ..... kirjoitti:

        Ensin tulivat oudot kivut, puristava tunne rintalastan alla. Kuukautisissa ei ollut aluksi mitään poikkeavaa.
        Paitsi yhtenä kesänä oli välivuotoja, joskus 43-vuotiaana.
        Elämän aikana patoutuneet tunteet tulivat esille itkemisenä, kun aina oli kielletty tunteiden ilmaisu.
        Sitten ärtyneisyys, väsymys, hikoilu.
        Kaksi viimeistä vuotta kuukautishäiriöitä, nyt ovat loppuneet, hikoilua on vielä.

        "Elämän aikana patoutuneet tunteet tulivat esille itkemisenä, kun aina oli kielletty tunteiden ilmaisu" Osut asian ytimeen, juurikin tätä mietin itsekkin. Nyt sitä vissiin sitten märistään kaikkien itkuttomien vuosien itkut putkeen :(. No, pitää nyt koitella kaikki "lempeet keinot" ennenkuin käännyt hormonitohtorin puoleen.


      • Alkup.
        alkup. kirjoitti:

        "Elämän aikana patoutuneet tunteet tulivat esille itkemisenä, kun aina oli kielletty tunteiden ilmaisu" Osut asian ytimeen, juurikin tätä mietin itsekkin. Nyt sitä vissiin sitten märistään kaikkien itkuttomien vuosien itkut putkeen :(. No, pitää nyt koitella kaikki "lempeet keinot" ennenkuin käännyt hormonitohtorin puoleen.

        Käännyn..tarkoitin


    • pumpuli2

      Minusta entisestä touhulaisesta on tullut "tulehen tuijottaja".......pitäis tehdä sitä ja tätä mutta kun ei saa aikaiseksi kuin vain ne pakolliset kuviot.....

      Nyt ainakin ollut aika pahana masennus,aikaansaamatomuus,ahdistuneisuus ym.....vaikka käytän estrenageeliä enkä saanut tänä syksynä kuin 1 menkat aikaseksi terolutilla vaikka 10 pv kk käytän sitä.Täytyypi kait vaihtaa vanhempaa hormonihoitoon tai muuten alan kuolla tässä jo pystyyn........

    • 1myrskytär

      Olen 50v ja mulla on menkat vielä ihan normaalisti tai normaalisti ja normaalisti, mutta suurin piirtein kolmen viikon aikajanalla tulevat.
      Mitään kuumia aaltoja en ole kokenut paitsi henkisesti. Välillä kilahtaa niin raivon ja räyhän puolelle ja välillä heittää taas niin masikselle ettei mitään rajaa.
      Monesti siinä ennen menkkoja särkee joka paikkaa, on kauhee kipee olo ja masentaa ihan hurjasti. Sitten kun menkat tulee ja menee niin elämä kirkastuu jälleen.
      En ymmärrä tätä tunteitten myrskyä? Gynekologi oli sitä mieltä, ettei vielä kannattais aloittaa mitään estrogeenihoitoa.

    • ei hormoneille

      Söin hormoneja varhaisiin vaihdevuosiin; vaihdoin pillereistä laastareihin, kierukkaan. Tulos vain 4 vuoden päästä: hormoniriippuvainen rintasyöpä.

    • Granny blues

      Itkeskely estrogeenin laskun oire, samoin alakulo ja kiukkuisuus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe