Myrkkyä kaikki psyykenlääkkeet ja varsinkin sikiölle! Ja meitä lääkevastaisia bipoja pidetään kaikista hankalimpina, kuka HULLU lastaan haluaa tahallaan vahingoittaa??? En ole koskaan ymmärtänyt, enkä tule ymmärtämään, millä vallalla lääkärit tekevät päätöksiä toisten elämien suhteen, varsinkin syntymättömien. Mikä oikeus heillä on lääkitä äitiä ja aiheuttaa samalla tulevalle lapselle todella vaikeita terveysongelmia? Minun mielestäni kaikki sikiöitä vahingoittavat lääkkeet pitäisi kieltää lailla, ettei niitä kukaan lääkäri saisi edes määrätä kenellekään raskauden aikana. Toinen mitä en ymmärrä, miten tällaiset lääkärit voivat nukkua yönsä rauhassa, kun tietävät, että ovat tuhonneet elämiä/ terveyttä ihmisiltä? MISSÄ ON MORAALI? Kuka suojelee syntymätöntä lasta? Tosin en ymmärrä sitäkään, että jotkut raskaana olevat tietoisena tästä silti syövät lääkkeensä. Minusta se on väärin!
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../nix01210
Kaksisuuntainen mielialahäiriö ja raskaus
17
349
Vastaukset
- hoitaja nro35
minun mielestä kenenkään,kuka sairastaa bipoa, ei pitäisi saada hankkia lapsia..maniassa tehdään päätös et jee, mä haluun kersan, sit vähennellään lääkitystä ja jotkin lääkkeeet jätetään pois tai korvataan muilla vähemmän vahingollisillla..sitte ku iskee depis nii heitetään vauva kylpyveden mukana pois..
Turha väittää bipojen vastaan kun näin on.- murmelimussu
Jos kerran oot hoitaja niin sunhan pitäis tietää että kaikilla meillä ei ole maniaa. :D Joillain hypomaniakin on vain sellaista että on ihan normaali jaksavainen ihminen. Kipeetä väittää olevansa hoitohenkilökunnan ammattilainen ja sepittää tollasta p*skaa. Mulle mun oma hoitaja sanoi että olisin liiankin hyvä ja huolehtivainen äiti. Että ihan turha siellä on taas vinkua tosta asiasta. Masennuksessa olen jopa huolehtinut toisista ihmisistä vaikka en olisi jaksanut mitään. Kyllä se on ihmisen luonteessa se miten noihin asioihin suhtautuu. Ikinä en hylkäisi lastani. Jotkut on tollasia mutta turha taas yleistää. Jospa ottaisit ensin selvää asioista ja tulisit vasta sitten paasaamaan tänne, "hoitaja".
- fdg5
Saisit hävetä. Oletko ollenkaan ihminen vai joku natsi? Kyllä bipolaareilla ja MT-ihmisillä on täysi oikeus hankkia lapsia siinä missä muutkin.
- quovadis
Halu saada lapsia ei todellakaan ole mitään maniaa vaan oikea biologinen tarve joka tulee lähes jokaiselle elämän aikana. Kyllä bipoillakin on äidinvaistot!
- maanisdepressiivinen
"hoitaja nro35"
Kyseessä on IHMISOIKEUS, joka jokaisella IHMISELLÄ on! Sinun käsityksesi on natsistinen! Alla linkki toiseen keskusteluun missä olen kirjoitellut siitä näkökulmasta enemmän!
Tietysti järkeä pitää käyttää NIIN TERVEEN KUIN SAIRAAN siitä milloin on valmis avioitumaan ja perustamaan perhe. Milloin on valmis vastuuseen ja milloin on elämäntilanne sille suotuinen. Minun mielestäni JOKAISEN ihmisen pitäisi harkita näitä ennen perheen perustamista, sillä täällä on liikaa ihmisiä, jotka eivät pidä huolta lapsistaan. Suurin osa heistä kuitenkin on terveitä! Otetaan vaikka esimerkiksi yhden illan jutut tai miehet, jotka hylkäävät avovaimonsa, kun syntyykin lapsi. AIKA VASTUUTONTA! Oleko sinä kieltämässä lisääntymisen myös esim. näiltäkin? SE AINAKIN OLISI EDES JOHDONMUKAISTA! Entäs alkoholistit, huumeiden käyttäjät, seksiriippuvaiset, teiniäidit vai joko meni jauhot suuhun? Kyllä terveet osaa tämän vastuuttomuuden paljon hienommin ja monivivahteisemmin kuin se sairas bipolaarihäiriöinen! Niin ja he eivät edes ole SAIRAITA!
Ja YLEISTYKSET EI PÄDE! Sitä paitsi jokaista lasta tehdään KAHDEN IHMISEN VOIMIN! Ei koskaan yksin! Yksin ei voi lisääntyä! Molemmilla on vastuu lapsesta, ei pelkästään sillä bipolaarihäiriötä sairastavalla!
Sitä paitsi on teidän hoitohenkilökunnan vika, että täällä Suomen maassa on tällä hetkellä bipolaarihäiriöisillä huono maine. Miksi? Koska siellä on niin EPÄPÄTEVÄÄ PORUKKAA diagnosoimassa tätä sairautta, että nyt lähes kaikki epävakaat persoonallisuushäiriöiset saavat ensin bipodiagnoosin vaikka eivät sitä edes ole. Koska nyt on "virheistä" opittu, että bipot eivät saa diagnoosia kuin noin 7-10 vuoden viiveellä. Nyt tauti on ylidiagnosoitu. Siitä syystä epävakaat persoonat tahraavat kaikkien kunnon bipojen mainetta ja mitä luultavammin sinunkin käsityksesi pohjautuu juurikin tällaisiin bipoiksi diagnosoituihin. He eivät ehkä todellisuudessa ole oikeita bipoja! VÄITÄN ETTÄ TEETTE VIRHEITÄ! Todellisuudessa te henkilökunta, ette käytännössä erota näitä kahta sairautta toisistaan. Aika epäpätevää porukkaa!
Ja turha syyttä pelkkiä psykiatreja tästä virheestä sillä tosiasia on, että käytännössä he tekevät diagnoosinsa hyvin pienillä omakohtaisilla tiedoilla ja luottavat sairaanhoitajan/hoitajan kokemuksiin/näkemyksiin potilaasta, jotka näkevät potilasta paljon enemmän. Sillä on suuri merkitys myös! Kyllä tiedetään ne teidän palaverit suljetuilla ovilla mitä pidätte yhdessä "moniammatillisen ryhmän" kanssa. EI TOSIN OLE MINUN MIELESTÄNI OIKEIN TÄMÄKÄÄN KÄYTÄNTÖ!
Sanopa minulle miksi sitä aikaa ei käytetä esim. juurikin niiden pitkien ja monimutkaisten kaksisuuntaisen mielialahäiriön testien tekemiseen ja erotusdiagnostisesti miksei tehtäisi samalla kaikille myös persoonallisuustestit? Puhun niistä testeistä mitä psykologit tekevät. Onko tämä vain kustannuskysymys? Onko sairaanhoitajalla käyminen jotenkin halvempaa kuin psykologilla käyminen? Ihmettelen vain tätä teidän ALI/ YLIDIAGNOSOINTI ONGELMAANNE, kun teillä kuitenkin on käytännössä olemassa jonkinlaiset työkalut sen estämiseen, jos vain löytyy haluja niitä käyttää? !
Suurin osa diagnooseistahan on tehty täysin ilman minkäälaisia psykologisia testejä! Suurimmalle osalle ei ole tehty edes kunnon haastattelua! Suurimman osan ihmisten diagnooseja tehdään täysin potilaan oman kertomuksen varassa ilman potilaiden omaisten haastattelua! JA YKSIKÄÄN KOHTA EI SAISI OLLA NÄIN! Ei ihme, että täällä on niin paljon VÄÄRIÄ DIAGNOOSEJA! …jatkuu - maanisdepressiivinen
…jatkoa edelliseen. Ja sitten YLPEYS kysymys ja lääkärien hoitovirheiden suojelu, vääriä diagnooseja ei oteta pois vaan "varmuuden vuoksi" laitetaan vaan uusi diagnoosi päälle. Hipihiljaa haudataan vanha diagnoosi käytännön tasolla mutta jätetään se sinne roikkumaan varmuuden vuoksi. EIHÄN OLE TAPAHTUNUT HOITOVIRHETTÄ, sitähän ei psykiatrit myönnä ja yksi psykiatri ei toista psykiatria pure. Ihan niinkuin muissakin lääkäreissä, pidetään yhtä! Ja sitten ihmetellään, kun kaksisuuntaiset ovat kummallisen monihäiriöistä porukkaa. PASKAA!
Tosin ne teidän hienot ja monimutkaiset psykologiset testitkin ovat sikäli parantelua vailla, että niissä kysytään myös samoja kysymyksiä niin persoonallisuustesteissä kuin kaksisuuntaisen testeissä. Kun ihminen johdonmukaisesti vastaa kysymyksiin samoin, (eikö olisi valehtelua vastata toisin?) hän niiden kysymysten tähden tulee lähelle persoonallisuushäiriön raja-arvoa mutta ei rajan yli. Jopa psykiatrit myöntävät tämän! Olen sitä mieltä, että testissä on myös toinen puute: jos ihminen on perusluonteeltaan ekstrovertti, pitää vaikka uhkaavista harrastuksista: riippuliidosta ja laskuvarjohypystä...hän mitä luultavammin saa loput persoonallisuuhäiriön rajan ylittävät pisteet. Eikö myös perusluonne, pitäisi ottaa huomioon testeissä? Itselläni ei ollut tätä ongelmaa koska olen introvertti mutta mielestäni moni kysymys ei tuo esille sairauden perusolemusta! Miksi sitten testiä ei kehitetä näiden virhemarginaalien poissulkemiseksi? PARANTAMISEN VARAA OLISI SIELLÄKIN! ETTÄ TÄSSÄ ON TEIDÄN MONIHÄIRIÖISYYS JA KAKSISUUNTAINEN!
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11071019
http://yle.fi/uutiset/mielialahairio_diagnosoidaan_usein_vaarin/6204178
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo98511
- pimpelipompom75
Eikä tasan varmaan kaikki bipot hanki maanisena lapsia. Ja on kai sillä parisuhteen toisellakin osapuolella joku helkkarin vastuu asiasta.
- MINUN MIELIPIDE
EI LAPSIA BIPOILLE!!! LAPSET JOUTUVAT ENNEMIN TAI MYÖHEMMIN SIJAISKOTEIHIN YMS. KUN BIPOLLA ALKAA NUPISSA VIPATA!!
NÄHTY ON!
EI TURHAA KÄRSIMYSTÄ VIATTOMILLE LAPSILLE!- mun mielipide
Minä taas olen sitä mieltä että minun mielipide nimimerkin ei kannata koskaan lisääntyä. Tyhmiä ja epäempaattisia ihmisiä on jo liikaa tässä maailmassa. Ethän ole lisääntynyt, ethän? Toivon sitä todella.
- pfobnl
Minä aion hommata lapsen mieheni kanssa ja sairastan biboa tyyppi 2. Monta vuotta olen nyt ollut oireeton ja yksi lääke vain käytössä tällä hetkellä. Olen kuitenkin fiksuna ihmisenä kyseenalaistanut sairauteni ja monen lääkärin kanssa tästä keskustellut,mm:ssa periytyvyydestä ja jaksamisesta. Lääkärit ovat sanoneet että on niin pieni mahdollisuus lapsen saada tämä kun suvussa ei ole tätä sairautta. Kuitenkin itse harkinnan varaisesti olen miettinyt,ja puinut asiaa nyt,että lapsen aika on nyt tai ei koskaan,ikääkin on jo sen verran ja monesta ikävästä asiasta selvinneenä tiedän olevani valmis äidiksi ja elän tasapainoisessa hyvässä parisuhteessa johon voi lapsen hankkia. On biboja jotka eivät pysty huolehtimaan itsestään ja minun mielestä silloin ei kannata hankkia lasta,sairaaseen tilanteeseen. Pitää olla ensiksi oma elämä ja terveys järjestyksessä ja harkita vakavasti pystyykö lapsesta huolehtimaan ja hyvä turva verkosto siltä varalta jos oireet palaa. Kaikilla on kuitenkin oikeus saada lapsi,mutta järkeäkin pitää osata käyttää mihin tilanteeseen lapsen hankkii.
- ll.
Jos äidillä tai isällä on bipo, niin kyllä se alttius lapsen siihen sairastua on valitettavasti se 25%:a.
- pojp
Ei pidä paikkansa,kannattais ensiksi tutkia sairaus ja tulla sanomaan sitten kun tietää asiasta jotain. Periytyvyys sairauteen on noin 15 % luokkaa jos ei ole sukurasitetta.
- mitesnelääkkeet
Mutta ne lääkkeet tekee vauvasta autoimmuunisairaan...
- pfobnl
Mulla on yksi lääke enää käytössä ja sekin puretaan pois.En aio lastani myrkyttää lääkkeillä,sen verran fiksu olen.
- sikkuri...
Me jotkut pärjätään ilman lääkkeitä ihan hyvin ja raskaana ei kaikkia lääkkeitä saa syödä. Ota nyt sekin seikka huomioon et bipo voi yhtälailla olla mies. :D Ja se raskaana olevan osapuoli terve ihminen.
- eilisääbipoja
Ei lapsia bipoa sairastaville. Maniassa hankitut lapset eivät heille enää sitten depressiovaiheessa kelpaakaan. Sitten lapset otetaan huostaan ja todennäköisesti hekin sairastuvat bipoon..
Kihlattuni sairastaa kaksisuuntaista, hän syö päivässä 21 lääkepilleriä ja käy kuukausittain intervallijaksoilla. Romahduksia tulee usein, niin manian kuin masennuksen puolellekin.
Olemme päättäneet että emme yritä saada lapsia. Emme ole lapsirakkaita muutenkaan, mutta tämä on suurin syy sille, että meille ei jälkeläisiä, kiitos. Kuitenkin, pelkkä kaksisuuntainen mielialahäiriö-diagnoosi ei ole minusta olete sille että ihminen ei yritä saada lasta. Joillakin on lievempi, mutta minusta jos haluaa tasapainoisen elämän niin itselleen kuin lapselleen, ei ehkä kannata valita lapsen isäksi bipoa, jos tällä heittelee kovasti, lääkitystä muutetaan usein tai se näkyy selkeästi hänen elämässään.
Minun on kuitenkin helpompi sanoa, koska en alunperinkään lapsia halunnut, lapsia haluavalle tämä on tietysti eri asia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh821985Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1131708- 1801296
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 56610
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472