Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pilkkahinta vai oikea hinta

tsiikailija

79

2132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lars-si

      Osta pois, aloita purjehdusharrastus! Talvi ja lama joo, tuu mukaan!

    • talvilamanoshit

      Meille purjehtijoille ei talvet ja lamat tunnu, tarjotaan mäsiksiä ulkopuolisille siirtyä jalon harrastuksen pariin!!!111!1!!11!

    • 12+7

      Suomeen pitäisi järjestää systeemi jossa voisi hävittää vanhat lasikuituveneet ilmaiseksi. Esimerkiksi oman seuran säilytyspaikolla on kymmenkunta raatoa joiden paikat olsi todella tarpeen.

    • jejepp

      Katselin tuota venettä Fårösund marinan telakalla Gotlannissa edellisenä kesänä. Hinta kyseisestä yksilöstä on varmasti oikea hinta. Aika paljon menee työtä ja rahaa ennen kuin se on hyvässä ja turvallisessa kunnossa siirrettäväksi Suomeen.

      Siihen sitten vähän uutta purjetta, elektroniikkaa ym. nippeliä nappelia niin ei se enää olekaan pilkkahintainen.

      • jos vene

        kelluu ja vesi pysyy ulkopuolella ei siirtopurjehdus ole tuolta kummoinenkaan juttu. Saarelta Ruotsin rannikolle, rantareittiä ylös Tukholman korkeudelle ja Ahvenanmaalle. Ei ne "avomerilegit " ole kovin pitkiä. Ja näytti tonnilla tulevan tänne lamasuomeen tarvittaessa.


    • tolalla

      Huonostihan tuo edustaa esimerkkiä venemarkkinoista. Harvemmin myydään keskenkuntoisia veneitä joissa on epäkuntoinen sisämoottori paikoillaan mutta potkuri akseleineen poistettu kokonaan ja vannasputki laminoitu umpeen.

    • ghgfhffthfhfghyttyt

      Samaa mieltä tolalla nimimerkin kanssa.Siinä tosin on perämoottori....mutta kokemuksesta tiedän ,että perämoottori on hankala kapine tuon kokoisessa veneessä jos muutenkin.Se menee toiselle kympille,jos siihen asentaa toimivan sisäkoneen ja vetolaitteen!Et sillee!

    • halpa se on

      kävin Fårössa syksyllä ja tuota venettä laskettiin juuri veteen siinä marinassa. Sinne jäi kellumaan ilman rikiä, omistaja oli tulossa kuuleman mukaan myöhemmin paikalle. Miksi lie telakoitiin uudelleen sinne, ymmärsin että piti tuoda suomeen syksyllä.
      Siinä on asiaa ymmärtävälle puuhapetelle hyvä projekti, oli ihan ok vedenalaisten osien suhteen, kulahtanut toki mutta ehyen näköinen ainakin ulkopuolelta.

    • myyjä

      kiitos huomiosta venettäni kohtaan. Muutama asia ihan selvennyksenä. Vene on purjehduskuntoinen mutta kulunut ja vaatii fiksaamista. Runko ja riki ovat kunnossa, purjeet menevät vielä vuosia perhekäytössä. Rikkinäisen moottorin paikallaan oloa ihmettelevälle - kone on keulassa (oli hydraulivedolla) ja jos sen ottaa pois vene muuttuu aikalailla peräpainoiseksi. Vene oli tosiaan vedessä syksyllä, aioin siirtää Suomeen mutta tuli työasioiden kanssa aikatauluongelmia joiden takia otin vielä talveksi ylös Gotlantiin, en viitsinyt lähteä syysmyrskyihin seikkailemaan. Näyttää Farösund olevan syrjäisyydestään huolimatta suomalaisten suosima paikka koska peräti kaksi on huomannut veneen siellä ;-)) . Vuodenaika tai suomen taloustilanne ei ole syynä hintaan, haluan vain myydä veneen pois ja sopiva hinta ymmärtääkseni helpottaa kauppojen syntymistä.

      • jejepp

        Ihan mielenkiinnosta kysyn miten vene on päätynyt pohjois-Gotlantiin? Onko se ollut sinulla ennen Suomessa vai oletko ostanut sen jostain Ruotsin puolelta. Olisi mukava kuulla millainen tarina siihen liittyy.


      • missä hydrauliikka?

        Miksi laminoida vannasputki lopullisesti umpeen?


      • myyjä
        jejepp kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta kysyn miten vene on päätynyt pohjois-Gotlantiin? Onko se ollut sinulla ennen Suomessa vai oletko ostanut sen jostain Ruotsin puolelta. Olisi mukava kuulla millainen tarina siihen liittyy.

        Tuo vene on ollut Gotlanissa kauan, entinen omistaja selasi sillä ympäri Itämerta. Sitten hän kuoli ja se jäi "perikunnalle" tarpeettomaksi. Ostin sen kolme vuotta sitten hetken mielenhäiriössä ja nyt sille ei ole käyttöä koska on toinen kulkupeli vesielämää varten


      • Farymannn
        jejepp kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta kysyn miten vene on päätynyt pohjois-Gotlantiin? Onko se ollut sinulla ennen Suomessa vai oletko ostanut sen jostain Ruotsin puolelta. Olisi mukava kuulla millainen tarina siihen liittyy.

        ..ja toinen kysyy mielenkiinnosta, mikä kone siinä on? Farymann?


      • myyjä
        missä hydrauliikka? kirjoitti:

        Miksi laminoida vannasputki lopullisesti umpeen?

        hydraulimoottori ja letkut ovat vielä veneessä sisällä. Vannasputken umpeen laminoiti ei ole mikään lopullinen ratkaisu, ei vaadi kovin paljon työtä leikata laminointi pois, se on laminoitu vain peräpäästä umpeen, sisäpää on kunnossa, muistaakseni on poksikin paikoillaan.


      • myyjä
        Farymannn kirjoitti:

        ..ja toinen kysyy mielenkiinnosta, mikä kone siinä on? Farymann?

        siinä on ollut farymann alkujaan, varmaan kaikki nuo hydraulivetoiset on ollut ruotsissa niitä. Se oli hajonnut ja nyt on paikallaan joku iso bensamylly, tiedä vaikka olisi ollut joku auton moottori, en hirveäsi siihen perehtynyt koska se oli leikannut kiinni eikä antanut aihetta sen suuremmille toimenpiteille.


      • fireXman
        myyjä kirjoitti:

        Tuo vene on ollut Gotlanissa kauan, entinen omistaja selasi sillä ympäri Itämerta. Sitten hän kuoli ja se jäi "perikunnalle" tarpeettomaksi. Ostin sen kolme vuotta sitten hetken mielenhäiriössä ja nyt sille ei ole käyttöä koska on toinen kulkupeli vesielämää varten

        Hei
        Myyjälle pari lisäkysymystä:
        Oletko itse koskaan purjehtinut veneellä?
        Minkä ikäisiä purjeet ovat?

        "vene on maalattu yhteen kertaan epoksipohjaisella maalilla"
        Kyljet ja pohja näyttävät kuvissa hyvin mattapintaisilta. Onko ko. epoksimaali pohjamaalia vai pintamaalia? Onko tarkka maalimerkki tiedossa? Oletko itse maalannut?

        Vihje: Muutama lisäkuva sisutuksesta (pääkajuutusta, pentteristä, pistopunkista) helpottaisi varmaan kaupankäyntiä.


      • Myyjä
        fireXman kirjoitti:

        Hei
        Myyjälle pari lisäkysymystä:
        Oletko itse koskaan purjehtinut veneellä?
        Minkä ikäisiä purjeet ovat?

        "vene on maalattu yhteen kertaan epoksipohjaisella maalilla"
        Kyljet ja pohja näyttävät kuvissa hyvin mattapintaisilta. Onko ko. epoksimaali pohjamaalia vai pintamaalia? Onko tarkka maalimerkki tiedossa? Oletko itse maalannut?

        Vihje: Muutama lisäkuva sisutuksesta (pääkajuutusta, pentteristä, pistopunkista) helpottaisi varmaan kaupankäyntiä.

        Lisäkysymykset voi lähettää ilmoituksessa olevaan sähköpostiin puhelinnumeron ja nimen kera, kiitos. Sieltä saa niitä lisäkuviakin pyydettäessä.


      • OIKEA RATKAISU
        Myyjä kirjoitti:

        Lisäkysymykset voi lähettää ilmoituksessa olevaan sähköpostiin puhelinnumeron ja nimen kera, kiitos. Sieltä saa niitä lisäkuviakin pyydettäessä.

        ei nämä kyselijät täällä niitä kauppoja kuitenkaan tee. Kunhan ajankuluksi kyselevät.


      • fireXman
        Myyjä kirjoitti:

        Lisäkysymykset voi lähettää ilmoituksessa olevaan sähköpostiin puhelinnumeron ja nimen kera, kiitos. Sieltä saa niitä lisäkuviakin pyydettäessä.

        Myyjälle:
        En löytänyt ilmoituksesta sähköpostiosoitettasi, joten laitoin kysymykset "lähetä yhteydenottopyyntö myyjälle"-toiminnolla.


    • myyjä

      vuorokauden ollut mynnissä ja saldo tähän mennessä: kolme soittoa tuntemattomasta numerosta, kaikkien nimi ilmeisesti Halloo. Herra 1 aloitti "halloo saat ruuhestas kaks tonnia käteisellä" - "hinta oli netto" - "jaa mutta saat kaks tonnia, ei siitä kukaan enempää anna". " Sorry, ei tule kauppoja" -" Et kyllä ymmärrä kaupankäynnin päälle mitään" tuut tuut tuut. Herra 2 . " halloo, sulla on vene myytävänä" - " juu, Gotlannissa odottelee uutta omistajaa" - " täh, missä, onko se kaukana hesasta" - " pari/kolmepäivää menee hyvällä kelillä" - " joo, joo, mutta missäpäin se on?, - " no tuolla itämeren puolivälissä" - " luuleksää että mä oon niin hullu että sieltä mitään ostan" tuut tuut tuut. Sitten herra 3 : " sulla on vene myytävänä, vaiha kuule autoon" - " ilmoituksessahan luki ei vaihtoa" - " joo mutta mulla on hyvä vaihokki, volvo v70 automaatti" - " mutta kun en tarvitse autoa" -" anna pari tonnia väliä niin pääset veneestä eroon" - " ei minun siitä välttämättä eroon tarvitse päästä ja autoa en tarvitse" - " no vaiha ny vaan se on hyvä volvo" - " myy se volvosi ja osta vene suoraan" - " no ei mun ny niin paljon venettä mieli tee" ja sitten luuri korvaan taas. Ei ole helppoa myydä venettä halvalla, ensituntuma on että spekulantit ei osaa lukea ilmoituksia sitten ollenkaan. seuraava 2 tonnin tarjoaja tulee kokemaan yllärin, kerron myöhemmin minkälaisen.

      • jobb.ari

        tuo Halloo on alemman luokan bisnesmiesten käyttämä yleisnimi kun ei oma nimi muistu mieleen. Tuntemattomaan numeroon vastaaminen on ajanhukkaa jos on jotain myymässä. Noissa puhelinsoitoissa jotka olet saanut veneestäsi ilmenee kattavasti jobbarien ammatikunnan tyhmyys ja typerä tapa yrittää tehdä väkisin kauppaa. Näitä otuksia pesii autojen, veneiden ja moottoripyörien kaupan ympärillä kärkkymässä jos vaikka olisi myyjällä joku hätä saada kauppa äkkiä tehtyä.


      • "missä se on?"

        mannet eivät ole tottuneet gotlantilaisiin vaihtoaut..veneisiin yleensäkään?


      • myyjä

        nyt tuli eka yhteydenotto jossa näkyi numero. Nimikin muuttunut hiukan: " halloota, sielloli vene myytävänä?" - " jep, gotlannissa odottelee purkkari uutta omistajjaa" - " jos tekisin kolmen tonnin tarjouksen myisitkö?" "- sehän selviää kun teet sen tarjouksen, kenekähän kanssa juttelen nyt?" - no masa tässä soittelee, jos tarjoan kolme tonnia tuleeko kaupat?" - "Tarkoitatko sanoa että tarjoat veneestä kolme tuhatta ?" "-noo ei ku aattelin kysyä että jos tarjoan tuleeko kaupat" " - ")o sehän selviää heti kun teet reippaasti tarjouksen" "-kyllä kolme tonnia on liikaa, saat siitä kakspuolitonnia" "- selvä juttu, ostit juuri veneen. Kerro Masa sukunimeä ja osoitetta niin teen paperit valmiiksi. lähetän tilinumeron tekstarina, maksat varmaan jo tänään," " -;äää tuota, ei mulla mikään kiire oo, pitää kysyä vielä muijaltakin." -" Kysele sitten myöhemmin, mikähän se sukunimi ja osoite oli" -" ootappas vähän, pitää vielä miettiä miten sen sieltä saa tänne". " - vettä pitkin niitä veneitä liikutellaan, anna nyt niitä henkilötietoja että saan papereihin" "- oota vähän, soitan myöhemmin. Tuut. Tuut, tuut. Ja numero oli joku prepaid, ei löytynyt mitään tietoja. Tämä on oikeastaan aika hauskaakin, kaverilla meni pakka aivan sekaisin. olisi kyllä mennyt minullakin jos olisi vastapeluri ollut tosissaan, oli mennyt vene ilmaiseksi. Nyt sitten tämä tarinointi loppuu tähän, tosiostajat voivat ottaa yhteyttä ilman pelkoa siitä että heidän tekemisiään riepotellaan täällä.


      • Catainen
        myyjä kirjoitti:

        nyt tuli eka yhteydenotto jossa näkyi numero. Nimikin muuttunut hiukan: " halloota, sielloli vene myytävänä?" - " jep, gotlannissa odottelee purkkari uutta omistajjaa" - " jos tekisin kolmen tonnin tarjouksen myisitkö?" "- sehän selviää kun teet sen tarjouksen, kenekähän kanssa juttelen nyt?" - no masa tässä soittelee, jos tarjoan kolme tonnia tuleeko kaupat?" - "Tarkoitatko sanoa että tarjoat veneestä kolme tuhatta ?" "-noo ei ku aattelin kysyä että jos tarjoan tuleeko kaupat" " - ")o sehän selviää heti kun teet reippaasti tarjouksen" "-kyllä kolme tonnia on liikaa, saat siitä kakspuolitonnia" "- selvä juttu, ostit juuri veneen. Kerro Masa sukunimeä ja osoitetta niin teen paperit valmiiksi. lähetän tilinumeron tekstarina, maksat varmaan jo tänään," " -;äää tuota, ei mulla mikään kiire oo, pitää kysyä vielä muijaltakin." -" Kysele sitten myöhemmin, mikähän se sukunimi ja osoite oli" -" ootappas vähän, pitää vielä miettiä miten sen sieltä saa tänne". " - vettä pitkin niitä veneitä liikutellaan, anna nyt niitä henkilötietoja että saan papereihin" "- oota vähän, soitan myöhemmin. Tuut. Tuut, tuut. Ja numero oli joku prepaid, ei löytynyt mitään tietoja. Tämä on oikeastaan aika hauskaakin, kaverilla meni pakka aivan sekaisin. olisi kyllä mennyt minullakin jos olisi vastapeluri ollut tosissaan, oli mennyt vene ilmaiseksi. Nyt sitten tämä tarinointi loppuu tähän, tosiostajat voivat ottaa yhteyttä ilman pelkoa siitä että heidän tekemisiään riepotellaan täällä.

        Hauskaa meillå lukijoillakin on ollut. Sama homma auton myynnissä, yksi syy miksi siirryin työsuhdeautoon on että meni hermot itse myydessä. Kaiken maailman koijarit soittelee, eräskin halusi ilman papereita auton "koeajolle" koko viikonlopuksi. Yksi löysi hieman ruostetta 5 vuotta vanhan auton tukivarsista niin että mun piti nostaa auto ylös merrkihuollossa ja pyytää työnjohtajan kirjallinen lausunto että tuon ikäisessä autossa pieni ruoste alustassa on normaalia. Autothan alkaa saamaan pintaruostetta jo tuontisatamassa.


      • Erittäin harvinaista
        myyjä kirjoitti:

        nyt tuli eka yhteydenotto jossa näkyi numero. Nimikin muuttunut hiukan: " halloota, sielloli vene myytävänä?" - " jep, gotlannissa odottelee purkkari uutta omistajjaa" - " jos tekisin kolmen tonnin tarjouksen myisitkö?" "- sehän selviää kun teet sen tarjouksen, kenekähän kanssa juttelen nyt?" - no masa tässä soittelee, jos tarjoan kolme tonnia tuleeko kaupat?" - "Tarkoitatko sanoa että tarjoat veneestä kolme tuhatta ?" "-noo ei ku aattelin kysyä että jos tarjoan tuleeko kaupat" " - ")o sehän selviää heti kun teet reippaasti tarjouksen" "-kyllä kolme tonnia on liikaa, saat siitä kakspuolitonnia" "- selvä juttu, ostit juuri veneen. Kerro Masa sukunimeä ja osoitetta niin teen paperit valmiiksi. lähetän tilinumeron tekstarina, maksat varmaan jo tänään," " -;äää tuota, ei mulla mikään kiire oo, pitää kysyä vielä muijaltakin." -" Kysele sitten myöhemmin, mikähän se sukunimi ja osoite oli" -" ootappas vähän, pitää vielä miettiä miten sen sieltä saa tänne". " - vettä pitkin niitä veneitä liikutellaan, anna nyt niitä henkilötietoja että saan papereihin" "- oota vähän, soitan myöhemmin. Tuut. Tuut, tuut. Ja numero oli joku prepaid, ei löytynyt mitään tietoja. Tämä on oikeastaan aika hauskaakin, kaverilla meni pakka aivan sekaisin. olisi kyllä mennyt minullakin jos olisi vastapeluri ollut tosissaan, oli mennyt vene ilmaiseksi. Nyt sitten tämä tarinointi loppuu tähän, tosiostajat voivat ottaa yhteyttä ilman pelkoa siitä että heidän tekemisiään riepotellaan täällä.

        Ihme että tänne 24palstalle on saatu aikaiseksi tällainen ketju. Häiriköt loistavat poissaolollaan, keskustelu pysyy aiheen puitteissa ja asianomainenkin on sulassa sovussa mukana.
        Täytyy tunnustaa että nuo jobbaripuhelut veti suuta hymyyn: "Myyjä" on ilmeisesti siviilissäkin myynnin kanssa tekemisissä, harvalla normikansalaisella riittää kanttia tuollaisen tempun tekemiseen.


      • Hyvä kikka

        Sinänsä hyvä kikka ostajalta kysyä ensin, että "sulla on vene myytävänä".

        Olen aina tehnyt noin venettä tai autoa ostaessani. Varsinkin autoissa tuo kysymys paljastaa ns. jobbarit heti kättelyssä, sillä heillähän on monta autoa myynnissä, ja joutuvat kysymään, mistä niistä on kyse...

        Kolme tonnia tuntuu oikein edulliselta hinnalta tässä tapauksessa.

        Itse kun vajaa vuosi sitten myin veneeni, laitoin hinnan valmiiksi sellaiseksi, ettei tarvitse tinkiä. Ja kauppa kävi kohtalaisen nopeasti.


    • Hinta kohdalleen

      Taloustilanne tekeE tehtävänsä, talvi on joka vuosi.

      Veneensä myyjän kannattaa nyt pohtia, millä sijalla veneen hankinta on taloudestaan epävarmojen suomalaisten sadan tärkeimmän rahanreiän listalla. Se on noin sijalla 105.

      Eli jos jätetään jotain ostamatta, niin vene.

      Yksinkertainen neuvo: jos suinkin voit pitää, älä myy. Jos haluat myydä, laske hintaa 30 -- 50 % siitä mitä pyysit toiveikkaasti puoli vuotta sitten.

      Referenssiksi: Viiden vuoden ikäinen 36-jalkainen purjevene, joka maksoi uutena 120 000, myytiin viime viikolla 55 000 eurolla. Vene oli täysin ehjä, eikä sitä oltu ajettu karille koskaan. Vastaavia tapauksia on epäilemättä paljon.

      • H2O

        Hyvin harvoin tämänhetkisellä taloustilanteella on mitään merkitystä tuon hintaisten veneiden myynnissä... Myyjät haluavat vain päästä veneestään eroon. Jos veneestä ei ole lainaa niin turha sitä hädissään huonona aikana pois on myydä.


    • oiuaseyut

      Puhut potaskaa....

      • Hinta kohdalleen

        En puhu, jos tuota esimerkkiäni tarkoitat.

        Ei ollut oma veneeni, mutta ystäväni vene. Vene piti myydä, ja tuolla hinnalla sen pystyi myymään. Ei sikäli mitenkään outoa, että putoaahan uuden autonkin hinta viidessä vuodessa puoleen ja enemmänkin. Nyt ei ole hyvä aika venettä myydä.


      • 20+7
        Hinta kohdalleen kirjoitti:

        En puhu, jos tuota esimerkkiäni tarkoitat.

        Ei ollut oma veneeni, mutta ystäväni vene. Vene piti myydä, ja tuolla hinnalla sen pystyi myymään. Ei sikäli mitenkään outoa, että putoaahan uuden autonkin hinta viidessä vuodessa puoleen ja enemmänkin. Nyt ei ole hyvä aika venettä myydä.

        On se minusta tuonikäisestä jo aika alasvedetty hinta. N. 15% arvonpudotusta per vuosi. Okei, tietysti, jos haluaa vain päästä eroon, niin miksi ei. Mutta en myisi omaa 80-luvun lopun venettäni tuolla hinnalla. Tai no, millään hinnalla :)


    • Odotellaan

      Mullekkin yksi tuon hintainen 36 jalkainen suomesta!
      Olen luullut että joudun hakemaan Hollannista asti?
      Minulle passaa vaikka vanhempikin 93->, eikä tarvi olla edes skandi.
      Toivomuksena kaksi takakajuuttaa.

      • Hinta kohdalleen

        Katso ilmoituksia ja tee tarjouksia mieleisistä. Jos pyyntihinta on 80000, nyt ei tarvitse paljon yli viiden kympin maksaa, jos pelaat käteisellä rahalla ja nopealla kaupalla. Kaikilla ei kuitenkaan ole myyntipakkoa, joten muutamia kokeiluja voit joutua tekemään ennen kuin nappaa. Kyllä siinä tuntipalkoille pääsee.


      • 20+6
        Hinta kohdalleen kirjoitti:

        Katso ilmoituksia ja tee tarjouksia mieleisistä. Jos pyyntihinta on 80000, nyt ei tarvitse paljon yli viiden kympin maksaa, jos pelaat käteisellä rahalla ja nopealla kaupalla. Kaikilla ei kuitenkaan ole myyntipakkoa, joten muutamia kokeiluja voit joutua tekemään ennen kuin nappaa. Kyllä siinä tuntipalkoille pääsee.

        Aikamoinen säkä pitää osua kohdalle, jos saa hp. 80 000 veneen irtoamaan alle 60 000 euron.


      • Hinta kohdalleen
        20+6 kirjoitti:

        Aikamoinen säkä pitää osua kohdalle, jos saa hp. 80 000 veneen irtoamaan alle 60 000 euron.

        Nyt on tuota säkää liikkeellä :-)


      • niinsevaanon, köyhät
        Hinta kohdalleen kirjoitti:

        Nyt on tuota säkää liikkeellä :-)

        Todennäköisesti joutuu käymään katsomassa 50-100 venettä, ennenkuin joku myyjä moiseen tarjoukseen nappaa. Matkoineen 5 h vene noin keskimäärin. 250-500 h. Pääseehän siinä vielä tuntipalkoille, mutta normaali-ihmiseltä loppuu kärsivällisyys kauan ennen kuin tärppää. Ei meinaan vuoteen ennätä juuri muuta vapaa-päivinään tekemäänkään kuin venettä metsästämään.


      • eikä siinä kaikki
        niinsevaanon, köyhät kirjoitti:

        Todennäköisesti joutuu käymään katsomassa 50-100 venettä, ennenkuin joku myyjä moiseen tarjoukseen nappaa. Matkoineen 5 h vene noin keskimäärin. 250-500 h. Pääseehän siinä vielä tuntipalkoille, mutta normaali-ihmiseltä loppuu kärsivällisyys kauan ennen kuin tärppää. Ei meinaan vuoteen ennätä juuri muuta vapaa-päivinään tekemäänkään kuin venettä metsästämään.

        Ja mistä hel*****stä löytää edes murto-osaa tuosta määrästä veneitä, joissa on muutkin asiat kuin hinta kohdallaan. En minä ainakaan halua ostaa venettä vain sen takia, että halvalla saa. Viimeksi katselin useamman vuoden ennenkuin löysin sen yhden, joka kelpaa. Se sattui 90-luvun alussa, eikä edes silloin tinkimävaraa ollut pyynnistä. Ja niineenkin tein sellaiset kaupat, että olen vieläkin tyytyväinen.


    • Poiju Haka

      Olen tässä ollut oikeastaan elokuusta saakka ostomielellä liikenteessä....hakusessa ollut hintaluokan 50 /- 10 kEUR pienehkö purjevene mieluiten 2000 - luvulta (tai edes 90-luvun loppupuolelta) ensi kesäksi viikonloppureissuille. Ajan kanssa käynyt katsomassa lukuisia yksilöitä, ilman kiirettä. Nopeasti kävi ilmi, että todella monenlaista myyjää tuolla on, mutta kolme tyypillistä pääryhmää myyjien joukosta löytyi nopeasti:

      1. Tietämättömät. Vene on yleensä paskainen sisältä ja ulkoa, myyjillä ei hajuakaan tehdyistä remonteista tai moottorin käyntitunneista. Sisällä leijaileva tunkkainen katku on täysin uusi juttu eikä mitään käsitystä mistä se voisi johtua. Kaapit täynnä tyhjiä tölkkejä ja veneen paperit ruttuisina Alepan kassissa. Hinnasta voi saada sellaisen 5% tingattua, jotta sen saisi edes vertailuryhmän tasolle. Nämä kaverit eivät ymmärrä ettei se vene ole ihan niin haluttu kuin ehkä itse kuvittelevat. Eivät ole edes vaivautuneet tutkimaan vastaavien pyyntihintoja.

      2. Kaikkitietävät. Varustelista on joka messinkimutteria myöten detaljoitu, tulee hiki lukiessa luetteloa kaikista erimittaisista köydenpätkistä. Jokaisen osan hankinta-ajankohta on mukamas tiedossa 80-luvulta asti, vaikka vene on ollut vasta kolme vuotta ko myyjällä. Kuitteja ei ole, mutta "tietoa" sitäkin enemmän. Tämä jengi tulee parhaiten vastaan hintaneuvotteluissa ja ovat yleensä supliikkeja, jotka vastaavat sähköposteihin alta viiden minuutin (vuorokaudenajasta riippumatta).

      3. Sniidu-nihilistit. Myytävä vene kaikkien aikojen paras. Se on voittanut kaikki kilpailut ja ruosteiset kölipultit on vain perusominaisuus. Moottori on aina "ammattilaisen tarkastama", eikä silti ole mitään käsitystä sen huoltohistoriasta. Purjeita tulee 12 kpl mukaan, joista 3 on ehjiä. Tälle jengille tyypillistä on hintojen eläminen, jokainen itse maksettu euro junaillaan hintapyyntöön siten, että jokainen pressunpaikka pitää saada ostajan maksettavaksi. Nämä kiulut ovat n 15-20% kalliimpia kuin muut vastaavat. Näiden joukossa on eniten ns "tosipurjehtijoita", jotka luonnollisesti tietävät kaiken. Tyypillistä myös loukkaantuminen siitä, että joku julkenee tarjota 10% alle pyynnin. Rasittavia henkilöitä jos päästää ns neuvottelemaan. Täältä löytyy rikkinäistä kisavarustetta kovaan hintaan, runkokatsastusta tiedusteltaessa ostaja onkin ahne dorka. :)

      Hassua, että erityisesti ranskalaisten veneiden yhteydessä ilmeni juurikin näitä "ykkösryhmän" kavereita. Kolmosporukka trokaa käytännössä aina vanhoja skandeja, näistä löytyy myynti-ilmoituksia jo parin vuoden takaa kun ei kauppa käy. Kakkosryhmän veneet on usein varusteiden puolesta hyvässä iskussa, joskin veneet saattavat olla melkoisen runsailla "elämisen jäljillä" varustettuja.

      Nämä siis omia havaintoina n 20 veneen katselmuksen perusteella menneeltä syksyltä. Jos joku vetää herneen nenään, niin siitä vaan. Provoksi saa syyttää, en suutu.

      • Näin varmaan on

        mutta yksi asia jäi epäselväksi. Minkälaiselta myyjältä olet veneen ajatellut ostaa ? Kokemusta kun näyttää olevan niin kerro meille miten myyjän pitäisi käyttäytyä jotta kauppa syntyisi. Jos olet 20 venettä jo tsiikannut, onko mennyt pieleen myyjän vai myytävän tuotteen takia ?


      • Poiju Haka
        Näin varmaan on kirjoitti:

        mutta yksi asia jäi epäselväksi. Minkälaiselta myyjältä olet veneen ajatellut ostaa ? Kokemusta kun näyttää olevan niin kerro meille miten myyjän pitäisi käyttäytyä jotta kauppa syntyisi. Jos olet 20 venettä jo tsiikannut, onko mennyt pieleen myyjän vai myytävän tuotteen takia ?

        Ostan veneen yksilönä, en myyjän mukaan. Tämä oli vain spin-off havainto. Eipä sillä myyjän käytöksellä niin suurta merkitystä ole, vaikka tietämättömyys vaikeuttaa kaupankäyntiä. Myyjän osalta vaikutusmahdollisuudet on siinä, että vastaa suoraan kysymyksiin ja suostuu asiallisesti neuvottelemaan. Jos hinta on linjassa varustelun ja muiden ominaisuuksien suhteen, niin neuvotteluakaan ei juuri tarvita. Monella vain ne luulot sen oman purtilon arvosta on melkoisen yliampuvia kaikilla mittareilla, mutta silloin pitää siitä pystyä keskustelemaan ja se hyväksymään. Edellyttäen että veneen haluaa myydä.

        Sanoisin että tarjontaa on sen verran ollut tuossa kategoriassa (Suomi Ruotsi) että kyllä tuotteen takia on hankinta mennyt mönkään. Useimmiten toki siitä syystä ettei myyjä pysty esim kertomaan miksi veneessä on uusi masto ja kylki naarmuilla tai millä perusteella se on 10 000 euroa kalliimpi kuin se vuotta uudempi siinä nettiveneen listalla.


      • Avointa & rehellistä

        Minusta ei ole mitään outoa siinä, että tietää useimpien veneen osien iän ja huoltohistorian. Oma veneeni on yli 20-vuotias ja sillä on ollut kaksi aiempaa omistajaa. Minulla se on ollut vasta kaksi vuotta ja silti uskallan väittää, että tiedän siitä lähes kaiken. Tiedän myös veneen viat ja korjausta vaativat kohdat enkä todellakaan aio jättää niistä yhtäkään kertomatta, kun joskus veneen myyn. Otan myös selvää korjausten kustannuksista ja annan ostajan valita, haluaako hän korjauttaa asiat itse vai laitanko minä veneen kuntoon ennen kaupantekoa. Luonnollisesti hinta on silloin eri. Mitä mystistä jossain käytettyjen veneiden kaupassa muka on, ja miksi ei vain voida olla avoimia ja rehellisiä puolin ja toisin?

        Taidat olla sellainen "venemies", vähän niinkuin "automiehet"?


      • Sekavaa...
        Poiju Haka kirjoitti:

        Ostan veneen yksilönä, en myyjän mukaan. Tämä oli vain spin-off havainto. Eipä sillä myyjän käytöksellä niin suurta merkitystä ole, vaikka tietämättömyys vaikeuttaa kaupankäyntiä. Myyjän osalta vaikutusmahdollisuudet on siinä, että vastaa suoraan kysymyksiin ja suostuu asiallisesti neuvottelemaan. Jos hinta on linjassa varustelun ja muiden ominaisuuksien suhteen, niin neuvotteluakaan ei juuri tarvita. Monella vain ne luulot sen oman purtilon arvosta on melkoisen yliampuvia kaikilla mittareilla, mutta silloin pitää siitä pystyä keskustelemaan ja se hyväksymään. Edellyttäen että veneen haluaa myydä.

        Sanoisin että tarjontaa on sen verran ollut tuossa kategoriassa (Suomi Ruotsi) että kyllä tuotteen takia on hankinta mennyt mönkään. Useimmiten toki siitä syystä ettei myyjä pysty esim kertomaan miksi veneessä on uusi masto ja kylki naarmuilla tai millä perusteella se on 10 000 euroa kalliimpi kuin se vuotta uudempi siinä nettiveneen listalla.

        Mitä jauhat niistä myyjistä, jos vene ratkaisee?


      • Poiju Haka
        Sekavaa... kirjoitti:

        Mitä jauhat niistä myyjistä, jos vene ratkaisee?

        Jauhan mitä jauhan. Kuten sanottu, oli arvattavissa että joku polttaa proppunsa.

        M.O.T.


      • Sekavaa...
        Poiju Haka kirjoitti:

        Jauhan mitä jauhan. Kuten sanottu, oli arvattavissa että joku polttaa proppunsa.

        M.O.T.

        En minä proppuja polttanut. Mietin vain, miksi puhut niin paljon veneiden myyjistä, vaikka itsekin sanot ostavasi veneen etkä myyjän mukaan?

        Onko kyse siitä, että haluat yrittää monimutkaisesti perustella, mikset osta itsellesi venettä, vaikka kyse on yksinkertaisesti budjetin pettämisestä, muuttuneesta elämäntilanteestasi (työttömyys?) tai kantin pettämisestä (et uskokaan oppivasi purjehtimaan)?


      • 15+2
        Avointa & rehellistä kirjoitti:

        Minusta ei ole mitään outoa siinä, että tietää useimpien veneen osien iän ja huoltohistorian. Oma veneeni on yli 20-vuotias ja sillä on ollut kaksi aiempaa omistajaa. Minulla se on ollut vasta kaksi vuotta ja silti uskallan väittää, että tiedän siitä lähes kaiken. Tiedän myös veneen viat ja korjausta vaativat kohdat enkä todellakaan aio jättää niistä yhtäkään kertomatta, kun joskus veneen myyn. Otan myös selvää korjausten kustannuksista ja annan ostajan valita, haluaako hän korjauttaa asiat itse vai laitanko minä veneen kuntoon ennen kaupantekoa. Luonnollisesti hinta on silloin eri. Mitä mystistä jossain käytettyjen veneiden kaupassa muka on, ja miksi ei vain voida olla avoimia ja rehellisiä puolin ja toisin?

        Taidat olla sellainen "venemies", vähän niinkuin "automiehet"?

        Tosin, jos niitä kuitteja ei ole, niin tuskin pari vuotta omistanut voi tietää veneen huolto-/päivityshistoriaa kovin tarkasti ajalta ennen omaa omistustaan. Tai sanotaan näin, että hänellä on vain toisenkäden tieto, usko siihen, että myyjä ei ole häntä kusettanut aikanaan.


      • 13+5
        Avointa & rehellistä kirjoitti:

        Minusta ei ole mitään outoa siinä, että tietää useimpien veneen osien iän ja huoltohistorian. Oma veneeni on yli 20-vuotias ja sillä on ollut kaksi aiempaa omistajaa. Minulla se on ollut vasta kaksi vuotta ja silti uskallan väittää, että tiedän siitä lähes kaiken. Tiedän myös veneen viat ja korjausta vaativat kohdat enkä todellakaan aio jättää niistä yhtäkään kertomatta, kun joskus veneen myyn. Otan myös selvää korjausten kustannuksista ja annan ostajan valita, haluaako hän korjauttaa asiat itse vai laitanko minä veneen kuntoon ennen kaupantekoa. Luonnollisesti hinta on silloin eri. Mitä mystistä jossain käytettyjen veneiden kaupassa muka on, ja miksi ei vain voida olla avoimia ja rehellisiä puolin ja toisin?

        Taidat olla sellainen "venemies", vähän niinkuin "automiehet"?

        Ja sitten myös joku joka selkeästi väkisin haluaa ymmärtää väärin. Vissiin se vuotava velkaskandi jäänyt näppiin vaikka tietoa on niin pirusti.

        Totta helvetissä näin toimii jokainen, joka venettää ostaa/myy. Avoimesti puhutaan vioista ja puutteista, senhän jo velvoittaa lakikin. Pointti lienee alkuperäisellä kirjoittajalla siinä, että jos veneen mukana tuleekin ne kosteudenpoistajan vaihtotyynyt niin veneen hintaan ei laiteta 8,95 lisää. Näitä hemmoja on näkynyt joskus. Yleensä se suurin parku tulee siitä että miten jaetaan jokin telakointikulu, ja ostajaa se kun ei juuri paljoa kiinnosta, miten surkean diilin on itselleen neuvotellut / valinnut. Ostaja on venekaupoilla, ei telakointia ostamassa. Nämä kulut kai tulee jokaiselle vastaan, oli myymässä venettä tai ei.

        Aikanaan jätin juuri nämä "syyshinnoittelijat" väliin venettä ostaessani. Tahallani hieman ärsytin asiasta keskustellessani ja monelta pettikin hermo. Ostin tarpeeksi varakkaalta myyjältä, jonka kanssa keskityttiin veneeseen eikä trailerin sijaintipaikkaan.


      • Avointa & rehellistä
        13+5 kirjoitti:

        Ja sitten myös joku joka selkeästi väkisin haluaa ymmärtää väärin. Vissiin se vuotava velkaskandi jäänyt näppiin vaikka tietoa on niin pirusti.

        Totta helvetissä näin toimii jokainen, joka venettää ostaa/myy. Avoimesti puhutaan vioista ja puutteista, senhän jo velvoittaa lakikin. Pointti lienee alkuperäisellä kirjoittajalla siinä, että jos veneen mukana tuleekin ne kosteudenpoistajan vaihtotyynyt niin veneen hintaan ei laiteta 8,95 lisää. Näitä hemmoja on näkynyt joskus. Yleensä se suurin parku tulee siitä että miten jaetaan jokin telakointikulu, ja ostajaa se kun ei juuri paljoa kiinnosta, miten surkean diilin on itselleen neuvotellut / valinnut. Ostaja on venekaupoilla, ei telakointia ostamassa. Nämä kulut kai tulee jokaiselle vastaan, oli myymässä venettä tai ei.

        Aikanaan jätin juuri nämä "syyshinnoittelijat" väliin venettä ostaessani. Tahallani hieman ärsytin asiasta keskustellessani ja monelta pettikin hermo. Ostin tarpeeksi varakkaalta myyjältä, jonka kanssa keskityttiin veneeseen eikä trailerin sijaintipaikkaan.

        Laki ei yksityishenkilöiden välisessä irtaimen tavaran kaupassa velvoita juuri mitään.

        Se on hyväkin niin, koska iäkkäämmän veneen omistaja harvoin tietää, miten veneellä on käyty karilla ja miten se on korjattu.

        Kun olen myynyt venettäni, ostaja on saanut aina tutkia sitä maissa ja satamassa ihan niin paljon kuin haluaa. Koepurjehdukselle olen lähtenyt, jos aika on antanut myöden tai jos ostaja on vaikuttanut olevan tosissaan. Hyvin harva on. Koepurjehduksesta olen veloittanut 50 euroa/tunti, jos kauppoja ei tehdä. Jos kaupat syntyvät, koepurjehdus on ilmainen. Suosittelen lämpimästi. Mielestäni tämä on hyvin reilu peli ja karsii nimimerkin "Poiju Haka" kaltaiset kaverit kokonaan pois.

        Mitä väliä sillä on, miten myyjä hintapyyntöään perustelee, jos hinnasta päästään sopimukseen?

        Turha besserwisseröinti pois, ja renkaiden potkiminen. Ei veneen ostamisen idea ole se, että päästään ikäänkuin "luvan kanssa" haukkumaan veneiden myyjiä tai veneitä. Vaikka tuttu ilmiö tuo on jo asuntokaupasta. Ensimmäisenä näyttöön tulevat aina uteliaat naapurit.

        En ole venekaupassa telakointikuluista keskustellut. Aina on ollut selvää, että kulujen vastuu siirtyy ostajalle kaupantekopäivänä. Ei niillä tietenkään ole mitään tekemistä veneen myyntihinnan kanssa.

        Hermoja on turha menettää, samoin ärsyttäminen on lapsellista.


      • Myrtzi
        Avointa & rehellistä kirjoitti:

        Laki ei yksityishenkilöiden välisessä irtaimen tavaran kaupassa velvoita juuri mitään.

        Se on hyväkin niin, koska iäkkäämmän veneen omistaja harvoin tietää, miten veneellä on käyty karilla ja miten se on korjattu.

        Kun olen myynyt venettäni, ostaja on saanut aina tutkia sitä maissa ja satamassa ihan niin paljon kuin haluaa. Koepurjehdukselle olen lähtenyt, jos aika on antanut myöden tai jos ostaja on vaikuttanut olevan tosissaan. Hyvin harva on. Koepurjehduksesta olen veloittanut 50 euroa/tunti, jos kauppoja ei tehdä. Jos kaupat syntyvät, koepurjehdus on ilmainen. Suosittelen lämpimästi. Mielestäni tämä on hyvin reilu peli ja karsii nimimerkin "Poiju Haka" kaltaiset kaverit kokonaan pois.

        Mitä väliä sillä on, miten myyjä hintapyyntöään perustelee, jos hinnasta päästään sopimukseen?

        Turha besserwisseröinti pois, ja renkaiden potkiminen. Ei veneen ostamisen idea ole se, että päästään ikäänkuin "luvan kanssa" haukkumaan veneiden myyjiä tai veneitä. Vaikka tuttu ilmiö tuo on jo asuntokaupasta. Ensimmäisenä näyttöön tulevat aina uteliaat naapurit.

        En ole venekaupassa telakointikuluista keskustellut. Aina on ollut selvää, että kulujen vastuu siirtyy ostajalle kaupantekopäivänä. Ei niillä tietenkään ole mitään tekemistä veneen myyntihinnan kanssa.

        Hermoja on turha menettää, samoin ärsyttäminen on lapsellista.

        "Veloittanut 50 eur/tunti", tässäpä todellinen myyntitykki. Tuntuu pitkät myyntiajat olevan sulle tuttuja. Tai ehkäpä ollaankin nerokkuuden ytimessä, laskuttaa sivullisia ilman verokorttia. ;)

        "Poijuhaka"-nimimerkin pointti on kait se, että vaikea sen on maksaa 50 000 euroa likaisesta lasikuitukompleksista, jonka vauriot on nähtävissä mutta niistä ei kukaan tiedä mitään. Itsekin olen moisiin myyntimiehiin törmännyt. Ainakaan itseeni ei pure myyjän purjehdusslangin viljely tai kallis takki, salaisuuksista kun kukaan ei haluaisi maksaa. Pahimmat caset eivät ole pystyneet perustelemaan mitään koskien hintapyyntiä, sopimuksesta ollaan silloin vielä aika kaukana.


      • Poiju Haka
        Avointa & rehellistä kirjoitti:

        Laki ei yksityishenkilöiden välisessä irtaimen tavaran kaupassa velvoita juuri mitään.

        Se on hyväkin niin, koska iäkkäämmän veneen omistaja harvoin tietää, miten veneellä on käyty karilla ja miten se on korjattu.

        Kun olen myynyt venettäni, ostaja on saanut aina tutkia sitä maissa ja satamassa ihan niin paljon kuin haluaa. Koepurjehdukselle olen lähtenyt, jos aika on antanut myöden tai jos ostaja on vaikuttanut olevan tosissaan. Hyvin harva on. Koepurjehduksesta olen veloittanut 50 euroa/tunti, jos kauppoja ei tehdä. Jos kaupat syntyvät, koepurjehdus on ilmainen. Suosittelen lämpimästi. Mielestäni tämä on hyvin reilu peli ja karsii nimimerkin "Poiju Haka" kaltaiset kaverit kokonaan pois.

        Mitä väliä sillä on, miten myyjä hintapyyntöään perustelee, jos hinnasta päästään sopimukseen?

        Turha besserwisseröinti pois, ja renkaiden potkiminen. Ei veneen ostamisen idea ole se, että päästään ikäänkuin "luvan kanssa" haukkumaan veneiden myyjiä tai veneitä. Vaikka tuttu ilmiö tuo on jo asuntokaupasta. Ensimmäisenä näyttöön tulevat aina uteliaat naapurit.

        En ole venekaupassa telakointikuluista keskustellut. Aina on ollut selvää, että kulujen vastuu siirtyy ostajalle kaupantekopäivänä. Ei niillä tietenkään ole mitään tekemistä veneen myyntihinnan kanssa.

        Hermoja on turha menettää, samoin ärsyttäminen on lapsellista.

        Katsos, täällähän jo hieman kuohuu...

        "Avointa & rehellistä" nimimerkki on selvä 3-ryhmän mies (aiemman kategorisointi perusteella). Eikös olekin jännää miten helposti teoriani voi näyttää toteen! :-) Tämä kategoria on se helpoimmin tunnistettava, siihen liittyy juuri tuo haluttomuus tulla yhtään hinnassa vastaan ja kova ahneus joka liikkeestä. Kaupantekotaidot nollaluokkaa. Oli tosin arvattavissa että juuri tämä myyjäryhmä loukkaantuu ensin - sormi pystyssä kommentoiden. Ai että kun tuntuu hyvältä olla oikeassa!

        Tuolla tyylillä nimimerkin mukainen avoimmuus ja rehellisyys on vain näennäistä sananhelinää, paskan tavaran myyntiä kovaan hintaan lienee vain tarkoituksena. Vaikka kuinka esittäisi suurta ja kokenutta merikarhua.


      • Päärynä Pallo
        Poiju Haka kirjoitti:

        Katsos, täällähän jo hieman kuohuu...

        "Avointa & rehellistä" nimimerkki on selvä 3-ryhmän mies (aiemman kategorisointi perusteella). Eikös olekin jännää miten helposti teoriani voi näyttää toteen! :-) Tämä kategoria on se helpoimmin tunnistettava, siihen liittyy juuri tuo haluttomuus tulla yhtään hinnassa vastaan ja kova ahneus joka liikkeestä. Kaupantekotaidot nollaluokkaa. Oli tosin arvattavissa että juuri tämä myyjäryhmä loukkaantuu ensin - sormi pystyssä kommentoiden. Ai että kun tuntuu hyvältä olla oikeassa!

        Tuolla tyylillä nimimerkin mukainen avoimmuus ja rehellisyys on vain näennäistä sananhelinää, paskan tavaran myyntiä kovaan hintaan lienee vain tarkoituksena. Vaikka kuinka esittäisi suurta ja kokenutta merikarhua.

        Mihin kategoriaan Poiju Haka -nimimerkin takana oleva itse kuuluu? : D


      • Avointa & rehellistä
        Poiju Haka kirjoitti:

        Katsos, täällähän jo hieman kuohuu...

        "Avointa & rehellistä" nimimerkki on selvä 3-ryhmän mies (aiemman kategorisointi perusteella). Eikös olekin jännää miten helposti teoriani voi näyttää toteen! :-) Tämä kategoria on se helpoimmin tunnistettava, siihen liittyy juuri tuo haluttomuus tulla yhtään hinnassa vastaan ja kova ahneus joka liikkeestä. Kaupantekotaidot nollaluokkaa. Oli tosin arvattavissa että juuri tämä myyjäryhmä loukkaantuu ensin - sormi pystyssä kommentoiden. Ai että kun tuntuu hyvältä olla oikeassa!

        Tuolla tyylillä nimimerkin mukainen avoimmuus ja rehellisyys on vain näennäistä sananhelinää, paskan tavaran myyntiä kovaan hintaan lienee vain tarkoituksena. Vaikka kuinka esittäisi suurta ja kokenutta merikarhua.

        Ensimmäisen veneeni ostaja osti sen näkemättä, kun tingin 10 % hinnasta. Sovittiin, että jos vene ei ole kuvausteni mukainen, kauppa perutaan.

        Toisen veneeni ostaja maksoi pyyntihinnan käytyään kerran katsomassa venettä.

        Kumpikin vene oli erinomaisessa kunnossa, ja nopeista kaupoista päätellen kummankin hinta oli aika lailla kohdallaan. Runsaiden varusteiden antaminen mukana oli harmillista, koska niistä oli tullut itse maksaneeksi aika paljon. Toisaalta käytetyt venekamat ovat lähinnä arvottomia, enkä niistä itsekään veneen mukana ole paljon maksanut.

        Että se niistä teorioistasi.

        Mitä veneen ostamiseen tulee, kannattaa yleensä hankkia mahdollisimman valmis vene, johon ei tarvitse ostaa paljon uutta. Käytetyt varusteet ovat useimmiten ihan käyttökunnossa, mutta niitä harvoin saa muuten kuin käytetyn veneen mukana.

        Myyjänä tekee virheen, jos alkaa ajatella varusteilla olevan arvoa.

        Oletko jo ostanut veneen?


      • Avointa & rehellistä
        Myrtzi kirjoitti:

        "Veloittanut 50 eur/tunti", tässäpä todellinen myyntitykki. Tuntuu pitkät myyntiajat olevan sulle tuttuja. Tai ehkäpä ollaankin nerokkuuden ytimessä, laskuttaa sivullisia ilman verokorttia. ;)

        "Poijuhaka"-nimimerkin pointti on kait se, että vaikea sen on maksaa 50 000 euroa likaisesta lasikuitukompleksista, jonka vauriot on nähtävissä mutta niistä ei kukaan tiedä mitään. Itsekin olen moisiin myyntimiehiin törmännyt. Ainakaan itseeni ei pure myyjän purjehdusslangin viljely tai kallis takki, salaisuuksista kun kukaan ei haluaisi maksaa. Pahimmat caset eivät ole pystyneet perustelemaan mitään koskien hintapyyntiä, sopimuksesta ollaan silloin vielä aika kaukana.

        Jos myyjä ei anna kunnolla tutkia venettä ja tehdä esim. kosteusmittaukset, ainoa oikea ratkaisu on kävellä pois. Tämä ei tarkoita sitä, että kaikkea kannattaisi aina epäillä ja pelätä. Vanhassa veneessä on kolhuja, siksi se maksaa vähemmän kuin uusi. Useimmilla veneillä on myös käyty karilla tai vähintään otettu pohjaan.

        Ja kyllä se vaan niin on, että parikymmentävuotiaan veneen kolmas, neljäs tai viides omistaja ei tavallisesti tiedä veneen jokaisen naarmun historiaa, eikä tarvitsekaan tietää.

        Vielä yllättävä tieto lopuksi: useimmat veneenmyyjät ovat kunnollisia ja rehellisiä, kuten useimmat muutkin ihmiset.


      • rxxt

        "Nämä siis omia havaintoina n 20 veneen katselmuksen perusteella menneeltä syksyltä. "

        Joillekin veneiden katselmointi on harrastus, toiset taas osaavat ostaa purjeveneensä nettitietojen perusteella ja purjehtivat.


    • Tuo on halpa
      • Ei käy kauppa,

        ei käy vaikka hinta olisi mikä. Tuota venettä yli 5000 katsonut eikä näytä menneen kaupaksi. Kyllä talvi ja taloustilanne vaikuttaa, sanotaan mitä sanotaan ;-) .
        Olisi vielä mukava lukea myyjän kommentteja, sana kun näyttää olevan hallussa niin kerro meille miten kaupankäynti sujuu ?


      • Myyjä
        Ei käy kauppa, kirjoitti:

        ei käy vaikka hinta olisi mikä. Tuota venettä yli 5000 katsonut eikä näytä menneen kaupaksi. Kyllä talvi ja taloustilanne vaikuttaa, sanotaan mitä sanotaan ;-) .
        Olisi vielä mukava lukea myyjän kommentteja, sana kun näyttää olevan hallussa niin kerro meille miten kaupankäynti sujuu ?

        Kiitos kysymästä, tavoiteltu lopputulema eli veneen rahaksi muuttuminen on vielä tapahtumatta. Kiinnostuneita on kyllä kiitettävästi ollut yhteydessä mutta ei vielä ole kenekään rohkeus riittänyt kaupantekoon. Kumma juttu, hinta ja laatu on ostajakanditaatienkin mielestä oikea mutta......No, venho poistuu myynnistä viikon kuluttua jos sitä ei kukaan ennen sitä korjaa talteen, lähden liottamaan varpaita vähän suolaisemmassa vedessä. Kevväämmällä katsotaan sitten uudemman kerran, hintaan vaan pitää sitten lisätä inflaatio- ja vuodenaikalisiä ;-))


    • Odotellaan

      Kun etsin venettä tänne perämeren pohjukkaan, on käytännössä sama menenkö katsomaan venettä Hesa/turku vai hollanti. Kotimatka tosin hollannista pidempi.
      Ei voi käydä sataa venettä tsiikaamassa, joten alustavasti kauppoja hierotaan sähköpostin välityksellä, kuvin. Hintapolitiikka täytyy olla selvillä kun katsomaan lähdetään ja jos kaikki ok, kaupat tehdään. Pyynnit hollannissa alemmat joten uskon että onnistuu sieltä paremmin

    • näyttäisi olevan

      pelkkiä ostattelijoita liikkeellä kun näitä juttuja lukee. Onneksi oikeassa suoli24.n ulkopuolella olevassa elämässä on myös ihan oikeita ostajia. He menevät ja ostavat veneen eivätkä täällä luuraa mielipahaansa purkamassa.

    • ekomomisti evk

      sama mitä täällä jauhetaan myyjistä ja kunnosta.Hinta on kuitenkin tärkeina asia ja jos se on kohdallaan kauppa syntyy. Jos myy p*kaa kovalla hinnalla ei kauppaa vaan tule vaikka kuinka kehuu. Hyvä on kalliimpi, huonon saa halvalla. Ketjun aloitusesimerkkiveneessä on realismia , ei yritetä hulluja pyydellä vaan pannaan kerralla oikea hinta. Tämmöiset menee kaupaksi vaikka onkin " talvi ja taloustilanne".

    • Jsk12341

      Ostin veneen keväällä.

      Siinä ratkaisi se, että vene oli juuri sen mallinen kuin halusin.

      Ja siitä hinnasta. Nettiveneessä oli silloin ostohetkellä kaksi tällaista venettä myytävänä. Valitsin sen edullisemman pyyntihinnan, ja otin yhteyttä. Myyjä oli aika paljon tuota tyyppiä 1, eli ei edes ollut ymmärtänyt ilmoittaa myynti-ilmoituksessaan kaikista varusteistaan, piti niitä jotenkin itsestään selvyyksinä. Kaupat tehtiin melko nopeasti sitten.

      Vaikka moni muukin vene olisi todellisuudessa soveltunut käyttötarkoitukseemme, kauppoja ei olisi tehty vaikka miten halvalla olisi saatu. Sillä mitä järkeä olisi maksaa kymmeniä tuhansia sellaisesta veneestä, joka sitten kuitenkaan ei ollut ihan sellainen, kuin olisi alunperin halunnut.

    • Pelastakaa

      Ostakaa ihmeessä tuo pois. Pari päivää olen selannut tuon kuvia sun muuta, vuorotteluvapaa tulossa.
      Hallitus pistää hanttiin, tulee merisairaaksi.

      • Vaihda hallitusta

        tai hae laastaria tai pillerit, kyllä meritauti tokenee. Venekuumeeseen ei sitten ole muuta lääkettä kuin vene, siitä on kokemusta .


      • Ethän vaan ole

        tämä haloomies joka tuolla ylempänä sanoi että pitää kysyä vielä muijalta ))) .


    • Pelastakaa

      En ole sama haloomies;)

      Uskon ettei parane tauti, oli aiemmin kova kuume, venemessuilla kuolasin. Sitten tuli talon teko, moottoripyörä oli halpa ostaa, asuntoautokin pihassa. Aika meni noiden kanssa. Ihan mukavia leluja.

      Ja nyt tuo ilmoitus aktivoi lepotilassa olleen sairauden.

      Ahistaa;)

      • myyjä

        osta paati pois niin lakkaa ahistamasta. Tuonne kun meren selälle kauniina kesäpäivänä seilailee ei ahista eikä purista, velat tuntuu saatavilta eikä pelkää muuta kuin talven tuloa. Ja jos olet tosiaan jäämässä vuorotteluvapaalle en ymmärrä mitä muuta järkevää voisit tehdä kuin viritellä veneen huippukuntoon ;-))


      • Ostaa en aio
        myyjä kirjoitti:

        osta paati pois niin lakkaa ahistamasta. Tuonne kun meren selälle kauniina kesäpäivänä seilailee ei ahista eikä purista, velat tuntuu saatavilta eikä pelkää muuta kuin talven tuloa. Ja jos olet tosiaan jäämässä vuorotteluvapaalle en ymmärrä mitä muuta järkevää voisit tehdä kuin viritellä veneen huippukuntoon ;-))

        En tuosta veneestä ymmärrä mitään, yksi jo on ja toista ei tarvitse . Myyjän runoilu veneilystä saa täydet pisteet, niin hyvin hän kuvailee veneilyn olemusta.


    • Ei käy kauppa

      Jäi tämäkin myymättä,tila on ei myynnissä

      • tietäjä

        Taas oli tullut myyntiin, ei projektikuntoiset mene kaupaksi vaikka ilman rahaa antaisi pois.


    • ei asiantuntija

      onko jollakin kamraatilla joutavana lista, joka tulee kannen sivulle kiinni ja jossa liikuu koysirulla, jolla kiristät etupurjetta. olisko kyse skuuttinarun kansirullan kiskosta. Ihan exaktia tietoa ei löydy mutt purjevenemiehet tietää varmaan mistä on kyse. Oli varmaan vaikeesti ilmaistu, mutta eiköhän mene kuitenkin ilmoitukseni perille. Kiskoja tarttis olla peräti 2 kpl. myös mastoon tulevat helät kiinostaa on nimittäin olemassa masto ja puomiputki ilman heloitusta. kiitos mielenkiinosta,
      projekti on tääl turkkusen puolessa.

      • Reijo M

        Yhdellä kaverilla on - kysyn ovatko vielä varastossa... tuolla kansirullalla tarkoitat kait plokia?


      • asiaa tunteva

        Skuutikiskoiksi niitä sanotaan ja niihin tulee ratsastajat, joilla nyt muitakin nimityksiä on. Minullakin on Stadin puolessa pari kolmimetristä skuutikiskoa ratsastajineen jäänyt vuosi sitten ylimääräisiksi vaihdettuani tarkemmin säädettäviin.

        Tavallisiin kiskoihin tulee kiskossa oleviin reikiin jousikuormitteisella tapilla lukittuvat ratsastajat. Kiskoja taas on kahta vaiokokoa, 25 mm ja 32 mm. Ne mun kiskot on 25 mm ja peräisin 35-jalkaisesta veneestä.


      • ei niin asiantuntija
        asiaa tunteva kirjoitti:

        Skuutikiskoiksi niitä sanotaan ja niihin tulee ratsastajat, joilla nyt muitakin nimityksiä on. Minullakin on Stadin puolessa pari kolmimetristä skuutikiskoa ratsastajineen jäänyt vuosi sitten ylimääräisiksi vaihdettuani tarkemmin säädettäviin.

        Tavallisiin kiskoihin tulee kiskossa oleviin reikiin jousikuormitteisella tapilla lukittuvat ratsastajat. Kiskoja taas on kahta vaiokokoa, 25 mm ja 32 mm. Ne mun kiskot on 25 mm ja peräisin 35-jalkaisesta veneestä.

        kiskot kiinostaa, ei muuta kun kontaktia asiaa tunteva. Poikani asuu hesassa et
        lähtee katteleen


      • asiaa tunteva
        ei niin asiantuntija kirjoitti:

        kiskot kiinostaa, ei muuta kun kontaktia asiaa tunteva. Poikani asuu hesassa et
        lähtee katteleen

        Laitapa vaikka osoitteeseen [email protected] lisää tietoa, niin ehkä saadaan tavaraa hyötykäyttöön.


    • Merellinen ystäväni

      "Veneensä myyjän kannattaa nyt pohtia, millä sijalla veneen hankinta on taloudestaan epävarmojen suomalaisten sadan tärkeimmän rahanreiän listalla. Se on noin sijalla 105.
      Eli jos jätetään jotain ostamatta, niin vene."

      Ei pidä paikkaansa, ei sitten ollenkaan. Meitä on monta jolle veneettä oleminen on mahdoton olotila. Toki, veneen jo omistavalle sellainen tilanne tulee vastaan vain jos on myynyt omansa eikä ole vielä uutta ostanut. Mutta silloin onkin jo kiire! Tästä kirjoitti Helmerikin kerran hyvän pakinan. Veneetön venemies ei ole pysyvä olotila. Kokeilin kerran: meni tasan 2 viikkoa ja oli jo uusi hankittu - käytiin vain yhtä katsomassa ja se oli siinä. Toisen kerran en edes kokeillut (vaimokin kielsi laittamasta myyntiin!) vaan ostin toisen ensin ja myin sitten vasta edellisen.

      Nyt on sellainen vene rantsussa, ettei ole tarkoitus tehdä venekauppoja muutamaan vuosikymmeneen. Saas nähdä.

    • Myyjä

      no niin, talvi alkoi taittua kevääseen ja taloudessa ilmeisesti alkoi nousukausi koska vene löysi uuden omistajan. Kiitos kaikille spekulanteille osanotosta ja veneenmyyjille onnea myyntiponnisteluissa.

    • 1a2b3c

      Taitaa olla veneiden myynti taas tältä keväältä ohi. Tässä olen seuraillut muutamaa lähipiirissäni myynnissä olevaa paattia, hirmu kuhina oli tuossa helmi-maaliskussa - näyttöjä piti järjestää ja puhelimet pärisi. Taas on hiljaista.

      Nettiveneessä toki ne muutamat "helmet" vuodest toiseen, joiden kai ei olekaan tarkoitus mennä kaupaksi. Hintapyynnöt tähtitieteellisiä ja vähät myyntikuvat ihan perseestä.

    • Uusi omistaja

      Viedään tämä keskustelu loppuun, opiksi muille.
      Ostin veneen ja kävin hakemassa sen, kaksi päivää sitten kotiuduin reissulta. Vene oli pääosin juuri niinkuin kuvissa näkyi ja myyjä kertoi.
      Kolme päivää laitoin venettä kuntoon Fårosundissa, vene oli ollut pitkään huoltamatta, kaikkea pientä oli laitettava kuntoon ennen lähtöä. Veneen runko on hyvässä kunnossa, mutta kaikki sisällä pinnat tarvitsevat lakkausta ja kunnostusta. Riki oli tosi vahvaa tekoa, kaikki kunnossa. Murheenkryyniksi osottautui perämoottorin kiinnitys. Veneessä oli hyvä perämoottori kauko-ohjaimineen ja teline moottorille - kuo kaksi eivät tosin olleet enneen kohdanneet toisiaan, tätä myyjä ei ollut tienyt - moottorin teline ei sopinut tuon veneen perään ja jouduin rakentamaan kolmion muotoisen välikappaleen 100x100 puusta - kaikki nippuun perän läpi kierretangon pätkillä - kaikki ok siihenasti kunnes telineen puuosa katkesi poikki . Siinä sitten uimatikkailta ja perässä roikkuvasta kumiveneestä rakentamaan vahvistuksia jäljellejääneeseen telineen puuosaan. En ollut onneksi tyhjinkäsin liikkeellä ja naulauslevyjen, vanerinkappaleiden, ruuvien ja ruuvivääntimen avulla kasaamaan telinettä, korjaus onnistui ja sille ei tarvinnut muuta tehdä reissulla. Fårosundissa veneen aikaisemman omistajan sukulainen auttoi tosi paljon kaikessa mitä tarvitsin, antoi varusteita veneeseen, työkaluja kunnostukseen - hienoa porukkaa siellä.

      Purjehdin Gotlannista - Gotska Sandöhön -Nynäshamnin Utöhön -Dalaröhön -Furusundin kautta Maarinahaminaan ja sieltä Turkuun. Hieno reissu kokonaisuudessaan - vene oli sellainen kun voi ajatella sen olevan -vaikeuksia sen verran, että tarinoita syntyy -
      Jos on vähän seikkailumieltä, ei muuta kun iso reppu ja kaksi vetolaukkua mukaan ja ruotsiin hakemaan venettä.

      • Päivi Viikistä

        Hieno homma! Mukavaa kuulla, että kaikki meni hienosti.


    • 28m

      Hienoa palata vielä kertomaan tarina loppuun. Tsemppiä ja nautintoja veneesi kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 60
      1396
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe