LA kesäkuussa 2013 vol.2

Iltatähti-13

Tässä olisi uusi ketjun alku, kun edellinen kävi niin pitkäksi :). Jaetaanhan ilot ja surut vertaistuen avulla!

T: Iltatähti-13 rv. 14 4

241

1846

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EkaKyydissä

Hyvä idea aloittaa uusi ketju.
      Me kerrottiin viikonloppuna uutinen molempien vanhemmille ja miehen sisaruksille. Ihania reaktioita tosiaan, kun meiltä näitä uutisia tuskin kukaan enää uskoi kuulevansa. Isälläkin tuli oikein onnen kyyneleet silmiin. :,) Eipä sitä tämän parempia uutisia voisi lähimmäisilleen jakaakaan!

Tänään olisi sitten ilmeisesti se np-ultra, nyt rv 12 2. Jospa itsekin sen jälkeen uskaltaisi relata ja alkaa vaan täysin rinnoin nauttia tästä odotuksesta. :)

• EkaKyydissä

Voi ihanuutta... siellä se pikku-jumppari venytteli, minkä kerkis

• Iltatähti-13

Hienoa, hienoa! ja onnea kovasti. Nyt relaat ja nautit odotuksestasi :)

• Kesänodottaja
        Iltatähti-13 kirjoitti:

Hienoa, hienoa! ja onnea kovasti. Nyt relaat ja nautit odotuksestasi :)

Onnea ultrakuulumisista! :)
        Onko teillä muilla muuten ollut hajuherkkyyttä raskaudessa? Mulla on ja ärsyttää, kun tuntuu etten vaatteita pysty ostaa yhden kemikaalihajun takia :/ ennen en oo sitä huomannut. Haju oksettaa, ja kammo alkoi kun ostin aika alkuviikoilla jo äitiyshousut hennesistä. Ne haisi hirveälle ja haisee edelleen, pesuista huolimatta. En pysty käyttämään. Luulen, että se sama haju muissa vaatteissa kaupoissa on vaimeampi, mutta mun pahoinvointi-nenä löytää sen nyt kuitenkin :D
        Mutta täällä kaikki hyvin, neuvolaa kovasti odotan, kun ultrasta on jo aikaa ja sydänäänet haluaisin kovasti kuulla!
        Nyt rv 14 5 :)

• Blulla

Täällä myös kesävauvan odottaja :) Tällä hetkellä mennään viikoilla 13 1 ja laskettuaika olis 16.6. Tämä pikkuinen on mun toinen :)

Mulla on myös ollut hajuherkkyyttä, mutta pääasiassa ruokia kohtaan.
      Muuten on raskaus sujunu ihan hyvin, normaalia väsymystä on tietenkin ollut mutta sekin tuntuu jo helpottavan pikkuhiljaa :)

• neea

Onnea EkaKyydissä ultrakuulumisista!! :)

Kesänodottaja, meillä on näköjään ihan samat viikot menossa :D Laskettu 5. päivä? :)

Hajuherkkyyttä täälläkin, vähän kaikissa muodoissa :D En kyllä pistä pahakseni.. Osaa ainakin varoa tiettyjä asioita :D
      Vauva on edelleen muljunut melkein päivittäin mahassa

• Kesänodottaja

Neea: joo, 5.6! :) aika hauskasti osuu just samaan aikaan.
        Oon kyllä kade, jos tunnet jo liikkeet! Itse odotan niiden tuntemista innolla, mutta vielä ei oo kuulunut. raskaus tuntuis todellisemmalta kun vauva antais merkkejä itsestään :)

• neea
        Kesänodottaja kirjoitti:

Neea: joo, 5.6! :) aika hauskasti osuu just samaan aikaan.
        Oon kyllä kade, jos tunnet jo liikkeet! Itse odotan niiden tuntemista innolla, mutta vielä ei oo kuulunut. raskaus tuntuis todellisemmalta kun vauva antais merkkejä itsestään :)

Tämä onkin meille jo toinen niin alkoi tuntumaan pari viikkoa aiemmin kuin ekalla kerralla :) Kannattaa koittaa niin, että makaa selällään ja painaa kädellä alavatsan päältä (ei kovin lujaa), itse ainakin tunnen sillon sellaista kuin joku piirtäisi sormella vatsan sisältä pintaa, siis silloin jos vauva sattuu olemaan hereillä :D vielä ei mitään kunnon potkuja kuitenkaan tunnu ja oikeastaan vain kättä vasten (tälläkin kertaa). Jotain muutakin epämääräistä tuntuu silloin tällöin, mutta en ole vielä niistä oikein ottanut selvää että onko niidenkin takana vauva vai muut vatsan toiminnat :D

• EkaKyydissä

Onko normaalia tuntea RV 12 5 tienoilla tosi kovaa menkkamaista kipua?? Heti iski kova huoli päälle, kun aiemmin on ollut vaan pieniä vatsan nippailuja. Täällä jo itkua olen tirautellut, kun pelottaa, että jotain on vialla. :(

• neea

Mä tunsin noilla viikoilla myös menkkamaisia kipuja ja pelkäsin niiden olevan aikaisia supistuksia, mutta ne loppuivat, eli taisi kohdulla vaan olla jokin kasvuspurtti meneillään.. Ennen sitä EI MITÄÄN kipuja tai viiltoja.. Veikkaan että sullakin kyseessä vain kohdunkasvukipuja, ne tuntemukset on tosi yksilöllisiä, älä huoli :)

• EkaKyydissä

Niitä kohdun kasvukipuja taisi tosiaan olla. Parina päivänä tosi kipee maha! Piti ottaa panadolia ihan. Miten teillä muilla, joko on maha kasvanut? Musta tuntuu (ja on jo huomauteltukin), että nyt on jo kunnon kumpu! Ja viikkoja vasta nyt 13 täynnä!! Vai oonko vaan kertakaikkiaan lihonut jo nyt NÄIN PALJON! :-/ Voiko vielä tässä vaiheessa olla mitään raskausmahaa etenkin, kun ekaa vasta oottelee?

• mamma36v

kyllähän se tuo vatsa on kasvanut täälläkin ja viikkoja on nyt liki pitäen se 13. kai se sitä turvotusta enimmäkseen on mutta omalta kohdalta myönnän että on tässä tullut hieman herkuteltuakkin enemmän kuin normaalisti. :D

ja tulipas sitten tästä loppu raskaudesta sitten hassu sattuma :D olin tässä syksyllä hakenut opiskelemaan (siis kotona työttömänä ollut nyt) ja viikolla sitten tuli tieto että tammikuussa alkais vajaan kahden vuoden opiskelu urakka lastenhoitajaksi.... hiippailin tuonne koululle tulevaa opettajaa tapaamaan ja selitin että jään tässä keväällä sitten äippälomalle joksikin aikaa ja opettaja vain totes että "teitä on sitten ihan rivissä synnyttämään menossa"... sain kuulla että samaisessa ryhmässä on kaksi muutakin joilla juhannuksen tienoilla laskettu aika.... :D :D eli on sitten "isomahasten kokoontumisajot" tiedossa....

kohtukipuja se on hieman ollut täälläkin mutta ei onneksi pahanlaisia ettei ole tarvinu särkylääkettä ottaa. ja muutenkin mukava on olo, mitä nyt hieman huippausta kun on hemoglobiinit hieman alhasina. neuvolatäti kehotti syömään jottain rautatabuja.

joulun odotuksia kaikille!

• Masumörkö

12 3 menossa ja eilettäin käytiin np-ultrassa.. Kersa tulee äitiinsä ko o hereillä vaan iltasin.. Olin tuossa töissä viiteen asti ja alkuun olo oli hyvä ja siinä mitä lähemmäs viittä mentiin ni alko kipuilemaan ja tuntu et ilmat kiertää tai huussiin pitäs juosta mut vääriä hälytyksiä :D Ultratessa sen sit näki ja tunnisti et miltä se polkeminen tuntuupi ko ei tahtonu herätä vaikka kuinka hytkytti vaan piti alkaa painamaan että käpy heräis.. Siinä sit tais vähä ahistua ni potkasi reippaasti ja tuntu sellanen ilman muljahduksen tapanen mut vähä erilaine muljahus samaan aikaan ko näky et jalka oikeni.. Oiskohan yrittäny potkasta tätiä et lakkaa painamasta ;D

Kipuja o ollu satunnaisesti ja yleensä sillon ko kersa o hereillä.. Nyt jo jonku viikon tuntenu et millon tuolla ollaan hereillä ko olo heikkenee ja alkaa etomaan.. Niitä kunnon potkuja odotellessa ni pääsee isiki enemmän osalliseks.. Muutaki ko kantamaan kaakaota sohvalla makaavalle akalle joka valittaa oloja :D

• haaveesta totta

Täällä viikkoja 13 1 ja LA 23.6
      Pari päivää ollut veristä vuotoa, joka alkoi melko runsaana alkuun useampia tunteja kestänyt kova kipu. Keskenmenoa pelättiin mutta ainakin vielä pikkuisella kaikki hyvin...ja vuotokin alkaa vähentyä. Tänään käytiin vuodon takia ultrassa ja siellä se pieni vilkutteli kovasti. Kovasti toivotaan, että mukana pysyy loppuun saakka.

• raskaana vko 16

Mitäs teillä kesämamoilla on tullut painoa tähän mennessä? Mulla viikkoja 15 0 ja olin eilen neuvolassa; painoa tullut 0,5 kg viime käyntiin lisää (ekalla neuvolakäynnillä oli varmaan normaalipainoon tullut lisää n. 1 kg), laskettu aika 11.6. Joko joku on ostanut jo äitiysvaatteita?

• Esterholm

Täällä ei oo painoa viel tullut, laihtunut oon yli 5kg :D ja tänään 15 0 (LA 12.6.)
      Tosin on varaa kyl laihtua vaikka toinenki mokoma :D
      Tänänä 15 0 ja viel ei oo liikkeitä tuntunu..tosikosta tuntu rv 14 ja esikosta vasta puole väli jälkeen..
      Aika vilkas mein kaveri kyl ultras ol iet sen puoleen oisin jo liikkeitä oottanu tuntevani..Katsellaan..Perjantaina neuvola, saa nähdä tuleeks siel muutaku sanomista :D
      pahoinvointi ja närästys jatkuu edelleen, et kattoo millo helpottaa...vai helpottaako ollenkaan..
      ei oo nyt oikee tullu kirjtoeltuakaan ku ei oo mitä kirjottaa :D
      vauvan vaatteita jo alkanu haalimaan, vaikka kivahan se ois tietää jo sukupuoli ni ois heti paljon enemmän valinnan varaa vaatteissaki..Musta on kauheen vähän unisex kuoseja (ostan käytettynä, uusina voi olla vaik ja mitä, mut ei lompakko kestä sitä lystiä) ja johan tota oisin vvalmis alkaa laittaa makkariinki uutta järjestystä, et sais sitten josksu sen pinniksenki mahtumaan johki nurkkaan :D (tarkottaa kerrossängyn ostoa ja lipaston hankintaa)
      ja joitaki vaunuja kattellu, ens kuun alussa ois sossun kans neuvottelu vaunujen hankkimisesta...
      kahtia vaunuja nyt ihastellu ja toiset ylittää budjetin heittämällä, mut väri ois vaan nniiin ihana! ja toiset ois sit jo melkei budjettii mahtuvat mut merkki o semmone mikä vähä mietityttää...
      oon jo turvaistuimiiki katellu, et jos sitä telakallisen ostelis sitten..ei tartteis ukon ku heittää aina telakkaa autosta toisee (meil vaihtuu autot nii usei et ei voi sen mukaa oikee istuinta ostaa et se sopii vaan siihe yhtee autoon..) isoimmalle pojalle ostaa sit pelkkä koroke...
      sellasta, oottavan aika on pitkä...seuraavaa ultraa ootellessa :)

• Kesänodottaja

Kivan vähän teillä tullut painoa, mulla morkkis vaan kasvaa tässä :/ just tänään punnitsin aamulla, niin ennen raskautta painoon on tullut jo 4,8kg lisää! Aika paljolta tuntuu, nyt rv 17. Tosin alun pahoinvoinnin aikana tuli mulla tosta 3kg, kun silloin jouduin syömään about tunnin välein ja vaan suolasta teki mieli. Nyt en oo ees mielestäni syönyt liikaa, oon ottanu töihin aina hedelmiä pahoinvoinnin varalle ja syönyt kotona paljon keittoja ym. mutta silti vaan nousee :D helpompi ois herkuttelua vähentää, kun nyt tuntuu vaan että tulee varmaan raskauden aikana se 20kg itsestään. Vaikka ei tää nyt ehkä sitä oikeesti tarkota.
        Katotaan mitä huomenna tokassa neuvolassa sanotaan... Onneks lähtöpaino oli matala!

• Esterholm
        Kesänodottaja kirjoitti:

Kivan vähän teillä tullut painoa, mulla morkkis vaan kasvaa tässä :/ just tänään punnitsin aamulla, niin ennen raskautta painoon on tullut jo 4,8kg lisää! Aika paljolta tuntuu, nyt rv 17. Tosin alun pahoinvoinnin aikana tuli mulla tosta 3kg, kun silloin jouduin syömään about tunnin välein ja vaan suolasta teki mieli. Nyt en oo ees mielestäni syönyt liikaa, oon ottanu töihin aina hedelmiä pahoinvoinnin varalle ja syönyt kotona paljon keittoja ym. mutta silti vaan nousee :D helpompi ois herkuttelua vähentää, kun nyt tuntuu vaan että tulee varmaan raskauden aikana se 20kg itsestään. Vaikka ei tää nyt ehkä sitä oikeesti tarkota.
        Katotaan mitä huomenna tokassa neuvolassa sanotaan... Onneks lähtöpaino oli matala!

se on niin yksilöllistä miten sitä painoa tulee...en viel huolestus, varsinki kun sanoit et lähtöpainoki ollut jo matala. :)

Itsellä taas pahoinvointi pahenee ku syön, et ennemmi juno mehuja sun muita, olo pysyy hyvänä..Ku syön ruokaa ni huono olo iskee jo alta tuntu syömisestä ja se ei syömällä helpota.. :/ varmaan tässä osa syy miks olen kaikissa raskauskissa laihtunut alkuun..sitä onki aiemmsisaki tullu sitten painoa ku on taas kärsinyt syödä, esikosta ja tosikosta molemmista sen 14,5kg :D (mukaan lukien ne jo laihdutut kilot, ilman niitä painoa ois tullu esikosta vaan 12,5 ja toisesta sitten 7,5kg)
        nythän mulla se hiilarilaskenta ylipainon ja raskausajandaibeteksen takia, et toivon et sit ku pääsen noudattamaan sitä kunnolla ei painoa sitten tulisikaan, ainnakaa yli sen lähtöpainon :)

• rv 15+1

Minkä takia joku ostaa nyt jo vaatteita, saanko kysyä? Kesällä se vauva syntyy ja äitiyslomalla ei ole muuta kuin aikaa laittaa kotia kuntoon ja ostaa vauvalle tarvikkeita. Juoksurattaat ym. voi ostaa keväällä, miksi hankkia ne jo nurkkiin viemään tilaa? En ymmärrä tavarahysteriaa. Kuitenkin lahjaksikin tulee niin paljon kaikkea saati sitten vielä äitiyspakkaus päälle. Rauha nyt niiden kamojen kanssa ;)

• Esterholm
        rv 15+1 kirjoitti:

Minkä takia joku ostaa nyt jo vaatteita, saanko kysyä? Kesällä se vauva syntyy ja äitiyslomalla ei ole muuta kuin aikaa laittaa kotia kuntoon ja ostaa vauvalle tarvikkeita. Juoksurattaat ym. voi ostaa keväällä, miksi hankkia ne jo nurkkiin viemään tilaa? En ymmärrä tavarahysteriaa. Kuitenkin lahjaksikin tulee niin paljon kaikkea saati sitten vielä äitiyspakkaus päälle. Rauha nyt niiden kamojen kanssa ;)

Meil kuule ei oo aiemmillekaa saatu lahjaks ku yks vaate/lapsi ja esim mulla ei oo vanhempia elossa ollenkaan, täti ei halau olla yhteyksissä ja sisaruksilla ei ole vara ostella lahjoja..et revi siitä..miehen vanhemmat eronneet ja isä laittaa tasan joululahja rahat lapsille ja muuten siitä ei kuule mitään. Ja miehen äiti on eläkkeellä ja koittaa pienillä tuloilla elää, siitä sitten viel ostella jotai lahjoja?!

ja sitä kun on 1600e/kk tulot (siitä makselet sitte asumiset ja elämiset) ni sitä kyl ostelee etukäteen kaiken minkä vaan voi!) ja satutaan nyt asuttamaa oktaloa ja tuota säilytys tilaa on kokonaisen huoneen verran, et halvemmaks se näin tulee :D
        toki sitä hankkii kaiken sit vasta jsut äloman aikana jos osi ne 3500e/kk tulot jotka viel esikoisen ja kuopuksen aikana perheellä oli..Elämä vain muuttuu ja tilanteet muuttuu...ei kaikilla oo rahaa laitella kerralla monia satasia/tuhansia johonki..
        Ja kyl mulla on aina tekemistä, kaks lasta ja koira kyl pitää siitä huolen!

• Iltatähti-13

Kamojen hankinnasta: Musta se on kerta kaikkiaan ihanaa hypistellä vauvojen vaatteita ja ostaa joku mukaan, se on varmaan sitä sielun ruokaa. Kun vauva vielä ole käsin kosketeltavissa ja katseltavissa niin lohtua tuo vauvalle tarkoitettujen tavaroiden katselu!

Mitä sitten tulee isompiin hankitoihin...toistaiseksi ainakin täällä ollaan vaan katteltu ja koitettu opiskella esim vaunuista, mitkä ovat just ne mitä me tarvitaan...ostaa sitten myöhemmin. Nyt ei onneksi tarvi paljon itse ostaa, kun kaveriperheeltä jää juuri sopivasti pieneksi ja pois käytöstä vauvojen kamaa, kun meillä alkaa tarve, mm. sitteri, kaukalo, vaatteita, yms...Mutta muista kun esikoista odotettiin( 12 v. sitten), niin aloitettiin jo ajoissa kamojen hankinta...pienistä palkoista oli helpompi pistää joka kuukausi johonkin, eikä kaikkea kerralla, jolloin olisi tullut iso lovi kerralla kukkaroon.

Ja täytyy myös muistaa, ettei kaikilla ole sellaisia sukulaisia, jotka lahjuksilla auttavat nuorta perhettä. Me ei olla saatu penniäkään koskaan vanhemmiltamme vauvojen tavaroihin, saati lahjana. Lahjat ovat jääneet joihinkin vaatekappaleisiin. Sukua kovin vähän eikä mitenkään edes läheisiä. Nyt meille kävikin tuuri kun nämä hyvät ystävät saivat 2 kk sitten vauvan ja lupasivat meille lainata kaikkea mahdollista :)

Jokainen siis tyylillään, eihän soimata toisiamme täällä, jokainen tekee omat ratkaisunsa.

Täällä alkaakin tänään 17. raskausviikko :)

• raskaana 15+1

Ei täällä kukaa soimaakaan, kysyin vain kun en itse voi sitä ymmärtää. Itsekin olen käynyt kaupungilla ollessani stockalla hypistelemässä, mutta itse ostaminen onkin eri asia. Tunnelmaan toki voi virittäytyä, mutta turhaa hysteriahamstrausta en ymmärrä. Paras esimerkki on kaverini, jolla on LA nyt helmikuussa; kersalla on nyt jo enemmän vaatteita kuin minulla vaikka itsekin vaatteista tykkään! Ekat hankinnat sille tehtiin heti plussatestin jälkeen. Sairasta! :D

• Kesänodottaja
        raskaana 15+1 kirjoitti:

Ei täällä kukaa soimaakaan, kysyin vain kun en itse voi sitä ymmärtää. Itsekin olen käynyt kaupungilla ollessani stockalla hypistelemässä, mutta itse ostaminen onkin eri asia. Tunnelmaan toki voi virittäytyä, mutta turhaa hysteriahamstrausta en ymmärrä. Paras esimerkki on kaverini, jolla on LA nyt helmikuussa; kersalla on nyt jo enemmän vaatteita kuin minulla vaikka itsekin vaatteista tykkään! Ekat hankinnat sille tehtiin heti plussatestin jälkeen. Sairasta! :D

No ei tuo nyt sairasta oo sentään :) kaikki voi varmaan ostaa millon tykkää! Musta on melkein ihailtavaa, jos joku luottaa raskauteen heti niin paljon, että uskaltaa tavaroita ostaa. Ei se nyt oikeestaan tavara hysteriaa mun mielestä oo, jos vaan ostaa mieluisan vauvan vaatteen esim. silloin kun löytää jne.
        Ja itse en jättäis mammalomalle kaikkea, mun tutuilla on ollut silloin monilla jo niin tukalat oltavat, ettei ne ihan shoppaamaan oo enää lähtenyt.. Vois mennä vähän fiilis hukkaan :)

• EkaKyydissä

Onko muuten Mamma36v vielä langoilla? Kiinnostaisi tietää, miten se sun teini otti vauvauutisen vastaan? :)

• mamma36v

täällähän mie olen :D

vielä ei ole teinille kerrottu mutta lähiå'ivinä on kerrottava kun alkaa olemaan tuo masun kasvu sen luontosta jotta ei enää voi peitellä :D

• varovaisen optimisti

Hei taas kaikki tulevat kesämutsit. Onko joku alkanut jo tuntea pikkuisen liikkeitä? Mulla nyt rv 16 1 ja oon alkanut tuntea liikkeet. Ensimmäistä lastani odottaessa tunsin liikkeet vasta rakenneultran tienoilla rv 20.

Aivan ihanaa välillä rauhoittua ja tuntea hentoa "kuplimista" =)

• Mialee

Hei!
        Minulla on ensimmäinen raskaus ja nyt on 16 5 ja todellakin olen tuntenut kun maha-asukki pitää hyvää elämää alamasussa. Aamuisin varsinkin tuntuu kun heräilee ja makoilee.
        Kädelle asti nuo liikkeet ei tunnu mutta toivottavasti pian

• SHU86

Heips! Vielä ei liikkeitä tunnu vaikka jo innoissani ootan niitä ja kuulostelen päivittäin josko jo. Isompia vaatteita on tullut hankittua, kun entiset alkaa jo ahtaaksi käydä :D Viime neuvolassa (kohta melkein 2vk sitten) punnittaessa oli paino tippunut melkein kilon. Nyt taas tuntuu et on varmana huimassa nousussa kun ruoka maistuu (valitettavasti myös karkit ja limu :( ). Tarvikkeita tulee hommattua pikku hiljaa jo valmiiksi, mut vauvanvaatteita ei vielä olla rohjettu mennä ostaa.. Innolla sitä ootellessa :D Osaisko joku muuten suositella vaunumerkkejä? Kokemusta Emmaljungista tai Briosta? Ja turvakaukalo? Kannattaako olla telakallinen vai ilman?

• Kesänodottaja

Mulla ei kans liikkeet vielä tunnu, vaikka oon yrittäny kovasti kuulostella! Välillä esim. Istuessa oon ehkä tuntenut, mutta sitten kun yritän keskittyä, niin ei mitään :D eli vielä en laske tunteneeni, kun en oo varma.
      Enää kolme hassua viikkoa rakenne ultraan! Ihanaa. Sen jälkeen vois yrittää uskaltaa jo ostellakin jotain, ettei ihan jää viimetinkaan. Ihan nyt tässä joulun tienoilla on alkanut tavaroiden osto houkuttaakn.. Huomaan että pelko taitaa siis pikkuhiljaa vähentyä :)
      Mulla ei oo kokemusta vaunuista, mutta tutkimalla oon päätynyt luultavasti stokken tai bugaboon yhdistelmiin. Ensin ajattelin kans emmaljungia, mutta ne on nyt väistynyt uusien ehkä vähän kevyempien suosikkien tieltä. Emmaljungat on kyllä varmasti hyvät vaunut, itse oisin niistä ottanut ne city crossit vai mitkä ne oli... Briot varmaan halvempia vaunuja, ja luultavasti kans hyviä. Mun silmää ne ei vaan miellytä :)
      Turvakaukalo luultavasti kandee olla telakallinen, jos sitä yhtään siirtelee. Ei tarvi aina sitten säätää niiden kiinnitysten kanssa. Tai näin olen kuullut!

• tietämätön

Hei mammat! Osaatteko neuvoo sellasessa asiassa ku olen hieman pihalla noista kaiken maailman termeistä että mitä eroa on Isofix jalustalla ja tavallisella jalustalla? Vai miksi telakoiksi niitä nyt kutsutaan.. Jos niillä joku merkittävä ero on niin kumpi ratkaisu on parempi? Ja jos on jollain kokemuksia vielä kertoa että mikä olisi sellainen hyvä kevyt kannettava turvakaukalo? Muutamia kun olen nähnyt ja kokeillut niin tuntuneet aika painavilta. Ja onko vielä mitään merkitystä esim. auton merkillä millainen turvakaukalo telakalla sopii mihinkin.. Toyota corollaan pitäisi moinen hommata.. Tunnen itseni niin tyhmäksi kun kyselen tämmöisiä. Kaikki on niin uutta ja ihmeellistä..

• Esterholm

Telakoita saa sekä isofix kiinnityksellä (vaatii sitä että autossa on isofix kiinnitys mahdollisuus, siel on sellaset paikat mihi se tulee kiinni ja lukee usein auton käyttöohjekirjassa jos autossa sellaiset on)
        ja niitä saa myös niin että ne kiinnitetään auton turvavöillä penkkiin kiinni.
        Muutenpa sen kiinnitystavan (oli sitten vyö tai isofix) ei ole mitään eroa, senkun napsautat kaukalon telakkaan kiinni :) Auttoiko yhtään?
        Itsellä ollut useempi auto ja sama kaukalo ollut kaikissa.. :D ja se lähinnä mitä kannattaa kokeilla on se et jos otat vyökiinnitteisen (eli ei telakkaa lainkaan) et vyöt riittää oikea oppisessä kytkennässä varmasti kunnolla kaukalon ympäri.. :) esim. Golfissa totesin lyhyet vyöt ja vaikka mein vanhassa kaukalossa oli kaksi kiinnitys tapaa pelkillä vöillä ollessa, ni ei tahtonut kumminkaa päin yltää.. :/ sama oli volvossa..ja volvossa muistaakseni kaveri sano et Gracon telakkaa ei tahtonu saada vöillä penkkii kiinni ku oli nii lyhyet vyöt, et piti pelkällä vyöllä se kaukalo sitten kiinnittää..et vaik telakka oli ni ei voinu sitä volvossa käyttää...
        ja musta kaukalot on järestää aika "painavia" mut sit voit ostaa esim. matkarattaa joissa kyseiseen kaukaloon sopiva travel system (kaukalon saa rattaisiin kiinni tällä systeemillä) esim. ainankin Gracon logico s sopii Bmx matkarattaisiin, Gracon omiin matkarattaisiin. ja olikoha Britaxilla sitten myynnissä adapteri osia jolla sen saa kiinni matkarattaisiin..Varmaksi en sano..Kun itsellä kiikarissa Gracon istuin ja en varmaan kauheesti tartte sitä kanniskella, ni en oo sen enempi tutkinut asiaa.. :)
        et jos paljon liikkuu ostoksilla, kaupoilla jne. et kuljettaa lasta siinä kaukalossa ni suosittelen hankkimaa matkarattaat, ei tarvitse kantaa :)

• ....

Jos autossasi on isofix ja haluat isofix -kiinnitteisen turvakaukalon, silloin tarvitset siis sitä telakkaa. Mutta jos hankit ns. tavallisen turvakaukalon, joka kiinnitetään turvavyöllä, ei silloin mitään telakoita tarvita. Se telakka kuuluu siis siihen isofix -systeemiin.. :)

Ja mitä paremmuuteen tulee, niin ovathan nuo isofix -kiinnitteiset turvallisempia.

• turvavyötelakka

Vaan eipäs kuulukaan pelkästään isofixiin. :) Telakoita on myös turvavyökiinnitteisiä ja ne ovat nykyään myös jo hyvin jämäköitä ja turvallisia. Meidän autossa ei ollut isofixiä, joten otimme turvavyökiinnitteisen telakan ja tosi hyvä on ollut. Onhan se nyt huomattavasti kätevämpää napsauttaa kaukalo kiinni telakkaan, kuin joka kerta rämplätä vöiden kanssa. Esim. Britaxin suosittuun kaukaloon saa sekä isofix-telakkaa, että turvavyökiinnitteistä telakkaa.

• Iltatähti-13

Telakoista ja isofixweistä en osaa kommentoida, mutta kommentoimpa noista Volvon turvavöistä...Meillä siis vuonna 2006 oli n. 10 v. vanha Volvo ja ostettiin siis tulevalle Britaxin kaukalo silloin käytettynä...ja kokeilematta autoon...ja kävipäs vanhanaikasesti, tosiaan ainakin vanhempien Volvojen turvavyöt ovat niin lyhyet, että jouduimme käyttämään vaihtoehtoa 2 kiinnitykseen ja silloinkin vetämällä etupenkin (siis tuossa autossa ei ollut hanttarin paikalla airbagia) niin eteen (vai oliko se taakse?!!!) kuin mahd. saadakseen kaiken mitan irti vöistä. Ketkuteltiin sit vaan se n. 1/2 vuotta noin ja vaihdettiin pikimmiten turvaistuimeen. Nyt ei oo suunniteltu mitään kaukaloiden päälle vielä...ja autokin eri.

Asiasta sataan: onko teillä masunimiä jo vauvoillenne :)? Meillä masukki kulkee nimellä: Aguu...ja tämä siis tuli hauskojen yhteensattumien summana vahingossa meidän puhekieleen, löytyy siis oikeen tarina tälle nimelle. Esikoinen oli aikoinaan Möllykkä ja toinen oli työnimenään Papu :).

Oikeen onnellista ja vauvakasta uutta vuotta 2013 teille kaikille!

• Esterholm

Meillä oli toista odottaessa 8850 volvo ja mulla ei edes riittäny millään istumapaikalla turvavyö ympäri.. :D ennen synnytystä vatsan ympärys huikeat 147cm :D kirjaimellinen ryhä valas xD
        ja ainanki Tosiaan 850 ei tahdo vyön pituus riittää :)

Meillä ei viel tekonimea ole, Esikoisesta en edes muista enää millä sitä kutsuttiin, mut sit taas toisen tekonimi oli Konsta-Amalia :D
        ja tällä kolmannella ei oo viel, taidan harkita Kirppua :D

• EkaKyydissä

Joko olette tunteneet liikkeitä? Mä eilen illalla pidin käsiä vatsan päällä, kun tunsin ikäänkuin pientä poreilua vatsassa. Siis vähän kuin olis ilmaa, muttei kuitenkaan ilmavaivoja. Mietin, että olikohan se nyt niitä potkuja?! Ei voi tietää, kun ei ole aiempaa kokemusta. Viikko 16 on pärähtänyt käyntiin, joten kai jotakin voi pikkuhiljaa alkaa tuntuakin.
      En ole tähän asti tehnyt mitään hankintoja, mutta eilen ostin pari bodya ja sain äidin varastoimia vauvanvaatteita. Ai että kun olikin mukava niitä hypistellä ja miettiä, että niissä kohta potkuttelee joku ihana pieni ihminen. :)

• Esterholm

Täällä tuntunu jo tovin, mut onpa tää jo kolmas :D
        mulla sen verta helppo erottaa ilmavaivoista kun vatsa menee ilmavaivoista ihan sekasin :D ei tartte miettiä mitä ne "hipsuttelut" on mitkä tuntuu millon vasemmalta oikeelle, tai oikeelta vasemmalle.. :D sit taas se et millonka ne kädelle tuntuu onki asia erikseen, tällä kertaa istukka edessä, joten menee varmaan reippaasti päälle puolen välin ennenku mitää tuntuu :D
        Mä oon jo ostellu vaatteita, kattonu mitä aiemmpia on ja sit kaveri lupas viikonloppuna et kuhan sukupuoli selviää ni laitetaa sanaa kiertämää ni varmaan saadaan sitten loputkin puuttuvat vaatteet ja tavarat :)
        mahtaa käydä kun toista odottaes et tavaraa on nii paljon että ei edes kaikkia vaatteita kerinny käyttämäänkään :D

• varovaisen optimisti

Meillä ekalla lapsella (s.2010) ollut käytössä Gracon turvavyökiinnitteinen telakka ja turvakaukalo, sekä Graco Mosaic-matkarattaat, johon turvakaukalon sai kätevästi napsautettua päälle. Lastenvaunuiksi ostimme käytettyinä Briot, jotka isoine ilmakumipyörineen toimivat ihan loistavasti täällä vähän syrjäisemmillä teillä lumisohjossa ja vaikka millä tienpohjilla. Heittokahva oli ehdoton, kun bussilla aika paljon matkustettiin. Ja kun oli tuo matkasysteemi, ja matkarattaat aina auton peräkontissa, ei vaunujen kanssa tarvinnut taistella kun johonkin lähdettiin. Kaverin autossa oli se Isofix-systeemi, ja näytti kyllä myös tosi kätevältä. Vaunut menee kyllä nyt varmaan uusiksi, alkaa olla jo nuo vanhat niin loppuun ajetut.. Mieli tekisi Emmaljungan rattaita kokeilla, vaikkei nuo Briotkaan ole olleet yhtään hassummat.

Ollaan kovasti yritetty keksiä tekonimeä pikkuiselle, vielä ei olla toimivaa keksitty. Yritin hetkeen sanoa sitä Suvi-Roopeksi lasketun päivän nimipäivien mukaan, mutta se ei oikein sopinut iskän suuhun =) Ensimmäinen lapsemme oli tekonimeltään "Tiiti" (tiitiäis-lastenlorun mukaan), ja jotkut kutsuvat tyttöämme (kohta 3 v) edelleen sillä nimellä =). Toista ehdimme jo sanoa "Piipertäjäksi", mutta raskaus meni sitten kesken.

• tietämätön

kiitos kovasti kaikille vastaajille :) aika paljonkin valaisitte asiaa ja nyt miehen kanssa paljon viisaampia

• Susiekuuuu

Täällä uusi ketjunseuraaja, jolla la 2.6. eli menossa 19.viikko. Kyseessä toinen lapsi, liikkeitä tuntunut selvemmin reilu viikko. Onko teillä muilla joilla kyseessä ei ekaraskaus ollut kovia liitoskipuja? Tai supistuksia? Täällä molempia.

• shu86

Hitsi ku mua mietityttää et ku välillä tuntuu ihan ku pieniä nipistyksiä/tökkäyksiä tuolla mahassa et onko ne nyt niitä liikkeitä? Ne tuntuu sisälle päin mut ei ulos. En uskalla ite toivoo liikoja ku kai sitä ensikertalaisena odottaa jotain kunnon liikettä.. Jotenki tuntuu ku aina yrittää kuullostella liikkeitä et oma maha päästelee vaikka millasia ääniä.
      Mitää lempinimee ei oo keksitty et ihan vaavi/nappula/kersa vaa.. joskus saattaa suusta tulla ulos et onkohan siellä elisabeth vai kalle :D

• LA 11.6.

Odotan ekaa ja luulen että tunsin ekat liikkeet rv 15 2! Siitä lähtien on ollut kaikenmoista tunnetta: selvää nippailua, poreilua, isoa kuplaa... :) Mies odottaa joka päivä käsi vatsalla joko jo hänkin jotain tuntisi.

Viime päivinä on myös ollut äkillisissä liikkeissä kovaa vihlontaa lonkissa, nivusissa ym. alavatsassa. Nyt siis rv 17 0.

Mitä liikuntalajeja olette harrastaneet raskauden aikana? Itse olen kova liikkuja, mutta nyt olen jo vaihtanut hieman armollisimpiin lajeihin; kuntosalia oman sykkeen mukaan, uintia, kävelyhölkkää... Kuinka monta kertaa viikossa liikutte?

• Iltatähti-13

Oih, liikunta! Niin se vaan on, että mun kohdalla tuppaa jäämään tuohon hyötyliikuntaan, onneks on työ liikkuvaista eikä paikallaan istumista. Kahden lapsen kanssa, kun ei enää oo yksinkertaisesti aikaa omiin harrastuksiin niin kuin joskus ennen. Molempia kuskattava omiin harrasteisiinsa ja sitten, kun on ne kotihommatkin ja kun niistä arjen normitoimista on selviytyny valitettavan usein se sohva kutsuu... Harmittaa ja hävettääkin oma "laiskuus" ja ajan rajallisuus.

• mamma36v

voi iltatähti-13, samoilla mietteillä täällä myös tuon liikkumisen kanssa että hyötyliikkumiset ne taitaa olla tällä hetkellä ainoat millä saa itsensä ylös sohvalta.
        monasti tuossa sanonut että onneksi tässä meijän perheessä ei ole kuin yksi auto jota ukkokulta tarvinee töissä, joten kauppareissut yms muut "joudun" tekemään kävellen. onneksi ei tuo "kylille" matka ole maata kaatava (parisen kilometriä) joten mukavasti se mennee vaikka loppuun asti ootusta.
        ja toisaalta onneksi on tuo karvainen lapsi joka "pakottaa" päivisin lenkille. :D

niin ja joulu ja uusi vuosi se mennä pölähti ohitte enkä vieläkään ole saanut kerrottua esikoiselle uutisia. syykin siihen löytyy; oma isä ollut todella huonona keväästä asti ja sain tuossa ennen aattoa kuulla että ilmeisemmin syöpä on ja mennyt jo niinkin pitkälle että pahhaa ihan tekkee aatella :( (kyynel tullee ajatuksestakin )

mutta pitää yrittää tässä kerätä voimia ja rohkeutta että saa kerrottua uutisen jotta sitten voi vielä isällekkin kertoa...

mukavia uusia vuosia ja masujen kasvamisia! :D

• kesävaavi

17 3 menossa ja innolla odotetaan rakenneultraa. Ekassa ultrassa muksu nosti kättä ja miehelläni tuli itku ja samoin minulla.
      Olen saanut ihania kommentteja mutta kummitätini suusta kuulin haukkuja. Lapsella ei ole ei ole hyvä olla kannssamme minusta ei ole äidiksi jne. Ja kaikki tämä sen takia koska olen ollut masentunut ja osastohoidossa. Täti myös vetosi siihen kun olen niin nuori, enhän ole niin nuori 19v ja kun vauva syntyy niin olen 20v .Tämä sattui mutta tiedämme että lapsemme saa rakastavan ja turvallisen kodin

• Iltatähti-13

Mamma36v: tosi ikäviä uutisia sulla...niin kauan, kuin on elämää on myös toivoa.

kesävaavi: älä sinä kuuntele tai ota itseesi muiden sanomisia. Lapsi on teidän, ei kummisi...Olin itse 21 v. kun esikoisen sain. Hienosti pärjättiin ja äitiyteen vaan kasvoi. Toivottavasti sulla on tukijoukkoja takanasi, jos jotain sattuisi...Onnea siis odotukseen ja olkaa liikuttuneita, ainutkertainen hetki on raskaus, niitä kun ei yleensä ihan hirveästi nykynainen koe elämänsä aikana, koita siis nauttia.

19 0 kasassa ja rakenneultraan enää vajaa kaksi viikkoa!!!!

• Iltatähti-13

Kauhee emämoka....19.viikko siis meneillään eli tänään niin paljon kuin 18 3 :)...ihan oli pakko korjata.... ;)

• varovaisen optimisti

Harrastuksista kyseltiin. Olen 10 vuotta käynyt kuntosalilla, voisin sanoa että treeni on aina ollut varsin lihasvoimapainotteista. Nyt olen tangot ja vapaat painot alkanut jättää pienelle tauolle, ja olen lisännyt aerobisen määrää. Lähinnä veivaan StairMasterilla (=porraskone) ja painopakkalaitteissa teen sitten lihaskuntoharjoitteet puoliteholla. Yritän käydä salilla pari kertaa viikossa. Toisaalta vähän turhauttaa, koska en ole tottunut treenaamaan niin, mutta tiedän sen olevan nyt tässä tilassa järkevää. Ja hyötyliikunta kunniaan, lumitöiden teko on tosi tehokasta. Kaikesta huolimatta takapuoli tahtoo levitä hallitsemattomasti, kun se ruoka on niiiiin hyvää!

Meillä isi odottelee kans innolla, koska liikkeet tuntuu vatsan päältä, vielä ei oo tuntenut. Tänään kuulin taas ihanat sydänäänet massulta, niitä vois kuunnella koko päivän =)

• la 11.6.

Eilen rv 17 5 myös mies tunsi illalla vaavin kevyen liikehdinnän! Selvät liikkeet tuntuu jo mutta oli tosi kivaa kun mieskin viimein sai ne tuntea.

Joinakin päivinä liikettä ei tunnu ollenkaan mutta esim. autossa tuntuu että mahan asukas oikein villiintyy :)

• mamma36v

neuvolasta terveiset; mahassani on pieni helikopteri :D
      tänään oli siis ihan normi neuvolan tädin tervehdys käynti ja kaikki tuntu olevan kohillaan; painoa oli tulla tupsahtanut omasta mielestä ehkä liiaksikkin mutta olihan se tuo joulu tuossa välissä joten armahdan itseni :D
      joulusta ja syömisestä vielä sen verran että opinpahan taas sen että pitää oppia hillitsemään itseään ja syömään säännöllisesti puuro; tässä muutaman päivän ummetuksesta kärsineenä (ja muu perhe kamalasti "tuulahduksista" nenäänsä nyrpistäneinä) totean vain.....

mutta tämä helikopteri siis; oli pikkusen hakeminen sydänäänien kanssa kun tuo istukka "röhnötti" päällimäisenä ja vihdoin viimein kun sydänäänet löytyi niin kuulosti ihan kuin mahassa olisi ollut helikopteri, sen verran kiivaasti sydän löi, ja voi sitä tunnetta

• Raskaana jumppaamine

Tähän ketjuun voisi jo osallistua :) Täällä ensimmäinen raskaus, nyt 8 3, la elokuun puolessa välissä. Kovin on hämmentävää ollut, paljon ajatuksia ollut mielessä eikä raskauden jatkaminen ollut itsestään selvää. Mutta, nyt siis jo vähän varovaisia onnen hykertelyjä ilmassa, vaikka elämäntilanne voisikin olla parempi :)

Itseäni eniten pohdituttaa se, että ohjaan ryhmäliikuntatunteja iltaisin - tunteja on viikossa 3 - 8, joiden lisäksi myös oma treeni. "Lajeina" mm. BodyPump. Hieman painojen määrä tangossa on mietityttänyt. Tällä hetkellä jaksan ohjata ja liikkua hyvin, ei ole mitään ongelmia ollut, minkään sortin tuntemuksia jumpissa ei ole ollut - mikään ei siis tunnu pahalta. Olen huomannut, että hengästyn kyllä helpommin ja nopeammin kuin aiemmin, mutta ei mitään sen ihmeempiä.

Olen tosiaan raskaana ensimmäistä kertaa ja kieltämättä mielessä on paljon erilaisia ajatuksia suuntaan jos toiseen. Onneksi tiedän asioista aika paljon jo entuudestaan koulutukseni puolesta. Onko täällä muita liikunnanohjaajia tai muita "himoliikkujia"? Minkä verran olette pystyneet liikkumaan raskauden aikana ja kuinka pitkälle? Tällä hetkellä en ole vähentänyt normaaleista painoista tai treeneistä yhtään, ajattelin että vähennän sitten kun se alkaa siltä tuntumaan. Myös ohjauksia jatkossa joudun punnitsemaan varmaan viikoittain oman olon mukaan... Toivon, että pystyisin jatkamaan liikkumista mahdollisimman pitkään normaalilla totutulla tavallani, sillä minua ei katso kukaan jos en pääse liikkumaan :)

• la 11.6.

Moikka! Täällä myös yksi raskaana oleva aktiivinen liikkuja.

Ekat merkit raskaudesta cross fit-tunnilla oli juurikin tuo syketasojen huima nousu; piti ottaa jo ekoilla viikoilla hieman iisimmin kun 170 syke ei tosiaankaan tuntunut hyvältä. Olen käynyt pump-tunneilla vieläkin (huomenna alkaa rv 19) ja olen hieman löysännyt painojen kanssa. Enää en laita tankoon maksimipainoja vaan sellaiset mitkä ylläpitää lihaksistoa. Liikunta tuntuu paljon mukavammalta raskaana kun ei revi eikä riehu (niin kuin ennen) :)

Olin eilen juoksulenkillä ja kaihoisasti jo lenkin aikana tiedostin, että taisi jäädä viimeiseksi lenkiksi kun alavatsassa oli aikamoinen hölskytys ja vihlonta. Lajeina on nykyään kuntosali, uinti ja kävely/hölkkä. Jos joillakin tulee mieleen muita hyviä lajeja raskaanaolevalle niin vinkkejä otetaan vastaan. Spinningiin haluaisin mennä, mutta lähikeskuksen tunnit alkavat aina kovin myöhään illalla :/

Painoa minulle ei ole vielä kertynyt kuin 1,5 kg ja puolivälissä raskautta pian ollaan. Liikunnasta on siis varmasti hyötyä tässä asiassa! Aluksi (ja silloin tällöin vieläkin) iskee paniikki, kun tajuaa että kuntohan tässä laskee kun ei pääse enää hikilenkeille tai -tunneille, mutta sitten pitää vain ajatella, että jo ensi kesänä saa taas alka liikkua normaalisti :) Kivaa höllätäkin välillä.

Tsemppiä raskauteen ja jatka liikkumista normaalisti niin pitkään kuin jaksat ja sitten ala keventämään. Oma keho kertoo kyllä milloin ei enää tunnu hyvältä.

• Neljäs tulossa

Hip hei! Täällä uusi kirjoittelija :)

Heti alkuun, mamma36v, noista gracon kaukalo-ratasyhdistelmistä. meillä hommattiin aikanaan kolmannelle ja on nyt myös ehdottomasti hommattava! kaukalo jo onkin, mutta ei passaa noihin -08 vuoden rattaisiin :(

Mutta tosiaan, 23.6. laskettu ja neljättä odotellaan (hui! :D) Vanhemmat lapset 7,6 ja 4 vuotiaita. Tämän uusimman syntyminen taitaa jännittää kaikkein eniten, miten sitä sitten jaksaa ja osaa jne :D

Jännä kun itsellä vauvan liikkeitä ei ole juurikaan vielä tuntunut, joskus muutaman päivän välein jonkinlainen tunne on, mutta en niistäkään ihan varmaksi vielä mene sanomaan.. Painoa ei raskausaikana vielä ole kertynyt yhtään, mutta ei kyllä haittaisi vaikkei paljon tulisikaan tällä elopainolla :D

Tämä lapsi siis tosiaan on meidän uusioperheen ensimmäinen yhteinen tulokas, miehellä 2 lasta edellisestä liitosta. Parhaimmillaan siis jatkossa talossa viipottaa 6 pientä jalkaparia :)

• yököttävää&itsekästä

Sääli kakruja, kun taas pitää saada lisääntyä, eikä riittänyt edelliset karut, kun taas pitää pukata- on niin ihkua saada yks yhteinen-laita piuhat poikki.

• mamma36v

nonni, nyt se sitten on tehty siis kerrottu uutinen tulevalle isosiskolle :D ja minun yllätykseksi tytteli otti asian todella hyvin !!! ja sanoi vielä myöhemmin että oli osannut asiaa jo hieman ennakoida kun oli minun maha möllykän huomannut.
      eikä siinä vielä kaikki; sain kuulla että tytön isä jolla on siis jo uusi perhe niin heille on tulossa myös vauveli hieman tämän jälkeen :D :D

mutta sitten... vaunu hankintoja tässä suunniteltu ja melkein teimme eilen maailman suurimman virheen innoissamme. kirppis kierroksella huomasimme yhdet siistin oloiset yhdistelmävaunut edulliseen hintaan. melkein jo pukkasimme niitä kohti kassaa kunnes koppaa nostaessa löytyi yllätys; hometta! siihen jäivät ne vaunut, mutta onneksi nuita löytyy

ja sinulle "yököttävää&itsekästä", pidä huoli vain omista piuhoista

• EkaKyydissä

Mietinkin mamma36v, että jokohan olet kertonut... itsellä ainakin on jo NIIN iso maha, että ei tarvi edes kertoa kenellekään niin jo näkee, että pieniin päin ollaan! :)

Kai tässä pitäisi tosiaan alkaa jo tehdä noita hankintoja pikkuhiljaa. Mä yritän ainakin turvautua enimmäkseen käytettyyn tavaraan, kun tietää, että rahasta tulee tulevaisuudessa olemaan tiukkaa ja sillä tavalla saa ihan riittävän hyvää tavaraa paljon edullisemmin.

Liikkeitä en ole vielä varmasti tuntenut. Kaikenlaisia möngerryksiä, mutta ei mitään sellaista minkä voisi varmuudella erottaa vauvan liikkeiksi omista vatsakurinoista.

• Neljäs tulossa

Nooo, sama kait se vaikka niitä olisi 20, kunhan osaa huolen lapsistaan pitää ja kasvattaa heistä kunnollisia kansalaisia, eikös? ;)

Meillä ei lapsille olla vielä kerrottu, vaan ehkäpä he jotain jo aavistelevat kun kuitenkin hankinnat vauvalle jne puheissa jonkin verran olleet :)

• ei sossueläteille

Sossu taitaa elättää nämäkin lisääntyjät.

• Iltatähti-13

Höh, onpa kurjaa, kun tännekkin näköjään noita "viruksia" tulee...nooh, kunhan ei kiinnitä huomioo ja antaa mennä toisesta sisään ja toisesta ulos niin säilyy kiva mieli ja ihmisillä hyvä tahto ;).

Me oltiin tänään rakenneultrassa! Voi ihanuutta, siellä hän köllötteli ja touhuili, terveen tuntuinen 291 grammainen tytöntyllerö :). Poikaahan me uumoiltiin, mutta pian noitahan onkin kolme siskosta! Vähän kestää vaihtaa tyttövaiheelle, kun oltiin jotenkin niin varmoja pojasta ja lähipiirikin vaan toitotteli poikaa... :). Nyt ollaankin maisteltu erilaisia tytön nimiä.

Kovasti potkut tuntuu erityisesti iltaisin...mutta vielä on vaan ollut mun tunneltavissa, ulospäin ei siis vielä tunnu. Mahaa on vaikka muille jakaa, mutta mulle ominaista joka raskaudessa...virtahevon mitoissa lyllerretty aikaisissa vaiheissa.

Me ostettiinkin eilen vaunut!!! Vähän yllättäen bongattiin netistä ja tartuttiin tilaisuuteen...Oon tosi tyytyväinen...kivan oloiset ja näköiset...ja uudet :)! Kattellaan sitten alkukesästä kun kärräillään...

Odotteluja kaikille! Nyt tuntuu taas odottajan aika olevan liian pitkä :)

• ei pennuille pentuja

Siis haloo, onks tää iltatähti joku teinipissis? Jutut on kuin jollain kypsymättömällä ja lapsellisella keskenkasvuisella. Luultavasti tää on joku kouluttamaton, joka on päivät pitkät kotona ja suosikkikauppa on tarjoustalo ja liidli.
      Luepas noita juttujasi, todella lapsellista höpöttämistä-grow up.

• Esterholm

No ootkos kuule miettiny millasen kuvan itestäs annat ku tuollasia kirjottelet?
        Et jos iltatähti on siusta teinipissis ni sie oot kyl jääny sinne lastentarha tasolle.

Iltatähden tekstit ihan asiallisia toisin kun erään.
        Ja tää ketju on tarkotettu raskaana olevilel joilal nyt sattuu olemaan laskettu samassa kuussa. Raskaudesta, sen ihanuudesta ja kurjuudesta ja hankinnoista, toiveista ja lasten sukupuolesta. Ehken olet eksynyt väärälle palstalle..
        Mut kiitokset siulle, asias on kyllä käynyt selväksi ja näkemiin!

• Iltatähti-13

No comments...teinipissis...tonhan voisi ottaa vaikka kohteliaisuutena näillä luvuilla ;)

• juntteja täynnä

sossuäidit paksuna ,kun se on ainoa tulonlähde, josta työtön saa rahaa, aika somalimeininki.

• shu86

Heips! Viikkoja 20 3 ja tänään oli rakenneultra. Kaikki oli kunnossa ja painoa tällä hetkellä 344g. Jalat oli tiukasti ristissä, mutta sen verran vilautti et alustavasti lupailivat tulokkaan olevan neiti-ihmisiä :D Liikkeetkin tuntuu jo varsinki mahallaan maatessa sellasta muljahtelua ja ihan kuin joku tökkisi sisältä päin. Ulospäin ei vielä liikkeet tunnu vaikka oon kuulostellu mut lääkäri uumoili et saattaa jo viikon päästä tubtua ulospäinkin. Seuraava ultra (mikä tuli itsellekkin yllätyksenä) on joskus vk 32. Sanoivat et koska oon ensikertalainen niin haluavat olla tukena ja vielä kerran ultrata ja seurata et kaikki jatkossakin ok. Iloisella mielellä jatketaan :) Vielä ei kuitenkaan uskalla kaikkea vaaleanpunaista ostaa vaan jospa tuolloin myöhemmin selviää tarkemmin onko hän neiti :) Mites muilla on sujunut?

• älkääurpotlisääntykö

`"HeipS!aloitetaan ketju missä jokainen kertoo milloin laskettu aika, monesko, monesko rv, onko tyttö vai poika, mitä kivaa ja ihkua oot jo ostanu tulokkaalle jne"-huh huh- kuinka lapsellista.

• Neljäs tulossa

Kyllä jaksaa ihmetyttää ettei joillain ole muuta tekemistä kuin selata "odotus"-palstan keskusteluja, ja tulla tänne sitten purkamautumaan kuinka paljon nämä keskustelut ärsyttää -_-

• shu86

Edellinen kirjoittaa asiaa! Mollaajilla on itsellään niin paha olla, että pitää yrittää pilata toisten ilo. Liekö kysymys kateudesta kun on noin pahasti asennevammautunut. Ainakin saamme olla iloisia, että elämässämme ON TAPAHTUNUT ja TAPAHTUU JATKOSSAKIN ihania asioita ja olemme kaiken ansainneet.

• valioyksilö

Kuinkahan karvasia pikkuapinoita teidän pikkuset on, jos pääsette synnytykseen asti.
      Puuttuu vaan ,että montako kertaa oote käyny pisulla yön aikana, paljonko paino on noussu, otatko äitiyspakkauksen vai rahana, kuka tulee mukaan synnytykseen,uskomattoman lapsellista porukkaa vaikka osa jo ikivanhoja muoria.

• xgjk

Valioyksilö on hyvä ja siirtyy toiselle foorumille jos raskaana olevien naisten jorinat odotus-palstalla tökkii! Rakkaat kanssasisaret näitä riittää joten älkää ottako itteenne ja jätetään omaan arvoonsa... Taitaa olla vaan vähän kateellinen ja katkera!

• mamma36v

voi sinuako kiinnostaa meiän yöpissailut ja painon nousut :D no miehän varsin voin ne sulle kertoa...

elikkäs... no viime yönä mie en käyny ku sen yhen kerran tuossa puoli kolomen aikahan mutta edellisinä öinä on saattanu käyä niin että kaksiki kertaa pitäny käyä. ja tuota painoa on tullu reilu viis kiloa mutta mitäpä siitä, iteppä kannan ja huolehin poijes. äitiyspakkauksen meinasin ottaa ku se on järkevämpi kuin se raha, ei näet ole vaatteen vaatetta vauvalle hankittuna ja niitä varmatenki tullee monelta taholta lahjana (haluakko sie niitä sitten itelle???). synnytykseen mie en taija ottaa ku kätilön ja hoitajan. ukosta ei ole ku haitaksi siellä.
        mitäs muuta sie haluat meijän raskauksista tietää??? seurailehan kovasti niin pysyt ajan tasalla

• Kesänodottaja
        mamma36v kirjoitti:

voi sinuako kiinnostaa meiän yöpissailut ja painon nousut :D no miehän varsin voin ne sulle kertoa...

elikkäs... no viime yönä mie en käyny ku sen yhen kerran tuossa puoli kolomen aikahan mutta edellisinä öinä on saattanu käyä niin että kaksiki kertaa pitäny käyä. ja tuota painoa on tullu reilu viis kiloa mutta mitäpä siitä, iteppä kannan ja huolehin poijes. äitiyspakkauksen meinasin ottaa ku se on järkevämpi kuin se raha, ei näet ole vaatteen vaatetta vauvalle hankittuna ja niitä varmatenki tullee monelta taholta lahjana (haluakko sie niitä sitten itelle???). synnytykseen mie en taija ottaa ku kätilön ja hoitajan. ukosta ei ole ku haitaksi siellä.
        mitäs muuta sie haluat meijän raskauksista tietää??? seurailehan kovasti niin pysyt ajan tasalla

Hehehe ;D mä oon kans joutunut usein yöllä heräämään pissalle, mutta viimeaikoina se on jostain syystä helpottanut, ja enintään kerran joutuu heräilemään. Painoa on tullu jo reilu 6 kg, mutta ei neuvolassa ainakaan siitä mitään sanoneet, varmaan kun hoikka oon alkujaan. Äitiyspakkauksen suhteen en oo vielä päättänyt, voi olla että rahan otetaan jos peritään joltain se pakkaus :) synnytykseen ajattelin miehen ottaa mukaan. Oliko muuta? Taishan tässä ne tärkeimmät tulla.

Sitten teille muille :) : kävin ultrassa eilen, rv 20 2, ja kaikki näytti siellä hyvältä! Siro tyttö oli kuulemma, mutta ihan käyrillä kuitenkin. Ja tyttöä siis lupailtiin, tosi sanoi kans, että tyttö veikkaus on aina vähän epävarma.. Että en nyt tiedä uskaltaako siihen luottaa :D mutta nyt joka tapauksessa voi alkaa katsella jo vauvan tavaroita, ja kertoa lapsesta työkavereille :)
        Onko moni muuten ajatellut käydä vielä 4D ultrassa? Mä sitä vielä mietin, mutta voi olla että pitää rahat jättää muuhun käyttöön, kun ultrassa kaikki oli kuitenkin hyvin.

• Iltatähti-13

Heips. Tää ystävämme, "Mikä-Lie", voipi fiksuna ihmisenä poimia rivien välistä tarpeelliset tiedot, joita kokee tarvitsevansa...kun ei voi olla varma mitä hän hakee, eli en edes yritä eritellä tietoja joita voisi pitää tarpeellisena hänelle...en ole läheskään niin fiksu.

Yöpissailut ei mullakaan enää vaivaa läheskään niin pahana, kuin alkuunsa, kerran yössä jos sitäkään. Tukiliivin hankin helpottamaan varsinkin työssä jaksamista, paljon joudun liikkeellä ja jalkojen päällä olemaan ja liitoskivut olivat jo aika hurjat, mutta onneksi helpottumaan päin. Maha rupeaa myös jo tuntumaan raskaalta, enkä todellakaan ole iloinen asiasta, lähinnä ahdistunut, kuinka jaksaa kasvattaa sitä vielä niin pitkään...?

Me meinataan reissata vielä keväällä mieheni kotimaahan, jossa 4-d ultran saa niin naurettavan halvalla, että mennään huviksi katselemaan...jospa saisi vielä sen varmistuksen sukupuolellekkin...tosiaan kun juttuja kuullut, että varsinkin tytöt tuppaa "muuttumaan" vielä pojiksi :).

Oikeen onnelista odotusta Mikä-Lielle ja muille. Jep, varmaan myös kesäkuun odottaja, kun tänne on eksynyt...vetäny vaan herneen nenäänsä jostain. Ei kun oikeesti...aika surullista, mikä on ihmisen tarve laittaa muut niin alas ja kuvitella keikkuvansa kaiken yläpuolella. Yleissivistyksestä ei ainakaan ole mitään hajua, jos ei pysty pitämään naurettavia ajatuksiaan kurissa nimimerkin takana. Millainen ihminen on tämä ja kaltaisensa, joita kovin usein täällä foorumilla suunapäänä huutelee...olisi kiva tavata face to face. Kunpa vaan jokainen osaisi jättää omaan arvoonsa... Ja aika jännää, kuinka nää ihmiset oikeasti näyttää viihdyttävänsä itseänsä näillä palstoilla, eikö olisi hauskempaa vaikka mennä leffaan? Tai vaikka leipomaan korvapuusteja ;)?

• Neljäs tulossa

Hei! Täällä ois tänään viikkoja tasan 18 kasassa. Vaan liikkeitä ei tunnu kyllä vieläkään, vähän ihmetyttää kyllä.. Neljäs kuitenkin jo tulossa? En tosin enää yhtään muista millä viikoilla aiemmissa liikkeet ovat tuntuneet. Onneksi meillä on kaverilta lainassa doppler, niin tietää että kaikki on kunnossa :) Kuulostaisi kovasti siellä liikkuvankin, jotenkin ei huolta.

Torstaina olisi rakenneultra, mies jännää kovasti josko siellä sukupuolta osaisivat sanoa :) Itse suhtaudun vähän varauksella näihin ultran veikkauksiin, vaikka melko hyvin ovat aiemmin meillä paikkaansa pitäneet.

Vauvalle päädyttiin tilaamaan Britaxin B Smart 3-rattaat. Siskollani samaiset rattaat käytössä, ja ajattelin nyt itsekin vannoutuneena Emmaljunga-fanina kokeilla. Saksalaisen verkkokaupan sivuilta pistin tilauksen menemään, sieltä kun löytyi yli 100 euroa halvemmalla kuin Suomesta.

Mites muilla mammoilla? Onko tarvikkeita hankittuina yms?

..Vähän laskee intoa tänne kirjoitella nuo jatkuvat häiriköt, mutta koitan suodattaa heidän juttunsa ;)

• Blulla

Täällä mennään nyt viikoilla 19 1 ja kaikkee onkin sit ollu viime kirjotuksen jälkeen, esimerkkinä kolme virtsatietulehdusta. Tarkotuksena olis alottaa estolääkitys.

Mä myös mietin noita vaunuja, haluaisin yhdistelmävaunut mutta kun niitä vaihtoehtoja on niin perhanan paljon eikä budjettikaan suuren suuri ole. Millaisia vaunuja te muut kesävauvan odottajat olette katselleet/harkinneet/ostaneet??
      Esikoisella oli suurinpiirtein halvimmat mahdolliset, ihan hyvät kuitenkin mutta nyt ajattelin panostaa vähän enemmän.

• EkaKyydissä

No odottajat; tuntemuksia???
      Menossa nyt rv 19 2 ja tänään on ollut ihan kummallinen tunne mahassa. Vatsa on tosi kova ja olo jotenkin tukala. Niikuin olisi järkyttävä turvotus päällä, vaikka on syönyt ja juonut normaalisti ja vatsan toimintakin on normaalia. Onko tämä NORMAALIA?!? Liikkeitä en ole tuntenut etenkään silloin, kun niitä oikein yritän tunnustella. Pari päivää sitten tunsin pari ihan selvää potkua mahan sivulla, mutta muuten on ollut hiljaista. Ootan niin, että tuntisin jo liikkeet kunnolla!

• Kesänodottaja

Mulla tulee huomenna rv22 täyteen :) sitä oon jotenkin odotellut, kun vauva on oikeasti lääkäreidenkin mielestä vauva. Jäi kai niin pahat traumat keskenmenosta ja kohtelusta silloin, että sitä en haluu uudestaan kokea !
        Liikkeet on alkanut tuntua nyt paremmin tässä viikon sisällä. Jotain pientä tunsin aikaisemminkin, mutta en niin hyvin. Mulla on istukka edessä, niin se varmaan vaikuttaa. Kerran on jo mieskin tuntenut liikkeet :D mutta edelleen aika harvoin tunnen mitään.. Usein vaan aamuisin sängyssä makoillessa. Maha on kans nyt kaksi viikkoa kasvanut kovasti, mutta kyllä se pieni vaan on edelleen! Monet kaverikaan ei oo huomannut ennen kuin oon itse kertonut :D
        Perjantaina on neuvola, niin siellä varmaan mietitään kans milloin aloittaa äippäloma. Sitä odotan kovasti! Ois ihana keskittyä jo vaan vauvaan, eikä töihin ja kouluun. Tuntuu kurjalta, kun päivät menee ihan ohi, enkä edes aina liikkeiden kuuntelemiseen ehdi keskittyä.

• la 11.6.

Mulla oli tuollainen olo kuin ekat harjoitussupparit tulivat (n rv 20). Nyt kun olen hiljentänyt tahtia niin suppareita tulee vähemmän.

• Kesänodottaja
        la 11.6. kirjoitti:

Mulla oli tuollainen olo kuin ekat harjoitussupparit tulivat (n rv 20). Nyt kun olen hiljentänyt tahtia niin suppareita tulee vähemmän.

Unohdin vielä kans tohon vatsa juttuun kommentoida vaikka piti: en nyt voi tietää että millainen tunne sulla tarkalleen on mahassa, mutta jotain ton suuntaista mullakin on tuntunut välillä, esim. kun oon bussiin koittanut juosta. Sitten bussissa alkanut kiristys jne. :/ oon kans ajatellut että se on supitelua, ja koittanut vaan rauhoittua niin että menee ohi.

• shu86

Heips! Mulla kans välillä tukala olo ja sellainen et turvottas, mut se on menny ohi sit lopulta. Ummetuskin on välillä vaivannu. Vauvan liikkeet tuntuu selvästi sekä päivällä että illalla ja ne tuntuu jopa päälle päin ku hieman painaa vatsaa. Mieskin sai tuntea liikkeet tuossa toissapäivänä :) Olo on ollu suurimmaksi osaksi tosi energinen, mitä nyt työilmapiiri hieman aiheuttaa ressiä niin tuntuu, ettei sen takia pääse kunnolla nauttimaan raskaudesta. Oon taas käyny erilaisissa ryhmäliikuntatunneilla ihan peruskunnon yläpitoa ajatelen ja pitäny huolen, etten hikoile tai hengästy liikaa eikä syke nouse liikaa ja siihen miten liikkeet teen. Maha näkyy jo selvästi ja joskus tule viimeisen päälle virtahepo olo :D

Ootteko muut jaksanu töissä hyvin ja jos saan udella niin minkä alan ihmisiä ootte? Ite oon sairaalassa töissä ja jalkojen päällä suurimman osan ja on nostelua jonkun verran, mut toistaiseksi oon jaksanu ihan ok ja kiinnitän huomiota työasentoihin. Työkaverit vaan hössötää välillä ja se hieman ärsyttää kun enhän ole mitenkään sairas enkä vammainen. Tietenkin olen kiitollinen avusta enkä sitä torju ja sitä pyydänkin tarvitaessa, mut pyrin kantamaan korteni kekoon parhaani mukaan ilman liikaa passaamista. Tarkoitushan ei ole muumioitua 9kk.tta tekemättä mitään. Ajattelen, että itse tunnen kroppani parhaiten ja se varmasti kertoo mikä on hyväksi ja mikä ei. Ja juuri se, että tekee fyysistä työtä on myös hyväksi kunnon kannalta. Tarkoitus olisi olla työelämässä ihan sinne äippäloman alkuun asti. Tietty jossain vaiheessa pitää ruveta ottamaan rauhallisemmin. Ja lepäämisestäkin pidän huolen aina ku vaa tilanne sallii ja vapaa-ajalla hölläillään ja rentoudutaan :)

• kesänodottaja

Shu86: Mä oon tutkijana yliopistolla, ja täytyy kyllä sanoa että ei ole työt hirveästi enää maistuneet tässä n. raskauden puolivälin jälkeen. Työ ei ole fyysisesti raskasta, mutta koko päivän istuminen tekee mulla kyllä joka paikan kipeäksi. Se ei kuitenkaan mua niin häiritse, vaan töistä haluisin pois ihan vaan siksi, että voisin keskittyä raskauteen, koska tutkimustyö ei kuitenkaan enää tässä parin kuukauden aikana ehdi mihinkään edetä :D myös myrkkyjen käyttäminen pelottaa aika paljon, niitä kun on mulla työpaikka täynnä. Töissä kuitenkin on tietysti oltava, ja oon yrittänyt olla ääneen valittamatta! Äitisvapaalle jään kyllä heti kun pystyy, ihan noiden kemikaalienkin takia :)

• Zjdvdj
        kesänodottaja kirjoitti:

Shu86: Mä oon tutkijana yliopistolla, ja täytyy kyllä sanoa että ei ole työt hirveästi enää maistuneet tässä n. raskauden puolivälin jälkeen. Työ ei ole fyysisesti raskasta, mutta koko päivän istuminen tekee mulla kyllä joka paikan kipeäksi. Se ei kuitenkaan mua niin häiritse, vaan töistä haluisin pois ihan vaan siksi, että voisin keskittyä raskauteen, koska tutkimustyö ei kuitenkaan enää tässä parin kuukauden aikana ehdi mihinkään edetä :D myös myrkkyjen käyttäminen pelottaa aika paljon, niitä kun on mulla työpaikka täynnä. Töissä kuitenkin on tietysti oltava, ja oon yrittänyt olla ääneen valittamatta! Äitisvapaalle jään kyllä heti kun pystyy, ihan noiden kemikaalienkin takia :)

^ Jos myrkyt ovat sikiölle vaarallisia, niin eikös töistä ole oikeus jäädä pois vaikka heti? Lääkäri kirjoittaa asiasta todistuksen ja that's it.

• kesä ja tyttövauva

HELLO! oon 27v 2aikaisempaa poikaa ja tänään kävimme 2ultrassa ja saimme tietää,että: meille syntyy tyttö. LA 17.6.2013.

ihanaa

• Jonninjoutavia

Mua on passkattanu koko ajan, tuleekohan sieltä passka vai mikä?

• Kesänodottaja

Zjdvdj: ei se ihan niin suoraviivaisesti valitettavasti mene :/ myrkkyjen pitää olla tarpeeksi pahoja, ja niille altistuminen välttämätöntä työssä yms.. Minun työssäni voi kai suojautua tarpeeksi hyvin, jotta selvää vaaraa ei ole. En ole kyllä saanut vielä lopullista päätöstä, mutta näin olen ymmärtänyt. Vastaava tilanne on esim sairaanhoitajilla, jotka joutuvat työssään alttiiksi monille haitallisille bakteereille, ja kuitenkin erityisäitiyspäivärahaan oikeuttaa vaan jotkut ja hyvin vaaralliset sairaudet työpaikalla. Työni ei siis ole varsinainen riski lapselle luultavasti, mutta itse en pidä edes pienistä altistumisista, vältänhän kotonakin kynsilakkoja ja vahvoja pesuaineita nyt raskauden aikana :)

• shu86

Kesänodottaja: tuota samaa oon itsekkin miettiny, että olisi mukava jäädä ajoissa pois juuri sen takia, että ehtisi päästä nauttimaan odottamisesta. Ei vaan omatunto anna periksi ainakaan tässä vaiheessa. Mutta mistäs sitä tietää jos tuleekin selkävaivoja tms ja joutuukin jäämään pois töistä jo odotettua aiemmin. Itse en töissä altistu oikeastaan muille kuin silloin tällöin mahdollisesti veri- ja muiden eritteiden kautta tarttuville taudeille, mutta niitäkin vastaan voi suojautua aika hyvin.

• Blulla

Tulipahan käytyä tänään rakenneultrassa, viikkoja on siis 21 1. Kaikki näytti kuulemma siltä miltä tässä vaiheessa pitääkin, kyllä huojensi mieltä huomattavasti :) Oli vain pikkuinen vilkas liikkeinen, ei ultraaja meinannut pysyä perässä :D

Mites teillä muilla kesäkuu odottajilla sujuu? :)

• EkaKyydissä

Mulla oli myös rakenneultra viime viikolla ja kylläpä helpotti kuulla, että pieni on kasvanut niinkuin pitääkin ja siellä se kovasti voimisteli taas

• EkaKyydissä

Mitenkäs teillä muilla kesäkuun odottajilla on tullut painoa? Mulla oli tänään neuvola ja nyt 21 viikon loppuun mennessä painoa on tullut 5 kiloa. Kuulemma normaalisti vasta 20 viikolta alkaen tulee 500g viikossa, joten vähän turhan kova tahti on. Pitänee nyt laittaa kaikki herkut pannaan, ettei ihan karkaa käsistä tämä. Onneksi vauva on kasvanut hyvin ja masu myös eli on myös ihan oikeita raskauskiloja mukana tässä. :)

• Esterholm

tääl on nyt rv 22 2 ja oon -3kg lähtöpainosta :)
        Meil oli rakenneutlra maanantaina ja pieni vastas sillon rv 21 1..et aika pieni verraten mitä isoveljensä on tässä vaiheessa mitoiltaan vastanneet :) varovaisesti meille kyllä tyttöä jo lupailtiin, mutta se varmistunee sitten seuraavassa ultrassa huhtikuun alussa.
        Mutta muuten odotus menee ihan ok, mut välil on päiviä jollon on tosi tööt olo ja huonoa oloa yms. pukkaa mutta sit parempia päiviä jollon ois energiaa jakaa vaikak muille :D

• la 11.6.

Täällä viikkoja 23 0 ja pluskiloja 4. Sf-käyrä huitelee silti noin sentin normien yläpuolella (nyt 24 cm). Onko jollain tietoa, onko "yläkäyrästä" haittaa? :)

• Esterholm
        la 11.6. kirjoitti:

Täällä viikkoja 23 0 ja pluskiloja 4. Sf-käyrä huitelee silti noin sentin normien yläpuolella (nyt 24 cm). Onko jollain tietoa, onko "yläkäyrästä" haittaa? :)

Mulla oli viime neuvolassa (tasan 20 0) ni sf mitta 25cm. :) huomenna seuraava neuvola, ni näkee sitten miten se alkaa sitä käyrää siihen taulukkoon piirtämään :)
        ja mulla o kaikista menny yläkäyrän tuntumassa (esikoinen meni alkuun nätisti siinä jsut alla, mut harpaps sitten yläpuolelle reippaasti jossai 30 paikkeilla, toinen meni tasaseen siinä yläkäyrän tuntumassa, pojilla ollu kokoa 52,5cm/3760g ja 53cm/4380g)
        et en tiedä oikee onko siitä haittaa :)

• Blulla

Täällä ollaan kans viikon 21 lopulla ja painoa on tullu n. 4,5 kiloa :) Pelkäsin että olis tullu liikaa, mutta ei kuulemma olekaan :)

• Iltatähti-13

Mulla on 24. rv menoillaan ja painoa tullut n. 8 kiloa jo!!!! Eivät oo kyllä neuvolassa älähtäneet asiasta ja sokerirasitukseenkin voin mennä jos haluan...ei siis käsketty. Olisi varmaan syytä mennä ettei tule ikäviä yllätyksiä nurkan takaa...

• Kesänodottaja

Mä oon kans nyt rv24, ja yhdeksän kiloa on tullut yhteensä! Paljolta tuntuu, mutta ei mulle neuvolassa sanottu muuta kuin että saa niitä kiloja tullakin kun on hoikka alkujaan, ja että kunhan ei herkuttele liikaa niin on ok :)
        En oo mielestäni syönyt nyt mitenkään hirveästi, ja herkkuja tosi vähän.. Että en mä oikeen voi tota painon nousua pysäyttäkään varmaan :D oon kyllä nyt lisännyt liikuntaa niin, että liikun joka päivä vähintään puolentunnin kävelylenkin verran. Normaalisti käyn kans salilla/jumpissa pari kertaa viikossa.
        Että hassun kuulosta jos jollekin on noin pienestä valitettu, eihän siihen nyt mitään tarkkaa rajaa ole että milloin se paino alkaa kellekin nousemaan.

• painonnoususta...

Sehän on niin, että sopiva painonnousu katsotaan yksilöllisesti kunkin kohdalla. Jos on ylipainoinen, niin ei niitä kiloja nyt niin kovin tarvitsisi tulla, jos taas kovin hoikka, niin saakin tulla että on sitten, mistä imettää. Noin yleisesti ei puoliväliin raskautta mennessä tarvitsisi paljon painoa tulla, koska siinä vaiheessa lapsikin painaa vasta muutaman sata grammaa eikä muustakaan (lisääntynyt verimäärä, istukka, kasvanut kohtu, lapsivesi) kovin paljoa vielä tule. Raskauden aikana pystyy kyllä vähän katsomaan itsekin sitä painonnousua syömällä terveellisesti ja liikkumalla, ihan virran vietäväksi ei tarvitse kenenkään heittäytyä. Joka tapauksessa se on niin yksilöllinen juttu, ettei kannata vertailla muihin.

• maalaisjärki hoi

Läskit raskaana. kerrotteko jokaisen suupalan mitä syötte. Kovin on köyhää, jos elämässä ei oo muuta, ku oman navan tuijottelu raskausaikana-teinipissiksiä riittää.

• shu86

Moikka! Mulla menossa 23 5 ja neuvolassa toissapäivänä käydessä painoa oli tullu 6kg lisää. Mitattiin eka kertaa vatsan päältä se kohdunmitta ja oli kuulemma hieman alle normin muttei mitään hälyyttävää. Rautatabuja pitää joka päivä syyä kun hg taas laskenu. Perhevalmennuksesakin käytiin ekaa kertaa ja oli ihan mielenkiintoista.

• Neljäs tulossa

Kiloista ei mitään hajua, neuvolassa kävin joskus joulukuussa viimeksi ja seuraava aika tämän kuun loppu puolelle :) Toki vaaka löytyy kotoakin, mutta en viitsi kiloilla itseäni stressata :D

Meillä tuli kaksi reissua rakenneultraan kun ekan ajan antoivat liian aikaisiin. Ihmetyttää nyt vaan kovin, kun kummallakin kerralla Untamo oli ihan kaksinkerroin varpaat suussa.. Että näinköhän hän siitä vielä oikenee.. Oli ultraajankin hieman hankala mittoja ottaa, kun toveri oli niin vaikeassa asennossa, mutta kaikki kuitenkin ok :) Sukupuoli tosin jäi vielä salaisuudeksi vanhemmillekin, mutta kyllähän se sitten kesäkuussa viimestään näkyy :)

Kovat liitoskivut ja selkäkivut ovat vaivanneet ihan urakalla, viime yökin meni melkein kokonaan valvoessa :/

Rattaat tuli Saksasta ja olen kyllä kovin tyytyväinen ostokseeni :) Baby björn sitteri tuli myös ostettua, vaikka olen ollut kahden vaiheilla ostanko koko vekotinta ollenkaan..

Mites muut, oletteko sukupuolta kyselleet?

• EkaKyydissä

Me ei olla kyselty sukupuolta ja salaisuus säilyy syntymään asti. :) Eikä tosiaan ole mitään tyttö- tai poikaolojakaan eli vetoa en ala lyömään asiasta. ;)

• ei punkero

Musta on kaikkein tärkeint' tietää toi sukupuoli, voi niinku henkisesti valmistautua, eiks oo ihkua:)

• Susiekuuuuuu

Mulla vaan on lähipiirissa ainakin 3 väärin mennyttä veikkausta/ns. varmaa.... joten siihenkin kannattaa henkisesti varautua, että varmaan se sukupuoli on vasta kun lapsen näkee :)

Itsellä alkanut rv25 eikä aiota kysyä sukupuolta missään vaiheessa. Edellinen on 3 v tyttö, eikä silloinkaan kysytty.

• varovaisen optimisti

Täällä nyt rv23 2 ja rakenneultrasta jo useampi viikko aikaa. Istukan perhana on etinen, niinkuin ensimmäisessä raskaudessakin. Nippa nappa silloin ekan kohdalla sain synnyttää alateitse, kun kohdun kasvamisen myötä reuna nousi sen verran ylös, mutta katsotaan kuinka nyt tämän kanssa käy. Seuraava istukkakontrolli ois sitten 27.vkolla. Meillä on ennestään tyttö 3v, ja nyt sitten näyttäisi pikkuveli olevan tulossa

• mamma36v

no nii.. tänään ois sitten neuvola päivä ja sais tietää kumpiko sieltä on tulossa mutta taidan jättää kysymättä ja kiellän kertomasta. toiveena on vain terve vauva näin surun ja murheen keskelle... aiemminhan olen kai maininnut isästäni.

mutta siis... painoa on tullut lisää semmoset reippaat 8 kiloa mutta en mie niistä niin huolestu. lähtee ne pois sitten kun on tarvis. syömistä tietty pikkusen tarkkailen, mutta en ala joka suu palaa miettimään. mie olen aina ollu "huono syömään" ja voi mennä päivä kaks että aamupuurolla mennään iltaan asti eikä ole nälkä päivälläkään. hedelmiä pitkin päivää mussutan.

ja niin ne tuli vaunut hankittua. tutun kautta saatiin edullisesti brion yhdistelmät. turvakaukalon hankinta se taitanee olla seuraava, niitä vain on niin monenlaisia että pitänee hieman kuulostella mikä vois olla meijän käyttöön paras (telakka vai ilman)

mutta nyt pienet aamupäivä päikkärit ja sitten neuvolatätiä tervehtimään :D

• yht.kunnan elätit

Jos ei haittaa mie tulisin mielelläni teidän kanssa tänne höpöttelemään. :) jos mie vähä kertosin itestäni olen 30vee ja kolme vuotta vanhempi mieski löytyy saman katon alta, olemme naimisissa ja uusperhe lapsia yhteensä 5kpl:ta 4minun ed.liitosta ja yksi meidän yhteinen :) Olemme kovasti yrittäneet tehdä vielä yhtä yhteistä ja sitte saap riittää, ainakin minun kohdaltani :D

TUNNISTAAKO JOKU IDIOOOTTO ITTENSÄ TÄSTÄ-MITÄPÄ JOS LAITTAISIT PIUHAT POIKKI, OIS KANNATTANU LAITTAA JO AJAT SITTEN SOSSUTAPAUS! Tällaset sitten vääntää pentuja joka jätkälle ja koulutustakin on ehkä amiksen verran,taas on sossula hommia.

• ghfjdksl

Mitäpä jos vaikka raahaisit itsesi saunan taakse? Siellä on tilaa ääliöille.

• Neljäs tulossa

Näkökulma se on tuokin. Entäs lasten isä, joka päätti avioliiton aikana valita pullon perheen sijaan ja tästä johtuen lasten äidille jäi velat maksettavaksi yksinhuoltajana? Isä joka sitten vastuuttomasti tekee lisää lapsia, joita ei koskaan halua nähdäkään? Hän se varmaan ei yhtään yhteiskunnan varoja syö.. Mutta niinhän se on, äidiltä piuhat poikki. Laitetaan varulta kaikilta naisilta ettei tällaisia pääse tapahtumaan.

Mutta niin, en ymmärrä miksi uusioperhe tekee kenestäkään sossutapausta? Meillä ainakin miehen kanssa kummallakin lapset tehty edellisen avioliiton aikana, ei olla kuljettu kylillä "jokaiselle vääntämässä pentuja". Elämästä (ja varsinkin toisen ihmisen valinnoista) kun ei aina tiedä mihin suuntaan se kuljettaa.

Mutta kiitos erittäin fiksusta ja korkeakoulutusta henkivästä kirjoituksestasi.

• Iltatähti-13

Älä välitä tuosta täysin pellosta kasvaneesta tyypistä, jolla ei minkäänlaista yleissivistystä. Tuskin päin naamaa kenellekkään kehtaisi edes puoltakaan tuota sontaa suoltaa, jota täällä naama virneessä vääntää nimimerkkien takana. Itse päätin että en viitsi tuonkaltaisten ihmisten takia foorumille enää palata...oksettaa idioottimaisuus ja tyhmyys ja en halua iloisista asioistani jakaa enää kenellekkään muulle, kuin läheisilleni oikeassa elämässä vaikka vertaistuki ihana asia onkin.

Toivon teille kaikille kesäkuun odottajille oikein ihanaa ja toivottavasti helppoa loppuraskautta ja ihania vauvantuoksuisia hetkiä ensi kesänä pienten nyyttien kanssa :). Toivon myös sinulle hyvää jatkoa Miss "teinipissis"....vaikka edestäänhän kaiken löytää ja isona läjänä, mutta kukin eläköön miten parhaiten näkee ja korjatkoon sitten ne p...akasat nenänsä alta.

• Blulla

Tää mamma tilas jo äitiyspakkauksen! Vaikka viikkoja on vasta 22 6 :)

• Neljäs tulossa

Hyvähän se on olla ajoissa liikenteessä :) Niillähän jokin aika kuitenkin vielä menee ennen kuin se tulee :) ..Me otetaan pakkaus rahana, kun ei mitään siitä pakkauksesta tarvita. Voi sitten ostaa jotain mieluista vaatetta itse sillä rahalla :)

• eka tulossa

Sama juttu. Oli niin erikoisen väräisiä vaatteita tänä vuonna ettei sellaisia lapsen päälle puettaisi. 140 eurolla saa paljon kaikkea mitä itse tykkää :)

• uniriepu

Löysin tälläisenkin, onko keskustelu vielä voimassa? kesäkuista meillekkin odotellaan :). Hyvin olen voinut ja esikoista odotetaan.

• Neljäs tulossa

..Hieman latistunut varmaan tunnelma täällä. Ei paljon tee mieli kirjotella kun käy noita häiriköitä sitten haukkumassa kaikki :/

• uniriepu

No juu, vähän lueskelin jo ketjua. Tosi harmi.

• Blulla

Mua ei nuo häiriköt haittaa, mä skippaan niiden tekstit :)

Täällä mennään nyt viikoilla 24 3 ja vointi on ainakin toistaiseksi ihan hyvä, jos flunssaa ei oteta huomioon. Kuinka te muut mammat olette selvinneet flunssasta (jos sellainen on ollut)?

Äitiyspakkauskin tuli jo, yllättävän nopeasti. Oli kaikkee kivaa ja söpöö :)

• mamma36v

mieki menin tilaamaan jo pakkauksen luettuani Blullan tekstin että oli tilaus laitettuna, vielä en ole vain tullut vaikka sormet syyhyten sitä ootan... :D

viikkoja on kasassa 23 3 ja olo on mitä mainioin. muutamana päivänä tuli joku ihme ahdistuma kun tuli niitä naisten kiukkuja "mulla ei oo vaatteita, mikään ei mee päälle..." mutta ne meni onneksi ohitte.

vaikka onki tälläinen iloinen fiilis niin silti on hieman surua... isäni kuoli ystävänpäivänä :( pitänyt vain tässä yrittää olla jonakin surusta huolimatta.

että näin meillä

• Blulla

Osanottoni mamma36v :(

Mulla on myös alkanu oleen tuota vaatekriisiä, mut onneks ainakin toistaseks menee päälle suurinosa kaapista löytyvistä vaatteista.

• shu86

Hepsan!
      Osanotot mamma 36v :( jaksamisia!

Äitiyspakkaus tuli viime viikolla ja tykkäsin tosi paljon kun oli niin kattava :) Värit hieman oudoksutti, mutta en ala nirsoilemaan. Hyvä etten itkua vääntänyt ku pääsi hypistelemään niitä kaikkia vaatteita

• eka tulossa

Suosittelen mammavaateongelmien kanssa painiville Bellybeltiä :) Omia housuja voi siis käyttää koko raskauden ajan.

http://www.lastenturva.fi/tuote/bellybelt-combo-kit-äitiysvaruste-housuihin/9324775000975/

Painoa tullut rv 26 mennessä reipas 5 kg! Sf-mitta huitelee taivaissa mutta ei kai syytä huoleen kun ollaan miehen kanssa molemmat pitkiä.

• Neljäs tulossa

Täälläkin tuli jo äitiysavustus, kun rahana otin siis. Viikkoja nyt 23 4, sokerirasituksessa kävin tuossa alkuviikosta, arvot onneksi erittäin hyvät :) Ei tarvitse niitä enää murehtia.

Täällä ollaan onneksi flunssilta ja muilta taudeilta toistaiseksi ainakin vältytty. Painoa tullut nyt viitisen kiloa ja täälläkin sf-mitta menee reilusti yli käyrien, sama homma ollut kyllä muidenkin odotusaikana.

Kesälomareissua ollaan suunniteltu jo hieman, mutta vähän arvelluttaa uskaltaako kovin etukäteen varailla, jos tulokas päättääkin jo heti kesäkuun alusta syntyä :/ Ei viitsi sitten ihan vastasyntyneen kanssa lähteä kovin reissun päälle, eikä se varmaan niin lomasta menisikään silloin kenenkään puolesta. Mutta nautitaan nyt eka hiihtolomasta, kun koululaisetkin on kotona ja päästään edes vähän reissaamaan :)

• EkaKyydissä

Täällä RV 23 5. Potkut on voimistuneet hurjasti ja nyt jo näkyy päällekin päin, kun pieni potkii. Aina vaan yhtä ihana tunne!
      Mulla oli painoa tullu 5kg jo RV 21 paikeilla. En edes uskalla arvailla paljon nyt on! :-/ Mutta kyllä tuo enempi vauvamasulta kuin läskiltä näyttää. Mulla on sellainen futispallo tossa edessä, mutta takaapäin ei raskaaksi huomaisi eli ei ole sivuille ainakaan levinnyt. Kävin ostamassa muutama päivä sitten mammavaatteita, kun mulla ei niitä vielä kauheasti ollut ja tuli just sellainen tunne, että näyttää vaan kauhelta valaalta, eikä ole mitään päälle pantavaa. Piristi kummasti, kun sai uusia mukavia ja vielä miellyttävän tuntuisia vaatteita. Tuntee taas itsensä kauniiksi. :)

Mulla olis ensiviikolla sokerirasituskokeet ja perhevalmennuskin alkaa. Ihanan paljon lomaa tiedossa nyt keväällä. Täällä sama, että työmotivaatio on nollassa, mutta siitä hyvä, ettei tässä tosiaankaan tarvi enää kauan töissä olla ja kelitkin piristää jo kummasti mieltä. :)
      Pikkuhiljaa olisi tarkoitus aloittaa vauvanhuoneen laitto.. pääsee sisustamaan. :)

Uusia vaivoja on muuten ilmaantunut; enää ei pysty nukkumaan vatsallaan ja se on vähän ongelmallista, kun olen aina tottunut mahallani nukahtamaan. Nyt olen myös yöllä herännyt ikävään pohje suonenvetoon... auts! Ja myös alaselkäkipuja on JO NYT alkanut ilmaantumaan. Saas nähdä, mitä vielä on edessä! Mutta ei voi valittaa, kun on kuitenkin joka päivä päässyt liikuntaa harrastamaan, eikä mitään suurempia vaivoja ole. :)

• varovaisen optimisti

Flunssalta oon myös onneksi välttynyt toistaiseksi, ja mahataudilta, jota pelkään aivan tolkuttomasti. Ajatuskin siitä, että tän mahan kanssa pitäisi alkaa oksentamaan niin... yäks. Oon töissä sairaalan vuodeosastolla joka on oikea pöpöpesä just nyt. On noroa, sikainfluenssaa, vaikka mitä. Otin influenssarokotuksen, toivottavasti se suojaisi ainakin jonkin verran. Ootteko tulevat äidit uskaltaneet ottaa influenssapiikkejä? Tuntuu että sen sikapiikki - narkolepsiahässäkän jälkeen rokotusten otto on vähentynyt tosi paljon, sillä seurauksella että suuri osa henkilökunnasta on tällä hetkellä influenssan kourissa..

Painoa on tullut reilu 6 kg, ja onhan sitä muuallakin kuin tuossa edessä =) Esikoista odottaessa oli näille viikoille tullut jo 10 kg, että siihen nähden ei kamalan paljoa. Lähdetään viikon päästä veljentyttären kanssa viikonlopuksi kaupunkilomalle Eurooppaan, saas nähdä millaiseksi äheltämiseksi menee. Ruvennu kans jo kävelylenkillä selkään melkoisesti ottamaan. Toivottavasti jaksais töissä olla mahd pitkään, vaikkakin alkaa täälläkin olla motivaatio-ongelmia =)

mamma36v, otan osaa suruusi. Voimia.

• shu86

Sokerirasitus oli aamulla eikä mitään kammoa jääny, mut sanotaan näin et en toivo joutuvani kovin nopeesti uudestaankaan. Ensinnäkin se juoma oli vadelmanmakuista ihan kuin hiilihapotonta limpparia. Aikamoinen sokeripommi pitkän paaston jälkeen. Kirja oli mukana mut en jaksanu lukee kun pienen pätkän kun rupesi väsyttää hirveenä. Onneksi meni seki ohi ja aika meni nopeesti ootellessa ku samaan aikaan sattu toinenki odottaja meidän alueelta sinne niin oli juttukaveria :) Mut parempaakin tekemistä olisi ollut kuin olla labrassa 2h. Maanantaina saa tulokset. Rupesi jo viimeisen verikokeen aikana sattumaan käteen ku samasta otettiin koe 3krt. Mietin jo siinä et tältäkö niistä narkkareista tuntuu piikitellä itteensä, mut tuskimpa tuo niille enää nii tuntuukaa.

Täällä on kans alkanut tuo hyvän nukkuma-asennon etsintä kun ei mahallaan enää onnistu/tunnu hyvältä ja myös noita pohjesuonenvetoja alkanu ilmaantua :/ Yksikin aamu hyvä etten itkua vääntäny sängyssä ku nii rupesi repimään. Ja alaselkäkipuja on myös ollut jo, joskaan en oo ihan varma onko syynä liian pehmeä snägyn patja vai huono nukkuma-asento.

Painoa en uskalla ruveta ees arvioimaan, mut maanantainahan tuon kuulee sit.

• Bella_la

Moikka Kaikki!

Täällä vkoja nyt 27 1, menkkamaiset vatsakivut on alkanu mulla n.3vkoa sitten, joista 3 kertaa olen käynyt päivystyksessä ja kaikki hyvin. Nyt päätinkin että loppuu toi ravaaminen päivystyksessä ja jos esiintyis vuoroja niin sitten katsotaan uudelleen!

Onkos täällä muita kenellä olis ollu vatsa sekä selkäkipuja, ilman kummempia syitä? Painoa mulle on tullut 5kg, eli vähän johtuen siitä että koko raskausaika on mennyt treenaillessa, mutta nyt viimeiset 3vkoa treeniä vain 3x vkossa vatsakipujen ja supistusten takia. Supistuksia mulla tullut jo ekan kerran vkolla 6 :D
      Liikkeet tunsin ekan kerran vkolla 18 ja samoin mieheni, istukka takana joten tunnen pienetkin potkut ja koska jonkin asteinen ADHD tapaus on tulossa niin ei saa hetkeäkään rauhaa.. mutta ihanaa on

• lisää elättejä tänne

noniin sossuäidit -s soosutukiaisia vaan hakemaan, jos raskaustodistus on jo taskussa.

• Kesänodottaja

Mulla on kans ollut nyt vähän aikaa noita vatsakipuja, välillä koviakin. Ajattelen niiden olevan jotain kasvukipuja, ja yleensä helpottaa kun pysyy levossa :) töissä ei kuitenkaan auta lepäillä! Selkäkipujakin on ollut, mutta mulla ne on vähän helpottanut kun oon lisännyt jumppaa reilusti ja käyn äitiysjoogassa. Pahin ongelma tällä hetkellä on jalkasärky :/ aiheutuu töissä istumisesta, eikä mikään tunnu auttavan. Tukisukat ja tauot on jo käytössä, lisäksi yritän liikkua aina työpäivän jälkeen. Silti jalkoja särkee! Viikonloppuina vaiva on aina melkein täysin poissa.
        Nyt rv 28 meneillään :) lääkäri oli tällä viikolla, kaikki oli siellä kunnossa. Kohdun kasvu keskikäyrillä.

• Blulla

Täällä mennään nyt viikolla 25 4 ja jostain syystä painonnousu on vauhdittunut vaikka syön ja liikun samalla tavalla kun ennenkin, ellei jopa pikkusen enemmän koska pääsin palaamaan töihin pitkähkön saikun jälkeen.

Pahoinvointi on palannut ja sen myötä on tullut päänsäryt. Ihmettelin pikkusen tuota pahoinvointia näillä viikoilla ja netistä asiaa tutkittuani, pelkona onkin alkava raskausmyrkytys (joka oli ekassa raskaudessa loppumetreillä). Onneks maanantaina on aika TAYS:n ja siellä selvinnee enemmän.

• Blulla

Täällä mennän nyt viikolla 26 4 ja väsymys on ihan jäätävä! Mä teen lyhyttä työpäivää, vaikka on fyysistä työtä, niin en ehdi rasittua siinä kauheesti. Nukun kuitenkin n. 8 tuntia yössä, syön monipuolisesti ja liikun päivittäin sekä syön vitamiinini. Joten en mitenkään ymmärrä tätä väsymystä.

Kokemuksia???

• Neljäs tulossa

Täällä pahin väsymys mennyt nyt ainakin toistaiseksi ohi, viikkoja nyt tasan 27. Rautatabletit varmaan jonkun verran auttoi väsymyksiin. Vaikka yöt onkin yhtä helvettiä, häpyluu ja lantio kipuilee pahiten just sillon, eikä mitenkään päin oikein ole hyvä nukkua.. Päivisinkin virtaa enemmällekin tekemiselle riittäisi, kuin mitä kroppa antaa periksi tehdä.

Synnytys alkanut jo jännittämään, neuvolakäynnit kun näin neljännessä raskaudessa on sellaisia pikaisia perushommien tarkastuksia, niin ei oikein ole päässyt siellä avautumaan. Lääkärissäkin viimeisin käynti oli viikolla 7 0 :/

Ehkäisyasiatkin mietityttäneet. Miehen kanssa ollaan samaa mieltä että nyt lapset ois tehty, ja sterilisaatio (jota täällä niin paljon suositellaan ;D) olisikin nyt ihan ajankohtainen. Mietityttää vaan kuinka se käytännössä menee, kun itselläni endometrioosia. Ja kun oikein mitkään ehkäisymenetelmät eivät itselle ole sopineet, e-pillerit ei käy migreenin takia, kierukka aiheutti kovia vuotoja ja kipuiluja vuodenkin päästä ja minipillereillä myös vuodot aivan sekaisin.

Mutta tällaisia ajatuksia täällä näillä viikoilla. Vauvaa varten alkaisi olla jo kaikki valmiina, nyt vain sitten odotellaan ja ihmetellään :)

• ei l-positiivinen

Muistakin laittaa piuhat poikki, ettei yhteiskunnan tarvitse elättää koko sakkia, jos sunkin koulutus on amistasoa vai oletko lestadiolainen.

• Neljäs tulossa

Ei se homma muistamisesta ole kiinni :D ..Ja kyllä me ollaan ihan omalla porukalla lapset elätetty, samat kelan tuet toki saadaan mitä muutkin äidit ;)

Toivottavasti sinäkin olet jo tajunnut omasi pätkästä, jos omaat noin suppean ajatusmaailman?

• Kesänodottaja
        Neljäs tulossa kirjoitti:

Ei se homma muistamisesta ole kiinni :D ..Ja kyllä me ollaan ihan omalla porukalla lapset elätetty, samat kelan tuet toki saadaan mitä muutkin äidit ;)

Toivottavasti sinäkin olet jo tajunnut omasi pätkästä, jos omaat noin suppean ajatusmaailman?

Hyvät nuo "ilkeily kommentit" (en oikeen osaa sanoa onko ne edes ilkeitä, lähinnä hölmöjä), mutta jotenkin nauratti toi "oletko koulutukseltasi amis vai lestadiolainen?" Tossa lauseessa on niin paljon väärin niin monella tapaa :D

Mutta neljän äiti: luulis että endo ei välttämättä vaikuta sterilisaatioon, ellei sitten ole pahemmassa päästä. Ja miehen voi kans sterilisoida tietty. Isoja päätöksiä teillä kuitenkin :) mutta sen varmaan sitten tuntee kun on aika! Meillä vasta eka lapsi tulossa, niin ei tarvitse aikoihin vielä miettiä noita juttuja. Paitsi ehkäisyä lapsen synnyttyä ainakin joksikin aikaa :D

Mulla ei oo väsymystä ollutkaan oikeastaan, paitsi työväsymystä! ;) tänään oli taas neuvola. Muut arvot on, mutta sf-käyrä hidastanut nousuaan. Oon siitä vähän huolissani, kontrolli on ensiviikkolle. Jos ei silloin oo alkanut nousta, niin sitten lähetteellä äitipolille tutkimuksiin varmuuden vuoksi. Musta muutenkin jo tuntuu, että meille tulee pikkuinen vauva, kun oli siro jo rakenne ultrassa, ja talvitakkikin menee vielä kiinni, vaikka viikkoja on 29 5. Mutta toivon että kasvu vauhdittuis taas ensiviikkolle mennessä :) kontrolliin asti lasken kyllä liikkeitä päivittäin! Nyt onkin neuvolat jo 2vk:n välein.
        Mitäs muille odottajille kuuluu? :)

• Neljäs tulossa

Meillä oli muuten kanssa neuvola tänään. Ja täälläkin sf-mitta laskenut. Tosin aiemmin oli yläkäyrillä, niin nyt oli asettunut siihen keskikäyrään. Arveltiin johtuvan siitä, että vauva on päänsä laskenut ihan alas, kun viimeksi sf-mittaa otettaessa oli viistossa mahassa. Vaan veikkaili edellistä lasta pienemmäksi tätä tulokasta, joka itselle oli helpotus, edellinen oli syntyessään 38 5 4190g. Niin ei haittaisi vaikka tulisikin nyt alle nelikiloinen :)
      Sokeriarvoista sanoi että olleet kyllä ehkä jopa liiankin matalat, joten ei ihme jos tähtiä näkyy silmissä :D
      Lääkärineuvola seuraavaksi 11.4. ja sielläpä ne muistaakseni vauvan kokoa jo vähän tarkemmin katsoo :)

• Blulla

Täällä mennään nyt viikolla 29 1 ja yöunet on jääny tooodella vähälle. Saatan herätä keskellä yötä ja valvoa jopa muutaman tunnin ennen kun ehkä saan uudestaan unta eli joskus yöunet jää 3-4 tuntiin. En muista että esikoista odotellessa olis ollu tällaisia öitä, no jaa, ehkä tääkin on vaan ohimenevä vaihe.

Mites teillä muilla on menny tähän asti? :)

• Blulla

Yksinkö mä täällä kirjottelen? :D Ei se mittään...

Tänään tuli käytyä TAYS:n äippäpolilla. Vauvan kasvu on kovin kiihtynyt, vastaa jo isompia viikkoja kun millä nyt mennään. Nyt sitten tarkkaillaan sen ja raskausmyrkytysoireiden takia kahden viikon välein eli ultrassa käydän ja tiheästi...

• Kesänodottaja

Oon mä ainakin vielä täällä! :)
        Hurja kasvuvauhti sitten sun vauvalla, toivottavasti tasoittuu tai pysyy ainakin kurissa. Onko sulla ollut sitten verenpaineetkin koholla, kun myrkytystä epäilevät? Mulla on juuri toisinpäin, vauva saattaa olla vähän pieni. Huomenna on kasvukontrolli, ja kyllä jo jännittää! Vauva on kyllä liikuskellut, niin luulen sen voimissaan ihan olevan :)
        Töissä mulla on jäljellä enää alle pari viikkoa, ja oon jo tässä vaiheessa alkanut vähän lyhentää päiviäni. Jalatkin turpoo niin paljon istumisesta :D

• EkaKyydissä

Hei pitkästä aikaa! Täällä rv 28 4... kai :) Tuntuu, että nykyään menee nämä viikot niin nopeesti, ettei pysy enää laskuissa! Olen nauttinut lomasta ja sisustellut vauvan huonetta. Hyvällä mallilla alkaa olla ja nätti tulee. Töitä ei sitten montaa viikkoa enää olekaan, kun alkaa tuo pidempi loma.. ihanaa! :) Vointi on ollut hyvä ja olen jaksanut käydä hiihtolenkeillä lähes joka päivä. Pääsiäisenä hiihdin jopa 17 km lenkin. Vauva potkii nyt jo huimasti ja edelleen tuntuu, että voisi vaikka tuntitolkulla vaan maata paikallaan ja kuulostella tuota meidän pikku ihmettä. Joskus tosin muljahtelut on niinkin voimakkaita, että ihan sattuu! Alkaa olla pikkaisella hyvät lihasvoimat jo. Ihanaa kevättä odottajat! Nautiskellaan auringosta! :)

• Blulla

Mulla on jos jonkinmoista oiretta, ollu jo melkein kukauden päivät. Nyt vasta viime aikoina on verenpaine lähteny nousuun, ei tosin vaarallisesti vielä. Ja mikä oli lääkärin mielestä hyvä uutinen, niin proteiinia ei ole virtsassa. Laittoivat mut kuitenkin niihin verikokeisiin mistä selviää onko myrkytys. Mullahan tuo turvotus on jo jotain ihan hirveetä vaikka oon jättäny mausteita pois ja lisänny vedenjuontia.

Mulla olis töitä vielä nelisen viikkoa ennen äippälomaa, mutta en pysty kaikkine vaivoineni enää tekemään työtäni. On vain liian raskasta, joten sairaslomalla mennään ainakin toistaseks...

• Esterholm

Mä oon viettänyt nyt hiukan hiljaiseloa, Velipuoleni kuoli sitten syöpään ja muutamia viikkoja sitten oli hautajaiset, nyt selvitelty kuolinpesää hänen äitinsä kanssa ja nyt sitten viel Kotona on tarvinnu olla ku yh äiti konsanaan ku ukolla nii paljo töitä..

Mut muuten täällä ei kummia..et nyt rv 30 2 ja maanantaina kontrolliultra kaverin kasvusta ja mun sokereista..Vettä juon ku hevonen, tai siltä se tuntuu..2-4litraa/päivä alkaa tuntua hullulta..turvotuksia en ihmeemmi ole nähnyt, mutta vessassa saa ravata.
      samalal toivon et lääkäri toteis sen mitä epäilen, että meidän kaveri majailee edelleen perätilassa..tai heittää se aikamoista volttia tuolla, mut parhaiten liikkeet tuntuu alhaalla ja joku isompi osa koittaa puskea tosta ylävatsan nahkasta läpi..
      Mutta eilen tuli hoitopöytä kotiin, mies oli jostain 10e sellasen löytäny (ihan puisen, et ei mitää lastulevyä tai vastaavaa) ja mun pitäs nyt sit poikien lelulaatikko tyhjentää ja siirtää se pois ja laittaa toi hoitopöytä tilalle parven alle..sit jos sitä alkais kattelee mitä vauvan vaatteita sitä on ja pesis ne jo sinne laatikoihi ja hyllyyn..

• shu86

Moikka! Kyllä linjoilla edelleen ollaan :) Ollut vaan niin kiirettä kun pääsiäisenä päästiin muuttamaan omaan taloon niin kaikki se pakkaaminen ja purkaminen jne. Onneksi nyt ohi mitä nyt paikat uudessa kodissa hujan hajan :D

Eilen oli ultra ja viikkoja nyt siis 31 4 ja painoa tulokkaalla tällä hetkellä n.1700g. Vieläkään ei saatu sukupuolesta varmuutta kun jalat niin yhdessä on, mutta tulossa vklla 36 vielä ultra jossa myös katsotaan sydänkäyrää jne :). OIkein päin siellä kuitenkin ollaan ja liikkeessä kovasti :D

Viime viikolla neuvolassa oli Hg edelleen laskenut ja nyt sit 2tbl päivässä rautaa ja jos se ei auta niin sitten rautamerkki vaihtoon. Tai pitäisi pyrkiä syömään rautapitoista ruokaa ja välttää 2h maitovalmisteita tblttien oton jälkeen ku olen sen tunnin yrittänyt pitää väliä. Painoa myös luulivat että on tippunut, mutta kun eri neuvola missä aiemmin olen käynyt niin eri mittari joten meni sen piikkiin. Itse syön kuin hevonen edelleen.

Mulla on issiainen hieman vaivannut tuossa jo parisen viikkoa oikeaan kankkuun ja välillä tulee sellaisia tuntemuksia kuin maha turpoisi hetkeksi ja sit taas hölläis. Ja myös sellaisia pistäviä kipuja ollut mutta nekin ohi meneviä. Kai ne jotain harjoitussupistuksia on. Ja muutamia kertoja on ollut nivuset kipeinä ja ihan ku joku iskis jollain tikulla suoraan alapäähän. Onkohan muilla mitään tämmösiä oireita ollu? Onko ne jotain kasvukipuja tai liitoskipuja?

Töitä olisi vielä 14pv jälellä joten loppusuoralla mennään :). Ihan ok olen töissä jaksanut, mitä nyt hieman hitaampaa ja työasentoihin enemmän kiinnittää huomiota. Nukkuminen on hiukka hankalaa kun heräilee monesti yössä ja maha on tiellä, mutta riittävästi unta tulee silti.

Vauvan tarvikkeita on tullut lisää hommattua ja vielä pitäisi joitakin hommata. Niitä vaatteita ei ole yhtään tullut vieläkään itse ostettua.

• Blulla

Nyt mennään viikolla 30 3 eikä mitään erikoista ole tapahtunu viime kirjoituksen jälkeen. Olo ei ole kohentunu, mutta ei ihan hirveesti huonontunutkaan.

Jännityksen vallassa odottelen saanko alottaa kesäloman heti sairasloman perään. Meidän firmalla toukokuu on ensimmäinen lomakuukausi, mutta mulla olis ehkä mahdollisuus alottaa loma jo vajaan parin viikon päästä. Kesälomalta olis mukava jäädä sit suoraan äippälomalle joka alkaa 11.5 :)

• EkaKyydissä

Tuli mieleen, että oletteko te muut hankkineet mitään syntymättömän lapsen vakuutusta? Olen näin myöhäisheränneenä tajunnut, että sellainen olisi ollut järkevää ottaa, kun voi sitten vauva-aikanakin käyttää lasta yskityislääkärillä ja jos kovastikin on jotain sairauskierrettä, niin saisi kaikki kulut omavastuuosuuden jälkeen korvauksina. Harmi, että heräsin näin myöhään, koska todennäköisesti en vakuutusta enää saa... olisi pitänyt hakea viim. 3kk ennen laskettua aikaa. :(

• mamma36v

mie hain sen syntymättömän lapsen vakuutuksen lähitapiolalta, mutta harmittelen vain kun heillä ei ollut tarjota minkäänmoista säästövakuutusta siihen mukaan. esikoiselle haettiin aktialta (silloin se tais olla veritas tms) ja siihen sai säästö jutun mukaan. meinas se mullaki mennä tiukille sen vakuutuksen hakeminen kun oli vain kaks päivää aikaa ja sitten meinasivat vakuutuksessa että mie en saa sitä -> liian vanha (muka)... tytteli tiskin takana oli jättänyt matikan tunnit vähälle kun yritti tehä minusta yli 40 vuotiaan.... :D

niin ja hiljaiseloa on tullut näin suomi24 suhteen pidettyä, ollut tuota surua josta ei varmaan koskaan pääse kokonaan mutta vauvelin suhteen kaikki hyvin.
        äippäpakkauskin tuli ja tänään just päätin pestä ne valmiiksi kaappiin. vaunuthan ne tuli jo aikaa sitten hankittua, nyt on sitten turvakaukalokin hankittu. hoitopöytä olis tulosillaan. vain sänky puuttuu :D
        ja vaikka sitä kovasti muka väitti ja vakuutti että en hanki vaatteita kauhiasti niin minkäs teet kun tuolla joskus iskee silmään nuita ihania pieniä ettei voi vastustaa .. mutta vähälle on ostelut kuiten jäänyt.

niin ja viikkoja on siis kasassa 29 4 ja olo on sen mukainen... toisinaan joka paikkaan sattuu ja vauva painaa kylkiin ja napaan, mutta toisinaan se vain on ja nukkuu...

että kesää ja kärpäsiä odotellessa :D

• Blulla

Esikoiselle oli aikanaan tarkotus ottaa vakuutus, mutta saatiin väärää tietoa eikä saatu vakuutusta. Ja nyt en ole edes tullut ajatelleeksi ja liian myöhäistähän se nyt on.

Meillä on hankittuna vaunut ja pinnasänky (patja puuttuu), turvakaukalo on tulossa kunhan toveri ehtii sen tuoda :) Hoitopöytää en aio hommata, oli aivan turha esikoisenkin aikana. Vaipat ja vaatteet vaihdettiin pesukoneen päällä ja niin tulen tekemään tämänkin vauvelin kanssa :) Joku lipasto tosin pitäis hommata vauvan vaatteita ja muita tarvikkeita varten.
      Vaatteita on kertyny vasta äitiyspakkauksen verran ja yhden bodyn olen ostanu alennusmyynneistä. Niin ja eka tuttipullo on hommattu, siinä on suomileijona!! :D

• vain älyköille

sossuäideillä on taaas niin syvällisiä juttuja, hohhoijaa, ketä kiinnostaa montako bodia oot ostanu tai millasia tuttipulloja- köyhät jutut.

• Kesänodottaja

Mua kiinnostaa :)
        Mulla alkaa tänään äitiysloma!! Ihanaa. Nyt varmaan alan hankkia vikojakin vauvajuttuja, vaikka ei meilläkään paljon enää puutu. Ei myöskään hankita hoitopöytää, kun se ei tunnu niin tarpeelliselta.. Kylppärissä ajattelin vaipat vaihtaa.
        Eilen kävin joogan synnytysvalmennuksessa, ja sieltä sai mielestäni hyvin tietoa synnytyksen varalle. Vaikka siellä tietenkin puolletaan luonnollisempaa synnytystä, mutta on se tavallaan itsellekin tietyissä määrin ihanteena. Vaikka itse aikonkin mennä tilanteen ja fiilisten mukaan enemmän :)

• EkaKyydissä

No kovastihan sua tuntuu kiinnostavan, kun jaksat täällä roikkua!!! :D

• Neljäs tulossa

Sua näyttäis kiinnostavan? ;D

Täällä 29 6 nyt viikkoja. Torstaina oli lääkärineuvola, joka kyllä tuntui aika turhalle, enempikin kuulema "jutteluaika". Vähän ehkä odotin että olisi vauvasta jonkinlaista kokoarviota saanut, mutta sitä ei kuulema mahdollisesti edes tehdä. Samoin huoletti vauvan perätila, mutta lääkärin mukaan saa olla 36 viikolle asti kummin päin vaan.. Kyllähän minä tämän tiesinkin, mutta oletin että sitä vähän aiemmin jo alettaisiin seurailemaan.. Mutta istukoon nyt siellä sitten :D

Hormonit hyrrää pahimman kerran, millon itkettää ja millon naurattaa yms. Vakuutus oli mielessä ottaa, mutta tosiaan, alkaahan tuo hitusen myöhäistä olla.. Vaan nyt kesää odotellessa :)

• Blulla

Täällä mennään nyt viikolla 31 4. Saikulla mennään äippälomaan asti. Vauvan kasvu on edelleen erittäin kiihtynyt vaikka olen saanut verensokereita paremmiksi. Tän kuun lopulla on vielä aika ultraan ja mahdollisesti lapsivesipunktioon, tarkistetaan keuhkojen tilanne. Vähän on sellainen pelko ettei raskaus kestä tuonne kesäkuulle asti, voipi olla että vauva otetaan jo toukokuussa pois sektiolla. Alatiesynnytys ei tule kuuloonkaan mun silmänpohja muutosten takia...

• Shu86

Ohi on, työt siis joksikin aikaa ja jaksoin sinnitellä loppuun asti :) Eilen oli siis viimeinen työpäivä ja tämäpäivä vp ja huomenna ensimmäinen virallinen mammalomapäivä :) Olo on helpottunut ja onnellinen, myös haikea ja väsynyt. Moni työkaveri ehtii jäädä eläkkeelle sillä aikaa kun olen poissa.

Tänään oli neuvola ja kaikki oli ok, vauva oli ilmeisesti nukkumassa nesin kun sydänäänet oli rauhallisemmat ja sitten alkoi mahdoton ryske ja liikkuminen :D Painoa arvioitiin olevan nyt n.2300g. Parin viikon päästä varmaan lähdetään synnytysvalmennukseen, rv nyt 34 3.

Ihanaa kun nyt saa ajan kanssa alkaa laittamaan pinnasänkyä ja ruveta pesemään vauvan vaatteita

• Neljäs tulossa

Oi, vauvakutsut kuulostaa kivalle :) Itsekin kovasti haluaisin järjestää, mutta niin vähän tuttuja asuu täällä, ettei varmaan olisikaan niin kivat kutsut itsekseen istua :D

Täällä on nyt tiistaista asti joka ilta supistellut, välillä tosi kovaakin ja säännöllisesti :( Mutta unille on pystynyt alkamaan ja siinä ovatkin sitten rauhottuneet. Nyt siis 31 5 viikkoja. Maanantain neuvolaa odotellessa, josko jo jotain kantaa ottaisi vauvan perätilassa olemiseen..

Hemmottelua olisi tämäkin mamma vailla ja jalkahoitoon olisi ainakin ehdottomasti päästävä! Jalat kun jääneet nyt vähän vähemmälle, itse ei yletä hoitamaan ja mies reissuhommissa eikä ehdi :D

Mutta niin se kesäkuu vaan lähestyy, innolla jo odotellaan! :)

• EkaKyydissä

Mitäs odottajat? Joko alkaa synnytys jännittää? Itse huomaan yhä useammin ajattelevani tulevaa koitosta. Edessä on jotain suurta ja tuntematonta. Mitään paniikkia en lietso, mutta onhan se luonnollista, että jollain tavalla pelottaakin etenkin, kun on vain kuullut, että tulee sattumaan ja paljon, muttei tosiaan pysty yhtään tietämään, mitä on edessä. Olen yrittänyt kääntää tämän jännityksen sellaiseksi itsepsyykkaukseksi, että muistaisin sitten h-hetken koittaessakin keskittyä oikeaan asennoitumiseen ja rentoutumiseen ja muistaa, että kivulla on tällä kertaa positiivinen tarkoitus.
      Vointi on ollut edelleen hyvä, vaikka hiihtolenkit on nyt vaihtuneet yhä kevyempiin kävelylenkkeihin. Ja kuntosalitreeni on jäänyt lähes olemattomiin. Mut olo on hyvä ja vauva on kasvanut hyvin ja se on pääasia. Ei ole muuten painoa nyt 33 viikolle mennessä tullut kuin n.9kg eli painonnousu on mun kohdalla hidastunut puolenvälin jälkeen. Siihen saakka paino lisääntyi siihen tahtiin, että pelkäsin ottavani vähintään sen 20kg tän raskauden aikana!
      Alkaa olla muutenkin asiat järjestyksessä. Tavarat on hankittu, vauvanhuone on valmis ja vaunut on pesty. Töitä olis ens viikko enää ja sitten sille pitkälle lomalle. :) Tekemistä onneksi riittää vielä sinnekin, koska paljon on vielä pestävää vauvan vaatteissa ynnä muuta pientä.
      Mäkin pidän pienimuotoiset vauvakutsut... mukavaa kutsua parhaita ystäviä kylään ja rupatella vielä ihan rauhassa, kun sitten vauva-arjen koittaessa tällaisten järjestäminen onkin harvinaisempaa herkkua.

• mamma36v

ja niin ne viikot vierii.... alkaa olemaan loppu suora käsillä kun viikkoja tullee nytten 32 3. muuan päivä on menny hiukkasen kipuloiden; kovasti meinaa supistella, tiiä sitten tulleeko tässä aikasempi lähtö mutta senpä näkkee sitten. esikoisen kanssa mentiin pari viikkoa yli eikä silloin ollu mittään kipuja....

mutta mutta; alkaa olemaan kaikki hankinnat tehty ja vauveliinille vaatteet ojennuksessa kaapissa. tuossa viimoset sain pestyä ja laitettua niin tulihan se esikoinenkin hieman niitä hipeltämään eli ei se niin teini ollutkaan etteikö välittäis :D ja kertoipa tuo että muutama sen kaveri kuulemma oottaa tätä vauvaa ja ovat aikoneet tulla apuhoitajiksi....

perjantaina olis sitten neuvola päivä ja perhevalmennuskin alkaa ens viikolla. ukkokulta se tuota perhevalmennusta mietti ja kyseli että opetetaanko siellä sitä hengittämistä ja puuskuttamista :D jos ois pokka pysyny niin tiettyhän oisin sanonu että juu opetetaan; vaan oli toinen niin tuskastuneen näkönen että ei voinut olla hieman nauramatta...

mutta näin se homma etenee ja vappujan se tässä on. niin että serpentiinit ja ilmapallot kattoon ja simaa ja munkkia mussuttelemaan :D

• Blulla

Täällä olis nyt viikkoja 33 3. Ja ei mee mulla lopuraskaus ihan putkeen, turvotus on jotain ihan jäätävää. Tiistaina oli aika TAYS:n äitiyspolilla ja osastolle olisin joutunu jos olis verenpaine ollu yhtään koholla, onneks oli normaali. Perjantaina onkin sit uus aika TAYS:n, osastolla pitää ilmottautua tällä kertaa. Pääsen/joudun kaiken maailman tutkimuksiin, en ees pysyny mukana että mitä kaikkee ne siellä sit tutkii. Jos löytyy yhtään mitään epäilyttävää tai huolestuttavaa, niin meikäläinen jää sinne osastolle tarkkailtavaks. Mieliala on siis vähän alakuloinen, mutta en ihan hirveän huolissani loppujen lopuks ole. Esikoisen aikana mulla oli raskausmyrkytys ja silloinkin meni kaikki ihan hyvin.

• Blulla

Nyt viikkoja olis 34 1 ja toistaseks olen selviytyny joutumatta osastolle. Tänään kävin taas osastolla tutkimuksissa, oli käyrä ja lapsivesipunktio. Mitään hälyttävää ei ilmeisesti löytyny kun kotiutettiin ja käskettiin tulla perjantaina äitiyspolille. Silloin selvinnee taas lisää.

Mitäs teille muille kuuluu? :)

• evvvkk

Yksinkö kirjoittelet - evvk.

• Kesänodottaja

Blulla: mulla on kans turvotus lähtenyt nousemaan :/ ei vielä lääkäri eilen ollut kovin huolissaan, mutta kun ensikerralla menen ultraan (katsotaan vauvan asentoa), niin samalla sanoi että pyytää ottamaan kantaa turvotukseen. Painoa on nimittäin tullut 4kg/2vk, mikä ei tietenkään ole ihan normaalia. Meinas kyllä itku päästä, kun kävin puntarilla siellä :D onneks turvotus katoaa sitten synnytyksen jälkeen....
        Mulla viikkoja 35 6, lääkäri arvioi, että pikkuinen painais nyt vähän alle kolme kiloa :) alkaa jo vähän jännittää! Kun nyt vaan ei verenpaineet nousis ja turvotus pysyis aisoissa.

• EkaKyydissä

Pakkohan sun reppanan kirjoituksia on jonkun kommentoida viimein, joten... Juu mä ainakin myönnän olevani vähän yksinäinen tän odotuksen kanssa ja kyllä, haen täältä vertaistukea. Useimmat kaverit on lapsensa jo tehneet, joten lähipiiristä ei löydy samassa elämäntilanteessa olevia. Onko siinä jotain väärää? Eikös nämä palstat sitä varten ole? Pistää miettimään, mikä on sinun tilanteesi, kun täällä yrität meitä provoisoida asiattomilla kommenteillasi keskellä yötä?!! Taidat itse olla vielä aika paljon yksinäisempi ja onnettomampi sen lisäksi?! Olispa mielenkiintoista tietää, mikä trauma sinun taustaltasi löytyy, kun näin vetoaa tämä odotus-palsta...

Toivottavasti katkeruus helpottaa ja löydät taas elämänilosi joku päivä!

• Blulla

Tänään se sit tapahtu. Jouduin äitiyspolin rutiinikäynniltä suoraan osastolle. Verenpaine koholla, proteiinia virtsassa ja sikiön syke koholla, mikä tosin taisi johtua siitä että pikkuinen ei vain pysynyt hetkeäkään paikallaan käyrällä ollessani.

Nyt ei kai sit auta kuin asennoitua siten, että tää on meidän molempien parhaaks...

• Kesänodottaja

Voi harmi blulla :( tsemppiä sairaala aikaan! Ja tosiaan vauvan parhaaksihan se on. Toivottavasti kaikki menee hyvin, ja vauva saa olla tarpeeksi pitkään mahassa.

• mamma36v

34 4 menossa ja turvotukset on niin kamalat että ihan jalkoihin sattuu :( onneksi kuiten muut testit näyttää hyvää että ei tarvi pelätä raskausmyrkytystä.
      muuan päivä sitten oli tuo neuvolassa käynti ja todettiin että syöksyasennossa on pikkunen jo ja tässä pitäs nyt kolmisen viikkoa yrittää pysyä yhtenäisenä että ois ne 37 viikkoa täynnä. onneksi sain ukon siskon avuksi tänne kevätsiivousten ja pihahommien kanssa.

ja tässähän sitä päivä kerrallaan mennään ja kuulostellaan tulleeko tästä touko vaiko kesä vauva :D

niin ja hoppusena kun tässä ollaan niin tuli sitten jo kastepappikin varattua :D haluttiin sellanen pappi joka on sen verran suosittu että oli parempi varata ajoissa että ei sitten harmita.

mutta kesän lämpöjä vain kaikille!

• Blulla

Täällä viikkoja 35 4 ja osastolla majaillaan edelleen. Valkuaista löytyy aina vain ja verenpaine kohos jo sellaisiin lukemiin, että lääkäri katsoi parhaaksi aloittaa lääkityksen. Lapsivesipunktiokin on tehty jo kahdesti ja toisen tulokset tuleekin sit kai huomenna, toivottavasti olis hyviä uutisia.

Turvotuksesta tiedän suurinpiirtein jo kaiken, mulla kun se tuppaa menemään niin pahaks ettei jalat tahdo taipua mihinkään suuntaan. Eikä siihen ole mitään apua, kaikkee mahdollista sallittua on jo kokeiltu...

• Esterholm

täällä nyt 36 2 ja oon iiiihan kypsä...
      eilen viel sit sekä itteni että neuvolan tätin ihmeeksi on kaveri pyörähtänyt perätilaan ja menenkin maanantaina sitten äitipolille tarjonnan tarkistukseen ja kääntöyritykseen jso tarjonta edelleen väärä..samalla sitten sokeriseuranta yms. siihe liittyvä, kun oisin muuten sitten menny torstaina vaan sokeriseurantaan ja kokoarvioon..Mut tää teki pienin suunnitelmien muutoksen...
      tuli sit tänää pinniski kasattua, kun ei sitä nyt sit tiedä jos joutuukin sektioon sitten viel tässä..Varsinkin kun on oletettavaa että tää muussa tapauksessa menis käynnistykseen ja ainanakan täälläpäin ei perätilassa haluta käynnistellä.. :/
      Mut turvotusta on ja alaselkä, takalisto ja jalkasäryt on aika mahtavat..
      Väsymyksestä puhumattakaan...
      Mut jospa ne tästä viellä helpottas..

• Blulla

Hyviä uutisia punktiosta, keuhkot on melkein kypsät :) Nyt ei sit kai tarvitse enää ihan hirveen kauaa odotella sektioon pääsyä, se selvinnee ens viikolla kun lääkäri katsoo tilanteen. Voipi toki olla että otetaan vielä yksi punktio varmuuden vuoksi.
      Toivottavasti eivät hirveesti pitkitä, kun oma olo ei ihan hirveen hyvä ole enää. Valkuaisarvotkin vaan nousee :/

• shu86

Heippa kaikille! Täällä viikkoja nyt 37 6 ja torstaina kävin ultrassa. Lääkäri oli hieman huolissaan kun vauva niin pienikokoinen (tällä hetkellä n.2600g), että toimiiko istukka kunnolla ja puheli jopa että voisi ehkä käynnistellä aikaisemmin mikäli tilanne sitä vaatii. Määräsivielä kuitenkin tarkistukseen 27.5 jolloin viikkoja olisi tasan 39. Tuli lääkäri kuitenkin siihen tulokseen, että normaalikäyrän alarajalla mennään. Itse en niin kauhean huolissani ole, olenhan itsekkin ollut pienikokoinen syntyessäni (n.2800-2900g). Lääkäri mietti myös sitä että voihan istukka olla tavallaan jo nyt "niin vanha" ettei se enää kunnolla tehtäväänsä tee. Mutta liikelaskentaa on nyt tehtävä ja hyvin kyllä liikkeet tuntuu ja sydänkäyräkin oli hyvä. Sukupuolsesta ei vieläkään täyttä varmuutta ole, kun niin mutkalla vauva mahassa on.

Vauvakutsut oli eilen ja oli aivan mahtava päivä pienellä ystäväporukalla. Mulle olisi niin riittäny ystävien läsnäolo ja hyvä seura, mutta sainkin lisäkis ihania lahjoja! Tuli tuttipulloa, vauvanvaatteita, sinkkivoidetta, hoitoöljyä, suklaata ensipupu suomileijonalogolla, pulloharja, kumiankkoja ja vaippakakku

• egrklj

Meillä pestiin erikseen muutaman kuukauden lähinnä sen takia, että monet vauvan vaatteista pestiin 60 asteessa ja omat vaatteet pesen 40 asteessa. Allergiaystävällistä pesuainettahan voi käyttää omien vaatteidenkin pesuun, joten sinällään ei ole väliä peseekö erillään vai yhdessä. Vastustuskyvyn kannalta sillä tuskin on juuri mitään merkitystä, tärkeämpää on pitää vauvaa aluksi omaa ihoa vasten ja myöhemmin antaa hänen tutkia paikkoja ja pistää asioita suuhunsa.

Silityksessä en näe mitään järkeä, vaatteita menee kuitenkin kiertoon sellaista vauhtia jos lapsi vähänkään pulauttelee, että koko ajan saisi olla silittämässä. Ja minä ainakin käytin lapsella enimmäkseen trikoota olevia vaatteita, joten ei siinä mitään ryppyjä ihoa vasten ollut. Eikä vaaterypyt vauvan ihoa mitenkään hankaa tai häiritse.

• shu86

Itse pesen myös omat vaatteeni 40 asteessa ja noissa tosiaan on tuo 60 noissa vauvan vaatteissa. Ja myös tuossa olen samoilla linjoilla, että antaa lapsen tutkia ja maistella. Miehen kanssa ollaan aiheesta puhuttu, että ei ole ihme jos nykyään on enemmän sairauksia ja allergioita lapsilla kun pitä olla "liian siistiä" ja vahditaan koko ajan mitä lapsi tekee ja suuhunsa työntää. En tarkoita sitä, että olisin huoleton ihminen vaan sitä, että en ole liian bakteerikammoinen.

• Blulla

Kesäkuu vauvasta tulikin toukokuun vauva :) Neiti syntyi sektiolla eilen 24.5 klo 10.31, pituutta oli 52cm ja painoa 4235g :) Iso tyttö siis vaikka viikkoja oli vasta 36 4 :D

• shu86

Onnea Bulla ihan mahottomasti

• Iltatähti-13

Onnea sinulle ja perheellesi Blulla ihan tuhannesti :)!

• Kesänodottaja

Onnea blulla! Mahtava juttu :) iso tyttö kyllä, ja vanhemmat varmasti onnellisia!

Mulla 39. viikko meneillään, ja hiljalleen oon alkanut kovastikin odottaa synnytystä. Pahemmin ei merkkejä oo viellä ollut, öisin kyllä on muutama kivulias supistus tullut, mutta on jäänyt sitten muutamaan kuitenkin. Vauva on aika alhaalla, ja kaikki valmiina, joten sais munpuolesta kyllä saapua pikkuinen :) onneksi ei oo hermot ainakaan vielä mennyt, ja tuntuu että kyllä tässä vielä jonkin aikaa odottelee jos on tarvis.

• Neljäs tulossa

Onnea Blullan koko perheelle täältäkin :) Hyvän kokoinen tyttö tullut :)

Täällä tänään 36 0. Vauva edelleen perätilassa ja polille aikaa odotellaan. Vauvan vaatteet pesin ja laitoin jo hoitopöydän laatikoihin valmiiksi, hieman haikea olo tuli, kun ei sitä käyttäjää vielä ole. Vaatteiden silittämisestä en ole koskaan oikein innostunut, täällä pyykätään päivässä useampikin koneellinen, niin ei siinä enää vaan viitsi alkaa niitä silittämään. Olen myös pessyt aina vauvan vaatteet muiden mukana, joskus sitten pesen erikseen ne 60 asteessa pestävät. Täällä myös lisänä sitten vaippapyykit :)

Vaan aletaan kaikki olla jo loppusuoralla, kohtahan sitä ollaan jo kesäkuun puolella :) Vielä vähän aikaa kärvistellä näiden kamalien turvotusten ja kipeiden öiden kanssa :)

• EkaKyydissä

Onnea tytöstä! Onpas tosiaan viikkoihin nähden tosi kookas tyyppi! :) Mulla RV36 1. Harjoitussuppareita on jonkin verran ollut ja sellaista pistävää kipua virtsarakossa eli taitaa pikkuinen olla laskeutumassa. Jos pitää veikata, niin luulen, että tulee mieluumminkin vähän ennenaikaisesti kuin myöhässä. Mä olen välttynyt turvotuksilta, mutta selkäkipuja on ollut ja yöt jo aika levottomia, kun hyvää asentoa ei tunnu löytyvän. Etenkin yläselkä reistaa.. outoa. Kai se pitää tällä viikolla jo pakata sairaalakassi valmiiksi.

• shu86

Heips taas! Tänään tasan 39vk täynnä ja kävin ultrassa. Painoarvio oli n.2700 (2750g) ja vauveli jakseli oikein hyvin. Kasvua kuitenkin seurataan ja 6.6 taas ultraan. Ja vihdoin ja viimein saatiin varmuus sukupuolestakin, tyttöähän lupailtiin ja nyt se sitten näkyikin :). Lääkärin kanssa vähän siinä juteltiin siihen malliin, että jos ei ala syntyä niin ei luultavammin päästetä edes vkle 42 asti vaan että käynnisteltäisiin jo aiemmin. Kassia en ole pakannut vieläkään. Yöt tuntuu tosi pitkiltä ja katkonaisilta hyvää asentoa etsiessä ja vessareissujen takia. Pieniä supistuksia on ollut mutta ei mitenkään pahoja. Ja nämä helteet! Olo on tukala muutenkin niin se vaan korostuu ilmojen myötä. Ilmeisesti maha jonkun verran laskeutunut kun sellaista painon tunnetta on ja nivuskipuja jonkun verran.

Nyt kaikki mammat tsempataan ja nautitaan (mikäli vähänki mahdollista) näistä viimeisistä viikoista :)

• kesänodottaja

hei tyyppi, se vauva oli iso, ei täällä äidin painosta puhuttu! :) Ja sit kans luulen, että se vauva kehtaa liikkua lihavankin äidin kanssa kyllä, lapset kun ei oo samalla tavalla häiriintyneitä kuin sinä.

Vaikka kyllä tässä aika tonnikeijun olo alkaa kieltämättä olemaan!

shu86: kiva, että saitte varmistusta sukupuoleen! Mä oisin kans toivonut sitä, kun käytiin ultrassa asennon takia, mutta ei sinne haaroväliin näkynyt yhtään, vaikka kätilöltä kyselinkin asiasta. Oon kans ymmärtänyt, että jos on epäilyksiä istukan toiminnasta, niin herkästi sitten lasketun jälkeen pian jo käynnistetään. Vaikka teidän vauvahan voi olla ihan muuten vain pieni, ja toivottavasti näin onkin :)

Mulla viikonloppuna tuntui jotain supistuksiakin öisin, mutta nyt on taas ollut ihan kivutonta. Verenpaineet oli neuvolassa nousseet 90:neen :/ Jännittää vähän, että eikai ne enää ylemmäs nouse. Äitiyspoliklinikalta kuitenkin soitettiin tänään, että ei ole arvot mitenkään hälyttäviä kuitenkaan, eli seuraillaan vaan nyt. Toivon tosin sitä, että verenpaineiden nousu ennustais synnytystä :)) Joillain se kuulemma ennustaa.

• 3+20

Tuosta "tyypistä" jätetty taas asiaton viesti-ilmoitus...toiv. poistavat pian, kuten tossa muutama päivä sitten poistivat sen tosi älykkään viestin. Joten jos ja kun tää onnellinen ihminen jatkaa noita naurettavan lapsellisia kirjoittelujaan niin ilmottakaa aina vaan asiattomaksi, on ihan helppo homma. Ja näyttää jopa toimivan.

• Kesänodottaja

Meidän vauva syntyi la-su yönä! Vauva on pienikokoinen, mutta muuten terve tytteli :)
        Synnytys oli aika hurja, mutta kunnialla onneksi selvittiin ja saatiin ihana lapsi maailmaan

• shu86

Onnea Onnea Kesänodottajalle pikku prinsessasta!
      Itsellä tänään täynnä 40vk ja ainaki vielä tässä vaiheessa tuntuu siltä, et napero haluu pysyy sisuksissa. Tietty hieman harmittaa ku jo oottaa niin kovasti, mut ei kukaa oo sisälle jääny, joten kaipa hän tulee kuhan siltä tuntuu :)

• Neljäs tulossa

Onnea Kesänodottajalle ja hänen perheelleen vauvasta :)

Tänään täynnä 37 2. Eilen kävin äippäpolilla perätilan takia.. Sunnuntaista supistellut ja olihan siellä kohdunkaula sentillä jo lyhentynyt ja kohdunsuu pehmeä ja hieman auki :) Ultrasi ja kokoarvioksi tuli n.3 kloa. Sitten vähän niinkuin yllättäen alkoikin kääntämään vauvaa, en ehtinyt siinä edes tajuta mitä tapahtuu :D 10 min ja meidän jääräpää olikin jo oikein päin masussa :) Kontrolliajan antoi päivän lasketun ajan jälkeen, en tosin usko että sinne asti mennään kun kaikki tähänkin asti syntyneet ennemmin :) Neuvolassa onneksi on ultra myös, joten pääsee siellä varmistelemaan onko pysynyt oikein päin. Olo on kyllä huojentunut, ja olin vielä itse muka päättänyt etten kääntöyritystä anna edes riskien takia tehdä :D Vaan nyt voi sitten rauhassa odotella synnytystä käynnistyväksi, jospa pikkuinen malttaisi pysyä oikein päin

• Susiekuu

Täällä yksi palstaa seurannut jolla oli la 2.6. Vauva syntyi 1.6. :) Edellinen synnytys vajaa neljä vuotta sitten kesti n 20 tuntia, tämä ensimmäisistä tuntemuksista kotona 7 tuntia, sairaalassa ehdittiin olla tästä vain reilut kaksi tuntia kun poika tuli maailmaan. Vaikka oli nopea ja rajumpi kokemus, olo ja toipuminen mitä mainion. Tänään kotiin, poika 4080g ja 52,5cm pitkä.

• shu86

Onnea Susiekuulle! Aikasta vauhdikkaasti poitsu syntyny :) Pääasia kuitenki et molemmat voitte hyvin :)

• EkaKyydissä

Onnea Kesänodottaja! Alkaa h-hetki tosiaan olla lähellä, kun näitä uutisia kuulee! Toivottavasti kaikki malttaa käydä täällä ilmoittamassa itsestään vielä! Alkaa olla jo tukala olo ja todellakin odottaa jo itsekin synnytyksen käynnistymistä. Tuli vielä nämä helteet sopivasti tähän loppuraskauteen! Viime aikoina on ollut tosi kivuliaita liitoskipuja, kun pieni on laskeutunut. Toivottavasti sekin on merkki siitä, että synnytys on jo lähellä! ;)

• tähtiin syntynyt

Uskotelkoot ken haluaa, kyllä sen kaikenlaisesta valittamisesta huomaa.

• shu86

Taitaa redhead itse olla hieman eksyksissä elämässään. Ehkei hän itse ole elämässä saavuttanut mitään niin ihanaa kuin me mammat. Tuntee ilmeisesti itse katkeruutta odottavia kohtaan, kenties omien valintojensa takia. Surullista luettavaa tuollainen kun purkaa pahaa oloaan täällä. Ehkä kannattaisi noita syvimpiä paineita käydä purkamassa jossain ihan ammattilaisella, me tuskin osataan häntä auttaa. Ehkä hänen huono itsetuntonsa vähän kohenisi jos hänenkin elämäänsä tulisi jotai sisältöä. Nythän näyttää ettei hänellä sellaista ole.

• Neljäs tulossa

Hei mammat! Pitää ihan kysellä, että onko kellään muulla ilmennyt unettomuutta näin loppua kohden? Illalla ei väsytä, yöllä ei väsytä ja aamutkin alkaa jo neljän maissa kun ei enää unta saa. Päivät on kyllä ihan virkeitä, mutta missäs se unentarve oikein nykyään on? :D Jännittää meneekö tässä kroppa ihan piippuun kun unta tulee 3-4 tuntia vuorokauteen..

• Iltatähti-13

Täällä myös neljästä asti kukuttu...ihanaa kuulla etten ole yksin :). Onnea kaikille jo lisääntyneille

• shakla37

Tuskin hänellä on huonosti asiat, teistä se puhui, Esitätte täällä tottakai " tykätään vahinko vauvoista" Hän sanoi teistä oman mielipiteen, yhdyn tuohon joka puhui että kuulostatte niin teineiltä ja pissiksiltä, asun itse ulkomailla ja satun ottamaan odottamaan aurinko, että pääsen rannalle ystävien kanssa, jokainen saa sanoa oman mielipiteen, ja te otatte heti herneen nenään ja alatte puolustella, juuri tuollaiset mammat omat kauheimpia. Ne on juuri niitä jotka huutaa ja raivoaa heti jos asiat ei mene heidän tarpeiden mukaan.

• shu86

On unettomuutta ollut täälläkin jonkun verran, tosin oon pistänyt sen aika pitkälti tän valoisuuden piikkiin.

Mua hieman ihmetyttää tuo puhe vahinko vauvoista. Jotkut ei ehkä ajattele asiaa niin, että toiset näkee ison työn saadakseen edes lapsia, jos niitä tosiaan elämäänsä haluaa. Sillä syyllä hieman kyseenalaistan tuon v'äitteen että pitäisi olevinaan esittää tykkäävänsä lapsista. Toki mekin sanomme oman mielipiteemme ihmisistä, jotka tulevat arvostelemaan meitä ja meidän ajatuksiamme. Mutta kertokaa TE toki "VIISAAMPANA" millaisia meidän sitten pitäisi olla, jos meidän ajatukset ja mielipiteet ei hivele teidän ajatuksia tällaisina?!?

• Readhead7

Taas huomattiin että sinulla Shu86 meni herne nenään.
      Miksi turhamaiset eukot tekee ( vahinkolapsia)?. Jos haaveillaan turhamaisista asioista, Ei tulevat selväjärkiset äidit laita itseään edelle, vaan tulevan lapsen.
      Miksi sitten valitetaan että kun " mies ei tee mitään" miksi masennutte ja miksi edes teette lapsia, uskon että teillä on ongelmia edessä ja paljon.

Minun mielipide ei tästä tule muuttumaan ja uskon sen että teillä räjähtää parisuhteet käsiin kun ei " vauvoja voi palauttaa".
      Uskon että te voitte todella huonosti elämässä.
      pintakiilto-kuvaa voi aina antaa,mutta se hehkutus paljastaa kyllä sen todellisen olon mihin ette ole elämässä tyytyväisiä, ehkä materiaaliin olette.

Esim kuka tekee "vahinko lapsen 2 v seurustelun aikana?"
      Korvaatteko te parisuhdetta vauvoilla, kun joudutte tyytymään siihen epä-tyydyttäviin suhteisiin, mies on teille kone vaan.

• shu86

Ehei noin vähästä kuule mene herne nenään :D Itse tiedän parhaiten miksi lapsia elämääni haluan. Mietin vain, kun yleistät miedän kaikkien olevan juuri tuollaisia sinun kuvailemiasi ihmisiä. Ja niinkuin sanoin, voit toki kertoa millaisia meidän sitten tulisi olla, itse kuullostat niin täydelliseltä että varmaan voit jakaa nämä täydellisyyden salat miedänkin kanssa. Vai olisiko parempi, jos et notkuisi edes täällä kun olemme kerta niin huonoja ihmisiä ja epäonnistuneita, miksipä kannattaisi tämmöisiin luusereihinsa energiaansa tuhlata.

• EkaKyydissä

mulla on ollut kans tota outoa unettomuutta. Tosiaan saattaa jo aamuyöstä herätä ihan virkeenä, vaik olis tosi myöhään mennyt nukkumaan. Kai se elimistö alkaa jo totuttautumaan tulevaan yövalvoskeluun! ;)

• shu86

on kyllä tosiaanki nii et sattaa valvoo puolille öin ja vaikka heräis öisinki useamman kerran niin jo 5-6 aikaan tuntuu et ei nukuta, mut ite oon vielä saanu vähä unen päästä kii ja hyvällä tuurilla nukkunu 8 jopa 9 asti. tuossa ystävän kanssa oli puhe juuri tuosta et hyvä ku niitä heräämisiä tulee et valmistautuu sit vauvan tuloon ja valvomiseen :)

• ilona.86

heii kaikki :) (jotka tälle palstalle oikeasti kuuluvat..) ! Pitkään aikaan en ole kirjoitellut, välillä olen muiden kuulumisia käynyt lueskelemassa. Onnea kaikille jo kesävauvansa saaneille :) !!

Minulla siis 2 viikkoa laskettuun aikaan jäljellä, tai tänään 37 6, kohtahan tuo vuorokausi jo vaihtuu ;) . Kaikki on mennyt tosi hyvin ja tuntuu että loppua kohden ajantaju on jo hävinnyt ihan kokonaan. Liekö syynä nuo kaksi aikaisempaa lasta, jotka hyvin työllistävät. Unettomuudesta sen verran, että itselläni myös n. viikon verran ollut repaleisia öitä ihan vain siitä syystä, että eeei väsytä ei. Herään yleensä n. klo 3 vessaan, joskus saan sen jälkeen heti unta, välillä menee pyörimiseksi. Mutta viimeistään viiden aikoihin herään pirteänä ja tulee mietittyä, josko sitä nousisi jo päivän touhuihin. En ole sitä kuitenkaan tehnyt :D . Mutta muistan kyllä edellisistä raskauksistakin loppuajasta ihan saman, kroppa ilmeisesti nimenomaan valmistautuu tulevaan :) .

Siitä en osaa sanoa, onko "lähtö" jo lähellä, toisaalta tuntuu että on ja toisaalta taas ei. Edelliset ovat molemmat menneet yli lasketun, siksi en osaa kuvitella nytkään olevan mikään hoppu. Mutta supistellut on enemmän ja vähemmän päivittäin jne. Saa nähdä kuinka tällä kertaa käy :) !

Vointeja kaikille loppumetreihin :) !

• Neljäs tulossa

Lohduttavaa kuulla etten ole ainut aamuvirkku :) Tänäänkin 4.30 heräsin, tosin kunnon mojovaan supistukseen, vaan eipä se uni sitten enää tullutkaan.. Jospa sitten vähän tulis lisää supistuksia? ;) Kyllähän täällä jo odotellaan kun koko viikon supistellut enempi ja vähempi.. Mieskin reissuhommista loppuviikon kotona, niin pääsisi nyt mukaankin. Ellei tulokas venytä jollekin muulle viikonlopulle ;D

..Ihmettelen muuten tuota yllä olevaa avautumista, että valitetaan parisuhteista ja tehdään (?!) vahinkovauvoja korjaamaan suhdetta. Ei kai täällä kukaan ole kummemmin sellaisia valitellut, enkä itse kyllä tosielämässäkään tunne tällaisia äitejä juurikaan (tietty näitäkin juttuja korviin kantautuu). Mutta ei kai nyt juuri yhden keskustelupalstan kaikki mammat voi kuulua juuri tähän porukkaan :D

• shu86

samaa olen miettinyt itsekkin kuin neljäs tulossa, että en ainakaan muista lukeneeni kenenkään valittavan noista asioista. ainut mistä on valitettu on raskauden tuomat vaivat mikä ainaki mun mielestä on ihan normaali aihe ja vaihtaa ajatuksia.

itsellä tänään 40 4 ja koko eilisen päivän ja yön on supistellut, johtuen kylläkin siitä että eilisellä ultra käynnillä päätettiin käynnistä synnytys sellaisen katetrin avulla jonka toisessa päässä on pallo johon laitetaan vettä ja joka asennettiin kohdunsuulle. kohdunsuuta jälellä oli 1-1,5cm ja sormelle auki. tässä näillä näppäimilä lähdetään isännän kanssa synnytysvuodeosastolle niin katsotaan miten tuo on tehonnut ja jospa neiti vielä tälle illalle syntyisi :)

tsemppiä muillekkin tähän loppusuoralle!

• Readhead7

Hyvin nuo tulevat karjuvat mammat osaavat taidokkaasti valehdella itselleen asioita ja muille, miten pystyy olla halveksittu mamma samaan aikaan, joka koittaa kasvattaa lasta, pitäisi olla samalla elämän " jännää ja elää siinä hetkessä" Miten tuollaiset tulevat yh-mammat pystyy sanomaan ( pelkään että kadun päätöstä pitää lapsen). ( olen välillä tullut ajatuksiin että en toivonutkaan lasta ihan vielä tai mitä kun sitä ei voi palauttaa)?. mmm kuulostaa niin vahinko lapsilta! Jos lasta olisi suuniteltu vakaassa parisuhteessa, missä " ei soudeta eikä huovata" Niin tuskin tulee edes ajautuksia päähän, että ( voi kun olisikin vielä pari kesää ilman lasta). Niin te olette juuri näitä mammoja, surette ulkonäöänne jos miehet ei katso enään, mitäs jos se vauva olisikin terve vaan, mutta ei se ei teitä kiinnosta, ja tuollaisia pidän sairaana. Miehet jotka ei edes tienneet raskaudestanne, vaan piditte ja päätitte yksin asiat, aika sairasta, jos parisuhde ei ole kunnossa,niin kyllä se vauva tulee vielä sitä enenmmän hajottaa.

• Readhead7

Mutta jos mies ei edes halua tulla mukaan, koskaan odottavan mamman mukaan, kuuntelemaan neuvoloihin miten vauva mahassa voi...niin kyllä se kertoo että se mies ei halua lapsia...... mutta jos " harrastukset ja koneella pelaaminen on tärkeämpää" niin ei miestä kiinnosta rääkyvä lapsi siihen...koska mies ei ole alkuun tiennyt raskaudesta, tai miestä kiinnostaa " uhkapeli ja rahapelit" niin että naisen talous kärsii ja sitten piilotellaan laskuja...Jos kummallakin on mennyt luottotiedot ja eletään miehen palkalla, aika huonosti tulee asiat olemaan, sitten itketään niiden tekoripsien perään ja kun ei ole rahaa ostaa, näin tapahtuu vahinko lapset, kun ei elämässä ole muuta jännittävää enään, niin keksitää tehdä lapsi siihen, toisen mies se joutuu painamaan "yötöitä" että kiukutteleva tuleva morsian haluaa kaikkea ja kuun taivaalta, niin vedetään mies loppuun ja sitten kiukutellaan kun mies ei jaksa kiinnostua seksistä, kun mies on vaan pankki jolla hankitaan se " pelkän naisen haave elämä" Säälin näitä miehiä.

• Readhead7

Niin ja vielä, että jotkut mammat ne osaa valehdella " voi olen onnellinen pienistä asioista! Totuus löytyy kumminkin aina...itketään muille, kun mies on väärä, ja miksi se kesken seksin lopahti erektio...käydään psykiatreilla kysymässä " mun päässä on pakko olla vikaa" no on siellä, koska sairaat ihmiset hakevat apua terapeuteilta ym psyykelääkkeistä...Olisiko myös että elämä ei mene toiveiden mukaisesti, se mies ei innostu isyydestä..Sitten joku raivoaa kun talo ei valmistu ja saadaan itkupotkuraivarit, ja pakotetaan mies tekee toinen lapsi, kun pissiliisa haluaa, mutta kun ei siihen tikkuun tule helpolla se " olen raskaana" Sitten järjestellään häitä samassa ja äkkiä kaikki mulle nyt" Tai uhataan miestä jollain että pissiliisi saa tahtonsa läpi...ja sitten jäädään sinkuiksi kun ei elämä mennytkään niinkuin piti, sitten haalitaan niitä miehiä että saadaan itsetunto paikoilleen, ja seksillä tietenkin kaikille miehille, puhutaan niin että koko kylä kuulee kuka on seuraava mies jonossa antamassa, sitten sellaista ihmistä voi halveksia ja nauraa, itsestään tekee kaikkien silmissä halvan....sitten sinkku sairastuu reumaan ja loppu on että aivot ja lihakset surkastuu ja elämä loppui siihen.

• Neljäs tulossa

En jaksa edes koko tuota Readheadin vuodatusta lukea, kun on ihan tuulesta temmattua tekstiä.. Mutta suosittelisin hälle, että lukisi vaikka mitä täällä palstalla oikein on kirjotettu, koska tämä valittaa ihan aiheen vierestä täällä. Sama kuin tulisi paasaamaan tänne hylätyistä kissoista tms.
      Löytyykö sinulta Readhead lähipiiristä kokemusta tällaisista ihmisistä, koska itse en ainakaan pysty käsittämään että normaalit aikuiset ihmiset käyttäytyy näin. Toivottavasti saat käsiteltyä tämän asian ja löydät itsekin joskus onnen ja ilon elämääsi :)

• ilona.86

jjjep, ei noita varmaan kukaan meistä jaksa lukea. Ja pistää miettimään mikä hänen elämänsä tilanne on, jos tänne on pakko tulla ulvomaan meidän "ongelmista". Siis jos ei muuta tekemistä ole, kuin tänne kirjoittaa ja kiukutella ja vieläpä aivan asian vierestä. Samat toivotukset lähtee hänelle siis myös minulta, kuin lähti "Neljäs tulossa" nimimerkiltä. Toivottavasti löydät onnea ja sisältöä elämääsi!

• EkaKyydissä

Mä ainakin tipuin jo parin rivin jälkeen. Readheadin vahvin alue ei ole kirjallinen ilmaisu... oisko lukihäiriö tai sitten jotain muuta vikaa, mutta eihän noissa kirjoituksissa ole päätä, eikä häntää!

• shu86

Täysin samalla linjalla et pahasti on hakoteillä hän ketjun asioista. mut ollaan tyytyväisiä et itse tiedämme mitä on kirjoiteltu ja elämämme tilanteet sun muut asiat :)

• shu86

Tyttö syntyi 8.6 klo 19.04 mitoin 49cm ja 3020g

• EkaKyydissä

Onnea tyttövauvasta! Voih, olispa jo omakin aika! Mulla "vasta" 38 2, joten ei tässä vielä kannattaisi olla tulisilla hiilillä. On kuitenkin ollut viime päivinä kaikenmoisia kipuja, suppareita, vilkasta vatsantoimintaa ja huonovointisuutta, että toivon niiden olevan merkkejä lähestyvästä synnytyksestä... ei malttaisi enää odottaa, että näkee pikkuisen!

• shu86

Kyllä palkinto on todellakin odotuksen arvoinen :)

• varovaisen optimisti

Onnea kaikille jo kesävauvansa saaneille!

Täällä rv 40 4 äiti kärsimättömänä odottelee pikkuista. Sitkeä migreeni vaivaa, liikkuminen ja nukkuminen on hankalaa. Kovasti ennusteltiin aiemmin että ei varmana pysy vauva laskettuun aikaan asti masussa. Viime viikonloppu meni supistuksia kuunnellessa, mutta sitten ne laantuivat ja nyt ei näytä minkäänlaista merkkiä syntymästä olevan. Kaikki on valmiina vauvaa varten, ja puhelin piippaa lakkaamatta kun kärsimättömät sukulaiset kyselee tilannetta =)

Yritän kuitenkin muistaa kuinka kovasti tätä lasta onkaan haluttu ja odotettu, ja jäljellä oleva aika on kuitenkin tosi lyhyt. Molemmat voimme hyvin, eikä ole syytä huoleen. Ja onneksi on olemassa vertaistukea!

Tsemppiä kaikille muille loppumetreillä odottaville!

• Iltatähti-13

Me saimme oman nyyttimme 9.6.

• shu86

Onnea paljon iltatähti-13 :)! Varovainen optimisti: mulla piipatti kanssa puhelin jatkuvasti heti la.n mentyä. Ehkäpä vauva syntyykin jo piakkoin ;)
      Me päästiin tänään kotiin ja tästä alkaa erjen harjoittelu :)

• älykköajattelija

joo, ei uskois näitten eukkojen juttuja muka aikuisten kirjoittamaksi-hirveän lapselista soopaa-oonsamaa mieltä punapään kans, että kirjoitusten taso on a la teinipissis, kun pitää miettiä ja phtia esim minkävärset vaunut ostais - ei älykkyys loista täällä, mutta taitavat olla jotain kotiäitejä, joilla joku alhainen koulutustaso tai soskun kanta-asiakas.

• Neljäs tulossa

Huvittavaa tulla tänne jotain mesoamaan meidän älykkyydestä tms kun itse ei osaa edes kirjoittaa ;D

Onnea kaikille jo vauvansa saaneille, hieman kateellisena lukee, kun itsekin jo toivoisi saavansa oman nöttösen syliin :) Täällä 38 4, eilen oli viimeinen neuvola, uutta aikaa tulee vain jos menee yliaikaiseksi. Oltiin neuvolatädin kanssa kumpikin yhtä ymmällämme, kun vauva olikin pysynyt käännön jälkeen pää alaspäin ja laskeutunut jo lähtöasemiinkin :) Nyt siis voi odotella rauhallisin mielin :)

• mamma36v

onnea kaikille pienokaisen jo saaneille :D

täällä menossa 38 4 ja pikkusen huolissaan ollaan... parisen viikkoa kohta tuon verenpaineen kans taisteltu; mittarit huutaa punasella kun alapaineet paukuttaa yli sata. jalat on kuin norsulla (tai kuin kim kardashianilla.....). eilen sitten piti käpässä mammapolilla tarkistettavana. sykkeet ja liikkeet vauvalla ok, mutta verenpaine lääkkeet sitten määrättiin ja sanottiin jotta ehkä maanantaina ruvetaan tosi toimiin... vähän vertakin otettiin ja trombosyytit oli kohollaan; eli tänään uutta piikkiä :(
      eihän sitä sais vertailla mutta oli se tuo esikoisen odotusaika jotenkin helpompi varsin näin lopussa mutta niinhän se on että jokainen raskaus on erilainen.

mutta helteet loppui tai ainakin hieman laantui ja mie olen tosi tyytyväinen. ei ole pahemmin kyennyt pihalla olemaan kuin varjopaikoissa miljoonan pikku kaverin kanssa.

ja näin sitä siis edetään loppu aika; lääkkeillä ja mittarin kanssa seukaten. :D

• EkaKyydissä

Juu vaivaista alkaa olla täälläkin! Paine alakerrassa on jo niin kova, ettei jaksa kävellä kuin ihan lyhyttä lenkkiä. Pari viime yötä on mennyt suppareihin heräillessä ja viime yönä olin jo varma, että nyt pääsee tositoimiin, kun tuli jo sen verta kivuliaita supistuksia. Mutta mitä vielä... nyt on taas ihan normaali olo! :-/ Tää on vaan niin jännää, kun ei ole aiempaa kokemusta, eikä tiedä miltä se sitten tuntuu, kun oikeasti on menoa... tällaisten "oireiden" kanssa odottelu vaan on niin raastavaa! Mitä se mahtaa ollakaan, jos tässä vielä kovasti mennään yli LA:n!

• Viisas olen

Kyllä nuo pikkuliisat saavat vielä nenilleen tässä elämässä, sitä odotellessa.... kyllä ne vauvat opettaa ja ettei tehdä " vahinko lapsia" Ei ole saaneet pikkuliisat opetusta ehkäisyn käytöstä.....Jos 8kk vauvan kanssa on kauheaa olla jo nyt niin miksi tehdä lapsia? Mutta kun ei niitä aivoja suoda liisoille, se näkee lopputuloksen ja tyhmyyden:D

• shu86

Nyt kyllä täytyy jo sanoo et HAISTAKAA V'''U te mollaajat siellä kun tuutte tänne syyttelee meitä, joilla ei oo teidän mielipiteiden kanssa mitään tekemistä! Painukaa tekemään sitä sinne, missä oikeasti on aihetta! Ja hankkikaa oikeesti elämä, kun se näkyy niin uupuvan teiltä kokonaan, VOI RISTUS SENTÄÄN TÄTÄ TOUHUA! Mä sanon et säälin teitä erittäin syvästi, jos luulette tosissanne, että teidän milipiteet jotenki saa meidät musertumaan ja kokemaan huonouden tunnetta. Päinvastoin, nuo kirjoituksenne saa minut tuntemaan itseni kaikkein parhaimmaksi äidiksi omalle lapselleni. Ja tunnen halveksuntaa TEITÄ kohtaan, koska teidän elämästänne näkyy puuttuvan kokonaan sellainen asia, jolle voi omistautua ihan täysin! EDELLEENKÄÄN täällä ei puhuta "vahingoista" tai inistä huonoista parisuhteista tms. mistä TE täällä valitatte. Ehkä juuri tuollaiset asiat koskevatkin teitä itseänne. Jos on noin H******N paha olla, niin menkää tutkituttaa pääkoppanne, sitä se näkyy tarvitsevan. Me jätetään teidän mielipiteet omaan arvoonsa, mutta kyllä tuo alkaa jo suututtaa tosissaa, ku tänne tullaan syyttä suotta syyttelemmän. Meillä on varmasti kaikki palaset elämässä ihan kunnossa, mutta samaa ei voi sanoa teistä! Ja jos kuvittelette, että tämä nyt jotenkin koskettaa minua paljonkin, niin erehdytte. Täällä toiset haluaa jakaa kokemuksia, ilman TEIDÄNLAISTENNE lapsenvihaajien mielipiteitä! Siinä syy miksi tässä alkaa päreet palaa, kun aina tänne tullessa saa lukea noita teidän IDIOOTTIMAISUUKSIA! Jos te ette oikeesti osaa lukee meidän kirjoituksia, niin hommatkaa vaikka tulkki joka suomentaisi teille!

• Neljäs tulossa

Shu86, Aamen! Ihan samaa mietin, kun ajattelin tulla tänne katsomaan muiden kuulumisia ja josko joku olisi jo nyyttinsä saanut. Niin ainahan tänne joku käy jotain p***aa suoltamassa.
      "Viisas olen", kylläpä voin kertoa hyvinkin pärjänneeni jokaisen lapseni kanssa, myös silloin kuin olivat sen 8 kk ;D Eikä ole kuule vahinkolapsi tulossa, päin vastoin. Erittäin toivottu ja odotettu, ja jopa tiedän millaista elämä vauvan ja lapsen kanssa on. Mutta mahdollisesti puhuit siis itsestäsi kun kerroit ettei 8 kk lapsen kanssa edes pärjää, vai mistä tällaisen esimerkin keksit?
      Mutta kyllä. Hermo palaa kun täällä käydään kirjottamassa ihan tuulesta tempastua tekstiä, jolla ei ole varmaan mitään tekemistä yhdenkään täällä palstalla tosissaan kirjottavan elämän kanssa.

• EkaKyydissä

Ja taitaa vielä kaiken lisäksi olla yksi ja sama kirjoittaja eri nimimerkillä. Voisi ihan ensimmäiseksi OPETELLA KIRJOITTAMAAN! Ja vaikka hankkia sen elämän itselleen. Mikä helv....tti tässä odotus-palstassa niin kiehtoo?!! Mäkin jätän tuon omaan arvoonsa, mutta vi...ttaa tosiaan tulla tänne lukemaan kuulumisia, kun tämä yksi urpo on lähes joka kerta avannut sanaisen p..ska-arkkunsa, kun toivoo pääsevänsä lukemaan oikeita kuulumisia!
      Ja mistä nämä vahinkovauva-jututkin kumpuaa... itse hedelmöityishoidoilla vuosien toiveiden jälkeen raskautuneena... ei ihan nyt osu ja uppoa! Tuskin nämä "vahinko-raskautuneet" olisi täällä innostuneena jakamassa raskauskokemustaan HÖLMÖ!

• shu86

Eka Kyydissä, tiedän miltä susta tuntuu, itsellänikin tämä ensimmäinen lapsi IVF/ICSI-hoidoilla aikaan saatu, ja vauva yritystä takana 3 vuotta. Onneksi hoidoilla tärppäsi ensimmäisellä kerralla. Voimme siis todeta, että lapsemme ovat enemmän kuin toivottja ja odotettuja :)

• Viisas olen.2

Kalikka kalahti liisoihin:D Mutta totta se on ette ole saaneet valistusta ehkäisystä, ette te ole onnellisia, vaan masentuneita:D Kuka äiti jättää 8kk vauvan isän huomiin, kun " kamalaa olla kotona kun ei ole elämää muuten" ilmeisesti näin se vahinko lapsen äiti aattelee.

• Kesäpörriäinen

Sääliksi käy sinua "viisas olen2". Uskon että elämä ollut rankkaa kun olet ollut vahinkolapsi ja äitisi ei ole kanssasi pärjännyt kun olet sen 8kk ollut...Onneton lapsuus ja silleen. Toivon että loppuelämäsi olisi edes vähän sidettävämpää...tai oikeastaan en toivokkaan!

Itsehän olen ulkopuolinen tällä palstalla mutta ihan alkoi minuakin muiden odottajien puolesta ärsyttämään. Voisit mennä vaikka kirjoittamaan tuonne tunteet-palstalle ja sieltä valitset sen masennuksen, ehkä sieltä löytyy apua sinun kaltaisille älykääpiöille!

• Neljäs tulossa

No kuka sen vauvan jätti isän huomiin? Ei tällä palstalla kukaan ainakaan ole tainnut moisesta mainita?
        Ja ehkäisystä, sen verran on valistettu että oli kierukka käytössä ja raskaustoiveen takia se poistettiin. Synnytyksen jälkeen sterilisaatio (ja tiedänpähän senkin, että SEKÄÄN ei ole 100% varma ;D)
        Ja sinähän se melkoinen lääkäri tunnut olevan kun pystyt ihan noin vaan heittämään masennusdiagnoosia joukolle ihmisiä, joita et tunne pätkääkään. Hieno ihminen, kerta kaikkiaan.
        Rassaako sua kenties, että oikeasti löytyy onnellisia ihmisiä? Tai se, että ylipäätään on ihmisiä? Heitä se tietokone nyt jo nurkkaan ja painele jonnekin vuorille niin ei vi**ta niin paljoa tieto siitä, että jollakin menee paremmin kuin sinulla.

• Viisasolen2

:D Kiitos sain hyvät naurut ja päiväni alkoi paremmin teidän hermostustumisesta:D No kyllä se työtön elämä syö teitä ja sossussa te taidatte ramppaa, voi lapsi parkojanne:D

• shu86

Helppohan se on siellä nimimerkin varjossa huudella, mutta olisiko susta samaan kasvotusten?? Sun kaltasille ihmiselle voin sanoo, ettette todellakaan ansaitse yhtään lasta, jos oma asenne elämään on noin saastunut! Julmasti sanottu, mutta totta. Ilmeisesti on tyhmyys juurtunut niin syvään, ettei sitä saa pois edes rautaharjalla jynssäämällä! Ihan vaa tiedoksi, että jotkut sen ehkäisyn haulaa jättää pois, lastensaanti toivossa. Ihme dorka oot ku et näytä älyyvän vaikka kuinka sitä.

Kesäpörriäinen, musta tuntuu ihan samalta että, "viisas olen" on juuri itse kokenut tuon kohtalon. Ehkä kannattaisi tosiaan mennä johki kallonkutistajalle hieman avautumaan. Mutta luulempa, että ko henkilö on JUURI NIIN IDIOOTTI, ettei ymmärrä että tarkoitamme hänelle hyvää, kun koitamme ohjata häntä johonkin, josta saa apua tunteilleen. Sääliksi käy ihminen, joka ei omaa parastaan ymmärrä. Mehän emme hänen katkeruudelleen mitään voi.

Sinulle "Viisas olen" tiedoksi sellainenkin asia, että vakituisen työn omaavilla ihmisillä on tuskin tarvis laukata sossussa, mutta jos tarviisi niin mikä häpeä sekään olisi? Joidenkin elämäntilanne sellaista voi tarvitakkin. Itse en kuulu heihin, vaan olen ihan sallitusti äitiyslomalla ja saan PALKKAA työnantajalta ensimmäiset 3kk. Eikä työttömyydestä tarvitse omalla alallani ainakaan murehtia. Ikävää Jos omalla kohdallasi asia on päinvastoin, että olet sekä työtön, että sossupummi. Lycka till!

• Neljäs tulossa

No, kyllähän se jotain kertoo ihmisen mielenterveydestä, jos nautintoa saa tuntemattomienkin ihmisten hermostuttamisesta ;)
        Mutta asiaan, täällä rv 39 2 ja eilen illalla kasin maissa alkoi supistelut.. Tai oikeastaan tuntuu kuin olisi jatkuva jomottava harjotussuppari päällä (mahaa kiristää) ja välillä tulee ihan kunnollisia.. Tätä kesti yön ja edelleen, alkaa olla jo melko kipeänä maha. Mutta ei tunnu oikein lähtevän käyntiin :| Vaan siinä toivossa että päivän aikana alkaisi tapahtumaan :)

• mamma36v

ja niin sitä eilen sitten rykästiin alle kahen tunnin pikku prinssi maailmaan :D
      mamma voi hyvin; mitä nyt hieman väsynyt ja paikat arkana mutta onnellisena

• iltatähti-13

Onnea sinulle ja perheellesi :). Meillä kävi lähes samalla tavalla...tyttö tuli 1,5 tunnissa ja anestesialääkärikin jäi vaan ihmettelemään piikkinsä kanssa, kun vauvaa jo ponnistettiin...eli luomuna tuli.

• shu86

Onnea mamma36v! poitsulla ollu kiire :D

• antakaa olla, jooko

Hei ihan totta, älkää alkako väittelemään näiden idioottikirjoittajien kanssa, siitä ei seuraa mitään hyvää. Sitä he toivovat, että te reagoitte noihin kirjoituksiin. Olkaa kuin ette huomaisikaan ja ilmoittakaa asiattomat viestit modelle. Kyllä täällä niitä siivoillaan pyynnöstä. Jää kaikille parempi mieli. :)

• EkaKyydissä

Onkohan kaikki muut jo saaneet nyyttinsä?!!! Täällä nyt RV 39 4... suppareita ja kipeitäkin on tullut jo toista viikkoa... etenkin öisin. Mutta ei ole jatkuneet. Kukaan ei kertonut, että se voi olla tällaistakin! :D Mä olen ollut siinä luulossa, että sitten kun ne ekat kipeet supparit alkaa niin siitä se lähtee! No ei tosiaankaan! Sitä pelkään eniten, että paikat kuitenkin aukeaa pikkuhiljaa ja sitten mennään tosi kiireellä, kun on oikeasti tosi kyseessä. Mun mies käy viikolla kauempana töissä ja se tietty eniten pelottaa, ehtiikö mukaan, jos tulee kiire. Toivottavasti kaikki kuitenkin menee hyvin.

• varovaisen optimisti

Onnea jälleen tuhisevan käärön syliinsä saaneille. EkaKyydissä, ei ole kaikki nyyttejään vielä saaneet. Täällä tuskastunut äippä rv41 6 kuunnellut kipeitä supistuksia jo useamman viikon. Eilen kävin sairaalassa käynnistysharkinnassa, mutta harkinnaksi jäi, kotiin laittoivat takaisin odottelemaan. Luulen että taisi olla synnärillä vaan ruuhkaa eivätkä sen takia ottaneet mua sinne. Toki onneksi vauvalla kaikki hyvin, sehän on pääasia. Huomiselle sain uuden ajan, ballongin avulla sitten varmaan aletaan härnätä vauvaa maailmaan. Huaah, kyllä odottavan aika on pitkä. Taitaa mennä juhannus sairaalassa =)

• shu86

Varovainen optimisti, mulle laitettiin myös ballonki ja supistukset alko melkein heti ja voimistu koko ajan. Ihan hyvä muuten, mutta mulle se ballonki aiheutti hieman rakon tyhjentämisongelmia ja ne joutui katetrilla tyhjentää rakon ku ei tullut kuin pieniä liruja. Mä en ees tienny moisen "härvelin" olemassaolosta, mut lääkäri kerto et se on ollu käytössä jo jonkun aikaa ja et yleistymässä enemmänkin. Mutta hyvin asiansa ajoi se vempele :) Vuorokauden sitä pidin kun seuraavana päivänä osastolle jäin ja ottivat ballongin pois.
      Onnea matkaan sinulle :) ja toivottavasti myös vauvantuoksuista juhannusta :)

• Neljäs tulossa

Täälläkin yhdessä kasassa, 39 4. Supisteluja tosiaan ollut tässä jo pidemmän aikaa mutta ei tunnu lähtevän käyntiin. Mullakin mies reissuhommissa, ni vähän kyllä jännittää ehtiikö tänne asti jos viikolla lähtö tulee :D Mulla on kaikki lapset syntyneet ennen laskettua, niin jännä on kyllä jos nyt menisi yliaikaiseksi. Vaan näistähän kun ei koskaan voi tietääkään :)

• Esterholm

täälläki ollaan viel kasassa 41 1 tänään ja saan lähetteen yliaikakontrollii vasta ens viikolla.. :D ja kun tiedän, ettei se ilman käynnistystä tule, ni ei auta ku ootella..

• EkaKyydissä

Esterholm ja varovaisen optimisti... voin vain kuvitella teidän fiilarit! Mä varmasti hyppisin jo seinille tuossa vaiheessa! ;) Itsellä meinaa seinät kaatua jo nyt päälle, vaikkei ole vielä edes LA käsillä! Se vaan on tämä jännitysmomentti, kun on supisteluja kuulostellut jo niin kauan. Jos ei olisi ollut mitään viitteitä synnytyksestä, niin mielialakin olisi varmaan aivan toinen. Tässä viimeisillään tuo "odotus" todellakin konkretisoituu ja kun ei enää fysiikan puolesta kykene oikein mitään tekemään, niin tämä tosiaankin alkaa olla sitä odottelua vain. Onneksi huomenna on juhannus ja muuta ohjelmaa tiedossa. Pääsee vähän vaihtamaan maisemaa näistä kotiympyröistä.

• ilona.86

Täälläkin vielä mennään masun kanssa :) . Viikkoja tänään 39 6. Minullakin ollut supistuksia varmaan parisen viikkoa jo ihan kunnolla (välillä enemmän, välillä vähemmän), mutta vielä ei ole pikkuinen tietään ulos löytänyt. Toissa iltana kuvittelin jo lähdön olevan käsillä, kun supisteli varmaan n. pari tuntia suht säännöllisesti, mutta siihen loppuivat taas. Saas nähdä minne asti tässä vielä mennään! Mutta oma olo on ihmeen rauhallinen vielä odotuksen suhteen, etten ole alkanut tuskastelemaan tämän kanssa :D . Tosin siihen vaikuttaa varmaan asennoituminenkin, kun edelliset ovat syntyneet n. viikon lasketun ajan jälkeen.

Kivaa juhannusta kaikille, myös niille jotka sen sairaalassa viettävät ;) ! Niin ja kovasti onnea myös jo pikkuisensa saaneille :) !!

• Neljäs tulossa

Viikkoja täällä 39 6 ja yöllä puolen yön jälkeen alko lapsivesiä hulauttelemaan, synnärillä tuli jo ihan kunnolla :) Kotiin päästiin vielä odottelemaan supistusten alkamista, vaan eipä noita ole kuulunut. Ysin aikoihin takaisin synnärille, saapa nähdä kauanko antavat odotuttaa supistuksia ennen käynnistystä. Mutta täällä siis jo hyvinkin lähellä h-hetkeä :) Vaikka eilen vielä vannotin appiukollekin ettei tästä mihinkään olla lähdössä vielä hetkeen! :)

• EkaKyydissä

No Neljäs tulossa.. miten meni?
      Täällä alkaa jo ihan rehellisesti sanottuna v***ttaa ja masentaa!!! :( Tänään taas klo 5-7.30 suht säännöllisiä ja kipeitä supistuksia ja siihen ne jäivät. Mä EN JAKSA ENÄÄ tällaista saamarin tulee-ei tule -peliä! Ei tuo muksu näköjään tule tuolta ikinä ulos! Noihin supistuksiin en usko ainakaan enää pätkääkään... saa olla pää puoliksi ulkona ennenkuin uskon, että vauva on syntymässä. Tässä yrittää psyykata itseään, että ei enää kauaa, mutta ei mahda mitään, että alkaa käydä jo pollan päälle tämä oottelu! Tänään olis neuvola.... TAAS... en jaksaisi niitäkään enää!

• Neljäs tulossa

No niin :) Täällä syntyi tyttö 3475 g ja 49 cm laskettuna päivänä 23. pvä :) ei meinannu vesien menon jälkeen millään lähteä synytys käyntiin, vaan sitten 15 tunnin odottelun jälkeen alkoikin tapahtumaan heti kunnolla :) Synnytyksen kestoksi merkittiin kolme tuntia josta salissa ehdittiin olla vajaa tunti :) Eli ei ehditty puudutuksia paljoa miettimään :D
        Steriisaatio tehtiin samana päivänä ja seuraavana kotiin :) Neiti on vienyt sisarustenkin sydämet ja hoitajia riittäisi

• EkaKyydissä

Me sitten kuitenkin saatiin tyttömme maailmaan 27.6, 3645g ja 49cm. Aivan ihana ja täydellinen pakkaus! Ei voisi olla onnellisempi

• Esterholm

Meille syntyi lopulta käynnistyksellä 24.6.13 pieni prinsessa 51cm/4165g :)

• ilona.86

Ja tänne saatiin pieni poika 26.6. :)

• shu86

Onnea kaikille mammoille

• shu86

Miten on mammoilla lähtenyt arki sujumaan vauvan kanssa :)? Meillä neiti syö ku hevonen ja lisämaitoo joudun antamaan ku ei oma maito riitä. Yöllä nukkuu tosi hyvin ja aamulla herätään tuossa 6-8 väliin. Päivät menee hirveän nopeesti. Tyttö itkeskelee enimmäkseen nälkäänsä ja rauhottuu kyllä heti kun maha täynnä. Tykkää myös olla sylissä. Vaunuihin nukahtaa tosi hyvin, mutta kun vaunut pysähtyy herää melko pian. Opettelua on kyllä ollut todellakin tämä vauva arki. Ensimmäiset 3vk oli aika rankkoja, kun itselläkin jäi yöunet vähille kun tyttö oli melko levoton, mutta nyt on paljon rauhottunut ja elämä tasaantunut. Hauskinta on seurata kun tyttö kasvaa ja kaikille eleille ja ilmeille saa toisinaan nauraa maha kippurassa :D En vaihtais tätä elämää entiseen enää mistään hinnasta :)

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      128
      1214
    2. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      762
    3. Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat

https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe
      Savonlinna
      36
      656
    4. Ei näytä hyvältä

Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj
      Ähtäri
      39
      566
    5. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      73
      536
    6. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      49
      520
    7. Jos vielä toivot...mies...

Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi
      Ikävä
      48
      512
    8. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      32
      510
    9. Dina on valittu virkaan Rovaniemelle

Kemijärven kaupunginjohtaja on pyrkinyt pois Kemijärveltä ja näyttää että näin tulee käymään.
      Kemijärvi
      26
      486
    10. Miksi ajattelit minun

Rakastuneen sinuun?
      Ikävä
      42
      485
    Aihe