Pieni gallup

19+14

Kun keskusteluissa tulee aika ajoin esiin kärjekkäitäkin näkökulmaeroja kilpa- ja matkapurjehdusorientoituneiden välillä ja eräs palstahäirikkö jopa ajoittain intoutuu julistamaan, ettei purjehdukseksi saisi kutsua muuta kuin kilpapurjehdusta, niin tehdäänpä pikagallup palstakirjoittajien jakaumasta.

Oletko
a) 100% kilpapurjehtija eli veneesi on vain kilpailukäyttöön
b) enimmäkseen kilpapurjehtija mutta joskus seilaat perheenkin kanssa
c) vähän kilpaileva (vaikkapa seuran viikkokisat silloin tällöin) mutta enimmäkseen matkapurjehtija
d) 100% matkapurjehtija eli et koskaan osallistu veneelläsi mihinkään kilpailuun?

Pannaan pohjaksi oma vastaus eli d).

Jaotteluhan voisi olla vielä vähän moniportaisempikin mutta menköön nyt näin. Ja jaottelusta jäävät nyt tietysti ulos ne, joilla ei ole omaa venettä mutta jotka ovat jollakin tiheydellä mukana kavereiden veneissä kisoissa ja/tai reissuilla. Mutta voivathan hekin "ilmoittautua".

84

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+20

      C

    • 407

      No kuulun ehdottomasti tähän silloin tällöin kisaavaan ryhmään, eli olikos se nyt cee. Vene kuitenkin c/r eli vauhdikas purjehdus on se mitä tällähetkellä haluan. Veneellä on myös tehty hieman pidempääkin reissua, eli matkapurjehdus on myöskin kelpaa...

    • Jurristikko

      C

    • purjehtijat

      2 venettä, toinen on A ja se toinen on D.

    • 2+18

      C (5-6 kilpailua kaudessa)

      • Lippu pois ja menoks

        Valitsen vaihtoehdon d.

        Tunnustaudun kuitenkin sen verran kilpailuhenkiseksi että aina kun olen purjeilla liikkeellä, niin jokainen samaan suuntaan oleva purjevene on kilpakumppani. Ainakin "ennen vanhaan" se oli yleistä ja ymmärtääkseni lähes kaikki purjehtijat tunsivat samoin, mutta ehkä nykyään tilanne on toinen kun purret jakautuvat selkeämmin hitaisiin matkapursiin ja nopeisiin kilpapursiin.


    • skiglaaja.

      D. Kerran vuodessa seuran kisassa.

      • skiglaaja.

        sinällään kiinnostusta kisoihin olisi vaikka enemmänkin, mutta ajanpuute totisempaan kilpailuun omalla tai toisten veneellä taitaa olla päällimmäinen syy. Silti aina pieni kisailija löytyy itsestä purjehdittaessa vehkeellä kuin vehkeellä...


    • 13+8

      b

      • 13+8

        Peruste: Aikoja sitten on kiinnostus paikasta a paikkaan b pääsemiseksi lopahtanut. Tiedän, että pystyn ja kykenen menemään mihin hyvänsä, missä kelissä tahansa, melkein millä kalustolla vaan. Sen sijaan nyt kiinnostaa se, miten tuon matkan teen.


    • Skandit

      C

      0-2 pikkukesää kaudessa

      • Skandit

        "pikkukisaa" :)


    • matka on tärkeämpi

      d)

      pieni perustelu: messiaaninen elämänvaihe kilpailee kilpapurjehduksen kanssa ajasta. Matkapurjehtia täytyy... kuten Italiassa elämä on osa jalkapalloa, niin kaiken kaikkiaan kaikki muu paitsi purjehdus on turhaa, näin ollen matkapurjehduksesta ei voi luopua.

    • 19a

      Gastina A ja omalla purkilla C

      • 6kisaa

        C


    • a/c

      a/c, kaksi venettä, c-veneellä pari isompa ja pari pienempää kilpailkua sekä viikkokisojan niin monta kuin sattuu ennättämään. Ja kyllä a-venettäkin käydään silloin tällöin ulkoiluttamassa iltaisin pelkästä purjehtimisen ilosta, vailla harjoituksellisiakaan tarkoitusperiä.

      Palstan lukijoiden harmiksi täällä mellastaa se yksi, jonka mielestä vain kilpapurjehdus on oikeaa purjehdusta ja sekin ainoastaan OD-luokissa. Ja kuitenkin kyse on tyypistä, joka ei itse milloinkaan edes voi lähteä linjalle. Toinen ääripää on Vene-lehden satunnainen kolumnisti, joka ei ainakaan henkilöllisyyttään paljastaen tänne kirjoittele. Molemmat ääripäät ovat yhtä haitallisia harrastukselle, kuten ääripäät melkein missä vain.

      • gtrdfdreerfewqeew

        Tuohon on pakko heittää kysymys: millä tavalla muka nämä ääripäät olisivat "yhtä haitallisia harrastukselle", jos harrastuksella käsitetään purjeveneilyä kokonaisuutena? Väitän, että sikäli, kuin noilla on jotain vaikutusta, niin sen kilpapurjehtijaääripään karkoittava vaikutus on paljon isompi. Perustelen tämän seuraavanlaisella kuvitteellisella skenaariolla: jos jompikumpi purjehdusmuoto (kilpa- tai matka-) jollain tavalla lakkaisi yht'äkkiä olemasta, niin jälkimmäisen katoaminen poistaisi samantien harrastajia huomattavasti enemmän.


      • no agree
        gtrdfdreerfewqeew kirjoitti:

        Tuohon on pakko heittää kysymys: millä tavalla muka nämä ääripäät olisivat "yhtä haitallisia harrastukselle", jos harrastuksella käsitetään purjeveneilyä kokonaisuutena? Väitän, että sikäli, kuin noilla on jotain vaikutusta, niin sen kilpapurjehtijaääripään karkoittava vaikutus on paljon isompi. Perustelen tämän seuraavanlaisella kuvitteellisella skenaariolla: jos jompikumpi purjehdusmuoto (kilpa- tai matka-) jollain tavalla lakkaisi yht'äkkiä olemasta, niin jälkimmäisen katoaminen poistaisi samantien harrastajia huomattavasti enemmän.

        Skenaariosi on täydellistä hölynpölyä ja perustuu lähinnä toisen ääripään ajatustapaan. Jo lähtökohtana esitit toisen tavan harrastaa purjehdusta olevan haitallinen. Se on jo erittäin vahva osoitus ääripää-ajattelun haitallisuudesta lajille.


      • gtrdfdreerfewqeew
        no agree kirjoitti:

        Skenaariosi on täydellistä hölynpölyä ja perustuu lähinnä toisen ääripään ajatustapaan. Jo lähtökohtana esitit toisen tavan harrastaa purjehdusta olevan haitallinen. Se on jo erittäin vahva osoitus ääripää-ajattelun haitallisuudesta lajille.

        Väite oli, että molemmat ääripäät olisivat YHTÄ haitallisia. Minä kiistin sen ja perusteluni on luonteeltaan matemaattinen. Kumotaksesi sen sinun tulisi osoittaa, että arvio lukumääräisestä vaikutuksesta olisi väärä.

        Omasta puolestani totean, että logiikassasi on kieroutuma. Jos lähtökohtana on, että kilpapurjehdus on veneilyharrastukselle haitallinen, niin silloin näkemys, että kilpapurjehduksen pitäisi kadota, ei voi olla siihen premissiin nähden haitallinen vaan johdonmukainen lopputulema. Huomaa, että tämä logiikka ei ole lainkaan riippuvainen siitä, mitä mieltä ollaan kilpapurjehduksesta, vaan kyseessä on raudanluja "jos A, niin B".

        Toisaalta taas: todistaaksesi tuon "kilpapurjehduksen haitallisena pitäminen on haitallista lajille" sinun pitäisi osoittaa, että kilpapurjehdus on veneilyharrastukselle hyödyksi tai ei ainakaan haitaksi. (Semanttinen välihuomautus: sana "laji" viittaa yleensä urheilulajiin ja siitä näkökulmasta tietysti väitteesi on itsensätodistava.)

        Katsoin muuten läpi gallupin vastaukset. Jos oikein näin, niin yksikään vastaaja ei ole ilmoittautunut ryhmään A eli pelkästään kilpapurjehtivat, muissa luokissa on vastaajia. Tämän minimaalisen otoksen perusteella voidaan siis väittää, että kilpapurjehduksen lakkaaminen huomisaamusta lukien ei karkoittaisi purjeveneilyn parista yhtään veneilijää :)


      • siinä se
        gtrdfdreerfewqeew kirjoitti:

        Väite oli, että molemmat ääripäät olisivat YHTÄ haitallisia. Minä kiistin sen ja perusteluni on luonteeltaan matemaattinen. Kumotaksesi sen sinun tulisi osoittaa, että arvio lukumääräisestä vaikutuksesta olisi väärä.

        Omasta puolestani totean, että logiikassasi on kieroutuma. Jos lähtökohtana on, että kilpapurjehdus on veneilyharrastukselle haitallinen, niin silloin näkemys, että kilpapurjehduksen pitäisi kadota, ei voi olla siihen premissiin nähden haitallinen vaan johdonmukainen lopputulema. Huomaa, että tämä logiikka ei ole lainkaan riippuvainen siitä, mitä mieltä ollaan kilpapurjehduksesta, vaan kyseessä on raudanluja "jos A, niin B".

        Toisaalta taas: todistaaksesi tuon "kilpapurjehduksen haitallisena pitäminen on haitallista lajille" sinun pitäisi osoittaa, että kilpapurjehdus on veneilyharrastukselle hyödyksi tai ei ainakaan haitaksi. (Semanttinen välihuomautus: sana "laji" viittaa yleensä urheilulajiin ja siitä näkökulmasta tietysti väitteesi on itsensätodistava.)

        Katsoin muuten läpi gallupin vastaukset. Jos oikein näin, niin yksikään vastaaja ei ole ilmoittautunut ryhmään A eli pelkästään kilpapurjehtivat, muissa luokissa on vastaajia. Tämän minimaalisen otoksen perusteella voidaan siis väittää, että kilpapurjehduksen lakkaaminen huomisaamusta lukien ei karkoittaisi purjeveneilyn parista yhtään veneilijää :)

        Tähän mennessä laskien 23 vastausta ja 6 d-vastausta.


      • ai mikä se?
        siinä se kirjoitti:

        Tähän mennessä laskien 23 vastausta ja 6 d-vastausta.

        Eli 23 (100%) sellaista, jotka osittain/pääosin/kokonaan ovat matkapurjehtijoita :D


      • no siinä
        ai mikä se? kirjoitti:

        Eli 23 (100%) sellaista, jotka osittain/pääosin/kokonaan ovat matkapurjehtijoita :D

        Ja 77 % ainakin jossain määrin kilpapurjehdusta harrastavia. D-kategoriassa lisäksi runsaasti sellaisia, jotka ovat toisten veneissä a-kategoriaa tai aikaisemmin kilpailleita.


      • gtgfgef
        no siinä kirjoitti:

        Ja 77 % ainakin jossain määrin kilpapurjehdusta harrastavia. D-kategoriassa lisäksi runsaasti sellaisia, jotka ovat toisten veneissä a-kategoriaa tai aikaisemmin kilpailleita.

        Toisin sanoen, jos kilpapurjehdus loppuisi huomenna tyystin, niin yksikään vastanneista ei lopettaisi veneilyä eli harrastajamäärä pysyisi ennallaan eli "laji" ei kärsisi lainkaan haittaa. Jos taas matkaveneily loppuisi, niin neljäsosa lopettaisi. Kummasta olisi "lajille" enemmän haittaa: 0% vai 25% laskusta harrastajamäärissä? tietysti joku VOI ajatella, että vähemmän on paremmin.


      • 1+2=6
        gtgfgef kirjoitti:

        Toisin sanoen, jos kilpapurjehdus loppuisi huomenna tyystin, niin yksikään vastanneista ei lopettaisi veneilyä eli harrastajamäärä pysyisi ennallaan eli "laji" ei kärsisi lainkaan haittaa. Jos taas matkaveneily loppuisi, niin neljäsosa lopettaisi. Kummasta olisi "lajille" enemmän haittaa: 0% vai 25% laskusta harrastajamäärissä? tietysti joku VOI ajatella, että vähemmän on paremmin.

        Tässä on oikea logiikan kukkanen. Toivottavasti et tee työksesi vastaavia päätelmiä, koska se olisi pelottavaa.


      • 7+5
        1+2=6 kirjoitti:

        Tässä on oikea logiikan kukkanen. Toivottavasti et tee työksesi vastaavia päätelmiä, koska se olisi pelottavaa.

        Pakko kysyä, missä se logiikkavirhe tuossa kaverin lausumassa mielestäsi on?

        1) Kysymyshän oli, ovatko A ja B YHTÄ vahingollisia
        2) Kaveri osoitti, että tietyn havaintomateriaalin perusteella vaihtoehdon A vaikutus olisi X ja vaihtoehdon B vaikutus olisi Y
        3) X ja Y olivat saman suureen arvoja, ei siis verrattu esimerkiksi lämpötilaa ja korkeutta merenpinnasta
        4) X ja Y olivat eri suuruisia
        5) Siten tuon havaintomateriaalin perusteella arvioituna A ja B eivät ole vaikutukseltaan yhtä suuria => ne eivät ole yhtä vahingollisia.

        Osoittanet virheet tämän päättelyn logiikassa, ole ystävällinen :)

        (Se, että oletus X:n ja Y:n olemisesta ainoat vaikutukset, joiden perusteella vertailua voisi tehdä, ei välttämättä ole oikea, ei vaikuta tuon päättelyketjun logiikan oikeellisuuteen.)


      • a+bx
        7+5 kirjoitti:

        Pakko kysyä, missä se logiikkavirhe tuossa kaverin lausumassa mielestäsi on?

        1) Kysymyshän oli, ovatko A ja B YHTÄ vahingollisia
        2) Kaveri osoitti, että tietyn havaintomateriaalin perusteella vaihtoehdon A vaikutus olisi X ja vaihtoehdon B vaikutus olisi Y
        3) X ja Y olivat saman suureen arvoja, ei siis verrattu esimerkiksi lämpötilaa ja korkeutta merenpinnasta
        4) X ja Y olivat eri suuruisia
        5) Siten tuon havaintomateriaalin perusteella arvioituna A ja B eivät ole vaikutukseltaan yhtä suuria => ne eivät ole yhtä vahingollisia.

        Osoittanet virheet tämän päättelyn logiikassa, ole ystävällinen :)

        (Se, että oletus X:n ja Y:n olemisesta ainoat vaikutukset, joiden perusteella vertailua voisi tehdä, ei välttämättä ole oikea, ei vaikuta tuon päättelyketjun logiikan oikeellisuuteen.)

        Aivan alusta lähtien virhe on siinä, että mallinetaan hyvin kompleksia matemaattista mallia vaativaa asiaa ensimmäisen asteen yhtälöllä. Jos lähtökohta on väärä, ontuu logiikka jo pahasti. Eikä se oikene sanoja pyörittelemällä. Ennen kaikkea muuttujaksi on otettu haitallisuus, aivan kuin sillä olisi jokin numeerinen arvo X.lle tai Y:lle. Lähinnä voisi pohtia, oliko logiikassa oikein muuta kuin se, että d-ryhmä on suurempi kuin a.


      • sdfdfdasfdas
        a+bx kirjoitti:

        Aivan alusta lähtien virhe on siinä, että mallinetaan hyvin kompleksia matemaattista mallia vaativaa asiaa ensimmäisen asteen yhtälöllä. Jos lähtökohta on väärä, ontuu logiikka jo pahasti. Eikä se oikene sanoja pyörittelemällä. Ennen kaikkea muuttujaksi on otettu haitallisuus, aivan kuin sillä olisi jokin numeerinen arvo X.lle tai Y:lle. Lähinnä voisi pohtia, oliko logiikassa oikein muuta kuin se, että d-ryhmä on suurempi kuin a.

        Mihin tuossa tarvittaisiin jotain "kompleksista matemaattista mallia"? Otettiin tyynesti yksi suure ja katsottiin, miltä asia näyttää sen suureen pohjalta.

        Täysin vedenpitävää logiikkaa se oli.


      • a+bx
        sdfdfdasfdas kirjoitti:

        Mihin tuossa tarvittaisiin jotain "kompleksista matemaattista mallia"? Otettiin tyynesti yksi suure ja katsottiin, miltä asia näyttää sen suureen pohjalta.

        Täysin vedenpitävää logiikkaa se oli.

        Monitahoista muuttujaa nimeltä "haitallisuus" kuvattiin yhdellä monista siihen liityyvistä tekijöistä. Saati, että olisi suotu ajatustakaan tekijöiden vaikutusta taustalla vaikuttaviin tekijöihin.


    • tumpelotumppi

      d)

      En ole osallistunut koskaan veneelläni mihinkään kilpailuun, enkä satsannut kisavarusteluun. Veneeni on parhaimmillaan matkapurjehduksessa.

      Tosin olen osallistunut toisilla veneillä aktiivisesti varsinkin avomerikisoihin mm. Gotland runt. Nykyään nekin jääneet vähemmälle.

    • ........

      Gastina a

      Omalla d
      Oma vene ei valitettavasti ole tällä hetkellä kisakunnossa.

      • Matkapurjehtija

        D
        Olen aikani kilpaillut ja ikääntymisen myötä löytänyt merellisen luonnon arvon. Antaa nuorten kilpailla, se on hyvää oppia veneen käsittelyyn.


    • Mika22

      D

      Kilpailuhenkisyys rajoittuu siihen, että reissulla purjeita säädetään ja luovilla vendat tehdään tuulen siftailun mukaan niin, ettei saman kokoluokan tai LYS:n vene mene ihan heittämällä meidän ohi.

    • 19+1111fffff

      :D

      • emeritusgasti

        D, aiemmin kisaillut. En kisaile enää myöskään autonratissa, uima-altaassa, lenkkipolulla, hiihtoladulla tai pyörätiellä.


    • 19+14

      Vastauksia tulee ihan kivaa tahtia, mutta saisko pyytää, että jätetään tuo parin nimimerkin jo aloittama juupas-eipäs -johonkin toiseen ketjuun. Ihan vaan siksi, että pysyy gallupin tilanne helpommin luettavana :D

    • seglare2

      B

    • 3+13

      D

    • DolphinD

      D
      Eli siis puhtaasti matkapurjehdusta. Vene on myös siihen tarkoitukseen varusteltu ja suunniteltu.

    • 13+12

      D
      Nykyisellä veneelläni en ole koskaan kilpaillut. Aikaisemmin minulla on ollut sekä A- että C-tyypin veneitä ja edelleen gastaan kilpailuissa kerran tai kaksi kesässä.

    • C/R

      C

    • Jääkaappi 160 l

      Gastina C, omalla veneellä D. Nuorempana tuli kilpailtua enemmän, omallakin veneellä,. nyt nautitaan vanhempana tilasta ja mukavuudesta.

    • Ei kompromissia

      D

      Ensimmäinen oma veneemme on ostettu uutena ja ollut käytössä nyt viisi kautta. Vaimolla oli kilpapurjehduskokemusta, mutta päätimme alusta asti keskittyä matkapurjehdukseen. Kilpailuissa veneeltä vaaditaan varsinkin varusteiden osalta toisenlaisia ominaisuuksia, ja lisäksi kilpailutoiminta kuluttaa venettä matkapurjehdusta enemmän. Veneen ei tarvitse olla viritetty kilpakuntoon, ja silti sillä ehtii purjehtia loman aikana yli tuhat mpk, vieläpä mukavasti.

    • Jaakko K

      D

      Kesän aikana käyn kerran kisoissa ja siihenkin osallistun jonkun toisen veneellä osana miehistöä.

      Matkaveneet ja kilpaveneet ovat minulle aivan se ja sama. Ihmetyttää vaan joidenkin ehdottomuus ja kapeakatseisuus kun puhutaan veneistä ja purjehtimisesta. Rakentavaa keskustelua on varsin vähän, mutta väittelyä ja kiistelyä sitäkin enemmän!

    • Ehdoton D, tähän asti, nyt ja mitä suurimmalla varmuudella ikuisesti. Mikä ei varmaan ollut kenellekään mikään yllätys :D

    • Purjehdusta yli 50 v

      D
      Harrastan purjehduksen lisäksi hiihtoa, alppihiihtoa, tennistä ja pyöräilyä. En kilpaile noissa lajeissa, miksi pitäisi purjehduksessa sitten kilpailla? Purjehdusmaileja tulee joka vuosi useampi tuhat mukavan leppoisissa merkeissä lämpimillä vesillä. Ei sitä kannata pilata kilpailuissa stressaamiseen.-

    • FF 27 Charlotta

      D, wannabe B tai edes C.

    • vähäpoika

      B ja C välillä, riippuu vähän kesästä. Muuten täällä lietsottua kisa/matka välistä eripuraa ei ole olemassa oikeassa elämässä. Samoissa vierassatamissa ollaan sulassa sovussa kesällä, juttu luistaa jne. Merellä morjestellaan jne. Joskus puhtaasti D kategorian purjehtija tullut kysymään, miten hiilaripurjeet pelittää ja toisin päin tullut kyseltyä ja saatua vinkkejä kivoista luonnonsatamista

      • 13+20

        Olen hiukan eri mieltä tuosta "ei oikeassa elämässä". Seurojen sisällä sitä on toisinaan paljonkin (jo siksikin, että siellä usein asiaan liittyy raha). Joskus väylillä, kun rata on erehdytty vetämään muita haittaavaan paikkaan. Vierassatamissa toki yleensä ei, ihan siksi, että siellä kaikki ovat matkapurjehtijoita, vaikka jollain sattuisi olemaankin myös kilpailuharrastusta.
        Paitsi, että joskus on nähty tilanteita, joissa jonkun vierassataman laitureissa tunnelmat vähän kuumenevat, kun paikkoja on varattu paljon johonkin skabaan osallistuvilla. Itse törmäsi ilmiöön Piritassa joitain vuosia sitten, kun siellä oli jotkut hemmetin EM-kisat tms. ja suurin osa vierassataman laituripaikoista kiinni siinä.


      • vähäpoika
        13+20 kirjoitti:

        Olen hiukan eri mieltä tuosta "ei oikeassa elämässä". Seurojen sisällä sitä on toisinaan paljonkin (jo siksikin, että siellä usein asiaan liittyy raha). Joskus väylillä, kun rata on erehdytty vetämään muita haittaavaan paikkaan. Vierassatamissa toki yleensä ei, ihan siksi, että siellä kaikki ovat matkapurjehtijoita, vaikka jollain sattuisi olemaankin myös kilpailuharrastusta.
        Paitsi, että joskus on nähty tilanteita, joissa jonkun vierassataman laitureissa tunnelmat vähän kuumenevat, kun paikkoja on varattu paljon johonkin skabaan osallistuvilla. Itse törmäsi ilmiöön Piritassa joitain vuosia sitten, kun siellä oli jotkut hemmetin EM-kisat tms. ja suurin osa vierassataman laituripaikoista kiinni siinä.

        No sanotaan sitten niin että itse en ole koskaan huomannut tuota vastakkainasettelua niissä seuroissa joissa olen ollut. jäsenenä. Radat myös vedetään aina pois väyliltä. Saaristopurjehdus kisoissa toki käytetään samoja väyliä, mutta aina on sopu sijaa antanut. ja 99% "D" purjehtijoitsta on huomannut kisatilanteen (kisaveneillä ei seuralippuja) ja antaa tilaa kisaajille ilman mitään murinoita. Todella harvoin kisat tule sotkemaan matkapurjehtijoiden reittejä.

        Se on sellvä, että joskus harvoin on kisaajille varattu joku laituri, esim. Hangon regatta, mutta todella harvinaista tuokin.


    • Tuula Vantaalta

      D, koska pursi tehty on Gutzeitin tukkilautan hinaajasta.

    • Joakim_

      B lienee lähimpänä. Tosin "joskus perheenkin kanssa" on aika vähättelevä, kun kuitenkin joka vuosi tehdään 4-5 viikon reissu perheen kanssa.

    • Enemmistö puhuu?

      c

      • Enemmistöä tai ei

        ...luettuani muitakin vastauksia voin "avautua" tässä enemmänkin.

        Ensinnäkin, hieno gallup ja selvästi kiinnostusta herättävä.

        Oma c:ni todettakoot pitkälti oman veneeni osalta siksi yhdeksi kerhon kisaksi vuodessa mutta muiden veneissä tulee kisattua muutenkin. Alkuun stressistä töissäkin tarpeekseni saavana kisailut nyppi ajatuksena vapaa-ajan viettotapana mutta sopivassa porukassa homma on todettu hauskaksi ja opettavaiseksi. Myönnettäkööt kuitenkin, että huonossakin porukassa on tullut kisattua ja sitä en suosittele kellekkään, mutta ei huonossa porukassa tietenkään mikään pakko ole jumittaa.

        Oma vene c/r-osastoa ja tiedän itsekin, että ominaisuuksia löytyy enemmän kun osaan vielä hyväksi käyttää (eli eipä tule aika pitkäksi jatkossakaan).


      • Dddddd
        Enemmistöä tai ei kirjoitti:

        ...luettuani muitakin vastauksia voin "avautua" tässä enemmänkin.

        Ensinnäkin, hieno gallup ja selvästi kiinnostusta herättävä.

        Oma c:ni todettakoot pitkälti oman veneeni osalta siksi yhdeksi kerhon kisaksi vuodessa mutta muiden veneissä tulee kisattua muutenkin. Alkuun stressistä töissäkin tarpeekseni saavana kisailut nyppi ajatuksena vapaa-ajan viettotapana mutta sopivassa porukassa homma on todettu hauskaksi ja opettavaiseksi. Myönnettäkööt kuitenkin, että huonossakin porukassa on tullut kisattua ja sitä en suosittele kellekkään, mutta ei huonossa porukassa tietenkään mikään pakko ole jumittaa.

        Oma vene c/r-osastoa ja tiedän itsekin, että ominaisuuksia löytyy enemmän kun osaan vielä hyväksi käyttää (eli eipä tule aika pitkäksi jatkossakaan).

        D


    • pikäköli

      d en ole ikinä kilpaillut mutta yli 20v purjehdusta takana. Eikä häiritse pätkääkään jos samalle reitille tulee ohimenijöitä.....vaikka pienempiäkin purkkareita. Jokaiselle on tilaa.

    • minä myös

      D

    • 8+11

      c

    • ölkjhgtyugfds

      a,b,c,d,e,f, ja g....onhan typerä keskustelu ,vastata kirjaimella....tosi dorga keskustelu!

    • sillä välillä

      b/c

    • ggglll

      D

    • uuuuuuuuuuuuuu

      Iso D

    • 19+14

      No niin, "gallup" on ollut kehissä liki 2 vrk ja kävin pikaisesti läpi vastaukset.
      Yhteensä 42 "ilmoittautumista", jotka jakautuivat näin:

      A: 0 (tarkoittaa pelkästään tähän itsensä luokitelleita, jäljempänä vähän selitystä)
      B: 5 (laskin tähän ne kaksi, jotka arpoivat B/C välillä)
      C: 9
      D: 23

      Lisäksi oli viisi sellaista vastaajaa, jotka ilmoittivat olevansa A toisella omista veneistään tai gastina kaveri veneessä ja muuten C tai D. En oikein tiennyt, miten heidät olisi luokitellut; olisiko antamassani luokituksessa B lähinnä heidän veneilijätyyppiään? Sovitaan niin.

      Lopputulos: vastanneista 55% on siis puhtaasti matkaveneilijöitä, 21% toisinaan kilpailuihin osallistuvia matkaveneilijöitä ja 24% aktiivisia kilpapurjehtijoita.

      Se, että noinkin suuri osa on edes vähän kilpapurjehtijoita, on oikeastaan aikamoinen yllätys, kun katsoo kilpailujen tuloslistoilla esiintyvien veneiden määrää. Oman näppituntumani perusteella harvempi kuin joka neljäs Suomen köliveneistä liikahtaa koskaan kilparadoilla. Mutta eihän tämmöinen "osallistu jos kiinnostaa" -kysely koskaan voisi kovin tarkka ollakaan.

      • 19+14

        Niin, ja tuli sitten vielä mieleen, että aktiivinen netinkäyttö ja keskustelupalstoille osallistuminen taitavat kuitenkin painottua nuorempiin ikäryhmiin, yhtään väheksymättä niitä muutamaa tälläkin palstalla esiintyvää yli 50-vuotiaaksi ilmoittautunutta.
        Voi hyvinkin olla, että tämäkin vähän vääristää tulosta kilpapurjehduksen suuntaan.


      • 12+7

        c ja yli 50


      • kaikkee...

        a-c ja 60 v
        Jotain a:sta c:hen veneestä ja ajankohdasta riippuen siis.


      • Joakim_

        Kuinka paljon Suomessa on käytössä olevia köliveneitä? Avomeriveneiden purjenumerointi menee jossain 11500:n paikkeilla, mutta välistä puuttuu varmasti paljon veneitä. Toisaalta osalla venetyypeistä on oma rekisterinsä ja kokonaan purjenumerottomiakin on jonkin verran. Onko tästä joku todellinen luku olemassa?

        Kilpailevien veneiden laskenta on myös vaikeaa. LYS-todistus oli 2012 267:llä veneellä, mutta paljon suurempi määrä kisaa taulukkoveneen luvulla. Lisäksi useimmissa iltakisoissa ei vaadita virallista LYS-todistusta. Vertailun vuoksi Tanskassa ja Norjassa on molemmissa suuruusluokkaa 3000 LYS/DH-todistusta, koska ko. maissa kaikilta kilpailevilta vaaditaan todistus.

        ProSailor LYS-rankingissa on ollut mukana yli 200 venettä. Tuossa on mukana kaikki Suomenlahden LYS-kisat lukuunottamatta Espoo-Suursaarta ja Helsinki-Tallinnaa. Nuo kaksi ja Viaporin Tuopin lisäämällä ollaan varmaankin jossain 400:n veneyksilön määrässä. Sitten on vielä OD-luokkia, jotka eivät noihin osallistu.

        Varsin suuri määrä veneitä käy vain iltakisoissa. Pelkästään pääkaupunkiseudulla ainakin seuraavat osallistujamäärät:
        KLV: 33 LYS-venettä
        ESF: 34
        Westhouse-CUP: 41
        KoPu: 72
        HSK: ~30 (ei löydy netistä nyt)
        HTPS: 17

        Lisäksi muutama pienempi iltakisa sekä useassa seurassa myös muita sisäisiä kisoja.

        Tuohon päälle Turun LYS-ranking (119 LYS-venettä), Saimaa Ranking (65), Päijännepurjehdus (136) ja monta pienempää purjehdusaluetta.

        Osallistuisikohan vähintään yhteen kisaan Suomessa ~2000 kölivenettä? Veneissä lienee miehistönä keskimäärin 5 henkeä, joten ehkä köliveneillä on tänä vuonna kisannut 10 000 suomalaista. Kuinkahan monta venettä ja henkilöä matkapurjehtii vähintään yhden yöpymisen verran?


      • fddswdfds
        Joakim_ kirjoitti:

        Kuinka paljon Suomessa on käytössä olevia köliveneitä? Avomeriveneiden purjenumerointi menee jossain 11500:n paikkeilla, mutta välistä puuttuu varmasti paljon veneitä. Toisaalta osalla venetyypeistä on oma rekisterinsä ja kokonaan purjenumerottomiakin on jonkin verran. Onko tästä joku todellinen luku olemassa?

        Kilpailevien veneiden laskenta on myös vaikeaa. LYS-todistus oli 2012 267:llä veneellä, mutta paljon suurempi määrä kisaa taulukkoveneen luvulla. Lisäksi useimmissa iltakisoissa ei vaadita virallista LYS-todistusta. Vertailun vuoksi Tanskassa ja Norjassa on molemmissa suuruusluokkaa 3000 LYS/DH-todistusta, koska ko. maissa kaikilta kilpailevilta vaaditaan todistus.

        ProSailor LYS-rankingissa on ollut mukana yli 200 venettä. Tuossa on mukana kaikki Suomenlahden LYS-kisat lukuunottamatta Espoo-Suursaarta ja Helsinki-Tallinnaa. Nuo kaksi ja Viaporin Tuopin lisäämällä ollaan varmaankin jossain 400:n veneyksilön määrässä. Sitten on vielä OD-luokkia, jotka eivät noihin osallistu.

        Varsin suuri määrä veneitä käy vain iltakisoissa. Pelkästään pääkaupunkiseudulla ainakin seuraavat osallistujamäärät:
        KLV: 33 LYS-venettä
        ESF: 34
        Westhouse-CUP: 41
        KoPu: 72
        HSK: ~30 (ei löydy netistä nyt)
        HTPS: 17

        Lisäksi muutama pienempi iltakisa sekä useassa seurassa myös muita sisäisiä kisoja.

        Tuohon päälle Turun LYS-ranking (119 LYS-venettä), Saimaa Ranking (65), Päijännepurjehdus (136) ja monta pienempää purjehdusaluetta.

        Osallistuisikohan vähintään yhteen kisaan Suomessa ~2000 kölivenettä? Veneissä lienee miehistönä keskimäärin 5 henkeä, joten ehkä köliveneillä on tänä vuonna kisannut 10 000 suomalaista. Kuinkahan monta venettä ja henkilöä matkapurjehtii vähintään yhden yöpymisen verran?

        Joakim, minusta näyttää, että sinä teet nyt sen virheen, että lasket yhteen kisojen osallistujamäärät etkä huomioi sitä, että samat veneet ovat useassa kisassa. Minä kävin joskus huvikseni läpi noita luetteloita niin, että kirjasin exceliin venenimet ja sitten sorttasin ja poistin toistumat. Jäljelle jäi merkittävästi pienempi lukema. En valitettavasti enää muista tarkasti, mutta parinsadan nurkilla se taisi olla. Tutkintakohteena tosin olivat vain pääkaupunkiseudun skabat.

        Virallisessa eli maistraatin venerekisterissä on mainittu olevan n. 12 000 purjevenettä, mutta en ole nähnyt siitä vahvistettua tietoa. Se tuntuu kuitenkin aika lähellä oikeaa olevalta.

        Kuulun itse sellaiseen seuraan, jossa kilpailutoiminta on aktiivista ja kisoihin osallistuvien vene määrä on silti vain 10% pinnassa koko fleetista. Olen aika varma, että koko maan purjevenekannan kohdalla lukema on alhaisempi.


      • Joakim_
        fddswdfds kirjoitti:

        Joakim, minusta näyttää, että sinä teet nyt sen virheen, että lasket yhteen kisojen osallistujamäärät etkä huomioi sitä, että samat veneet ovat useassa kisassa. Minä kävin joskus huvikseni läpi noita luetteloita niin, että kirjasin exceliin venenimet ja sitten sorttasin ja poistin toistumat. Jäljelle jäi merkittävästi pienempi lukema. En valitettavasti enää muista tarkasti, mutta parinsadan nurkilla se taisi olla. Tutkintakohteena tosin olivat vain pääkaupunkiseudun skabat.

        Virallisessa eli maistraatin venerekisterissä on mainittu olevan n. 12 000 purjevenettä, mutta en ole nähnyt siitä vahvistettua tietoa. Se tuntuu kuitenkin aika lähellä oikeaa olevalta.

        Kuulun itse sellaiseen seuraan, jossa kilpailutoiminta on aktiivista ja kisoihin osallistuvien vene määrä on silti vain 10% pinnassa koko fleetista. Olen aika varma, että koko maan purjevenekannan kohdalla lukema on alhaisempi.

        En ole laskenut noita yhteen. ProSailor LYS-rankigissa yksistään on yli 200 eri venettä (jokaiselle laskettu pisteet). Viaporin Tuopin veneistä erittäin harva osallistuu edelliseen ja jonkun verran uusia veneitä tulee HTR:stä ja VSSR:stä. Nuo neljä yhteen laskettuna on 669 venettä, jossa väitin olevan n. 400 eri venettä.

        Yhden pääkaupunkiseudun iltakisasarjan kävin läpi. Melko tarkasti puolet veneistä olivat "uusia" eli eivät osallistuneet mihinkään edellisiin eivätkä myöskään muiden seurojen iltakisoihin.

        Samoin erittäin harva noista osallistuu Turun, Päijänteen tai Saimaan kisoihin, puhumattakaan Oulun tai Pietarsaaren kisoista.


      • 1+13
        Joakim_ kirjoitti:

        En ole laskenut noita yhteen. ProSailor LYS-rankigissa yksistään on yli 200 eri venettä (jokaiselle laskettu pisteet). Viaporin Tuopin veneistä erittäin harva osallistuu edelliseen ja jonkun verran uusia veneitä tulee HTR:stä ja VSSR:stä. Nuo neljä yhteen laskettuna on 669 venettä, jossa väitin olevan n. 400 eri venettä.

        Yhden pääkaupunkiseudun iltakisasarjan kävin läpi. Melko tarkasti puolet veneistä olivat "uusia" eli eivät osallistuneet mihinkään edellisiin eivätkä myöskään muiden seurojen iltakisoihin.

        Samoin erittäin harva noista osallistuu Turun, Päijänteen tai Saimaan kisoihin, puhumattakaan Oulun tai Pietarsaaren kisoista.

        Oulussa suurin kilpailu vetää yli 50 venekuntaa. Sanoisin, että täältä löytyy yli 70 venekuntaa, jotka kilpailevat vähintään kerran vuodessa. Nämä kilpailevat vain täällä paikallisesti, muutamaa venettä lukuunottamatta.

        Jokaisella pikkupaikallakin on omat mittelönsä.

        Etelässä on potentiaalia suurin kilpailuihin, jos halutaan. Paljon suurempiin kuin tuoppi, suursaari, tallinna jne. ORCin kisoissa oli paljon suomalaisia. Hienoa!


      • mitenhänlienee
        Joakim_ kirjoitti:

        En ole laskenut noita yhteen. ProSailor LYS-rankigissa yksistään on yli 200 eri venettä (jokaiselle laskettu pisteet). Viaporin Tuopin veneistä erittäin harva osallistuu edelliseen ja jonkun verran uusia veneitä tulee HTR:stä ja VSSR:stä. Nuo neljä yhteen laskettuna on 669 venettä, jossa väitin olevan n. 400 eri venettä.

        Yhden pääkaupunkiseudun iltakisasarjan kävin läpi. Melko tarkasti puolet veneistä olivat "uusia" eli eivät osallistuneet mihinkään edellisiin eivätkä myöskään muiden seurojen iltakisoihin.

        Samoin erittäin harva noista osallistuu Turun, Päijänteen tai Saimaan kisoihin, puhumattakaan Oulun tai Pietarsaaren kisoista.

        Tuolla näköjään mainittiin neljäsosa venekannasta aiemmin. Se olisi varmaan n. 2500-3000 venettä. Jos otetaan Joakimin luvut pohjaksi ja veikataan, että Turun suunnalla olisi osallistujia 1/3 pääkaupunkiseudun vastaavasta (väestömääriin pohjautuva arvaus, pelkään sen olevan yläkantissa) ja sitten noita muiden alueiden kisoja lasketaan myös mukaan, niin taidetaan olla tuhannen seutuvilla.


      • 111000111
        Joakim_ kirjoitti:

        Kuinka paljon Suomessa on käytössä olevia köliveneitä? Avomeriveneiden purjenumerointi menee jossain 11500:n paikkeilla, mutta välistä puuttuu varmasti paljon veneitä. Toisaalta osalla venetyypeistä on oma rekisterinsä ja kokonaan purjenumerottomiakin on jonkin verran. Onko tästä joku todellinen luku olemassa?

        Kilpailevien veneiden laskenta on myös vaikeaa. LYS-todistus oli 2012 267:llä veneellä, mutta paljon suurempi määrä kisaa taulukkoveneen luvulla. Lisäksi useimmissa iltakisoissa ei vaadita virallista LYS-todistusta. Vertailun vuoksi Tanskassa ja Norjassa on molemmissa suuruusluokkaa 3000 LYS/DH-todistusta, koska ko. maissa kaikilta kilpailevilta vaaditaan todistus.

        ProSailor LYS-rankingissa on ollut mukana yli 200 venettä. Tuossa on mukana kaikki Suomenlahden LYS-kisat lukuunottamatta Espoo-Suursaarta ja Helsinki-Tallinnaa. Nuo kaksi ja Viaporin Tuopin lisäämällä ollaan varmaankin jossain 400:n veneyksilön määrässä. Sitten on vielä OD-luokkia, jotka eivät noihin osallistu.

        Varsin suuri määrä veneitä käy vain iltakisoissa. Pelkästään pääkaupunkiseudulla ainakin seuraavat osallistujamäärät:
        KLV: 33 LYS-venettä
        ESF: 34
        Westhouse-CUP: 41
        KoPu: 72
        HSK: ~30 (ei löydy netistä nyt)
        HTPS: 17

        Lisäksi muutama pienempi iltakisa sekä useassa seurassa myös muita sisäisiä kisoja.

        Tuohon päälle Turun LYS-ranking (119 LYS-venettä), Saimaa Ranking (65), Päijännepurjehdus (136) ja monta pienempää purjehdusaluetta.

        Osallistuisikohan vähintään yhteen kisaan Suomessa ~2000 kölivenettä? Veneissä lienee miehistönä keskimäärin 5 henkeä, joten ehkä köliveneillä on tänä vuonna kisannut 10 000 suomalaista. Kuinkahan monta venettä ja henkilöä matkapurjehtii vähintään yhden yöpymisen verran?

        Luulen, että tuo henkilölukusi on pahasti liioiteltu. Ensinnäkin uskon muiden esittämien arvioiden kisoihin osallistuvien veneiden määrästä olevan lähempänä totuutta kuin sinun. Toiseksi tuo kertolasku menee pieleen, koska aika moni gasteilee monessa eri veneessä. Oma veikkaukseni on, että ehkä n. 3000 suomalaista osallistuu ainakin kerran kesässä johonkin purjehduskilpailuun.

        Veneistä voi sentään laskea jonkinlaisia prosenttiosuuksia tässä. Henkilöistä ei sitten alkuunkaan, koska etenkin seurojen viikkokisoissa saattaa gasteina olla mukana "suoraan rannalta" mukaan hypänneitä. Siis henkilöitä, jotka eivät ole SPV:n seurojen jäseniä ollenkaan. Sikäli tyhmää, että käsittääkseni tällaiset henkilöt eivät ole vakuutettuja, jos sattuu jokin vahinko.


      • Joakim_
        111000111 kirjoitti:

        Luulen, että tuo henkilölukusi on pahasti liioiteltu. Ensinnäkin uskon muiden esittämien arvioiden kisoihin osallistuvien veneiden määrästä olevan lähempänä totuutta kuin sinun. Toiseksi tuo kertolasku menee pieleen, koska aika moni gasteilee monessa eri veneessä. Oma veikkaukseni on, että ehkä n. 3000 suomalaista osallistuu ainakin kerran kesässä johonkin purjehduskilpailuun.

        Veneistä voi sentään laskea jonkinlaisia prosenttiosuuksia tässä. Henkilöistä ei sitten alkuunkaan, koska etenkin seurojen viikkokisoissa saattaa gasteina olla mukana "suoraan rannalta" mukaan hypänneitä. Siis henkilöitä, jotka eivät ole SPV:n seurojen jäseniä ollenkaan. Sikäli tyhmää, että käsittääkseni tällaiset henkilöt eivät ole vakuutettuja, jos sattuu jokin vahinko.

        Kyllä tuo 3000 on todella pahasti alakanttiin. Pelkästään HTR Päijännepurjehdus on yhteensä puolet tuosta ja niissä ei todennäköisesti ole montaakaan samaa henkilöä.

        Kertolasku menee tietysti pieleen. Aika moni tosiaan kisaa useammassa veneessä, mutta vielä enemmän ehkä samassa veneessä kisaa useampi. Tiedän monta venettä, jossa on kesän aikana ollut n. 20 eri gastia. Omassa veneessäni on ollut viime kesänä kisoissa yhteensä 14 eri henkilöä. Niistä yli puolet eivät ole kisanneet millään muulla veneellä viime vuonna.


      • liioteltu?
        111000111 kirjoitti:

        Luulen, että tuo henkilölukusi on pahasti liioiteltu. Ensinnäkin uskon muiden esittämien arvioiden kisoihin osallistuvien veneiden määrästä olevan lähempänä totuutta kuin sinun. Toiseksi tuo kertolasku menee pieleen, koska aika moni gasteilee monessa eri veneessä. Oma veikkaukseni on, että ehkä n. 3000 suomalaista osallistuu ainakin kerran kesässä johonkin purjehduskilpailuun.

        Veneistä voi sentään laskea jonkinlaisia prosenttiosuuksia tässä. Henkilöistä ei sitten alkuunkaan, koska etenkin seurojen viikkokisoissa saattaa gasteina olla mukana "suoraan rannalta" mukaan hypänneitä. Siis henkilöitä, jotka eivät ole SPV:n seurojen jäseniä ollenkaan. Sikäli tyhmää, että käsittääkseni tällaiset henkilöt eivät ole vakuutettuja, jos sattuu jokin vahinko.

        Että sinun puhtaasti mutuun perustuva laskelmasi olisi tarkempi edes jossain määrin faktaan perustuva? Minulla noin esimerkiksi on veneessä miehistönä kerrallaan kuusi henkeä kahdentoista hengen ringistä. Siitä tusinasta viisi omistaa veneen, joka veneenä kuuluisi gallupin d-ryhmään, kolmella ei ole lainkaan omaa venettä, kaksi omistaa c-ryhmän veneen, kaksi a-ryhmän jollapurjehtijoita ja kahdestoista olen minä itse. Vakuutuskysymyksen takia en huoli mukaan muita kuin seroihin kuuluvia ja mieluiten vielä omaan seuraan kuuluvia. Joukosta yhdenkään osallistumiset eivät ole jääneet yhteen kertaan.

        Ainakaan omassa seurassa en ole ainoa, jolla on suunnilleen samanlainen käytäntö. Pitäisikö sittenkin Joakimin esittämää kerrointa 5 kasvattaa kymmeneen kilpailuihin osallistuvien henkilöiden lukumäärässä?


      • ???!???!???
        Joakim_ kirjoitti:

        Kyllä tuo 3000 on todella pahasti alakanttiin. Pelkästään HTR Päijännepurjehdus on yhteensä puolet tuosta ja niissä ei todennäköisesti ole montaakaan samaa henkilöä.

        Kertolasku menee tietysti pieleen. Aika moni tosiaan kisaa useammassa veneessä, mutta vielä enemmän ehkä samassa veneessä kisaa useampi. Tiedän monta venettä, jossa on kesän aikana ollut n. 20 eri gastia. Omassa veneessäni on ollut viime kesänä kisoissa yhteensä 14 eri henkilöä. Niistä yli puolet eivät ole kisanneet millään muulla veneellä viime vuonna.

        Eikös HTR:ssa ole erikseen "firmasarja" ja varsinainen kilpailusarja? Ensinmainittua ei kai voi ottaa tässä yhteydessä lukuun.


      • Joakim_
        mitenhänlienee kirjoitti:

        Tuolla näköjään mainittiin neljäsosa venekannasta aiemmin. Se olisi varmaan n. 2500-3000 venettä. Jos otetaan Joakimin luvut pohjaksi ja veikataan, että Turun suunnalla olisi osallistujia 1/3 pääkaupunkiseudun vastaavasta (väestömääriin pohjautuva arvaus, pelkään sen olevan yläkantissa) ja sitten noita muiden alueiden kisoja lasketaan myös mukaan, niin taidetaan olla tuhannen seutuvilla.

        Tuhanteen pääsee helposti

        Suomenlahti:
        ProSailor LYS VSSR Viapori HTR iltakisat = suuruusluokkaa 600

        Turun LYS-ranking Päijännepurjehdus Saimaa Ranking Oulun ~70 = 400

        Noissa ei ole montaa päällekkäistä venettä eli tuossa jo on tuhat.

        Tuosta puuttuu pelkästään iltakisoihin osallistujat muualta kuin Suomenlahdelta sekä kokonaan useita paikkakuntia (mm. Pietarsaari, Vaasa, Ahvenanmaa, Kuopio, Tampere jne.). Lisäksi puuttuu seuran sisäiset mestaruuskisat, Teleregatta (onko sellaista enää?), joitain OD-luokkia jne.

        En ole varma tuleeko noista 2000, mutta paljon enemmän kuin tuhat tulee varmasti.


      • käytännössä
        ???!???!??? kirjoitti:

        Eikös HTR:ssa ole erikseen "firmasarja" ja varsinainen kilpailusarja? Ensinmainittua ei kai voi ottaa tässä yhteydessä lukuun.

        Kyllä voi. Erikseen on jonkun firman kustaman paljon suuremman osallistumismaksun maksvat veneet, mutta niissä voi olla yhtä hyvin täysraasereita kuin asiakkaita huvipurjehdukselle vieviä veneitäkin. Jälkimmäisiä on osallistujamäärästä hyvin pieni osa.


      • Klubimestareita
        Joakim_ kirjoitti:

        Tuhanteen pääsee helposti

        Suomenlahti:
        ProSailor LYS VSSR Viapori HTR iltakisat = suuruusluokkaa 600

        Turun LYS-ranking Päijännepurjehdus Saimaa Ranking Oulun ~70 = 400

        Noissa ei ole montaa päällekkäistä venettä eli tuossa jo on tuhat.

        Tuosta puuttuu pelkästään iltakisoihin osallistujat muualta kuin Suomenlahdelta sekä kokonaan useita paikkakuntia (mm. Pietarsaari, Vaasa, Ahvenanmaa, Kuopio, Tampere jne.). Lisäksi puuttuu seuran sisäiset mestaruuskisat, Teleregatta (onko sellaista enää?), joitain OD-luokkia jne.

        En ole varma tuleeko noista 2000, mutta paljon enemmän kuin tuhat tulee varmasti.

        Sitten voi laskea mukaan merkkikerhoja ja vastaavia kaveri-, firma- sun muita porukoita, jotka kisaavat kerran kesässä leikkimielisesti jonkun viikonlopputapahtuman yhteydessä.


    • 7+6

      Pikaisesti vilkaisten oman ja naapuriseuran tulosluetteloja, voi todeta että meidän seurassa kilpailutoiminta on aktiivisempaa: veneluettelossa 47 purjevenettä, joista 14 on osallistunut kilpailuun (n. 30%). Gasteina usein porukkaa muista veneistä, joten kait noin puolet jäsenistöstä on käynyt jossain kisassa.

      Itse osallistuin viime kesänä neljään kisaan - ja sama meininki ensi kesänä. Ne ovat mukavia tapahtumia ja on hyödyllistä verrata venevauhtia tai sen puutetta tosissaan yrittävien kanssa. Voi vahingossa oppia jotain ;)

      • skiglaaja.

        toisaalta sitten on paljon seuroja, joissa kaikki veneet tai lähes kaikki ovat vain matkapurjehdukseen. Eli vaikka mutu onkin, sanon, että kesällä vedessä olevista köliveneistä 90% ei kilpaile.


    • Qwerty23

      Pääosin C, mutta jollan kanssa B

      Lisäksi moottoriveneilen, koska möksä saaressa.

    • iurima

      Iso D eli puhdas retkipurjehtija.

      • tilastot

        Valhe, emävalhe, tilasto. Itse D. Vaikka joskus tuleekin osallistuttua seuran vuotuiseen kisaan. Turun seudulta ei löydy. 200 kilpailevaa venettä enempää. Pyytinkarin osallistujamäärä antaa osviittaa. Sen kun kertoo 3;lla on jo hyvääkin.


      • Joakim_
        tilastot kirjoitti:

        Valhe, emävalhe, tilasto. Itse D. Vaikka joskus tuleekin osallistuttua seuran vuotuiseen kisaan. Turun seudulta ei löydy. 200 kilpailevaa venettä enempää. Pyytinkarin osallistujamäärä antaa osviittaa. Sen kun kertoo 3;lla on jo hyvääkin.

        Miten voit olla D, jos osallistus joskus seuran vuotuiseen kisaan? D:n määrittelyssä sanottiin selvästi "et koskaan osallistu veneelläsi mihinkään kilpailuun".

        Ehkä ei löydy yli 200 venettä. Noin 200 tullee kuitenkin kasaan kun kerää veneet Turun LYS-rankigista (119), Viitakari Cupista (32, ainakin muutama "uusi vene"), Kihti2Starista (19, ainakin pari "uutta"), Swan Regatta (53, lähes kaikki "uusia", voit poimia vain Turun seudun veneet) sekä muidenkin kuin TPS:n viikkokisat ja muut pienemmät kisat.


    • miksi?

      Miksi matkapurjehtijoiksi tunnistautuvien pitää olla negatiivisia muita kohtaan? Samaa ei ole esiintynyt tässäkään keskustelussa lainkaan toiseen suuntaan. Jodlari kuuluu ryhmään d, mutta omana tapauksenaan kaikkia vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      215
      7704
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      58
      3033
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      199
      2450
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1903
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      183
      1806
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      24
      1552
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      75
      1301
    8. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      28
      1202
    9. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1193
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1039
    Aihe