hupsista tuli vahinko

rebecca5

Hei vaan kaikille, olen tänä vuonna 40 v täyttänyt ja nyt vahingossa raskaana. En tiedä, onko isä innostunut asiasta, ainakin suhtautui tukevasti, mutta en tiedä voinko luottaa. Minun pitäisi nyt päättää, mitä teen aika pikaisesti. Olisin kiinnostunut yh-äitien kommenteista, jaksaako sitä vielä? Yksi kouluikäinen lapsi on ennestään, ja tukiverkko vähäinen.

37

616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 39v

      Itse en ainakaan tässä iässä rupeaisi enää lapsia tekemään.
      Naurattaa ajatuskin.......

    • mika42v

      Oliko oikeasti vahinko,vai tahallinen vahinko? Kyllä tossa iässä pitäisi jo osata käyttää ehkäisyä.

      • jaana41v

        Luulisi tuossa iässä miettivän jaksamisasiat ennen "tahallista vahinkoa". Ehkäisyn pettäminen on mahdollista missä iässä tahansa.

        Valitettavasti ap:lle en osaa vastata. Onnea matkaan ja viisaita päätöksiä.


    • Ei abortille

      Synnytä ja hoida lapsesi, itseaiheutettu raskaus.

      • jdgujioduto

        Itseaiheutettu raskaus. Eikös ne sitten kaikki ole?

        huutonauru


      • Hävettääkö yhtään?

        Oletko sinäkin itse aiheutun raskauden tuote?? Tuommosiako niistä tulee??


      • Werreliw
        jdgujioduto kirjoitti:

        Itseaiheutettu raskaus. Eikös ne sitten kaikki ole?

        huutonauru

        no voi eivät ne kaikki kuule ole vaan lukuisia naisia maailmassa tulee tahtomattaan raskaaksi päivittäin raiskausten vuoksi. Oletko elänyt elämäsi tynnyrissä?


    • liisa

      Nuorihan sinä vielä olet. Minä sain nuorimmaiseni yli 40 vuotiaana, tosin siinä vaiheessa olin parisuhteessa. Mutta liitto päättyi eroon pian nuorimmaisen syntymän jälkeen ja sen jälkeen olinkin 4 lapsen yh-äiti. Kyllä sitä jaksaa kun on pakko. Kouluikäisestä lapsesta on jo vähän apua arjen pyörittämisessä. Tsemppiä sinulle ja onnea odotukseen!

    • yksin eläkeelle

      Aborttia peliin. Jokainen jopa suunnitellussti lapsen yli 40 v tehneistä ystävistäni tai tutuistani on katunnut lapsen hankintaa kun suhde on kariutunut..pitkiä suhteita tässä ei kannata nyt käsitellä, silloin kyllä voi lapsen hankkia vaikka viiskymppisenä. Uutta miestä ei sit löydy, koska kukaan ikäisesi mies tuskin haluaa vauvan isäpuoleksi. Eli valmistaudu siihen, että elät seuraavat 20 vuotta vain lapsen kera, jos päätät pitää sen..nyt ehkä se riittää sinulle, mutta mikähän on tilanne 7-vuoden päästä..veikkaisin, että aivan toinen

    • rebecca5

      No kiitos vastauksista. Kyllä niitä vahinkoja voi sattua, ja otin sen jäkiehkäisynkin, en ilmeisesti ihan niin ripeästi kuin olisi pitänyt. Joka paikassa toitotetaan, kuinka vaikea on tässä iässä tulla raskaaksi, joten en nyt todellakaan odottanut tätä. Minua ei yhtään huoleta "että uutta miestä ei löydy", niitä nyt aina löytyy jos vaan haluaa. Minua huolettavat omat voimavarani ja avun vähyys...

      • ainoat rakkaat

        Niinpä, piti oikein miettiä mitä tuo yksin eläkkeelle oikein halusi sanoa. Ihan kuin aikuisen naisen elämä olisi miehestä kiinni, ja seuraavat 20vuotta miehettä olisi pahin mahdollinen asia, mitä naiselle voi tapahtua.

        Itse sain viimeiset lapseni hieman alta neljäkymppisenä ja mies lähti ennen kuin nuorimmainen oli kahta vuotta. Jaksaminen on aina joskus ollut koetteella, mutta miehenpuutteesta se ei ole johtunut.

        Jos olisi tilanteesi rebecca5 omalla kohdalla, todennäköisimmin pitäisin lapsen. Miehiä tulee ja menee kuin raitiovaunuja, mutta lapset pysyy.


      • eläkeelle..
        ainoat rakkaat kirjoitti:

        Niinpä, piti oikein miettiä mitä tuo yksin eläkkeelle oikein halusi sanoa. Ihan kuin aikuisen naisen elämä olisi miehestä kiinni, ja seuraavat 20vuotta miehettä olisi pahin mahdollinen asia, mitä naiselle voi tapahtua.

        Itse sain viimeiset lapseni hieman alta neljäkymppisenä ja mies lähti ennen kuin nuorimmainen oli kahta vuotta. Jaksaminen on aina joskus ollut koetteella, mutta miehenpuutteesta se ei ole johtunut.

        Jos olisi tilanteesi rebecca5 omalla kohdalla, todennäköisimmin pitäisin lapsen. Miehiä tulee ja menee kuin raitiovaunuja, mutta lapset pysyy.

        Ai meinaat, että raskaaksi tulee ilman miestä ja seksiä. Selvästi aloittaja kaipaa molempia, jos kerran on raskaaksikin tullut. Jos lapsen synnyttää, hänestä on huolehdittava seuraavat 20 vuotta, joten ihan pienestä sitoumuksesta ei ole kyse ja ko lapsi ei edes ole aloittajan ainut, joten hänellä on toinen tilanne kuin lapset vasta nelikymppisenä hankkineella, joka ei ehkä seksiä ja miestä kaipaakaan, jos kerran lasten hankinta vielä nelikymppisenä olikin ehkä ainut syy liitton siksi ajaksi.kunnes lapset ovat maailmassa. Realismia tämä vaan on.


      • suuret haasteet

        Vastasit jo itsellesi, kun olet huolissasi avun vähyydestä ja vähistä voimavaroistasi.Päättele mitä on ja mitä voi olla edessä.
        Ainakin on n 20 v:n urakka on edessä - käytännössä ja voimia kysytään. Eikä tiedä millainen lapsi tulee olemaan. Nykyään on yhä enemmän "vaativia" lapsia joiden hoito ei suju kuin strömsössä. Kerron omalla kokemuksella. Sain nuorimmaiseni yli 40v ja oli vireä ja terve, elämä kunnossa. En arvannut kuinka paljon on voimia mennyt vuosien aikana.Vaikka lapsi on ns terve, hän on silti ollut paljon vaativampi kuin nuorempana saadut lapset. Lapsi tarvitsee tukea n 20v ja onko silloinkaan ns omillaan? Harva on mitä olen nähnyt ja kuullut.


    • abortti

      Abortti jos tahallaan tulit raskaaksi siitä ei seuraa muuten mitään muuta kuin se että hoidat lapsen yksin tai jos viaton vahinko ja olet valmis niin pidä.

      • gsdsdsdsdsdsdsdsdsds

        Meinaat että se lapsesta huolehtiminen yksinään on helpompaa jos kyseessä oli oikeasti vahinko, mutta jos tieten tahtoen jätti ehkäisyn pois, ei mitenkään pärjää ja abortti pitäs tehdä?

        Sinun äidillesi olisin kyllä suositellut aborttia. Ja vaikka sterilisaatiota samaan syssyyn.


    • äityli55

      Nuorihan sinä vielä olet ja pärjäät kyllä .. nykynaiset pysyvät kunnossa lähes 80-kymppisiksi eikä viisikymppinen äidiksi tuleva ole mikään kummajainen jos vaan kroppa on ok ja hormonit toimii..Parhaintahan vanhemmalla iällä äidiksi tulemisessa on se, että nuoruuden hömpätykset ovat takanapäin, suurimmat hankinnat on tehty, uralla edistytty ja se oma päänuppikin on vihdoin järjestykseeä - eli tietää jo, mitä elämältä voi vaatia realistisesti. Lastakin sitä kuuntelee ja ymmärtää paremmin. Usko pois vaan - paras ikä on vielä edessäpäin.

    • rebecca5

      Moikka, fyysisesti olen tällä hetkellä huippukunnossa, vaikka itse sanonkin...henkinen vointi nyt on vähän niin ja näin. Minua ottaa päähän kun ns. isäehdokas haluaa luistella koko hommasta noin vain, eli minun pitäisi todella valmistautua hoitamaan lapsi ihan yksin. Ei ole kokemusta totaaliyksinhuoltajuudesta, onko siinä nyt sitten järkeä, jos isä ei ole kuvioissa ollenkaan? Siis onko siinä järkeä lapsen kannalta? Se voi olla p*** juttu lapselle, että on isätön... sellaista tänään mietin. Jälkiviisastelu on tässä nyt ihan turhaa, asia on jo tapahtunut, ja aikaa lopulliseen päätökseen on enää vähän. Kiitos kuitenkin kommenteista, mutta unohtakaa jälkiviisastelu, koska en ole yksin vastuussa vahingosta (hommaan tarvitaan kaksi!) ja en voi kertoa koko tarinaa netissä kuitenkaan :-)

      • rebecca5

        siis liittyen tuohon aiempaan ja ensimmäiseen viestiini, ns. isäehdokas on kääntänyt kelkkansa, alussa suhtaui positiivisesti, mutta ei enää! olin unohtanut pitää teidät ajan tasalla...


      • jaksamisesta
        rebecca5 kirjoitti:

        siis liittyen tuohon aiempaan ja ensimmäiseen viestiini, ns. isäehdokas on kääntänyt kelkkansa, alussa suhtaui positiivisesti, mutta ei enää! olin unohtanut pitää teidät ajan tasalla...

        Jos kerran epäilet jaksamistasi yksin, et varmaankaan ole halukas olemaan yksin, joten tee se abortti ja etsi itsellesi kumppani, jotta jaksat ainakin ensimmäisen lapsesi kanssa.


      • lilli2
        rebecca5 kirjoitti:

        siis liittyen tuohon aiempaan ja ensimmäiseen viestiini, ns. isäehdokas on kääntänyt kelkkansa, alussa suhtaui positiivisesti, mutta ei enää! olin unohtanut pitää teidät ajan tasalla...

        Et kertonut missä päin asut? Tukiverkot vesille MLL:n, Parasta lapsille ry:n tms. kautta, kun ipana maailmasa. Itse olin totaali-yh lapsen kolme ekaa vuotta. Rahalla saa helpotusta elämään, jos sitä on käytössä. Siivoojaa, hoitajaa jne. Einekset voivat kuulua ruokavalioon pari ekaa vuotta. (jää aikaa nukkumiseen)

        Vauva-vakuutus syntymättömälle oli itselle henkisen tasapainon kannalta tärkeä turva. Lapsi onneksi oli terve ja vakuutus toimi lähinnä talismaanina.

        Aika harva perhe on nykyään alkuperäinen ydinperhe. Isyys ei tarkoita välttämättä läsnäoloa lapsen elämässä. Isän mallin voi saada muutakin kautta.

        Sinulla on myös mahdollisuus nauttia uudesta äitiydestä? Ei tarvitse jännittää, kun tietää mitä on tulossa. Osaat jo hoitaa vauvan jne. Ehkä lapsen isäkin vielä jossain vaiheessa muutaa mielensä. Ilmankin pärjää. Kun tietää itse tekevänsä kaiken, niin ei joudu pettymään omiin odotuksiinsa toisen panoksesta yhteisen perheen eteen. Asenne ratkaisee :)

        Jos itse haluat kokea äitiyden vielä kerran, niin "anna palaa".


    • kiki20+1

      älä tee aborttia. olisit vaan iloinen pikkuisesta :) kyllä sä jaksat ja varmasti jostain apua saat

      • neljän yh

        Uskon, että kaikella on tarkoituksensa. Ja sun on tarkoitus tuo lapsi saada. Kyllä sä jaksat! Aikuinen ihminen, jolla on elämänkokemusta..se on vahvuus. Varaudu ja valmistaudu huolehtimaan yksin lapsesta. Plussaa sitten on, jos isä kuitenkin kääntää kelkkansa jossain vaiheessa toiseen suuntaan. Sain itse kuopuksen lähes 40vuotiaana. Esikoisen sain tosi nuorena. Toki nuorena jaksoi eri tavalla mutta kuopuksesta olen osannut nauttia eri tavalla ja ottaa rennommin!

        En tiedä mitä tarkoitit sanoessasi, että henkinen vointi on vähän niin ja näin...? Mutta hae tukea, keskusteluapua, toiminnallista apua, vertaistukea.... niiden avulla jaksat paremmin. Onnea matkaan!


    • marinella

      Voimia sinulle rebecca5, mitä ikinä sitten päätätkin tehdä! Itse olen ylpeä 2-vuotiaan yh, ja hienosti olen jaksanut täysin ilman miestä, tukiverkkoa ym. sillä kaikki hyvät ystäväni ja sukulaiseni asuvat satojen kilometrien päässä. Jokaisella meistä on voimia, joista emme välttämättä ole tietoisia ennenkuin olosuhteiden kautta ne voi löytää. Ja mielestäni tärkein asia on miettiä sitä mikä juuri minut tekee onnelliseksi? Lapsen kasvun seuraaminen ja se uskomaton ehdoton ja pyyteetön rakkaus jota kukaan miehenköriläs ei koskaan voi tarjota.

      • Dimas6

        Itse samassa jamassa- lapsi syntyy muutaman kk:n päästä. En pystynyt tekemään aborttia. Sen voin sanoa, että syvissä vesissä on täälläkin uitu, välillä tuntuu, että narua vaan kaulaan, mielealat kun heittelee muutenkin... Vertaistuki on todella tarpeen, mutta hankala löytää naisia, jotka yli 40v tulevat äideiksi yksin. Tai ovat jääneet pian lapsen synnyttyä yksin.Itse en tunne ainuttakaan. Kaikenlainen tsemppaus on arvokasta, kiitos siitä teille, jotka jaksatte kannustaa!


      • Zennie
        Dimas6 kirjoitti:

        Itse samassa jamassa- lapsi syntyy muutaman kk:n päästä. En pystynyt tekemään aborttia. Sen voin sanoa, että syvissä vesissä on täälläkin uitu, välillä tuntuu, että narua vaan kaulaan, mielealat kun heittelee muutenkin... Vertaistuki on todella tarpeen, mutta hankala löytää naisia, jotka yli 40v tulevat äideiksi yksin. Tai ovat jääneet pian lapsen synnyttyä yksin.Itse en tunne ainuttakaan. Kaikenlainen tsemppaus on arvokasta, kiitos siitä teille, jotka jaksatte kannustaa!

        Dimas6- mikä on tilanteesi? Olen samassa jamassa itse on, että vertaistukea ei löydy, en itse tunne ainuttakaan samassa tilanteessa olevaa. Uskon, että siitä olisi suuri apu, niin raskausajalle kuin synnytyksen jälkeenkin. Olen itse yrittänyt hakea apua muutamasta paikasta (neuvola, järjestö, sairaalan työntekijä...) mutta en koe saaneeni mitään apua, kannustuksesta puhumattakaan. Ystäviltä sitä tietysti on onneksi saanut, mutta vertaistuki olisi iso apu. Tässä tilassa ei oikein jaksa enää kolkutella uusille oville...

        Laitatko viestiä os [email protected], myös ap ja muut vertaistukea kaipaavat. :)
        Ps. Omaan synnytykseeni aikaa muutama kk.


    • On mukavaa lastasi kohtaan, kun heti otsikossa kutsut häntä vahingoksi. Hän on siis aikuisenakin aikuinen ja yhä edelleen vahinko... Onneksi tiedät, että miten vahinkoja tehdään ja olet sellaisen itse téhnytkin ja oliko hän toinen vahinko, vai teitko ensimmäisen tahallaan? Etkö ymmärrä, että on saavutus olla sinun ikäisenä vanhana mummona paksuna?

      • aikuisenakin aikuinen = aikuisenakin vahinko


      • nainen-oulu kirjoitti:

        aikuisenakin aikuinen = aikuisenakin vahinko

        Itsekin olen yksinhuoltaja ja itse olen tahallaan yh. Poika 4 vuotta. Tyttö 6 kuukautta. Uskon, että sinun ikäisenä vanhanakin jaksaa.


      • nainen-oulu kirjoitti:

        Itsekin olen yksinhuoltaja ja itse olen tahallaan yh. Poika 4 vuotta. Tyttö 6 kuukautta. Uskon, että sinun ikäisenä vanhanakin jaksaa.

        Anna anteeksi tunneryöppy. Et ole mikään mummo. Nainen parhaassa iässä. Sen takia tuli tunneryöppy, koska haluaisin itse olla raskaana. Tiedän, että odotuksen aikana on upeaa, kun tulevan ihmisen sydän sykkii. Uskon, että jaksaminen tulee hyvin. Jos joku kysyy, että jaksasitko, niin onneksi voi vastata, että joo joo. En pidä oikeasti ketään vanhana mummona. En minäkään teini ole. Olen huomannut, että jos tekisi mieli miehen halausta, niin sellaista ei ole saatavilla täällä päin. En kuitenkaan koskaan vaihtaisi kahta lastani mieheen. Pyydän vielä kerran anteeksi. En pidä arvostelusta ja en arvostele ketään. Onnea vielä pienestä


    • ei enää

      No joo.Olen itse 40v myös enkä ikinä jättäisi ehkäisemättä.Olen äiti kahdelle jo täysi-ikäiselle lapselle eikä tee mieli hankkia enempää.Olen eronnut eikä uusperheen perustaminen ole mun juttuni.

    • Täällä myös

      Hei, taisin astua samaan veneeseen kanssasi...varma en ole vasta kuin ensi viikolla, mutta jo 2 lasta (alle kouluikäiset) tehneenä luulisin tuntevani kyllä jo raskauden merkit. Olen 42 vuotias ja juuri 2 päivää sitten mies halusi minut ulos elämästänsä :(
      Olen tässä samoja asioita pohtinut kuin sinäkin, mutta jotenkin päivä päivältä tulee varmempi olo, että pidän silloin vielä rakkaudella ja yhteisellä päätöksellä tehdyn lapsen, jos raskaana olen :) Näin se on vaan sitten tarkoitettu..sanoo muut mitä tahansa. Kerro kuulumisia mihin ratkaisuun päädyit :)

      • ihana vapaus

        Itsellä ko lähes aikuiset muksut, olen 40v. En voisi edes kuvitella että alkaisin kaiken alusta. Olen ollut siis yh noille.mutta jokaiselle yksilöllistä miten jaksaa.. Itse herkuttelen ajatuksella että saan olla sitten aikoinaan mummo, eikä sinne varmaan kuin 10 vuotta. Nyt nautin elämästä, omasta ajasta ja näistä kahdesta päivänsäteestä :)


    • dfghjggigi

      Nykyään 40 vuotiaat synnyttää ja se on ihan tavallista. Toinen ääripää on parikymppiset ja alle.. heistä olisin enemmänkin huolissani. Aivothan kehittyy tytöillä 25 vuotiaiksi ja pojilla hieman vielä sen jälkeen. Aikuinen kasvattaa tasapainoisia lapsia ja nuorison kasvattamat näkyy jo mielenteveys- ja huumetilastoissa. Yhteiskunta maksaa kalliisti kypsymättömien vanhempien aiheuttamia seurauksia.

    • ohikulkija huuteloo

      Nykyisin riskit pienempiä hyvien raskausajan seurannan.
      Ikä ei ole olenkaan huono vielä.Nainen parhaassa iässä sitten 17 jälkeen :)

    • nkmgjhrop

      hyvä provo taas.Onko itse täti Elina taas vauhdissa.Asiakkaita ei sitten löydy kuin vanhuksista.Voi voi.Syntyvyys pieni Suomessa.

    • KAT761

      Abortti ei ole ehkäisykeino!! Mikäli ei käytä ehkäisyä ja tulee raskaksi, niin mielestäni lapsi tulee synnyttää. Minusta abortti on tappo, koska se on lapsen alku. Nykyään on katumuspillerikin, niin heti hakemaan sitä, eli seuraavana päivänä yhdynnästä, niin ei tarvitse edes miettiä aborttia.

    • totuus10

      Sinun täytyy jaksaa, koska olet tullut raskaaksi! Abortti ei ole ehkäisykeino.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      410
      1656
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1328
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      173
      1260
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1255
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1007
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      926
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      861
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      850
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      846
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      199
      788
    Aihe