HUSKY

huskyyh

Oon 15-vuotias tyttö, joka on innostunut koirien kouluttamisesta, hoitamisesta ja paijjaamisesta. Olen rakastanut koko mun elämän koiria, mutta vanhemmat eivät koskaan ole suostuneet minulle sellaista ostamaan? Tiedän että husky on vetokoira ja tarvitsee paljon aktiviteetteja ja sen luonteen piirre on pakko päästä vetämään. Huskya voi vetää pyörällä ja vaikka lasta pulkassa. Kävisin sen kanssa pitkillä lenkeillä, aamulla, heti koulusta päästyä, ja illala. Ainut on ongelma on kun vanhempani keksivät koko ajan "tekosyitä" ensin ongelmana oli mm. luonne, karvan lähtö, koiran haju, hoito, lenkkeily ymsyms. kun sain kaikkeen vastauksen yhtäkkiä syynä oli "emme ole koiraihmisiä". Kaikin keinoin olen yrittänyt saada suostumaan, olen myös aika yksinäinen ihminen eli kavereita ei enää niin hiveästi ole, ja jos on heidän kanssa riitelen usein. Eli saisin muutakin tekemistä kun itkeä omassa huoneessani ja olla koneella. Onko teillä mulle neuvoja kuinka saan vanhemmat edes vähän tulemaan vastaan tän asian suhteen?

ps. tiiän paljon siitä rodusta ja luonteesta ja tiedän että sen kanssa täytyy olla paljon, mutta mitä muuta minullla olisikaan kuin aikaa..

4

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omilleen lähtenyt

      vanhempien päätä et saa mitenkään käännettyä. Katso siis kalenteriin ja aloita säästäminen. Kolmen vuoden kulutta siis 18 täytettyäsi olet vapaa tekemän mit tahdot, kunhan hankit sen oman kämpän ensin. siahan on niin, että se joka maksaa, se myös määrää, mitä talossa tehdään

    • Voitko ajatella

      että siirtäisit katseesi johonkin pienempään ja vähemmän vetävään koiraan? Vaikka koiran kanssa ulkoilusta nauttiikin, niin siitä on nautinto kaukana kun koira kiskoo kuin höyryjyrä. Ehkä vanhempasi pelkäävät juuri tuota mitä ylempi tuossa sanoi, että koiran jäädessä heidän vastuulleen sinun siirtyessäsi toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, niin heistä ei olisi ollenkaan miellyttävää kulkea arktisen vetokoiran kanssa. Ehkä joku pienikokoisempi pysty- tai luppakorva saisi mielen muuttumaan?

      Katsele siis rotukirjat vielä kerran läpi ja mieti olisiko joku toinen parempi. Sellainen joka ei vaadi aivan järjetöntä lenkkeilymäärää ja joka ei karkailisi omille retkilleen eikä tekisi niin omaperäisiä päätöksiä kuin itsepäiset huskyt joskus tahtovat tehdä.

      Mieti ainakin tätä näkökulmaa...

    • Ei kaikkien koira

      Vastustavatko vanhempasi nimenomaan huskya vai kokonaisuudessaan ajatusta koirasta talossa? Jos ihan väkisin haluat koiran, niin voit alkaa miettiä jotain pienempikokoista, mutta yhtä teräväpäistä ja dominoivaa rotua. Onko sinulla ylipäätään kokemusta koirista, vai johtuuko halusi susiropeista tai siitä, että "kaikilla muillakin on husky"? Jonkinlaista nuorten immeisten huskyhimoa on ollut viime aikoina havaittavissa. Se, että on tavannut yksi tai kaksi täyspäistä ja hyvin koulutettua koiraa ei tarkoita, että nimenomaan sinä onnistuisit kouluttamaan omasta koirastasi samanlaisen. Huskyn kaltaisten koirien koulutukseen pitää tarpeen vaatiessa myös käyttää vähän fyysistä voimaa, onko sinusta siihen? Onko olemuksesi sellainen, että itsevarma ja voimakas työkoira haluaisi kävellä hihnasi päässä kiltisti ja antaisi tassua pyydettäessä?

    • tsaipa

      Ehh.. Huskythan ovat aivan tolkuttoman lempeitä otuksia. Meidän yksilö ei vedä lenkillä käytännössä ollenkaan. En ole ainakaan vielä tavannut dominoivaa huskyä :D

      Miellyttämishalua ei kyllä ainakaan meidän pikkusella ole pätkääkään eli jos ei haluta tehdä niin ei tee. Itsepäisyyttä riittää vaikka muille jakaa. Ja eihän se husky mikään iso koira edes ole? Tuntuu että kaikilla on käsitys jostain sden kokoisesta rontista ja ovat yllättyneet meidän nartun nähdessään että eipä tuo tuon suurempi ole vaikka nartun yläraja on ylitetty viidellä sentillä.

      Kunhan muistat liikkua koiran kanssa tarmpeeksi niin lempeämpää koiraa saa etsiä. Ikinä ei ole meille ärissyt. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1436
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1062
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe