Joka kirjoitettu sanasta sanaan kreikankielellä.
Käytän tätä alkutekstiä ja yritän kirjoittaa silti mahdollisimman sujuvaa suomen kieltä, jollaista olisi mahdollisimman helppoa kenen tahansa suomen kielisen lukea.
Vertailutekstinä mukana on eniten käyttämäni 1933/38-käännös, ja muitakin käännöksiä.
- Evankeliumi mukaan Johanneksen -
1 : 1. Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Jumala - oli Sana.
2. Tämä - oli alussa, Jumalan luona.
3. Kaikki tuli Hänen kautta, ja ilman Häntä ei tullut yhtään, mitä on tullut.
4. Hänessä oli ja on elämä, ja elämä oli ihmisten valo,
5. ja valo palaa pimeässä, mutta pimeä ei sitä omista.
Johanneksen evankeliumi
128
377
Vastaukset
- Petraeious
6. Oli mies, Jumalan luota lähetetty, Johannes hänellä nimenä.
7. Hän tuli todistukseksi, todistaaksensa valosta, jotta kaikki uskoisivat hänen kauttaan.
8. Ei ollut Johannes tuo valo, mutta hän todistaa valosta,
9. siitä todellisesta Valosta joka valaisee jokaisen ihmisen, se oli tulossa maailmaan.
10. Maailmassa se valo, Hän jo oli, ja maailma Hänen kauttaan tuli, mutta tästä huolimatta maailma ei Häntä tuntenut.
11. Vaikka Hän tuli omiensa tykö, eivät Hänen omansa ottaneet Häntä vastaan,
12. mutta jotka ottivat Hänet vastaan, antoi Hän heille vallan tulla Jumalan lapsiksi, niille jotka uskovat Hänen nimeensä,
13. jotka eivät ole syntyneet verestä eivätkä lihan tai miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
14. Ja Sana tuli lihaksi ja majoittui meidän joukkoon, ja me katselimme Hänen kirkkauttaan, sellaista ainokaista kirkkautta joka on Isän luota, täynnä armoa ja totuutta. - Petraeious
15. Johannes todistaa Hänestä, ja on huutanut, sanoen :
Tämä on, josta sanoin :
Minun perässä tuleva on minun edelläni ollut, sillä ennen minua Hän oli.
16. Ja Hänen täyteydestään me kaikki saimme, armoa, aina ja aina uudestaan,
17. sillä laki annettiin Mooseksen kautta, mutta armo ja totuus tuli Jeesuksen Kristuksen kautta.
18. Jumalaa ei ole kukaan nähnyt milloinkaan, mutta Jumalan ainoa poika, Isän sylissä, kertoo kaiken Hänestä.
19. Tämä on Johanneksen todistus, kun juutalaiset lähettivät Jerusalemista pappeja ja leeviläisiä, kysyäksensä häneltä :
" Kuka sinä olet ? "
20. Ja Johannes tunnusti, eikä kieltänyt, tunnusti siis, että hän ei ole Minä Olen - siis Kristus.
21. He kysyivät häneltä :
" Kuka siis olet, oletko sinä Elias? "
Ja Johannes sanoo :
" En ole! "
Ja kysyvät häneltä edelleen :
" Se profeettako olet? "
Johon vastaa :
" En! "
22. Sanovat edelleen hänelle : " Kuka olet? Jotta vastauksen antaisimme meidät lähettäneille, mitä sinä sanot itsestäsi? "
23. Hän sanoi :
" Minä olen huutavan ääni autiomaassa : suoristakaa Herran tie, kuten profeetta Jesaja on sanonut. "
24. Ja lähetetyt olivat fariseuksista.- 5+2
Olen miettinyt mitä toinen evankeliumi tarkoittaa? Kun esim: Susi76 on alkanut kirjoittaa Suden evankeliumia. Suden julistama sanoma perustuu Raamattuun mutta on kuitenkin erillainen.
- kysyvä ei eksy
5+2 kirjoitti:
Olen miettinyt mitä toinen evankeliumi tarkoittaa? Kun esim: Susi76 on alkanut kirjoittaa Suden evankeliumia. Suden julistama sanoma perustuu Raamattuun mutta on kuitenkin erillainen.
Voitko linkittää tätä ns. Toista evankeliumia?
- 7 + 7 + 7 = A&O
5+2 kirjoitti:
No eikö 2.Evankeliumi ole Matteuksen jälkeen, siis Markuksen Evankeliumi?
- Petraeious
25. He kysyivät Johannekselta, sanoen hänelle :
" Miksi sinä siis kastat, jos sinä et ole Kristus, etkä Elias, etkä se Profeetta? "
26. Johannes vastasi heille sanoen :
" Minä kastan vedessä, mutta teidän keskellä on seissyt, seisoo, ja tulee seisomaan se, jota te ette tunne,
27. Hän tulee minun perässäni, Hän on minun edellä ollut, ja Hänen sandaalejaan, minä en ole arvollinen Hänen jaloistansa pois ottamaan!
28. Näitä tapahtui Betabarassa, Beet-Baaraksi kutsutussa, mahdollisesti Betaniassa, Jordanin takana, missä Johannes kastoi. - Petraeious
29. Seuraavana päivänä Johannes näkee Jeesuksen tulevan hänen luo, ja sanoo :
" Katso, Jumalan karitsa! Joka ottaa pois maailman synnin! "
30. Tässä on se, josta minä sanoin : minun perässäni tulee mies, joka on ollut minun edelläni, sillä ennen minua Hän oli.
31. Minäkään en tuntenut Häntä, mutta jotta Hän tulisi ilmi ja julki Israelille, sen vuoksi tulin minä vedellä kastamaan.
32. Ja Johannes todisti sanoen :
" Minä näin Hengen laskeutuvan kuten kyyhkysen taivaasta, ja se jäi Hänen päälleen. "
33. " Minäkään en tuntenut Häntä, mutta joka lähetti minut kastamaan vedessä, Hän sanoi minulle :
Jonka päälle näet Hengen laskeutuvan ja siihen jäävän, Hän kastaa Pyhässä Hengessä. "
34. Ja minä olen nähnyt, ja minä olen todistanut, että tämä, Hän, on Jumalan Poika. " - Petraeious
35. Seuraavana päivänä Johannes seisoi taas siellä, ja kaksi hänen opetuslapsistaan.
36. Ja nähdessään myös Jeesuksen siellä kävelemässä, sanoo Johannes :
" Katso, Jumalan karitsa! Hän, ottaa pois maailman synnin! "
37. Ja hänen kaksi opetuslastansa kuulivat hänen näin puhuvan, ja he seurasivat Jeesusta.
38. Ja Jeesus kääntyy ja näkee heidät Häntä seuraavina, kysyen heiltä :
" Mitä etsitte? "
Ja he sanoivat Hänelle : " Rabbi, opettaja, missä asut? "
39. Jeesus sanoo heille :
" Tulkaa ja katsokaa, niin näette! "
Niin he menivät ja näkivät missä Hän asuu, ja he pysyivät luona Hänen sen päivän, ja silloin oli noin kymmenes tunti auringon noususta. - Petraeious
40. Andreas oli Simon Pietarin veli, yksi niistä kahdesta jotka kuulivat Johanneksen todistuksen Jeesuksesta, ja joka Häntä seurasi.
41. Löytää tämä ensin veljensä Simonin, ja sanoo hänelle :
" Olemme löytäneet Messiaksen ", mikä on käännettynä Voideltu, Kristus. Vie hänet luo Jeesuksen. Ja kiinnittäen katseensa häneen Jeesus sanoi :
" Sinä olet Simon, Joonaksen poika, sinut kutsutaan Keefakseksi, mikä merkitsee Pietaria. "
43. Seuraavana päivänä tahtoi Jeesus lähteä Galileaan, ja Hän löytää Filippuksen, ja sanoo hänelle Jeesus :
" Seuraa minua! "
44. Filippus oli Beetsaidasta kotoisin, Andreaksen ja Pietarin kaupungista.
45. Filippus löytää Natanaelin, ja sanoo hänelle :
" Olemme löytäneet sen miehen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista. "
46. Natanael sanoi hänelle :
" Voiko Nasaretista mitään hyvää olla? "
Filippus sanoo hänelle :
" Tule, ja katso! "
47. Jeesus näki Natanaelin tulevan Hänen luo, ja sanoo hänestä:
" Katso, todellinen israelilainen, jossa ei vilppiä ole! "
48. Natanael sanoo Hänelle :
" Mistä tunnet minut? "
Jeesus vastasi, ja sanoi hänelle :
" Ennen Filippuksen kutsumista, minä näin sinut viikunapuun alla. "
49. Natanael vastasi, sanoen Hänelle :
" Rabbi, sinä olet Jumalan Poika, sinä olet Israelin kuningas. "
50. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle :
" Koska sanoin sinulle, että näin sinut viikunapuun alla, sinä uskot? Suurempia sinä tulet näkemään! "
51. Ja sanoo Hän hänelle :
Todella, todellakin, Minä sanon teille :
Tästä lähtien, näette Taivaan avattuna, ja Jumalan enkelit nousevina ja laskeutuvina Ihmisen pojan päälle. " - Petraeious
Luku 2
1. Ja ylihuomisena, siis kolmantena päivänä, oli häät Galilean Kaanassa, ja Jeesuksen äiti oli siellä.
2. Jeesus ja opetuslapset kutsuttiin myös häihin.
3. Häiden kestäessä viini loppui. Jeesuksen äiti sanoi Hänelle :
" Viiniä ei ole. "
4. Sanoo hänelle Jeesus :
" Mitä haluat minusta, nainen? Ei ole vielä tullut Minun aika! "
5. Sanoo Hänen äiti palvelijoille :
" Mitä vain Hän sanoo teille, se tehkää. "
6. Ja siellä oli kuusi kivistä vesiruukkua seisomassa juutalaisten puhdistuksen mukaan, kukin kahden tai kolmen mitan vetävinä.
7. Sanoo heille Jeesus :
" Täyttäkää vesiruukut vedellä. "
Ja he täyttivät ruukut, ylös asti.
8. Ja Hän sanoo heille :
" Ammentakaa nyt, ja viekää päätarjoilijalle. " Ja he veivät.
9. Ja kun päätarjoilija maistoi viiniksi tullutta vettä, ei hän tiennyt mistä se oli tullut, mutta palvelijat tiesivät, että niihin oli ammennettu vettä. Silloin kutsuu päätarjoilija sulhasen paikalle,
10. ja sanoo hänelle : " Yleensä jokainen laittaa ensin esille hyvän viinin, ja sitten kun tulee juopumus, laittaa vasta esille huonon viinin. Mutta sinä säilytit hyvän viinin tähän asti. "
11. Tämän ensimmäisen tunnusmerkin, ihmeen, Jeesus teki galilean Kaanassa, ja ilmaisi näin Hänen kirkkautensa, ja Häneen uskoivat Hänen opetuslapsensa.
12. Tämän jälkeen Hän meni Kapernaumiin, Hänen äitinsä ja veljensä sekä opetuslapsensa, ja siellä he eivät viipyneet monia päiviä. - Petraeious
13. Juutalaisten pääsiäinen oli lähellä, ja Jeesus meni Jerusalemiin.
14. Hän löysi pyhäköstä härkien ja lampaiden ja kyyhkysten myyjät ja rahanvaihtajat istuvina,
15. ja tehden ruoskan köysistä ajoi kaikki pyhäköstä, sekä lampaat ja härät, ja kaatoi ja kumosi vaihtajien pöydät, ja maahan rahat.
16. Ja kyyhkysiä myyville Hän sanoi :
" Ottakaa nämä täältä. Älkää tehkö Minun Isäni taloa kauppataloksi! "
17. Ja Hänen opetuslapsensa muistivat, että kirjoitettuna on :
" Kiivaus Sinun talosta nieli minut. "
18. Juutalaiset vastasivat ja sanoivat Hänelle :
" Minkä merkin näytät meille, että Sinä näitä teet? "
19. Jeesus vastasi ja sanoi heille :
" Hajoittakaa tämä temppeli, ja kolmessa päivässä Minä sen pystytän. "
20. Juutalaiset sanoivat :
" Neljäkymmentäkuusi vuotta tätä temppeliä rakennettiin, ja Sinä pystytät sen, kolmessa päivässä? "
21. Mutta Hän puhui - Hänen ruumiinsa temppelistä.
22. Kun sitten Hän nousi kuolleista, muistivat Hänen opetuslapset että Hän tämän puhui heille, ja he uskoivat kirjoitukset ja Sanan, jonka Jeesus puhui.
23. Ja sen ajan, kun Hän oli Jerusalemissa pääsiäisenä juhlassa, monet uskoivat Hänen nimeensä, kun he näkivät merkit ja ihmeet, joita Hän teki.
24. Mutta Jeesus itse ei uskonut itseään heille, sen vuoksi koska tiesi kaiken,
25. ja ei ollut tarvetta keneltäkään todistukseksi ihmisestä, sillä Hän tiesi, mitä ihmisessä oli. - Petraeious
Luku 3
1. Ja oli mies fariseuksista, Nikodeemus nimeltään, juutalaisten hallitusmies.
2. Hän tuli Jeesuksen luo yöllä, ja sanoi Hänelle :
" Rabbi, tiedämme että Jumalalta olet tullut opettajaksi, sillä ei kukaan voi tehdä näitä merkkejä, joita sinä teet, jos Jumala ei ole hänen kanssaan. "
3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle :
" Todellakin, todellakin, sanon sinulle, jos ei joku synny ylhäältä, ei hän voi nähdä Jumalan valtakuntaa. "
4. Nikodeemus sanoo Hänelle :
" Kuinka voi ihminen syntyä, ollen vanhus? Eihän äidin kohtuun voi toistamiseen mennä, ja syntyä? "
5. Jeesus vastasi :
" Todellakin, todellakin, sanon sinulle, jos ei joku synny vedestä ja hengestä, hän ei voi mennä Jumalan taivaiden valtakuntaan.
6. Se joka on syntynyt lihasta, liha on, ja syntynyt Hengestä, Henki on.
7. Älä ihmettele, että sanoin sinulle : teidän täytyy syntyä ylhäältä.
8. Missä tuuli tahtoo puhaltaa ja sen äänen kuulet, mutta et tiedä mistä se tulee ja mihin menee, siten on jokainen Hengestä syntynyt.
9. Nikodeemus vastasi ja sanoi Hänelle :
" Kuinka voivat nämä tapahtua? "
10. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle :
" Sinä olet Israelin opettaja, ja näitä et tiedä?
11. Todellakin, todellakin, sanon sinulle, että mitä tiedämme, puhumme, ja mitä näemme, todistamme, ja ette ota meidän todistusta vastaan.
12. Jos maallisista puhun teille, ja ette usko, kuinka, jos puhun teille taivaallisista, uskotte?
13. Ja ei kukaan ole noussut taivaaseen paitsi taivaasta laskeutunut - Ihmisen Poika - taivaassa oleva.
14. Ja kuten Mooses korotti käärmeen autiomaassa, siten pitää Ihmisen Poika korotettaman,
15. jotta kukaan Häneen uskova ei tuhoudu, vaan omistaisi iäisen elämän.
15. Sillä siten rakasti Jumala maailmaa, että antoi ainoan Poikansa, jotta kukaan Häneen uskova ei tuhoutuisi, vaan omistaisi iäisen elämän.
16. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan, että Hän tuomitsisi maailman, vaan jotta maailma pelastuisi Hänen kauttaan.- Petraeious
16. Sillä siten rakasti Jumala maailmaa, että antoi ainoan Poikansa, jotta kukaan Häneen uskova ei tuhoutuisi, vaan omistaisi iäisen elämän.
17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan, että Hän tuomitsisi maailman, vaan jotta maailma pelastuisi Hänen kauttaan.
[ korjaus/kappaleet 16 ja 17 ]
- Petraeious
18. Häneen uskovaa ei tuomita, mutta ei uskova on jo tuomittu, että ei ole uskonut Jumalan ainoan Pojan nimeen.
19. Ja tämä on tuomio, että Valo on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat mieluummin pimeyttä kuin Valoa, sillä pahoja heidän teot olivat.
20. Sillä jokainen kelvottomia tekevä vihaa Valoa, ja ei tule luo Valon, jotta hänen teot eivät paljastuisi,
21. mutta totuuden tekevä tulee luo Valon, jotta hänen teot ilmenisivät, että ovat Jumalassa tehdyt. - Petraeious
22. Näiden jälkeen Jeesus ja Hänen opetuslapset menivät Juudean maahan, ja siellä Hän vietti heidän kanssaan aikaa, ja kastoi.
23. Myös Johannes kastoi Ainonissa lähellä Salimia, sillä siellä oli paljon vettä, ja ihmiset tulivat, ja heidät kastettiin.
24. Sillä Johannes ei ollut vielä heitettynä vankilaan.
25. Johanneksen opetuslapsille tuli väittely juutalaisten kanssa juutalaisesta puhdistuksesta,
26. ja he tulivat Johanneksen luo, ja sanoivat hänelle :
" Rabbi, se joka oli sinun kanssa Jordanin takana, josta sinä olet todistanut, katso, Hän kastaa, ja kaikki menevät Hänen luo.
27. Johannes vastasi, ja sanoi :
" Ihminen ei voi ottaa mitään, jos hänelle ei ole annettuna Taivaasta.
28. Itse te minulle todistatte, että sanoin : minä en ole Voideltu, vaan että olen lähetetty Hänen edellä.
29. Morsiamen omistava on sulhanen, ja sulhasen ystävä seisoo ja kuuntelee Häntä, ilolla iloitsee, sulhasen äänen vuoksi; nyt tämä minun ilo on täyttynyt.
30. Hänen pitää kasvaa, mutta minun vähentyä.
31. Ylhäältä tuleva on yli kaikkien, maasta oleva puhuu maasta, Taivaasta tuleva yli kaikkien on,
32. ja mitä Hän on nähnyt ja kuullut, siitä Hän todistaa, ja Hänen todistusta ei kukaan ota.
33. Hänen todistuksen ottava sinetöi, että Jumala on totuudenmukainen.
34. Sillä jonka Jumala lähetti, puhuu Jumalan puheita, sillä ei Jumala anna mitalla Henkeä.
35. Isä rakastaa Poikaa, ja on antanut kaiken Hänen käteen.
36. Poikaan uskova omistaa iäisen elämän, mutta Poikaa ei-totteleva ei näe elämää, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällä. - Petraeious
Luku 4
1. Kun Herra Jeesus tiesi, että fariseukset kuulivat, että Jeesus tekee ja kastaa useampia opetuslapsia kuin Johannes,
2. vaikkakaan Herra Jeesus itse ei kastanut, vaan Hänen opetuslapset,
3. jätti Hän Juudean, ja meni taas Galileaan.
4. Hänen piti kulkea Samarian kautta.
5. Niin Hän tulee Sykariksi sanottuun Samarian kaupunkiin, joka on lähellä maata jonka Jaakob antoi pojalleen Joosefille.
6. Ja siellä oli Jaakobin lähde.
Väsyneenä matkanteosta Herra Jeesus istui sitten lähteelle. Tunti oli noin kuudes auringonnoususta.
7. Tulee samarialainen nainen ammentamaan vettä.
Sanoo Herra Jeesus hänelle :
" Anna minulle juoda! "
8. Sillä Hänen opetuslapset olivat menneet kaupunkiin, jotta ruokaa ostaisivat.
9. Niin sanoo samarialainen nainen Hänelle :
" Kuinka Sinä, joka olet juutalainen, minulta juoda pyydät, samarialaiselta naiselta? Sillä eivät juutalaiset seurustele samarialaisten kanssa. "
10. Herra Jeesus vastasi ja sanoi hänelle :
" Jos tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka sinulle puhuu :
' Anna Minulle juoda ' ,
sinä pyytäisit Häneltä, ja Hän antaisi sinulle Elävää Vettä .
11. Sanoo Hänelle nainen :
" Herra, et edes astiaa omista, ja kaivo on syvä, mistä siis saat Elävää Vettä ? "
12. Et kai Sinä ole suurempi meidän isää Jaakobia, joka antoi meille kaivon, ja hän siitä joi, ja hänen pojat, ja karja? "
13. Herra Jeesus vastasi ja sanoi hänelle :
" Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa taas,
14. mutta joka vain juo Vedestä, jonka Minä annan hänelle, ei janoa iäisesti, vaan Vesi, jota Minä annan hänelle, tulee hänessä iäisen elämän pulppuavan Veden lähteeksi. "
15. Sanoo Hänelle nainen :
" Herra, anna minulle sitä Vettä, jotta en janoaisi, enkä kävisi ja tulisi tänne ammentamaan. "
16. Sanoo hänelle Herra Jeesus :
" Mene, kutsu sinun mies, ja tule tänne! "
17. Nainen vastasi ja sanoi Hänelle :
" En omista miestä! "
Sanoo Herra Jeesus hänelle :
" Hyvin sanoit, että miestä et omista,
18. sillä viisi miestä omistit, ja nyt jonka omistat, ei ole sinun mies, sen totuudenmukaisesti olet puhunut. " - Petraeious
4 : 19
Sanoo Hänelle nainen :
" Herra, näen että Sinä olet Profeetta. "
20. Meidän isät palvoivat tällä vuorella, ja te sanotte, että Jerusalemissa on paikka missä pitää palvoa. "
21. Herra Jeesus sanoo hänelle :
" Nainen, usko Minua, että tulee aika, jolloin ette palvo tällä vuorella ettekä Jerusalemissa Isää.
22. Te palvotte sitä jota ette tunne, me palvomme sitä jonka tunnemme, että pelastus on juutalaisista.
23. Mutta tulee aika, ja nyt jo on, kun aidot palvojat palvovat Isää Hengessä ja totuudessa, sillä myös Isä sellaisia, Häntä palvovia etsii.
24. Jumala on Henki, ja Häntä palvovien pitää palvoa Häntä Hengessä ja Totuudessa. "
25. Sanoo Hänelle nainen :
" Tiedän, että Messias tulee, Kristukseksi sanottu, ja kun Hän tulee, julistaa Hän meille kaiken, aivan Kaikki. "
26. Sanoo Herra Jeesus hänelle :
" Minä Olen!
Hän - joka sinulle puhuu! "
27. Ja tämän päälle tulivat Hänen opetuslapset, ja ihmettelivät, että Hän puhui, naisen kanssa.
Kukaan ei kuitenkaan sanonut :
" Mitä etsit naiselta?"
tai :
" Mitä puhut hänen kanssa? " - Petraeious
4 : 28
Niin jätti nainen vesiruukkunsa, ja meni kaupunkiin, ja sanoo ihmisille :
29. " Tulkaa, nähkää Mies, joka sanoi minulle kaikki, mitä minä tein, ei kai tämä ole Voideltu, Messias, Kristus?
30. Niin ihmiset lähtivät kaupungista, ja tulivat Hänen luo.
31. Sillä aikaa Hänen opetuslapset pyysivät Häntä, sanoen :
" Rabbi, syö! "
32. Mutta Hän sanoi heille :
" Minulla on Ruokaa syödä, josta te ette tiedä! "
33. Opetuslapset sanoivat toisilleen :
" Ei kai joku tuonut Hänelle syömistä? "
34. Sanoo heille Herra Jeesus :
" Minun Ruoka on, jotta teen Minut lähettäneen tahdon, ja täyttäisin Hänen työn.
35. Ettekö te sano, että vielä on neljä kuukautta, ja elonleikkuu tulee?
Katso, Minä sanon teille :
Nostakaa silmänne, ja katselkaa maita - ne ovat jo valjenneet - elonleikkuulle.
36. Leikkaava saa palkan, ja kokoaa hedelmää Iäiseen Elämään, jotta myös kylvävä leikkaavan kanssa, yhdessä iloitsisi.
37. Sillä tässä Sana, Logos, on tosi, että toinen on kylvävä, ja toinen on leikkaava.
38. Minä lähetin teidät leikkaamaan, mistä te ette ole nähneet vaivaa, toiset ovat nähneet vaivan, ja te olette päässeet heidän vaivansa sadolle. "
39. Ja monet samarialaiset siitä kaupungista uskoivat Häneen, vuoksi naisen, joka todistaa Herran Jeesuksen Sanasta, että :
" Hän sanoi minulle kaikki, mitä minä tein. "
40. Kun siis Hänen luo tulivat samarialaiset, pyysivät he Häntä jäämään heidän luo, ja Hän pysyi siellä kaksi päivää.
41. Ja paljon useammat uskoivat, Hänen, Sanan, Logoksen vuoksi,
42. ja naiselle he sanoivat :
" Me emme enää sinun puheen vuoksi usko, sillä me itse olemme kuulleet, ja me itse tiedämme, että tämä on, todella, Maailman Pelastaja, Voideltu, Kristus, Messias. " - Petraeious
4 : 43
Kahden päivän jälkeen Hän lähti sieltä, ja meni Galileaan.
44. Sillä itse Herra Jeesus todisti, että Profeetta omassa isänmaassa, ei omaa arvoa.
45. Kun Hän siis tuli Galileaan, ottivat galilealaiset Hänet vastaan, kaikki nähneinä, mitä Hän teki Jerusalemissa juhlassa, sillä myös he tulivat juhlaan.
46. Niin Jeesus tuli taas Galilean Kaanaan, missä muutti veden viiniksi.
Ja oli eräs kuninkaallinen, jonka poika sairasti Kapernaumissa.
47. Hän, kuullen Herran Jeesuksen tulleen Juudeasta Galileaan, lähti Hänen luo, ja pyysi Häntä, jotta Hän tulisi ja parantaisi hänen pojan, sillä tämä oli kuolemaisillaan.
48. Niin Herra Jeesus sanoi hänelle :
" Jos ette merkkejä ja enteitä näe, ette usko. "
49. Kuninkaallinen sanoo Hänelle :
" Herra, tule, ennen kuin minun lapsi kuolee! "
50. Sanoo hänelle Herra Jeesus :
" Mene, sinun poika elää! "
51. Ja mies uskoi Logokseen, Sanaan, jonka hänelle sanoi Herra Jeesus, ja hän meni. - Petraeious
4 : 51
Ja jo hänen mennessä, hänen palvelijat kohtasivat hänet, ja kertoivat, sanoen :
" Sinun poika elää. "
52. Niin hän kysyi heiltä tuntia auringonnoususta, jona paremmaksi tuli.
Ja niin sanoivat hänelle :
" Eilen, tunnilla seitsämännellä, jätti hänet kuume. "
53. Niin isä tiesi, että juuri sillä tunnilla tapahtui paraneminen, jolla Herra Jeesus sanoi hänelle :
" Sinun poika elää! "
Ja hän uskoi, ja koko hänen talonsa väki.
54. Tämän, ja siis jo toisen merkin, ihmeen, teki Herra Jeesus, tullen Juudeasta Galileaan. - Petraeious
Luku 5
1. Näiden jälkeen oli juutalaisten juhla, ja Herra Jeesus nousi Jerusalemiin.
2. Jerusalemissa on Lammasportilla allas, hepreaksi sanottuna Betesda, merkitsee 'laupeuden taloa' , viidellä pylväskäytävällä.
3. Näissä makasi suuri joukko sairastavia, sokeita, rampoja, kuivettuneita, odottamassa veden liikkumista.
4. Sillä aika ajoin, ajan mukaan, enkeli laskeutui altaaseen, ja kuohutti veden, ja ensimmäinen veden kuohumisen jälkeen veteen astuva tuli terveeksi, oli minkä tahansa taudin vallassa.
5. Siellä oli eräs 38 vuotta sairaudessaan ollut mies.
6. Nähden tämän makaavana, Herra Jeesus tiesi, että paljon oli ollut jo aikaa, sanoo Hän hänelle :
" Tahdotko tulla terveeksi? "
7. Sairastava vastasi Hänelle :
" Herra, ihmistä en omaa, jotta kun vesi kuohuu, hän heittäisi minut altaaseen, ja kun minä menen, toinen ennen minua menee. "
8. Sanoo hänelle Herra Jeesus :
" Nouse, ja ota vuodemattosi, ja kävele! "
9. Ja heti tuli mies terveeksi, ja otti vuodemattonsa, ja käveli.
Ja oli sapatti sinä päivänä.- Petraeious
1938 käännös on tipauttanut 4. jakeen pois, on käsittämätöntä että jakeet jotka juuri vahvistaisivat jokaisen itse kunkin uskoa, pitää sensuroida, tai niitä vähätellään, unohdetaan, niitä ei käytetä, usko ei elä enää.
ihmeet joita Jeesus teki, Gennesaretin järvellä kävellen veden päällä, herättäen jo neljättä päivää märäntymistilassa olleen Lasaruksen, nämä ovat totista totta, mutta kirjanoppineisuus on kirjanoppineisuutta, ja kuolettaa ja kuivattaa Logoksen, Jumalan Sanan lopulta kokonaan.
Johannes 5 : 4 on siis tarkoituksella jätetty, mielestäni, pois. - outoa on
Petraeious kirjoitti:
1938 käännös on tipauttanut 4. jakeen pois, on käsittämätöntä että jakeet jotka juuri vahvistaisivat jokaisen itse kunkin uskoa, pitää sensuroida, tai niitä vähätellään, unohdetaan, niitä ei käytetä, usko ei elä enää.
ihmeet joita Jeesus teki, Gennesaretin järvellä kävellen veden päällä, herättäen jo neljättä päivää märäntymistilassa olleen Lasaruksen, nämä ovat totista totta, mutta kirjanoppineisuus on kirjanoppineisuutta, ja kuolettaa ja kuivattaa Logoksen, Jumalan Sanan lopulta kokonaan.
Johannes 5 : 4 on siis tarkoituksella jätetty, mielestäni, pois.Miksi muuten on pois 1938-käännöksestä, katsokaa vaikka?
Petraeious kirjoitti:
Johannes 5 : 4 on siis tarkoituksella jätetty, mielestäni, pois.Sanon nyt jotain, mitä pidän hyvin itsestäänselvänä, kun tämä kuitenkin on se tavallisin selitys vastaaville asioille Raamatun tekstin suhteen. Suomenkielisissä käännöksissäkin kun usein on huomautuksia siitä, että jokin jae on mahdollinen myöhempi lisäys.
Todennäköisin selitys tuolle on, että senhetkisen luotettavimman tieteellisen raamatuntutkimuksen tiedon mukaan ajateltiin jakeen 4 olevani myöhemmin tehty lisäys tekstiin, joka ei kuulunut alkuperäiseen tekstiin, vaan mahdollisesti esimerkiksi jälkikäteen tekstiä kopioineen henkilön marginaaliin lisäämä selitys, joka sitten myöhemmin laitettiin muiden kopioijien toimesta tekstiin mukaan.
- Petraeious
5 : 10
Niin juutalaiset sanoivat parantuneelle :
" On sapatti, ja sinulla ei ole lupa kantaa vuodemattoa! "
11. Hän vastasi heille :
" Minut terveeksi tehnyt, Hän sanoi minulle :
" Ota vuodemattosi, ja kävele! "
12. Niin he kysyivät häneltä :
" Kuka mies, on sanonut sinulle ? :
" Ota vuodemattosi, ja kävele! "
13. Sairastanut, parannettu, ei tiennyt, kuka se oli, sillä Herra Jeesus väistyi, joukon ollessa paikalla.
14. Näiden jälkeen Herra Jeesus löytää hänet pyhäköstä, ja sanoi hänelle :
" Katso, olet tullut terveeksi, älä enää tee syntiä, jotta sinulle ei jotakin pahempaa tapahtuisi. "
15. Mies meni ja ilmoitti, sanoi juutalaisille, että Herra Jeesus on tehnyt hänet terveeksi.
16. Tämän vuoksi juutalaiset vainosivat Herraa Jeesusta, ja etsivät Häntä tappaaksensa, koska Hän teki näitä sapattina.
17. Mutta Herra Jeesus vastasi heille :
" Tähän saakka Minun Isä työskentelee, ja Minä työskentelen. "
18. Tämän vuoksi, juutalaiset etsivät enemmän Häntä, tappaaksensa, koska Hän ei rikkonut vain sapattia, vaan sanoi omaksi Isäksi Jumalaa, tehden itsensä Jumalalle yhtäläiseksi. - Petraeious
5 :19
Niin Herra Jeesus vastasi ja sanoi heille :
" Todella, todella sanon teille :
Ei voi Poika tehdä itsestään mitään, jos vain ei jotakin näe Isän tekevän, sillä vain mitä Hän tekee, niitä myös Poika samoin tekee. "
20. Sillä Isä rakastaa Poikaa, ja näyttää Hänelle kaikki, mitä itse tekee, ja näistä näyttää suurempia töitä Hänelle, jotta te ihmettelisitte, ihmettelette.
21. Sillä kuten Isä herättää kuolleet ja antaa elämän, samoin Poika myös antaa elämän, joille tahtoo.
22. Sillä Isä ei tuomitse ketään, vaan on antanut kaiken tuomion Pojalle,
23. jotta kaikki kunnioittaisivat Poikaa, kuten kunnioittavat Isää.
Poikaa kunnioittamaton, ei kunnioita Hänet lähettänyttä Isääkään.
24. Todella, todella, Minä sanon teille :
Minun Sanan kuuleva, ja Minut lähettäneen uskova, omistaa Iäisen Elämän, ja ei tule tuomiolle, vaan on astunut yli, kuolemasta elämään.
25. Todella, todella, Minä sanon teille :
Tulee aika, ja nyt on, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja Häntä kuulleet elävät.
26. Sillä kuten Isällä on elämä itsessään, samoin Hän antoi myös Pojalle elämän, omistaakseen sen Hänessä itsessään.
27. Ja Hän antoi Hänelle vallan toimittaa myös tuomion, koska on Ihmisen Poika.
28. Älkää ihmetelkö tätä, että tulee aika, jona kaikki ne jotka haudoissa, kuulevat Hänen äänen,
29. ja hyviä tehneet tulevat elämän ylösnousemukseen, mutta kehnoja tehneet, tuomion ylösnousemukseen.
30. Minä en voi tehdä itsestäni mitään; kuten kuulen, tuomitsen, ja Minun tuomio on oikea, sillä Minä en etsi omaa tahtoani, vaan Minut lähettäneen Isän tahtoa. - Petraeious
5 : 31
Jos Minä itsestäni todistan, Minun todistus ei ole tosi.
32. Toinen on todistava Minusta, ja Minä tiedän, ja te tiedätte, että sen todistus joka Minusta todistaa, on tosi.
33. Te lähetitte lähettiläät Johanneksen luo, ja hän on todistanut totuudella,
34. ja Minä en ihmiseltä todistusta ota, mutta näitä puhun, jotta pelastuisitte.
35. Hän oli palava ja loistava lamppu, mutta te tahdoitte iloita vain hetken hänen valosta.
36. Mutta Minulla on suurempi kuin Johanneksen todistus, sillä teot jotka Isä antoi Minulle, jotta täyttäisin ne; ne teot jotka Minä teen, todistavat Minusta, että Isä on Minut lähettänyt,
37. ja Minut lähettänyt Isä, Hän on todistanut Minusta, ettekä ole milloinkaan kuulleet Hänen ääntään, ettekä nähneet Hänen hahmoansa.
38. Ja Hänen Sanaa ette omista teissä pysyvänä, sillä jonka Hän lähetti, Häntä te ette usko.
39. Tutkitte kirjoituksia, sillä te luulette niissä Iäisen Elämän omistavanne; juuri ne ovat Minusta todistavia,
40. ja ette tahdo tulla Minun luo, jotta Elämän omistaisitte.
41. En ota ihmisiltä kunniaa,
42. mutta tunnen teidät, että ette omista itsessänne Jumalan rakkautta.
43. Minä olen tullut Minun Isän nimessä, ja ette ota vastaan Minua, mutta jos toinen tulee omassa nimessä, hänet otatte vastaan.
44. Kuinka te voitte uskoa, toisiltanne kunniaa ottavina, ja ainoan Jumalan luota ette etsi kunniaa?
45. Älkää luulko, että Minä Isän luona syytän teitä, teillä on syyttäjä, Mooses, johon te turvaatte.
46. Sillä jos uskoitte Moosekseen, uskoisitte Minuun, sillä Minusta hän kirjoitti.
47. Mutta jos hänen kirjoituksiin ette usko, kuinka Minun puheisiin uskotte? " - Petraeious
Luku 6
1. Näiden jälkeen lähti Herra Jeesus Galilean Tiberiaksen meren yli,
2. ja Häntä seurasi suuri väkijoukko, sillä he näkivät Hänen merkit, joita Hän teki sairastaville.
3. Herra Jeesus nousi vuorelle, ja istui siellä opetuslastensa kanssa.
4. Pääsiäinen, juutalaisten juhla, oli lähellä.
5. Silmät nostaen, Herra Jeesus nähdessään, että suuri joukko tulee Hänen luo, sanoo Filippukselle :
" Mistä ostamme leipiä, jotta he söisivät ne? "
6. Mutta tämän sanoi koetellen häntä, sillä itse tiesi mitä aikoi tehdä.
7. Filippus vastaa Hänelle :
" Kahdensadan denarin leivät eivät riitä heille, jotta jokainen heistä vähän jotakin saisi. "
8. Sanoo yksi Hänen opetuslapsista Hänelle, Simon Pietarin veli Andreas :
9. " Täällä on yksi poika, jolla on viisi ohraista leipää ja kaksi kalaa, mutta mitä nämä ovat niin monille? "
10. Ja sanoi Herra Jeesus :
" Pankaa ihmiset asettumaan ruoalle! "
Ja oli ruohoa paljon paikalla.
Niin he asettuivat, noin viisituhatta miestä.
11. Niin otti Herra Jeesus leivät, ja kiittäen jakoi, ja antoi opetuslapsille, ja opetuslapset ruoalle asettuneille, samoin myös kaloista minkä halusivat.
12. Ja kun saivat kyllin, sanoo Hän opetuslapsilleen :
" Kerätkää ylijääneet palaset, jotta mitään ei katoaisi. "
13. Niin keräsivät,
ja täyttivät kaksitoista koria palasia,
viidestä ohraisesta leivästä,
jotka jäi yli syöneiltä.
14. Niin ihmiset nähdessään, minkä merkin Herra Jeesus teki, sanoivat :
" Tämä on todella, se maailmaan tuleva Profeetta. " - Petraeious
6 : 15
Nyt Herra Jeesus tietäen, että aikovat tulla ja temmata Hänet, jotta tekisivät Hänestä kuninkaan, vetäytyy paeten taas Hän vuorelle yksin.
16. Ja kun ilta tuli, lähtivät Hänen opetuslapset merelle,
17. ja nousten veneeseen, lähtivät yli meren Kapernaumiin.
Ja pimeys oli jo tullut, vallannut heidät, Herra Jeesus ei ollut vielä tullut heidän luo,
18. ja suuren tuulen puhaltaessa meri kuohui.
19. Soudettuaan niin, noin 25 tai 30 stadionia,
he näkevät Herran Jeesuksen kävelevän meren päällä,
ja tulevan lähelle venettä,
ja pelkäsivät.
20. Mutta Hän sanoo heille :
" Minä Olen!
Älkää pelätkö! "
21. Niin he tahtoivat ottaa Hänet veneeseen, ja heti vene tuli rannalle, johon he menivät. - ihmettelevä ihminen
Taidat olla narsistien narsisti.
Kun itse kysyy ja itse vastaa, niin narsistin elämä on kuin pellossa.- 1+1=11
Etkö tiedä, ääneen kysyvä, muistaa vastauksenkin. Psykologinen juttu.
- yhtä kaikki !
Juuri näin sanojen paljous kerralla !
- Petraeious
6 : 22
Seuraavana päivänä meren takana seisonut joukko näki, että siellä oli vain yksi vene, se, johon Hänen opetuslapset nousivat, ja että Herra Jeesus ei mennyt opetuslasten kanssa veneeseen, vaan Hänen opetuslapset lähtivät yksinään,
23. ja tuli toisia veneitä Tiberiaksesta, läheltä paikkaa, missä söivät Herran Jeesuksen kiitettyä leipää,
24. kun siis väkijoukko näki, että Herra Jeesus eikä Hänen opetuslapset ole siellä, nousivat he myös veneisiin, ja menivät Kapernaumiin, Herraa Jeesusta etsien.
25. Ja löydettyään Hänet meren takaa, sanoivat Hänelle :
" Rabbi, miten, milloin, olet tullut tänne? " - Petraeious
26. Herra Jeesus vastasi heille, ja sanoi :
" Todella, todella, sanon teille :
Ette etsi Minua nähdäksenne merkkejä, vaan koska söitte leivistä ja tulitte kylläisiksi.
27. Älkää tehkö työtä katoavaa ruokaa varten, vaan Iäiseen Elämään säilyvää ruokaa varten, jonka Ihmisen Poika teille antaa, sillä Hänet sinetöi Isä Jumala.
28. Niin he sanoivat Hänelle :
" Mitä tekisimme, teemme, jotta suorittaisimme Jumalan tekoja? "
29. Vastasi Herra Jeesus, ja sanoi heille :
" Se on Jumalan teko, että uskoisitte Häneen, jonka Hän lähetti."
30. Niin he sanoivat Hänelle :
" Minkä merkin, ihmeen, Sinä siis teet, jotta näkisimme, ja uskoisimme, Sinua?
Mitä teet?
31. Meidän isät söivät mannaa autiomaassa, kuten on kirjoitettuna :
Hän antoi heille syötäväksi leipää taivaasta. " - Petraeious
6 :32
Niin Herra Jeesus sanoi heille :
" Todellakin, todella, sanon teille :
Ei Mooses ole antanut teille leipää taivaasta, vaan Minun Isä antaa teille, todellista leipää taivaasta.
33. Sillä Jumalan Leipä on laskeutuva taivaasta, ja antava elämän maailmalle. "
34. Sanoivat he niin Hänelle :
" Herra, anna meille sitä leipää! "
35. Sanoi heille Herra Jeesus :
" Minä Olen, Elämän Leipä!
Minun luo tuleva, ei näe nälkää,
ja Minuun uskova, ei janoa milloinkaan.
36. Minä sanoin teille, että te olette myös nähneet Minut, ja te ette silti usko.
37. Kaikki, minkä Isä antaa Minulle, tulee Minun luo, ja Minun luo tulevaa en heitä ulos,
38. sillä en ole tullut taivaasta tekemään Minun tahtoa, vaan Minut lähettäneen tahdon.
39. Ja tämä on Minut lähettäneen Isän tahto, että kaikki, minkä Hän on antanut Minulle, en siitä mitään hukkaisi, vaan herätän sen, viimeisenä päivänä.
40. Sillä Minut lähettäneen Isän tahto on, että jokainen Pojan näkevä ja Häneen uskova omistaisi Iäisen Elämän, ja Minä herätän hänet, viimeisenä päivänä. " - Petraeious
6 : 41
Niin juutalaiset nurisivat Hänestä, koska Hän sanoi :
" Minä Olen,
Taivaasta laskeutuva Leipä. "
42. Ja he sanoivat :
" Eikö tämä ole Jeesus, Joosefin poika, jonka isän ja äidin me tunnemme?
Kuinka siis tämä sanoo nyt, että taivaasta olen laskeutunut? "
43. Niin Herra Jeesus vastasi, ja sanoi heille :
" Älkää nurisko toistenne kanssa!
44. Kukaan ei voi tulla Minun luo, jos Minut lähettänyt Isä ei vedä häntä, ja Minä, herätän hänet, viimeisenä päivänä.
45. Profeetoissa on kirjoitettuna :
" Kaikki tulevat Jumalan opettamiksi. "
Siis jokainen Isältä kuuleva ja oppiva, tulee Minun luo,
46. ei kukaan ole nähnyt Isää, paitsi Jumalan luona oleva, Hän on nähnyt Isän Jumalan.
47. Todella, todellakin, Minä sanon teille :
Minuun uskovalla on Iäinen Elämä.
48. Minä Olen ,
Elämän Leipä.
49. Teidän isät söivät mannaa autiomaassa ja kuolivat,
50. tämä on taivaasta laskeutuva Leipä, jotta kun joku siitä söisi, ei hän kuolisi.
51. Minä Olen ,
Elävä Leipä,
taivaasta laskeutuva,
jos joku syö tästä Minun leivästä,
elää iankaikkisesti.
Ja Leipä taas jonka Minä annan, on Minun liha, jonka Minä annan, maailman elämän vuoksi. " - Petraeious
6 : 52
Niin juutalaiset riitelivät keskenään, sanoen :
" Kuinka tämä voi antaa meille, lihansa syötäväksi? "
53. Niin Herra Jeesus sanoi heille :
" Todella, todella, Minä sanon teille :
Jos ette syö Ihmisen Pojan lihaa, ja juo Hänen verta, ette omista elämää itsessänne.
54. Minun lihaa syövä, ja Minun verta juova, omistaa Iäisen Elämän, ja Minä herätän hänet, viimeisenä päivänä,
55. sillä Minun liha on, todella oikeaa ruokaa,
ja Minun veri on, todella oikeaa juomaa.
56. Minun lihaa syövä,
ja Minun verta juova,
pysyy Minussa,
ja Minä hänessä.
57. Kuten elävä Isä lähetti Minut,
Minäkin elän,
Isän kautta,
ja Minua syövä,
hänkin elää,
Minun kautta.
58. Tämä on,
Taivaasta laskeutunut Leipä,
ei, kuten teidän isät, jotka söivät mannaa ja kuolivat,
tätä leipää syövä,
elää iäisesti. " - Petraeious
6 : 59
Hän sanoi näitä Kapernaumissa, synagoogassa opettavana.
60. Niin monet Hänen opetuslapsista, kuullen, sanoivat :
" Tämä on kova puhe, Logos, tämä, kuka voi sitä kuunnella? "
61. Ja tietäen itsessään Herra Jeesus, että Hänen opetuslapset siitä nurisevat, sanoi heille :
" Tämäkö teitä loukkaa?
62. Entä jos näette Ihmisen Pojan nousevan, missä oli aiemmin?
63. Henki on elämänantava, liha ei mitään hyödytä, puheet mitkä Minä olen puhunut, puhun teille, ovat Henki ja Elämä.
64. Mutta on joitakin teistä, jotka eivät usko "
Sillä Herra Jeesus tiesi alusta lähtien, ketkä ovat ei-uskovat, ja kuka on Hänet pettävä.
65. Ja Hän sanoi :
" Tämän vuoksi sanoin teille, että kukaan ei voi tulla Minun luo, jos hänelle ei ole annettuna Minun Isältä. "
66. Tämän johdosta, niin monet Hänen opetuslapsista lähtivät pois, ja eivät enää kulkeneet Hänen kanssa.
67. Niin Herra Jeesus sanoi niille kahdelletoista :
" Ette kai myös te halua lähteä? "
68. Niin Simon Pietari vastasi Hänelle :
" Herra, kenen luo lähtisimme?
Omistat Iäisen Elämän puheet,
69. ja me olemme uskoneet, ja tiedämme, että Sinä olet Kristus, Messias, Voideltu, elävän Jumalan pyhä Poika! "
70. Vastasi Herra Jeesus heille :
" Enkö Minä teitä kahtatoista valinnut, ja yksi teistä perkele on?"
71. Hän puhui Juudaksesta, Simonin Iskariotista, sillä hänen oli määrä Hänet pettää, yksi ollen kahdestatoista. - Petraeious
Luku 7
1. Ja näiden jälkeen, Herra Jeesus kulki Galileassa, sillä Hän ei tahtonut kulkea Juudeassa, sillä tappaaksensa, juutalaiset Häntä etsivät.
2. Juhla oli lähellä, Juutalaisten lehtimajajuhla.
3. Niin Hänen veljensä, sanoivat Hänelle :
" Lähde täältä, ja mene Juudeaan, jotta myös Sinun opetuslapset näkisivät, näkevät teot joita Sinä teet,
4. sillä ei kukaan mitään salassa tee, joka tahtoo julkisuudessa olla. Jos näitä teet, julkista itsesi maailmalle. "
5. Sillä Hänen veljet eivät uskoneet Häneen.
6. Niin Herra Jeesus sanoo heille :
" Minun aika ei ole vielä läsnä,
mutta teidän aika on aina valmis.
7. Maailma ei voi vihata teitä,
mutta Minua se vihaa,
koska Minä todistan siitä,
että sen teot ovat pahoja.
8. Menkää te, tähän juhlaan,
Minä en tähän juhlaan mene vielä,
sillä Minun aika, ei ole vielä täyttynyt. "
9. Ja heille näitä puhuen, Hän pysyi Galileassa. - Petraeious
7 : 10
Kun Hänen veljet menivät juhlaan, silloin Hän myös meni juhlaan, ei julkisesti, vaan kuin salassa.
11. Niin juutalaiset etsivät Häntä juhlassa, ja sanoivat :
" Missä Hän on? "
12. Ja kävi moni kuiske Hänestä väkijoukoissa, toiset sanoivat :
" Hän on hyvä. "
Mutta toiset sanoivat :
" Ei, vaan Hän eksyttää väkijoukon! "
13. Kukaan ei kuitenkaan julkisesti puhunut Hänestä, juutalaisten pelon vuoksi.
14. Jo juhlan puolivälissä, nousi Herra Jeesus pyhäkköön,
ja opetti.
15. Ja niin hämmästelivät juutalaiset, sanoen :
" Kuinka tämä tuntee kirjoituksia, opiskelemattomana? "
16. Niin vastasi Herra Jeesus heille, ja sanoi :
" Minun opetus ei ole Minun, vaan Minut lähettäneen,
17. jos joku tahtoo tehdä Hänen tahtonsa, tietää opetuksesta onko oppi Jumalasta, vai puhunko Minä itsestäni.
18. Itsestään puhuva etsii omaa kunniaa, mutta joka etsii Hänet lähettäneen kunniaa, totta puhuu, ja vääryyttä Hänessä ei ole.
19. Eikö Mooses ole antanut teille lakia, ja kukaan teistä, ei lakia täytä!
Miksi Minua etsitte, ja haluatte tappaa? " - LUOTSAAJA
Lopeta jo kirjoitusten kopiointi.
Tämä on keskustelupalsta!- Petraeious
En kopioi, vaan kirjoitan sen mukaan miten itse parhaiten alkutekstin suomennoksen näen suomen kielelle kääntyvän.
Ja sorry, jos tämä nyt loukkaa jotenkin.
Tarkoitukseni onkin keskustella Johanneksen evankeliumista, ja juuri kyseisestä kreikankielisen tekstin käännöksestä esim. vs. 1933/38 käännös, ja tämän takia koitan saada tekstin tähän, jotta on mistä keskustella.
Ja syy minkä takia haluan käyttää suomi24:n alustaa on koska alusta on selkeä ja selvä, kirjasimet ovat selviä kirjoittaa, pidän siis yleensäkin kirjoittaa täällä ja tänne. Voin kyllä lopettaa jos sinulta ja muiltakin jatkossa tulee soraääniä, minun pitää vain siirtää sitä ennen edelliset jollekin toiselle alustalle, kiitos vinkistä.
Eli kaikille lukijoille tiedoksi :
Keskustella saa, tottakai aloituksestani, päinvastoin onkin suotavaa keskustelu Johanneksen evankeliumin alkuperäisestä kirjoituksesta, alkukielellä. - Praxeis apostoloon
Petraeious kirjoitti:
En kopioi, vaan kirjoitan sen mukaan miten itse parhaiten alkutekstin suomennoksen näen suomen kielelle kääntyvän.
Ja sorry, jos tämä nyt loukkaa jotenkin.
Tarkoitukseni onkin keskustella Johanneksen evankeliumista, ja juuri kyseisestä kreikankielisen tekstin käännöksestä esim. vs. 1933/38 käännös, ja tämän takia koitan saada tekstin tähän, jotta on mistä keskustella.
Ja syy minkä takia haluan käyttää suomi24:n alustaa on koska alusta on selkeä ja selvä, kirjasimet ovat selviä kirjoittaa, pidän siis yleensäkin kirjoittaa täällä ja tänne. Voin kyllä lopettaa jos sinulta ja muiltakin jatkossa tulee soraääniä, minun pitää vain siirtää sitä ennen edelliset jollekin toiselle alustalle, kiitos vinkistä.
Eli kaikille lukijoille tiedoksi :
Keskustella saa, tottakai aloituksestani, päinvastoin onkin suotavaa keskustelu Johanneksen evankeliumin alkuperäisestä kirjoituksesta, alkukielellä.Kannattaisi ehkä suunnata tällainen keskustelun rohkaisu sellaisille sivustoille, joilla oleilee enempi koineen taitajia.
- what means
Praxeis apostoloon kirjoitti:
Kannattaisi ehkä suunnata tällainen keskustelun rohkaisu sellaisille sivustoille, joilla oleilee enempi koineen taitajia.
Koineen?
- koineen?
Praxeis apostoloon kirjoitti:
Kannattaisi ehkä suunnata tällainen keskustelun rohkaisu sellaisille sivustoille, joilla oleilee enempi koineen taitajia.
??
what means kirjoitti:
Koineen?
Koinee kreikka. Oman aikansa englannin kielen vastine eli kansainvälinen yleiskieli. Se kieli, jolla Uusi Testamentti kirjoitettiin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Koinee
- Petraeious
7 : 20
Väkijoukko vastasi, ja sanoi :
" Riivaajan omaat!
Kuka Sinua etsii, ja haluaa tappaa? "
21. Herra Jeesus vastasi, ja sanoi heille :
" Yhden teon tein,
ja kaikki ihmettelette.
22. Tämän vuoksi Mooses on antanut teille ympärileikkauksen,
ei Moosekselta,
vaan esi-isiltä,
ja sapattina ympärileikkaatte ihmisen!
23. Jos ihminen saa ympärileikkauksen sapattina,
jotta ei rikottaisi Mooseksen lakia,
miksi Minulle vihoittelette,
kun koko ihmisen - terveeksi tein sapattina?
24. Älkää tuomitko näön mukaan,
vaan oikea tuomio, tuomitkaa! "
25. Niin jotkut jerusalemilaisista sanoivat :
" Eikö tämä ole, jota etsivät,
ja haluavat tappaa?
26. Ja katso, julkisesti Hän puhuu,
mutta eivät sano Hänelle mitään.
Ovatko hallitusmiehet todellakin saaneet tietää, että tämä todella on Kristus, Voideltu, Messias?
27. Tämä näin, tiedämme mistä on,
mutta kun Kristus, Voideltu tulee,
ei kukaan tiedä,
mistä Hän on. " - Petraeious
7 : 28
Niin pyhäkössä opettaen Herra Jeesus huusi, sanoen :
" Tiedätte Minut,
ja tiedätte mistä olen,
itsestäni en ole tullut,
vaan totuudenmukainen on Minut lähettänyt,
jota te ette tunne,
29. mutta Minä tunnen Hänet.
sillä Hänen luota olen,
ja Hän minut on lähettänyt, lähetti. "
30. Niin etsivät mistä Häneen kiinni tarttua,
mutta kukaan ei tarttunut Häneen kädellä,
sillä vielä ei ollut tullut Hänen hetki.
31. Mutta monet väkijoukosta uskoivat Häneen, ja sanoivat :
" Kun Kristus, Voideltu tulee, ei kai useampia merkkejä näistä tee, joita tämä teki ja tekee? "
32. Fariseukset kuulivat väkijoukon kuiskivan Hänestä näitä, ja fariseukset ja ylipapit lähettivät palvelijoita, jotta Hänet vangitsisivat.
33. Niin sanoi Herra Jeesus heille :
" Vielä vähän aikaa olen teidän kanssa, ja lähden Minut lähettäneen luo.
34. Te etsitte Minua, ja ette löydä Minua,
ja missä
Minä Olen ,
te ette voi tulla. "
35. Niin juutalaiset sanoivat keskenään :
" Mihin Hän aikoo mennä, että me emme Häntä löydä?
Ei kai Hän aio mennä kreikkalaisten diasporaan,
ja opettaa kreikkalaisia?
36. Mikä on tämä Sana, Logos, jonka Hän sanoi :
" Te etsitte Minua, ja ette löydä, "
ja :
" Missä
Minä Olen ,
te ette voi tulla? " - Petraeious
37.
Ja viimeisenä juhlan suurena päivänä, seisoi Herra Jeesus, ja huusi sanoen :
" Jos joku janoaa,
tulkoon Minun luo,
ja juokoon,
38. Minuun uskova, kuten Kirjoitukset sanovat,
hänen sisältä juoksevat
Elävän Veden virrat. "
39. Tämän Hän sanoi Hengestä, joka piti uskovien, Häneen uskoneiden saada, sillä vielä ei ollut Pyhä Henki tullut, sillä Herra Jeesus ei vielä ollut kirkastunut.
40. Niin monet väkijoukosta, kuullen Logoksta, sanoja näitä, sanoivat, että :
" Tämä on todella profeetta! "
41. Toiset sanoivat :
" Tämä on Kristus, Messias, Voideltu! "
Toiset taas sanoivat :
" Eihän Kristus, Voideltu, Galileasta tule? "
42. Eikö Kirjoitukset sano, että Daavidin siemenestä ja Beetlehemistä, kylästä missä oli Daavid, tulee Kristus, Messias, Voideltu? "
43. Niin tuli väkijoukossa riita, Hänen vuoksi.
44. Jotkut heistä tahtoivat vangita Hänet, mutta kukaan ei tarttunut Häneen käsin.
45. Niin tulivat palvelijat ylipappien ja fariseusten luo, ja sanoivat heille nuo :
" Miksi ette tuoneet Häntä? "
46. Palvelijat vastasivat :
" Ei milloinkaan ole ihminen näin puhunut,
kuin puhuu tämä ihminen! "
47. Fariseukset vastasivat nyt heille :
" Ette kai myös te ole eksytetyt? "
48. Eihän kukaan hallitusmiehistä ole Häneen uskonut, tai fariseuksista?
49. Mutta tämä väkijoukko, lakia ei tunteva, kirottuja ovat. "
50. Sanoo Nikodeemus heille, se aiemmin yöllä Hänen luo tullut, yksi ollen heistä :
51. " Eihän meidän laki tuomitse ihmistä, jos ei kuule ensi häntä, ja tiedä mitä tekee? "
52. Vastasivat, ja sanoivat hänelle :
" Et kai myös sinä, Galileasta ole? Tutki ja näe, että Galileasta profeettaa ei nouse. "
53. Ja kukin meni omaan taloonsa. - Petraeious
Luku 8
1. Jeesus kulki Öljypuiden vuorelle,
2. saapuen sarastuksessa taas pyhäkköön, ja koko kansa tuli Hänen luo, ja istuen Hän opetti heitä.
3. Kirjanoppineet ja fariseukset tuovat Hänen luo aviorikoksesta tavatun naisen, ja asettaen hänet keskelle
4. sanovat Hänelle :
" Opettaja, tämä nainen tavattiin itse teosta, avioa rikkovana!
5. Laissa Mooses käski meille tällaiset kivittää, mitä Sinä nyt sanot hänestä? "
6. Mutta tämän he sanoivat kiusaten Häntä, jotta saisivat syyttää Häntä.
Mutta Herra Jeesus alas kumartuen, kirjoitti sormella maahan.
7. Ja kun he pysyttelivät Häneltä kysyvinä, suoristautuen sanoi heille :
" Synnitön teistä,
ensimmäisen kiven
hänen päälleen heittäköön! "
8. Ja taas alas kumartuen,
kirjoitti maahan.
9. Kuullen, ja omaltatunnolta syytettyinä, he lähtivät, yksi yhden perään, alkaen vanhimmista viimeisiin saakka, ja Herra Jeesus ja nainen keskellä seisovana, jäi yksin.
10. Suoristuen Herra Jeesus ei nähnyt ketään, paitsi naisen, sanoi hänelle :
" Nainen, missä ovat nuo sinun syyttäjät,
eikö kukaan sinua tuominnut? "
11. Ja hän sanoi :
" Ei kukaan, Herra! "
Ja sanoi Herra Jeesus hänelle :
" Enkä Minä sinua tuomitse, mene, ja älä enää tee syntiä! " - Petraeious
8 : 12
Niin Herra Jeesus puhui heille taas, sanoen :
" Minä Olen
Maailman Valo ,
Minua seuraava ei kulje pimeässä,
vaan omistaa
Elämän Valon. "
13. Niin sanoivat fariseukset Hänelle :
" Sinä todistat itsestäsi, Sinun todistus ei ole oikea. "
14. Herra Jeesus vastasi, ja sanoi heille :
" Vaikka Minä todistan itsestäni,
Minun todistus on oikea,
sillä tiedän mistä tulin,
ja mihin menen,
mutta te ette tiedä mistä tulen,
ja mihin menen.
15. Te tuomitsette lihan mukaan,
Minä en tuomitse ketään.
16. Ja jos Minä tuomitsisin,
niin Minun tuomio on oikea,
sillä yksin en ole,
vaan Minä ja Isä,
Minut lähettänyt. " - Petraeious
8 : 17
" Ja taas teidän laissa on kirjoitettuna,
että kahden ihmisen todistus on tosi.
18. Minä olen todistava itsestäni,
ja Minusta todistaa Minut lähettänyt Isä. "
19. Niin he sanoivat Hänelle :
" Missä Sinun Isä on? "
Herra Jeesus vastasi :
" Ette tunne Minua, ettekä Minun Isää;
jos Minut tuntisitte, myös Minun Isän kai tuntisitte. "
20. Nämä puheet Herra Jeesus puhui uhriarkulla, opettaen pyhäkössä, ja kukaan ei vanginnut Häntä, sillä ei ollut vielä tullut Hänen hetki.
21. Niin Herra Jeesus sanoi taas heille :
" Minä menen ja te etsitte Minua, ja te kuolette synnissänne,
ja mihin Minä menen, sinne te ette voi tulla. "
22. Niin juutalaiset sanoivat :
" Ei kai tämä tapa itseään, sillä sanoo :
" Mihin Minä menen, te ette voi tulla? "
23. Ja Hän sanoi heille :
" Te olette alhaalta,
Minä olen ylhäältä,
te olette tästä maailmasta,
Minä en ole tästä maailmasta.
24. Niinpä sanoinkin teille, että te kuolette synneissänne,
sillä jos te ette usko, että
- Minä Olen -
te kuolette synneissänne. "
25. Niin he sanoivat Hänelle :
" Sinä, kuka olet? "
Ja Herra Jeesus sanoi heille :
" Ylipäänsä se,
mitä myös puhun teille! "
26. Paljon omaan teistä sanomista ja tuomitsemista, mutta Minut lähettänyt on totuudenmukainen, ja mitä Minä Häneltä kuulin, niitä sanon ja puhun maailmalle. "
27. He eivät tienneet, että Hän puhui heille Isästä. - Petraeious
8 : 28
Niin Herra Jeesus sanoi heille :
" Kun korotatte
Ihmisen Pojan,
silloin tiedätte,
että - Minä Olen -
ja itsestäni,
en tee mitään,
vaan kuten Minun Isä opetti Minua, niitä puhun.
29. Ja Minut lähettänyt, Minun kanssa on; Isä ei jättänyt Minua yksin, sillä Minä teen Hänelle mieluisia aina. "
30. Hänen näitä puhuessa, monet uskoivat Häneen.
31. Niin Herra Jeesus sanoi, Häneen uskoneille juutalaisille :
" Jos te pysytte Logoksessa, Minun Sanassa, te olette todella Minun opetuslapsia,
32. ja tiedätte totuuden, ja totuus vapauttaa teidät. "
33. He vastasivat Hänelle :
" Olemme Aabrahamin siementä, ja emme ole olleet milloinkaan kenenkään orjia; kuinka Sinä sanot, että tulette vapaiksi? "
34. Herra Jeesus vastasi heille :
" Todellakin, todellakin, Minä sanon teille :
Jokainen syntiä tekevä, synnin orja on! "
35. Mutta orja ei pysy talossa iäisesti, Poika pysyy iäisesti. "
36. Jos siis Poika teidät vapauttaa, olette todella vapaita.
37. Tiedän että olette Aabrahamin siementä, mutta te etsitte Minua tappaaksenne, sillä Logos, Minun Sana, ei mahdu teihin.
38. Mitä Minä olen nähnyt Minun Isän luona, sitä Minä puhun; niin tekin teette sitä, mitä näitte ja kuulitte, isänne luona. "
39. He vastasivat ja sanoivat Hänelle :
" Aabraham,
meidän isänä on! "
Herra Jeesus sanoo heille :
" Jos olisitte Aabrahamin lapsia, tekisitte kai Aabrahamin tekoja,
40. mutta nyt etsitte Minua, tappaaksenne, ihmistä joka on puhunut teille totuuden, jonka kuulin Jumalalta,
sitä Aabraham ei tehnyt.
41. Te teette teidän isän tekoja! "
Niin he sanoivat Hänelle :
" Me emme ole syntyneet haureudesta, meillä on yksi Isä, Jumala! "
42. Niin sanoi Herra Jeesus heille :
" Jos teidän Isänä olisi Jumala, rakastaisitte Minua, sillä Minä lähdin ja tulin Jumalasta, sillä itsestäni en tullut, vaan Hän Minut lähetti.
43. Miksi ette käsitä Minun puhetta?
Että ette voi kuunnella Logosta, Minun Sanaa?
44. Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte tehdä. Hän oli jo alussa murhaaja, ja ei ole pysynyt totuudessa, sillä totuutta hänessä ei ole, omiaan puhuu kun valhetta puhuu, sillä valehtelija ja valheen isä on.
45. Mutta kun Minä totuutta puhun, ette usko Minua.
46. Kuka teistä paljastaa Minut synnistä? Jos totuuden puhun, miksi ette usko Minua?
47. Jumalasta oleva, Jumalan puhetta kuulee, sen vuoksi te ette kuule, koska ette ole Jumalasta. " - Petraeious
8 : 48
Niin juutalaiset vastasivat, ja sanoivat Hänelle :
" Emmekö me hyvin sano, että Sinä olet samarialainen, ja omaat riivaajan? "
49. Herra Jeesus vastasi :
" Minä en omaa riivaajaa, vaan kunnioitan Minun Isää, ja te häpäisette Minua!
50. Minä en etsi Minun kunniaa,
- Hän -
etsii ja tuomitsee.
51. Todella, todella, Minä sanon teille :
Jos joku noudattaa Logosta,
Minun Sanaa,
ei ikinä näe kuolemaa. "
52. Niin juutalaiset sanoivat Hänelle :
" Nyt tiedämme että riivaajan omaat!
Aabraham ja profeetat kuoli, ja Sinä sanot :
" Jos joku noudattaa Logosta, Minun Sanaa, ei ikinä maista kuolemaa. "
53. Et kai Sinä ole suurempi, meidän isää Aabrahamia, joka kuoli? Ja profeetat kuolivat, keneksi Sinä itsesi teet? "
54. Herra Jeesus vastasi :
" Jos Minä kunnioitan itseäni, Minun kunnia ei ole mitään, Minun Isä on kunnioittava Minua, josta te sanotte :
" Hän on meidän Jumala. "
55. Ja ette ole tunteneet Häntä, mutta Minä tunnen Hänet, ja jos sanon että en tunne Häntä, olen teidän kaltainen, valehtelija, mutta Minä tunnen Hänet, ja Hänen Sanaa, Logosta, noudatan.
56. Teidän isä Aabraham riemuitsi, että näkisi Minun päivän, ja hän näki, ja iloitsi. "
57. Niin juutalaiset sanoivat Hänelle :
"Et ole viittäkymmentä vuotta,
ja Aabrahamin olet nähnyt? "
58. Herra Jeesus sanoi heille :
" Todella, todella, Minä sanon teille :
Ennen Aabrahamin syntymistä -
- Minä Olen ! - "
59. Niin he ottivat kiviä, jotta heittäisivät Hänen päälle, mutta Herra Jeesus piiloutui, ja lähti pyhäköstä kulkien heidän keskeltä, ja meni ohi siten. - Petraeious
Luku 9
1. Ja kulkien ohi, Hän näki syntymästä sokean miehen.
2. Ja Hänen opetuslapset kysyivät Häneltä, sanoen :
" Rabbi, kuka teki syntiä, tämä, vai hänen vanhemmat, että sokeana syntyi? "
3. Herra Jeesus vastasi :
" Ei tämä tehnyt syntiä, eivätkä hänen vanhemmat, vaan jotta Jumalan teot ilmenisivät hänessä.
4. Meidän pitää suorittaa Minut lähettäneen tekoja, kun päivä on; tulee yö, jolloin kukaan ei voi työskennellä.
5. Kun olen maailmassa,
olen Maailman Valo. "
6. Näitä puhuen, Hän sylki maahan, ja teki syljestä tahtaan, ja asetti, siveli tahtaan päälle sokean silmien.
7. Ja sanoi hänelle :
" Mene, pese Siloamin lammikossa, "
mikä käännetään :
" lähetetty. "
Niin mies lähti, ja pesi, ja tuli näkevänä.
8. Niin naapurit ja häntä ennen katselleet, että sokea kerjäläinen oli, sanoivat :
" Eikö tämä ole se istuva ja kerjäävä? "
9. Toiset sanoivat :
" Tämä on! "
Toiset taas sanoivat :
" Ei! Vaan Hänen kaltainen on! "
Mutta Hän sanoi :
" Minä Olen ! "
10. Niin he sanoivat hänelle :
" Siis kuinka sinun silmät, sinulla avautuivat? "
11. Hän vastasi ja sanoi :
" Mies, Jeesukseksi sanottu, teki tahtaan, ja siveli minun silmät, ja sanoi minulle :
" Mene Siloamin lammikolle, ja pese. "
Ja niin lähtien ja pesten, sain näköni. "
12. Ja niin he sanoivat hänelle :
" Missä Hän on? "
Sanoo :
" En tiedä! "
13. He vievät hänet, kerran sokean, fariseusten luo.
14. Sinä päivänä oli sapatti, kun Herra Jeesus teki tahtaan ja avasi hänen silmät.
15. Fariseukset myös, kysyivät taas siis häneltä, kuinka hän sai näön. Ja hän sanoi heille :
" Hän pani tahtaan minun silmille,
ja pesin,
ja näen! "
16. Niin jotkut fariseuksista sanoivat :
" Tämä mies ei ole Jumalasta, sillä Hän ei noudata sapattia. "
Ja toiset sanoivat :
" Kuinka voi syntinen mies, tällaisia merkkejä tehdä? "
Ja heillä oli riita.
17. Niin he sanovat sokealle taas :
" Sinä, mitä sinä sanot Hänestä, koska avasi sinun silmät? "
Ja hän sanoi :
" Hän on profeetta! "
18. Juutalaiset eivät nyt uskoneet hänestä, että oli sokea ja sai näön, kunnes kutsuivat näkönsä saaneen vanhemmat,
19. ja kysyivät heiltä, sanoen :
" Tämäkö on teidän poika, josta te sanotte, että sokeana syntyi? Kuinka siis näkee nyt? "
20. Vastasivat niin heille hänen vanhemmat, ja sanoivat :
" Tiedämme että tämä on meidän poika, ja että sokeana syntyi,
21. mutta kuinka nyt näkee, emme tiedä, tai kuka avasi hänen silmät, me emme tiedä, hänellä ikää on, häneltä kysykää, hänestä itsestään hän puhuu. " - Petraeious
9 : 22
Hänen vanhemmat puhuivat näitä, sillä he pelkäsivät juutalaisia, sillä juutalaiset sopivat jo, että jos joku tunnustaa hänet Kristukseksi, Messiaaksi, Voidelluksi, joutuu pois synagoogasta.
23. Tämän vuoksi hänen vanhemmat sanoivat :
" Hän omaa ikää riittävästi, kysykää häneltä. "
24. Niin he kutsuivat toistamiseen miehen, joka oli sokea, ja sanoivat hänelle :
" Anna kunnia Jumalalle, me tiedämme, että tämä mies on syntinen. "
25. Niin hän vastasi, ja sanoi :
" Jos syntinen on, sitä en tiedä.
Yhden tiedän,
että olin sokea,
mutta nyt näen! "
26. Niin he sanoivat hänelle taas :
" Mitä Hän teki sinulle?
Kuinka Hän avasi sinun silmät? "
27. Hän vastasi heille :
" Minä sanoin jo teille, ja ette kuunnelleet, mitä te taas tahdotte kuulla? Ette kai te myös tahdo, Hänen opetuslapsikseen tulla? "
28. Ja niin he solvasivat häntä, ja sanoivat :
" Sinä olet Hänen opetuslapsiaan, mutta me olemme Mooseksen opetuslapsia!
29. Me tiedämme, että Jumala on puhunut Moosekselle, mutta tästä emme tiedä, mistä tämä on. "
30. Mies vastasi, ja sanoi heille :
" Sepä tässä ihmeellistä on, että te ette tiedä, mistä Hän on,
ja Hän avasi,
minun silmät!
31. Ja tiedämme, että Jumala ei syntisiä kuule, mutta jos joku on jumalaapelkäävä, ja tekee Hänen tahdon, sitä Hän kuulee.
32. Ei ole koskaan kuultu, että joku avaisi sokeana syntyneen silmät.
33. Jos tämä ei olisi Jumalasta, Hän ei voisi mitään tehdä. "
34. He vastasivat, ja sanoivat hänelle :
" Sinä synnyit synneissä kokonaan,
ja sinä, meitä opetat? "
Ja he heittivät hänet ulos.
35. Herra Jeesus kuuli, että he heittivät hänet ulos, ja löytäen hänet, sanoi hänelle :
" Uskotko sinä, Jumalan poikaan, Ihmisen Poikaan? "
36. Hän vastasi ja sanoi :
" Ja kuka Hän on, Herra, jotta uskoisin Häneen? "
37. Herra Jeesus sanoi hänelle :
" Olet nähnyt Hänet,
ja sinun kanssasi puhuva,
on Hän. "
38. Hän sanoi :
" Uskon, Herra! "
Ja hän palvoi Häntä.
39. Ja Herra Jeesus sanoi :
" Tuomioksi Minä tähän maailmaan tulin, jotta ei-näkevät näkisivät, ja näkevät sokeiksi tulisivat. "
40. Ja eräät fariseuksista kuulivat näitä, Hänen kanssaan olevat, ja sanoivat Hänelle :
" Emme kai myös me, sokeita ole? "
41. Sanoi heille Herra Jeesus :
" Jos olisitte sokeita. ette omaisi syntiä, mutta nyt sanotte :
" Me näemme, "
niin teidän synti pysyy. " - Petraeious
Luku 10
1. " Todella, todella, Minä sanon teille :
Joka tulee muualta sisään lampaiden tarhaan, kuin oven kautta, hän on varas ja rosvo,
2. mutta joka tulee sisään oven kautta, on lampaiden paimen.
3. Tälle porttivahti avaa, ja lampaat kuulevat Hänen äänen, ja Hän kutsuu, huutaa omat lampaat nimeltä, ja vie ulos ne.
4. Ja kun Hän vie ulos kaikki omat lampaat, Hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat Häntä, sillä ne tuntevat Hänen äänen.
5. Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat hänen luota, sillä ne eivät tunne vieraiden ääntä. "
6. Tämän kuvauksen puhui heille Herra Jeesus, mutta he eivät tienneet kenestä oli kyse, mitä Hän puhui.
7. Niin Herra Jeesus sanoi taas heille :
" Todella, todella, sanon teille, että
Minä Olen
Lampaiden Ovi .
8. Kaikki, jotka tulivat ennen Minua, ovat varkaita ja rosvoja, mutta lampaat eivät kuunnelleet heitä.
9. Minä Olen Ovi,
jos joku menee sisään Minun kautta,
pelastuu,
ja menee sisään ja tulee ulos,
ja laitumen löytää.
10. Varas ei tule, paitsi jotta varastaisi ja tappaisi ja tuhoaisi, Minä tulin jotta elämän saisivat, ja saisivat runsaan.
11. Minä Olen Hyvä Paimen,
Hyvä Paimen antaa elämänsä lampaiden edestä.
12. Mutta palkattu, ja joka ei ole paimen, jonka omia lampaat eivät ole, näkee suden tulevan, ja jättää lampaat ja pakenee, ja susi raatelee ne, ja hajottaa lauman.
13. Ja palkattu pakenee, sillä palkattu on, ja hän ei välitä lampaista.
14. Minä Olen
Hyvä Paimen,
ja tunnen omani,
ja omani tuntevat Minut.
15. Kuten Isä tuntee Minut,
Minäkin tunnen Isän,
ja Minä, annan elämäni lampaiden edestä.
16. Omistan myös toisia lampaita, jotka eivät ole tästä tarhasta, niitäkin Minun tulee johdattaa, ja ne kuulevat Minun äänen,
ja tulee yksi lauma,
yksi Paimen.
17. Tämän vuoksi, Isä rakastaa Minua,
että Minä annan,
Minun elämän,
jotta taas,
sen otan.
18. Ei kukaan ota sitä Minulta,
vaan Minä annan sen itsestäni,
omaan vallan antaa sen,
ja taas - omaan vallan ottaa sen,
tämän käskyn sain,
Minun Isältä. "
19. Niin juutalaisilla tuli taas riitaa, näiden sanojen vuoksi. - Petraeious
11.luku:
Jeesus herättää Lasaruksen
1 Muuan Lasarus-niminen mies oli sairaana. Hän asui Betaniassa, samassa kylässä kuin Maria ja tämän sisar Martta. [Luuk. 10:38,39]
2 Maria oli se, joka voiteli Herran jalat tuoksuöljyllä ja kuivasi ne hiuksillaan, ja sairas Lasarus oli hänen veljensä. [Joh. 12:3]
3 Lasaruksen sisaret lähettivät Jeesukselle sanan: "Herra, rakas ystäväsi on sairaana."
4 Sen kuultuaan Jeesus sanoi: "Ei tämä tauti ole kuolemaksi vaan Jumalan kunniaksi: se tuo julki Jumalan Pojan kirkkauden."
5 Jeesus rakasti Marttaa ja hänen sisartaan sekä Lasarusta.
6 Kuultuaan Lasaruksen sairastavan hän viipyi vielä kaksi päivää siellä, missä silloin oli,
7 mutta sanoi sitten opetuslapsilleen: "Nyt lähdemme takaisin Juudeaan."
8 Opetuslapset vastustelivat: "Rabbi, oletko sinä taas menossa sinne? Vastahan juutalaiset yrittivät kivittää sinut." [Joh. 10:31]
9 Jeesus sanoi heille: "Päivässä on kaksitoista tuntia. Se, joka on liikkeellä päiväsaikaan, ei kompastu, sillä hän näkee tämän maailman valon. [Joh. 9:4]
10 Mutta se, joka liikkuu yöllä, kompastelee -- eihän hänessä itsessään ole valoa."
11 Tämän sanottuaan Jeesus jatkoi: "Ystävämme Lasarus nukkuu, mutta minä menen herättämään hänet."
12 Opetuslapset sanoivat: "Herra, jos hän nukkuu, hän paranee."
13 Jeesus tarkoitti sitä, että Lasarus oli kuollut, mutta opetuslapset luulivat hänen puhuvan tavallisesta nukkumisesta.
14 Siksi Jeesus sanoi suoraan: "Lasarus on kuollut.
15 Teidän tähtenne olen iloinen, etten ollut siellä: tämä vahvistaa teidän uskoanne. Nyt lähdemme hänen luokseen."
16 Silloin Tuomas, josta käytettiin myös nimeä Didymos*, sanoi toisille opetuslapsille: "Mennään vain, kuollaan kaikki yhdessä." [Sekä Tuomas-nimen kantamuoto, aramean , että kreikan tarkoittavat kaksosta.]
17 Kun Jeesus tuli perille, hänelle kerrottiin, että Lasarus oli jo neljättä päivää haudassa.
18 Betania oli lähellä Jerusalemia, noin viidentoista stadionmitan* päässä, [Noin kolmen kilometrin. Ks. selitystä Matt. 14:24.]
19 ja monia juutalaisia oli tullut lohduttamaan Marttaa ja Mariaa veljen kuoleman johdosta.
20 Kun Martta kuuli, että Jeesus oli tulossa, hän lähti tätä vastaan. Maria oli silloin sisällä talossa.
21 Martta sanoi Jeesukselle: "Herra, jos olisit ollut täällä, veljeni ei olisi kuollut.
22 Mutta nytkin tiedän, että Jumala antaa sinulle kaiken mitä häneltä pyydät."
23 Jeesus sanoi: "Veljesi nousee kuolleista."
24 Martta vastasi: "Tiedän kyllä, että hän nousee viimeisenä päivänä, ylösnousemuksessa." [Dan. 12:2; Joh. 5:28,29]
25 Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, [Joh. 1:4 ]
26 eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?"
27 "Uskon, Herra", Martta vastasi, "minä uskon, että sinä olet Messias, Jumalan Poika, jonka oli määrä tulla maailmaan." [Joh. 6:69]
28 Tämän sanottuaan Martta palasi kotiin, kutsui sisartaan Mariaa ja sanoi hänelle kahden kesken: "Opettaja on täällä ja kutsuu sinua."
29 Kuullessaan sen Maria heti nousi ja lähti Jeesuksen luo.
30 Jeesus ei ollut vielä saapunut kylään, vaan oli yhä siellä, missä Martta oli hänet tavannut.
31 Kun juutalaiset, jotka olivat talossa lohduttamassa Mariaa, näkivät tämän äkkiä nousevan ja lähtevän ulos, he menivät perässä, koska arvelivat hänen olevan menossa haudalle itkemään.
32 Ehdittyään sinne, missä Jeesus oli, ja nähtyään hänet Maria vaipui hänen jalkoihinsa ja sanoi: "Herra, jos olisit ollut täällä, veljeni ei olisi kuollut."
33 Kun Jeesus näki itkevän Marian ja hänen kanssaan tulleet juutalaiset, jotka hekin itkivät, syvä liikutus valtasi hänet,
34 ja hän kysyi: "Missä hänen hautansa on?" "Herra, tule katsomaan", he vastasivat.
35 Jeesus itki.
36 Juutalaiset sanoivat: "Katsokaa, kuinka rakas Lasarus hänelle oli."
37 Mutta jotkut heistä sanoivat: "Kun hän pystyi avaamaan sokean silmät, eikö hän myös olisi voinut estää Lasaruksen kuoleman?" [Joh. 9:6,7]
38 Järkyttyneenä Jeesus tuli haudalle. Se oli luola, jonka suulla oli kivi.
39 "Ottakaa kivi pois", käski Jeesus, mutta Martta, vainajan sisar, sanoi hänelle: "Herra, hän haisee jo. Hän on siellä nyt neljättä päivää."
40 Jeesus vastasi: "Enkö sanonut sinulle, että jos uskot, saat nähdä Jumalan kirkkauden?"
41 Kivi otettiin pois. Jeesus kohotti katseensa ja sanoi: "Isä, minä kiitän sinua siitä, että olet kuullut minua.
42 Minä kyllä tiedän, että sinä kuulet minua aina, mutta minä sanon tämän näiden ympärilläni seisovien ihmisten tähden, jotta he uskoisivat sinun lähettäneen minut."
43 Tämän sanottuaan Jeesus huusi kovalla äänellä: "Lasarus, tule ulos!"
44 Silloin kuollut tuli haudasta, jalat ja kädet siteissä ja kasvot hikiliinan peittäminä. Jeesus sanoi: "Päästäkää hänet siteistä ja antakaa hänen mennä."- Petraeious
11. luku:44
Jeesus päätetään surmata
45 Monet niistä juutalaisista, jotka olivat tulleet Marian luo ja nähneet, mitä Jeesus teki, uskoivat häneen.
46 Mutta muutamat heistä menivät fariseusten puheille ja kertoivat, mitä Jeesus oli tehnyt.
47 Ylipapit ja fariseukset kutsuivat neuvoston koolle ja kysyivät siltä: "Mitä meidän pitäisi tehdä? Se mies tekee paljon tunnustekoja. [Matt. 26:1-5; Mark. 14:1,2; Luuk. 22:1,2]
48 Jos annamme hänen jatkaa näin, häneen uskovat kohta kaikki, ja silloin roomalaiset tulevat ja ottavat meiltä sekä tämän pyhän paikan että koko kansamme."
49 Silloin yksi heistä, Kaifas, joka oli sinä vuonna ylipappina, sanoi: "Te ette ymmärrä yhtään mitään. [Joh. 18:14]
50 Ettekö te käsitä, että jos yksi mies kuolee kansan puolesta, se on teille parempi kuin että koko kansa joutuu tuhoon?"
51 Tämä ei ollut hänen oma ajatuksensa, vaan sen vuoden ylipappina hän lausui ennustuksen: Jeesus oli kuoleva kansan puolesta,
52 eikä vain sen kansan puolesta, vaan kootakseen yhteen kaikki hajallaan olevat Jumalan lapset. [Joh. 10:16]
53 Siitä päivästä lähtien neuvoston tavoitteena oli surmata Jeesus.
54 Sen tähden Jeesus ei enää liikkunut avoimesti Juudeassa vaan siirtyi lähelle autiomaata. Siellä, Efraim-nimisessä kaupungissa, hän sitten oleskeli opetuslapsineen.
55 Juutalaisten pääsiäisjuhla oli lähellä, ja maaseudulta monet tulivat Jerusalemiin jo ennen pääsiäistä puhdistusmenoja varten.
56 He etsivät Jeesusta ja puhuivat temppelissä keskenään: "Mitä arvelette? Tuskinpa hän tulee juhlille."
57 Ylipapit ja fariseukset olivat antaneet määräyksen, että jos joku tiesi Jeesuksen olinpaikan, siitä oli ilmoitettava heille, jotta he voisivat pidättää Jeesuksen. - Petraeious
Kaksi ylläolevaa siis ei ole kreikkalaisen Alkutekstin mukaan, mutta eivät näytä olevan 1938 käännöksenkään mukaan, mikähän mahtaa olla käännös ja kääntäjät...
- Petraeious
10 : 20
Niin monet heistä sanoivat :
" Hän omaa riivaajan, ja on järjiltään, mitä Häntä kuuntelette? "
21. Toiset sanoivat :
" Nämä sanat eivät ole riivatun,
ei riivaaja voi sokeiden silmiä avata! "
22. Sitten tuli Jerusalemissa uudistusjuhla, ja oli talvi,
23. ja Jeesus kuljeskeli pyhäkössä, Salomonin pylväikössä.
24. Niin juutalaiset piirittivät Hänet, ja sanoivat Hänelle :
" Mihin saakka piinaat meidän mieltä?
Jos Sinä olet Kristus, Messias, Voideltu,
sano se meille, julkisesti. "
25. Herra Jeesus vastasi heille :
" Sanoin teille, ja ette usko.
Teot, joita Minä teen Minun Isän nimessä,
ne todistavat Minusta,
26. mutta te ette usko,
sillä te ette ole omista lampaistani, kuten sanoin teille.
27. Minun lampaat kuulee Minun äänen,
ja Minä tunnen ne,
ja ne seuraavat Minua,
28. Minä annan niille Iäisen Elämän,
ja ne eivät tuhoudu iankaikkisesti,
ja kukaan ei riistä niitä,
Minun kädestä.
29. Minun Isä, joka on antanut heidät Minulle,
on suurempi kaikkia,
ja ei kukaan voi riistää heitä,
Minun Isän kädestä.
30. Minä -
ja Isä -
olemme yhtä. "
31. Niin juutalaiset poimivat taas kiviä, jotta kivittäisivät Hänet.
32. Herra Jeesus vastasi heille :
" Paljon hyviä tekoja näytin teille Minun Isästä,
minkä teon vuoksi niistä, Minut kivitätte? "
33. Juutalaiset vastasivat Hänelle, sanoen :
" Emme kivitä Sinua hyvästä työstä, vaan pilkasta, ja että Sinä, ihminen ollen, teet itsesi Jumalaksi. "
34. Herra Jeesus vastasi heille :
" Eikö teidän laissa ole kirjoitettuna :
" Minä sanoin, olette jumalia? "
35. Jos Hän sanoo noita jumaliksi,
joille Jumalan Sana, Logos, tuli,
ei voi raueta Kirjoitus,
36. te sanotte sille, jonka Isä pyhitti ja lähetti maailmaan :
" Sinä pilkkaat, "
sillä sanoin :
" Olen Jumalan Poika? "
37. Jos en tee Minun Isän tekoja, älkää uskoko Minua,
38. mutta jos teen, ja Minuun ette usko, uskokaa tekoja, jotta tietäisitte ja uskoisitte,
että Isä on Minussa,
ja Minä olen Hänessä. "
39. Niin he etsivät taas, mistä Häneen tarttua,
ja Hän lähti heidän käsistä.
40. Ja Hän meni taas Jordanin taakse paikkaan, missä Johannes oli ensin kastavana, ja pysyi siellä.
41. Ja monet tulivat Hänen luo ja sanoivat, että Johannes ei tehnyt mitään merkkiä, mutta kaikki, mitä Johannes sanoi tästä, oli totta.
42, Ja monet uskoivat Häneen siellä. - Petraeious
Luku 11
1. Ja oli eräs sairastava, Lasarus, Betaniasta, Marian ja hänen sisaren Martan kylästä.
2. Maria, jonka veli lasarus sairasti, oli voidellut Herran voiteella ja kuivannut hiuksillaan Hänen jalat.
3. Niin sisaret lähettivät sanomaan Hänelle :
" Herra, katso, josta pidät, sairastaa! "
4. Kuullen, Herra Jeesus sanoi :
" Tämä sairaus ei ole kuolemaksi, vaan Jumalan kunnian vuoksi, jotta Jumalan Poika kirkastuisi sen kautta. "
5. Herra Jeesus rakasti Marttaa ja hänen sisartaan ja Lasarusta,
6. kun siis Hän kuuli että Lasarus sairastaa, silloin jäi, missä paikassa oli, kahdeksi päiväksi.
7. Sitten, jälkeen tämän, sanoo opetuslapsille :
" Menkäämme Juudeaan taas! "
8. Opetuslapset sanovat Hänelle :
" Rabbi, nyt juutalaiset etsivät Sinua kivittääksensä, ja taas menet sinne? "
9. Herra Jeesus vastasi :
" Eikö päivässä ole kaksitoista tuntia? Jos joku kulkee päivällä, ei tule satutetuksi, sillä näkee tämän maailman Valon,
10. mutta jos joku kulkee yöllä, tulee satutetuksi, sillä hänessä ei ole Valoa. "
11. Näitä puhui, ja tämän jälkeen sanoo heille :
" Meidän ystävä Lasarus on nukkunut,
mutta menen,
jotta herättäisin hänet. "
12. Niin Hänen opetuslapset sanoivat Hänelle :
" Herra, jos nukkuu, paranee! "
13. Mutta Herra Jeesus puhui hänen kuolemasta, ja nuo luulivat, että unen nukkumisesta puhuu.
14. Niin silloin, Herra Jeesus sanoi heille, selvästi :
" Lasarus kuoli!
15. Ja iloitsen, vuoksi teidän, jotta uskoisitte, että en ollut siellä, mutta menkäämme hänen luo. "
16. Niin Tuomas sanoi, Didymukseksi sanottu, kanssaopetuslapsille :
" Menkäämme myös me, jotta kuolisimme hänen kanssa! "
17. Tullen niin, Herra Jeesus tuli ja löysi hänet, jo neljä päivää haudassa olleena.
18. Betania oli lähellä Jerusalemia, noin viidentoista stadionin päässä,
19. ja monet juutalaisista olivat tulleet ympärille Martan ja Marian, jotta lohduttaisivat heitä heidän veljestä.
20. Niin Martta, kun kuuli että Herra Jeesus tulee, lähti vastaan Häntä, ja Maria istui talossa.
21. Niin Martta sanoi Herra Jeesukselle :
" Herra, jos olisit ollut täällä, ei minun veli olisi kuollut!
22. Mutta nyt myös tiedän, että mitä vain Jumalalta pyydät, Sinulle Jumala antaa. "
23. Herra Jeesus sanoo hänelle :
" Sinun veli nousee! "
24. Martta sanoo Hänelle :
" Tiedän että nousee ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä."
25. Sanoi Herra Jeesus hänelle :
" Minä Olen!
Ylösnousemus ja Elämä!
Minuun uskova, vaikka kuolisi, elää,
26. ja jokainen elävä ja Minuun uskova, ei kuole iäisesti.
Uskotko tämän? "
27. Sanoo Hänelle :
" Kyllä, Herra, minä olen uskonut että Sinä olet Kristus, Voideltu, Jumalan Poika, maailmaan tuleva. "
28. Ja näitä, tätä puhuen lähti ja kutsui hänen sisarta Mariaa salaa, sanoen :
" Opettaja on läsnä, ja kutsuu sinua. "
29. Ja kun Maria kuuli, hän nousee nopeasti, ja tulee Hänen luo.
30. Herra Jeesus ei ollut vielä tullut kylään, vaan oli vielä paikassa, missä Hänet kohtasi Martta. - Petraeious
11 : 31
Kun nyt juutalaiset olivat Marian kanssa talossa ja lohduttivat häntä, nähden että Maria nousi nopeasti ja lähti, seurasivat he häntä sanoen, arvellen, että menee haudalle, jotta siellä itkisi.
32. Niin Maria, kun tuli missä oli Herra Jeesus, nähden Hänet lankesi Hänen jalkoihin, sanoen Hänelle :
" Herra, jos olisit ollut täällä, ei minun veli olisi kuollut! "
33. Niin kun Herra Jeesus näki hänet itkevänä, ja hänen kanssa tulleet itkevinä, kiihtyi hengessä, ja järkyttyi,
34. ja sanoi :
" Mihin panitte hänet? "
Sanovat Hänelle :
" Herra, tule, ja näe! "
35. Herra Jeesus kyynelehti.
36. Niin juutalaiset sanoivat :
" Katso, kuinka piti hänestä! "
37. Jotkut heistä sanoivat :
" Eikö tämä sokean silmät avannut voinut tehdä, jotta tämä myös ei olisi kuollut? "
38. Nyt Herra Jeesus, taas kiihtyen itsessään, tulee haudalle.
Oli luola, ja sen päällä oli kivi.
39. Sanoo Herra Jeesus :
" Ottakaa kivi! "
Sanoo Hänelle kuolleen sisar Martta :
" Herra, jo haisee, sillä nelipäiväinen on! "
40. Herra Jeesus sanoo hänelle :
" Enkö sanonut sinulle, että jos uskot, näet Jumalan kirkkauden? "
41. Niin ottivat kiven, missä oli kuollut makaavana.
Ja Herra Jeesus nosti silmät ylös, ja sanoi :
" Isä, kiitän Sinua, että kuulit Minua!
42. Minä tiesin, että kuulet Minua aina, mutta ympärillä seisovan väkijoukon vuoksi sanoin, jotta uskoisivat, että Sinä Minut lähetit. "
43. Ja näitä puhuen, suurella äänellä huusi :
" Lasarus, tule ulos! "
44. Ja kuollut tuli ulos, sidottuna jaloista ja käsistä siteillä, ja hänen kasvot oli hikiliinalla kääritty.
Herra Jeesus sanoo heille :
" Irrottakaa hänet, ja antakaa hänen mennä! "
45. Niin monet juutalaisista, Marian luo tulleet ja nähneet, mitä Herra Jeesus teki, uskoivat Häneen.
46. Jotkut heistä lähtivät fariseusten luo, ja sanoivat heille, mitä Herra Jeesus teki.
47. Niin ylipapit ja fariseukset kokosivat neuvoston, ja sanoivat :
" Mitä teemme?
Sillä tämä mies tekee merkkejä, monia merkkejä.
48. Jos jätämme Hänet näin, kaikki uskovat Häneen, ja roomalaiset tulevat, ja ottavat meidät, ja kansan, ja paikan. "
49. Mutta eräs, yksi heistä, Kaifas, ollen ylipappi sinä vuonna, sanoi heille :
" Te ette tiedä mitään,
50. ettekä ajattele että on parempi meille, että yksi ihminen kuolee kansan puolesta, ja koko kansa ei tuhoudu. "
51. Mutta tätä ei sanonut itsestään, vaan ylipappina ollen, sinä vuonna profetoi, että Herran Jeesuksen oli kuoleminen, kansan puolesta,
52. ja ei vain kansan puolesta, vaan jotta myös Jumalan hajotetut lapset, yhdeksi kokoaisi.
53. Niin siitä päivästä he neuvottelivat, sopivat, jotta tappaisivat Hänet.
54. Niin Herra Jeesus ei enää kulkenut julkisesti juutalaisten joukossa, vaan lähti sieltä maalle, lähelle autiomaata, Efraimiksi sanottuun kaupunkiin, oleskeli, pysytteli siellä, Hänen opetuslasten kanssa.
55. Juutalaisten pääsiäinen oli lähellä, ja monet menivät maalta ennen pääsiäistä Jerusalemiin, jotta puhdistaisivat itsensä.
56. Niin etsivät Herraa Jeesusta, ja sanoivat toistensa kanssa, pyhäkössä seisovina :
" Miltä näyttää teistä, ettäkö ei tule juhlaan? "
57. Sekä ylipapit että fariseukset olivat antaneet käskyn, jotta jos joku tietää missä on, antaisi ilmi, niin että ottaisivat kiinni Hänet. - Petraeious
Luku 12
1. Niin Herra Jeesus, ennen kuutta päivää pääsiäisestä, meni Betaniaan, missä Lasarus oli kuollut, jonka Herra Jeesus herätti kuolleista.
2. Tekivät niin Hänelle pidot siellä, ja Martta palveli, ja Lasarus oli yksi, Hänen kanssa aterioivista.
3. Niin Maria, ottaen naulan aitoa kallista narduksen voidetta, voiteli Herran Jeesuksen jalat, ja kuivasi hiuksillaan Hänen jalat, ja talo täyttyi voiteen tuoksusta.
4. Ja niin sanoo yksi Hänen opetuslapsista, Juudas, Simonin Iskariot, ollen Hänet pettävä :
5. "Miksi tätä voidetta ei myyty kolmestasadasta denarista ja annettu köyhille?"
6. Mutta sanoi tämän, ei, että köyhistä välitti hän, vaan että varas oli, ja kukkaroa piti, ja pitäen saadut kantoi.
7. Niin Herra Jeesus sanoi :
" Jätä hänet,
sillä Minun hautaamisen päiväksi,
hän on säilyttänyt sitä.
8. Sillä köyhät pidätte aina itsenne kanssa,
mutta Minua,
ette aina pidä. "
9. Niin tiesi suuri väkijoukko juutalaisista, että Hän on siellä, ja tulivat, ei Herran Jeesuksen vuoksi yksin, vaan jotta myös Lasaruksen näkisivät, jonka herätti kuolleista.
10. Ylipapit päättivät, jotta myös Lasaruksen tappaisivat,
11. sillä monet juutalaisista, menivät hänen vuoksi, ja uskoivat Herraan Jeesukseen.
12. Seuraavana päivänä suuri väkijoukko, juhlaan tuleva, kuullen että Herra Jeesus tulee Jerusalemiin,
13. ottivat palmujen oksia, ja lähtivät kohtaamaan Häntä, ja huusivat :
" Hoosianna,
siunattu,
Herran nimessä tuleva,
ja Israelin kuningas! "
14. Löytäen Herra Jeesus aasinvarsan, istuutui sen päälle, kuten on kirjoitettuna :
15. " Älä pelkää,
tytär Siion,
katso,
sinun kuningas tulee,
istuvana,
päällä aasin varsan. "
16. Mutta näitä, Hänen opetuslapset eivät ensin tajunneet, vaan kun Herra Jeesus kirkastettiin, silloin muistivat, että näitä oli Hänestä kirjoitettuna, ja näitä tekivät Hänelle.
17. Niin Hänen kanssa ollut väkijoukko todisti,
että kun Hän kutsui Lasaruksen haudasta,
ja herätti hänet,
kuolleista.
18. Tämän vuoksi väkijoukko meni myös Häntä vastaan, että kuulivat Hänen tehneen tämän merkin.
19. Nyt fariseukset sanoivat toisilleen :
" Näettekö, että ette hyödy mitään?
Katso,
maailma,
Hänen perään,
lähti! "
20. Oli muutamia kreikkalaisia ylös kulkevista, jotta palvoisivat juhlassa.
21. Nämä siis menivät Filippuksen luo, Galilean Beetsaidasta, ja kysyivät häneltä sanoen :
" Herra, tahdomme Herran Jeesuksen nähdä! "
22. Tulee Filippus,
ja sanoo Andreakselle,
ja taas menee Andreas ja Filippus,
ja sanovat Herralle Jeesukselle.
23. Mutta Herra Jeesus vastaa heille, sanoen :
" On tullut aika,
jotta Ihmisen Poika kirkastetaan.
24. Todella, todella, sanon teille :
jos ei vehnän jyvä,
pudoten maahan,
kuole,
se yksin jää,
mutta jos kuolee,
paljon hedelmää kantaa.
25. Hän joka elämää rakastaa,
tuhoaa sen,
ja hän joka elämää tässä maailmassa vihaa,
säilyttää iäiseen elämään sen.
26. Jos Minua joku palvelee,
Minua seuratkoon,
ja missä
Minä Olen -
siellä myös Minun palvelija on,
ja jos joku Minua palvelee,
kunnioittaa häntä Isä.
27. Nyt Minun sielu on järkkynyt,
ja mitä sanoisin?
Isä,
pelasta Minut tästä hetkestä.
Mutta sen vuoksi,
tulin tähän hetkeen.
28. Isä,
kirkasta Sinun nimi! "
Niin tuli ääni taivaasta :
" Ja kirkastin,
ja taas kirkastan! "
29. Nyt seisova ja kuunteleva väkijoukko sanoi ukkosen käyneen.
Toiset sanoivat :
" Hänelle on puhunut enkeli. "
30. Herra Jeesus vastasi, ja sanoi :
" Ei tämä ääni Minun vuoksi tullut, vaan teidän vuoksi.
31. Nyt on tämän maailman tuomio,
nyt tämän maailman hallitsija heitetään ulos,
32. ja jos Minut korotetaan maasta,
vedän kaikki itseni luo. "
33. Tämän puhui, ilmaisten, millä kuolemalla oli kuoleva.
34. Niin väkijoukko vastasi Hänelle :
" Me kuulimme laista että Kristus, Voideltu, pysyy iankaikkisesti, ja kuinka Sinä sanot, että Ihmisen Poika pitää korottaa?
Kuka on tämä Ihmisen Poika? "
35. Niin Herra Jeesus sanoi heille :
" Vielä vähän aikaa Valo on teissä, teidän kanssa,
kulkekaa, kun Valon omistatte,
jotta pimeys ei teitä valtaisi,
ja pimeässä kulkeva ei tiedä minne menee.
36. Kun Valon omistatte,
uskokaa Valoon,
jotta Valon pojiksi tulisitte. "
Näitä puhui Herra Jeesus, ja lähtien, piiloutui heiltä. - Petraeious
12 : 37
Niin monta Hänen merkkiä tehtyään heidän edessä, eivät uskoneet Häneen,
38. jotta Jesajan, profeetan sana, Logos, täyttyisi jonka sanoi:
" Herra, kuka uskoi meidän julistuksen?
Ja kenelle Herran käsivarsi ilmoitettiin? "
39. Tämän vuoksi eivät voineet uskoa, että taas sanoi Jesaja :
40. " Hän sokaisi heidän silmät,
ja turrutti heidän sydämen,
jotta eivät näkisi silmillä,
ja tajuaisi sydämellä,
ja kääntyisi,
ja parantaisin heidät. "
41. Näitä puhui Jesaja, kun näki Hänen kirkkauden, ja puhui Hänestä.
42. Kuitenkin myös monet hallitusmiehistä uskoivat Häneen, mutta fariseusten vuoksi eivät tunnustaneet, jotta eivät joutuisi pois synagoogasta.
43. Sillä rakastivat enemmän ihmisten kunniaa, kuin Jumalan kunniaa.
44. Herra Jeesus huusi ja sanoi :
" Minuun uskova, ei usko Minuun,
vaan Minut lähettäneeseen!
45. Ja Minut näkevä, näkee Minut lähettäneen!
46. Minä olen maailmaan tullut Valo,
jotta kukaan Minuun uskova,
ei jäisi pimeyteen!
47. Ja jos joku Minun puheita kuuntelee,
ja ei usko,
noudata,
Minä en tuomitse häntä,
sillä en tullut jotta tuomitsen maailman,
vaan jotta pelastan maailman!
48. Minut hylkäävä,
ja Minun puheita ei vastaanottava, omaa hänet tuomitsevan,
Sana, Logos, jonka puhuin,
se tuomitsee hänet viimeisenä päivänä.
49. Sillä itsestäni Minä en puhunut,
vaan Minut lähettänyt Isä,
Hän Minulle käskyn antoi, on antanut,
mitä sanon ja mitä puhun,
50. ja tiedän että Hänen käsky on Iäinen Elämä,
mitä siis Minä puhun, puhun siten,
kuten on Isä Minulle puhunut. " - Petraeious
Luku 13
1. Ennen pääsiäisen juhlaa, Herra Jeesus tietäen, että oli tullut, tuli Hänen aika, jotta siirtyisi tästä maailmasta Isän luo, rakastaen omia jotka maailmassa olivat, loppuun asti rakasti heitä.
2. Ja illallisen tullen, perkeleen jo heitettyä Juudaksen, Simon Iskariotin sydämeen, jotta Hänet pettäisi,
3. tietäen Herra Jeesus että kaiken antoi, on antanut Hänelle käsiin Isä, ja että Jumalasta lähti, ja Jumalan luo menee,
4. nousee aterialta ja riisuu päällysvaatteet, ja ottaen liinan vyötti itsensä,
5. sitten kaataa vettä pesuastiaan, ja alkoi pestä opetuslasten jalkoja, ja kuivata liinalla jolla oli vyöttäytynyt.
6. Niin tulee Simon Pietarin luo, ja sanoo tämä Hänelle :
" Herra, Sinäkö minun jalat peset? "
7. Herra Jeesus vastasi, ja sanoi hänelle :
" Mitä Minä teen sinä et tiedä nyt, mutta tiedät näiden jälkeen. "
8. Sanoo Hänelle Pietari :
" Et pese minun jalkoja ikinä! "
Vastasi Herra Jeesus hänelle :
" Jos en pese sinua, et omista osaa Minun kanssa. "
9. Sanoo Hänelle Simon Pietari :
" Herra, älä minun jalkoja yksin, vaan myös kädet ja pää! "
10. Sanoo hänelle Herra Jeesus :
" Pestyn ei ole tarvis, kuin paitsi jalat pestä, niin on puhdas kokonaan, ja te olette puhtaita, mutta ette kaikki. "
11. Sillä tiesi Hänet pettävän, tämän vuoksi sanoi, että :
" Ette ole puhtaita kaikki. "
12. Kun siis pesi heidän jalat, ja puki vaatteensa, ja käyden aterialle taas, sanoi heille :
" Tiedättekö mitä olen tehnyt teille?
13. Te kutsutte Minua opettajaksi, ja Herraksi, ja hyvin sanotte, sillä Olen.
14. Jos siis Minä pesin teidän jalat, Herra ja opettaja, myös te olette velvollisia pesemään toistenne jalat.
15. Sillä annoin teille esimerkin, jotta kuten Minä tein teille, myös te tekisitte.
16. Todella todella, sanon teille :
ei ole orja suurempi hänen Herraa, eikä lähettiläs suurempi hänet lähettänyttä.
17. Jos nämä tiedätte, olette autuaita jos teette ne.
18. En puhu teistä kaikista, Minä tiedän ketkä valitsin, mutta jotta Kirjoitus täyttyisi :
" Minun kanssa, Minun leipää syövä, nosti kantapäänsä Minua vastaan. "
19. Tästä lähtien sanon teille nyt, ennen tapahtumista, jotta kun tapahtuu, uskoisitte kun tapahtuu, että
Minä Olen.
20. Todella todella sanon teille :
Vastaan ottava, jos vain kenet lähetän,
ottaa Minut vastaan,
mutta Minut vastaan ottava,
ottaa vastaan Minut lähettäneen. "
21. Näitä puhuen Herra Jeesus järkyttyi hengessä, ja todisti, ja sanoi :
" Todella todella sanon teille, että yksi teistä pettää Minut! "
22. Niin opetuslapset katsoivat epäröivinä toisiinsa, kenestä puhui.
23. Yksi Hänen opetuslapsista oli makaavana Herran Jeesuksen sylissä, jota Herra Jeesus rakasti,
24. niin Simon Pietari nyökyttää tälle, kysyen, kuka olisi, ja sanoo hänelle :
" Sano, kuka on, josta puhuu. "
25. Ja hän siten vasten Herran Jeesuksen rintaa nojautuen, sanoo Hänelle :
" Herra, kuka on? "
26. Niin vastasi Herra Jeesus :
" Hän on, jolle Minä kastaen palan ojennan, annan hänelle. "
Ja kastaen niin palan, ottaa ja antaa Juudakselle, Simonin Iskariotin.
27. Ja jälkeen palan, silloin meni häneen saatana.
Niin sanoo hänelle Herra Jeesus :
" Mitä teet, tee pian! "
28. Kukaan aterioivista ei sitä tiennyt, minkä vuoksi sanoi hänelle.
29. Sillä jotkut arvelivat, koska Juudas piti kukkaroa, että Herra Jeesus sanoo hänelle :
" Osta juhlaan, joiden tarpeessa olemme, tai köyhille jotakin jotta antaisi. "
30. Ottaen niin palan, hän heti lähti, ja oli yö.
31. Kun niin lähti, sanoo Herra Jeesus :
" Nyt kirkastettiin Ihmisen Poika,
ja Jumala kirkastui Hänessä,
32. jos Jumala kirkastui Hänessä,
myös Jumala kirkastaa Hänet, Hänessä itsessään,
ja Hänet heti kirkastaa.
33. Lapset,
vielä vähän,
teidän kanssa
Olen.
Etsitte Minua,
ja kuten sanoin juutalaisille,
että mihin Minä menen,
te ette voi tulla,
myös teille sanon nyt.
34. Uuden käskyn annan teille,
jotta rakastatte toisianne,
kuten rakastin teitä,
jotta myös te rakastatte toisianne.
35. Tästä tietävät kaikki, että Minun opetuslapsia olette,
jos rakkauden pidätte keskuudessanne. "
36. Sanoo Hänelle Simon Pietari :
" Herra, minne menet? "
Vastasi hänelle Herra :
" Minne Minä menen, et voi Minua nyt seurata,
mutta myöhemmin seuraat Minua. "
37. Sanoo Hänelle Pietari :
" Herra, miksi en voi Sinua seurata nyt?
Elämän minun, puolesta Sinun, annan! "
38. Herra Jeesus vastaa hänelle :
" Elämänkö sinun, puolesta Minun, annat?
Todella, todella, sanon sinulle :
ei kukko kieu,
kunnes kiellät Minut kolmesti. " - Petraeious
Luku 14
1. " Älköön teidän sydän hämmentykö,
uskokaa Jumalaan,
ja uskokaa Minuun.
2. Minun Isän talossa on monia asuntoja,
mutta jos ei,
sanoisinko teille,
että menen valmistamaan paikkaa teille.
3. Ja jos menen ja valmistan paikan teille,
tulen taas ja otan teidät itseni luo,
jotta missä
Minä Olen
myös te olisitte.
4. Ja mihin minä menen, tiedätte tien. "
5. Sanoo Hänelle Tuomas :
" Herra, emme tiedä minne menet, ja kuinka voimme tietää tien, tiedämme tien? "
6. Sanoo hänelle Herra Jeesus :
" Minä Olen
Tie ja Totuus ja Elämä,
ei kukaan tule Isän luo,
paitsi Minun kautta.
7. Jos tuntisitte, tunnette Minut,
myös minun Isän tuntisitte, tietäisitte,
ja tästä lähtien tunnette Hänet,
ja olette nähneet Hänet. "
8. Filippus sanoo Hänelle :
" Herra, näytä meille Isä, ja riittää meille. "
9. Sanoo hänelle Herra Jeesus :
" Näin kauan aikaa olen ollut teidän kanssa, ja et tunne Minua, Filippus?
Minut nähnyt,
on nähnyt Isän,
ja kuinka sinä sanot :
" Näytä meille Isä? "
10. Etkö usko, että
Minä Isässä,
ja
Isä Minussa
on?
Puheita, joita Minä puhun, sanon teille,
en puhu itsestäni,
mutta Minussa pysyvä Isä,
Hän tekee Hänen teot.
11. Uskokaa minuun että
Minä Isässä,
ja Isä Minussa,
mutta jos ette,
niiden tekojen vuoksi,
uskokaa Minua.
12. Todella todella sanon teille :
Minuun uskova,
myös hän tekee tekoja,
joita Minä teen,
ja suurempia näitä tekee,
sillä Minä menen Minun Isän luo.
13. Ja mitä vain pyydätte Minun nimessä,
sen teen,
jotta Isä kirkastuisi Pojassa.
14. Jos jotakin pyydätte Minulta,
Minun nimessä,
Minä teen.
15. Jos rakastatte Minua,
Minun käskyjä noudattakaa, noudatatte.
16. Ja Minä pyydän Isältä,
ja toisen Puolustajan antaa teille,
jotta pysyisi,
olisi teidän kanssa ikuisesti,
17. Totuuden Hengen,
jota maailma ei voi ottaa,
sillä ei näe sitä,
eikä tunne sitä,
mutta te tunnette sen,
sillä teidän luona pysyy,
ja teissä on.
18. En jätä teitä orvoiksi,
tulen teidän luo.
19. Vielä vähän, ja maailma ei enää Minua näe,
mutta te näette Minut,
että Minä Elän,
myös te elätte.
20. Sinä päivänä te tiedätte,
että Minä
Isässä Minun,
ja te Minussa
ja Minä teissä,
21. Minun käskyt omistava ja niitä noudattava,
hän on Minua rakastava,
mutta Minua rakastavaa,
rakastetaan Minun Isältä,
ja Minä, Minä, rakastan häntä,
ja ilmaisen hänelle itseni. "
22. Sanoo Hänelle Juudas, ei Iskariot :
" Herra, mitä tapahtui, että meille aiot ilmaista itsesi, ja et maailmalle? "
23. Herra Jeesus vastasi ja sanoi hänelle :
" Jos joku rakastaa Minua,
Minun sanaa,
Logosta,
noudattaa,
ja Minun Isä rakastaa häntä,
ja hänen luo tulemme,
ja hänen luo asunnon teemme.
24. Ei Minua rakastava, ei Minun sanoja noudata, ja sana, Logos, jonka kuulette ei ole Minun, vaan Minut lähettäneen Isän.
25. Näitä puhuin teille, teidän luona ollen,
26. ja Puolustaja,
Pyhä Henki,
jonka Isä lähettää Minun nimessä,
Hän opettaa teille kaikki,
ja muistuttaa teitä kaikesta, mitä Minä sanoin teille.
27. Rauhan jätän teille,
Minun Rauhan annan teille,
en Minä anna teille, kuten maailma antaa,
älköön hämmentykö teidän sydän,
älköönkä arkailko.
28. Kuulitte että Minä sanoin teille :
" Lähden ja tulen teidän luo. "
Jos rakastaisitte Minua, iloitsisitte, että sanoin :
" Menen Isän luo, "
sillä Minun Isä
on Minua suurempi.
29. Ja nyt sanoin teille ennen tapahtumista, jotta kun tapahtuu, uskoisitte.
30. En enää puhu paljon teidän kanssa, sillä tämän maailman hallitsija tulee, ja Minusta ei saa mitään,
31. mutta jotta maailma tietäisi,
että rakastan Isää,
ja kuten Isä määräsi Minua,
antoi käskyn,
niin teen,
nouskaa,
lähtekäämme täältä. " - Petraeious
Luku 15
1. Minä Olen
Oikea Viinipuu,
ja Minun Isä,
Viinitarhuri on.
2. Jokaisen oksan Minussa,
ei hedelmää kantavan,
sen poistaa,
ja jokaisen hedelmää kantavan,
sen puhdistaa,
jotta enemmän hedelmää,
kantaisi.
3. Te olette jo puhtaita Logoksen,
Sanan vuoksi,
jonka puhuin teille.
4. Pysykää Minussa,
ja Minä teissä.
Kuten köynnös ei voi itsestään hedelmää kantaa,
jos ei pysy viinipuussa,
samoin myöskään te,
jos ette Minussa pysy.
5. Minä Olen
Viinipuu,
te oksat.
Minussa pysyvä,
ja Minä hänessä,
hän kantaa paljon hedelmää,
sillä ilman Minua ette voi mitään tehdä.
6. Jos joku ei pysy Minussa,
heitetään pois kuin oksa,
ja kuivuu,
ja ne kokoavat sen,
ja tuleen heittävät,
ja palavat.
7. Jos pysytte Minussa,
ja Minun puheet pysyvät teissä,
jos mitä tahdotte,
pyytäkää,
ja teille tapahtuu.
8. Tässä Minun Isä kirkastetaan,
jotta paljon hedelmää kannatte,
ja tulette Minulle opetuslapsiksi.
9. Kuten Isä rakasti Minua,
Minäkin rakastin teitä,
pysykää Minun rakkaudessa.
10. Jos Minun käskyjä noudatatte,
pysytte Minun rakkaudessa,
kuten Minä,
Minun Isän käskyjä noudatin,
ja pysyn Hänen rakkaudessa.
11. Näitä olen puhunut teille,
jotta Minun ilo teissä pysyisi, olisi,
ja teidän ilo täyttyisi.
12. Tämä on Minun käsky,
jotta rakastatte toisianne,
kuten teitä rakastin.
13. Tätä suurempaa rakkautta ei kenelläkään ole,
jotta kuka elämänsä,
antaisi hänen ystävien puolesta.
14. Te olette Minun ystäviä,
jos teette mitä Minä käsken teille.
15. En sano teitä enää palvelijoiksi,
sillä palvelija ei tiedä,
mitä hänen Herra tekee,
mutta teitä sanoin ystäviksi,
sillä kaikki mitä kuulin Minun Isältä,
tiedotin teille.
16. Ette te valinneet Minua,
vaan Minä valitsin teidät,
ja asetin teidät,
jotta te menisitte ja hedelmää kantaisitte,
ja teidän hedelmä pysyisi,
jotta mitä vain pyytäisitte Isältä,
Minun nimessä,
antaisi teille.
17. Näitä käsken teille,
että rakastaisitte toisianne.
18. Jos maailma teitä vihaa,
tietäkää,
että ennen teitä,
Minua vihasi.
19. Jos maailmasta olisitte,
maailma omaansa rakastaisi,
mutta ette ole maailmasta,
vaan Minä valitsin teidät maailmasta,
sen vuoksi maailma vihaa teitä.
20. Muistakaa Sana, Logos, jonka Minä puhuin teille :
" Ei ole palvelija suurempi hänen Herraa. "
Jos Minua vainosivat,
myös teitä vainoavat,
jos Minun Sanaa noudattivat,
myös teidän,
noudattavat.
21. Mutta näitä kaikkia tekevät teille,
Minun nimen vuoksi,
sillä eivät tunne
Minut lähettänyttä.
22. Jos en tullut ja puhunut heille,
eivät omista syntiä,
mutta nyt eivät omista tekosyytä,
heidän synnistä.
23. Minua vihaava,
myös Minun Isää vihaa.
24. Jos en tehnyt heidän joukossa tekoja,
joita ei kukaan toinen ole tehnyt,
eivät omista syntiä,
nyt ovat sekä nähneet että vihanneet Minua ja Minun Isää,
25. mutta jotta täyttyisi kirjoitettu Sana, Logos, heidän kirjoitetussa laissaan, että vihasivat Minua turhaan.
26. Kun Puolustaja tulee,
jonka Minä lähetän teille Isän luota,
Totuuden Henki,
joka Isän luota lähtee,
Hän Minusta todistaa,
27. ja myös te todistatte,
sillä olette Minun kanssa,
alusta. " - Petraeious
Luku 16
1. " Näitä olen puhunut teille, jotta ette pettyisi.
2. Tekevät teidät pois synagoogista, mutta tulee aika, että jokainen teitä tappava, luulee tarjoavansa palveluksen Jumalalle.
3. Ja näitä, tekevät teille, sillä eivät tunne Isää, eivätkä Minua.
4. Mutta näitä, olen puhunut teille, jotta kun tulee niiden aika, muistaisitte ne, että Minä sanoin teille, mutta näitä teille, en sanonut alusta, sillä teidän kanssa olin.
5. Nyt, lähden Minut lähettäneen luo, ja kukaan teistä ei kysy Minulta :
" Minne lähdet? "
6. Mutta että näitä, olen puhunut teille, suru on täyttänyt teidän sydämen.
7. Mutta totuuden Minä puhun teille, on hyvä teille että Minä menen pois, sillä jos Minä en mene pois, Puolustaja ei tule teidän luo, mutta jos menen, lähetän Hänet teidän luo.
8. Ja tullen, Hän paljastaa maailman, koskien syntiä, ja koskien vanhurskautta, ja koskien tuomiota.
9. Koskien syntiä, koska eivät usko Minuun,
10. ja koskien vanhurskautta, koska lähden Minun Isän luo, ja ette näe Minua enää,
11. ja koskien tuomiota, koska tämän maailman hallitsija on tuomittu.
12. Vielä paljon omaan teille sanomista, mutta ette voi kantaa nyt,
13. mutta kun tulee Hän, Totuuden Henki, opastaa teitä koko totuuteen, sillä ei puhu itsestään, vaan mitä vain kuulee, puhuu, ja ilmoittaa tulevat teille.
14. Hän Minua kirkastaa, sillä omastani ottaa, ja ilmoittaa teille.
15. Kaikki mitä Isä omistaa, on Minun, tämän vuoksi sanoin, että omastani ottaa, ja ilmoittaa teille.
16. Vähän, ja ette enää näe Minua, ja taas vähän, ja näette Minut, sillä Minä lähden Isän luo. "
17. Niin sanoivat Hänen opetuslapsista toisilleen :
" Mitä on tämä, jota puhuu meille :
" Vähän, ja ette näe Minua, ja taas vähän, ja näette Minut? "
Ja että :
" Minä lähden Isän luo? "
18. Niin sanoivat :
" Mitä tämä on, jota puhuu :
' Vähän? '
Emme tiedä, mitä puhuu. "
19. Niin Herra Jeesus tiesi, että tahtoivat Häneltä kysyä, ja sanoi heille :
" Tästäkö kyselette toistenne kanssa, että sanoin :
' Vähän, ja ette näe Minua, ja taas vähän, ja näette Minut? '
20. " Todella todella, sanon teille, että te itkette ja valitatte, mutta maailma iloitsee, ja te surette, mutta teidän suru tulee iloksi.
21. Kun nainen synnyttää, surun omaa, että tuli hänen aika, mutta kun synnyttää lapsen, ei enää muista tuskaa ilon vuoksi, että maailmaan syntyi ihminen.
22. Myös teillä nyt siis suru on oleva, on, mutta näen teidät taas, ja teidän sydän iloitsee, ja teidän iloa ei kukaan teiltä ota.
23. Ja sinä päivänä ette kysy Minulta mitään.
Todella todella, sanon teille, että :
" Mitä vain pyydätte Isältä Minun nimessä, antaa teille. "
24. Tähän saakka, ette pyytäneet mitään Minun nimessä, pyytäkää, ja saatte, jotta teidän ilo olisi täytetty.
25. Kuvauksilla olen puhunut teille näitä, mutta tulee aika, jolloin en enää puhu teille kuvauksilla, vaan kerron teille julkisesti Isästä.
26. Sinä päivänä pyydätte Minun nimessä, ja en sano teille, että Minä pyydän Isältä teidän puolesta,
27. sillä Isä, Hän pitää teistä, ja te olette pitäneet Minusta, ja olette uskoneet, että Minä lähdin Isän Jumalan luota.
28. Lähdin Isän luota, ja olen tullut maailmaan, jätän taas maailman, ja menen Isän luo. "
29. Hänen opetuslapset sanovat Hänelle :
" Katso, nyt puhut avoimesti, ja et puhu mitään kuvausta.
30. Nyt tiedämme, että tiedät kaikki, ja et ole tarpeessa, että joku Sinulta kysyy.
Tästä uskomme, että lähdit Jumalasta. "
31. Herra Jeesus vastasi :
" Nytkö uskotte?
32. Katso, tulee aika, ja nyt on tullut, että teidät hajotetaan jokainen, niihin omiin, ja jätätte Minut yksin, ja en ole yksin, sillä Isä on Minun kanssa.
33. Olen puhunut teille näitä, jotta omistaisitte Minussa rauhan. Omaatte maailmassa tuskaa, mutta rohkaistukaa :
Minä olen voittanut maailman. " - Petraeious
Luku 17
1. Näitä Herra Jeesus puhui, ja nostaen silmät taivaalle, sanoi :
" Isä,
on tullut aika,
kirkasta Sinun Poika,
jotta myös Sinun Poika,
kirkastaisi Sinut,
2. kuten annoit Hänelle vallan kaikkeen lihaan,
jotta kaikki minkä olet antanut Hänelle,
antaa heille Iäisen Elämän.
3. Tämä on Iäinen Elämä,
että tuntevat Sinut,
ainoan todellisen Jumalan,
ja jonka lähetit,
Jeesuksen Kristuksen.
4. Minä Sinut kirkastin maan päällä,
täytin työn,
minkä annoit Minulle,
jotta tekisin,
5. ja nyt,
kirkasta Sinä Minut,
Isä,
itsesi luona,
kirkkaudella,
jonka omistin Sinun luona,
ennen maailman olemista.
6. Ilmoitin Sinun nimen ihmisille,
jotka olet antanut Minulle maailmasta,
Sinun olivat,
ja Minulle
heidät olet antanut,
ja Sinun Sanaa,
Logosta,
ovat noudattaneet.
7. Nyt tietävät,
että kaikki minkä annoit Minulle,
Sinulta ovat,
8. sillä puheet jotka Minulle annoit,
olen antanut heille, ja he omistivat,
ja tiesivät todella,
että Sinun luota lähdin,
ja uskoivat,
että Sinä Minut lähetit.
9. Minä rukoilen heidän edestä,
en rukoile maailman edestä,
vaan niiden edestä,
jotka olet Minulle antanut,
sillä Sinun ovat.
10. Ja kaikki Minun,
Sinun on,
ja SinunMinun,
on kirkastettu heissä.
11. Ja en enää ole maailmassa,
ja nämä, he ovat maailmassa,
ja Minä tulen Sinun luo.
Pyhä Isä,
varjele heitä Sinun nimessä,
jonka Minulle olet antanut,
jotta olisivat yhtä,
kuten me.
12. Kun olin heidän kanssa maailmassa, Minä varjelin heitä Sinun nimessä, jonka olet antanut Minulle, ja vartioin, ja kukaan heistä ei hukkaantunut, paitsi kadotuksen poika, jotta kirjoitus täyttyisi.
13. Nyt tulen Sinun luo,
ja puhun näitä maailmassa,
jotta omistaisivat Minun ilon,
täytettynä heissä itsessään.
14. Minä olen antanut heille Sinun Sanan,
Logoksen,
ja maailma vihasi heitä,
sillä eivät ole maailmasta,
kuten Minä en ole maailmasta.
15. En rukoile että ottaisit heidät maailmasta, vaan että suojelisit heidät pahasta.
16. Eivät ole maailmasta, kuten Minä en ole maailmasta.
17. Pyhitä heidät Sinun Totuudessa,
Sinun Sana,
Logos,
on Totuus.
18. Kuten lähetit Minut maailmaan, minäkin lähetin heidät maailmaan,
19. ja heidän vuoksi Minä pyhitän itseni, jotta myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
20. Mutta en pelkästään näiden edestä rukoile, vaan myös uskovien edestä, jotka heidän Sanan, Logoksen kautta Minuun uskovat,
21. jotta kaikki yhtä olisivat,
kuten Sinä
Isä,
Minussa
ja Minä Sinussa,
että myös he,
meissä yhtä olisivat,
jotta maailma uskoisi,
että Sinä Minut lähetit.
22. Ja Minä olen antanut heille kirkkauden,
jonka olet antanut Minulle,
jotta yhtä olisivat,
kuten me yhtä olemme,
23. Minä heissä,
ja Sinä Minussa,
jotta yhdeksi täydellistyneinä olisivat,
ja jotta maailma tietäisi,
että Sinä
Minut lähetit,
ja rakastit heitä
kuten Minua rakastit.
24. Isä,
tahdon,
että missä
Minä Olen,
hekin jotka Minulle annoit
Minun kanssa
olisivat,
jotta näkisivät Minun kirkkauden,
sillä Minua rakastit,
ennen maailman perustamista.
25. Vanhurskas Isä,
maailma ei Sinua tuntenut,
mutta Minä tunsin Sinut,
ja nuo tiesivät,
että Sinä Minut lähetit,
26. ja ilmoitin heille Sinun nimen,
ja ilmoitan,
jotta rakkaus,
jolla Minua rakastit,
heissä olisi,
ja Minä heissä. " - Petraeious
Luku 18
1. Näitä puhuen, Jeesus lähti Hänen opetuslapsien kanssa yli Kedronin, seetripuun puron, missä oli puutarha, jonne Hän ja Hänen opetuslapset meni.
2. Myös Hänet pettävä Juudas tiesi paikan, sillä Herra Jeesus kokoontui usein sinne Hänen opetuslasten kanssa.
3. Niin Juudas, ottaen kohortin ja ylipapeilta ja fariseuksilta palvelijoita, tulee sinne soihtujen ja lamppujen ja aseiden kanssa.
4. Niin Herra Jeesus, tietäen että kaikki tulevat Hänen päälle, lähtien, sanoi heille : " Ketä etsitte? "
5. Vastasivat Hänelle : "Jeesusta, Nasaretilaista!"
Sanoo heille Herra Jeesus :
" Minä Olen! "
Myös Hänet pettävä Juudas seisoi heidän kanssa.
6. Kun niin sanoi heille, että :
" Minä Olen! "
peräytyivät taakse ja kaatuivat maahan.
7. Taas niin kysyi heiltä : " Ketä etsitte? "
Ja he sanoivat : " Jeesusta Nasaretilaista! "
8. Herra Jeesus vastasi : " Sanoin teille, että :
' Minä Olen! '
Jos siis Minua etsitte, antakaa näiden mennä,
9. jotta täyttyisi Sana, Logos, jonka sanoi, että : " Jotka Minulle olet antanut, en kadottanut heistä ketään. "
10. Niin Simon Pietari, miekan omistaen, veti sen, ja iski ylipapin palvelijaa, ja löi häneltä irti oikean korvan. Ja palvelijalla oli nimi Malkus.
11. Niin Herra Jeesus sanoi Pietarille : " Työnnä sinun miekka tuppeen! Maljaa, jonka Isä on Minulle antanut, enkö sitä joisi? "
12. Nyt kohortti ja kohortinpäällikkö, ja juutalaisten palvelijat vangitsivat Herran Jeesuksen, ja sitoivat Hänet,
13. ja veivät Hänet Hannaksen luo ensin, sillä oli Kaifaksen appi, joka oli sen vuoden ylipappi.
14. Kaifas oli neuvotellut juutalaisten kanssa, että parempi yhden ihmisen tuhoutua, kuolla kansan puolesta.
15. Herraa Jeesusta seurasi Simon Pietari ja se toinen opetuslapsi. Ja tuo opetuslapsi, oli ylipapille tuttu, ja meni Herran Jeesuksen kanssa ylipapin pihalle,
16. ja Pietari seisoi oven luona ulkona. Niin lähti se toinen opetuslapsi, joka oli ylipapille tuttu, ja sanoi ovivahdille, ja vei Pietarin sisälle.
17. Niin se palvelustyttö, ovivahti, sanoo Pietarille : " Etkö myös sinä ole, tämän miehen opetuslapsista? " Hän sanoo : "En ole!"
18. Palvelijat ja käskyläiset seisoivat hiilivalkean tehneinä, sillä oli kylmä, ja lämmittelivät, ja Pietari oli heidän kanssa lämmitellen ja seisoen.
19. Niin ylipappi kysyi Herralta Jeesukselta Hänen opetuslapsista, ja Hänen opetuksesta.
20. Herra Jeesus vastasi hänelle : " Minä puhuin, olen puhunut julkisesti maailmalle, Minä opetin aina synagoogassa ja pyhäkössä, jonne aina kaikki juutalaiset kokoontuvat, ja salassa en puhunut mitään.
21. Mitä Minulta kysyt? Kysy kuulleilta, mitä heille puhuin, katso, he tietävät, mitä Minä sanoin! "
22. Mutta näitä Hänen puhuessa yksi palvelijoista, luona seisova, antoi Herralle Jeesukselle sivalluksen, sanoen : " Näinkö vastaat ylipapille? "
23. Herra Jeesus vastasi hänelle : " Jos pahoin puhuin, todista että pahasta, mutta jos hyvin, miksi Minua lyöt? "
24. Niin Hannas lähetti Hänet sidottuna ylipappi Kaifaksen luo.
25. Simon Pietari oli seisovana ja lämmittelevänä. Niin sanoivat hänelle : " Etkö myös sinä, ole Hänen opetuslapsista? " Hän kielsi, ja sanoi : " En ole! "
26. Sanoo yksi ylipapin palvelijoista, ollen sukulainen jolta Pietari löi irti korvan : " Enkö minä sinua nähnyt, Hänen kanssa puutarhassa? "
27. Niin Pietari taas kielsi, ja heti kiekui kukko.
28. Vievät niin Herran Jeesuksen Kaifaksen luota palatsiin, ja oli aamuvarhaista, ja he eivät menneet palatsiin, jotta eivät saastuisi, vaan jotta söisivät pääsiäislammasta.
29. Niin Pilatus lähti ulos heidän luo, ja sanoo : " Minkä syytteen tuotte tätä miestä vastaan? "
30. Vastasivat, ja sanoivat hänelle : " Jos tämä ei olisi pahaa tekevä, pahantekijä, emmehän sinulle Häntä luovuttaisi. " - Petraeious
18 : 31
Niin Pilatus sanoi heille : Ottakaa te Hänet, ja teidän lain mukaan, tuomitkaa Hänet! "
Niin juutalaiset sanoivat hänelle : " Meillä ei ole lupa tappaa ketään, "
32. jotta Herran Jeesuksen Sana, Logos täyttyisi, jonka sanoi ilmaisten, millä kuolemalla oli Hänen kuoleminen.
33. Niin Pilatus meni taas palatsiin, ja kutsui Herran Jeesuksen, ja sanoi Hänelle :
" Oletko Sinä, juutalaisten Kuningas? "
34. Herra Jeesus vastasi hänelle :
" Itsestäsikö sinä tämän sanot, vai toisetko sinulle, Minusta sanoivat? "
35. Pilatus vastasi :
" En kai minä juutalainen ole? Sinun kansa ja ylipapit luovuttivat Sinut minulle, mitä teit? "
36. Herra Jeesus vastasi :
" Minun kuninkuus ei ole tästä maailmasta,
jos Minun Valtakunta olisi tästä maailmasta,
Minun palvelijathan taistelisivat,
jotta Minua ei luovutettaisi juutalaisille,
nyt Minun kuninkuus ei ole täältä! "
37. Niin Pilatus sanoi Hänelle :
" Etkö Sinä ole siis Kuningas? "
38. Herra Jeesus vastasi :
" Sinä sanot,
että Kuningas!
Minä Olen!
Siksi Minä olen syntynyt,
ja siksi olen tullut maailmaan,
jotta Totuudesta todistaisin.
Jokainen Totuudesta oleva,
kuulee Minun äänen. "
38. Pilatus sanoo Hänelle :
" Mikä on Totuus? "
Ja tämän sanoen, taas lähti juutalaisten luo, ja sanoo heille :
" Minä en löydä Hänestä mitään syytä.
39. Teillä on tapa, että yhden teille vapautan pääsiäisenä, tahdotteko siis, teille vapautan,
Juutalaisten Kuninkaan? "
40. Niin huusivat taas kaikki, sanoen :
" Ei tätä, vaan Barabbas! "
Barabbas oli roisto. - Petraeious
Luku 19
1. Niin Pilatus otti silloin Herran Jeesuksen, ja ruoski.
2. Ja sotilaat, vääntäen seppeleen orjantappuroista, panivat Hänen pään päälle, ja pukivat Hänet purppuraisella vaatteella,
3. ja menivät Hänen luo ja sanoivat :
" Terve, juutalaisten kuningas! "
ja antoivat Hänelle sivalluksia.
4. Ja niin Pilatus lähti taas ulos, ja sanoo heille :
" Katso, tuon Hänet ulos teille,
jotta tietäisitte että en löydä Hänestä mitään syytä. "
5. Herra Jeesus lähti siis ulos, kantaen orjantappuraista seppelettä ja purppuraista vaatetta.
Ja Pilatus sanoo heille :
" Katso, ihminen! "
6. Kun nyt ylipapit ja palvelijat näkivät Hänet, huusivat sanoen :
"Ristiinnaulitse, ristiinnaulitse!"
Pilatus sanoo heille :
" Ottakaa te Hänet ja ristiinnaulitkaa,
sillä minä en löydä Hänestä syytä! "
7. Juutalaiset vastasivat hänelle : " Me omistamme lain, ja meidän lain mukaan on syyllinen kuolemaan, sillä itsensä Jumalan Pojaksi teki! "
8. Kun siis Pilatus kuuli tämän Sanan, Logoksen, pelkäsi enemmän,
9. ja meni palatsiin taas, ja sanoo Jeesukselle :
" Mistä Sinä olet? "
Mutta Herra Jeesus ei antanut vastausta hänelle.
10. Niin Pilatus sanoo Hänelle :
" Etkö puhu minulle?
Etkö tiedä,
että omistan vallan ristiinnaulita Sinut,
ja omistan vallan vapauttaa Sinut? "
11. Herra Jeesus vastasi hänelle :
" Et omistaisi mitään valtaa Minuun,
jos sinulle ei olisi annettu ylhäältä,
sen vuoksi, Minut sinulle kavaltanut,
suuremman synnin omistaa. "
12. Tästä, Pilatus etsi, Hänet vapauttaa.
Mutta juutalaiset huusivat sanoen :
" Jos tämän vapautat, et ole keisarin ystävä!
Jokainen itsensä kuninkaaksi tekevä, vastustaa keisaria! "
13. Niin Pilatus, kuullen tämän sanan, vei Herran Jeesuksen ulos, ja istui tuomarinistuimelle, Litostrotoniksi sanotulle paikalle, ja hepreaksi Gabbataksi,
14. oli pääsiäisen valmistuspäivä, ja tunti oli noin kuudes, ja sanoo juutalaisille :
" Katso, teidän Kuningas! "
15. Mutta niin he huusivat :
" Ota, ota, ristiinnaulitse Hänet! "
Pilatus sanoo heille :
" Teidän Kuninkaanko, ristiinnaulitsen? "
Ylipapit vastasivat :
" Ei meillä ole Kuningasta vaan keisari! "
16. Niin silloin luovutti Hänet heille, jotta ristiinnaulittaisiin. Ja niin ottivat Herran Jeesuksen, ja veivät pois,
17. ja kantaen itselleen Hänen ristiä, lähti sanotulle Kallon paikalle, joka sanotaan hebreaksi Golgata,
18. missä Hänet ristiinnaulitsivat, ja Hänen kanssa toisia kaksi sieltä ja sieltä, ja keskelle Herran Jeesuksen.
19. Pilatus kirjoitti myös otsikon, ja pani ristin päälle, ja kirjoitettuna oli :
" Jeesus Nasaretilainen, Juutalaisten Kuningas. "
20. Niin tämän otsikon lukivat monet juutalaisista, sillä lähellä kaupunkia oli paikka, jossa Herra Jeesus ristiinnaulittiin, ja oli kirjoitettuna hepreaksi, kreikaksi, latinaksi.
21. Niin juutalaisten ylipapit sanoivat Pilatukselle :
" Älä kirjoita : Juutalaisten Kuningas
vaan että tämä sanoi : Olen juutalaisten Kuningas. "
22. Pilatus vastasi :
" Minkä kirjoitin, kirjoitin! " - Petraeious
19 : 23
Niin sotilaat, kun ristiinnaulitsivat Herran Jeesuksen, ottivat Hänen vaatteet, ja tekivät neljä osaa, jokaiselle sotilaalle osa, myös viitan. Viitta oli saumaton, ylhäältä alas kudottu, kautta kaiken.
24. Niin sanoivat toisilleen :
" Älkäämme repikö sitä, vaan heittäkäämme arpaa siitä, kenelle tulee, "
jotta Kirjoitus täyttyisi : " Jakoivat Minun vaatteet itselleen, ja Minun puvusta heittivät arpaa. "
Niin näitä, sotilaat tekivät.
25. Ristin luona seisoivat Herran Jeesuksen äiti, ja Hänen äidin sisar, Kloopaksen Maria, ja Maria Magdaleena.
26. Niin Herra Jeesus, nähden äidin ja opetuslapsen jota rakasti, seisovan, sanoo äidilleen :
" Nainen, katso, sinun poika! "
27. Sitten sanoo opetuslapselle :
" Katso, sinun äiti! "
Ja siitä hetkestä otti opetuslapsi hänet omiinsa.
28. Näiden jälkeen, tietäen Herra Jeesus, että kaikki on jo täytetty, jotta Kirjoitus täyttyisi, sanoo :
" Olen janoinen! "
29. Niin oli astia hapanviiniä täynnä, he täyttäen sienen hapanviinillä, ja isoppiin pistäen, asettivat Hänen suulle.
30. Kun siis Herra Jeesus otti hapanviiniä, sanoi :
" On Täytetty! "
ja kallistaen pään,
antoi hengen.
. . . . . . .
31. Jotta ruumiit eivät olisi ristillä sapattina, koska oli valmistuspäivä, sillä suuri oli sen sapatin päivä, niin juutalaiset pyysivät Pilatukselta jotta rikkoisivat heidän sääriluut, ja poistettaisiin.
32. Niin sotilaat menivät, ja rikkoivat ensimmäisen sääriluut, ja toisen ristiinnaulitun hänen kanssa,
33. mutta Herran Jeesuksen kohdalle tullen, kun näkivät Hänet jo kuolleena, eivät rikkoneet Hänen sääriluita,
34. mutta yksi sotilaista työnsi keihään Hänen kylkeen, ja heti tuli verta ja vettä.
35. Ja nähnyt on todistanut,
ja tosi on hänen todistus,
ja hän tietää että totta puhuu,
jotta myös te uskoisitte.
36. Sillä nämä tapahtui, että Kirjoitus täyttyisi :
" Ei rikota Hänen luuta. "
37. Ja toinen Kirjoitus sanoo taas :
" Katsovat Häneen, jonka lävistivät. "
38. Näiden jälkeen, pyysi Joosef, se Arimatiasta, ollen Herran Jeesuksen opetuslapsi salattuna, niin vuoksi juutalaisten pelon, Pilatukselta jotta ottaisi Herran Jeesuksen ruumiin, ja Pilatus salli. Niin tulivat, ja ottivat Hänet, Herran Jeesuksen ruumiin.
39. Myös Nikodeemus tuli, ensin Herran Jeesuksen luo yöllä tullut, kantaen mirhan ja aloen sekoitusta, nauloja noin sata.
40. Niin ottivat Herran Jeesuksen ruumiin, ja sitoivat sen liinoihin hajuvoiteiden kanssa, kuten juutalaisilla on tapa haudata.
41. Paikalla, missä ristiinnaulittiin, oli puutarha, ja puutarhassa uusi hauta, johon ei vielä ketään ollut pantu.
42. Niin asettivat sinne Herran Jeesuksen, juutalaisten valmistuspäivän vuoksi, sillä hauta oli lähellä. - Petraeious
Luku 20
1. Viikon ensimmäisenä, Maria Magdaleena tulee varhain, pimeän ollessa vielä, haudalle ja näkee kiven otettuna haudalta.
2. Niin juoksee ja tulee Simon Pietarin ja sen toisen opetuslapsen luo, jota Herra Jeesus rakasti, ja sanoo heille :
" Ottivat Herran haudasta, ja emme tiedä,
mihin panivat Hänet! "
3. Niin Pietari ja se toinen opetuslapsi lähti, ja tulivat haudalle.
4. Juoksivat kaksi yhdessä, ja se toinen opetuslapsi juoksi edellä Pietaria nopeammin, ja tuli ensin haudalle,
5. ja kurkistaen sisään näkee makaavina liinat, ei kuitenkaan mennyt sisälle.
6. Niin myös Simon Pietari tulee häntä seuraten, ja meni hautaan, ja näkee liinat makaavina,
7. ja hikiliinan joka oli Hänen pään päällä, ei liinojen kanssa makaavana, vaan erikseen käärittynä yhteen paikkaan.
8. Niin silloin meni sisään myös se ensin haudalle tullut toinen opetuslapsi,
ja näki ja uskoi,
9. sillä eivät vielä tunteneet Kirjoitusta,
että Hänen piti nousta kuolleista.
10. Niin opetuslapset lähtivät taas heidän omiensa luo.
11. Maria seisoi haudalla, haudan luona ulkona, itkien. Kun niin itki, kurkisti hautaan
12. ja näkee kaksi enkeliä valkoisissa istuvina, yhden pään luona ja yhden jalkojen luona, missä Herran Jeesuksen ruumis makasi.
13. Ja nämä sanovat hänelle :
" Nainen, mitä itket? "
Sanoo heille, että :
" Ottivat minun Herran,
ja en tiedä mihin panivat Hänet. "
14. Ja näitä puhuen kääntyi taakse, ja näkee Herran Jeesuksen seisovana, ja ei tiennyt että Herra Jeesus on.
15. Herra Jeesus sanoo hänelle :
" Nainen, mitä itket?
Ketä etsit? "
Luullen hän että puutarhuri on, sanoo Hänelle :
" Herra,
jos sinä kannoit Hänet,
sano minulle mihin panit Hänet,
ja minä Hänet otan. "
16. Herra Jeesus sanoo hänelle :
" Maria! "
Kääntyen tämä sanoo Hänelle, hepreaksi :
" Rabbuuni! "
mikä tarkoittaa :
" opettaja. "
17. Herra Jeesus sanoo hänelle :
" Älä Minuun koske,
sillä en ole vielä noussut Minun Isän luo,
mutta mene Minun veljien luo,
ja sano heille :
" Nousen Minun Isän
ja teidän Isän luo,
ja Minun Jumalan
ja teidän Jumalan. "
18. Mariam, Maria Magdaleena menee ilmoittaen opetuslapsille että :
" Olen nähnyt Herran, "
ja näitä Herra puhui hänelle.
19. Ollen niin myöhän sinä päivänä, viikon ensimmäisenä, ja ovien suljettuina, missä opetuslapset olivat kokoontuneina, juutalaisten pelon vuoksi, tuli Herra Jeesus ja seisoi keskellä, ja sanoi heille :
" Rauhaa teille! "
20. Ja tämän sanoen,
näytti heille sekä käsiä että kylkeä Hänen.
Niin opetuslapset,
nähdessään Herran,
iloitsivat. - Petraeious
20 : 21
Niin Herra Jeesus sanoi heille taas :
" Rauhaa teille!
Kuten Isä lähetti Minut,
Minäkin lähetän teidät. "
22. Ja tämän sanoen puhalsi, ja sanoi heille :
" Ottakaa
Henki
Pyhä! "
23. " Kenen synnit päästätte,
heille päästetään, on päästetty,
kenen pidätätte,
ovat pidätetyt. "
24. Tuomas, Didymukseksi sanottu, yksi niistä kahdestatoista, ei ollut heidän kanssa kun Herra Jeesus tuli.
25. Niin toiset opetuslapset sanoivat hänelle :
" Olemme nähneet Herran! "
Mutta hän sanoi heille :
" Jos en näe naulojen jälkeä Hänen käsissä, ja pistä minun sormea naulojen jälkeen, paikkaan, ja pane minun kättä Hänen kylkeen,
en usko! "
26. Ja kahdeksan päivän jälkeen Hänen opetuslapset olivat taas sisällä,
ja Tuomas heidän kanssa.
Herra Jeesus tulee,
ovien ollessa suljettuina,
ja seisoo keskellä,
ja sanoo :
" Rauhaa teille! "
27. Sitten sanoo Tuomakselle :
" Tuo
sinun
sormi
tänne,
ja
katso
Minun
käsiä,
ja
tuo
sinun
käsi,
ja
pane
Minun
kylkeen,
ja
älä
ole
epäuskoinen,
vaan uskova. "
28. Ja Tuomas vastasi,
ja sanoi Hänelle :
" Minun Herra!
ja Minun Jumala! "
29. Herra Jeesus sanoo hänelle, että :
" Olet nähnyt Minut,
Tuomas,
uskot,
autuaita ei näkevät,
ja uskovat! "
30. Niin myös paljon muita merkkejä Herra Jeesus teki Hänen opetuslasten edessä, mitkä eivät ole kirjoitettuina tässä Kirjassa.
31. Nämä On Kirjoitettu,
jotta uskoisitte,
että Jeesus On
Kristus, Voideltu, Messias,
Jumalan Poika,
ja jotta uskovina,
Elämän omistaisitte,
Hänen Nimessä. - Petraeious
Luku 21 - ja Johanneksen evankeliumin loppu.
1. Näiden jälkeen Herra Jeesus ilmaisi itsensä taas opetuslapsille Tiberiaksen merellä, ilmestyi näin :
2. Simon Pietari, ja Tuomas, Didymukseksi sanottu, ja Natanael, se Galilean Kaanasta, ja ne Sebedeuksen, ja kaksi muuta Hänen opetuslapsista, olivat yhdessä.
3. Simon Pietari sanoo heille :
" Lähden kalastamaan! "
Sanovat hänelle :
" Tulemme myös me, sinun kanssa! "
Lähtivät ja nousivat, astuivat veneeseen heti, ja sinä yönä ei mitään saivat.
4. Aamun jo tultua, seisoi Herra Jeesus rannalla, opetuslapset eivät kuitenkaan tienneet, että Herra Jeesus on.
5. Niin Herra Jeesus sanoo heille :
" Lapset, eikö teillä ole mitään särvintä? "
Vastasivat Hänelle :
" Ei! "
6. Hän sanoo heille :
" Heittäkää verkko veneen oikealle puolelle,
ja löydätte! "
Niin heittivät,
ja eivät enää kyenneet sitä vetää, kalojen paljoudesta.
7. Niin sanoo se opetuslapsi, jota Herra Jeesus rakasti, Pietarille :
" Herra On! "
Niin Simon Pietari kuullen, että :
" Herra On, "
kietoi vaatteen, sillä oli alaston, ja heitti itsensä mereen.
8. Ne toiset opetuslapset tulivat veneellä, sillä eivät olleet kaukana maalta, vaan noin kahdensadan kyynärän päässä, kiskoen kalojen verkkoa.
9. Kun siis astuivat maalle,
näkevät hiilloksen olevan
ja kalaa
päällä olevana,
ja leipää.
10. Herra Jeesus sanoo heille :
" Tuokaa kaloista joita nyt saitte. "
11. Niin Simon Pietari nousi,
ja veti verkon maalle,
täynnä suuria kaloja
sata
viisikymmentä kolme,
ja niin monta ollen,
ei revennyt verkko.
12. Herra Jeesus sanoo heille :
" Tulkaa syömään aamiaista! "
Kukaan opetuslapsista ei uskaltanut tiedustella Häneltä :
" Kuka Sinä Olet? "
tietäen että Herra On,
13. niin Herra Jeesus tulee, ja ottaa leivän ja antaa heille, ja kalan samoin.
14. Tämä jo kolmas kerta, Herra Jeesus ilmestyi Hänen opetuslapsille, kuolleista nousseena.
15. Kun niin olivat syöneet, sanoo Herra Jeesus Simon Pietarille :
" Simon, Joonan, Rakastatko Minua enemmän näistä? "
Sanoo Hänelle :
" Kyllä, Herra, Sinä tiedät että pidän Sinusta! "
Sanoo hänelle :
" Ruoki Minun karitsoita! "
16. Sanoo hänelle taas toisen kerran :
" Simon Joonan,
Rakastatko Minua? "
Sanoo Hänelle :
" Kyllä, Herra,
Sinä tiedät,
että pidän
Sinusta! "
Sanoo hänelle :
" Paimenna Minun lampaita! "
17. Sanoo hänelle kolmannen kerran :
" Simon, Joonan,
pidätkö Minusta? "
Pietari murehtui,
että sanoi hänelle kolmannen kerran :
" pidätkö Minusta? "
ja sanoo Hänelle :
" Herra, kaikki Sinä tunnet, Sinä tiedät, että Sinusta
pidän! "
Herra Jeesus sanoo hänelle :
" Ruoki Minun lampaita! "
18. " Todella, todella, sanon sinulle :
" kun olit nuorempi, vyötit itsesi,
ja kuljit minne tahdoit,
mutta kun vanhenet, ojennat sinun kädet,
ja sinut vyöttää toinen,
ja vie minne et halua. "
19. Tämän sanoi, millä kuolemalla kirkastaa Jumalaa.
Ja sen sanoen, sanoo hänelle :
" Seuraa Minua! "
20. Kääntyen, Pietari näkee opetuslapsen, jota Herra Jeesus rakasti, seuraavana, joka myös nojasi illallisella Hänen rintaa vasten, ja sanoi :
" Herra, kuka on Sinut pettävä? "
21. Niin tämän nähden Pietari sanoo Herralle Jeesukselle :
" Herra, mitä tämä? "
22. Herra Jeesus sanoo hänelle :
" Jos tahdon hänen pysyvän, kunnes tulen,
sinulle mitä?
Seuraa sinä Minua. "
23. Niin lähti tämä Sana, Logos, veljille, että tämä opetuslapsi ei kuole, mutta Herra Jeesus ei sanonut hänelle, että ei kuole, vaan :
" Jos tahdon hänen pysyvän, kunnes tulen,
sinulle mitä? "
24. Tämä on näistä todistava opetuslapsi,
ja nämä kirjoittanut,
ja tiedämme että hänen todistus on
Tosi.
25. On myös paljon, mitä muuta, joita Herra Jeesus teki, jotka jos yhden mukaan kirjoitettaisiin, eivät itse kirjoitettavat kirjat maailmaan mahdu, arvelen.
Aamen. Johanneksen mukaan.- Petraeious
Luvusta 15 menee sanatarkasti ja oikein niin, että Jeesus kysyy:
" Rakastatko minua? "
Johon Simon Pietari vastaa :
" Kyllä, pidän sinusta! "
Ja kun Jeesus toisen kerran kysyy, että rakastatko Simon minua, ja Pietari toisen kerran vastaa että vain PITÄÄ Jeesuksesta, Jeesus antaa samalla mitalla Pietarille takaisin, ja kysyykin kolmannen kerran :
" Pidätkö minusta? "
Eli ei kysy enää : " Rakastatko minua? " koska Pietarikin vastaa Jeesukselle pitävänsä vain hänestä, Pietarista ei löydy agape-rakkautta Herraansa kohtaa, hän vastaa edelleen kolmannen kerran että vain pitää (filio) Jeesuksesta. Huomatkaa että Pietari omassa heikkoudessaan, rakkaudettomuudessaan on kuitenkin rehellinen.
Vain Jumala voi antaa rakkauden toisiin, ja Jeesuksen kaksoiskäsky rakastaa ensin täysin sydämin Jumalaa ja sitten lähimmäistä kuin itseään, on suurin asia uskovan elämässä. Myös Pietari oppi tämän kantapäidensä kautta.
- pyh!
Aika pieleen käännetty, kun suoraan sanon.
- Petraeious
Poikkesin Alkutekstistä muutamissa kohdissa tarkoituksellisesti, ja kerron miksi näin. Lisäsin esimerkiksi Jeesuksen eteen sanan ' Herra ' ja tein sen kunnioituksesta Herraamme ja Mestariamme kohtaan, mutta tein tämän vasta Joh. 4. luvun alusta, koska silloin Sykarin kaupungissa Jaakobin lähteellä samarialainen nainen, ensimmäistä kertaa, alkaa kutsumaan Jeesusta Herraksi.
Samaten käytin isolla kirjoitettua sanaa puhuttaessa Isästä ja Pojasta ja Pyhästä Hengestä hän-muodossa, huomasin tätä käyttäessäni miten dialogi esimerkiksi opetuslasten ja Jeesuksen välillä selvenee, kun näkee heti selvästi ja selkeästi milloin on kyse Jeesuksen Hän-muodon puheesta, ja taasen jonkun opetuslapsen pienellä kirjoitetusta hän-muodosta.
Lisäksi olen huomannut miten Jeesuksen käyttämää tärkeää preesens-sanaa 'Minä Olen' ei ole ollenkaan huomattu suomalaisissa käännöksissä, ja tätä löytyykin uskomattomat 31 kertaa Johanneksen evankeliumista, kun taas Novumin selitysteos mainitsee ainoastaan 7 kertaa 'ego eimin' preesensin, Jumalan nimen.
Läsnäolollinen 'Minä Olen'- Jumalan nimen mainitseminen on olennaisen tärkeä osa Johanneksen evankeliumissa, Jeesus ilmaisee ensimmäisen kerran jumaluutensa Sykarin kaivolla samarialaisella naiselle, jolloin nainen alkaa käyttämään Jeesuksesta Herra-nimitystä, Minä Olen-sanan voimallinen käyttö jatkuu, aina evankeliumin loppuun saakka kun Jeesus todistaa kuninkuudestaan Pontius Pilatukselle, ja samaten kaataen häntä vangitsemaan tulleen joukon maahan käyttämällä tätä Voimasanaa.
Ylösnousseen Jeesuksen ja epäuskoisen Tuomaan kohtaamisen näin sen verran tärkeäksi epäuskoisen Tuomaan laittaessa sormensa haavoihin ja kylkeen, että päätin hidastaa sanan käytön runomuotoiseksi, sana sanalta kulkevaksi epäuskoisen uskovan, ja Jumalan todelliseksi kohtaamiseksi.
Samaten korostin pilkulla monia sanoja erikseen, esimerkkinä luvusta Joh. 6 : 17 , ensin sana sanalta Alkutekstin mukaan:
1. ' Ja pimeys jo oli tullut [ ja valtasi heidät pimeys ] ja ei [ ei vielä] ollut tullut luo heidän Jeesus. '
2. Sitten kyseinen käännös:
' Ja pimeys oli jo tullut, vallannut heidät, Herra Jeesus ei ollut tullut vielä heidän luo. '
3. Esimerkkinä 1938 käännös:
' Ja oli jo tullut pimeä, eikä Jeesus ollut vielä saapunut heidän luokseen; '
1938 käännöksessä pimeydestä puhutaan vain normaalina ja luonnollisena pimeytenä, mutta Alkutekstissä on kysymys varsinkin hengellisestä pimeydestä; tämä näkyy aivan selvästi, kun tutkii Alkutekstiä, ja toista tekstien vaihtoehtokäännöstä, Johannes korostaa tekstissään opetuslasten hengellisen pimeyden vallassaolemista myrskyävällä järvellä, tämän hengellisen pimeän poistumisen saa aikaiseksi vain Jeesuksen tulo.""tein sen kunnioituksesta Herraamme ja Mestariamme kohtaan""
Otit kuitenkin huomioon asiayhteyden jokaisessa kohdassa, jossa noin teit, että tuo herroittelu ei väritä sanoja väärällä tavalla?
Isä, Poika ja Pyhä Henki isolla Hän muodossa? Minä olisin enemmänkin kiinnittänyt huomiota isojen kirjainten ja niiden hän-muotojen poistamiseen, joille ei ole kieliopillisia perusteita.
Ego eimi jäänyt huomiotta? Minä olisi heittänyt ne loputkin "Minä Olen" ja "Minä Olin" käännökset pois, jos niille löytyy paremmin asiayhteyteen sopiva käännös, kuten käsittääkseni kaikille niistä löytyy.
Mutta näistähän asioista voisi kaikista kiistellä heittäen aikaa turhaa hukkaan. Laittaisipa joku vaan pystyyn webbisivuston, jonne ihmiset voisivat tehdä omia raamatunkäännöksiään niin, että voitaisiin vertailla erilaisia tapoja kääntää teksti ja järkevällä tavalla keskustella asioista niiden pohjalta.
- Petraeious
Toinen asia johon kiinnitin huomioni 1938-käännöksessä, oli Mutta- ja Ja-sanan mielivaltaisen käytön lauseiden aluissa.
Mutta-sanahan tarkoittaa yleensä sitä että kun se on laitettu lauseen alkuun, tulee seuraavaksi edellistä lausetta kyseenalaistava tai kritisoiva teksti.
Mutta näinhän ei ole Johanneksen evankeliumin tekstissä.
Johanneksen evankeliumissa lauseet jatkuvat toisiaan seuraten, eikä niissä ole mitään edellistä lausetta kyseenalaistavaa asiaa, ja jos sitten on, niin silloin Mutta-sanalla on selvä merkitys ja sitä on syystäkin käytetty. Nämä kohdat huomioinkin.
Korjasin siis ylläolevassa käännöksessä mainitun, ja tipautin kyseiset Mutta- ja Ja-sanat pois lauseiden aluista, mielestäni tämä lisää luetun ymmärtämistä ja sujuvuutta. - JumalaONJumala
" Ja hän vei minut erämaahan paikkaan, jossa oli palmupuita. "
- JumalaONJumala
" Jossa oli keidas ja kameleita valmiina kolmen päivän reissulle tutustumaan läheiseen mutkittelevaan kanjoniin, jonne keitaalta juokseva lähde oli aikojen saatossa kovertanut palmupuita kasvavan vuonon. "
Sun sirpasirpa1 kannattaa antaa s-postisi niin saan ehkä siihen linkitettyä koko leikatun keskusteluketjun, tai jos ei, niin sitteen käydään läpi suoraan siellä mitä YKSI on. Ei kannata kirjoittaa tänne sillä koskaan ei voi olla varma iskeekö sensuuri. En minä ainakaan jaksa ja halua kirjoittaa enää tänne kun noin ikävästi leikataan. - sirpasirpa1
JumalaONJumala kirjoitti:
" Jossa oli keidas ja kameleita valmiina kolmen päivän reissulle tutustumaan läheiseen mutkittelevaan kanjoniin, jonne keitaalta juokseva lähde oli aikojen saatossa kovertanut palmupuita kasvavan vuonon. "
Sun sirpasirpa1 kannattaa antaa s-postisi niin saan ehkä siihen linkitettyä koko leikatun keskusteluketjun, tai jos ei, niin sitteen käydään läpi suoraan siellä mitä YKSI on. Ei kannata kirjoittaa tänne sillä koskaan ei voi olla varma iskeekö sensuuri. En minä ainakaan jaksa ja halua kirjoittaa enää tänne kun noin ikävästi leikataan.HUHUUUU.... nyt olen täällä.
- sirpasirpa1
sirpasirpa1 kirjoitti:
HUHUUUU.... nyt olen täällä.
Tuosta leikkaamisesta .... kaikella on tarkoituksensa ja merkityksensä.
"Toinen versio samasta argumentista todistaa Ensimmäisen Syyn. Näemme nimittäin, että maailmassamme on kaikenlaisia toissijaisia (toisten asioiden aiheuttamia) syitä, jotka itse ovat toisten toissijaisten syiden aiheuttamia jne. Toissijaisia syitä ei kuitenkaan voi olla olemassa ilman ensisijaista ja aiheuttamatonta syytä, sillä ilman ensimmäistä syytä ei olisi toistakaan. Koska kuitenkin toissijaisia syitä on olemassa, on pakko olla myös Ensimmäinen Syy, Jumala."
http://hyviauutisia.net/jumala-ja-jeesus/jumalan-olemassaolo/ - JumalaONJumala
sirpasirpa1 kirjoitti:
"Toinen versio samasta argumentista todistaa Ensimmäisen Syyn. Näemme nimittäin, että maailmassamme on kaikenlaisia toissijaisia (toisten asioiden aiheuttamia) syitä, jotka itse ovat toisten toissijaisten syiden aiheuttamia jne. Toissijaisia syitä ei kuitenkaan voi olla olemassa ilman ensisijaista ja aiheuttamatonta syytä, sillä ilman ensimmäistä syytä ei olisi toistakaan. Koska kuitenkin toissijaisia syitä on olemassa, on pakko olla myös Ensimmäinen Syy, Jumala."
http://hyviauutisia.net/jumala-ja-jeesus/jumalan-olemassaolo/HUHUU itsellesi : )
Jumala on tosiaankin ensisijainen ja aina, ärsyttää ihmiset jotka sotkee toissijaisia ja kolmassijaisia jne, asioita aina tähän väliin. Mä muuten avasin tuonne Fysiikka-osastolle myös aloituksen, siellä mun kolme kommenttia sulle, odotin sielläkin sun vastausta. - sirpasirpa1
sirpasirpa1 kirjoitti:
http://hyviauutisia.net/jumala-ja-jeesus/jumalan-olemassaolo/Jos kirjaudut minfoon, sitä kautta saat yv:n minulle, ja voin laittaa tuon s-osoitteen. Kestää kuulemma muutaman päivän, ja ei tule ilmoitusta, vaikka niin lupaavat - kuulemma. Täytyy vain klikkailla ja kokeilla, että koska tunnukset toimivat.
Missään muualla en ole kirjautuneena, niin että saisin otettua vastaan yv:tä.
Mutta siellä murhamiesten, konnien, valehtelijoiden ja roistojen seassa sitten vasta meno on villiä (ellet ole kokeillut), joten kannattaa ottaa mukaan tuohon maailmaan joku sopivan kokoinen ase, vaikka käväisisi vain poimimassa yhden s-postin, heh. - sirpasirpa1
HUHUU itsellesi : )
Jumala on tosiaankin ensisijainen ja aina, ärsyttää ihmiset jotka sotkee toissijaisia ja kolmassijaisia jne, asioita aina tähän väliin. Mä muuten avasin tuonne Fysiikka-osastolle myös aloituksen, siellä mun kolme kommenttia sulle, odotin sielläkin sun vastausta.Tarttisin sen taskulampun - kuin entinen tyttö - että osaisin suunnistaa täällä suomi24maailmassa, miten sinne osastolle löytää?
- JumalaONJumala
sirpasirpa1 kirjoitti:
Jos kirjaudut minfoon, sitä kautta saat yv:n minulle, ja voin laittaa tuon s-osoitteen. Kestää kuulemma muutaman päivän, ja ei tule ilmoitusta, vaikka niin lupaavat - kuulemma. Täytyy vain klikkailla ja kokeilla, että koska tunnukset toimivat.
Missään muualla en ole kirjautuneena, niin että saisin otettua vastaan yv:tä.
Mutta siellä murhamiesten, konnien, valehtelijoiden ja roistojen seassa sitten vasta meno on villiä (ellet ole kokeillut), joten kannattaa ottaa mukaan tuohon maailmaan joku sopivan kokoinen ase, vaikka käväisisi vain poimimassa yhden s-postin, heh.Klikkasin auki ja näyttää kyllä hurjilta sivuilta, mutta sinähän et ole mikään kriminaali ( ? ! ? )vaan Jumalan lapsi, hymiö, huh huh, mihinkähän minä olen juuri astumassa sisään, no, kuitenkin siis menen tuonne ja kirjaudun sisälle niin alkaa pelittää? Oletko sä samalla nikillä siellä?
Ja miksi muuten siellä olet ja vaikutat, saako kysyä? - JumalaONJumala
sirpasirpa1 kirjoitti:
Tarttisin sen taskulampun - kuin entinen tyttö - että osaisin suunnistaa täällä suomi24maailmassa, miten sinne osastolle löytää?
Se on muistaakseni Yhteiskunta/Tiede/Fysiikka, ja siellä tällä samalla nikillä. Kleinin pullosta kerkesin sinne kuinka ihminen kääntyy ylösalaisin samalla tavalla.
Talletitko muuten aloituksesi josta tulimme? Jos et niin tee se, luulen leikkuri käy.
Lainaan lamppuani. - JumalaONJumala
Klikkasin auki ja näyttää kyllä hurjilta sivuilta, mutta sinähän et ole mikään kriminaali ( ? ! ? )vaan Jumalan lapsi, hymiö, huh huh, mihinkähän minä olen juuri astumassa sisään, no, kuitenkin siis menen tuonne ja kirjaudun sisälle niin alkaa pelittää? Oletko sä samalla nikillä siellä?
Ja miksi muuten siellä olet ja vaikutat, saako kysyä?Yv sulle, mikä yv on?
- JumalaONJumala
Yv sulle, mikä yv on?
Kun saatiin sen verran höykkyytystä tänään (La) niin laitan sulle lohdutukseksi tämän stoorin jonka joulun tienoilla kirjoittelin mielikuvituksen ja hurion huumassa, vaikka homma ei kirjaimellisesti tapahtunut, niin silti tuli sellainen olo että miksei voisi vaikka olla mahdollinen, ota hauskana meille smack ! puolitieteellisenä satuna tämä, jos ei muuta.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11064223 - JumalaONJumala
Kun saatiin sen verran höykkyytystä tänään (La) niin laitan sulle lohdutukseksi tämän stoorin jonka joulun tienoilla kirjoittelin mielikuvituksen ja hurion huumassa, vaikka homma ei kirjaimellisesti tapahtunut, niin silti tuli sellainen olo että miksei voisi vaikka olla mahdollinen, ota hauskana meille smack ! puolitieteellisenä satuna tämä, jos ei muuta.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11064223Valmistin Kleinin Pimeän Pullon tässä yötuimaan, käys tsekkaamassa miten ilkeässä pimeydessäkin voi vaeltaa klikkaillen, heh heh, niinpä niin, heh heh !
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11393092
- sirpasirpa1
Heh, saat kysyä. Olen siellä siis Sirpa (tuplana täällä, kun on tuplakirjoittelua) ja siellä on lautamiesosiossa Sirpa-ketju, jossa hiiret parhaillaan ovat juustopalojen kimpussa.
Eksyin tuolle palstalle erään pikkutytön katoamisen vuoksi toukokuussa 2007, ja asiaan liittyvien merkillisten tapahtumien, joista alkoikin kietoutua vain entistä merkillisempiä tapahtumia ja polkuja, joita olen seurannut ja jakanut tietoa.
Toiset taas ovat seuranneet, että mitä minä seuraan ja mitä löydän, ja useimmat eivät sitten tajua hölkäsen pöläystä, että missä mennään ja mitä tapahtuu - huutelevat ihan kuten täälläkin.
Ja matkan varrella on sitten tullut astuttua jokusen kerran miinaan, mutta hengissä nyt ainakin toistaiseksi vielä ollaan. Yksittäisestä viestistäni siellä ei mikään selviä, se on kokonaisuus, jonka seuraamiseen olen antanut ohjeet. Mutta tuota kokonaisuuttahan ei pysty lukemaan, jos hyppää dekkariin mukaan kirjan puolivälistä, ja tuolla viestimäärällä koko tilanteen hahmottaminenhan olisi kenelle tahansa mahdoton tehtävä - itsellänikin on jo kova työ pitää palikat hallussa.
Loppupää häämöttää jo niin lähellä, että tuskin voin enää sanoa sanaakaan... toisaalta en tiedä sitä vielä.... joten ainakin palaan kurkistamaan.
Ai niin, olen siellä missä minun kuuluu olla.- JumalaONJumala
" Olen siellä missä minun kuuluu olla."
En kyllä ymmärtänyt, mutta ei nyt sen väliä. Menenpä minfoon jossain vaiheessa tätä päivää ja yritän kirjautua ilman herjauksia(s-sana, ym) niin katsotaan sitten eteenpäin, toi fysiikkaosasto voisi olla se paras alue missä käydä läpi näitä metafyysisiä keskusteluja, kerron myöhemmin lisää näistä, filosofia-palstakin on pelkkää pohdiskelua ilman tosituloksia. Kirjoitusalusta Suomi24:ssa on selvä ja helppo käyttää, siksipä täällä viihtyy meikäläinen.
Nyt ei ylhäällä näy enää leikkuria, heh heh, sielläpähän puivat uusinta aloitustani ' Viiltävän kahtiajakoinen Jumala '. - sirpasirpa1
" Olen siellä missä minun kuuluu olla."
En kyllä ymmärtänyt, mutta ei nyt sen väliä. Menenpä minfoon jossain vaiheessa tätä päivää ja yritän kirjautua ilman herjauksia(s-sana, ym) niin katsotaan sitten eteenpäin, toi fysiikkaosasto voisi olla se paras alue missä käydä läpi näitä metafyysisiä keskusteluja, kerron myöhemmin lisää näistä, filosofia-palstakin on pelkkää pohdiskelua ilman tosituloksia. Kirjoitusalusta Suomi24:ssa on selvä ja helppo käyttää, siksipä täällä viihtyy meikäläinen.
Nyt ei ylhäällä näy enää leikkuria, heh heh, sielläpähän puivat uusinta aloitustani ' Viiltävän kahtiajakoinen Jumala '.Juu, minun kohdalla ei ole ollenkaan viihtymisestä kyse, kun tuolla palstalla olen ollut vuosia. Raskasta se on ollut. Ja kuten olen usein sanonutkin, niin ei minun kykyni ja taitoni taida oikein riittää mihinkään keskusteluun, tai elämää sureempaan pohdintaan, ajatteluni on lopun kaikenvain niin yksinkertaista. Mutta mielelläni kuuntelen ja luen kyllä muiden pohdintoja ja niistä saa aina itselle myös oivalluksia.
- JumalaONJumala
sirpasirpa1 kirjoitti:
Juu, minun kohdalla ei ole ollenkaan viihtymisestä kyse, kun tuolla palstalla olen ollut vuosia. Raskasta se on ollut. Ja kuten olen usein sanonutkin, niin ei minun kykyni ja taitoni taida oikein riittää mihinkään keskusteluun, tai elämää sureempaan pohdintaan, ajatteluni on lopun kaikenvain niin yksinkertaista. Mutta mielelläni kuuntelen ja luen kyllä muiden pohdintoja ja niistä saa aina itselle myös oivalluksia.
Äläpäs nyt aliarvioi itseäsi tsot tsot.
- sirpasirpa1
sirpasirpa1 kirjoitti:
Juu, minun kohdalla ei ole ollenkaan viihtymisestä kyse, kun tuolla palstalla olen ollut vuosia. Raskasta se on ollut. Ja kuten olen usein sanonutkin, niin ei minun kykyni ja taitoni taida oikein riittää mihinkään keskusteluun, tai elämää sureempaan pohdintaan, ajatteluni on lopun kaikenvain niin yksinkertaista. Mutta mielelläni kuuntelen ja luen kyllä muiden pohdintoja ja niistä saa aina itselle myös oivalluksia.
Kaikkia mielenkiintoisia keskusteluketjuja ja varmasti ihan asiallisiakin löytyy minfosta myös vapaankeskustelun osiosta liittyen näihin elämän ilmiöiden pohdintoihin - itse en ole niihin toistaiseksi osallistunut, kun ei ole ollut tuota "vapaa-aikaa" vielä vapaaseen keskusteluun. Äläkä edes yritä ymmärtää jälleenkään.
- sirpasirpa1
Äläpäs nyt aliarvioi itseäsi tsot tsot.
Ei, ei, missään nimessä kyse ei ole aliarvioimisesta, vaan faktasta. Kyllä tämä on ihan yleisesti tunnustettu tosiasia. Mutta jokaisella meillä on tietysti paikkamme ja aikamme, ja tämä on sitten se eräille vaikeammin tunnustettavissa oleva tosiasia, jotka haluavat palsta- tai ketjudiktaattoriksi.
Mutta - heh, huuteluista huolimatta - koen kyllä, että paikkani on nyt jo hyvin pitkälle hyväksytty tosiasia - ainakin niiden taholta, jotka ovat pidempään seuranneet tekemistäni.
Paras esimerkki tuli jokin aika sitten, kun eräs kirjoittaja totesi "En ole koskaan lukenut yhtäkään sun viestiä, enkä lue, koska ne ovat täyttä sontaa ja salaliittoteoriaa".
Että sillä lailla. - JumalaONJumala
sirpasirpa1 kirjoitti:
Kaikkia mielenkiintoisia keskusteluketjuja ja varmasti ihan asiallisiakin löytyy minfosta myös vapaankeskustelun osiosta liittyen näihin elämän ilmiöiden pohdintoihin - itse en ole niihin toistaiseksi osallistunut, kun ei ole ollut tuota "vapaa-aikaa" vielä vapaaseen keskusteluun. Äläkä edes yritä ymmärtää jälleenkään.
Mutta kuule, jatketaanko lätinöitä tuolla Fysiikka-palstalla vaikka ehtoon puolella illalla, mä olen aika kuitti nyt? Oliko siellä minfossa joku keskusteluketju jossa PSI:stä asiaa sun avauksiasi?
- sirpasirpa1
Mutta kuule, jatketaanko lätinöitä tuolla Fysiikka-palstalla vaikka ehtoon puolella illalla, mä olen aika kuitti nyt? Oliko siellä minfossa joku keskusteluketju jossa PSI:stä asiaa sun avauksiasi?
Eipä taida olla, mutta muiden kyllä. Jatketaan myöhemmin, ok.
- JumalaONJumala
sirpasirpa1 kirjoitti:
Eipä taida olla, mutta muiden kyllä. Jatketaan myöhemmin, ok.
Ok, jos haluat niitä prujuja ja pumaskeja sieltä leikatusta keskusteluketjusta, niin kun saan sun s-postiosoitteen niin voin vaikka lähettää tai silleen ... tartten mä kyllä itekin varsinkin tuota kaareutuvan avaruuden mallia ... mut hei ... nyt mulla tulee ihan outo olo, ihan niin kuin olisin nähnyt unta tästä tilanteesta, kuin olisin elänyt tuon neliönmuotoisen mallin näyttämisen sulle läpi ... siis deja ' vu - WAU !
Ja tuli sellainen olo niinkuin automaattikirjoitus alkaisi Herran tahdissa 'laulaa', tosi pitkästä aikaa. Onpa mielenkiintoista. Herra haluaa ihan selvästi sun(kin) kautta avata ymmärrystä ja laajempaa tietoisuutta. Onpa mahtavaa. Jos. - JumalaONJumala
sirpasirpa1 kirjoitti:
Ei, ei, missään nimessä kyse ei ole aliarvioimisesta, vaan faktasta. Kyllä tämä on ihan yleisesti tunnustettu tosiasia. Mutta jokaisella meillä on tietysti paikkamme ja aikamme, ja tämä on sitten se eräille vaikeammin tunnustettavissa oleva tosiasia, jotka haluavat palsta- tai ketjudiktaattoriksi.
Mutta - heh, huuteluista huolimatta - koen kyllä, että paikkani on nyt jo hyvin pitkälle hyväksytty tosiasia - ainakin niiden taholta, jotka ovat pidempään seuranneet tekemistäni.
Paras esimerkki tuli jokin aika sitten, kun eräs kirjoittaja totesi "En ole koskaan lukenut yhtäkään sun viestiä, enkä lue, koska ne ovat täyttä sontaa ja salaliittoteoriaa".
Että sillä lailla.Äh, no let it be. Kyllä nettiin mahtuu kaikenlaista tusinantäyttä potaskanheittäjää tuulettimeen.
- JumalaONJumala
Äh, no let it be. Kyllä nettiin mahtuu kaikenlaista tusinantäyttä potaskanheittäjää tuulettimeen.
Siis fakta on se, että me kaikki olemme Jumalan lapsia. Samalla viivalla. Piste.
- JumalaONJumala
Siis fakta on se, että me kaikki olemme Jumalan lapsia. Samalla viivalla. Piste.
Etkö muista miten ne höyrypäät yritti tehdä Paavalista ja Barnabaasta jumalia itselleen siellä saarella, tämmöisiä me ihmiset olemme heikkouksiemme takia, kun haluaa elää jonkin ihmeen auktoriteetin alaisena ja sitten vastavuoroisesti vähättelee omiaan. Se polarisaatio.
- JumalaONJumala
Etkö muista miten ne höyrypäät yritti tehdä Paavalista ja Barnabaasta jumalia itselleen siellä saarella, tämmöisiä me ihmiset olemme heikkouksiemme takia, kun haluaa elää jonkin ihmeen auktoriteetin alaisena ja sitten vastavuoroisesti vähättelee omiaan. Se polarisaatio.
Voi elämän kevät, siellä yks höyrypää luulee ihan ties mitä tuolla toisaalla, huoh, huoh, HUOH !!! Ja vielä kerran pit - kä H U O H !!
- sirpasirpa1
Voi elämän kevät, siellä yks höyrypää luulee ihan ties mitä tuolla toisaalla, huoh, huoh, HUOH !!! Ja vielä kerran pit - kä H U O H !!
Juoksit karkuun, kun hengästyit, vai?
Mä olen nyt allergisoitunut kaikelle huutelulle, ja saan heti näppylöitä. - JumalaONJumala
sirpasirpa1 kirjoitti:
Juoksit karkuun, kun hengästyit, vai?
Mä olen nyt allergisoitunut kaikelle huutelulle, ja saan heti näppylöitä.Se tajusi oman hurlumheinsä onneksi, tai mistäpä minä varmaksi tietäisin, ilmaisi sairastavansa androgyyniksi tekevää tautia ja mun avaus El Shaddai sopi kuin veitsi voihin hänelle, ja sitten häneltä vettä myllyyn vaan.
- JumalaONJumala
Tuota, ei kai sun sukunimi ole vain Laamanen?
- sirpasirpa1
Koitin vastata. Ei tule perille, mutta toisaalla jo kirjoitin. Ilm. liian pitkä ketju haittaa.
- sirpasirpa1
Niinpä, olikin kysymys täällä. No, vastasin jo toisaalla, ei todellakaan.
En myöskään ole eläessäni tehnyt yhtään rikosta, en edes koskaan suunnitellut sellaista, en edes tunne ainoatakaan rikollista, ja kaikki poliisitkin tykkää minusta.
Mihin ajatukseen kysymyksesi perustui?! Vaikea ymmärtää.
Jos perustui tuohon palstaan, niin siitä on kyllä lyöty vetoa, että se on poliisien pitämä - ainakin suomi24 -tietotoimiston mukaan. Itse en tiedä mistään mitään.
Ja jos kysyt minun puoltani, niin ilman muuta poliisin puoli, mutta oikean, rehellisen, oikeudenmukaisen, fiksusti käyttäytyvän ja älykään poliisin - ja Luojan kiitos, sellaisiakin vielä on!- sirpasirpa1
Etkö saanut sovitettu Raamattuun tuota lausetta "olen siellä missä kuuluu"?
- JumalaONJumala
sirpasirpa1 kirjoitti:
Etkö saanut sovitettu Raamattuun tuota lausetta "olen siellä missä kuuluu"?
En saanut.
- JumalaONJumala
"mutta oikean, rehellisen, oikeudenmukaisen, fiksusti käyttäytyvän ja älykkkään poliisin "
On hyvä lukea noin, itselläni oikeudenmukaisuuteni kasvanut suuresti viimeisinä vuosina, jos täällä joku yrittää loukata ivallisesti ja julmasti toista niin menen kyllä väliin jos kohdalla olen. Jumala on oikeudenmukainen Jumala ja vaikka emme tiedä juutalaisten vanhoista pergamenteista ja papyruksista miten varsinaisesti kaikki yksityiskohdiltaan historiassa meni aikoinaan, niin uskon kuitenkin naivin lapsellisesti, sai sitten muut täällä besserwisserien Suomi24:ssa hyviä nauruja tästä ei haittaa, uskon esim. Nooan rakentaneen arkin ja oikeasti saaneen Jahvelta tiedon sateiden tulosta. Eikö olekin aika mahtavaa. - JumalaONJumala
"Itse en tiedä mistään mitään."
Tiedätpäs. Kun kissa ei nosta häntää niin silloin tulee papparainen ja taputtaa hännänjuurta ja häntä nousee.
- sirpasirpa1
Täällä on minulla ollut tiukka tilanne, eikä aikaa olla koneella.
Olen tehnyt töitä ympäri vuorokauden erään pienen, vastasyntyneen elämän pelastamiseksi - nyt ikää 1,5 vrk, ja tuntuisi pikku hiljaa voimistuvan. Kun saan täyteen kaksi vuorokautta, niin eiköhän olla jo voiton puolella - toivon mukaan. Tämä yö ainakin on vielä valvottava.
Tuohon Raamattuun sopimiseen - eivät terveet tarvitse parannusta, vaan sairaat, sanoi Jeesuskin; sitä sitten mukaillen aina tilanteeseen sopivasti, heh.
Olen koko ikäni halunnut tietoisesti kuljettaa mukanani naiivia lapsenuskoa, ja siihen liittyy tarina jo lapsuudestani. Ekalla luokalla pojat koulussa päätti romuttaa pienen tytön koko maailman kertomalla, ettei joulupukkia ole olemassakaan.
Juoksin kiiruusti kotiin sydän pamppaillen kysymään äidiltä, että eihän se ole totta, eihän, vaan pojat vaan kiusaa. Viisaalla äidilläni taisi olla tosi tiukka paikka; valehdellako lapselle, vai kertoako totuus.
Hän vastasi empien: "Kyllä se on oikeasti olemassa niin kauan kuin siihen uskoo."
Ja minä tietysti intin, että älä sano, äiti, noin vaikeasti, sano vain, että onko vai eikö, mutta hän tietysti piti päänsä, eikä suostunut sanomaan tuota enempää. Ehkä tuossa vaiheessa jo kuoli tuo ääripääajatteluni - nyt mietin, ja ehkä siinä on syykin siihen, että miksi olen niin paneutunut tuohon ääripää ajattelun merkitykseen.
Mielestäni kyseinen ajatus sisältää suuren viisauden, ja nyt jos ajattelemme, että ihminen todella pystyisi vaikuttamaan fyysisestikin vaikkapa atomien kvanttitilaan, niin eikö se myös todellisuudessa voisi olla tottakin - siis perusajatuksena: elämä on juuri se miksi sen uskollamme luomme - hyvässä ja pahassa?
Niin, että todellisuudessa luommekin elämän - emme ainoastaan ajatustasolla - vaan ihan konkreettisestikin fyysisellä tasolla, joten olen soveltanut hieman omaperäisesti ajatusta "jokainen on oman onnensa seppä".
Olen muuten testannutkin tätä - luottamalla ihmisiin, joka luottamus ei pälkähtäisi varmaan kenenkään järki-ihmisen päähän - en ole koskaan joutunut pettymään. En ole suostunut tietoisesti asettumaan kyyniseen rooliin suhteessa muihin ihmisiin (uskonilmiön kääntöpuoli) - eikä minun ole tarvinnut koskaan tähän pettyä.
Mutta tämäkään ei nyt tarkoita ehkä sitä mitä "luottamuksella" käsitetään, ei mitään sokeaa luottamusta, vaan järkevää niissä rajoissa, jotka inhimmillisesti ja kaikki asiat huomioonottaen on mahdollista toisen ihmisen kykenemisen rajoissa ilman omaa henkilökohtaista hyötytarkoitusta.
Mielestäni "usko siirtää vaikka vuoria" voisi siis olla jopa fyysinen totuuskin, vai mitä? - sirpasirpa1
Äsh, kirjoitan varmaan taas tosi vaikeasti. No, toivon mukaan kurkistat tänne välillä, ja vastailet, sitten kun ehdit.
- JumalaONJumala
Kyllä mä vastailen mutta luetko mun juttuja he he, tuonne alemmas tein ihan sua varta vasten kleinin pimeen pullon hahhahhahhah haa, käys tsekkaa ... ha ha
Kyllä usko voi siirtää vuoria uskon ( heh heh ), eikö se siinä ole noin nopeasti sanottuna :
Usko voi siirtää vuoria uskon.
Ilman pilik ' kuja.
Huomenna aloitan siivoamaan kämppää, tein siis ha päätöksen vihdoinkin, toisaalla ryhmä kuitteja rukoilijoita mietti mistä voimia kämpän siivoamiseen ja minä päätin sitten siivota tämän tahdissa, linkitin YouTuben soittoluetteloon tämän ja nytkin pyörii päällä. Huomenna siivotaan tämän tahdissa, jos poliisien kanssa tekemisissä olet, heitä biisillä hyvällä tällä niitä. En ooo vielä jaksanut kirjautua sinne sun murhajuttuihisi mukaan ha ha minkähän takia mutta täältä tullaan ... pikkuhiljaa ... ha ha haa
www.youtube.com/watch?v=wMeaeVp9zNY - sirpasirpa1
Kyllä mä vastailen mutta luetko mun juttuja he he, tuonne alemmas tein ihan sua varta vasten kleinin pimeen pullon hahhahhahhah haa, käys tsekkaa ... ha ha
Kyllä usko voi siirtää vuoria uskon ( heh heh ), eikö se siinä ole noin nopeasti sanottuna :
Usko voi siirtää vuoria uskon.
Ilman pilik ' kuja.
Huomenna aloitan siivoamaan kämppää, tein siis ha päätöksen vihdoinkin, toisaalla ryhmä kuitteja rukoilijoita mietti mistä voimia kämpän siivoamiseen ja minä päätin sitten siivota tämän tahdissa, linkitin YouTuben soittoluetteloon tämän ja nytkin pyörii päällä. Huomenna siivotaan tämän tahdissa, jos poliisien kanssa tekemisissä olet, heitä biisillä hyvällä tällä niitä. En ooo vielä jaksanut kirjautua sinne sun murhajuttuihisi mukaan ha ha minkähän takia mutta täältä tullaan ... pikkuhiljaa ... ha ha haa
www.youtube.com/watch?v=wMeaeVp9zNYJuu luenhan minä, kun vaan tiedän mistä luen, kun en ehdi etsimään - nyt tämä tiukka paikka täällä, ja nukkua ei oikein ehdi missään välissä, kun on ruokittava tuota kissavauvaa 2-3 tunnin välein.
Nyt alkaa jo edes jonkinlainen auttava rytmi löytymään, mutta kovasti vielä vinkuu emoaan. Painoa vasta 137 grammaa, joten ei tässä sittenkään vielä selviämisestä hurrata. Sain tänään vasta vaakan, että näen minkä verran täytyy ruokkia, jotta paino nousisi, ja oli tihennettävä syöttöväliä entisestään.
Löysin kissavauvan "jätteistä". Sellainen paikka, ettei kyllä voi olla emon jäljiltä, ihmisen jäljiltä kyllä. Liekö jätettiinkin löydettäväksi/löydettäväkseni?
No, otin siitä tietenkin haasteen - muu vaihtoehto ei edes tullut mieleen. Tuolla 10 eurolla, joka ilmestyi pääsiäisenä, ostin sille maitojauhepurkin - ajattelin kyllä säästää tuon ihmerahan, mutta nyt meni niin hyvään tarkoitukseen, että liekö siihen tarkoitettukin. - JumalaONJumala
sirpasirpa1 kirjoitti:
Juu luenhan minä, kun vaan tiedän mistä luen, kun en ehdi etsimään - nyt tämä tiukka paikka täällä, ja nukkua ei oikein ehdi missään välissä, kun on ruokittava tuota kissavauvaa 2-3 tunnin välein.
Nyt alkaa jo edes jonkinlainen auttava rytmi löytymään, mutta kovasti vielä vinkuu emoaan. Painoa vasta 137 grammaa, joten ei tässä sittenkään vielä selviämisestä hurrata. Sain tänään vasta vaakan, että näen minkä verran täytyy ruokkia, jotta paino nousisi, ja oli tihennettävä syöttöväliä entisestään.
Löysin kissavauvan "jätteistä". Sellainen paikka, ettei kyllä voi olla emon jäljiltä, ihmisen jäljiltä kyllä. Liekö jätettiinkin löydettäväksi/löydettäväkseni?
No, otin siitä tietenkin haasteen - muu vaihtoehto ei edes tullut mieleen. Tuolla 10 eurolla, joka ilmestyi pääsiäisenä, ostin sille maitojauhepurkin - ajattelin kyllä säästää tuon ihmerahan, mutta nyt meni niin hyvään tarkoitukseen, että liekö siihen tarkoitettukin.Kissa?
Mistä ihmeestä sinä kissan löysit?
No voi pojat, onpa hienoa kun viitsit hoitaa sitä onnetonta rääpälettä. Eiku ihan tosi siis.
Mulla oli exän kanssa Koira. Koira haettiin löytökodista se oli hylkykoira tietty, ja heti kun se pääsi ulos niin se hyökkäsi menoksi ja viiletti jonnekin ja löytyi sitten parinkymmenen kilometrin päästä avuliaiden ja vihaisten naapurien välityksellä.
Se on varmaan ihana. Mulla ollut varmaan kuusi kissaa ainakin, ei muista enää, ne on niin samanlaisia kaikki ja nytkin oon sopinut kaverini kanssa että lainaksi siltä Ötökkä pariksi viikoksi.
Syötä sitä, anna sille kerrrmaa, siitä se tykkää, tai onko se liian rääpäle vielä, taitaa olla, tyttö vai kolli ?
- JumalaONJumala
Onko se vielä elossa ? Olet sinä nyt varsinainen sankari sen pennun kanssa siellä ei voi muuta sanoa. Voimahali.
- JumalaONJumala
Tarkoitus oli lukea tuolta ylempää, kyllä se vielä siellä on kun tein sulle Kleinin pimeän pullon jossa ei ole sisä-eikä ulkopintaa, se on ihan sama asia jos alat maalaamaan moebiuksen nauhaa toiselta puolelta siniseksi niin et pääse koskaan loppuun koska nauhalla on vain yksi puoli, YKSI. Onkp se sun kissa hengissä?
- JumalaONJumala
HU - HUUU, kissasiko vei kielesi ?
- JumalaONJumala
Se oli ennettä että me sirpasirpa törmättiin, koska minulla on nyt hoidettavana kämpillä oravanpoika.
- mi3452
Mormonin kirja on pyhä kirja. Raamattuun verrattava kirja uudelta mantereelta.
Sen avulla raamatun ymmärtäminen on helppoa ja ihanaa. - sirpasirpa1
Haloo, Sirpa tässä taas - juu, kaikkea on sattunut, ja kissa vauva pistää taloa sileäksi, en ole ehtinyt tänne. Vai oravanpoikanen, metkaa - minulla oli sellainen lemmikkinä, äiti löysi, kun oli pudonnut pesästä ja hoidettiin kotona, mutta annettiin mennä myös vapaana luontoon. Palasi aina takaisin - kunnes sitten jäi sille tielle ja kaikki me tietysti surtiin, mutta tiedettiin, että totta kait sen paras paikka ja oikeakin on luonnossa tietysti.
- sirpasirpa1
Viestin laittaminen tänne vaikeaa, jostain syystä aina linja huono, eikä meinaa millään lähteä. Kollipoika on - jo pikkutyttönä leikkelin kaikki kissankuvat lehdistä ja liimasin vihkoon, on vieläkin tallella, heh, mutta äiti ei antanut ottaa kissaa. Nyt vanhempi kissa on jo 19 v ja kaksi edellistä eli 20 v, ja jouduttiin sairauden vuoksi nukuttumaan viime ja toissa kesänä. Etkö keksi mitään parempaa viestityskanavaa?
Miten oravanpoikanen - vieläkö hoidat?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503844
- 1053425
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj342791Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262448- 201869
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51809- 1851756
- 271487
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3861459Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91238