Polttoaineissa eroja?

oletteko huomannu

Pari kertaa talvessa autoni on mennyt jonkinlaiseen suojatilaan. Moottori ei anna täysiä tehoja, ilmeisesti turbo on kokonaan pois pelistä. Ilmeneen kun lähtee kylmänä liikkeille, korjaantuu kun moottorin lämmettyä käyttää virrat pois ja käynnistää uudestaan.

viime viikolla pakkasten tultua auto alkoi tekemään tuota jokaisen kylmäkäynnistyksen jälkeen. Epäilin jo että auto on hajoamassa. Sitten yhtäkkiä mieleeni tule että tankkaan yleensä ABC:llä ja joskus ST1 asemalla ja nyt olin taknannut kaksi viimeistä kertää ST1:llä. Tankki oli sopivasti melkein tyhjä joten meninkin poikkeuksellisesti tankkaamaan Nesteelle, koska jotku väittävät että Nesteen diesel on parasta ja kas kummaa auto ei ole eilen eikä tänään mennyt vikatilaan. Aiemmmilta talvilta en osaa sanoa että missä olen tankannut silloin kun tuota häiriötä on ilmennyt.

En nyt lähde suoraan syyttämään polttoainetta auton temppuilusta, mutta sellainen epäily heräsi. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

11

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ämis

      Ei ole.

      Mene ja vaihda löpösuodin.

      • Tietoviisas

        Kannattaa vaihtaa suodatin/suodattimet. Sitte laita jotain lisäainetta soka putsaa suuttimet.


      • oletteko huomannu

        Polttoainesuodatin on vahdettu syksyllä...

        Kokeilen ST1 dieseliä uudestaan parin tankillisen jälkeen, jos auto ei ole temppuillut. Katsotaan palaako oireet.


      • Nesteelle vaan....
        oletteko huomannu kirjoitti:

        Polttoainesuodatin on vahdettu syksyllä...

        Kokeilen ST1 dieseliä uudestaan parin tankillisen jälkeen, jos auto ei ole temppuillut. Katsotaan palaako oireet.

        Menneinä vuosina kaikki tai lähes kaikki yhtiöt myivät sitä samaa Nesteen jalostamolta peräisin ollutta talvilaatua.

        Nyt eri yhtiöillä on huomattavan erilaisia talvilaatuja ja talvilaadun käyttöönottoaikoja loppuvuodesta.

        Yksityishenkilöauton omistajan ei kannata etsiä halvimpia asemia. Nimittäin halpaa ja hyvää tuotetta ei ole olemassa, tai pitää ostaa erikseen se halpa ja erikseen se hyvä. Jos talven aikana ajaa 6000 km, se tekee 350 l ja siinä 4 senttiä litra extraa tekee 14 eur per talvi. Väki panee paljon isompia summia purkkilisäaineisiin, joiden tehosta ei tiedä.

        En ole vielä koskaan tarvinnut suodatinta vaihtaa erikseen, normaali huollossa vaihto on riittänyt (liekö 60000 km vai 90000 km välein). Vain Nesteeltä tankattu.


      • Nesteelle vaan.... kirjoitti:

        Menneinä vuosina kaikki tai lähes kaikki yhtiöt myivät sitä samaa Nesteen jalostamolta peräisin ollutta talvilaatua.

        Nyt eri yhtiöillä on huomattavan erilaisia talvilaatuja ja talvilaadun käyttöönottoaikoja loppuvuodesta.

        Yksityishenkilöauton omistajan ei kannata etsiä halvimpia asemia. Nimittäin halpaa ja hyvää tuotetta ei ole olemassa, tai pitää ostaa erikseen se halpa ja erikseen se hyvä. Jos talven aikana ajaa 6000 km, se tekee 350 l ja siinä 4 senttiä litra extraa tekee 14 eur per talvi. Väki panee paljon isompia summia purkkilisäaineisiin, joiden tehosta ei tiedä.

        En ole vielä koskaan tarvinnut suodatinta vaihtaa erikseen, normaali huollossa vaihto on riittänyt (liekö 60000 km vai 90000 km välein). Vain Nesteeltä tankattu.

        Lasketaanpa.

        Jos talvikaudella (joulu-maaliskuu) ajaa vaikka 10 000 kilometriä. Keskikulutuksen ollessa varsin realistiset 6 l/100, tulee siitä 600 litraa polttoainetta. Jos Nesteellä tuo menovesi maksaa vaikkapa (päivän hinta Helsingin nesteellä ja ABC:llä 1.509 euroa) 7,5 senttiä enemmän kuin ABC:llä, tulee tästä talvikuukausien hintaeroksi 45 euroa. Joillakuilla enemmän, toisilla vähemmän.

        Ei hirveä summa, mutta miksi maksaa se? ABC:n tarjoamalla tuotteella auto toimii vallan loistavasti. Nesteen biolitkuja en lähde edes kokeilemaan. :)


    • Nesteelle

      Nesteen diesel on ykkönen,sen huomaa talvella,samoin kun ääriolosuhteissa kun veto on päällä kesäisin niin vain nesteen aine toimii parhaiten.

    • Hätäinen käynnistys

      Auto käyttäytyy miten sattuu noin, mutta kun malttaa odottaa muutaman sekunnin, virta päällä, niin mitään ongelmaa ei ole. Olen kuullut että edellämainittu ongelma esiintyy muillakin. Mistä oireilu johtuu. On jopa käynnistyksen esto joskus kytkeytynyt päälle, kun olen virran kytkemisen jälkeen suoraan käynnistänyt.

      Jos moottori käynnistyy ja käy huonosti, niin käynti yleensä tasaantuu muutamassa minuutissa, usein sekunneissa, mutta joskus joutuu moottorin pysäyttämään ja käyttämään virran pois, ja sen jälkeen moottori käy normaalisti.

      Usein käy myös niin että suoraan virran kytkemisen jälkeen käynnistettäessä moottori ei edes "lupaa", vaan on täysin "mykkä" vaikka startti hyvin pyörittääkin.

      • Yleensä dieseleitä joutuu hehkuttamaan jonkin aikaa ennen käynnistystä. Talvella tämä aika voi olla yllättävän pitkäkin, jopa kymmeniä sekuteja vanhemmilla laiteilla.


      • Dieselisti

        Dieseleissä on se hehkutus mikä pelastaa noilta oireilta. Bensakoneissa täyttä totta.......


    • 10+3

      Vikatilat ei johdu ainakaan polttoaineesta.
      Johtuu todennäköisemmin siitä, että ahtopaineet eivät pysy rajojen sisällä.

      Toisin sanoen turbossa karstaa, vnt-siivet jumittavat, tapahtuu kylmänä helpommin kuin lämpimänä. Myös turbon ajetut kilometrit vaikuttavat vikaherkkyyteen. Kun vnt-siivet liikkuvat tarpeeksi kauan, mekanismi kuluu ja välyksen takia jumiutuvat helpommin.
      Voi olla myös ahtopaineensäätöventtiili tai ahtopaineanturi viallinen.

      Anna normaalilämpöiselle moottorille kunnolla kierroksia(n. 4000rpm) sopivalla vaihteella noin minuutin verran, lähtee enimmät karstat turbosta pihalle. Vaatii jossain vaiheessa mekaanisen putsauksen, kun vikatilat alkavat olla jokapäiväinen riesa. Vaihtoehtoisesti voi vaihtaa uuden turbon.

    • Totta vai tarua

      Joopalijoo minä siirryin TB dieselistä Shellin dieseliin ja pakko uskoa että kulutus laski noin 0,5l/100km ja tyhjäkäynti on tasaisempaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      20
      2664
    2. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1291
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

      Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      947
    4. Miten suomalaiset miehet

      On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      138
      925
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

      näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      881
    6. Mitkä asiat tekevät

      kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      842
    7. Muistatko vielä

      Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      806
    8. Eräs läheinen sanoi

      Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      795
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

      – On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      165
      776
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

      Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      134
      725
    Aihe