Venetarkastajien käyttö

11+12

Haluaisin kuulla kokemuksia venetarkastajan käytöstä. Onko ollut minkälaista palvelua ja onko tarkastajasta ollut ennen kaikkea hyötyä jne.

Onko jonkun firman palvelut ollut suositeltavia? Myös huonotkin kokemukset kiinnostavat.

Itsellä on melko vähäinen tietämys purjeveneistä ja näin ollen avusta olisi venettä ostaessa todella paljon apua!

16

1371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Tavarantarkastajat taitavat olla tarpeen enemmänkin riitatapausten ratkaisuissa eikä ennakkotarkastajina veneen ostoaikeissa. Muutama huvialusten tarkastaja löytyy: http://www.keskuskauppakamari.fi/Palvelut/Asiantuntijapalvelut/Hae-asiantuntija-KHT-HTM-AKA-KHK-ja-HTT/Hae-HTT-tavarantarkastajia?search=&hakuid=1&toimialat[]=7 - KONEET LAITTEET JA KULKUNEUVOT&SearchButton_x=25&SearchButton_y=7&offset=30
      Kerran olen tarvinnut ja oli hyvä asiantuntijalausunto, mikä ratkaisi riidan ennen raastupaa. Hävinnyt osapuoli eli tässä tapauksessa myyjä maksoi kulut.
      Myytävän veneen kuntotarkastuksiin Suomessa ei taida olla järjestelmää, mikä on yleistä maailmalla.

    • 16+10

      heh, nyt tää kyselyikäinen nettiseilori touhuaa tälläkin palstalla

      • 4+1

        Milläköhän muulla palstalla olen mahtanut "esiintyä"? Ja luulisin vajaan neljänkymmenen iän riittävän tälläkin palstalla kirjoitteluun... Tosin en ole tiennyt, että nettisivuilla on ikärajoja tms?!

        Onhan se varma, että joku neropatti vastaa jo toisena, yllättäen täysin piittaamatta aloituksesta, mutta tärkeintä on näköjään saada omat idiotismi esiin hinnalla millä hyvänsä :) Toivottavasti päiväsi on nyt pelastettu, tai edes viisi minuuttia siitä.


    • Nimeltä mainitsemattoman korjaustelakan mestaria olen käyttänyt. Siellä on hyvät edellytykset tsekkaamaan rungon ja rakenteiden kunto sekä mahdollisten aikaisempien korjausten laatu.

      • Seppomartti

        Vain yhden firman nimen löysin Suomesta, joka antaa ymmärtää olevansa " surveyor" huvipursienkin tarkistamiseksi myyntitilanteessa. Kovin vähän kun vertaa esim. U.K. käytäntöön. Tarvetta varmaan olisi.


      • YDSA
        Seppomartti kirjoitti:

        Vain yhden firman nimen löysin Suomesta, joka antaa ymmärtää olevansa " surveyor" huvipursienkin tarkistamiseksi myyntitilanteessa. Kovin vähän kun vertaa esim. U.K. käytäntöön. Tarvetta varmaan olisi.

        Sama huomio. Meiltä puuttuu myös ammattitarkastajien yhdistys, jollainen on esim. Englannissa. Sen kautta itse tilasin tarkastajan. Veneen tarkastus oli perinpohjainen ja siitä tehty raportti 30-sivuinen, valokuvia pari kymmentä. Kustannus oli varsin kohtuullinen (en muista tarkkaa summaa). Lausunnosta oli hyötyä mm. siinä, että myyjän kustannuksella korjattiin kaikki havaitut viat, kuten akkujen kiinnitys, vessan ja septin letkujen uusiminen, yhden vinssin laakerin vaihto jne. Katsastukseen kuuluu tietysti rungon ultraäänitutkimus, peräsinrakenteen tutk. jne.
        Jotain yleistietoa on tässä http://www.ydsa.co.uk/surveys.html


      • 2+20
        Seppomartti kirjoitti:

        Vain yhden firman nimen löysin Suomesta, joka antaa ymmärtää olevansa " surveyor" huvipursienkin tarkistamiseksi myyntitilanteessa. Kovin vähän kun vertaa esim. U.K. käytäntöön. Tarvetta varmaan olisi.

        Lienee niin, että Suomessa vaihtaa omistajaa vuosittain niin pieni määrä niin kalliita veneitä käytettyinä, että tarkastajille ei oikein ole kysyntää. Siksi ei juuri ole tarjontaakaan.
        On tuossa ehkä myös jonkinlainen suomalainen "tee se itse" -perinne mukana vaikuttamassa.


    • seppomartti
    • FF 27 Charlotta

      Käytin itse ammattilaista apuna. Pari virhekohtaa hän löysikin ja niiden avulla tingin 500 € lisää jo sovitusta ehdollisesta hinnasta. Ensimmäisen veneen kanssa kannattaa ehdottomasti ottaa kokeneempi mukaan.

    • bise

      Ostin veneen Belgiasta ja käytin paikallista venetarkastajaa. Vajaa kymmenen vuoden aikana olin jo ostanut, kunnostellut, purjehtinut ja myynyt kolme purkkaria ja sitä kautta oli kohtuullisen hyvä käsitys venerakenteista ja kunnon arvioinnista. Ulkomailta ostettaessa on paljon asioita jotka liittyvät omistusoikeuteen ja paikallisiin rekisteröinteihin ja niissä asioissa venetarkastajalta saa hyvää tietoä.
      Tarkastuksen kustannus alle tonni on pieni raha siitä että joku toinen silmäpari tutustuu kohteeseen ja tarvittaessa voi myös sopia että tarkastaja käy katsomassa potentiaalisen kohteen ja tekee raportin, jos näyttää hyvältä niin sitten suihkuputkeen ja kohdetta katsomaan.

    • Ostajakovai

      Onhan suomessa kymmenkunta Finnboatin tarkastajaa. Sitten noita kavereita jotka saa katsastaa, voisi myös ajatella käyttävänsä. Tosin niillä ei yleensä ole esim kosteusmittaria.

      • timppa011

        Finnboatin tarkastajaa käytin. Veneen arvo oli 50 tuhatta ja tarkastaja otti pari sataa. Minusta erittäin ammattitaitoinen työ ja sain paljon tietoa mitä en olisi itse osannut huomata. Suosittelen.


      • pläähä

        finnboatin touhu lähinnä pelleilyä, osaamista ja ammattitaitoa ei noista sepoista löydy - lähinnä markkinointikikka koko pytinki, kuten se onkin.
        Ei luottamusta herättävä kuten ei muutkaan "etujärjestöt" ulkopuolisille.


      • aloittaja.
        pläähä kirjoitti:

        finnboatin touhu lähinnä pelleilyä, osaamista ja ammattitaitoa ei noista sepoista löydy - lähinnä markkinointikikka koko pytinki, kuten se onkin.
        Ei luottamusta herättävä kuten ei muutkaan "etujärjestöt" ulkopuolisille.

        Osaisitko perustella jotenkin?


      • suhteellisutta
        timppa011 kirjoitti:

        Finnboatin tarkastajaa käytin. Veneen arvo oli 50 tuhatta ja tarkastaja otti pari sataa. Minusta erittäin ammattitaitoinen työ ja sain paljon tietoa mitä en olisi itse osannut huomata. Suosittelen.

        Jos parillasadalla saa ammattilaisen mielipiteen 50 tuhannen veneestä, kannattaa se mielestäni ehdottomasti kaupanteon loppuvaiheessa käyttää hyväksi vaikka ei täyttäisikään englantilaisten standardia. Mulla on Finnboatin kavereista ihan positiivista kokemusta vaikka kokeneelta seurakaverilta voi saada pätevämmänkin lausunnon.

        Ihanneratkaisu olisi tuttu katsastusmies tai korjaustelakan mestari, jos sellaisen saa houkuteltua paikan päälle.


    • 23423t

      tt23t23t

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8176
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe