Miten saada gerbiilejä?

Gerbil love

Moi :) Olen 11v tyttö ja haluaisin gerbiilejä, 3 kpl. Mutta ongelmani onkin miten saan luvan! Äidilläni on hiiri/rottakammo. Meillä on koira, mutta se ei juuri koskaan ole huoneessani. Minulla on yli 400e joten maksaisin kaiken itse. Meillä ei ole allergiaa. Olen lukenut jo pitkään gerbiileistä ja tiedän niistä paljon! Joten mikä on siis vielä ongelmana? Minun yksi ongelmani on meidän matkailu. (ei ulkomailla) Me käydään kesällä monesti mökillämme jonne ajaa monta tuntia! Ja me reissataan paljon sukulaisilla lomilla... Juttelin eräänä päivänä äitini kanssa gerbiileistä. Kysyin äidiltäni että saisinko gerbiilejä ja hän sanoi että on jo vähän lämmenyt ajatukseen että saisin, koska ymmärtää miten tärkeää se minulle on, koska olen halunnut omaa jyrsijää niin pitkään ja olen lukenut paljon gerbiileistä. Äitini myös sanoi, että jos me otetaan gerbiilejä, niin ei voida ottaa ennen kesää, koska me ollaan silloin paljon poissa kotoa. Mitä teen, en halua odottaa syksyyn saakka, eli yli puolivuotta?! :( Eikä se ole varmaa saanko edes silloinkaan vielä... Voisitteko noiden asioiden perusteella kertoa minulle, miten saisin (aika nopeasti) kolme gerbiiliä? Toivon että edes jotkut vastaisivat sillä tämä on minulle tärkeää ja tarvitsen neuvoja! :) ♥

81

2346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gerbiilityttönen

      Minulla ei ole mitään lemmikkejä, mutta saan maanantaina 2 gerbiiliä, äitini myönsi luvan 2 vuoden vinkumisen jälkeen, nyt olen siis 14 vuotias ja hän tietää että hoidan ne itse, sano hänelle että hoidat ne itse,siivoat terraarion itse ja että lupaat ettei sen tarvitse kertaakaan muistuttaa siitä että muistat siivota häkin!
      Mutta jos äitisi ei todellakaan halua niiitä, sitten en usko että voit hänen pääntä kääntää.. vaikka mikä käänsinkin :D

      • Gerbil love

        Kiitos vastauksesta Gerbiilityttönen. :) Varmaan ihana saada gerbiilejä niin pitkän odottelun jälkeen :) Mutta asiasta toiseen. Entä meidän sukulaisilla ja mökillä olo? Mitä sanon äidille siihen vastaukseksi? Hän sanoo että jos (HUOM, JOS) me otetaan gerbuja, niin ei voida ennen kesää, koska me ollaan silloin paljon poissa kotoa. Miten käännän äidin pään? Voiko eläinkauppaan viedä gerbiilejä hoitoon? Jos voi, mitä se suunnilleen maksaa? Saako gerbiilit syödä tomaattia? Toivon vastaukset noihin ja vielä paaaljon vinkkejä luvan saantiin ;) Kiitos paljon vastauksista :)


      • Sedä
        Gerbil love kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta Gerbiilityttönen. :) Varmaan ihana saada gerbiilejä niin pitkän odottelun jälkeen :) Mutta asiasta toiseen. Entä meidän sukulaisilla ja mökillä olo? Mitä sanon äidille siihen vastaukseksi? Hän sanoo että jos (HUOM, JOS) me otetaan gerbuja, niin ei voida ennen kesää, koska me ollaan silloin paljon poissa kotoa. Miten käännän äidin pään? Voiko eläinkauppaan viedä gerbiilejä hoitoon? Jos voi, mitä se suunnilleen maksaa? Saako gerbiilit syödä tomaattia? Toivon vastaukset noihin ja vielä paaaljon vinkkejä luvan saantiin ;) Kiitos paljon vastauksista :)

        Jotkut eläinkaupat ottaa gerbiilejä hoitoon, hinnat on kauppakohtaisia. Lisäksi on toki eläinhoitoloita jotka ottaa jyrsijöitäkin. Eläinsuojelulain mukaan lemmikin kunto pitää tarkistaa joka päivä, eli periaatteessa ne saa jättää yksin vain yhdeksi yöksi. Käytännössä itse en jättäisi yli kahdeksi. Gerbiilithän ei sillai ahdistu seuran puutteesta eikä vaadi säännöllistä vapaanapitoa, mutta sitten JOS käykin jotain ja vaikka juomapullo hajoaa/alkaa vuotaa/ tulee tappelu, niin voi käydä huonosti aika nopeesti :/ Voisiko joku teidän lähellä asuva tuttu käydä katsomassa gerbiilejä kerran päivässä jos olette pidempään pois?

        Suosittelen lukemaan ajatuksella ihan perus hoito-ohjeen, sieltä löytyy vastaus tomaattikysymykseenkin ;)
        http://www.gerbiiliyhdistys.fi/tietoa/gerbiilit/hoito-ohje/
        Sallitut ja kielletyt ruoka-aineet on samat kuin muillakin pikkujyrsijöillä (hamsterit, hiiret, rotat), vaikkakin määrät joissa kannattaa antaa vaihtelee. Esim tässä on kattava lista ja keskustelua siitä mitä voi syöttää:
        http://hiirifoorumi.net/viewtopic.php?t=1329
        ja jos joku yksittäinen ruoka-aine mietityttää, kannattaa googlettaa "ruoka-aine gerbiili" ja jos ei löydy niin sit voi kokeilla just esim hiirellä tai hamsterilla :)


    • Gerbil love

      Kiitos vastauksesta sedä :) Tiesin että tomaattia voi antaa, mutta halusin vain varmistaa että voiko oikeasti, kun näin jollain palstalla kun joku oli kirjoittanut että ei voi antaa tomaattia :D Kiitos linkeistä. Hmm.. No ottaako faunatar jyrsijöitä hoitoon? Paljon maksaisi pitää siellä suunnilleen viikon? (Toivon että vastaatte aika tarkan luvun, eli esim. 30-50e?) En haluaisi sen menevän paljoa yli 50e... Toivon vielä todella paljon niitä vastauksia siihen miten saan luvan gerbiileihin, koska sehän tämän palstan aihe onkin :D Joten toivon siihen nyt paljon vastauksia. :)

      • Sedä

        En tiedä, kokeilepa vaikka itse soitella lähieläinkauppoihisi ja kysellä. Faunatarkin on iso ketju, eikä kaikissa liikkeissä oli samat käytännöt ;)


      • Gerbil love
        Sedä kirjoitti:

        En tiedä, kokeilepa vaikka itse soitella lähieläinkauppoihisi ja kysellä. Faunatarkin on iso ketju, eikä kaikissa liikkeissä oli samat käytännöt ;)

        Kiitos vastauksesta :) Toivon että laitatte minulle nyt paljon vinkkejä, miten saisin gerbiilejä. Tarvitsen siihen nyt apua! :D Sitten vielä, että rasittuuko gerbiili, jos sitä juoksuttaa lattialla joka päivä? Kiitos jos vastaatte ;)


    • Gerbil love

      Voisitteko vastata oikeasti? :D Tiedän että olen kärsimätön :P

    • Kokemuksella :)

      No aluksi, gerbiilit eivät muistuta ollenkaan hiiriä eikä rottia. Niiden hännässä on karvaa, joten ei samanlainen kuin rotalla. Gerbiilit oikeasti on tosi seurallisia, ja ne kiintyy omistajiinsa. Esim. aina kun tulen koulusta, tai ovikello soi niin kaikki katsomassa että kuka oikeen tulee. Ehdottaisin että veisit äitisi katsomaan vaikka eläinkauppaan katsomaan pieniä gerbiilivauvoja.

      Gerbiilit pärjää ainakin yhden päivän, kunhan laittaa paljon tekemistä, ruokaa ja puhtaan veden vaihtaa mahdollisimman lähellä lähtöä. Kyllä ne pärjää, kunhan huolehtii että kaikki on ok. Voisit pyytää vaikka jotain tuttua vaihtaan veden, ja ruoan säännöllisin ajoin. Mekin oltiin Kreikassa viikko, ja sitten uskollinen naapuri kävi täällä vähän seurustelemassa ja kattoon että kaikki perusasiat on kunnossa.

      Tiedät kai, että gerbiili tarvitsee myös vitamiineja veteensä? Ne auttavat gerbiiliä pysymään terveenä ja saamaan juomastaansa vedestä helposti. Ostat vain eläinkaupasta pienen pullon, ja olisiko ollut yksi tippa veteen. Saat kassalta ohjeita, tai purkissakin saattaa lukea. Gerbiilit tarvitsevat ainakin: Kunnon kokoisen terraarion, vesipullon, hiekka-astian ja siihen chinchillan hiekkaa, mökkejä ja kaikkia muita piilopaikkoja. Meillä varmaankin kolmelle gerbiilille meni tarpeisiin 200 e, uudet pudut ja heiniä aina välillä. Hae keppejä ja käpyjä luonnosta. Koivu ainakin oli täysin turvallinen. Voit pestä ne laittamalla saunaan tai uuniin. Myös voit normaalisti pestä ne vedellä. Älä ota luonnosta teitten, koiranpissojen ja muutenkin saasteisilta alueilta mitään.

      No, olet varmaankin lukenut kunnolla, mutta annan ohjeita mitä kokemuksella on löytynyt. Gerbiilit eivät missään nimessä saa syödä kiiwiä, ja kaaliakin varoen. Kaalista kokemuksella tulee hieman löysempää papsua.

      Gerbiilit rakastavat kaivamista, ja silloin kun lähdet pois olisi hyvä laittaa 2 pakettia putuja. Pohjalle mökkejä ja muitakin putkia. Pudut vain päälle ja kaivaminen alkaa. Jos otat mukaan heinää, se auttaa rakennelmia pysymään koossa pidemmän aikaa, ja tukee niitä. Kun olet pitkään pois laita tälläinen systeemi. Ruokakippoa ei välttämättä tarvitse, koska ne myös pitävät siitä kun vain laitat putujen sekaan ruokaa. (Muista erillaiset siemenet, hedelmät, vihannekset, pähkinät ja pelletit) Yleisimmät, ja herkuimmat (hehe) hedelmät, vihannekset ja muut siemenet ovat: Tomaatti, kurkku, lehtisalaatti, rucola, banaani, appelsiini, paprika, riisi, ruskistettu jauheliha ilman MITÄÄN mausteita, näkkileipä, kuivunut ruisleipä, pinjansiemenet (Vain silloin tällöin, koska niissä on paljon rasvaa, niin kuin muissakin pähkinöissä), auringonkukan siemenet, madariini, ananas, porkkana ja rypäleet. Punnitse ja säästä kaupasta etsi vain niitä, jossa ei ole sokeria eikä väriaineita.

      Gerbiilit pääsevät autoon, ja pystyvät olemaan siellä. Pidä huoli, ettei ne pelkää ja ne mahdollisesti voivat nukkua. Ne stressaavat siitä, mutta perillä annat vaikka niitten olla hetken rauhassa, ja heinää.

      Gerbiilti merkkaavat reviiriänsä "laahaamalla" mahaansa maahan, tai lattiaan. Mihin vain! Ne saattavat alussa, tai jos joku kuolee tapella koska miettivät kuka on johtaja. Meidänkin gerbiilien johtaja kuoli tässä syksyllä kasvaimeen. Sille tuli hajurauhaskasvain. On tärkeää tarkistaa niitten masut mahdollisimman usein. Jos huomaat jotain kasvaimisa tai jotain, vie se mahdollisimman nopeasti lääkäriin, tai soita eläinlääkärille. Valitettavasti uroksilla ainakin enemmän tulee hajurauhas kasvainta.

      Gerbiilit eivät rasitu jokapäiväisestä juoksemisesta. Ne tykkäävät urheilla, ja juosta vapaana. Kunhan juoksun jälkeen annat niitten nukkua ja levätä. Myös kesäisin on mahdollista parvekkeella vapauttaa gerbuja. Ne rakastavat kaivaa multaa ja muutenkin nauttia raikkaasta ilmasta.

      No, gerbiilit ovat seurallisia ja älykkäitä. Voit näyttää tämän tekstin äidillesi. Gerbiili on helppohoitoinen ja mukava eläin. Jos gerbiili kakkaa, tai pissaa päällesi se ei tarkoita sitä pahalla. Se viestittää "Rakastan sinua", tai "Sinä omistat minut". Ja hyvä niin. Jos se puree, se pelkää tai tuntee olonsa uhatuksi.
      Se ei tarkoita sitä pahalla :)

      Onnea gerbiilejen kanssa, ja muutenkin. Tulen vielä keskusteluun.
      T: Kokemuksella :)


      Ps: Itsekkin olen 11-vuotias, ja pärjäisit hyvin yksin gerbujen kanssa.
      Pss: Gerbiilipojat ovat mielestäni helppoja, ja otathan niitä mahdollisimman monta samasta poikueesta? :)

      • Gerbulove

        Ite oon 10.w ja pystyn ite hoitaan ihan hyvin gerbuja niin kyl 11.w:kin pystyyy!!


    • Gerbil love

      Kiitos todella paljon vastauksestasi, Kokemuksella :) ! Siitä oli paljon apua ja opin vähän uusia asioitakin ;) Monta gerbiiliä omistat? Onko uroksia vai naaraita? Oletko ostanut ne kasvattajalta vai eläinkaupasta? Kumpaa suosittelet, kasvattajaa vai eläinkauppaa? Minkä kokoinen terraario pitää olla mielestäsi kolmella gerbiilillä? Kumpi on parempi, 3 naarasta vai 3 urosta? Haluaisin vielä tietää, että miten sait gerbiilisi. Pitikö sinun jankata vai saitko ne helposti? Toivon että kertoisit minulle... :) Sitten vielä muillekkin, että nyt PALJON niitä vinkkejä miten oikein saan sen luvan, ja toivon että sinä Kokemuksella :) annat minulle myös vähän vinkkejä siihen saantiin ;) Ja kaikki mahdolliset teidän hoitovinkit on tervettuleita! Kiitos paljon jos vastaatte :)

      • Kokemuksella :)

        Eipä mitään :)
        Omistan 3 urosgerbua, yks tosin on kuollu ja yhellä kasvain...
        Suosittelen ostamaan ihan kaupasta. Meillä on tollane 11-vuotiaan olkapäästä sormiin asti, jos verrataan kädellä. En muista kyl minkä mittane mutta selitin vaa tolleen. 3 urosta olis helpompii...

        Ei mun silleen jankata tarvinnu, kun sanoin vaan äitille et oikeesti haluun lemmikin ja vein kattoon niitä pikkusia poikasia niin seki ihastu. Siinä se...

        Jos oot gosussa ota yhteyttä malliin "Ramlo", niin voin auttaa sua ihan muutenkin kun täällä.


    • jyrsijafani

      MInulla on kolme gerbiiliä ja 2 degua ja 4 okahiirtä ja ollut monta monta eri jyrsijää. Tiedän aika paljon jyrsijöistä mutta minun mielestäni sinun kannattaisi vielä harkita gerbiilejen ostoa. Nimittäin vaikka kaikki sanoo niitä seurallisiksi ja todella mukaviksi ei ne kumminkaan aina sitä ole. Minulla on ollut yhteensä 11 gerbiiliä ja voin vinkata että niissä on aika työ... Gerbiilit nukkuvat päivisin (riippuu yksilöstä) ja ovat muutenkin välillä aika työläitä. Minusta kumminkin tuntuu että sinä kyllä jaksaisit hoitaa niitä. Kannatan harkintaa vielä ja suosittelen sinulle okahiirtä/siilihiirtä ne ovat todella pirtsakoita tapauksia ja jaksavat mielestäni tuohuta paljon enemmän kuin gerbiilini vaikka ovat melkein samanikäisiä. Mutta harkitse vielä vain...

      • gerbu : )

        Mun äiti ei voi sietää hiiriä tai rottia, mutta kun kerroin, että gerbiileillä ei ole karvatonta häntää (yleinen kammonkohde) ja, että ne ovat jyrsijöistä hajuttomampia, niin kuukauden päästä meillä oli kolme suloista gerbua. Nyt ne on ollu mulla kaksi vuotta ja äitikin on myöntänyt, että onhan ne nyt aika suloisia. : )
        ei kyllä uskalla vielä ottaa käteen...
        meiän gerbiilit rakastaa banaania, aina kun sitä on tarjolla, ne maiskuttaa sitä onnellisena.
        jos, ja kun sä saat omat gerbut niin muista ilmoittaa kaikille tutuille, että he voivat säästää vessapaperirullat ja antaa teille, koska gerbujen mielihommaa on niiden nakertaminen.
        Meillä keräävät kaikki ukista ja mummista, äidin työkavereihin...
        Jos otat eläinkaupasta muista kysyä tietoja
        esim. gerbujen synttärit

        Onnea hankintaan!


      • Kokemuksella :)

        Gerbiilit kyllä sopivat hyvin ensimmäisiksi lemmikeiksi oikein hyvin.


    • Sedä

      Kokemuksella :) suositteli gerbiileille vitamiineja. Niiden antamiseen järkevä ohje löytyy täältä:
      http://www.gerbiili.net/vinkit/index.php?page=ruoka2
      Eli siis pelletistä pitäisi saada kaikki olennainen myös ilman lisävitamiineja.

      Kumpaa suosittelet, kasvattajaa vai eläinkauppaa?
      -Kasvattajalta on ehdottomasti varmempi ostaa. Pari syytä:
      a) eläinkauppaan gerbiilit voivat tulla eläintukusta. Siellä gerbiilit elävät huonoissa oloissa vain synnyttääkseen mahdollisimman paljon poikasia. Suuri määrä gerbiilejä kuolee kuljetuksen aikana.
      b) Eläin stressaantuu siitä kun se turhaa kuljetetaan synnyinkodistaan välillä eläinkauppaan.
      c) Eläinkauppias ei välttämättä osaa antaa sinulle oikeita neuvoja: heille ei vaadita eläinalan koulutusta, ja harva ihminenpä oikeasti osaa hoitaa kaikkia mahdollisia eläimiä täysin oikein! Kasvattaja kasvattaa vain paria lajia, ja oppii tietämään niiden erikoistarpeet.
      d) Vaikka olisitkin vastuullinen omistaja, eläinkaupoista voidaan myydä eläimiä myös aivan vastuuttomiin koteihin /ihmisille joilla ei ole oikeita tietoja. Jos eläimiä myytäisiin vain kavattajilla, omistajia olisi helpompi valvoa. Kun ostat eläinkaupasta, tuet eläinten myyntiä siellä.
      e) Poikasten kasvattaja saa harvemmin eläinkaupan kautta tietoa ovatko hänen poikasensa myöhemmin terveitä. Tämä yhteys kasvattajaan on tärkeää, että hän voi valita kasvatukseen vain terveimmät eläimet.
      f) Eläimiä pidetään monesti eläinkaupoissa huonommissa oloissa kuin kodeissa olisi suositeltavaa. Vaikka gerbiileillä näyttäisikin olevan kaikki hyvin, pystytkö sanomaan että myös esim. kaloja ja rottia pidetään siellä hyvin, etkä omalla ostoksellasi tue niiden kaltoinkohtelua?
      g) eläinkaupoissa ei usein ole paljonkaan aikaa käsitellä poikasia.

      Samat ongelmat voivat toki koskea kasvattajiakin, kannattaa pitää silmät auki ja löytää hyvältä vaikuttava :)

      Kumpi on parempi, 3 naarasta vai 3 urosta?
      -Ei periaatteessa mitään väliä.

      Jyrsijafani suositteli okahiirtä. Okahiiriä suositellaan kuitenkin yleensä vain kokeneemmille pikkujyrsijöiden käsittelijöille, koska ne ovat villimpiä. Sitäpaitsi aloittajan vanhemmat pelkäävät hiiriä, joten ei toimi ;) Muuten oksut on kyllä kivoja otuksia, hankkisin jos ei olisi kämppistä jolle lisääntyvä eläinpöly ei ehkä tekisi hyvää :)

      • Kokemuksella :)

        Toi vitamiinit vedessä juttu, on ihan kaikkien oma ostospäätös. Voit olla erimieltä, mutta suosittelen ostamaan ainakin kun gebiilisi lähestyy vanhenpaa ikää.

        Meidän pojat ei ole ilmeisesti saanut pellettejä eläinkaupassa koska ne ei syö niitä silloin kun vaan kun jättää vain jättää niitä kippoon. :D
        Ainakin meille toi vitskujutut on tärkeitä mutta se on mielipide asia.

        Tolla sedällä on kaikki hyviä vastauksia, olen samaa mieltä siitä että kannattaa hyvä kasvattaja. Voit löytää sen joko eläinkaupasta tai kasvattajalta.

        Meidän pojat on kasvatettu lämmöllä ja rakkaudella, totutettu pienestä pitäen ihmisiin ja muihinkin meluihin. Silloin niistä saa luotettavia ja muutenkin huomionkipeitä gerbiileitä.


    • gerbsulover

      mulla on ollu nyt melkee puol vuotta kolme tyttöö gerbsuu ja vähä aikaa sitte otin kaks poikaa ja meki käydään kesällä tosi paljon mökillä ja kyllä reissataanki tosi paljo mut mulla on mökillä niile oma terra ja sitte jos mennä jonnekki ulkomaille nii yleensä mun kaverit on luvanu hoitaa niita jos teillä on se koira nii sano että (jos et tee sitä jo nyt ) mut et jos lupaat käydä puole vuode ajan sen kaa ulkoo nii sit saat ne ku meillä on kans yks koira ja kaks kissaa nii äiti sano et saan ne jos hoidan kissojen vessaa puol vuotta ja nyt meijä äiti on iha rakastunu mun gerbsuihi ku se haluasi koko aja hoitaa niit :D

    • Gerbil love

      Moi, ja kiitos todella paljon kaikille vastauksista :) Niistä on ollut paljon hyötyä :D No, nyt vähän kysymyksiä: Minkä kokoinen terraario on hyvä kolmelle gerbiilille? (laittakaa mitat :'DD ) Riittääkö n. 300e gerbiilien alku kuluihin eli siihen kun gerbiilit ostetaan?(siihen sisältyy mm. terra, gerbiilit itse, tarvikkeet, puru ja ruoka..) Paljon kolme gerbiiliä tuottaa kuluja kuukaudessa? (siihen sisältyy ruoka, puru jne.) NYT TOSI PALJON VINKKEJÄ GERBIILIN SANTIIN, KIITOS! :DD Kiitos jos vastaatte :)

    • Gerbil love

      Nyt nopeasti paljon vastauksia ;D

    • kokemustaon1

      no mulla on terraarion koko noin 60x100 cm mut voi se olla pienempikin halvalla voi kattoo terroja tori.fi:stä ja 300€ riittä tosi hyvi ylimäärästäki voi jäädä. jos ostaa kaupasta ei välttämättä saa niin kesyjä ja ne ei välttämättä siellä tiiä kui vanhoja ne on ite ostin kasvattajalta ja ne on tosi kesyjä tulee tosi helposti kädelle eikä pure :D tavaroista ei tartte kauheest mitää huolehtii ainaki aluks riittä ku laittaa jonkun puun oksan sinne paljon vessa rullii ja muuteski pahvii ja jos on kooksen puolikas siitäki ne tykkää sitte vähittelen ku oppii tuntemaan omat gerbiilit nii sitte voi ostaa niille kaikkee ihanaa kamaa. ihan tavallisesta ruokakaupasta saa tosi hyvi purua ja heinää ja halvalla !! ja sitte kannattaa kysyy mitä ne on syöny et ostais sitä samaa ruokaa ja sitte vähitelle jos haluu nii totuttaa se muuhun ruokaa ettei tuu mitään vatsavaivoja :D p.s missä asut ja jos sitte haluasit ostaa gerbiilejä nii mun yks gerbsu on luultavimmillaa raskaana :D

    • Gerbil love

      Moi :) Lisää vinkkejä gerbun saantiin ;) Kiitos vastauksista kokemustaon1. Asun porvoon seudulla :) Vielä pari kysymystä: Onko hyvä jos gerbuille antaa tuoreruokaa kolmesti viikossa ja niitä juoksuttaa noin viidesti viikossa?

    • Gerbil love

      Vastauksia nopeasti ;)

      • gerbil1234

        Mäkin oon kinuumas nyt gerbiilejä. mäkin haluun gerbiileit. mut ei suostu vanhemmat ta siis iskä. äiti suostuis ehkä...


    • Gerbil love

      Kiitos vastauksista, mutta niitä voisi tulla nyt lisää... :D Haluaisin vinkkejä gerbujen saantiin vielä paljon, ja vastaukset noihin:
      Onko hyvä jos gerbuille antaa tuoreruokaa kolmesti viikossa ja niitä juoksuttaa noin viidesti viikossa?

      Kiitos paljon jos nyt vastaatte :)

    • Gerbil love

      Moi. Äiti on sanonut että luultavasti muuten saisin gerbiilejä mutta nyt äidin mielestä koiramme saattaisi stressata gerbiileistä! Koiramme on jo 11v. Onko totta että koira saattaisi stressata? Toivon että vastaatte, sillä jos saan ratkaisun tähän pulmaan saan luultavasti gerbiilejä :) Joten, vastauksia nopeasti, kiitos paljon jos vastaatte! :)

    • Sedä

      No siis tietysti jos se on kovinkin innoissaan gerbiileistä, niin se voi koko ajan haistaa "saaliit", ja sitä ärsyttää jos se ei pääse niiden luokse. Mut en mä usko et se niitä jaksaa koko ajan ajatella jos gerbiilien huoneen ovi on vaikka kiinni (tai tietysti jos terra on turvallisen korkeella ja koira osaa olla haukkumatta ja häiriköimättä kaiken aikaa, niin voihan se toki samassa huoneessakin olla kattelemassa :D) Mut en kyllä oo mikään koira-asiantuntija :D

    • Gerbukasvattaja -98

      Gerbiili on eläin. Et voi päättää että "Mä haluan gerpiilin just tänään, just tänne, just nyt!". Kun me hommattiin meijän ekat (oisko ollu v. 2008?), me oltiin kaikki perheessä panostauduttu siihen. Pelkästään sopivien gerbujen etsimiseen meni kuukausia, saati sitten tiedon etsimiseen.. Yhteensä tähän kaikkeen meni varmaan vuosi. Et voi vaan kävellä eläinkauppaan ja ottaa ensimmäisiä jotka näät. Sun pitää miettiä tarkkaan, haluatko tyttöjä vai poikia. Sun pitää osata myös erottaa nämä kaksi sukupuolta toisistaan, jottei käy vahingossa niin että sulla vilisee kohta terrassa monta monta pientä poikasta.
      Joten hei ihan oikeesti, älä hommaa niitä lemmikkejä ilman että teidän koko perhe on suostunut ja panostaa tohon uuteen järjestelyyn. Se teijän koiraksi voi olla vaaraksi niille gerbiileille. Vaikka se ei pääsisikään kosketukseen niiden kanssa, ne gerbut voi silti säikähtää vaikka sen haukkumista, saada sydärin ja kuolla.

      T: Yht. 5 gerbiilin kokemuksen omaava henkilö, 14v

    • Gerbil love

      Kiitos vastauksistä Sedä ja Gerbukasvattaja- 98 :) Sinulle Gerbukasvattaja- 98:
      Olen halunnut gerbiiliä jo lähes vuoden, ainakin puolivuotta. Olen lukenut ja ottanut tietoa niin paljon kuin olen löytänyt! Olen miettinyt jo pitkään että haluan naaraita. Kun aloitin keskustelun olen puhunut että äitini ei halua gerbiilejä. Nyt asiat on muuttunut. Äitille gerbiilit käy, kuten kaikille muillekin. (kiitos muuten kaikille avusta kun olette auttaneet minua saamaan luvan, nyt äitille käy, mutta ajattelee että koiramme stressaa... :S ) Äiti ajattelee nyt vain että koiramme stressaa... Itse en oikein tiedä, joten kysyin sitä teiltä. Tiedoksi vaan, koiramme ei hauku juuri lainkaan. (HYVIN harvinaista jos haukkuu) Koiramme on jo 11v. Minusta Gerbukasvattaja -98 ei kannattaisi tulla tänne pilaamaan muiden iloa, anteeksi vaan.. Kysyisin vielä teiltä että stressaisiko koiramme gerbiileistä? Kiitos jos vastaatte :)

    • Gerbiilityttönen

      Hei taas, en usko että koira stressaisi gerbiileistänne jos se ei ole usein teidän huoneessa (:
      itse nyt sain siis vähän yli kuukausi sitten ne gerbiilini, 2 tyttöä ostin taikalinnusta.
      Hilma ja Lilja.
      Tytöt ovat tosi mukavia ja oppivat kädelle tosi nopeasti, eivät pure eikä muutakaan, tosi mukavia ja meillä ne nukkuu välillä mutta valvoo suurimmakseen osakseen päivästä, nytkin jyrsii pahvia sun muuta :3 toivottavasti saat!

    • Gerbukasvattaja -98

      Hei Gerbil love! Tarkoituksenani ei ollut pilata millään tavalla iloasi, anteeksi jos näin kävi. Yritin vain painottaa, että kannattaa aina miettiä jokainen pikku asia (kaikki "turhatkin") ennenkuin ostaa lemmikkiä.
      En usko, että koirasi stressaantuu gerbiileistä, kunhan muistat myös sitten hoitaa sitä ja viettää aikaa sen kanssa, jottei se tule "mustasukkaiseksi".
      Ja onnea vielä jos saat ne gerbiilit :) omasta kokemuksesta suosittelen ostamaan kasvattajalta ensimmäiset gerbiilit (tai ekat lemmikit ylipäätään) jottei käy niin että siellä on oikeesti kohta kymmenen pikkusta vauvaa. Kaverilla kävi nimittäin noin sen marsujen kanssa. Eläinkaupassa vakuutettiin kummankin olevan tyttöjä mutta vähän ajan kuluttua sillä oli sitte poikasia, eikä eläinkauppa ottanut mitään vastuuta. Itselläni kävi niin, että mulle vakuutettiin kummankin gerbuni olevan saman ikäsiä (oli kavereita, ei siskoksia) mutta huomattiin vähän myöhemmin että kyllä se toinen osapuoli oli ainakin puoli vuotta toista vanhempi, oli se niin paljon isompi kokoisempi. No, kyseinen gerbu kuoli yli vuosi ennen toista (joka täytti viime viikolla 3v). Että joo, kasvattajaa suosittelen, mutta tietty sitä kautta on vaikemampi saada. Tämän kyllä korvaa joskus jopa puolet halvempi hinta. :)

      Eli siis ONNEA mahdollisista tulevista gerbiileistäsi ja anteeksi vielä edellisen viestin "ilonpilaajuuteni" :)!

    • nonc

      Hei Gerbil -love.
      Kiva kun löytyy noin innokkaita ja vastuullisen kuuloisia gerbiiliharrastajia.
      Ensinnäkin voit kertoa äidillesi, että Gerbiili ei edes kuulu hiirien tai rottien heimoon ja on käytännössä hajuton.

      Jos reissaatte paljon, voisi olla hyvä jos joku luotettava kaveri kävisi katsomassa niitä esim joka toinen päivä. Meillä kyllä otettiin gerbiilit mukaankin reissuun. Ei ollut edes hankalaa. Pienenpään häkkiin ja sitten lomareissuilla saivat nekin kokea luontoa ja uusia virikkeitä. Täytyy vaan katsoa, ettei autossa tule liian kuuma gerbuille jos on esim duna käytössä.

      Meillä on ollut sekä uroksia että naaraita. Urokset ovat rauhallisempia ja vanhemmiten ehkä turhankin rauhallisia jos vaihdikkaista touhottajista pitää. Naaraat pysyvät aktiivisina koko ikänsä yleensä.

      Tuohon koiran stressaamiseen. En kyllä usko että stressaa. Miksi ihmeessä stressaisi? Annatte senkin tutustua lasin läpi uusiin tulokkaisiin ja that's it.

      Meillä on aina ollut koiria ja gerbiileitä tai rottia samaan aikaan eikä mitään ongelmaa. Koiraa ei edes kiinnosta moiset. :)

      Tarvitset siis terraarion/vanhan akvaarion. Koko esim 70x40x35 tai isompi. Tuo olisi max kolmelle gerbulle hyvä.

      Gerbiileitä olen itse hankkinut ihan suoraan eläinkaupasta. Kasvattajia on vaikea löytää. Mutta toki jos lähelläsi asuu kasvattaja niin ottaisin sinuna häneltä.

      Kysy jos tulee jotain mieleen. :)

      nimim. 25 vuotta gerbiiliharrastusta takana.

    • Gerbil love

      Moi ja kiitos todella paljon vastauksista! :) Anteeksi Gerbukasvattaja- 98, en tarkoittanut että olisit pilannut iloni, olin vain jotenkin ärsyyntynyt :D Iloa ja intoa minulla riittää! :) Miten te saitte ensimmäiset gerbiilinne ja mistä ostitte? Onko porvoossa kuninkaanportin petpointissa (tai petshopissa? Kumpi nyt olikaan.. :D) hyviä gerbiilejä? Siis eikö eläimet tulle sinne kasvattajalta? Hyvä! Eli koiramme ei stressaisi eikä läähättäisikään gerbiileistä? Onhan se jo 11v. Kiitos jos vastaatte!

      P.s. Kertokaa kaikkia mahdollisia hoitovinkkejänne ;)

      • Gerbil love

        Ja kiitos myös sinulle vastauksista nonc :)


    • GERBIILIT!!!

      Gerbiilit on ihania!!!! En osaa oikein auttaa!

    • Gerbil love

      Vastauksia nopeasti! :'DD

    • Gerbufani

      Itte en suosittele ostamaan mitään eläintä jos ei saa ennen ostoa pitää kädessä/sylissä,sillä samalla voi tarkistaa että eläin on tarpeeksi kesy,vaikka gerbut saakin kesytettyä nopeasti,ja että turkki on hyvässä kunnossa,silmät terveet ja krkkaat ja että eläimellä ei ole nuhaa.
      :)
      Tiedän kyllä mistä puhun,kani jonka sain oli kipeä ollut jo kauan eläinkaupassa,enpä ole sen jälkeen mitään eläintä ostanut kuin pitkän tarkkailun jälkeen :)

    • gerbuttaja

      voin jotenkin kuvitella tunteen kun gerbiilikuume iskee. mut gerbiilit on niin helppohoitosia et niiden kanssa pärjää ihan hyvin yksinkin. mullaki on kaks gerbsua ja on ollu enemmänki (myös 11 vuotiaana. nyt oon12.) ja hoidan niitä ihan ilman kenenkään perheen jäsenen apua. ja matkoilla mä annan meidän talon avaimet mun tosi luotettavalle kaverille jonka oon tuntenu jo tosi pitkään ni se voi sitte välillä käydä tekee tärkeimmät työt. sil on toisaalta itellänsäkki gerbsuja mut uskon et vaik ei oiskaan nii kyl se nyt silti osais vaihtaa vedet, lisätä ruokaa ja laittaa järsittävää. ei se sen hankalampaa oo ku ei viivy sataa vuotta pois kotoo. ja kyl ne nyt yhen vuorokauden pärjää yksinki jos ei oo mitää sairautta mitä pitäis vahtia. (korjatkaa jos toi ei oo totta!) Ja en usko et äitis kammo haitta jos osaat hoitaa niitä ittekki ja luotan siihen jos kerran oot lekenu niistä paljon. onnea hankintaan! :D

    • Gerbil love

      Kiitos vastauksista :) Nyt äiti taas sanoo että hän ei pidä gerbiileistä. Kun hän "pelkää" niitä... Kertokaa mitä sanon äidille joka luulee että gerbiilit on kuin hiiret ja rotat? Kiitos jos vastaatte :)

    • gerbuttaja

      niin kun jo sanoinki nii uskon et osaat hoitaa niitä ilman et hänen tarvii niitä kauheesti käsitellä. ne on niin helppohoitosia. ja uskon et äitisi tottuu niihin tuossa tuokiossa ku te ootte astanu gerbsut. voi jopa olla et hän rupeaa sanomaan niitä söpöiksi ja ihaniksi. tai siis päättelin vaan ku sitähän ne on!(: mä ainaki joskus vuonna nakki ja peruna kun me saatiin gerbsuja nii en uskaltanu pitää niitä kädessä tai mitää. (tottakai siis mun sisko piti niitä) ja nyt mä oon ihan hulluna niihin ja i love it!
      Jotain tällästä voit ainaki sanoo äitillesi.
      niin ja gerbiileillähän on karvainen häntä toisin kuin hiirillä ja rotilla että siinä ei ainakaan oo mitään pelättävää!

    • Gerbil love

      Okei, kiitos vastauksesta gerbuttaja. :) Lisää vaan vastauksia :)

    • Gerbu

      Miksette kato vaikka googlen kuvahausta yms. näin minkä näkösiä gerbut on?? :D Meidän äiti tykästy niihin heti. Gerbiilillä on todellakin karvaa hännässä. Itse ostin Faunattaresta gerbiileistä kertovan kirjan ja luin ja näytin sitä äitille niin se suostu. ;)

    • Gerbil love

      Moi :) Kiitos vastauksesta Gerbu. :) Mutta paljon lisää vaan :)

    • Gerbil love

      Toivoisin NOPEASTI JA PALJON vastauksia! :)

    • Gerbil love

      Olisi kiva jos vastailisitte :) Toivon että kerrotte oman "tarinanne" miten itse sait gerbiilejä voisitte antaa mulle vinkkei ;)

      • Gerbu <38

        Itse vinguin omaa lemmikkiä ainakin vuoden :D. Mutta halusin hamsterin ja myös sain sen. No tässä tarinani: näytin äidilleni paaaljon kuvia ja videoita netistä.Äitini näki miten söpöjä ne olivat ja leppyi muttei halunnut sellaista silti. Lainasin KAIKKI hamsteri kirjat ja luin kaikki ne alusta loppuun. Luin hyviä sekä huonoja puolia hamstereista ja äidin kiinnostus kasvoi enemmän hamsuista. Luin kaikkea netistä ja hankin PALJON tietoa hamstereista. Voit sanoa äidillesi että maksaisit kaiken ja että äidin ei tavitsisi olla gerbujesi kanssa missään tekemisissä ja hoitaisit gerbujasi itse. Minäkin haluaisin 3 gerbua, mutta minulla on jo tuo hamsteri ja hyvä niin :). ONNEA gerbujen hankitaan! :)


      • Anssu00

        Mooi!
        Itte olin kinunnu eläimiä aina marsuista milloin mihinkin eläimeen, enkä ees tietäny mitä gerbut on :D. Äiti sitten ehdotti että otettaisiin kaks gerbua, joten niin meille sit 2010 tuli ensimmäiset. Nuppu ja Naksu, kummatkin tyttöjä, vaikka Naksua luullaankin aina pojaksi.... -.- Oikein kilttejä, mutta Nuppu oli ilmeisesti sairas, enkä tiennyt asiasta. 9.9-2012 Nuppu kuoli, ja Naksu jäi yksin. Naksu on nyt 2-vuotias, täyttää kolme, ja on oikein mukava neiti. Ostettiin Naksulin seuraksi toiset tytöt Dumle ja Daim, mutta Naksu ei oikein tykännyt yllätyksestä.. Joten sen puoleen tytöt asuu eri terroissa :D. Huoneessa on kolme terraariota, sillä saatan mahdollisesti saada vielä 2-3 poikaa. -Ei en ole hamstraaja, ei tarvitse valittaa- (Jotkut kun valittavat...) Oon 12v täytän 13, eikä meillä muita eläimiä sitten olekkaan kuin nuo kolme veijaria.

        Noniin, sitten niihin vinkkeihin ;)

        Itse en laita vitamiineja, ja aivan hyvin tytöt ovat pysyneet kunnossa, en edes tiennyt että niitä pitäisi laittaa...? Mutta, itselläni on Dumlelle ja Daimille lasinen- ja Naksulle muovinen juomapullo, mutta tiedän ettei sekään pullo kauaa kestä, joten sain eläinkaupasta vinkin että limutölkistä saa todella hyvän suojuksen juomapulloon. Eli ottaa pohjan irti, ja juoma-osa tulee sitten siitä "Ihmisten juoma-reiästä?" ulos. En tiiä miten se kirjotetaan xD.

        Vaihdan itse gerbuille purut kahden viikon välein, joskus muutaman päivän enemmän, ja viikon välein punnitsen ne. Joka päivä otan käteen ja tarkistan kunnon, ja punnitsemisen yhteydessä päästän ne kylpemään.

        Gerbut siis kylpee hienojakoisessa, mieluiten ei kovin tomuisessa Chinchillan hiekassa, saa jokaisesta eläinkaupasta :).

        Meillä ainakin Salamanterissa saa viedä gerbut hoitoon, vein itsekin viime kesänä Nupun ja Naksun sinne kun lähdimme Italiaan viikoksi.

        Minulla on myös neljästä muovilaatikosta tehty pahviputkilla toisiinsa yhdistetty juoksutus aitaus, jonne päästän tytöt säännöllisin väli-ajoin purkamaan energiaansa.

        Juomapullon pesen joka viikko, ettei sinne pääse varmastikaan bakteereja tai levää kasvamaan, ja vaihdan veden joka toinen päivä. Ruokana käytin ennen ööh- en muista merkkiä mutta huonoa oli, en vain tiennyt siitä, ja nyt totutan gerbuja Oxbowiin. Annan myös tuoreruokaa, Daim on ainakin perso kurkulle, ja Dumle porkkanalle. Kurkkua ei tarvitse antaa niin usein/ei kannata, koska se on melkein kokonaan vettä, ja saattaa aiheuttaa gerbiileille ripulia.

        Minulla OLI kantokoppa, mutta Nuppu jyrsi siitä kannen irti...-.- :D, pitää siis ostaa uusi. Niitäkin saa eläinkaupoista kautta maan.

        Saat hyödyllistä tietoa täältä: http://www.gerbiiliyhdistys.fi/
        Sieltä itse aina luen, jos olen unohtanut jotain :D

        Annan tietenkin myös pahviputkia, heinää, ja kuivaa ruisleipää. Joka päivä tarjoan pahviputkia, harvemmin kuivaa leipää. Mutta kuitenkin aina jotain jyrsittävää on tarjolla.

        Minulla suureksi hitiksi on noussut pahviputken sisään laitettu ruoka, eli taitan ensin toisen pään kiinni, laitan sisään herkkuja, tai päivän ruoka-annoksen ja taitan toisenkin pään kiinni. Dumle ja Daim ainakin ovat hulluja tälläiseen ajan vietteeseen :)

        Toivotan onnea sinulle, ja eihän minunkaan äitini halua gerbuja kädessä pitää, mutta kyllä hänkin niitä tykkää katsoa. Voin vannoa että yllätät itsesi katselemasta "Hetken" gerbujasi :).


    • Gerbil love

      Kiitos paljon vastauksestasi Gerbu

    • Gerbil love

      Kiitos kiitos kiitos kiitos tosi paljon Anssu00 !! :)

      Sain valtavasti vinkkejä hoidosta! :) Voisitko kertoa minulle lisää vinkkejä miten saisin luvan gerbuihin? ;)

      Muutkin voi toki kertoa. :)

      • anssu_00

        no, voisit vaikka kertoilla lyhyitä tietoiskuja ja välistä näytellä söpöjä kuvia gerbuista ja gerbu vaaveista ;) Todistettu aika monella toimivaksi, ja saat vanhempasi vakuutettua siitä että olet lukenut paljon tietoa :) Ja voithan sanoa että he voivat kysellä sinulta joistain mieltä painavista kysymyksistä ettei jää epäselvyyksiä ;))


    • Nimimerkillä28v

      Mäkin halusin aikoinaan jyrsijöitä joskus siinä 10-vuotiaasta lähtien. Meilläkin oli silloin koira. Äiti ei tykännyt hiiristä ym, mutta eniten sitä inhotti, että ne on häkissä. Sen mielestä se oli eläinrääkkäystä. Mähän en tietenkään saanut jyrsijöitä silloin.

      Kun vihdoinkin sain luvan gerbiilien hankkimiseen, olin noin 13-vuotias. Äitiäni hirvitti ne elukat, mutta vähitellen hän tottui niihin ja uskaltautui koskemaan niitä. Me myös pidettiin niitä vapaana asunnossa ihan joka päivä, silloin ne eivät siis olleet häkissä koko ajan ja äitikin oli tyytyväinen. Myös hän joskus otti gerbiilejä syliin ja laittoi niitä vapaaksi. Se oli hienoa huomata, kun hän tottui niihin ennakkoluuloistaan huolimatta :) Itse mä hoidin gerbiilit aina, mutta äitikin tykkäsi välillä autella, kun tosiaan tykästyi niihin.

      Vinkiksi antaisin, että on itse kärsivällinen, hankkii tietoa ja pysyy kiinnostuneena koko ajan, vaikka siihen menisi aikaa monta vuotta. Lapsena sitä voi olla vaikea ymmärtää, mutta vanhemmat on AINA viime kädessä vastuussa kaikista perheen lemmikeistä. Äiti voi ajatella, että lapsi ei ole muutenkaan osoittautunut vastuulliseksi ja sitouneeksi joissakin muissa asioissa - on ne sitten kotitöitä, miten kohtelee ystäviään tai miten huolehtii muista perheessä olevista lemmikeistä. Jos et välitä perheenne koirasta, tämä voi kertoa jo paljon äidillesi siitä, millainen lemmikin omistaja olisit. Vaikka koira ja gerbiili ovat täysin eri asia, mutta vanhemmat oikeasti tekevät tällaisia havaintoja. Jos lapsi lupaa ja vannoo, että aikoo huolehtia tulevasta lemmikistä, vanhempi haluaa ehkä varmistuksen asiasta. Liian monessa perheessä käy niin, että lapsi kyllästyy jyrsijään tms. ja siitä huolehtiminen jää aikuisen harteille. Mieti, miten itse saat vakuutettua äitisi siitä, ettei sulle käy noin? Ja kuten sanoin, pelkkä puhuminen ei vakuuta ;)

    • 2 gerbiiliä

      Kiva että olet innostunut noista pienistä veikeistä olennoista :DD

      Aloin vähän miettimään kun luin tätä, että entä sitten ensi kesä? Mitä silloin? Jos siis saat gerbiilittämän kesän jälkeen, mitä tapahtuu ensi kesänä? Jos käytte matkoilla yhtä paljon? Minne gerbiilit siksi aikaa? SItä kannattaa miettiä ennen kuin ostat mitään... Koska entä jos lemmikkikaupat eivät otakkaan kultiasi hotioon? Onko sinulla mahdollisuuksia antaa niitä esim jollekkin kaverillesi hotioon siksi aikaa? Voitko ottaa ne mukaan? Eli mietippä ensin tota kaikkea :)) Ellet ole jo miettinyt mutten vain ole huomannut sitä :D

      En tiedä tiedätkö sinä, mutta kannattaa hankkia gerbiileille terraario :)) Esimerkiksi vuotavan akvaarion saa torista halvalla :DD JA mieluusti mahdollisimman iso... Minun kaksi kultaani majailee 90x60x40 terraariossa ja se on heille mitä mainioin :)) Dunaa ei kannata hankkia koska gerbiilit helposti purevat siihen reiän ja voivat karata tai heidän elimistöönsä voi joutua muovia joka voi tappaa heidät... Tietenkin kaikki eivät pure sitä muovia mutta miksi riskeerata?

      Mietit tossa yhdessä vaiheessa tuota koiraa... En usko että se sen kummempia stressejä vetää :)) Meillä on kaksi koiraa ja joskus ne vähän haukkuvat gerbsujani mutta eivät he muuten :)) Nätisti he ovat. Gerbsutkaan eivät välitä heistä paljoakaan.

      Tuolla yhdessä vaiheessa mietit että onko kaksi kertaa viikossa juoksutus ja viisi kertaa viikossa tuoreen antaminen (tai jotain sellasta) hyvä. Minusta se kuullostaa hvältä, kunhan huolehdit ettet juoksuta gerbiileitä missään korkealla (gerbiileillä ei ole korkeustajua joten he tippuvat herkästi) ja siintä ettet tarjoa mitään kiellettyä ja esim kurkkua ja juustoa harvoin :)) En kyllä tiedä luokitellaanko juusto tuoreisiin mutta...

      Minä sain gerbiilini siten että vanhemmat tietävät minun olevan vastuutunnollinen. Meillä on kaksi koiraa, käärme, kaloja ja rapu sekä ofc kaksi gerbiiliä :)) Jos äitiäsi hirvittää kaikki rotat ja hiiret, kerro äidille että gerbiilit eivät ole niitä ja näytä kuvia :)) Yleensä aikuisia lohduttaa se tieto että gerbsujen hännässä on karvaa :DD

      Kannattaa siis tosiaankin hankkia gerbsut kasvattajalta, koska kaupasta ne ovat yleensä villejä ja elävät vähemmän sairauksien takia koska yleensä gerbiilit tuotetaan niissä tukuissa jolloin sairauksia leviää... Ne ovat myös yleensä kalliimpia kaupassa. Toki kasvattien keskenkin on niitä huonoja kasvattajia. Yleensä he eivät kyllä edes ole mitään kunnon kasvattajia, vaan on sattunut vahinko ja yhtäkkiä gerbiilrjä onkin monta pikkuista :DD Minä kun ostin kultani niin ikävä kyllä kasvattajalle oli sattunut juuri edellä mainittu juttu ja hän halusin päästä eroon pienistä vauvoistaan. Kun menin sitten hakemaan niitä niin huomasin että gerbiilit olivat täysin käteen tottumattomia ja huono kunotisia. Nyt kuitenkin gerbiilit voivat hyvin :))

      Sinun kannattaa osata tunnistaa yleisimmät sairaudet. Sairauksista lisää löydät täältä: http://www.gerbiiliyhdistys.fi/tietoa/gerbiilit/gerbiilien-kasvatus/kasvattajakurssi/osa-4-sairaudet/ sekä monesta muusta paikkaa kunhan kirjoitat googleen vain gerbiilien sairaudet

      Eipä tässä enempää nyt, kerro meille kun olet saannut ne pienet :))

    • Oon joku vain

      Hei hei hei, itse olen 12v, haluan gerbuja (ei vielä ole), mutta järjen kanssa nyt ajattelisin, että kun lähdette reissuun, niin eikös gerbiilien terra kulje helposti mukana Esim. Takakontissa? Meitil on hyvä kun on asuntoauto niin sinne saa mahtumaan vaikka mitä. :P Sano siis äipällesi näin:"Äiti kun sä sillo sanoit että mihi me laitetaa ne gerbut matkan ajaksi, nii eikös niiden terraarion saa mahtumaan takakonttiin pariksi tunniksi, kun ei ne koko aikaa seuraa tarvitse?" sillai hymyillen kysyt. :)

      • Oon joku vain

        Jaah, äippä ku tulee illalla antamaan hyvän yön pusun (


    • Gerbil love

      Kiitos vastauksista! (: Lisää vaan (;

    • Anssu00

      Anssu täällä taas ;) Miten sujuu? Ootkos saanu jo gerbsuja? :D Oon utelias :3

    • Gerbil love

      Moi !

      Pitkän haluamisen jälkeen unelmani toteutuu, sain luvan kahden gerbiilin hankkimiseen! :) Emme ole kuitenkaan niitä vielä ostaneet. Viikko tai pari enää pitää odottaa. ;) Kun olen heidät saanut, tulen kyllä kertomaan tänne. :)

      • Onnea jo etukäteen! Kasvattajaltako haette? :)


      • Anssu00

        Jess! Onnea! Olen tosi iloinen puolestasi! :) Iloitset varmasti gerbujesi seurasta :) Itsekin sain kanin tässä vähän aikaa sitten! :3 Ihmeitä tapahtuu!


    • Gerbil love

      Moi taas !

      unguiculatus/ Kiitos, ja ei ole vielä ihan varmaa, ehkä netistä katsomme löytyykö ilmoituksia. ;)

      Anssu00/ Kiitos ! :) Juu, todella innolla odotan gerbiilien saantia! Onnea sinullekin! :)

    • Gerbu

      Tiedän sen mahtavan tunteen kun ensimmäiset gerbut haettiin. :D Se oli talvella ja isossa pahvilaatikossa kuljetimme ne. Huvittavan näköistä kun se eläinkaupan myyjä mätti sinne sitä purua ja pahvia ja vaikka kuinka paljon heinää. :DD Nyt ne elää onnelista elämää tuossa terraariossa.

    • Gerbil love

      Moi !

      Joo, en malta odottaa että pääsen kokemaan saman! :)

    • gerbuttaja<3

      tulee tippa lissiin kun ajattelee niitä ihania iltoja kun istuu uusien gerbujen terran eessä miettiessä palleroille nimiä.....ihania hekiä....sori saatan kuulostaa joltai ihmeen haaveilijalta mutku se on aivan ihanaa! nyt ne pallerot tulee jo ite kätee ku käden vaa laskee teraan.....

    • Gerbsu fani

      Moips!

      ALotetaan sillä että äidilläsi on hiirikammo:)
      Laita hänelle nähtäväksi kaikken mahdollisa gerbiili videoita että hän tottuu niihin.Ja kerro että ne ovat vilkkaita ja kilttejä kuin myös söpöjä.Mutta ensimmäinen kikka toimii aina!Sitten lomailusta :Anna kaverillesi hoitoon:)Jos hän ei osaa hoitaaa voit laittaa lapulle ja kertoa hänelle sillä gerbiilit ovat helppohoitoisia;)

    • kynsillävarustettu

      Moi! olen 12.v tyttö olen omistanut gerbiilejä nyt 2vuotta ja niitä on nyt 12 kpl.
      Kaikkea ei tarvitse kertoa äidille kunhan isä suostuu XD

      • Miten sulle on noin paljon gerbiilejä kertynyt kahdessa vuodessa??


    • kynsillävarustettu

      Moi oli ennestään jo7 gerbua ja teetin 2 pokuetta joista vain puolet meni kaupaksi ja loput jäi meille.

    • gerbsu

      meillä on 2kpl gerbiilejä toinen on Musta ja toinen on vaalean ruskea jolla on valkoinen maha oli halunnut vuoden omaa lemmikkiä ja sitten veljeni ja mä saatiin ja ne on nyt 6kk

    • Gerbiili-Fani :3

      Jos meette matkalle usein (tai sinne mökille vaan) niin kannattaa pyytää jotakuta hoitamaan niitä, tai edes käymässä päivittäin katseleen niiden vointia. Vesi ja ruoka pitää ehdottomasti vaihtaa joka päivä! C;

      Mutta en osaa auttaa tohon " miten saan gerbiilini mahdollisimman pian?" kysymykseen.

      Me ollaan itse oltu vain 1 yö poissa kotoa, eikä gerbiileillä ollut ketään hoitajaa siellä. Mut hyvin niillä oli menny. Eli 1 yö poissa ei ole paha ((:

      Kiitos et sain antaa vähän vinkkei! :3

      • gerbiilitietaja1

        Ruokaa ei tarvitse vaihtaa jokapäivä, vaan aina silloin kun gerbiilit ovat syöneet edellisen ruoan ;)


      • gerbiilitietaja1 kirjoitti:

        Ruokaa ei tarvitse vaihtaa jokapäivä, vaan aina silloin kun gerbiilit ovat syöneet edellisen ruoan ;)

        Paitsi tuoreruoka, se pitää kerätä usein pois ettei se ehdi pilaantumaan!


    • GRB

      Ok, kiitti Gerbiili-Fani :3.
      Sain itsekin tietoa tuosta, joten kiitos. :)

    • 4pets

      Malmin 4pets eläinkaupassa on gerbiilejä. Voit stekkaa nettisivun

    • Churrita

      Tämä ei mitenkään pahalla, mutta onko oikeasti joku 10-11 vee valmis hoitaa eläintä ja noin pientä? Kuitenkin siinä käy aina niin että, vanhemmat joutuu hoitaa kyseistä eläintä(kaikki ruoka ja tarvike kulut vanhempien piikkiin) .... itse en ostaisi gerbiilejä noin nuorille lapsille.

    • gerbiili fani

      Hei !
      Olen 11-vuotias tyttö ja haluaisin oman gerbiilin!
      Mutta voiko gerbiileja ottaa vain yhden?:)
      ja haiseeko ne ?

    • gerb

      Gerbiilejä täytyy ottaa aina vähintään kaksi, koska ne ovat laumaeläimiä. Gerbiilit eivät haise pahalta, jos niitä hoitaa oikein.

    • Gerbil love

      Moi vaan kaikille pitkästä aikaa!

      Sain siis loppu kesästä 2 gerbiiliä. :) Ne ovat todella ihania!

      Nyt sitten asiaan. Tiedoksi vaan sinulle Churrita, en ole mikään 10-11-vuotias. Ja mielestäni senkin ikäiset voivat hoitaa todella hyvin gerbiileitä. Minulla ei ainakaan ole käynyt niin että vanhempani hoitaisivat gerbiileitäni, hoidan ne kokonaan ITSE! Ja gerbiilini ovat olleet täysin terveitä ja virkeitä koko ajan. Ja minä kyllä itse, OMILLA RAHOILLANI, maksan gerbiileistä aiheutuvat kulut, mutta joskus vanhempani avustavat minua siinä omasta tahdostaan.

      Jos sinulla Churrita ei ole muuta kuin negatiivistä asiaa, ei tarvitse tulla tänne palstalle kirjoittamaan...

    • Gerbiili-Fani :3

      Sama juttu on ollut :) Tosin mun äitilläni ei ole ollut mitään hiiri/rotta kammoa.
      Mutta haluun kuitenkin varottaa, ettei niiden hoito ihan kamalan helppoa ole.
      No koiran hoito on vaikeampaa, mutta kuiteskin.

      Anteeks, en osaa auttaa kovin hyvin! :) ♥
      Mut tohon matkailuun sanon, et kannattaa viedä se jonnekin sun kamulles tai jollekin tutulle hoidettavaks sen aikaa, kun ootte poissa. Eihän siinä muuta tarvitse tehdä kuin vaihtaa vesi joka päivä, ja vähän ruokaakin.

      No mutta, en tiiä oliko apuu :D

    • Jep123

      Ittelläni on kolme Gerbiiliä Ne ovat ihania

    • Eino ja väinö

      Moi! Jos tästä vielä on apua niin toki kaverit voi hoitaa gerbiileitä ja neljä yötä on pisin aika mitä gerbiili voi asustaa suurikokoisessa kuljetus boxissa. Kuitenkin jos ne tylsistyy ne voi alkaa jyrsimään kattoa tai seiniä. Voit myös ostaa pienemmän terraarion tai dunan matkoille. Meidän lähellä on semmoinen kuin tierran lemmikkipuoti joka myy jyrsiöiden tavaroita ja ruokaa. Se myös hoitaa jyrsijöitä lomilla. Maksaa viisi euroa päivässä eli viikossa 35 euroa ja yleensä antaa alennusta pitkistä ajoista. Okei, tossa vähän vaihtoehtoja. Toivottavasti oli edes vähän apua :) ja muuten, minä suosin kasvattajia koska eläinkauppoijin eläimet voivat tulla tukuista ja muutenkin kasvattajalta saa valmiiksi kesyn gerbiilin. Josta saa mukaan myös rekisteri paperit. Omat ostin giten herbiilikasvatuksesta

    • Anonyymi

      Minäkin haluaisin gerbiilejä kolme kpl sama ongelma

    • Anonyymi

      Sain minun ferbiilini niin että pidin huoneen siistinä vuoden ja aika meni tosi nopeasti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe