Narsisti työkaverina

narsistin uhri

Voiko enää pahempaa olla?
Narsisti on kaiken pahan alku ja juuri missä ikinä liikkuukin. Hän haluaa hallita kaikkea, hän rakastaa itseään ja kaikkia niitä jotka saa tanssimaan oman pillinsä mukaan. Hän ei näe omia virheitään mutta toisten sitäkin paremmin ja huolehtii myös siitä että muutkin ne näkevät. Hän on täydellinen, maailmankaikkeuden kuningas/kuningatar jolle kaikkien pitää olla mieliksi.

Hän on taitava manibuloija ja juonittelija, jonka tärkein tehtävä työpaikalla on saada kostettua häntä väärinkohdelleille, kauniimmille, fiksummille, suositummille...jne.... Hän osaa puhua ja näytellä niinkuin vain on missäkin tilanteessa tarpeen. Hän tietää miten käyttäytyä missäkin tilanteessa ollakseen vakuuttava jotta voi ajaa omia etujaan ja polkea maahan työkavereita. Hän osaa kietoa esimiehensä pikkusormensa ympärille ja saada hänet tekemään mitä ikinä vain narsisti haluaa.

Hän ei tee todellista työtä palkkansa eteen vaan on vain tekevinään. Jos tekemättömyys näkyy, se on helppo vierittää työkavereiden syyksi. Kaikkihan uskovat häntä, koska hän osaa puhua.

Jos narsistia syyttää työpaikkakiusaamisesta, pääsee narsisti kuin koira veräjästä, hänhän osaa puhua itsensä kuiville. Hän kääntää kaiken ylösalaisin ja saa todellisen uhrin näyttämään syylliseltä.
Hyökkäys alkaa kunnolla syytösten jälkeen. Todellisesta uhrista tehdään kaiken pahan alku ja juuri, työkavereita aletaan kääntämään todellista uhria vastaan. Totuus ja aiemmat tapahtumat unohtuvat työkavereiden mielestä, narsisti puhuu ja puhuu. MIkään ei pelasta uhria enää.

Jos viette asiat eteenpäin, muistakaa. Mikään ei merkitse mitään kun vastassa on narsisti, hän luovii itsensä aina kuiville. Oli teillä todistajia iso liuta tai ei, heillä ei ole merkitystä. Narsistin sana on ainut mikä ratkaisee.

61

9831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Putte785

      Tervetuloa jokkoon, meitä sitten riittä...
      Todella hyvin kirjoitettu. Siihen pystyy vain kun on itse tuon kaiken kokenut.

      • mambooo

        Joo kiitos. Onneksi sain potkut em kaltaisesta työpaikasta. Vanha sanonta, että paha kello kauas kuuluu, on näissä tapauksissa varsinainen vitsaus duunarin vinkkelistä katsottuna. Työntekijä vaan ei voi vihjailla työnantajansa "pahuudesta". Tuosta seuraa, että työtä on turha hakea alallni. Piirit ovat suht pienet.

        Pieni lohtu tässä on, että firma näyttää kuihtuvan kokoon parhaan kasvuajan tuomasta mahdollisuudesta huolimatta.

        Voi kaita ajatella, että liian hyvä on todellakin menneen ajan glooriaa ja ollakseen totta. Tiedä häntä.?


      • kiiuusattuu

        totta on se että kiusaaja on narsisti luonteeltaan,juonii ja saa mukaansa liudan ihmisiä sitten vielä ihmettelee itsekin kun kiusattu kärsii


    • vihaa ja inhoa

      Aivan kuin omasta elämästäni. Tällä hetkellä olen työtön narsistin juonittelujen takia ja joudun muuttamaan toiselle paikkakunnalle jotta saan työtä. Välillä ajattelen, että palkkamurhaajan tilaaminen olisi kiva juttu. Sitten: viritän mieleni tulevaan ja uusiin mahdollisuuksiin, paskakokemusta viisaampana.

    • kevättä kohti

      haluan todellakin auttaa sinua,minulla on ollut kyseenalainen kunnia työskennellä narsistisen henkilön kanssa,olimme hoitoalalla joten meidän näkemyksemme poikkesivat kaikilta osin hänen narsistisen persoonansa takia,johtoporras lukemattomine varoituksineen oli jo luovuttanut kyseisen henkilön työ tapaan,työtovereihin,sekä hoidettaviin kohdistuneista väärinkäytöksiin.vakituinen virka suojeli,sekä leväperäinen vastaavan väsymys kyseiseen henkilöön,vaikka työ oli haastavaa ja mielekästä otin elinkäisen lopputilin kyseiseen työpaikkaan,enkä ole katunut,maailmlassa löytyy aivan varmasti sinullekkin tervehenkinen työmaa, narsistinen ihminen ei parane ikinä,samat vinkeet ja kuviot toistuu hamaan tappiin asti.älä jää sinne itseäsi hajoittamaan äläkä missään nimessä pyri auttamaan narsistia,se on sairaus joka ei parane.samaan aikaan seurustelin kyseistä tautia sairastavan kanssa joten tiedän mistä puhun.mielenterveys on tärkeimmistä elementeistä ihmisen elämässä,joten pidä itsestäsi huoli.pahempaa en tiedä kun näitten kynsiin on joutunut,se on jotain niin käsittämätönntä ettei sitä voi ymmärtää kukaan,elämä on todella raskasta narsistin lähellä olla ja elää,ja kun ei ole pakko,hae uusi työpaikka ja kierrä kaukaa myös narsisti piirteet omaava kumppani ehdokas.

      • kevättä kohti

        kaksi kerkesi ennen minua vastaamaan aloitukseen,kun meni niin paljon aikaa tekstin muotoilemiseen,nimittäin kun en kehannu heti sanoa että kyllä täälä oli molemmille varattuna eteisesä puukot ja puntarit.....renkaat kylläkin kävin lenkkireissulla autosta tyhjentämäsä,toki osat tietenkin nakkasin pois..kyllä tuli hyvä mieli,ei yhtään kaduta kun en kiinikkään jäänyt.......


    • narsistin uhri

      Työpaikan vaihtoa olen todella itsekin vakavasti harkinnut. Tuntuu että se on ainoa tapa saada mahdollisuus jälleen nauttia työstänsä. Ainut mikä vielä on pitänyt minut nykyisessä paikassani on se pieni toivo että muut näkisivät tuon narsistin toimien läpi, sekä se pelko siitä että osalle työkavereista jää lähtiessäni väärä kuva minusta itsestäni.

      Myöskin ajatus siitä että tämä henkilö "voittaa" savustaessaan minut pihalle tuntuu pahalta. Mutta kuitenkin tiedän myös sen että jäämällä ja taistelemalla tuhoan itseni lopullisesti.

    • kevättä kohti

      ihmisiä on niin moneen junaan menijöitä,toiset uskoo mitä vain,toiset eivät tohdi,toiset eivät välitä,toiset haluaisi.ole vain oma itsesi,olet varmaan antanut itsestäsi oikeanlaisen kuvan,se on heidän vahinkonsa jos eivät sitä näe. toisten mielikuviin ja mielipiteisiin voit vaikuttaa sen verran kuin ihminen yleensä voi.oikean ja väärän kun itse eroitat,anna muiden perustaa mielipiteensä kuinka lystäävät.sinä voitat.jätä omaan arvoosi muiden mielipiteet,niin on monta kuin on ihmistäkin.narsistin vetovoima kaikessa hulluudessaan sekoittaa kaiken ympäriltään niin ettei sen läpi voi eikä jaksa nähdä juuri mitään.narsistit elää ja hengittää luonteenkuvansa kautta,toinen uhri kun lähtee,toinen tulee.ota lopputili puhu suu puhtaaksi lähtiessäsi.tee ilmoitus työsuojelu henkilöstöön ja ihan itse.pirun riivaamaa tautia sairastavaa vastaan ei tarvi taistella,hän jää aina yksin,sinä et.ota itellesi uusi päämäärä ammatillisestikkin,minä lähin lisäkoulutukseen ja sitä myöten uuteen työpaikkaan,ja voin vakuuttaa etten ole edes kusenut entiseen työpaikkaan päin.entiselle työkaverilleni lahjoitan leveän hymyn joka kerta kun näemme,tietenkin kerron myös että saletimmin natsaa nykyään.narsistihan myös voii aina hyvin,jos kiusatulla menisi aivan alta kölin.näin minä voitin.vaikka joskus käykin mielessä palkkamurhaaja joka osaisi hommansa......

    • antinark

      Varsin mukavaa on etenkin jos narkku kuuluu keskijohtoon.

      Jouduin lähtemään tällaisen takia, mukavaa olisi jos se tulisi pimeällä vastaan paikassa jossa ei ole todistajia...

    • narsku työkaverina

      Tuon aloituksen teksti kuvaa just mun entistä työkaveria ja hänen tapaansa toimia. Vaihdoin työpistettä, kun ei työnteko tuollasen kans enää sujunut ilman jatkuvaa kahinointia. Siirronkin sain vasta sitten, kun tilanne meni sellaseksi ett työkaveri pomon pitämässä puhuttelussa, avoimesti vittuili mulle, esiintyi jonkinlaisen meidän yhteisen työpisteen pomona joka tekee kaikki oikein ja mut leimas pomon kuullen idiootiksi jolle pitää briifata mustaa valkoisella miten astiat oikein laitetaan esille. Tuon jälkeen ei mennyt kuin pari viikkoa niin sain siirron toiseen työpisteeseen. Ehkä vähän korpes se, ett mä talossa pitempään olleena jouduin siirtymään toiseen paikkaan ja se mut toistaitoseks tontuks pomojen silmissä leimannut sai jäädä siihen paikkaan. No, pääasia oli se ett sillä oli hyvä olla töissä, eikä enää tarvinnut kärsiä mun kaltasen idiootin tekemisistä ja seurasta. Vittuilut ja paskanpuhumiset hän lopetti, kun sai mut pois työpisteestä. Kaiken huipuks se ämmä kehtas naaman edessä, mun siirrosta kuultuaan sanoa, ettei missään ollut kyse henkilökohtaisista asioista, muka arvosti mun tekemää työtä, kyse oli kuulema siitä ettei meidän näkemykset astioitten esillepanosta käyneet yksiin eli en osannut nähdä maailmaa hänen silmin. Juu, ei todellakaan ollut mitään henk.kohtaista hänen mulle tekemissä asioissa, oli haukkunut mut pukeutumista myöten naaman eessä ja seläntakana. Toisille työkavereille oli sanonut ett vein paskaa ja sekundaa tavaraa myyntiin, vaihtoi mun hinnoittelemiin tavaroihin hintalaput, kävi viemässä niitä roskiin, kun eivät olleet hänen mieleisiään ja siirsi niitä hänen mielestään oikeisiin paikkoihin. Juu, eihän tuossa mitään henk.kohtaista ollut. Muutamat työkaverit kuittaili mulle välillä, ett oletko varma ett osaat laittaa ne tavarat oikeisiin paikkoihin, kun pyyhin myymälän hyllyjä ja mitä se ...... sanoo kun olet hänen reviirillään. Näin jälkeenpäin voin sanoa, ett se työkaveri oli oikeastikin henkisesti sairas, ei kukaan normaali olis tehnyt sellasia asioita mitä se teki mulle. Toivottavasti joutuis joskus kohtaamaan itsensä kaltasen ihmisen, joka tekis sille vastaanvanlaisella tavalla eli sais maistaa omaa lääkettään, jospa siitäkin kasvais oikea ihminen, joka kohtelis muita ihmisiä ihmisinä ja pääsis hoitoon, ett pääsis luuloistaan omasta ylivertaisuudestaan.

    • ex-lastensuojelija

      Loistavasti kirjoitettu!! Juuri noin kävi myös minulle.

    • kuin myöskin..

      Hyvä aloitus. Juuri noin Narsisti toimii. Minullakin oli kokemuksia edellisistä työpaikoista. Vähänkin suuremmalla työpaikoilla on jopa useampikin Narsisti. Yhdessä työpaikassani työskentelin Narsistin kanssa ja olin todella uupunut. Minä olen sellainen että en tee niin suurta numeroa itsestäni. Narsisti on vastakohta. Työpaikoilla Narsisti on kaveripiireissä erittäin suosittu .Yleensä Narsistilla on pitkä työkokemus ja työssään myöskin taitava. Kun samaa työtä tekee vuosikausia jopa vuosikymmeniä niin olemalla häjy ja ilkeä niin se antaa työpäivälle jotain sisältöä. Näin ajattelee Narsisti. Lisäksi Narsistilla on huono muisti. Vaikka hän onkin julkisesti nolannut itsensä niin ei se haittaa häntä pätkääkään. Narsistin töpeksimiset katsotaan työpaikoilla hyveeksi ja niistä puhutaan ja kerrataan hyvinä juttuina yhä uudelleen ja uudelleen. Kun Narsisti saa alkoholia hän näyttää silloin esteettä oman pahan luonteensa. Alkoholi on siinä mielessä ovelaa että humalassa paljastuukin henkilön todellinen typeryys.

      • narsistin uhri

        Mä en nyt ihan allekirjoita tätä. Mielestäni työkokemuksella tai ammattitaidolla ei ole mitään tekemistä narsismin kanssa. Kyseessähän on ns. sairaus joka saattaa kehittyä jo lapsuudessa. Narsisti ei todellakaan aina ole taitava, tehokas jne. vaan hän järjestää asiat niin että hänestä luullaan sitä. Narsisti teettää töitään toisilla, kyselee toisilta jos ei itse tiedä ja sitten ottaa kaiken kunnian itselleen.

        "Narsistin töpeksimiset katsotaan työpaikoilla hyveeksi ja niistä puhutaan ja kerrataan hyvinä juttuina yhä uudelleen ja uudelleen."
        Narsisti ei myönnä virheitään ikinä. Syy on aina jossain toisessa.


    • halpaa hupia

      Näitä ääni käheenä raakkujia on sitten kehuskelemassa itseään työpaikan sumppitunneilla, kun ne on kirkastaneet ensin aivojansa koko viikonlopun alkoholilla ja saaneet taas tuulta purjeisiin omasta erinomaisuudestaan, joka kylläkin jää suurimmalle osalle kuulijoista pelkäksi vitsiksi, mutta antaa narskun luulla, se on vielä hauskempaa seurata. Vähän kun narskua kehaisee, niin voi että, miten naama paistaa itsetyytyväisyydestä.

    • narsistin uhri

      Näin tosiaankin se narsisti toimii. Paljon on löytynyt lisää tuttua juttua vastanneiden teksteistä. Narsisti voi olla vanhempi kokenut alan ammattilainen, jonka mielestä kaikkeen on vain yksi ratkaisu/keino/tapa toimia ja se on se mikä on hänen päässään. Tai sitten se voi olla nuorempi ja kokemattomampi joka on oppinut perusasiat/käytännöt, mutta esittää osaavansa ja tietävänsä paljon enemmän koska haluaa nopeasti urallaan eteenpäin ja mahdolliset virheet pistätään sitten muiden piikkiin.

      Järkytyin siitä että minun pitäisi unohtaa kaikki menneet, antaa anteeksi ja olla kuin mitään ei olisi ikinä tapahtunutkaan, jatkaa puhtaalta pöydältä. Siis mitä hittoa?! Kukaan ei voi tulla kaiken kokemani jälkeen sanomaan minulle että "olkaa kavereita"! Ei kukaan voi vaatia minulta sitä, eikä minun tarvitse tuollaista hyväksyä, enkä hyväksy. Tuohan tarkoittaisi suoraan sanottuna sitä että tullaksemme toimeen pitäisi minun ns. nuolla tähän ihmisen takamusta kieli ruskeana. No way!

      Mietiskelin asioita tuon aloitukseni jälkeen ja tajusin että minulla on vielä voimia ja minulla on tukijoita jotka näkevät tämän ihmisen läpi eli en olekaan yksin, minussa on niitä asioita mistä tämä narsisti voi vain haaveilla, eli tahtoa, halua ja taitoa ja ehkä kaikkein tärkeimpänä puhdas omatunto, luotettavuus sekä hyvä menneisyys työkaverina. Keskityn siihen minkä osaan parhaiten enkä anna tämän ihmisen tuhota minua.

      Tiedän nyt ketkä tukevat minua ja ketkä narsistia. Keskityn jatkossa niihin ihmisiin jotka näkevät asiat minun silmin ja unohdan ne jotka seisovat narsistin takana.

      Kevät on tulossa ja kesälomat. Katsotaan sitten onko kesäloman jälkeen työpaikka edelleen sama vai päätänkö siirtyä lomalta muille maille.

    • OneBullet

      Narsisti työkaveri terrorisoi koko meidän työyhteisöä ja nyt meni liian pitkälle.Sota on julistettu ja tätä en häviä, saa loppua sairas pelleilysi.Ja olen valmis menemään loppuun saakka tässä taistelussa.Harmi että muut eivät uskalla uhmata sinua.

    • Uhri minäkin

      Niitä menneitä ei niin vain unohdakaan vaikka kuinka haluaisi ja yrittäisi. Itsekäs ja tunteeton narsisti jättää pysyvän haavan uhriinsa. Pahinta on että jotkut vielä kehtaavat vähätellä ja kaunistella asiaa ja kehottavat vieläpä anteeksi antoon ja ystävyyteen. Sehän osoittaisi ettei uhrilla ole minkäänlaista itsekunnioitusta vaan siinä oikein kehotetaan alistumaan narsistin paskasangoksi. Rivien välistä ikään kuin että kestät kyllä vielä lisääkin ja että ei se nyt niin paha ollu kuin olet kuvitellut. Uhrin kokemus ei ilmeisesti ole tullut täysin selväksi ilmaistuna ja ainakaan sitä ei olla otettu vakavasti ja uhri jää yksin ikävän kokemuksensa kanssa eikä ole tullut kuulluksi. Narsistin eduksi on oikein päätä silitelty ymmärrystä antaen ja hiljaisesti hyväksytty hänen epäoikeudenmukaiset tekonsa. Mutta jos on päiviä ja viikkoja ettei se narsisti kaiken aikaa pyöri mielessä kummittelemassa niin on jo saatu hyviä päiviä aikaiseksi. Kannattaakin panostaa kaikkiin mukaviin asioihin ja ihmissuhteisiin, jotta elämä olisi mahdollisimman mielekästä. Mutta silti se narsisti ei koskaan täysin häviä päästä. Hyvä kuitenkin jos sen voi pilkkoa pieniin osiin sinne päänkin sisälle, niin ettei se täytä sitä kokonaan ja ole joka päivä ja kaiken aikaa mielessä. On aina myös muistettava että narsistilla on itsellään se ongelma ja pahan olon tunne, jonka se haluaa tartuttaa muihinkin. "Kun mullakaan ei mene hyvin niin ei sullakaan saa mennä. Teen kaikkeni ettei sullakaan tule olemaan mukavat oltavat" on narsistin ajatus ja tavoite. Taistelu sellaista ihmistä vastaan on ylivoimaista ja uuvuttavaa ja vaatii luonteen kasvattamista, itsevarmuutta ja kantapään kautta oppimista ajan kanssa kylmäpäisemmäksi että oppii pärjäämään narsistille.Siinä ei saa tuntea sääliä eikä empatiaa eikä kompastua syyllistämis-ansoihin. Miksikään ystäväksi ei narsistin kanssa pidäkään ruveta ellei välttämättä halua olla itsensä vihollinen tai masokisti. Mahdollisimman kaukana kun pysyy niin parasta mitä on itselleen ja omalle mielenterveydelleen tehnyt. Itseään saa ja pitääkin arvostaa.

      • paskanpuhujat

        Kirjoitit aivan kuin meidän työpaikalta. Olen päättänyt ottaa mahdollisimman etäiset välit henkilöön, joka lietsoi työpaikallamme huonoa ilmapiiriä ja oli kaiken eri tavoin ilmapiirin myrkyttäjänä.
        Narsistinen henkilö, hänellä ei ole kovin hyvä itsetunto, mutta hän pitää huolen että myös kaikki muut huomaavat kadehtimansa kohteen virheet. Toisestä virheitä etsimällä hän saa tyydytystä.
        Suosittelen nolaamaan narsistin mikäli vain ikinä pystyt. Se on pahin nöyryytys mitä narsisti voi saada. Älä puhu narsistista pahaa kenellekään toiselle työntekijälle, kestä ja katso aikasi ja sen jälkeen anna tulla kaiken ulos. Pidä itse luotettava maineesi ja hyvät välit johtohenkilöstöön, jotta on ylipäätään mahdollista laittaa narsisti ruotuun työpaikalla.


    • Uhri minäkin

      Vapaa-ajan elämässä narsisteista vielä eroon hankkiutuukin suht vaivattomasti mutta työelämässä et pääsekään karkuun vaikka kuinka yrität juosta tai keplotella niin se ei onnistu. Jos lopetat työn, tulee karenssi. Mihinkään et voi paeta ongelmaa jos et kerro siitä esimiehelle tai muille korkeimmille tahoille ja usein se silloinkin on turhaa kun asiaa ei oteta vakavasti ja vaikka otettaisiinkin aluksi niin narsisti osaa selitellä itsensä vapaaksi "perättömistä syytöksistä" ja jatkaa kiusaamista entistä pahemmin.

      Työttömiä on paljon ja meidätleimataan automaattisesti laiskoiksi ja saamattomiksi. Asia ei kuitenkaan ole aina näin. Me jotka emme tosissaan edes yritäkään hakea töitä, emmeole laiskoja vaan pahasti työpaikkakiusattuja, jotka ovat alkaneet pelätä työhön menoa. Me olemme varmasti ahkeria ja tunnollisia mutta olemme vakavasti sairastuneet, kiusaamisen takia. Tämä on ongelma jolle ei osata tai välitetä tehdä mitään vaikka työhyvinvointi olisi maailman tärkein asia saada kuntoon. Alkaisi ne työt maistua paremmin jos tälle ongelmalle jotakin tehtäisiin. Työyhteisössäkin juuri narsismi pitäisi osata tunnistaa ajoissa ja pistää sille stoppi. Kiusaamiseen pitäisi aina suhtautua vakavasti, miettien rakentavaa ratkaisua niin että kiusattu saa työrauhan ja kiusaaja antaa kiusatun olla rauhassa, pysyen hänestä kaukana, vaikka ei sitten häirinnästä potkuja saisikaan. Kotona on ainakin turvassa pahalta maailmalta vaikka rahaa ei olekaan. Hyvinvointikin tärkeämpi kuin inhottava työpaikka, jossa ei huolehdita työntekijöiden hyvinvoinnista tasapuolisesti. Tarvis tehdä jotain jotta työpaikoilla olisi edes siedettävät olosuhteet.

      • "laiska,saamaton"

        Tuo on totta mitä kirjoitat. Mulle jäi viimeisimmästä työpaikasta, niin paha maku, ett oikeasti pelkään ett mihin helvettiin seuraavan kerran joudun. Mun kohdalla esimiehet eivät ottaneet tosissaan mun pyyntöä päästä toiseen työpisteeseen vaikka multa pääsi jopa itku esimiesten silmien edessä, olin niin henkisesti väsynyt ja stressaantunut työkaverin tekemiin juttuihin, kun tiesin ett olin hänen ja hänen kavereittensa jutun aihe työpaikan kahvihuoneessa. Mun yks toinen työkaveri oli jopa mukana sitä siirtoa pyytämässä, hän sitä ehdotti mulle, kun näki ja kuuli kaikki ne puheet ja touhut mitä mulle tehtiin. Silloin en sitä siirtoa saanut vaan esimiehet pyöritteli päätään ja totesivat ett se on vaikea järjestää. Se mun mukana ollut työkaveri ihmetteli sitten jälkeenpäin ett olipa outoa ett mun ei annettu vaihtaa paikkaa, kun siellä työpaikassa oli joskus aiemmin ollut tilanne jossa kaks työntekijää eivät olleet tulleet toimeen, niin silloin kyllä oli siirto toiseen työpisteeseen onnistunut oikein hyvin. Melkein vuoden piti olla sen hankalan ja avoimesti mulle päin naamaa vittuilevan kans samassa tyopisteessä ennen kuin sain loppuajaksi muutamaks kuukaudeksi siirron toiseen työpisteeseen ennen työsuhteen päättymistä. Sitä ennen kävi jopa niin ett yks työkaveri joka joutui olemaan samassa työpisteessä mun ja sen toisen kans, vaihtoi kokonaan toiseen työpaikkaan. Hän myönsi ennen lähtöään ett se meidän yhteinen työkaveri haukkui jatkuvasti mua ja mun tekemää työtä hänen ja muitten kuullen omassa työvuorossaan ja sanoi jopa ettei se haukkuja hänen mielestään ollut tehnyt työtä niin kuin olis pitänyt vaan häsläs joutavia enimmän aikaa. Joten eipä omalla kohdalla ollut kyse ainakaan mistä turhista kuvitteluista. Jälkeenpäin tullut mietittyä ett miten olis voinut välttää tuon tilanteen menemisen huonoks ja todennut itselleni etten mitenkään. Mä ärsytin kyseistä henkilöä jo pelkällä läsnäolollani, eihän se pystynyt edes tervehtimään mua tai huomioinnut mua ollenkaan kun tuli siihen työpisteeseen töihin, mä olin ilmaa sille ihmisille ja sille oli järkytys, kun se tajus ett olin sen kans samanarvoinen työntekijä siinä paikassa ja siitä alkoi se mun tekemisen mollaaminen ja aivan järjetön tarve osoittaa olevansa joku johtaja siinä paikassa. Mulle oli oikeastaan järkytys se miten työnjohto suhtautui asiaan eli ei ottanut todesta mun huonoa oloa vaan antoivat ymmärtää ett mun olis pitänyt vaan olla niin kuin mitään ei olis vikana. Työnjohto piti oikeasti kyseistä henkilöä parempana työntekijänä ja arvostivat häntä enemmän, hän kun kävi jatkuvasti keskustelemassa työpisteen asioista pomojen kans, lähinnä valitteli mun tekemästä työstä heille, tuostakin kuulin yhdeltä työkaverilta joka teki työtään pomon huoneen ulkopuolella samaan aikaan, kun tämä työkaveri kävi pomon juttusilla. Lopputulos koko hommassa oli se, että sama vaikka olisin koko sen ajan pyöritellyt peukaloita takahuoneen nurkassa istuen, silti mut olis haukuttu. Eniten tympäsee se,ett tein oikeasti kovasti töitä, en ollut koko työsuhteen aikana päivääkään sairaslomalla, silti olin se heikoin lenkki, paskin kaikista siellä työpaikassa olleista työntekijöistä =(


    • narsistin uhri

      "uhri minäkin" Kirjoituksesi sisältää likimain kaiken mitä olen käynyt/käymässä läpi. Noihin teksteihin ei ole mitään korjattavaa tai lisättävää.

      En työskentele säännöllisesti tämän narsistin kanssa joten ehkä siksi tilanne ei ole aivan niin tukala ja voimia on vielä hivenen jäljellä. Se on jännä miten erilainen olo on silloin kun ei tarvitse "murehtia" tätä henkilöä. Tuntee olevansa vapaa, uskaltaa puhua, nauraa, vitsailla...olla oma itsensä. Narsisti kun on paikalla pelkää koko ajan tekevänsä jotain väärin, sanovansa väärin, käyttäytyvänsä väärin. Olo on kuin sinut olisi kiedottu päästä varpaisiin asti tiukkaakin tiukempaan kelmuun, oksettaa, tekisi mieli käpertyä johonkin nurkkaan sikiöasentoon. Koko ajan pelkää että tulee jotain halveksivaa kommenttia tai sinua katsotaan kuin halpaa makkaraa.

      Työnantajia saisi tosiaankin enemmän kouluttaa käsittelemään tälläisiä juttuja ja myös näkemään asioita ei vain kuuntelemaan. Omassa tapauksessani työnantajapuoli teki useita pahoja virheitä ja tuntui että he kuuntelivat vain narsistia ja esimiestämme (joka on siis narsistin pauloissa).

    • Hanni Hanhi

      Itse jouduin aikoinaan narsistin takia työttömäksi. Olin häntä älyllisesti kyvykkäämpi ja ulkonäöllisesti viehättävämpi. Asiakkaani kehuivat minua, ja kun vielä kehityin entisestään työssäni, niin se oli narsistirukalle viimeinen pisara. Hän aloitti järjestelmällisen "tuhoamiseni". Narsisti valehteli muille työntekijöille minusta asioita, sabotoi töitäni, mitätöi osaamistani. Lopulta huomasin, että minulla ei ollutkaan enää töitä jäljellä, vaan kaikki oli siirretty muille työntekijöille, narsistin hoville. Sitten tulikin viesti, että 'emme voi enää jatkaa työsuhdettasi. Kiitos ja näkemiin.' Ja kukaan ei siinäkään tilanteessa sanonut mitään, vaikka täysin kyvykäs tyontekijä savustettiin pirullisesti ulos. Oli siinä nielemistä, mutta otin potkut silti hymyillen vastaan, sillä sehän satuttaa narsisteja eniten. Näiden narsistisesti häiriintyneiden kanssa pitää pelata sitä heidän omaa peliään. Eli valehdella heille, katkaista kaikki emotionaaliset siteet heihin, kohdella heitä kuin konetta, tai ilmaa, sillä niinhän tyhjää ulkokuorta tuleekin kohdella.

      • kuin myös hyvä

        Minun entinen työnantajanani puolestaan kaiveli kirjoitusvirheitä tekstistäni, kun muusta toiminnastani ei virheitä löytäny. Lisäksi hänellä oli kyttäri ja asioiden hämmentäjä käytössä... Sanoin itseni irti ja tilalleni tuli narsisti, joka sabotoi tuon narsisti pomon pois paikaltaan. Joten hän kompastui omiin jalkoihinsa! Ja kaiken kukkuraksi tuo tilalleni tullut narsistikin sai lopulta nenilleen... Paha saa kyllä aina palkkansa, jossakin vaiheessa!


    • tarttis tehrä jottai

      Valitettavasti paha ei saa aina palkkaansa. Jotkut työntekijät osaavat olla porukalla niin ovelia ja saavat asian kuin asia näyttämään aivan toiselta kuin mitä totuus on. Työnantajan on niin helppo uskoa keski-ikäistä harmaahiiren näköistä ja lapsiperheen äitiä. joo sellainen varmasti puhuu automaattisesti totta...näin pomot luulee. Mutta sen kuoren alla voi olla todella viekas manipuloija ja manipuloijia. Itsestään huolta pitävä, nuorempi työntekijä taas on automaattisesti se valehtelija ja kiusaaja. Muutamasta työpaikasta on kokemus et nuoret ja nuoret aikuiset fiksuimpia työkavereita ja sitä vanhemmat (huom. jotkut) kateellisia ja viekkaita kiusaajia. Joku tutkija vois tutkia tarkemmin et mistä moinen johtuu? Kasvatuksesta?

      • narsistin uhri

        tuskin kyse kasvatuksesta on tosin sekin voi olla mahdollista. Oman näkemykseni mukaan veikkaan kuitenkin kyseen olevan siitä että nämä vanhemmat tai sanotaanko että kokeneemmat pelkäävät nuorempien vievän heidän töitä etenkin työpaikoissa joissa työtehtävät ovat samoja kaikille.
        Omalla työpaikallani on törmätty myös tähän ongelmaan, vähättelyyn nuoria kohtaan antamatta heille edes mahdollisuutta. Asioista selvittiin puhumalla kun saatiin vanhemmat ymmärtämään että nuoret helpottavat vanhempien työtaakkaa kunhan vaan vanhemmat antavat siihen mahdollisuuden.

        Tärkeää olisi että työnantajat seuraisisivat myös itse mitä työpaikoilla tapahtuu. Pöydän takana istumalla se ei oikein onnistu. Ja jokaisen pitäisi tietää ettei voi uskoa vain siihen mitä kuulee, asioita täytyisi ehtiä toteamaan myös itse.


    • ???

      Katkeraa ja ilkeää porukkaa.. Sanoisin, että aika moni kirjoittaja kostonhimoisuudessaan vetää vertoja pahimmallekin narsistille. Ihmeellistä, että työkaverit nähdään narsisteina jos omat sosiaaliset taidot eivät riitä kohtaamaan erilaisia työkavereita. Kaikkia ei tarvitse rakastaa, mutta kaikkien kanssa on kyettävä tekemään töitä! Ihan niin kuin työpaikoilla olisi kaikki muut narsisteja paitsi kirjoittajat itse. Haloo!!!!

    • niele oksennuksesi

      Monella kostonhimoisella on elämä mennyt niin päin persettä, että näköjään on ihan pakko purkaa se johonkin sellaiseen, joka on pystynyt pitämään moraalin ja arvot vastoinkäymisistä huolimatta arvossaan. Nämä elämänsä riekaleista rääsyä kokoavat yrittävät repiä edes jotain respektiä, vaikka sitten väkisin ja muiden selkänahasta, kun oma elämä on vääjäämättä täysi finito. Sinänsä yrityshän on täysin turha, sillä rääsyistähän ei mitään haute couturea saada aikaan.

    • Tuttua

      Osa ylläolevista kuvauksista on niin tarkkoja että aivan takuulla ihmiset ovat kohdanneet aitoja narskuja. Jokainen vastaavassa tilanteessa ollut/oleva kyllä tunnistaa kuvaukset. esim. ketjunaloittaja kuvaa itsellekin hyvin tuttuja asioita.

      Muistakaa että narsistit ovat aivan mestareita selittelemään tilanteet. He eivät kykene minkäänlaiseen empatiaan.

      Ilmeisesti olisi parasta jos kykenisi olemaan täysin välinpitämätön heidän tempuistaan. Mutta siihen en ainakaan itse pysty. Omalla työpaikalla, "hänen" lähipiiri näkee temput mutta ihmiset pelkää. Olen ainoa joka laittaa narsistille luun kurkkuun. Meininki vain pahenee pikkuhiljaa. Lähteminen liene ainoa pitkäntähtäimen vaihtoehto. Kyseessä on sairaus joka ei parane.

    • narsistin uhri

      Toivoisin että ne jotka vähättelevät narsismia perehtyisivät asioihin hieman enemmän. "uhriksi" joutuneiden kohdalla ei todellakaan ole kyse mistään sosiaalisista/henk.kohtaisista ongelmista tai erilaisuuden kieltämisestä.
      Jos joskus "pääsette" tekemään narsistin kanssa töitä opitte tosiaankin tietämään millaista se helvetti on etenkin jos narsisti valitsee teidät pääkohteeksi.

      Narsismi ei katso ikää kyseessä voi olla nuori tai vanha henkilö, mies tai nainen. Narsisti ei tosiaankaan ole jokainen joka yrittää pitää homman toiminnassa tai jokainen joka viestii esimiehelle/työkaverille toisen työntekijän toimista. Pienimuotoinen kyttäys/seuranta on sangen normaalia työpaikoilla ja jopa toivottua kunhan se on aiheellista ja todistettavissa sekä puolueetonta.

      Narsisti sabotoi uhrinsa työtä saadakseen uhrinsa näyttämään laiskalta/huonolta työntekijältä. Hän valehtelee esimiehille ja työkavereille uhrinsa tekemisistä. Manibuloi esimiestä onistuen siinä erittäin hyvin koska narsisti omaa erittäin hyvät sosiaaliset taidot ja tietää miten puhua ja käyttäytyä vakuuttavasti missäkin tilanteessa.

      Narsistilla on yleensä useampi kohde joista yksi on pääuhri ja muut ovat niitä joihin puretaan se huono olo silloin kun pääuhri ei ole paikalla.
      Narsistilla pitää aina olla paikalla joku jota voi syyttää jos jokin asia menee pieleen tai jää tekemättä.

      Kaikki uhrit ovat yleensä niitä jotka haluavat tulla toimeen kaikkien työkavereiden kanssa, ovat ahkeria ja auttamishaluisia. Siksi he ovat narsistin ykkösvalintoja koska narsisti vihaa heitä, koska he ovat suositumpia ja se ei narsistille sovi. Narsistin pitää saada olla työpaikan napa tai vähintäänkin esimiehen suosiossa. Saatuaan esimiehen koukkuunsa narsistia ei pysäytä enää mikään.

      Narsistin mieliala, käytös ja jopa puhetyyli vaihtelevat jopa sormen napsautuksesta riippuen siitä mikä on tilanne, keitä on paikalla tai kuka tulee paikalle. Se on täysin käsittämätöntä että narsisti saattaa puhua ilkeästi esimerkiksi minulle mutta kun paikalle tulee kesken kaiken kolmas henkilö, muuttuu narsistin käytös välittömästi ystävälliseksi jopa kesken lauseen. Olen sen kokenut ja todellakin tiedän mistä puhun.

      • joskus koettua

        Tuo sun kirjoittamasi teksti kuvaa tarkasti mun entistä työkaveriani. Se ihminen osas olla pirullinen, naaman edessä käyttäytyi kuin oltais tultu juttuun, mutta selän takana teki sitten aivan muuta. Sen tiedän että mustamaalasi mua työnjohdolle, kävi jatkuvasti valittamassa mun tekemästä työstä heille. Mistään meidän työpistettä koskevasta asiasta ei voinut puhua mulle vaan saattoi sanoa, että oli käynyt sen ja sen pomon kanssa sopimassa että tietty asia tehdään näin eli jätti mut ulkopuoliseksi. Ja jos työnnjohdolta tuli palautetta jostain mitä hän oli tehnyt, niin saattoi sanoa, että hän kyllä oli yrittänyt tehdä asian niin kuin olis pitänyt, mutta nuo toiset tekivät väärin eli sälytti virheet toisten niskaan. Ja jos jostain kehuja tuli, niin otti niistä itselleen kunnian. Joskus mietin jälkeenpäin, että miten ihmeessä osasin työni tehdä melkein kolme kuukautta ilman että työnjohto puuttui siihen, mutta sen jälkeen kun tuo työkaveri tuli sinne työpisteeseen, tein kaiken päin persettä. Oli sellanenkin tilanne, että olin ollut 2 vkoa lomalla ja saanut parilta työkaverilta tekstareita jossa kertoivat, että mun työkaveri oli saanut pyydettyään apulaisia toisesta työpisteestä auttamaan häntä. Kun tulin töihin ja tämä työkaveri jäi itse 2vkon lomalle, niin mulle tuli sen paikan johtaja sanomaan tai oikeemmin ärähtämässä heti ekan tunnin aikana, ettei mulle ketään jouda avuksi vaikka en ollut edes pyytänyt. Tuli vähän hölmistynyt tunne, hyvä etten paukauttanut, ett hyvä ett tälle mun työkaverille sentään apuja annettiin. Muutenkin tuntui oudolta, että miten ihmeessä työnjohto ei puuttunut mun tekemisiin silloin, kun tätä kyseistä työkaveria ei ollut vielä siellä paikassa töissä vaan tein töitä erään toisen siinä työpisteessä olleen kanssa ilman isompia ongelmia. Miten yhtäkkiä muutaman kuukauden jälkeen musta tuli toistaitoinen idiootti, jonka tekemisistä piti jatkuvasti käydä työnjohdolle valittamassa. Itsekin valitin hänen käytöksestään mua kohtaan työnjohdolle, mutta asenne oli sellanen, että mulle sanottiin vaan ettei kyseinen henkilö ollut tottunut tekemään ryhmässä töitä eli mun piti vaan ymmärtää häntä. Miks mun piti ymmärtää häntä, mutta hän sai kohdella mua huonosti ja alentuvasti ja nollata mun päivän aikana tekemäni työn...kai mullakin olis pitänyt jotain oikeuksia olla, eikä vaan pelkästään hänellä. Jos mä olisin käyttäytynyt niin kuin se työkaveri käyttäytyi ja tehnyt samoja asioita mitä se teki, niin mut olis potkittu sieltä paikasta pois heti kättelyssä. Häntä palkittiin, hänelle jatkettiin työsopimusta ja otettiin jopa koulutukseenkin, jota ei periaatteesta edes tarvinnut, koska oli jo korkeasti koulutettu muutenkin. Jotenkin oudolta tuntui sekin, että miten työnjohto antoi sen henkilön puuttua myös heidän työtehtäviin ihan noin vain, joissakin paikoissa on tiukat rajat, mikä kuuluu työnjohdon työhön ja siihen ei alaisilla ole mitään asiaa sotkeutua. Tuntuu että sille kaikki mitä meiltä muilta oli kiellettyä tehdä, oli sallittua eli hänelle ei päteneet samat ohjeet ja säännöt kuin meille muille. Toivottavasti ei toisten tarvitse joutua hänenlaisensa työkaverin kanssa tekemisiin. Toista kertaa en nöyränä ottais kaikkea paskaa vastaan vaan saattais antaa jopa turpiin ihan oikeasti, ei tuon kaltanen ihminen mitään ymmärrä.


    • Ukipappa

      Naispuoliset narsistiakat ovat työpaikoilla juuri niitä pahimpia. Nämä harpyijat tekevät kaikkensa repiäkseen uhrinsa alas henkisesti ja ennen kaikkea taloudellisesti. Ja jos siinä onnistuvat, niin eipä vielä mitään, kyseiset korppikotkat saattavat kiusata sinua vielä varsinaisen ulosavustustamisen jälkimainingeissakin. Eli pahimmillaan he sabotoivat tulevat työllistymismahdollisuutesi. Narsistiakka on alhainen ja erittäin huonolla itsetunnolla varustettu ihmisdyykkari, joka elää pikkulapsen tasolla odottaen, että hänen tarpeensa tyydytetään välittömästi ja ehdoitta.

    • Mira 77

      Narsistiakka on alhainen ja erittäin huonolla itsetunnolla varustettu ihmisdyykkari, joka elää pikkulapsen tasolla odottaen, että hänen tarpeensa tyydytetään välittömästi ja ehdoitta.

      Jäinkin lomalle tuollaisen ihmisen takia. Takana on yli 20 vuotta työelämää ja nyt 1 ja 1/2 vuotta tuollaisen ihmisen kanssa olen tehnyt töitä. Joka aamu sama PASKA alkaa.... tykkään työstäni, mutta enemmän itsestäni. Meillä tuo NARSISTINEN 58vuotias AKKA kiusaa kaikkia...enemmän nuorempiani.

      Esimies ei tee yhtään mitään vaikka tietää koko prosessin, raukka.

      Saavat tehdä kohta töitä vanhalla porukalla... ei siellä voi olla.

    • onneton on narsisti

      Narsisti on sellainen, joka ei näe itsessään mitään vikaa eikä omaa käytöstään, joka saa lapsellisiakin piirteitä. Lukuisista ojentamisista huolimatta jatkaa mustamaalaamista, haukkumista ja juoruamista. Nähtävästi ajattelee, että mitä useammalle saa kateudensa kohteen mustamaalattua, niin tämä henkilö varmaan lakkkaa olemasta ja narsisti saa mielenrauhan.
      Aina löytyy niitä sinisilmäisiä ihmisiä, jotka uskovat tälläistä ihmistä. Tuntemani narsisti puhuu yhtä yhdelle, toista toiselle, valkoisia valheita, kieroiluja, ja aina oma etu on tärkein.

    • Ihme peliä

      Meil kans työporukassa vähän vanhempi naishenkilö on juuri sellainen kun edellinen kuvaus. Mikä huvittavaa luulee ettei kukaan huomaa sitä peliä mitä hän pitää. Luulee olevansa porukan kingi. Puhuu pahaa ja valehtelee ristiin rastiin työporukassa. Toivottavasti muutkin ovat sen huomanneet.

      • minä vaan

        Sama juttu omassa työpaikassa... Vanhempi nainen, esimiehen kietonut sormensa ympärille, yrittää luistaa kaikista vastenmielisistä työtehtävistä ja delegoida ne muille, kuvittelee olevansa pomon asemassa vaikka tavallinen hoitaja niin kuin muutkin... Mustamaalaa ja vehkeilee...


    • psykopatia

      Ne vittumaisimmat narsistit jatkavat sitä paskanpuhumista sitten siviilissä. Eikä loppua näy, kun näillä leuat heiluu ja silmät pyörivät päässä.

    • been there

      Todellakin tunnistan tästä erään henkilön. Juuri noin se menee. Näyttelemistä, manipulointia, ilmapiirin hämmentämistä, pieniä valheita, ripsikään ei värähdä, jos narsisti laitetaan seinää vasten puheistaan. Ainoastaan pahassa paikassa posket punoittavat.

    • paskiaiselle

      Meiltä lähti just tänään yks narsistintapainen pois. Aika hyvä manipuloimaan muita, tunnistan kyllä omat virheeni ja otan niistä opikseni...

    • Väsynyt.

      Tein ehkä virheen kun otin asioita puheeksi esimieheni kanssa, miten työkaverini kohtelee minua. Hän kyllä ymmärsi ja myönsi, etten ole ainoa, jonka kanssa kyseisellä narsisiti-työntekijällä on ollut ongelmia. Pidettin "palaveri" jossa narsisti oli pääasiallisesti äänessä ja esitti pahoittelut minulle käytöksestään, mutta tokaisi samalla, että on kyllä joskus käyttäytynyt paljon huonomminkin, että ihan ihmetteli, että tästä nyt tuli tällainen "show". Eli ei siis myöntänyt että on käyttäytynyt huonosti, vaan pahoitteli, että MINÄ olin ottanut sen niin raskaasti. Joten minusta tuli se paha ja syntipukki, kun olin tuonut asioita esille.

      Esimieheni ei sanonut näihin asioihin mitään. Istui hiljaa ja sivulauseessa kehui työkaveriani luotettavaksi työntekijäksi. Olen tänään ottamassa yhteyttä liittoon ja kyselen vähän, mitä minun kannattaisi tehdä. Olen jo pistänyt hakemuksia muihin paikkoihin, mutta ajattelin kyllä hakea sairaslomaa. Selkäni on alkanut oireilemaan, en tiedä johtuuko fyysisestä vai henkisestä olosta vai molemmista.

      Olen valittanut useasti esimiehelleni työkaverini käytöksestä ja hän on samaa mieltä ja pahoillaan, mutta ei USKALLA sanoa työkaverilleni asioista, koska hän alkaa huutamaan heti ja kääntää asiat niin, että hänessä ei ole vikaa. Monet työntekijät ovat lähteneet juuri hänen takiaan pois sieltä. Ja kohta lähden minäkin. En vaan henkisesti jaksa enää, aina saa pelätä millä tuulella työkaverini on ja mitä hän tänään sanoo. Hän saa valita töitään ja myöntää ettei ole tiimityöskentelijä, tämänkin esimieheni tietää, mutta ei tee asioille mitään. EN VAAN ENÄÄ JAKSA.

      • parempaa on tiedossa

        Esimiehet ovat hampaattomia näiden "luotettavien" (mitä lie tarkoittaa) työtekijöiden kanssa. Ovat joutuneet narsistin uhreiksi. Monetkaan eivät osaa tai halua käyttää työjohto oikeutta työtekijän hoitoon ohjaamiseksi. Jos työntekijä siitä kieltäytyy, ei lopputilin antamisessa ole sen kummallisempaa ongelmaa. Monesti työntekijä saa siitä avun mikä palvelee koko työyhteisöä.

        Onkohan hampaattomuuden eräs syy, että saavat paremman työntekijän tilalle, joilla on terveellä pohjalla oleva itsetunto ja jotka kykenee niin yksilö- kuin tiiimityöskentelyyn.


    • Ei o helppoa

      Myyntitöissä pärjäävät hyvin, Tänä päivänä yrityksissä tuloksentekijät arvokkaita, jolloin saavat häärätä aika vapaasti, manipuolinti ja erioikeudet tärkeitä, johon myös pyrkivät, käyttäytyy esimerkillisesti heitä kohtaan, joista kokee hyötyvänsä, voitelee tarvittaessa, periaatteella- toinen jää velkaa hänelle tms.

      Tilanteissa, kun jäävät tappiolle kääntävät tilanteen ylösalaisin ja ovat silloin uhreja. Pilaavat työviihtyvyyden ympärillään ja kuluttavat toisten suorituskyvyn lähes nollaan, jos et ole hänelle lojaali. Kerran menetin hermoni tällaiseen ja hän pelästyi tilannetta..

      Pitkän stoorin kirjoitti tapahtuneesta, mikä sinällään oli hyvä, että aukaisi myös johdon silmiä kaverista, minä olisin voinut olla heikoilla, jos olisimme olleet sana sanaa vastaan, mut onneksi oli muitakin läsnä tapahtuneessa.

      Motivaatio on mennyt tekemiseen ja sehän näkyy myös palkassa, suunnitelmissa on ottaa lopputili, pitää kunnon loma ja miettiä sitten mitä jatkossa? Suuri riski vaan lähteä tyhjän päälle tällä hetkellä, kun on epävarmuutta ilmassa? Olen optimisti luonne ja luotan siihen, että löydän töitä tulevaisuudessa, vaikka alan olemaan kyl riski-iässäkin?

    • Hankalaakin

      Luin ketjun ja useat vetosivat tai odottivat apua tilanteeseen työn johdolta. Ihan turhaan. Jos johto toimisi lainmukaisesti eivät nämä tyypit edes aloittaisi peliään. Johdolle taas on mukavaa kun porukka kihisee keskenään ja jättää heidät rauhaan. Koko juttu voi pysyä salassa ja koitua uhrien vahingoksi. Mutta eräs tapa olisi saada laki että tilanteesta tehdään kirjallinen ilmoitus työsuojelulle, ja jos se ei tuota tulosta saa uhri irtisanoutua ja jäädä työttömyysturvalle tämän todisteen kanssa, sekä vastaavasti sakko työnantajalle. Myös silloin jos työn johto myöntää tilanteen mutta ei pysty esim. avainhenkilöä laittamaan pihalle. Heikoilla on silti sillä työnantajat ovat todella herkkiä kaikkea arvostelua kohtaan ja reagoija on liian aktiivinen ja riskitekijä. Niin monessa paikassa kun kiusataan se on kuin ojasta allikkoon menisi.

      • tyhjät pykälät

        Kiusaamis- ja ilmapiiriongelmat ovat todella kuuma peruna. Kuten "Hankalaakin " kertoo, nykyinenkään lainsäädäntö ei käytännössä toimi. Muutos olisi saatava.

        Meillä on pari ongelmarouvaa, jotka kiusaavat uusia naispuolisia työntekijöitä järjestelmällisesti. Nokkimiselta välittyvät vain pomosuhteilla taloon tulleet. Jokunen rohkeampi uhri on tehnyt epäasiallisesta kohtelusta ilmoituksen esimiehelle. Pomo on ottanut ilmoittajan keskusteluun, jossa kysellyt "haluatko todella ryhtyä tähän? Oletko valmis kohtaamaan rouvat x ja y pyöreän pöydän ääresä? Et kai ole ymmärtänyt asioita väärin tai ole herkkänahkainen? Voitko todistaa mitään? Oletko valmis leimautumaan hankalaksi ihmiseksi?" Pikkupainostuksen jälkeen asia on unohdettu. Uhrit eivät olekaan halunneet ryhtyä "kaikille ikävään ja raskaaseen, prosessiin, jossa pitää olla pitäviä todisteita ja todistajia", kuten esimies asioita kuvaa.

        HR- ja lakiosasto ovat opastaneet esimiestä, että tämä on käsitellyt työpaikkakiusaamisilmoituksen lain edellyttämällä tavalla toimiessaan kuten ylempänä kerroin. Näin ei tule mitään hankalaa selvitettävää johdolle tai työsuojelulle. Kiusaamistilastotkin näyttävät tosi positiivisilta, eikä yrityksen imago kärsi. Tosin kiusaaminen jatkuu ja työyhteisössä kärsitään.


      • kissa pöydälle
        tyhjät pykälät kirjoitti:

        Kiusaamis- ja ilmapiiriongelmat ovat todella kuuma peruna. Kuten "Hankalaakin " kertoo, nykyinenkään lainsäädäntö ei käytännössä toimi. Muutos olisi saatava.

        Meillä on pari ongelmarouvaa, jotka kiusaavat uusia naispuolisia työntekijöitä järjestelmällisesti. Nokkimiselta välittyvät vain pomosuhteilla taloon tulleet. Jokunen rohkeampi uhri on tehnyt epäasiallisesta kohtelusta ilmoituksen esimiehelle. Pomo on ottanut ilmoittajan keskusteluun, jossa kysellyt "haluatko todella ryhtyä tähän? Oletko valmis kohtaamaan rouvat x ja y pyöreän pöydän ääresä? Et kai ole ymmärtänyt asioita väärin tai ole herkkänahkainen? Voitko todistaa mitään? Oletko valmis leimautumaan hankalaksi ihmiseksi?" Pikkupainostuksen jälkeen asia on unohdettu. Uhrit eivät olekaan halunneet ryhtyä "kaikille ikävään ja raskaaseen, prosessiin, jossa pitää olla pitäviä todisteita ja todistajia", kuten esimies asioita kuvaa.

        HR- ja lakiosasto ovat opastaneet esimiestä, että tämä on käsitellyt työpaikkakiusaamisilmoituksen lain edellyttämällä tavalla toimiessaan kuten ylempänä kerroin. Näin ei tule mitään hankalaa selvitettävää johdolle tai työsuojelulle. Kiusaamistilastotkin näyttävät tosi positiivisilta, eikä yrityksen imago kärsi. Tosin kiusaaminen jatkuu ja työyhteisössä kärsitään.

        Tuossa tilanteessa pitää pomolle sanoa: "Haluan kohdata". Pyytää vielä työterveyshuollosta psykologi/psykiatri paikalle. Ja sitten tuoda keskustelussa määrätietoisesti esille, että en pidä toiminnassanne seuraavista asoista:........ Muisten kuitenkin, että persoonaan ei kajota vaikka mieli tekisikin..


      • kissa pöydälle
        tyhjät pykälät kirjoitti:

        Kiusaamis- ja ilmapiiriongelmat ovat todella kuuma peruna. Kuten "Hankalaakin " kertoo, nykyinenkään lainsäädäntö ei käytännössä toimi. Muutos olisi saatava.

        Meillä on pari ongelmarouvaa, jotka kiusaavat uusia naispuolisia työntekijöitä järjestelmällisesti. Nokkimiselta välittyvät vain pomosuhteilla taloon tulleet. Jokunen rohkeampi uhri on tehnyt epäasiallisesta kohtelusta ilmoituksen esimiehelle. Pomo on ottanut ilmoittajan keskusteluun, jossa kysellyt "haluatko todella ryhtyä tähän? Oletko valmis kohtaamaan rouvat x ja y pyöreän pöydän ääresä? Et kai ole ymmärtänyt asioita väärin tai ole herkkänahkainen? Voitko todistaa mitään? Oletko valmis leimautumaan hankalaksi ihmiseksi?" Pikkupainostuksen jälkeen asia on unohdettu. Uhrit eivät olekaan halunneet ryhtyä "kaikille ikävään ja raskaaseen, prosessiin, jossa pitää olla pitäviä todisteita ja todistajia", kuten esimies asioita kuvaa.

        HR- ja lakiosasto ovat opastaneet esimiestä, että tämä on käsitellyt työpaikkakiusaamisilmoituksen lain edellyttämällä tavalla toimiessaan kuten ylempänä kerroin. Näin ei tule mitään hankalaa selvitettävää johdolle tai työsuojelulle. Kiusaamistilastotkin näyttävät tosi positiivisilta, eikä yrityksen imago kärsi. Tosin kiusaaminen jatkuu ja työyhteisössä kärsitään.

        Pomolta selkeä tavoite manipuoloida ongelma pois päiväjärjestyksestä. Onko ongelmarouvat niin tärkeitä ja tehokkaita, että pomo haluaa suojella heitä vai onko kysessä pomon henkilökohtainen mukavuudenhalu vaivan vättämiseksi?


      • tyhjät pykälät
        kissa pöydälle kirjoitti:

        Pomolta selkeä tavoite manipuoloida ongelma pois päiväjärjestyksestä. Onko ongelmarouvat niin tärkeitä ja tehokkaita, että pomo haluaa suojella heitä vai onko kysessä pomon henkilökohtainen mukavuudenhalu vaivan vättämiseksi?

        Työyhteisön johdolla on perinteisesti varsin salliva linja "suuria persoonia" kohtaan. Joillekin annetaan käytännössä vapaat kädet käyttäytyä tuhoavasti valitsemiaan uhreja kohtaan. Jos esimies puuttuisi hankaliin ongelmiin, roiskuisi kökköä omillekin kasvoille, mikä ei varmaan tuntuisi miellyttävältä. On helpompi ummistaa silmät ja toivoa parasta. Jos ongelma ei katoa, pomo tietää, kiusattu yleensä katoaa. Ja nöyrästä työvoimastahan ole pulaa. Kun joku työntekijöistä "uhriutuu" liikaa, tilalle saa tuoretta työvoimaa erittäin helposti.

        Kiusaamisongelmaan puuttumishalukkuutta kuvaa selvästi eräs sattumalta tapaamani eläköitynyt esimies. Höpistiin hauskatavatahyvääpäivää -tyyliin. Yllättäen hän toi esiin, että oli tiennyt tukalasta tilanteestani kiusaajan uhrina. Ex-pomo antoi ymmärtää, ettei puuttunut epäselvältä vaikuttaneeseen tilanteeseen, koska ei pitänyt sitä kovin vakavana ja arveli sen olevan tavanomaista kitkaa työyhteisössä. Vanha esimies tuntui olleen suuren persoonan lumoissa ja arvelleen, etten minä osannut suhtautua niin mainion ihmisen huumoriin. En tiedä, miksi asia sitten oli hänellä muistissa vielä vuosien jälkeenkin. Tuo pomo oli ihan hyvää tarkoittava esimies, mutta liian mukavuudenhaluinen tarttumaan ikäviin tehtäviin. Hän oli myös hyväuskoinen ja luotti valehtelijaan.


      • hanhiiinen
        kissa pöydälle kirjoitti:

        Pomolta selkeä tavoite manipuoloida ongelma pois päiväjärjestyksestä. Onko ongelmarouvat niin tärkeitä ja tehokkaita, että pomo haluaa suojella heitä vai onko kysessä pomon henkilökohtainen mukavuudenhalu vaivan vättämiseksi?

        On turhaa työhyvinvoinnista vastaavat eivät puutu ajoissa


    • TYMPÄÄNTYNYT

      Työpaikkakiusaamista on monenlaista ja todella julmaa.Surullisia loppuja on paljon.

      • nokikeppi

        Sen olen oppinut oman kantapäänkautta ettei työpaikkakiusaajasta kannata valittaa.
        muutamia vuosia sitten töihin meno oli helvettiäkin joskus. Esimies oli tietoinen asiasta muttei häntä kiinnostanut puuttua asiaan. Esimies oli selkäni takana puhunut minusta ja kiusaajastani ettemme tullleet toimeen...nauranut vielä lopuksi.
        Toisten työkavereiden tuki antoi voimia. Tämä minun kiusaaja oli erittäin huonossa maineessa muutenkin.
        Minulle oli todella helpoitus että sain lomautuslapun ja myöhemmässä vaiheessa töihin palattuani pääsin eri työjohtoalueelle ja ihanien työkavereiden joukkoon.
        Kiusaaja on jäänyt eläkkeelle mutta joskus tuntuu vielä vuosien jälkeen nähdessäni ent.esimiestäni että kylmät väreet menevät selkää pitkin.


    • ketä plussaat?

      Olette varmaan huomanneet, että joku/jotkut kokee kalikan kilahtavan omaan nilkkaansa. Todelliset uhrit miinustetaan ja uhrien toimintaa vähättelevät plussataan. Uskomatonta, että narsistiset ihmiset jaksavat tehdä kiusaa myös kesksutelupalstalla

    • Bye bye narsisti

      Kyllä tuo plus- ja miinus peukutus tuli heti selväksi, on sillä raukalla tekemistä kun joutuu niin usein avaan tämän ketjun ja paineleen noita merkkejä. Todellinen urpo
      Mutta me ei välitetä niistä kun tiedetään totuus, mitä narsisti ei näe vaikka se näytettäisiin peilistä Narsistisen kanssa työtä tehneenä olen niin samaa mieltä kanssanne. Esimies asemassa oleva keski-ikäinen nainen, hoitoalalla, jo ulkonäkö on ilkeän näköinen, aitoa naurua en ole kuullut kertaakaan häneltä. Siviilissä mennyt avioliitot huonosti, päätyneet eroon, lasten ja sukulaisten kanssa ollut riitoja, ystäviä ei ole, tietysti koska on niin narsistinen Ja töissä tekee vieläpä itsestään uhrin, kun vielä tyhmempi uskoo häntä. Mutta nyt asiat hoidossa ja tämä pipipäää saa vielä luikkia häntä koipien välissä muualle, en vaan tiedä mistä töitä saa kun maine levinnyt jo niin pitkälle Kyllä työtä hakevien pitäs älytä, että jotakin on pielessä kun jatkuvasti on mollissa haku päällä.

    • Nähty on!

      Useimmiten nämä narsistit ovat 50 akkoja. Kateellisia nuoremmille.

    • Tervemenoa narkku

      Napakasti ja rohkeasti vaan viemään asioita eteenpäin, ei niin suurta "herraa" etteikö kuria löydy eihän ne pure, jos päätään aukovat ja uhkailevat esim lopputilillä niin pyytäkää kaikki kijallisena, Ja koskaan ei mihinkään keskusteluun kannata mennä ilman todistajaa, myös käydyt keskustelut kannattaa kirjata. Kyllä kaikki kiusaajat, oli ne ketä tahansa, tosin narsistisen kanssa joutuu vähän enemmän tekemään työtä, mutta voitto on sen makoisampi Ja samoin täällä, ei tuosta yhdestä miinustelijasta kannata välittää, selvä narkku on itse, hahahah. Tosiaan joutuu näpyttelemään paljon.

    • Syvät on juuret

      Se alkaa jo koulussa.

      Kuten kirjoittaja toteaa, narsistiin suhtaudutaan kuin normaaliin ihmiseen - hän ei koskaan toimi kuin normaali ihiminen. Kysessä on persoonallisuushäiriö (NP).

      Kesäkuun artikkeli (HS) Näin ajattelee narsisti - on hyvä esimerkki asiasta.

      Manipulointitaitojensa (ml röyhkeys) vuoksi hän kykenee kääntämään asiat itseleen edulliseksi. Suosittelen tutustumaan psykologisen manipuloinnin tunnistamiseen sekä torjuntaan (Wikipediassa hyvä kooste).

      NP -Ilmiötä on usein vaikea tunnistaa ja siksi asia ei etene. Lääkityksetkään eivät oikein tehoa. Käytännössä yksi parhaita keinoja on asettaa ko sairautta potevalle rajat tai sellaiset tehtävät, joissa sairaus ei haittaa. Työnantajan tulisi toki saattaa ko henkilö työterveydenhoitoon tutkittavaksi ja sen jälkeen tehdä tarvittavat toimet.

      Asiaan tulisi toki puuttua jo lapsuudessa, mutta näissä tapauksissa, joita täältä saa lukea, on se liian myöhäistä. Valitettavasti.

    • Tasmalleennain

      Hyvin todellinen kirjoitus, koska juuri näin omalla kohdallani on käynyt ja kaikki ovat ihan kuin mitään ei olis tapahtunut.

    • uurs nyey nen
    • utelee, levittelee

      Tälläisillä palstoillakin ja muualla elämässä, se vakuuttavasti puhuva, toista narsistiksi sormella syyttävä, voi olla itse se viheliäinen narsisti ja asiat oikeasti aivan päinvastoin kuinka hän ne värittää muille ihmisille.
      Narsistin reflektio ja projektio.

      • tosi vs. valhe

        Veikkaan, että me kokemuksesta kirjoittavat emme reaalimaailmassa osoittele ketää sormella, emmekä pidä perättömiä puheita. Tosiasioista saa ja pitää puhua sekä kirjoittaa. Valheiden levittely ja syyttömien mollaaminen taas on pershäröjen hommaa.


      • 5678912
        tosi vs. valhe kirjoitti:

        Veikkaan, että me kokemuksesta kirjoittavat emme reaalimaailmassa osoittele ketää sormella, emmekä pidä perättömiä puheita. Tosiasioista saa ja pitää puhua sekä kirjoittaa. Valheiden levittely ja syyttömien mollaaminen taas on pershäröjen hommaa.

        Narskumme jatkaa omahyväisenä ja tietoisena työpaikallamme.äMinuakin oma narskuherramme on yrittänyt pitää työyhteisömme ulkopuolella.Olen nähnyt ja kuullut kuinka muut työntekijät inhoavat hänen tapaansa olla työyhteisömme jäsen.Hyvät suhteet pomoomme hän pitää yllä erillaisilla lahjoilla ja mielistelyllä.Hän itse tietää olevansa töissä ikuisesti, koska virkaa ei voi irtisanoa.


    • Ridu

      Kyllä täytyy sanoa, että narsisti osaa taitonsa puhua muille uskottavasti. On tosi hyvä manipuloija. Ikina en enää lähtisi narsistia vastaan mihinkään sovitteluun, saa lisää pahaa mieltä. Tuntuu muidenkin taholta, että tässä on ihan pölö ja kaikki kaatuu itseni päälle. Kyllä parasta lähteä lipettiin ja hakea uusi paikka. Kertokaahan tuoreita kokemuksianne. Tiedosta kiitollinen.

    • JoToinenkerta

      Missä on se työkalupakki narsistia vastaan? Mitä tehdä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5015
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1422
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      967
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      219
      750
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe