Vinkusta

kierrekorkki

Jotenkin huvittaa keskustelu viineistä - snobit ryystää niitä ja arvottelee nyansseja. Kuitenkin kaikki unohtaa, että viini on elävä aine ja sen kuljetus, varastointi ja käsittely muuttaa sen laatua. Viini Suomessa todennäköisesti maistuu erilaiselta kuin sama kama Kaliforniassa puhumattakaan tuottajan varastossa.

Lisäksi minua kuvottaa viinin käyttö ruoanlaitossa - tuskin koskaan se parantaa makuja ja silti sitä halutaan tunkea joka paikkaan. "Hapokkuutta" saa muillakin keinoin.

3

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Conosseur

      Avauksesi on vähintäänkin outo. Oliko tarkoituksesi vain tulla pätemään yksittäisellä viinifaktalla, jonka opit jostain? Vaikka maku muuttuisikin niin, eikö sitä enään saa arvioida? Makuhan voi muttua huonommaksi, erilaiseksi tai paremmaksi...tai ei juuri ollenkaan. Itse en pyri löytämään kaikkia tuoksuja tai makuja, maan ja taivaan väliltä, vaan ennemminkin maistamaan kokonaisuuden ja varsinkin yhdistelemään sopivaan ruokaan. Ruonalaittoon en ole käyttänyt, mutten pidä sitä mitenkään tavattomana... Silakkapihveille kuuluu piimä, nakkikeitolle maito ja sisäfileelle punkku! :D

    • Joillekkin voi keskustelu viineistä, niiden käsittelystä tai jopa viljelystä, olla huvittavaa. Toiset taasen tekevät työtä viininsä kera koko ikänsä. Eikä se aina naurata.
      Miten niin kaikki unohtaa?
      Ei tarvitse olla snobi tai joku muu intellektuelli, että pystyy eroittamaan hyvän
      tai huonon viinin erot, ja miksikäs ei eri makusuunnista voisi keskustella. Kokonaan toinen asia on oma mieltymys. Voihan olla,että joku tykkää hapettuneesta jo melkein etikaksi muuttunesta litkusta.
      Tuo viinin käyttö ruuanlaitossa on tietenkin vähän siitä kiinni,että mitäs
      olisi tarkoitus saada aikaan. Mielestäni esim. Nakit ja Muusi tai Kaurapuuro
      eivat välttämättä kaipaa mausteekseen viiniä.

    • typeryksen bongaaja

      "Kuitenkin kaikki unohtaa, että viini on elävä aine ja sen kuljetus, varastointi ja käsittely muuttaa sen laatua. Viini Suomessa todennäköisesti maistuu erilaiselta kuin sama kama Kaliforniassa puhumattakaan tuottajan varastossa."

      Entä sitten? Oleellista onkin se, millaista viini on silloin, kun sitä ollaan nauttimassa. Saman matkan se Suomeen tuotu viini on tehnyt niin minun kuin Möttösenkin ostaman pullon osalta.

      "Lisäksi minua kuvottaa viinin käyttö ruoanlaitossa - tuskin koskaan se parantaa makuja ja silti sitä halutaan tunkea joka paikkaan. "Hapokkuutta" saa muillakin keinoin. "

      Et siis ymmärrä mitään ruoanlaitosta! Ei sitä viiniä laiteta mihin tahansa ruokaan, esim. läskisoossiin tai makkarakeittoon. Se kuuluu ja sopii vain tiettyihin ruokiin, missä se korostaa joitain tiettyjä makuja ja tuo siihen oman säväyksensä. Ei sitä minkään hapokkuuden vuoksi ruokaan laiteta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      922
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      24
      869
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      289
      766
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe