Suorat osakkeet vai osakerahastot

epätietoinen!!!

2000-3000€ olisi laittaa,mutta en oikein pysty päättään että kumpaan satsaisin,kokemusta suorista osakkeista ei kyllä ole yhtään.

Nordnet vaikuttaa hyvältä osakkeiden suhteen,mutta entäs heidän rahastonsa?

11

498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakuusvaje

Rahastoille on turha maksaa jokavuotista palkkiota. Alat vaan hankkia sitä puuttuvaa kokemusta eli tutkit parin yhtiön taustoja ja ostat. Siitä se lähtee ja kymmenen vuoden kuluttua tuntuu jo paljon helpommalta. Omistuksiakin on luultavasti paljon enemmän.

• Osakkeita

Rahastot ovat mielestäni täyttä huijausta. Pankit niillä rikastuvat mutta rahastojen ostajat eivät ainakaan nykyisin. Kannattaa ehdottomasti ostaa osakkeita. Niistä saa osingot sekä arvonnousut itselle eikä pankille.
      Kauppalehden sivuilta näkee osakkeiden arvon reaaliajassa ja niitä seuraamalla ja tutkimalla voi keksiä sijoituskohteita. Kun avaa pankissa arvo-osustilin, voi itse ostaa netissä suoraan osakkeita silloin kun haluaa.

• vinkkivinkki

Pankin arvo-osuustili on huono. Osakekaupoissa liikaa kuluja jne.

• vinkkivinkki

Nordnet vs. pankit ja vakuutusyhtiöt.

Nordnet voittaa 6-0

Usein pankkien ja vakuutusyhtiöiden kulut vie leijonasosan tuotosta.

Tapiolan tuoton laskin aikanaan pikaisesti päässä. 50€/kk eläkeikään asti mitä tarjosivat kun menin autovakuutusta hakemaan ja nauratti pirusti. oliko niin, että 72000€ ja käteen jäisi kulujen jälkeen 30000€ miinus verot. Nordnetin rahasto 150000€ miinus verot. Kulut on tolkuttomia pankeilla ja vakuutusyhtiöillä, niitä kusettajia ei kannata lihottaa. Minulle koitti ehdotella, heivasin oman iPadin pöytään ja näytin että onko hänellä käsitystä mitä tässä tehdään? Aika kaukana ovat noissa asioissa todellisten sijoittajien kanssa. Osakekaupassa saat osingot jne. muut hyödyt itsellesi. Itse voi ostaa samanlaista salkkuakin, jos ei halua rahastoon laittaa.

• kkehvinen5
    • se vaan on fakta

Perustat tilin sinne nordnetiin ja tuolla summalla ostat jotain etf-rahastoja. Ovat siis paljon halvempia kuin pankkien perusrahastot, eli plajon pienemmät hallinnointikulut. Vaikka vaan joku indeksirahasto suoraan.

TUolla summalla ei vielä paljoa suoria osakisijoituksia kannata tehdä, ellei ole joku "varma" yksi kohde tiedossa (tai ole suurta riskinsietokykyä), kun tuolla ei kauheasti vielä hajautusta tee. Alle tonnin yksittäisiä osakeostoja ei kauheasti kannata tehdä, eli saisi 2-3 osaketta.

• Tee indeksi itse

Jos 2 - 3 osaketta ei kovin paljon vielä hajautakaan, niin ei myöskään 2 - 3 tonnin pääomassa ole paljon tappionriskiä. Pahimmillaan se pari tonnia ja sekin vaatii jo harvinaisen huonoa onnea. Hajautus syntyy salkun kasvaessa itsestään, kun aina ostaa jotakin uutta ja sillä tavalla kymppitonnin kohdalla ollaan haluttaessa jo aika lähellä OMXH25-indeksiä.

• se vaan on fakta
        Tee indeksi itse kirjoitti:

Jos 2 - 3 osaketta ei kovin paljon vielä hajautakaan, niin ei myöskään 2 - 3 tonnin pääomassa ole paljon tappionriskiä. Pahimmillaan se pari tonnia ja sekin vaatii jo harvinaisen huonoa onnea. Hajautus syntyy salkun kasvaessa itsestään, kun aina ostaa jotakin uutta ja sillä tavalla kymppitonnin kohdalla ollaan haluttaessa jo aika lähellä OMXH25-indeksiä.

Herra jestas, mitä neuvoja.

Tuotto/riski-suhdetta ja tappioriskiä mitataan prosenteilla, ei absoluuttisella rahasummalla.

Ei se parin tonnin tappio mullekaan mikään kovin iso juttu ole, mutta jos se tulee parin tonnin sijoituksesta, sillon se kertoo tasan tarkkaan sen, että persiilleen meni ja pahasti.

Aloittajan tapauksessa se pari tonni on tosiaan se KOKO sijoitusomaisuus. Ei silloin yleensä ole varaa parin tonnin tappioihin.

Kuten sanoin, jos on hirveä riskinsietokyky, aina voi koittaa onneaan ja jopa suhteellisen todennäköisesti voi mennä ihan ok. Mutta silti voitte kysyä kaikilta niilta puolet rahoistaa nokiaan viime vuosina sijoittaneilta, että mikä on mieliala juuri nyt.

• Tee indeksi itse
        se vaan on fakta kirjoitti:

Herra jestas, mitä neuvoja.

Tuotto/riski-suhdetta ja tappioriskiä mitataan prosenteilla, ei absoluuttisella rahasummalla.

Ei se parin tonnin tappio mullekaan mikään kovin iso juttu ole, mutta jos se tulee parin tonnin sijoituksesta, sillon se kertoo tasan tarkkaan sen, että persiilleen meni ja pahasti.

Aloittajan tapauksessa se pari tonni on tosiaan se KOKO sijoitusomaisuus. Ei silloin yleensä ole varaa parin tonnin tappioihin.

Kuten sanoin, jos on hirveä riskinsietokyky, aina voi koittaa onneaan ja jopa suhteellisen todennäköisesti voi mennä ihan ok. Mutta silti voitte kysyä kaikilta niilta puolet rahoistaa nokiaan viime vuosina sijoittaneilta, että mikä on mieliala juuri nyt.

Parin tonnin nakkirahojen häviäminen ei heitä kenenkään elämää nurin niskoin. Jos heittää, silloin niiden sijoittaminen mihinkään talletustiliä riskipitoisempaan kohteeseen on pahasti väärin. Mutta jos on ollut varaa ja uskallusta asettaa rahaa alttiiksi, tilanne on toinen. Kolme osaketta tonnilla kappale eri toimialoilta on jo sellainen hajautus, että se suojaa kohtuullisesti kaikkein pahimmalta. Ei tietenkään markkinariskiltä.

Siinä vaiheessa kun pelissä on kymmenen tonnia, on jo kymmenen yhtiötä salkussa ja prosentitkin alkavat olla oppikirjan mukaiset. Ehkäpä osakkeisiin sijoittanut aloittelija on jo siinä vaiheessa oppinut jotain sijoittamisestakin. Rahastoon sijoittanut tuskin oppii koskaan.

• rassitsissit
        Tee indeksi itse kirjoitti:

Parin tonnin nakkirahojen häviäminen ei heitä kenenkään elämää nurin niskoin. Jos heittää, silloin niiden sijoittaminen mihinkään talletustiliä riskipitoisempaan kohteeseen on pahasti väärin. Mutta jos on ollut varaa ja uskallusta asettaa rahaa alttiiksi, tilanne on toinen. Kolme osaketta tonnilla kappale eri toimialoilta on jo sellainen hajautus, että se suojaa kohtuullisesti kaikkein pahimmalta. Ei tietenkään markkinariskiltä.

Siinä vaiheessa kun pelissä on kymmenen tonnia, on jo kymmenen yhtiötä salkussa ja prosentitkin alkavat olla oppikirjan mukaiset. Ehkäpä osakkeisiin sijoittanut aloittelija on jo siinä vaiheessa oppinut jotain sijoittamisestakin. Rahastoon sijoittanut tuskin oppii koskaan.

Ainoa vaan, että tonnin sijoitukset per osake eivät ole optimaalisia välityskulujen takia. Ainakin Nordnetillä välityskuluissa pääsee minimiin vasta noin 5000€ kertakaupoilla.

• aaaddd2

Mutta kyseessä on aloittelia niin voiton maksimoinnille ei kannata alkuu kasata paineita, vaan vähän hajauttaa ja (500-1 000e/osto). Eikä murehtia sivukuluista liikaa kunhan on etsinyt välittäjän pienillä kuluilla. Siitä se mielenkiinto lähtee sijoittamista kohtaa ja sen jälkee miettiä ja suunnitella seuraavia ostoja ja myyntejä.

Yritin joskus kun aloitin sijoittamisen seurata osakkeita ilman rahallista panostusta niin ei siitä tullut mitään, mutta kun löi pienen summan valuuttaa kiinni niin mielenkiinto sekä aktiivisuus nousi 300% ja ihan hyvin on mennyt osakkeiden kohdalla. Vielä kun ehtisi käymään yhtiökokouksissa.
      Aloita harraste pohjalta on mun vinkki ja kannattaa myös pitää sellaista asennetta yllä. Ei mene liian totiseksi ja kurssi vaihtelut eivät tunnu yhtä pahalta itselläkin on tavoitteet että sijoituksien suhteen v 2025. Myyn pois jos en nää tulevaisuutta kyseisellä yityksellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      64
      3770
    2. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      66
      3562
    3. Kiva kun SDP alkaa hallitsemaan Suomea

Vanhat hyvät ajat taas palaavat ja kansa vaurastuu. Muistatteko vielä Sorsan aikakauden? Silloin Suomessa tehtiin jopa
      Maailman menoa
      97
      3388
    4. SDP:n lyhyt selviytymisopas

1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p
      Maailman menoa
      58
      2789
    5. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      73
      2616
    6. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      56
      2241
    7. Keskisen kyläkaupassa Temun vaatteita myynnissä?

Siis mitä? Miksi siis ei itse tilaisi Temusta samoja.
      Maailman menoa
      51
      1448
    8. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      41
      1155
    9. Toivoisitko

Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit
      Ikävä
      117
      1132
    10. Nanna Karalahti :Paljastus bisneksistä Jere Karalahden kanssa!

Ottanut yhteyttä seiskalehden toimittajaan ja kertonut totuuden yhteisestä Herotreeni-nimisestä verkkovalmenuksesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1128
    Aihe