Oman lapsen sairauden hyväksyminen

Paha, paha maailma

Tässä alla ote sähköpostikeskustelusta ystäväni kanssa. Hän kirjoitti ensin, "kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat", pohdin tuota vanhaa sanontaa ja mietin omaa suhtautumistani neurologisesti sairaisiin lapsiini, jotka ovat jo aikuisuuden kynnyksellä.

Minä en usko, että kärsimys ketään kirkastaisi, ei millään tavalla vaan mun mielestä kärsimys opettaa lähinnä katkeroitumaan ja näkemään vaan epäoikeudenmukaisuuden tässä maailmassa. Kärsimisessä ihminen opetetaan tyytymään vähempään = kun kärsit tarpeeksi niin olet iloinen pienistä asioista (vaikka mahdollisuudet olisivat suurempiinkin asioihin). Mun henkinen kärsimys ei jalosta minua, tunnen vaan suurta surua. Itkussa on pidättelemistä kun muut kertovat menestyvistä lapsistaan. En ole katkera enkä mustasukkainen heille enkä heidän lapsilleen vaan suren sitä, että omat lapseni eivät ole saaneet samoja mahdollisuuksia ”omassa maailmassaan”. En ehkä ole päässyt sinuiksi lasteni sairauksien kanssa, ehkä en ole hyväksynyt niitä. Tiedä häntä..

Huomasin, että lasten neurologiset ongelmat oli helpompi hyväksyä, kun he olivat vielä lapsia-pieniä. Nyt he ovat jo isoja ja olemme siinä mielessä uuden murheen edessä. Itsenäistyminen, parisuhteet, toimeentuleminen, koulutukset, työpaikat jne.. Kaikki on levällään. Opiskelu on vaikeaa vajaavaisuuden vuoksi, parisuhdetta ei kummallakaan ole (outoutensa takia), työpaikkaa ei saa, kun eivät ole massan mukana toimivia, eikä välttämättä niin oma-aloitteisia työssään, jäävät auttamatta markkinataloudessa jalkoihin. Suru kumpuaa uudelleen sydämeni syövereistä. He yrittävät, yrittävät kovasti, mutta julma maailma näyttää heille ovea. Heitä ei hyväksytä yhteisöihin, heidät hyväksytään kun pysyvät kaukana "normaali" ihmisten omasta maailmasta, kaukana. Eivät ole tarpeeksi vammaisia, jotta pääsisivät sitä kautta omiin piireihinsä, vaan ovat ulospäin terveennäköisiä ja hyvinvoivia, mutta kun tulevat tilanteeseen, jossa pitäisi sosiaalisesti pärjätä, homma uppoaa suohon. Miten tässä tilanteessa voit lastasi kantaa/kannustaa? Niin se vaan on, että julma maailma ajaa nämä toisin toimivat yksinäisyyteen, omiin kopperoihinsa.

En hyväksy, että minun lapseni joutuvat kärsimään, en hyväksy sitä, että he, juuri he ovat sairastuneet tähän kamalaan neurologiseen paskaan. Haluan, että he voivat osallistua kaikkeen mihin haluavat ja osaisivat nauttia elämästä....

4

235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdff

Psykiatrit on aivopessy sutkin uskomaan niitten diagnosoimiin ''häiriöihin'', ajattele omilla aivoillas älä lääkäreiden!

• Aspergerinfo

Oletko hakenut apua itsellesi jostain? Onko sinulla olemassa joku jonka kanssa keskustella aiheesta?

• Omasta maailmasta

Paha, paha maailma, jotenkin samaistuin sinun kertomaasi, vaikka omat lapseni ovat jo lähes keski-ikäisiä ja luultavasti neuronormaaleja, ainoastaan lapsenlapseni on autismin kirjolla.
      Kirjoituksesi toi niin elävästi mieleeni lasteni aikuistumisvaiheen ja oman huoleni ja suruni heidän tulevaisuudestaan. Ei sinua varmaan paljon auta, mutta kerron kuitenkin, että molempien lasteni aikuistuminen kangerteli pahasti, oli koulukiusausta, opiskelun keskeytyksiä, vaikeuksia löytää omaa tietään. toiselle avoliitto ja nopea ero, toiselle hääbuumin aikana avioliitto ja avioero saman vuoden sisällä, työttömyyttä, yksinäisyyttä, eristäytymistä. Kumpikaan lapsistani ei ansainnut niin vaikeaa elämää, vaikka olivatkin luonteeltaan sulkeutuneita, hiljaisia tai ujoja, omaan maailmaan vetäytyviä.
      Minulla ceste vuosia, ennen kuin pystyin ahdistumatta ajattelemaan lasteni yksinäisyyttä, rahattomuutta ja saamattomuutta

Mutta ihmeiden aika ei ole ohi. Kun pystyin hyväksymään heidät sellaisina kuin ovat, suhteeni lapsiin lähentyi ja ahdistus väheni. Pystyimme keskustelemaan ja pohtimaan yhdessä maailman menoa. Toisella on ollut jo vuosia perhe ja vakituinen mieleinen työpaikka, ja toinenkin on jo saamassa kiinni työelämästä. Minä murehdin enää lapsenlapseni tulevaisuudesta, enkä siitäkään kovin paljon.

Kysyt, miten voit lapsiasi kannustaa. Vastaan, että et voi ennenkuin lakkaat syyttämästä maailmaa, yhteiskuntaa, toisia ihmisiä tai itseäsi. Vasta kun hyväksyt tilanteen sellaisenaan sekä arvostat lapsiasi juuri sellaisina yksilöinä kuin he ovat, vasta silloin sinulla on voimia kannustaa heitä ja jakaa heille uskoa tulevaisuuteen.

• Psyk. keksinnöt.

Miksi uskotte psykiatreihin? itse olen ainakin tullut järkiini ja luottamukseni tähän ammattikuntaan on 0%, mielestäni on ilkeää haukkua sairaaksi pienen poikkeaman takia, tosiaan miksette voi alkaa ajattelemaan omilla aivoillanne, en usko psykiatrien keksimiin naurettaviin aivojen kemiallisiin epätasapainoihin jos tuo onkin olemassa niin se tulee lääkkeistä, aivoissa ei luonnostaan ole mitään kemikaaleja joten alkakaa ajattelemaan itse!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      154
      4015
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      40
      2436
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2417
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2322
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      52
      2083
    6. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      21
      1805
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1643
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      79
      1576
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      72
      1122
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1101
    Aihe