Onko tyytyväisiä yli 50v naisia olemassa?

Nymphaea Alba

Moikka. Olen kauhukseni täyttänyt viiskymppiset ja ajattelin tulla vuodattamaan huoliani tänne palstalle, enkä esim. vaihdevuosiforumiiin. Miksikö? Siksi että siellä näyttää kirjoittelevan vain naisia joilla on monenlaista vaivaa, enkä saa oikein selkeätä kuvaa tämän ikäisten naisten kokemista asioista, vaan pelkästään sairauskuvausryöpyn, jos jotain menee tiedustelemaan.

Kun lukee noita vaihtaritarinoita, tuntuu, että joillakin vaihdevuodet alkavat suunnilleen kaksikymppisenä ja ne jatkuvat elämän loppuun asti. Ja kaikki mahdolliset oireet ja tuskat, mielenliikutukset ja ketutukset jne laitetaan vaihdevuosien piikkiin. Kuten vaikka nyt mielialanvaihtelut. Eikö mielialanvaihtelu ole enää normaali reaktio enää vai onko sekin sairaus, mihin pitää määrätä lääke? Jos ihmisellä on surua tai v*tuttaa, onko vaihdevuosien syy, että itkettää tai jos on hauskaa ja naurattaa, on sekin vaihdevuosista johtuvaa? Minkä piikkiin miehet nämä asiat laittaa?

Tajuan kyllä, että on oikeasti kaikenlaisia hikoiluja ja kuumotuksia, mutta jotenkin tuntuu kummalta, että näitä olisi suurimman osan aikuisikää, ja alle kaksikymppisten liikutukset ja vaivat johtuu sitten PMS:stä ja hormoneista nekin? Olen nyt tähän viidenkympin ikään ehtinyt, enkä ole seurannut mitään oireita, että onko vaiko eikö ole sitä taikka tätä. Olen siis autuaan tietämättömänä vaihdevuosista keskittynyt aivan muihin asioihin elämässäni. Missä kohtaa tulee piste, jolloin saa laittaa kaikki vaihdevuosien piikkiin? Tuleeko vaihdevuosioireita jokaiselle yleensä? Onko täällä ketään, kellä ei sellaisia ole?

Onko siis olemassa lainkaan naisia, jotka ei koe että vaihdevuodet vaivaa jotenkin ja jotka on tyytyväisiä elämäänsä? Miten ihmeessä joku Aira Samulin tai Lenita Airisto yleensä jaksaa elää niin positiviista ja aktiivista elämää ja iloisena kaikesta, ja ovat fiksuja ja kauniita. Ei kai hormonihoitoja enää yli 7-8kymppisille määrätä, kun niissä on omat riskinsä? Kuinka monet oireet johtuu oikeasti elämäntavoista, sairauksista ja muusta? Vaikka lasten poismuutosta, kriiseistä jne.

Tajuan kyllä, että jotkut naiset kokevat elämänsä helvettinä ja hormonimyrskystä toiseen menemisenä, mutta minulla ainakin kriisikohdat on elämässä paikantuneet muihin juttuihin kuin ikään ja hormoneihin, vaikka e-pillereitäkin tuli oma osansa syötyä, ei niistäkään mitään kummoisia tullut. Mutta elämäni on ollut hyvin vaikeaa yksinhuoltajana ja taloudellisten vaikeuksien kanssa kamppailevana lähes koko aikuisikäni ajan. Mietin sitäkin, että onko vaihdevuosivaivoista valittavilla elämä ollut niin helppoa, että sitä kiinnittää huomiota kaikkiin pieniinkin juttuihin? Muistan vain 15 vuoden takaa erään tuolloin 50v naisen joka natisi siitäkin, kun "aina sataa". Minä taas en ehtinyt edes kiinnittää asiaan huomiota, kun ulos oli pakko mennä satoi tai paistoi ja puettava mukulat ja itsensä sään mukaan, mutta tuo nainen oli kotirouva, jonka ei tarvinnut edes käydä töissä, vaikka lapset olivat jo aikuisia.

Olisi kiva kun joku kertoisi onko elämässä enää mitään hyvää yli 50 -vuotiaana, mistä olla iloinen? Onko ketään, ketä ei vaihtarit invalidisoi?

Vai pitääkö jossain vaiheessa alkaa rasvaamaan köyttä ja luovuttaa suosiolla. En itse haluaisi muuttua narisevaksi ja valittavaksi, muiden ja oman elämän helvetiksi tekeväksi ihmiseksi nyt kun elämä on muuten vihdoin mallillaan.

59

1336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miss mummi

50 ei ole invalidisoitunut. :) Kaikki tuntuu jotenkin selvältä: nautin lapsenlapsista, siististä kodista, mukavasta työstä. Ja valmistaudun eläkkeelle :)

Minä olen niitä joille ei tullut ihmeempiä vaihtarioireita, joskus vähän kuumotusta vaan. Sekin tuntuu mukavalta olen koko ajan kulkenut villatakki harteilla ja palellut :)

• Viihteellä mennään

Ai mitkä vaihdevuodet? Viihdevuodet, sanon minä.

• Hei kun keikuskelen

"Olen kauhukseni täyttänyt viiskymppiset"
      Mitäs heevetin kauhiaa siinä on? Ei laisinkaan, ei laisinkaan ole paha olla viiskytä, ei edes viiskytä ja risat.

En tiedä mistään vaihtareista hölän pöläystä. Minua ei vaivaa mikään.
      Toisaaltaan voisihan se olla hyvä syy laittaa vaikkapa mielialavaihtelut vaihtareitten syyksi. Emmmmmäää muuten olis tämmönen, mutku vaihtarit menos. Heh. Täytyypä tuota asiaa harkita oikein pidemmän päälle. Voisi ruveta ittiänsä viihdyttämään eriasteisilla raivareilla ja muilla epätavallisilla tempauksilla.:)

Minuakin rasittaa semmoset rutisevat ihmiset. Aina kaikki on huonosti, Aina mulle käy näin, Aina on ikävä ilma, Aina ja Aina... Noh, onneksi näitä on vähän mun tuttavapiirissä. Johtunee varmaankin siitä, että en tahdo olla sellaisten valittajien kanssa missään tekemisissä. Niistä tuloo negatiivista energiaa, hyi.

"Olisi kiva kun joku kertoisi onko elämässä enää mitään hyvää yli 50-vuotiaana".

Tähän lauseeseesi voisin sanoa, että ne ihmiset, joilla ei ole kivaa kolkytä-nelkytävuotiaan, niin ei niillä taida olla ruusuista viiskytävuotiaanakaan.
      Ihmiset, jotka ovat elämänmyönteisiä, niin heillä ei ole aikaa ruveta fundeeraamaan, että minkä ikäinen on, kuhan vaan nauttii olostaan.

• Nymphaea Alba

Moi vaan ja kiitos tähän astisista kommenteista. Ette arvaa kuinka helpotti nähdä, ettei kaikki ala sairastaa "hullun lehmän tautia" heti kun koittaa 50. syntymäpäivä tai ainakin näkee sen taudin yli jotain muutakin.

Totta oli tuo, että jos on kolmekymppisenä rutissut joka asiasta niiin sitä tekee varmaankin viiskymppisenä edelleen. Syy ja syylliset vain omaan ketutukseen vaihtuu. Mulla on yksi tuttava, joka on vanhempi kuin minä ja joka valittaa koko ajan jostain, mm. näistä vaihtareiden kamaluuksista. Kun sanoin, etten ole huomannut että mulla olisi mitään, saan kuulla että "odotappas vaan, kohta se helvetti on sinullakin irrallaan". Eli toivotaan toisille sitä samaa mitä itsellä on, vaikka vaan hormonitoiminnan toimimattomuutta. Mulla on siis elämä ollut jo muutenkin helvettiä missä joku muu olisi monta kertaa jo lyönyt hanskat tiskiin, että en ole ihan pikkunipistyksiä noteerannut tähänkään asti.

Sitä minä kauhistelin tässä viiskymppisyydessä (nimimerkille "viihteellä mennään") että en ole tajunnutkaan, kuinka aika meni elämän kiireissä, opinnoissa ja käänteissä niin hurjaa vauhtia. Vasta hokasin siinä vaiheessa, kun huomasin, ettei ikä alakaan enää nelosella, kun sitä on johonkin pitänyt kirjoittaa. Sitten kauhistuin, kun muistin oman äitini, kuinka vanhalta viiskymppiset näyttikään ennen ja kuinka huonokuntoisia monet olivat. Ja tajusin, että nyt olen samanlainen.

• Camel Boots

Miten niin "samanlainen"? Et sinä millään voi olla, jos olet huolehtinut itsestäsi, terveydestä, kunnosta, ulkonäöstä, habituksesta kaikkineen ... Jos sinä et ole ja käyttäydy täti- ja / tai tanttamaisesti, jos sinä elät vielä täysillä, osallistut, teet ja meet, jne ... niin mikä tekee sinusta samanlaisen kuin äitisi ja hänen aikalaisensa.

Nyt eletään ihan erilaista aikakautta kuin silloin kun äitimme olivat viisikymppisiä. Silloin alettiin rustata huivia päähän ja sukankudinta mukaan kiikkustuoliin. Minä ainakin olen vasta 50 paikkeilla lähtenyt lentoon kun huomasin, että mitään estettä ei enää ole enkä kenenkään lupaa enkä muitten hyväksyntää omille asioilleni tarvitse.

• Camel Boots kirjoitti:

Miten niin "samanlainen"? Et sinä millään voi olla, jos olet huolehtinut itsestäsi, terveydestä, kunnosta, ulkonäöstä, habituksesta kaikkineen ... Jos sinä et ole ja käyttäydy täti- ja / tai tanttamaisesti, jos sinä elät vielä täysillä, osallistut, teet ja meet, jne ... niin mikä tekee sinusta samanlaisen kuin äitisi ja hänen aikalaisensa.

Nyt eletään ihan erilaista aikakautta kuin silloin kun äitimme olivat viisikymppisiä. Silloin alettiin rustata huivia päähän ja sukankudinta mukaan kiikkustuoliin. Minä ainakin olen vasta 50 paikkeilla lähtenyt lentoon kun huomasin, että mitään estettä ei enää ole enkä kenenkään lupaa enkä muitten hyväksyntää omille asioilleni tarvitse.

Totta.
        Ennen vanhus alkoi kun täytti tiettyjä vuosia.

Nyt kahdeksankymppiset mennä huitelee Karibianristeilyillä.
        Nyt ihminen saa olla sen ikäinen joksi itsensä tuntee.

• Sulamit11

Aina on jotain kivaa. Se pitää vaan etsiä ja kaivaa esille jostakin. Pitää muistaa, ettei kaikki mitä on saanut ja tehnyt ole ehkä ollut täydellistä ja omia, osin tiedostamattomia unelmia vastaavaa. Siis jotain on jäljellä.
      Itse aloin tehdä tutkimustyötä. Siitä olin unelmoinut aina, mutta arkielämän pyörittäminen oli rankkaa. Siis aika ikääntyneenä ryhdyin tämmöiseen. Yliopistossa, tutkijaseminaarissa opin uusia asioita ja sainkin kuin sainkin asian päätökseen. Tein väitöskirjan!

• Laivamies.

Tuol laivoilla niitä tapaa eikä merkkiäkään vaihdevuosista.
      Viihdevuodet tosiaan.
      Että kyllä niitä sietää sen yhden yön hyttiseurana:)
      Niissä on jopa potkua - osa kyl teeskentelee selvästi.

Ei nyt hirveen pahoja.

• kunhan kuvittelet

Nimenomaan yhden yön. :D
        En naisena ottaisi itsekään ukkoa enää elämääni. Mies yleensä luulee että hän on se joka ottaa naisen yhdeksi yöksi. Annan heidän pitää luulonsa vaikka samalla tavalla itse olen ottajana.

Ps. en teeskentele koskaan.

• Cloetta...

Monta vaivaa tuli minullekin täytettyäni 50 ja ne eivät ole vuosien mittaan ainakaan vähentyneet; on nivelrikkoa, yöhikoilua, painonhallintavaikeuksia jne. ja välillä tympäisee, hetken, ja sitten taas menoksi!

Minusta on mukavaa olla 5-kymppinen ja hieman päällekin. Lapset on aikuisia, aikaa on itselle todella paljon, minulla on ihana työ ja työyhteisö sekä sopivasti kaikenlaista vapaa-ajan menoa. Olen tyytyväinen ja joskus onnellinen.

Johtunee varmasti myös siitä, että koko elämänasenteeni on myönteinen. Koen, että elämäni on ollut kaiken kaikkiaan helppoa vaikkei se sitä eri mittarein tai vertailujen mukaan ole ollutkaan mutta se on TUNTUNUT siltä ja mikään asia ei niin kauhean vakavaa ole ollut.

On hienoa huomata, että asenne on siirtynyt myös lapsiin, he luottavat siihen, että elämä kantaa ja äidin hokemaan "asioilla on tapana järjestyä"

• Unohdettu ryhmä

Lopeta sitten narina. ;)

Olen sitä mieltä että terveyskeskuksiin pitäoso perustaa "Vaihdevuosineuvola".
      Asiantuntijalääkäreineen, ensiapuasemineen ja keskusteluryhmineen...

Olen ihan tosissani.

• Kyl` sitä pärjää ilman lääkäreitä ja neuvoloitakiiiii.....mummutauvist` meinaa.....

Alkoi jo alle viiskymppisen ja koht` täytän kuuskymppii ja iha mukavast` mänöööö...

• Se edellinen...
        sishill kirjoitti:

Kyl` sitä pärjää ilman lääkäreitä ja neuvoloitakiiiii.....mummutauvist` meinaa.....

Alkoi jo alle viiskymppisen ja koht` täytän kuuskymppii ja iha mukavast` mänöööö...

Hyvä sinä, olet onnellisessa asemassa kun selviät vaihdevuosista ilman hämminkiä.
        Uskallan kuitenkin väittää että meidän ikäpolvi tarvii apua menopaussissakin. Koko ikä on pitänyt olla "kaikille mieliksi" ja kun ei enää "huvita" niin tarvis tietoa, tukea ja sympatiaa.

• Se edellinen... kirjoitti:

Hyvä sinä, olet onnellisessa asemassa kun selviät vaihdevuosista ilman hämminkiä.
        Uskallan kuitenkin väittää että meidän ikäpolvi tarvii apua menopaussissakin. Koko ikä on pitänyt olla "kaikille mieliksi" ja kun ei enää "huvita" niin tarvis tietoa, tukea ja sympatiaa.

Toki "hämminkiä" oli kun 46 vuotiaana alkoi mummikset ja lääkkeisiin en kuitenkaan "sortunut". Vuoden kesti kova hikoilu ja alkoi lievenemään. Tunteet heitteli laidasta laitaan...purkauduin kuin "pienitulivuori" välillä. Annoin tulla luonnonmukaisesti kaiken ulos.

Aktiivinen liikunta on hyvää lääkettä myös "mummisten" aikaan. Puhuin aivan avoimesti....jos töissäkin iski hikikohtais punaisine naamoineen niin sanoin sen ääneen....moni ihmetteli kuinka pystyin puhumaan siitä niin avoimesti. Mielestäni se on luonnonmukainen asia mikä kuuluu elämään. Toisilla menee ohi melkein huomaamatta ja toiset tarvitsevat lääkkeitä.

Nykyaikana saa jo tietoa vaikka netistä ja tukea ja sitä sympatiaa jos tarvitsee tuttaviltaan. Osa naisista eivät toki halua edes puhua aiheesta. Itselläni ei ole naisena tapahtunut mitään käänteentekevää "mummiksien" vuoksi.....ainostaan plussana se että olen rauhoittunut paljon kun ajattelen aikaa ennen "mummiksia".

• mikä valitus?

Viisikymppisenä kaikki vaivat loppuivat. Ja niin, se äitimuorikaan ei ole mikään huivipää, vaan näyttää nuoremmalta kuin minä.

• Nainen Ihanainen ♥♥

Minulla ei ole mitään vahdevuosivaivoja ollut. Arvellut olen niiden puuttumisen olevan runsaan liikunnan harrastamiseni ansiota, mutta sen ovat toiset naiset kiistäneet. On kuulemma yksilöllistä, onko vaivoja vaiko eikö. No, mulla ei ole ollut ikuna mitään yöhikoiluja. Paitsi lenkiillä huhkiessa.
      Terveempi olen nyt yli 6-kymppisenä kuin olin 53-vuotiaana, koska ehdin hoitaa itseäni: työstä ei stressiä, ruokavalio, jumppa, lenkkeily. Mitään lääkettä en tarvitse. Toki käyn säännöllisesti labrakokeissa ja terveysseurannassa omalla lekurillani.
      Miehetkin kiinnostavat. Vaan itseäni selvästi nuoremmat miehet ei. Pari vuotta nuorempi tavismiesystävä on - en kurkota kuuhun vaan rentoon elämään luotettavan miehen kanssa. Hyvin sujuu seksi. Vapautuneempaa on kuin nuorempana. Haluja on. Ilman lääketieteen apuja.
      Velaton koti. Avioeron tuska seestynyt. Tulot riittävät hyvin menoihini.
      Elämäni parasta aikaa.

• ;)))

Liikkumatta en edes tiedä, mitä vaihdevuosivaivoja olisi pitänyt tuntea.
        Ainoa havainto, kuukautisten poisjääminen.

Oma rakas, jo nuoruudesta, minua nuorempi.
        Kaikki hyvin, Hallelujaa!

• nyt ne ohi on
        ;))) kirjoitti:

Liikkumatta en edes tiedä, mitä vaihdevuosivaivoja olisi pitänyt tuntea.
        Ainoa havainto, kuukautisten poisjääminen.

Oma rakas, jo nuoruudesta, minua nuorempi.
        Kaikki hyvin, Hallelujaa!

hallelujaa kun kalle ajaa lujaa ja kaikki on kilpasilla vaihdevuosineen. niitä vaihdevuosia kun on ukoillakin!

• kenpätietäis'sen?
        nyt ne ohi on kirjoitti:

hallelujaa kun kalle ajaa lujaa ja kaikki on kilpasilla vaihdevuosineen. niitä vaihdevuosia kun on ukoillakin!

Niinhän on sanottu, että ukoille viihdevuosien tyrkytys on lääketehtaiden salajuoni.

• Nainen Ihanainen ♥♥

"Tehokkaalla liikunnalla on samankaltaisia vaikutuksia," kuin hormonihoidoilla !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/vaihdevuosista-loydettiin-uutta-tietoa-jyvaskylan-yliopistossa/1326027
        "Vaihdevuosista löydettiin uutta tietoa Jyväskylän yliopistossa"
        - "Eriikka Hienola
        13.5.2013 21:06
        Vaihdevuosioireiden hoitoon käytettävän hormonihoidon hyödyistä ja haitoista on käyty paljon keskustelua. Jyväskylässä toteutetussa niin sanotussa MYOAGE-tutkimuksessa kävi ilmi, että hormonihoidoilla pystyttiin vähentämään kehon ikääntymismuutoksia."
        - "– Hormonihoidon käyttö näyttäisi myös ylläpitävän lihasgeenien toimintaa, jolloin lihaksen voidaan ajatella pysyvän ominaisuuksiltaan nuorempana. Tehokkaalla liikunnalla on samankaltaisia vaikutuksia, Sipilä summaa."

• alle kuuskymppinen

Valittajiahan löytyy aina,ja taas ihmisiä jotka jaksavat sanoa et on se elämä sit mukavalla mallilla.Mie kyllä tykkään et viidenkympin jälkeen elämä helpottuu,ei tartten enää pelätä tulevansa paksuks,on aikaa hoitaa itteensä,saa laittaa mitä ruokaa itte haluaa,ei tartte töihin mennessä viedä muksuja hoitoon.Vapaa päivänä ja lekotella ja käydä ostoksilla rauhassa.Ei oo pyykkivuoria aina odottamassa,saa katella mitä ohjelmia haluaa tveestä.Lista on loputon.Parasta aikaa naisen elämässä.Nauttikaamme.

• kisumirrit

Kokemuksesta kerron ottakaa nuori mies kaveriksi ,miä 50v sain onneksi 16v nuoremman rakastajan....Tuntui tää ei voi olla totta oli niin kevyt olo, sitten
      järkeni sanoi ei minulla oli jo 3lasta,siis leski...Kuitenkin vaihe kesti 6v vihdoin
      sain voimia lapset peruskoulun käyneet,läksimme minun kotiseudulle yksi jäi
      helsinkiin..Alkuun olihan se ikävää ja pari kertaa kävikin luonani sekä juhannuksena ja jouluna soittaa vielä,on onnellisesti naimisissa ja 2lasta...
      Ihmeellistä on elämä , itselleni hyvä tuuri ,uudella kotiseudulla satuimme poikamies 50 v tulisesti rakastumaan vyt oltu avo sellaisessa 19v -olen niin vanha etten ikääni ilkä sanoa ----kyllä kekseliäs laskee. toivotan ihananaakesän tuoa ja nopesti pääsee mökille..

• Hattu-Kukkanen

Hei vaan!
      Tervetuloa viiskymppiseksi. Jossain vaiheessa sullakin voi olla jotain, mitä ehkä epäilet vaihdevuosivaivaksi.
      Jos kenkuttaa, niin ei sitä mun mielestä voi panna jonkin tietyn ikäkauden piikkiin. Terveydestään kannattaa pitää huolta tietysti. Nukkuminen muuttuu ja pientä kremppaa voi tulla.
      Tutut ja ystävätkin on yli viiskymppisiä, mutta vaihtarit ei tosiaankaan ole ykköspuheenaihe, jos puheenaihe ollenkaan. Eli suhtaudu vaan positiivisesti tulevaisuuteen! Pelkät vaihtarit harvaa invalidisoi, en ainakaan tunne yhtään sellaista. Mutta jos hankalaksi menee, niin saahan siihen apua. Ei ne hormonit kuitenkaan mikään automaatti saisi olla, varsinkaan jos ihminen ei itse tunne olevansa jotenkin vaivainen.

• Päivyt paistaos

No nythän sitä vasta porskutellaankin, kun ollaan viiskymppiä ylitetty. Jokaisesta ikävuodesta, minkä saa elää, sietää olla kiitollinen, kas kun kaikille sitäkään ei suoda. Jotkut delaa jo paljon nuorempina. On siunaus elää jokainen päivä täyttä elämää olipa minkä ikäinen tahojaan. Kun 50 täyttää niin maailma niin paljon paremmalta näyttää. Nyt jo tietää, mistä iloita ettei turhia enää haihattele eikä hössöttele. Ihminen on niin nuori, kun on mieli. Iloitkaamme siis me 50 tolpan ylittäneet, eikä murehdita turhista :-D

• tutkija.

Olettekos koskaan ajatellut,
      että miksi naiset näyttelee or-
      gasmia?
      No he luulevat, että se kiin-
      nostaa miehiä.

• Sellaistakin.....

Olen kuullut, että naiset näyttelevät orgasmia siksi, että se ähisevä vastenmielinen turjake laukeaisi ja lähtisi huitsiin mahdollisimman äkkiä.

• hihihhii
        Sellaistakin..... kirjoitti:

Olen kuullut, että naiset näyttelevät orgasmia siksi, että se ähisevä vastenmielinen turjake laukeaisi ja lähtisi huitsiin mahdollisimman äkkiä.

10 points "sellaistakn...." nimimerkin kirjoituksesta!

• ???
        Sellaistakin..... kirjoitti:

Täytyykö naisen lähteä sänkyhommiin vastenmielisen turjakkeen kanssa? No tietysti eri asia jos sitä tekee ammatikseen.

• minun ei tarvitse
        ??? kirjoitti:

Täytyykö naisen lähteä sänkyhommiin vastenmielisen turjakkeen kanssa? No tietysti eri asia jos sitä tekee ammatikseen.

Pitkässä liitossa monen miehestä on kehittynyt vastenmielinen turjake.
        Ammatikseen sitä tekeväkin voi valita asiakkaansa mutta aviomies on mikä on.

• minnaliisaa

Olen yli 50v ja tyytyväinen. Elämässä on ollut monenlaisia kiemuroita ihmissuhteissa. Nyt lapset ovat jo omillaan, olen todella nauttinut täsätä vapauden tunteensta. Nyt on aikaa itselle saan matkustella, lukea kirjoja hoitaa kuntoaan tavat ystäviä. Lenkkeilen säännöllisesti ja pidän sillä painoni kurissa. Liikunta on hyvä harrastus ehkä se on säästänyt vaivoilta. Ihan kauhulla olen kuunnellut toisten vaivoja ja hormonihoitoja. Onkohan se uskon asia en ole ajaellut koko asiaa kovin syvällisesti. Nautin siitä että saan olla terve pystyn liikkumaan. Ehkä niitä vaivoja tulee myöhemmin mutta nyt en siitä mudehdi. Peiliin kun katson näen siellä viisikymmppisen en enää nuorta naista. Miksi pitäisi ihannoida nuoruutta haikaean kyllä sitä ajattelee kun aika on mennyt niin nopeasti. Mikä ihmisen on ollessa niin kauan kun on terve. Nautin elämästä odotan kevättä linnunlaulua kesää kaikkea kivaa ja hyvää elämältä.

• Ei invalidisoi

Olen 56-vuotias.Vaihdevuosista tuskin tietäisin mitään, ellen olisi törmännyt kaiken maailman vihkosiin ja mainoksiin siitä, mitä oireita tässä iässä kuuluu olla ja miten niitä pitäis hoitaa. Aikani kun lueskelin niitä, aloin tarkkailla itseäni ja etsiä oireita tyyliin: Jos istuin lämpöpatterin vieressä takki päällä tai kiirehdin bussille ja tuli hiki pintaan - haa nyt se tuli se kuuma aalto!

Minäkin kävin vaihdevuodet palstalla, ja se ruokki luulotautista oirekuvittelmiani. Lopulta tajusin, että etsimällä etsin olemattomia oireita. Ehkä hiki tulee jonkin verran herkemmin pintaan, kun altistun lämmölle, mutta en koe sitä ongelmaksi.

Elän oikeastaan elämäni parasta aikaa, ei ota päähän, eikä väsytä. Iän karttuessa tulee sitä elämänviisautta, jonka ansiosta osaa suhtautua rennosti elämään ja omaan itseen, eikä ota pultteja turhista asioista. Olen virkeämpi ja positiivisempi, kuin nuorempana, fiilikset eivät vaihtele kovinkaan paljon. Nuorempana kuukautiskierto vaikutti jonkun verran mielialoihin. Ei kyllä silloinkaan paljon. Kipuherkkä olen ollut lapsesta asti. Kolotuksia on, mutta oli niitä nuorenakin. Unen tarve on jonkin verran vähentynyt, ja herään aamuisin ennen herätyskellon soittoa, eikä ylösnouseminen aiheuta kuolettavaa tuskaa kropassa, kuten ennen. Riittävästä unesta en silti ole koskaan tinkinyt.

Hormoneja en käytä. Niitä ei suositella, koska kohdussani on paljon myomia, jotka kasvavat estrogeenista. Greipin kokoinen kohtu vähän pullottaa, mutta ajan myötä on odotettavissa, että alhainen estrogeenitaso saa myomat kutistumaan. Kasviestrogeeneja ehkä saan ruuasta, esim. soijakaakaosta, jota juon 3 dl joka aamu. Niin, ja on mulla Gelee Royale tabletteja, joita otan silloin, kun satun muistamaan.

Ruuan suhteen olen hyvin kriittinen. En syö lainkaan eineksiä, en makeita leivonnaisia tai valkoista leipää. Aamupalaksi on hedelmäsmoothieta, jonka teen hedelmistä, pähkinöistä, omista marjoista ja kookosmaidosta. Vihanneksia syön paljon, tähän vuodenaikaan mm. avokadoa päivittäin. Ruokailutottumukseni eivät ole mikään rasittava pakko-ohjelma. Minä vaan olen oppinut pitämään terveellisten ruokien mauista. Mulle pakkopullaa olis joku makarooniloota tai soosi ja muusi.

Kävin viime viikolla ihon hoidossa. Kosmetologi sanoi, että ihoni on oikein hyvässä kunnossa. Hiukset ovat myös hyväkuntoiset ja vahvat. Vähän on löysää poskissa. Pitää nauraa enemmän, että poskilihakset pysyvät jäntevämpinä.

• 1944

Pahin aika oli 40-50 ikävuoden välinen. Sitten alkaa helpottaa. Jos on terveyttä niin elää elämänsä parasta aikaa pitkälle vanhuuteen.
      Nyt eläkkeellä, suhteellisen terveenä ilman rahahuolia on mukavaa elellä. Pääsee matkustelemaan milloin haluaa, saa nukkua kun nukuttaa. Ei tarvitse olla mieliksi hankalille työkavereille eikä asiakkaille.
      Jos ulkonäkö on ollut ensimmäsellä sijalla, pitää oppia hyväksymään iän tuomat muutokset. Ei vanha ihminenkään ruma ole jos pitää itsensä kunnossa, ei päästä iseään mummutumaan tai ukkoutumaan. Loppu tulee kun tulee, se on jokaisella edessä, siihenkin alkaa suhtautua luonnollisesti, sopeutuen.

• Juttuhan on niin, että fyysisistä vaihtarioireista EI kärsi kukaan tietämättään!

Jos sydän laukkaa tuhatta ja sataa, hiki kumpuaa yli kropan ja naama helottaa kuin marjansurvin...mahdollisesti hakeutuu hoitoon.
      Itse tein niin - ja hyvä tuli.

PMSsät ja muut eivät ole nuorempana kuuluneet elämääni kuin työkavereitten mielialavaihteluja katsellessa.

Ei kukaan voi valita sitä, mihin "sairastuu".

Toki hienoa, ettei tämä ole kaikkien ongelma, mutta mielestäni on asiatonta "leveillä" oireettomuudellaan ja arvostella asiasta todella kärsiviä!

On minullakin itseäni nuorempi mies ja mummokin olen aiemmasta elämästäni - voin myös istua patterin vieressä!

Kuumaa kesää kaikille!

• iops

Minä en muista että millainen olin aiemmassa elämässä. Hyvä kun nykyisen muistaa.

• iops kirjoitti:

Minä en muista että millainen olin aiemmassa elämässä. Hyvä kun nykyisen muistaa.

Heko-heko!
        1. avioliitostani...voi, voi nyt taas sanoihin tartutaan, vaikkei asiasta ole mitään asiallista tai ilmeisimmin kokemuksellista kommenttia!

• ???
        Minea44 kirjoitti:

Heko-heko!
        1. avioliitostani...voi, voi nyt taas sanoihin tartutaan, vaikkei asiasta ole mitään asiallista tai ilmeisimmin kokemuksellista kommenttia!

Miten voisi kellään olla kokemuksellista kommenttia aiemmasta elämästä?
        Taidat häslätä?

• kyssärille
        ??? kirjoitti:

Miten voisi kellään olla kokemuksellista kommenttia aiemmasta elämästä?
        Taidat häslätä?

On henkilöitä, jotka tituleeraavat ensimmäistä liittoaan "aiemmalla elämä" - vertauksella. Se taas johtuu siitä, että heillä on menossa toinen liitto, joka vastannee paremmin heidän käsitystään onnellisesta elämästä.

??? - hanki sinäkin elämä!

• onni itsessä
        kyssärille kirjoitti:

On henkilöitä, jotka tituleeraavat ensimmäistä liittoaan "aiemmalla elämä" - vertauksella. Se taas johtuu siitä, että heillä on menossa toinen liitto, joka vastannee paremmin heidän käsitystään onnellisesta elämästä.

??? - hanki sinäkin elämä!

Minäkin puhun entisestä ja ainoasta liitosta "entisenä" elämänä. Se kesti 30v.
        Ei uusikaan elämä ole välttämättä sen onnellisempaa elämää, se entinenkin on voinut olla ihan onnellinen. On leskiä joilla on menossa "toinen" elämä uudessa suhteessa. Se ei tarkoita että entinen olisi ollut onneton.

Itsellä tuo entinen elämä oli ihan onnellista vaikka eroon päättyikin. Enää en edes halua asua kenenkään kanssa ja elän onnellista elämää silti.

• Minulla jo muutamalla ystävälläni on selviä oireita ollut, pillerit tai laastari on tuonut mukavan helpotuksen.
      Tiedä sitten miksi toisilla ne hormonit on niin voimaisasti esillä ja toiset eivät niitä niin tunnista tai huomaa.
      Ehkä nämä selviäisi tutustumalla lääketieteeseen mutta enpä ole sellaista ajatellut minäkään tehdä, olisi mielenkiintoista kuulla mitä joku asiantuntijalääkäri vastaisi sinulle.

• reppuriika

Minä olen jo reilusti 50 vuotta. Tuli juuri 57 täyteen. Jotain hetkellisiä kuumia, ahdistusaaltoja oli muutaman vuoden viidenkympin kahta puolin. Iha kyllä kuivaa, allergiset oireet ja alkava astma ajoittain oireilee ja ruokavalio ei enää pidä kolesteriarvoja riittävän alhaalla. Elän mielestäni sitä parasta aikaa, mikäli en ota huomioon vuosia nuorena aikuisena astuessani oman leivän syrjään. Alan olla itseni kanssa sujut: ei haittaa rypyt ja ettei ole sitä mannekiiniroppaa. Nyt saa keskittyä elämään vielä näinä elinkaaren laskuvuosina. Ymmärftää nauttia ja keskittyä ihmiselämän syvällisempään tarkoitukseen ja usein käy mielessä, että vain väliaikaisesti täällä ollaan. Terveys on nyt se arvo josta saa olla joka päivä kiitollinen kun katselee ja kuuntelee ikätoverien elämää.
      Kyllä elämä myös myöhäisemmässä keski-iässä on ihanaa.

• Yhden keski-ikäisen äijän paidassa luki: "Tyytyväisyys tappaa kehityksen". Minusta ajatuksessa on ideaa eli en minä ainakaan ole luovuttanut ja tyydy ihan mihin vaan. On lukuisia asioita, mitkä voisivat olla elämässäni vielä paremmin kuin nyt ja niihin tähtään...eli jarrut päällä olen menossa vanhenemisen "alamäkeen"...

• saven-valaja

Totta tuokin, mutta muukin. Minusta joillakin ihmisillä on sisäänkasvanut tyytymättömyys. Aina on valittamisen aihetta, koskaan ei ole tunnetta, että on saavuttanut jotain arvokasta.
        Mikään ei riitä.

Itse yritän nauttia siitä, mihin olen tyytyväinen, mutta pyrin parempaan, missä en ole.
        Taitaa olla pitkälle kuin kaikki muukin, luonteenpiirre.
        Kukin on omanaisensa, toiselle sopii toinen, toiselle ei se sama.
        Ei ihmisiä ole vain yhdestä muotista.

• Trapetsitaiteilija

Se mies, joka asuu meillä, sanoo aika ajoin, että "sinä se et ole ikinä mihinkään tyytyväinen". Se oli ekakerroilla aika ylläri, kun oli ottanut isona koululaisena vaarin open ohjeesta: "koskaan ei tule olla liian tyytyväinen".

Ope tarkoitti, että elämässä täytyy kehittyä ja mennä eteen päin. Mies taas, että siihen, mitä on, pitää tyytyä. Taiteile siinä sitten välissä, niin kuin trapetsilla olisi.

• akdhfkasjhdfkjashdkf

Eikös Naisten terveyspalstan Vaihdevuodet osio ole juuri se paikka, jossa voi vuodattaa omia ajatuksiaan erilaisista vaihdevuosiin liittyvistä vaivoista tai ongelmista??? Mitä järkeä sinne on mennä tuulettamaan, ettei minulla ole mitään vaivoja ja ihmetellä, kun muilla on?

Minusta tuo palsta on hyvä vertaistuenhaku- ja mielipiteidenvaihtopaikka.

• ------

Miksei siellä voi sanoa, ettei ole edes huomannut muuta kuin kuukautisten loppumisen. Onpahan tiedoksi joillekin, jotka kuvittelevat kaikkien kärsivän kaikesta.

• "Kuvittelevat" - oletko R.Koivun sukua?
      Toisekseen - jos jaotellaan keikki asiat, niin jokaiselle löytyisi oma palstansa.

Tässä nyt "omanikäisiä" haastatellaan.

• Rimmir tänään

on. Vastaus kysymykseesi. Vaidhevuodethan ovat ohimenevät ja on aivan kertakaikkisen ihanaa luopua kuukautisista joiden kera saanut elää ne 40 vuotta.
      Liikunta ja seksi sekä ymmärtäväinen mies auttaa vaihdevuosiin ja niistä ylipääsemiseen.
      Vaihdevuosien jälkeen ei naisen seksihalut ole fyysisesti mihinkään kadonneet mutta jos veetuilua ja pilkkaa kehon muutoksista saa rakkaaltaan kuulla ns "leikillisesti sanottununa. " niin ne sanat jäävät sinne aivojen sopukoihin. Näin lannistetaan naisen seksihalut ja mies saa vapaasti lähtä . etsimään sitä nuorempaa jolla vielä kuukautiset. (näin ei miehen tarvitse olla käytettävissä jokaisena kuukauden päivänä) Ja luulenpa että viiskymppiset ja kuuskymppiset miehet pelkäävät itsevarmaa 50 naista joka tietää mitä hän haluaa.
      Jotkut henkilöt ovat herkempiä hormonaalisiin muutoksiin ja heillä ehkä vaikeampaa psyykkisesti.
      Kun viis-tai kuuskymppinen nainen on sinut itsensä kanssa niin häntä ei suuretkaan myrskyt hetkauta.
      Miehilläkinhän on vaihdevuodet joka ilmentyy testosteroonitason alenemisella hän äyskii naiselleen joka asiasta , hikoilee, ja masentuu, hakeutuu nuorempien seuraan jja lopulta joutuu käyttämään viagraa kun haluja on mutta kykyä ei.

• Vapaustullajamennä

Olen samaa mieltä, että 50 naisen itsevarmuus kasvaa, kun on päässyt itsensä kanssa sinuiksi. Käytän mietoa hormoonilääkitystä.
      On totta, että 50 miehet äksyilevät... Erosin kumppanista vuosi sitten, ja minulla on hyvä olla yksin ja tehdä mitä lystään. Lapsetkin lentäneet pesästä aikoja sitten.

• kissan päivät

Minä elän lähes parhaita vuosiani nyt 57 vuotiaana. Vaihdevuosioireina oli vain jonkinlainen alakuloisuus joka alkoi heti 50 v. täytettyäni ja kesti pari vuotta.
      Kehossa tapahtui jotain muutoksia koska orgasmi oli hukassa vuoden verran. Se kyllä löytyi takaisin myöhemmin. Nyt jokainen päivä on ihana, mukava ja tasapainoinen. Ei tarvitse tyhjän perässä hötkyillä eikä yrittää miellyttää ketään jos ei huvita. Saa poimia vain rusinat pullasta :)

• Hymyä huulilla

Eipä ole pahemmin muuta haittaa ollut kuin öistä hikoilua aina silloin tällöin, ehkä hormoonikierukan ansiosta, tosin enpä ole koskaan mistään pms-oireistakaan kärsinyt. Elämänlaatu parantuisi entisestään jos vielä olisi vakiseksikumppani joka ei halua muuttaa samaan osoitteeseen.

• tyhjän valittajako?

Ketjusta saa välillä sellaisen käsityksen, että olisi jotenkin oma valinta ja oma syy, jos kärsii vaihdevuosioireista, että kysymys olisi lähinnä elämänasenteesta.

Minulla on perheasiat kunnossa, oikein mielenkiintoinen työ, harrastan säännöllisesti liikuntaa, elämänasenteeni on lähinnä realistinen, ei siis negatiivinen eikä yltiöpositiivinenkaan.

Peruskunnossa olevasta elämästäni huolimatta olen kärsinyt todella vakavista vaihdevuosioireista. Pahinta oli unen häiriintyminen, kun heräsin liioittelematta kerran tunnissa siihen, että yöpaita ja lakanat olivat litimärkinä hiestä. Peitot täytyi potkia pois, sillä olo oli kuin kuumassa saunassa. Kun kohtaus meni ohi, nukahdin joten kuten uudelleen herätäkseni taas hetken kuluttua siihen, että palelin kuin horkassa niissä märissä vaatteissani. Tämä toistui joka ikinen yö parin vuoden ajan ennen kuin kaiken muun (luontaislääkityksen jne.) kokeiltuani oli pakko hakea hormonikorvaushoitoa.

No, yöhikoilut jäivät lääkityksen myötä kohtuulliselle tasolle, mutta lääkitys aiheuttikin sitten vuotohäiriöitä. Alkoi vuosia kestänyt eri lääkkeiden kokeilurumba. Pahimmillaan söin supervuotoa estävää lisälääkettä, jotta pystyin olemaan töissä. Kohtua ei suostuttu poistamaan, vaikka sitä anelin.

Ehdin syödä eri lääkkeitä 4 vuotta, kunnes uskalsin lääkäreiden neuvoista huolimatta kokeilla hormoonikorvaushoidon pois jättämistä. Oireet hävisivät täysin! Nyt olen ollut ilman 2 kk ja elämä hymyilee taas

• Hymyä huulilla
        tyhjän valittajako? kirjoitti:

Ketjusta saa välillä sellaisen käsityksen, että olisi jotenkin oma valinta ja oma syy, jos kärsii vaihdevuosioireista, että kysymys olisi lähinnä elämänasenteesta.

Minulla on perheasiat kunnossa, oikein mielenkiintoinen työ, harrastan säännöllisesti liikuntaa, elämänasenteeni on lähinnä realistinen, ei siis negatiivinen eikä yltiöpositiivinenkaan.

Peruskunnossa olevasta elämästäni huolimatta olen kärsinyt todella vakavista vaihdevuosioireista. Pahinta oli unen häiriintyminen, kun heräsin liioittelematta kerran tunnissa siihen, että yöpaita ja lakanat olivat litimärkinä hiestä. Peitot täytyi potkia pois, sillä olo oli kuin kuumassa saunassa. Kun kohtaus meni ohi, nukahdin joten kuten uudelleen herätäkseni taas hetken kuluttua siihen, että palelin kuin horkassa niissä märissä vaatteissani. Tämä toistui joka ikinen yö parin vuoden ajan ennen kuin kaiken muun (luontaislääkityksen jne.) kokeiltuani oli pakko hakea hormonikorvaushoitoa.

No, yöhikoilut jäivät lääkityksen myötä kohtuulliselle tasolle, mutta lääkitys aiheuttikin sitten vuotohäiriöitä. Alkoi vuosia kestänyt eri lääkkeiden kokeilurumba. Pahimmillaan söin supervuotoa estävää lisälääkettä, jotta pystyin olemaan töissä. Kohtua ei suostuttu poistamaan, vaikka sitä anelin.

Ehdin syödä eri lääkkeitä 4 vuotta, kunnes uskalsin lääkäreiden neuvoista huolimatta kokeilla hormoonikorvaushoidon pois jättämistä. Oireet hävisivät täysin! Nyt olen ollut ilman 2 kk ja elämä hymyilee taas

Laitatin ensimmäisen hormoonikierukkani jo parisenkymmentä vuotta sitten, erittäin runsaan kuukautisvuodon vuoksi. Kuulun niihin onnekkaisiin joilta vuoto loppui kokonaan kierukan myötä, eli neljäs kierukka menossa, vielä viidennen laitatan jos gynis on samaa mieltä. Kyllä ne hormoonit ja elämänasenteet ovat eri asia, ja ilman hormoonimyrskyjä on helpompi nauttia hymyilevästä elämänasenteesta.

• Voisin sanoa, että elämä sen kun paranee vaan.

En missään tapauksessa vaihtas näitä vuosiani 20-vuotiaan elämään.

Taaksepäin voi aina katsoa ja paljon jäi tekemättä, jotain sai aikaan ja tulos on ehkä keskinkertainen, mutta so what.
      Itse se on eletty sekin ;)

Elämä selkeytyy kummasti, tosi tärkeet asiat saavat ansaitun paikkansa ja joutavat nakataan roskiin.Ihmetellen miten ostain joutavasta on jaksanut kiukutella aikoinaan.
      Nautin siis, loppuelämästäni, näin kai vois sanoa.

Jotta vaihdevuodet? Viihdevuodet pikemminkin.
      Jokaisen ihmisen kroppa tekee ne asiat jotka sen tarvitsee tehdä.
      Voihan niiden vangiksi jäädä jos haluaa.... mutta ei tarvitse jollei halua.
      Tämä kehikko johon ihminen on asetettu rapistuu kuitenkin koko ajan, siinä mielessä huonompaan päin mennään, mutta liikkumisella sitäkin voi hiukan ehkäistä.

• Ne kielot

Onko siis olemassa lainkaan naisia, jotka ei koe että vaihdevuodet vaivaa jotenkin ja jotka on tyytyväisiä elämäänsä?

Tässä on yksi, jota ei ainakaan vielä vaihdevuodet vaivaa. Vuodenvaihteessa tunsin niitä aaltoja sen verran, että voin sanoa tietäväni, miltä ne tuntuu, mutta ohi taisivat mennä. Liikun paljon, mistä uskon olevan hyötyä siinä,miten ne aallot sun muut tulevat. Ajattelen näin, koska en keksi mitään muuta selitystä nopealle ohimenolle.

Tällä hetkellä voin sanoa olevani elämään tyytyväinen. Vaivat tuntuvat suuremmilta, jos on paljon muita murheita eikä ole elämässä tarkoitusta.

• ohi on tai ei

Ei kaikkia vaivaakaan.
        Olen 55v ja viimevuoden loppupuolella oli kuukauden verran jatkuvia kuumia aaltoja. Siis ensimmäisen kerran vaikka ikää on jo tuon verran. Sitten tuli melkein puolen vuoden tauko ja nyt parin viikon aikana on olossa tapahtunut muutosta. Hikoilen yöllä paljon ja päivälläkin tulee puuskia joka tunti. Mielialat vaihtelee ja päätä ja lihaksia särkee.
        Olin onnellinen silloin kun oireet loppuivat lyhyeen.. näinkö helpolla pääseekin.
        Ei se ollutkaan lopullista. :) No en ota asiata stressiä koska tiedän mistä on kysymys. Ikää kun on näin paljon ja oireet alkoivat myöhään niin tuskin kovin kauan kestävät. Sanotaan että mitä myöhemmin alkavat niin sitä nopeammin menevät ohi. Hormoneja en ole vielä harkinnut. Kuukautiset on näyttäytyneet silloin tällöin vielä, puolen vuoden tauko tyypillistä.
        Tyytyväinen silti olen elämääni.

• Wtf now

Mutta entäs kun ei koe itseään viiskymppiseksi, eikä kukaan muukaan usko että näin on näppyrät.

Musta tuntuu että olen eksyksissä -tosin ehkä
      ollut sitä koko elämäni, hirveesti tekis mieli bailata ja olla kuten 20 vuotta sitten. Mihin tämä aika on mennyt, ei helvetti, järkytttääää.

• Eespäin 65v.

Menkat alkoivat 12 vanhana ja 30 vuotta myöhemmin aloitin hormoonit.
      Niistä jouduin luopumaan 10 vuotta myöhemmin syystä joka ei ole missään yhteydessä niiden käyttöön.

Miehelläni oli suurempi vaikeus mukautua muutokseen mutta lyhyehkön ylimenokauden jälkeen on yhteiselo rutinoitunut uomiinsa.
      Minä olen se joustavampi osapuoli vaikka osattomaksi en jää minäkään.

Käsitän aloituksen "tyytyväisyyteen" sisältyvän paljon muutakin kuin intiimisessiot jotka nekin voivat olla hyvinkin vaihtelevia ja työelämästä sekä arkisista huolista vapailla ihmisillä monimuotoisia.
      Parisuhteessamme olen kylläkin enemmän antavana kuin saavana osapuolena.

Olen tälle palstalle yli-ikänen mutta kommentoin aloitusta koska kaikki, oleelliset muutokset kohdallani tapahtuivat 40/50 vaiheessa.

• elämää on vielä kaua

Onhan niitä oireita ollut, joskus enemmän, joskus vähemmän. Olen käyttänyt hormonkorvaushoitoa, oireet ovat pysyneet poissa kokonaan.

• On olemassa..

Tässä ainakin yksi yli 50-kymppinen elämäänsä tyytyväinen
      nainen.
      Vaihdevuosiongelmista en ole kärsinyt laisinkaan, mitä nyt toissa talvena oli tosi hankalaa pukeutua lenkille, kun tuntui että kaikki vaatteet olivat liian kuumia. Viime talvena se ongelmaa ei enää ollut, joten olivatko ne siinä. Toivottavasti.
      Olen muutenkin tosi tyytyväinen tähän ikään, minusta parhaat vuodet ovat olleet 40 vuodesta eteenpäin. (Erosin alta 40-kymppisenä) Tunnen itseni kauniimmaksi kuin koskaan aikaisemmin, voin antaa niin paljon aikaa itselleni kuin ikinä haluan. Minulla on ihana työ ja työkavereita. Voin vapaasti tehdä mitä ikinä haluan vapaa-ajalla. Talous on kunnossa, asun ihanassa talossa jonka olen juuri sisustanut täysin haluamani tavalla. Rakastan sisustamista ja kauniita vaatteita, liikun luonnossa, mökkeilen kesäisin ja luen paljon.
      Ilmeisesti minusta näkee, että voin hyvin, koska saan todellakin usein kuulla siitä kuinka hyvältä näytän.
      Onneksi hoikkuus on geeneissä, en ole joutunut tekemään kovinkaan paljon töitä pysyäkseen hoikkana, toki 2-3 kg on tullut viimeisten 10 vuosien aikana, nuorena olin jopa alipainoinen, vaikka olen aina syönyt hyvin. Minulle hoikkuus on tärkeä seikka
      hyvinvoinnin kannalta, olen kovin esteettinen asiassa kuin asiassa.
      Elämä on ehkä kohdellut aika hellästi. Olen saanut olla jotenkuten terve aina, minua on hemmoteltu pienestä pitäen, en ole koskaan joutunut kokemaan köyhyyttä tai työttömyyttä. Olen kuitenkin oppinut arvostamaan elämän pieniä asioita, kukaan ei kuitenkaan kulje koko elämänsä läpi hymysuin. Minuakin on koeteltu, ja voin todeta, että olen oppinut siitä paljon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      82
      1985
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      113
      1708
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1296
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      707
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      676
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      610
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe