Akitan koulutus

Akita1

Oon ihastunu tähän rotuun ja minulla ois kesällä mahdollisuus saada akita.
Minulla on ollut monia ulkoiria, mutta akita olisi ensimmäinen sisäkoirani.
Haluaisin teidän lukea teidän kokemuksia näistä koirista ym.
Onhan koiran luonteissa eroa, mutta jos teillä on kokemusta akitasta, niin haluaisin esimerkiksi tietää, että missä asioissa teidän koiranne kanssa piti olla koulutuksessa todella tarkkana tmv? :)

En kaipaa mitään kommentteja siitä että "Et ole valmis ottamaan akitaa, koska teet siitä keskustelun.." tai muuta vastaavaa, koska en todellakaan tämän keskustelun avulla päätä, otanko koiraa vai en.

4

2663

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu tykäny
    • akitan_omistaja_rmk

akita viihtyy toki sisällä ja kotona ja sen paikka siellä kuuluu myös olla, ei siis ulos häkkiin ym....mutta runsasta liikuntaa akita tarvitsee ja riittävästi virikkeitä....vaativa koira kyllä, joten kannattaa tutustuu koiraan ja sen luonteeseen ennen hankintaa. moni akita palautunut kasvattajalle juuri akitan kovan luonteen takia joka monesti tulee esiin siinä 1-2 vuotiaana. Pentuna kaikki koirat ovat ihania ja akitat myös, akita kyllä oppii ja omaksuu asiat nopeasti. Mutta viisas koira ei aina välttämättä halua tehdä jos tietää että ei palkintoa ole siitä luvassa. Akita ei hirveesti hauku varsinkaan muille koirille, sen käytös on niin itse varmaa moni koira näkee sen aina uhkana siksi haukkuvat sille. Itsellä on 2,5 vuotias akita uros niin tiedän mitä puhun. Akitan ruokinnasta vielä että akita syö nälkäänsä joten ei aina syö ruokaa vaikka annat sille, jos vertaa vaikka johinkin labradorin noutajaan joka vetäsee kupin aina tyhjäks kun laitat ruokaa. Akita vaatii lihaa paljon joten älä ruoki sitä pelkällä nappulalla. ja akita ei välttämättä tule vieraiden koirien kanssa toimeen tämä tekijä kannattaa ottaa myös huomioon akitaa hankkiessa. Perheen omiin koiriin se yleensä tottuu ja tulee varmasti näyttämään niile oman paikkansa. Akitahan ei alistu muille koirille, jos akitu tulistuu siitä on leikki kaukana ja akita harvoin kakkoseksi jää....pentuna heti sit koulutus aloitettava toki ei kerralla liikaa asioita ja teet asiat ja opetat aina samalla tavalla jos teet ne eri tavalla niin ei koira tiedä mikä on oikein....hihnassa nätisti kulkeminen on se varmaan haastavin itse saanut oman akitan kyllä kiltisti ja hyvin kulkemaan joskus sitä joutuu käskyttämään, ja jos vetäminen jatkuu otan sen ihan vierelle ja hihnan lyhyeksi. Kyllä tää hyvin tottelee jos sanoo paikka ja odottaa ym...perus käskyt jotka jokainen koira pitäis osata. Mutta toki akitoissa on eroja jotkut voi olla helppoja kouluttaa jotkut vaiketa sitä on vaikea sanoa....kannattaa myös olla tarkka mistä olet akitan ostamassa ja keneltä. aito akitahan maksaa uros 1300e - 1600e nartut yli 2000e paperillinen ja sirutettu. kyllä herättää epäilystä jos suomesta saa rekistöröidyn akita uroksen alle tonnilla. Hyvät akita kasvattajat toki tarkkoja kelle koiran antavat, kyllä multa myös tarkkaan kysyttiin millaset olosuhteet akita saa ja missä asun ym...ja onko perheessä muita koiria / eläimiä.

• Akita1

Kiitti :)

• nihoninu

Itsellä kohta 6 v. akita narttu (ja oli myös uros, joka jäi auton alle 1,5 v). Tuollaisiin hintoihin en kyllä ole törmännyt. Silloin kun itse koirani otin hintahaitari oli 1100-1300, itse maksoin omastani (paperit, rokotukset, sirut, pentupaketti yms.) 1200 e. Ja mitä viime vuonna paneuduin asiaan ei hinta ollut kellään (japanilaisen) akitan kasvattajalla tuollainen. Jenkkiakitoista en tiedä.

Koira on tosiaan luonteikas ja kova, mutta itsenäinen ja oppivainen. Itsenäisyys on positiivnen tekijä esim. jäljellä, se tietää tasan tarkkaa mitä tekee ja ei turhia pyydä omistajalta apuja kuten pehmeämmät koirat. Jos koiralla on taipumusta nenähommiin se onkin akitan paras virike.

Akitalla on niitä hetkiä kun "ei huvita" tai "päivänkakkarat sojottaa väärään suuntaan" jolloin se ei tee mitään vaikka makkarat ja lihapullat olisi tarjolla. Paras motivaattori on ollut ruoka ja helpoiten ne asiat jää päähän kun itse saa oivaltaa. Vieraista koirista suurin osa ei aikuisena enää välitä, joten ei ole koirapuistotyyppiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      88
      993
    2. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      722
    3. Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat

https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe
      Savonlinna
      35
      604
    4. Ei näytä hyvältä

Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj
      Ähtäri
      39
      536
    5. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      31
      459
    6. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      48
      448
    7. Ilahtuisin jos laittaisit viestin

Mutta et niin tee 😔 sillä sun mielestä on mun vuoro.
      Ikävä
      34
      437
    8. Jos vielä toivot...mies...

Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi
      Ikävä
      41
      429
    9. Dina on valittu virkaan Rovaniemelle

Kemijärven kaupunginjohtaja on pyrkinyt pois Kemijärveltä ja näyttää että näin tulee käymään.
      Kemijärvi
      25
      418
    10. Olet hurmaava

Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su
      Ikävä
      14
      411
    Aihe