Olen maksanut vuonna 2005 eläkevakuutus maksua 17.000€, enkä ole sen jälkeen maksanut mitään. Nyt säästöjä on 16.639€. Saanko rahojani mitenkään pois enne eläketta joka alkaisi 2024. Olen eronnut 25v kestäneestä avoliitosta. Voinko tehdä mitään rahojeni suhteen. Vai korjaako kuolema potin.
Saanko rahat pois Selekta eläkevakuudesta.
3
534
Vastaukset
- Selvitä
oman eläkevakuutuksen ehtosi.
Olet varmaankin saanut vähentää maksusi verotuksessa, jolloin alla oleva pätee,
mutta kun erosit avo- etkä avioliitosta, et ilmeisesti saa rahojasi vielä nostettua.
Tuloverolaki, pykälä 54d
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921535
Vähennyskelpoisuuden edellytyksenä on, että sopimuksen mukaan:
...
2) vakuutusta ei voida takaisinostaa eikä säästömäärää nostaa 1 kohdassa mainittua ajankohtaa aiemmin muilla vakuutetun tai pitkäaikaissäästämissopimuksen mukaan varoihin oikeutetun olosuhteisiin liittyvillä perusteilla kuin näiden vähintään vuoden kestäneen työttömyyden tai pysyvän työkyvyttömyyden tai osatyökyvyttömyyden, puolison kuoleman tai avioeron perusteella. - huono sijoitus
Ei sieltä mitään takaisin saa vaikka yritystuloja ei ole nimeksikään!
- Riitta P
Usein verotuksessa rinnastetaan avoliitto avioliittoon, jos parilla on (tai on ollut) yhteisiä lapsia. Kannattaa kysyä vakuutusyhtiöstä, mikä on tilanne tämän sopimuksen kohdalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2352028- 841228
- 891044
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1141041J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847- 123840
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa98794- 119764
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124706- 23701