Kummastuttaa pientä viljelijää !

Tukileskustelu..

Ihmettelen, miksi tällä palstalla tukikeskuskustelu tiivistyy kiistakentäksi tukien saajien ja niiden vastustajien välille.Miksi täällä ei anneta viljelijöiden keskustella tukien sisällöstä, säädöksistä ja muutoksista ihan ammattilinjalla? Aina tulee väliin kommentoija ilkeään sävyyn ja keskustelu siirtyy taas samoille urille....

24

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu...

      Samaa mieltä...

      Tuossa

      http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_149_2006_p.shtml

      epäoikeudenmukaisessa tukierossa riittäisi keskusteltavaa...

      "Onko ministeriössä tehty tietoinen päätös siitä, että tuotanto siirtyy C-alueelle? Jos näin ei ole, niin nyt ministeriössä olisi hyvä tiedostaa se tosiasia, että nykyiset toimet johtavat vääjäämättä tuotannon siirtymiseen C-alueelle. Jos tuotanto siirtyy, niin ovatko kuluttajat valmiita maksamaan korkeammalla tuella tuotetut tuotteet ja ylituotannon? Jossain vaiheessa tilanne valkenee myös kuluttajalle. Komissionkin suunnalta on jo ihmetelty, miksi kotieläintilat häviävät etelästä."

      "Edellisissä tukineuvotteluissa esitetyt tilamallilaskelmat eivät vastaa olemassa olevaa käytäntöä. Laskelmat olivat tarkoitushakuisia, ja niiden avulla haluttiin hävittää tukierot eri tukialueiden väliltä. Maataloustuottajat ovat tehneet keskuudessaan muutaman tilan osalta laskelmat tukieroista, ja laskelmien lopputulokset eli tukieron suuruus yllätti pistokokeen tekijätkin. Esimerkit ovat todellisia tilanteita olemassa olevilta tiloilta, mikä tarkoittaa ainakin Etelä-Suomessa sitä, että peltotukien optimointi onnistuu harvoin. Eläinmäärät ja -lajit määräävät sen, mitä pelloilla kulloinkin kasvaa."

      "Jos 40-lehmäisen maitotilan tukieron suhteuttaa käytäntöön, niin sillä ostaisi Maaseudun Tulevaisuuden lukijoiden suosikkiauton (Volvo V 70) joka neljäs vuosi. Rahaa jäisi vielä käyttökuluihinkin. Tai vastaavasti tukierolla saisi rivitalonpätkän kirkonkylältä ja useasta kaupungista voisi ostaa yksiön ja maksaisi sen samassa neljässä vuodessa. Investointeja tekevän maidontuotantotilan esimerkissä tukierolla kuolettaisi lypsyrobotin ja automaattiruokkijan navettarakennuksineen ja muine kalusteineen 15 vuodessa. Tai vaihtoehtoisesti palkkaisi työntekijän lähes koko vuodeksi joka vuosi. Tällä hetkellä Etelä-Suomessa vielä eletään maidontuotannosta ja jokunen tila uskaltaa investoidakin. Kuitenkaan vastikään investoineen tai investointia harkitsevan tilan näkökulmasta vallitseva tukiero ei ainakaan kannusta. Yrittäjäominaisuudet ja oma osaaminen eivät enää ratkaisekaan tukieron vääristämää kilpailua. Onko tämä tukiero käytännössä tarpeen, ja ennen kaikkea onko se tasa-arvon ja yrittäjyyden kannalta oikein? Maidon tuotantokustannuksethan ovat koko maassa lähes samat.."

      Noin niin kuin avauksena...

      • En ymmärrä

        mitä halua sanoa, EU tukee heikompia tuotantoalueita myös Suomessa.


      • Sanon...
        En ymmärrä kirjoitti:

        mitä halua sanoa, EU tukee heikompia tuotantoalueita myös Suomessa.

        Että meillä tukiero ei vastaa todellisia olosuhde-eroja vaan luo täysin järjenvastaisen kannattavuuseron rajan vieläpä niin että maamme ne osat joilla yleensä ottaen luonnonolojen puolesta olisi järkevintä tuottaa kannattavat heikommin.


      • Että maan
        Sanon... kirjoitti:

        Että meillä tukiero ei vastaa todellisia olosuhde-eroja vaan luo täysin järjenvastaisen kannattavuuseron rajan vieläpä niin että maamme ne osat joilla yleensä ottaen luonnonolojen puolesta olisi järkevintä tuottaa kannattavat heikommin.

        parhaat asiantuntijat ovat erehtyneet vedä käteen !


      • ---
        En ymmärrä kirjoitti:

        mitä halua sanoa, EU tukee heikompia tuotantoalueita myös Suomessa.

        ---


      • ---
        En ymmärrä kirjoitti:

        mitä halua sanoa, EU tukee heikompia tuotantoalueita myös Suomessa.

        ---


      • ---
        --- kirjoitti:

        ---

        ---


      • Asiantuntijat?
        Että maan kirjoitti:

        parhaat asiantuntijat ovat erehtyneet vedä käteen !

        Jaa että asiantuntijat? He ehdottivat alunperin mm suurinta osaa Pohjanmaata B-alueeseen mutta poliittisilla päätöksillä Pohjanmaa siirrettiin C-alueeseen. Että sellaiset asiantuntijat juu...


      • C alueet
        Asiantuntijat? kirjoitti:

        Jaa että asiantuntijat? He ehdottivat alunperin mm suurinta osaa Pohjanmaata B-alueeseen mutta poliittisilla päätöksillä Pohjanmaa siirrettiin C-alueeseen. Että sellaiset asiantuntijat juu...

        jaettu neljään luokkaan ja pohjanmaa on alin, ja käy yksiin lämpösummakartan kanssa, kannallesi ei ole mitään perusteita..


      • ---
        Että maan kirjoitti:

        parhaat asiantuntijat ovat erehtyneet vedä käteen !

        ---


      • ---
        En ymmärrä kirjoitti:

        mitä halua sanoa, EU tukee heikompia tuotantoalueita myös Suomessa.

        ---


      • ---
        En ymmärrä kirjoitti:

        mitä halua sanoa, EU tukee heikompia tuotantoalueita myös Suomessa.

        ---


      • ---

        ---


      • ---
        Sanon... kirjoitti:

        Että meillä tukiero ei vastaa todellisia olosuhde-eroja vaan luo täysin järjenvastaisen kannattavuuseron rajan vieläpä niin että maamme ne osat joilla yleensä ottaen luonnonolojen puolesta olisi järkevintä tuottaa kannattavat heikommin.

        ---


      • ---
        En ymmärrä kirjoitti:

        mitä halua sanoa, EU tukee heikompia tuotantoalueita myös Suomessa.

        ---


      • ---
        Sanon... kirjoitti:

        Että meillä tukiero ei vastaa todellisia olosuhde-eroja vaan luo täysin järjenvastaisen kannattavuuseron rajan vieläpä niin että maamme ne osat joilla yleensä ottaen luonnonolojen puolesta olisi järkevintä tuottaa kannattavat heikommin.

        ---


    • ---

      ---

    • siksi kun

      Asiantuntevalle keskustelulle löytyy ihan omat saittinsa.

      • Ei mikään

        sitä kiellä tälläkään palstalla !


    • ---

      ---

    • isot tuet maajussil

      Jotenkin huomannut sellaisen asian että eivät nuo metsässä eläneet oikein osaa kommikoida muiden kanssa, kun aina on isot tukiaiset makseltu mettän perälle.

      • ei kapungeissa

        ole metsää ?


      • tuunaaari

        vähän sama homma suuria palkankorotuksia saaneilla


      • ---
        tuunaaari kirjoitti:

        vähän sama homma suuria palkankorotuksia saaneilla

        ---


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2372
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      141
      1526
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1023
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      377
      950
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe