Onkohan mitenkään mahdollista saada tekstiä tavutettua... Teen kotisivuja html:llä ja css:llä ja olen laittanut tekstin sekaan kuvia niin että teksti kiertää kuvat. Teksti on tasattu kummastakin reunasta ja kuvien ja pitkien sanojen vuoksi tekstiin tulee ikävän näköisiä aukkoja... Tuli sitten mieleeni jos tekstiä saisi tavutettua jollain tavalla, mutta mahtaako olla edes mahdollista...?
tekstin tavutus?
4
3672
Vastaukset
- Testbrain
Ei ole ikävä kyllä. Tavuttaminen vaatii ohjelman mikä tavutuksen tekee, "html-koodi" ei ole ohjelma.
Kuitenkin minun mielestä selaimissa voisi olla (jos lehmät lentäisi) sisäänrakennettuna css-enginessä tasapalstan tavuttaminen. Html-sivun renderöintihän on pelkästään selaimen vastuulla.- Y_H
"Ei ole ikävä kyllä. Tavuttaminen vaatii ohjelman mikä tavutuksen tekee, "html-koodi" ei ole ohjelma"
Väärin. Oikea vastaus on tavutusvihje. Lisäinfoa vaikkapa osoitteesta http://koti.welho.com/lseppan2/ohjelmointi/tavutusvihje/index.html
Tuotakaan ei välttämättä kannata käyttää kuin satunnaisissa ja hyvin pitkissä sanoissa. Parempi tapahan on olla tasaamatta tekstiä molempiin reunoihin, koska yleensä se vaikeuttaa lukemista. - Testbrain
Y_H kirjoitti:
"Ei ole ikävä kyllä. Tavuttaminen vaatii ohjelman mikä tavutuksen tekee, "html-koodi" ei ole ohjelma"
Väärin. Oikea vastaus on tavutusvihje. Lisäinfoa vaikkapa osoitteesta http://koti.welho.com/lseppan2/ohjelmointi/tavutusvihje/index.html
Tuotakaan ei välttämättä kannata käyttää kuin satunnaisissa ja hyvin pitkissä sanoissa. Parempi tapahan on olla tasaamatta tekstiä molempiin reunoihin, koska yleensä se vaikeuttaa lukemista.Katsos vaan, kaikkea sitä oppii. Ongelma tuossakin näyttää vaan olevan ettei kaikki selaimet kuitenkaan tue tuota.
Pettymyksekseni täytyy todeta että oma Safari-selain on todella surkea näyttämään tavutusvihjeitä. Kaikki vihjeet näkyy normaalina tavuviivana. Kokeiltuani FireFox-selainta, tavuvihjeet ei näy mitenkään, eivätkä myös tavutu.
Edelleen kuitenkin on ohjelman (selaimen) kontolla miten tavutus, piilotavutus, tavuttamattomuus ja sivun renderointi yleensäkin hoidetaan. - Y_H
Testbrain kirjoitti:
Katsos vaan, kaikkea sitä oppii. Ongelma tuossakin näyttää vaan olevan ettei kaikki selaimet kuitenkaan tue tuota.
Pettymyksekseni täytyy todeta että oma Safari-selain on todella surkea näyttämään tavutusvihjeitä. Kaikki vihjeet näkyy normaalina tavuviivana. Kokeiltuani FireFox-selainta, tavuvihjeet ei näy mitenkään, eivätkä myös tavutu.
Edelleen kuitenkin on ohjelman (selaimen) kontolla miten tavutus, piilotavutus, tavuttamattomuus ja sivun renderointi yleensäkin hoidetaan.Jeps. Vaikka Safarin pääkehittäjä kertookin postissaan http://www.clagnut.com/sandbox/softhyphen/ että IEn ja Operan mukaan mennään, niin ei tuo toimi samoin ainakaan omassa 1.2 selaimessani.
Myös Richard Rutterin juttu http://www.clagnut.com/blog/329/ käsittelee aihetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264596Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93521
- 26502
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47427