YO-kokeella Kauppikseen vain tähdet?

Australianman

Katselin Aaltoon päässeiden minipisteitä viime vuoden haussa, ja yllätyksekseni huomasin seuraavaa:

YO haku= pienin pistemäärä 59,5p
haku = 30p

Ja asiasta tietoiset varmasti tietää kuinka vaikeaa on saada YO-tutkinnosta se 30p(tämä siis sillä arviolla, että kokeesta saatu myös se n.30p). On kyllä oikeasti kokeisiin lukeneita/asian osaavia henkilöitä sinne päässyt. Vrt. Tampere ja Turku 53 pistettä. Mikä siinä Aallossa on niin hyvää?

YO-tutkinnon pisteytyksestä vielä, ilman pitkää matikkaa ja yhteensä viiden aineen kirjoitusta, ei oikeastaan mitään toivoa Aaltoon. Vaikka laudaturin saisi kaikista neljästä, ja niiden pisteet hausta(=pääsykokeesta) saatavat oikeuttaisivat paikkaan, olisit silti päässyt sisään jo pelkällä kokeella? Eli älkää ei YO:ta tai lukiota ylipäänsä suorittaneet hätäilkö, osaatkaa se koe!

16

1138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mkvdavx

      aika moni "huippupisteet" kokeesta saanut menee sisään yhteispistekiintiössä keskiverto yo papereilla. esim saa kokeesta 39 pinnaa ja yo todistuksesta vain 21, menee silti yhteispistekiintiössä sisään. esim viime vuonna taisi olla parhaat yhteispisteet 76 ja parhaat koepisteet 37. ei tarkoita että kukaan ei saanut yli 37 pinnaa kokeesta vaan että kaikki jotka saivat menivät sisään yhteispistekiintiössä.

    • metalhead777

      Aalto on aivan yliarvostettu,koska Stadi.Kuitenkin työnantajan silmissä aalto,turku ja tampere ovat suurin piirtein samalla viivalla,vaikka jälkimmäisiin on paljon helpompaa päästä.

      • LUT

        "Aalto on aivan yliarvostettu, koska Stadi."

        Komppaan. Järjen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, että Aaltoon on noin vaikea päästä. Se on vain koska Stadi.

        Eikä mikään ihme: onhan hakijapotentiaalissa "pientä" eroa, jos Helsinki-Vantaa-Espoo -alueella asuu yli miljoona ihmistä ja koko Etelä-Karjalassa vajaa 140 000.

        Omaa KTM-tutkintooni en koe saavani mitään lisäarvoa Aallosta. Onhan se PK-seudun metropoli kiva, mutta loppujen lopuksi so what?

        Se kauppiksen pääsykoe on loppujen lopuksi aika yksinkertainen, tai ainakin ollut. Aika helposti sieltä saa jos on vähänkään lahjoja yli 30 pistettä. Aaltoon on varmasti hakemassa moni jo varmaankin vähintään kolmatta kertaa. Eivät ne kirjat niin paljon ole muuttuneet, etteikö se pääsykoe muuttuisi itselle helpommaksi vuosi vuodelta. Kyllä ne huippupisteet sieltä joskus napsahtaa :D


      • Hannele25

        Työnantajan silmissä sillä ei ole mitään väliä, mistä olet valmistunut. Kunhan tutkinto on se KTM. Niin ja ehkä pääainetta katsotaan.

        Jos Aalto, Tampere ja Turku ovat yhtä ja samaa niin miksei sitten muka Vaasa, Lappeenranta tai Hanken kelpaa tähän dream teamiin?

        Ei yhdenkään ekonomin ura ole Vaasaan, Lappeenrantaan yms. tyssännyt. Se on fakta.


      • Dream on

        Voi voi voi, työnantajan silmissä mainitsemasi oppilaitokset eivät millään tasolla ole samalla viivalla. Olen kuullut suoraan muutamaltakin markkinointialan yrityksen HR-ihmiseltä, että ei heillä ole moneen vuosiin enää otettu haastatteluihin muita kuin Helsingin kauppakorkeakoulusta valmistuneita tai siellä vielä opiskelevia. En sano, että he vain koulun perusteella valitsisivat haastateltavansa, mutta kyllä esim. Helsingissä saa vain ajalleen ja vaivannäölleen parempaa vastinetta.


      • laskis
        Hannele25 kirjoitti:

        Työnantajan silmissä sillä ei ole mitään väliä, mistä olet valmistunut. Kunhan tutkinto on se KTM. Niin ja ehkä pääainetta katsotaan.

        Jos Aalto, Tampere ja Turku ovat yhtä ja samaa niin miksei sitten muka Vaasa, Lappeenranta tai Hanken kelpaa tähän dream teamiin?

        Ei yhdenkään ekonomin ura ole Vaasaan, Lappeenrantaan yms. tyssännyt. Se on fakta.

        >Niin ja ehkä pääainetta katsotaan.

        Todellakin pääainetta katsotaan. Laskentatoimen maisteri on paljon paremmassa asemassa työmarkkinoilla kuin vaikkapa markkinoinnin.


      • järkihoi37
        laskis kirjoitti:

        >Niin ja ehkä pääainetta katsotaan.

        Todellakin pääainetta katsotaan. Laskentatoimen maisteri on paljon paremmassa asemassa työmarkkinoilla kuin vaikkapa markkinoinnin.

        Riippuu mihin töihin hakee. Markkinointitehtäviin hakevalla on varmasti etua, jos pääaineena on ollut markkinointi kuin laskis. Paljon paremman aseman väittäminen on kyllä naurettavaa liioittelua, laskiksen lukijat hakevat sinne laskishommiin ja markkinointia opiskelevat markkinointihommiin, missä se etu on?


      • AYK
        Hannele25 kirjoitti:

        Työnantajan silmissä sillä ei ole mitään väliä, mistä olet valmistunut. Kunhan tutkinto on se KTM. Niin ja ehkä pääainetta katsotaan.

        Jos Aalto, Tampere ja Turku ovat yhtä ja samaa niin miksei sitten muka Vaasa, Lappeenranta tai Hanken kelpaa tähän dream teamiin?

        Ei yhdenkään ekonomin ura ole Vaasaan, Lappeenrantaan yms. tyssännyt. Se on fakta.

        Tämä ei pidä aivan paikkaansa. Tiedän, että B4-tilintarkastus/konsulttifirmoilla ensisijaiset rekrytointikoulut on Aalto (kauppis) ja Hanken. Aallolla on myös pitkäaikaiset suhteet Cityn pankkeihin. Tämä ei tarkoita, etteikö maaseutuyliopistoista pääsisi samoihin töihin, jos vain paperit on hyvät. Suomessa ollaan kaukana USA:n tilanteesta, jossa koulu merkitse miltei kaiken, mutta kyllä työnantajat Suomessa tietää mihin kouluihin on vaikein päästä ja tekevät sen perusteella myös johtopäätöksen missä koulussa opiskelee kaikista lahjakkaimmat oppilaat.


      • Kkdsl
        AYK kirjoitti:

        Tämä ei pidä aivan paikkaansa. Tiedän, että B4-tilintarkastus/konsulttifirmoilla ensisijaiset rekrytointikoulut on Aalto (kauppis) ja Hanken. Aallolla on myös pitkäaikaiset suhteet Cityn pankkeihin. Tämä ei tarkoita, etteikö maaseutuyliopistoista pääsisi samoihin töihin, jos vain paperit on hyvät. Suomessa ollaan kaukana USA:n tilanteesta, jossa koulu merkitse miltei kaiken, mutta kyllä työnantajat Suomessa tietää mihin kouluihin on vaikein päästä ja tekevät sen perusteella myös johtopäätöksen missä koulussa opiskelee kaikista lahjakkaimmat oppilaat.

        Lahjakkaita opiskelijoita voi olla myös Vaasan tai Oulun yliopistoissakin. Kokemus jyllää eniten...


    • km,m,.

      aallolla ja lutilla kovimmat palkat, aika reilusti. LUTilla itseasiassa kovimmat

      • eh-he

        Paljonko aalto ja lut maksaa palkkaa?


      • faktaonfakta
        eh-he kirjoitti:

        Paljonko aalto ja lut maksaa palkkaa?

        469e kuussa.


    • kauppislainenmäoon

      On aika hankala pistää kauppiksia minkäänlaiseen paremmuus järjestykseen, koska erilaisia mittareita on niin paljon. Fakta on kuitenkin se, että kun KTM-paperit on KTM-paperit tuli ne mistä tahansa kauppiksesta. Enemmän merkitystä työmarkkinoilla onkin pääainevalinnalla, työkokemuksella ja sillä mimmonen tyyppi on.

      Eri kauppiksilla on omat vahvuutensa: Helsingissä rahis, LUT:ssa teknillisen puolen tuomat edut, Vaasassa johtaminen, Turussa kv-puoli...

    • sdgdf

      Tuppaa se aaltolaisten ylimielisyys osua omaan nilkkaan jossain vaiheessa ja sit muutetaankin mielipidettä muista kouluista. Ihan sama mistä ne KTM paperit hommaa. Suomessa opetuksen taso kaikissa yliopistoissa suht hyvää kuitenkin

    • yliarvostettua

      "Katselin Aaltoon päässeiden minipisteitä viime vuoden haussa, ja yllätyksekseni huomasin seuraavaa:

      YO haku= pienin pistemäärä 59,5p
      haku = 30p

      Ja asiasta tietoiset varmasti tietää kuinka vaikeaa on saada YO-tutkinnosta se 30p(tämä siis sillä arviolla, että kokeesta saatu myös se n.30p). On kyllä oikeasti kokeisiin lukeneita/asian osaavia henkilöitä sinne päässyt. Vrt. Tampere ja Turku 53 pistettä. Mikä siinä Aallossa on niin hyvää?

      YO-tutkinnon pisteytyksestä vielä, ilman pitkää matikkaa ja yhteensä viiden aineen kirjoitusta, ei oikeastaan mitään toivoa Aaltoon. Vaikka laudaturin saisi kaikista neljästä, ja niiden pisteet hausta(=pääsykokeesta) saatavat oikeuttaisivat paikkaan, olisit silti päässyt sisään jo pelkällä kokeella? Eli älkää ei YO:ta tai lukiota ylipäänsä suorittaneet hätäilkö, osaatkaa se koe!"

      Mulla lähtöpisteet yo-todistuksesta juurikin tuo 30, joka saatu kasaan rivillä LLEEM. Matikka oli lyhyt, eikä äikästäkään herunut ällää. Eihän niitä pisteitä nyt ihan kauhean vaikeaa ole kasaan raapia. Jos olisin tänä vuonna hakenut Aaltoon ykkösvaihtoehtona ja jättänyt tekemättä pääsykokeessa kaksi aivan älyttömän typerää mokaa, olisin viime vuoden pisterajojen mukaan päässyt sisään. Kokeeseen lukemisen aloitin huhtikuussa, enkä voi väittää, etteikö olisi esimerkiksi sinne terdelle kerran jos toisenkin tullut sinä aikana eksyttyä. Sitä en väitä, etteikö osa Aallon opiskelijoista ihan oikeasti olisi tehnyt valtavasti töitä opiskelupaikkansa eteen, mutta halusin tuoda esille myös sen, että osa näistä ns. parempien koulujen kauppatieteilijöistä nyt vaan on ihan samanlaisia laiskoja paskoja kuin minä, joilla vaan on käynyt siinä mielessä hyvä tuuri, ettei asioita tarvitse päntätä tuntitolkulla, jotta ne jäisivät mieleen ja jotta niistä sisäistäisi jotain. Itse olen onnekas siinä mielessä, että saan todistukseni perusteella noinkin hyvät lähtöpinnat, koepisteillä kun ei olisi asiaa oikein muualle kuin ehkä Kuopio-Oulu-Vaasa-akselille.

      Niin ja ihan samaa mieltä edellisten kanssa olen siitä, että Aallon suosio perustuu varmasti lähinnä sen sijaintiin ja hakijamääriin. Totta kai pisterajat ovat korkealla, kun hakijoita on tuollainen määrä. Toisaalta "heikommat" hakijat varmasti myös tiedostavat sen, että tuskin pääsevät Aaltoon, mistä seuraa se, että moni sinne hakeneista varmasti panostaa enemmän kuin esim. ne, jotka pääsevät Joensuuhun kolmosvaihtoehtonaan. Lisäksi sinne pääsevät käytännössä vain ne, jotka asettavat Aallon ensimmäiseksi hakukohteekseen, josta aiheutuu tilastojen osittainen "vääristyminen" kahdella pisteellä. Tässä on ehkä huomattavissa pientä noidankehää: kun hakijamäärät nostavat pisterajat korkealle, kuvitellaan koulun olevan jotenkin muita huikean paljon parempi. Tämän seurauksena sinne hakevia on paljon ja he ovat hyviä, mikä taas ruokkii sitä, että rajat myöskin pysyvät ylhäällä.

      • fascsvd

        jos viime vuoden rajoilla pääsisit sisään aaltoon, ja sinulla on 30 lähtöpinnaa tarkoittaa se että sait tänä vuonna siis 30 pistettä kokeesta. Eli papereistasi ei olisi ollut viime vuonna ollenkaan hyötyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe