Ovatko muut opettajat valehtelijoita?

totuus esiin

Valehteleeko video? Minusta näyttää opettajan kannalta erittäin raskauttavalta.
En minä ainakaan hyväksy opettajalta väkivaltaista käytöstä.


http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288554930056.html

'Korhonen sanoo saaneensa tukea muilta opettajilta. Voi olla, mutta näihin eivät lukeudu ne opettajat, jotka olivat paikalla välikohtauksen tapahtuessa. Heidän kouluvirastolle antamat lausumat, joiden perusteella erotuspäätös tehtiin, poikkeavat täysin Korhosen kertomasta.' (mtv3)

64

614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mallia kehiin

      Kokeilepa itse yläkoulussa erityisopettajan työtä ja näiden erityisnuorten kohtaamista....Miten itse olisit oppilaan saanut poistumaan?

      • ap.

        Otapa yhteys lastensuojeluun ja kysy mielipidettä väkivaltaan.
        Se on turha seistä kädet lanteilla kuin mikäkin patruuna. Joillain opettajilla on karismaa / luontaista arvovaltaa.


      • Ple!
        ap. kirjoitti:

        Otapa yhteys lastensuojeluun ja kysy mielipidettä väkivaltaan.
        Se on turha seistä kädet lanteilla kuin mikäkin patruuna. Joillain opettajilla on karismaa / luontaista arvovaltaa.

        Entä ne, jotka tekevät työtään?
        Älä viitti viisastella, kukkahattutäti!


      • ei mitään sääntöjä
        ap. kirjoitti:

        Otapa yhteys lastensuojeluun ja kysy mielipidettä väkivaltaan.
        Se on turha seistä kädet lanteilla kuin mikäkin patruuna. Joillain opettajilla on karismaa / luontaista arvovaltaa.

        Ei ole kyse mistään karismasta tai sen puutteesta. Oppilas on yksinkertaisesti tottunut siihen, että voi sanoa tai tehdä mitä vain. Nuo karismajutut pitivät paikkaansa muutama vuosikymmen sitten, eivät enää nykyään.


    • raskauttava??

      Videossa ei juuri muuta mäy kuin ulostyöntäminen. Siinä ei näy alku lainkaan. Videoei ole lainkaan raskauttava, siknä näkyy ooettajan solvaaminen selä kieltäytyminen, kun pyydetään poistumaan.

      • ap.

        Se, mitä näkyy, on väkivalta. Ainahan murrosikäiset kokeilevat rajoja. Ei eletä P-Koreassa.

        Jos vanhempi kohtelee lastaan noin -> huostaanotto. Opettaja pääsi siis vähällä, kun menetti vain työpaikan.


      • Ple!
        ap. kirjoitti:

        Se, mitä näkyy, on väkivalta. Ainahan murrosikäiset kokeilevat rajoja. Ei eletä P-Koreassa.

        Jos vanhempi kohtelee lastaan noin -> huostaanotto. Opettaja pääsi siis vähällä, kun menetti vain työpaikan.

        Tuollaiset idioottirehtorit PITÄÄ erottaa!


    • lkjhgfcvghjklö

      Miesopettajan piti näyttää vieressä seisseelle naiselle olevansa tosi mies, sai raivokohtauksen ja kävi kiinni.
      Kun noin kookas mies tönii, oli tuurista kiinni, ettei oppilas kaatunut ja lyönyt päätään betoniportaisiin vammautuen. Ei edes järjestysmies, tai poliisi voi käsitellä rikollista tuolla tyylillä. Tuolla tapaa provosoidaan ja haastetaan riitaa, ei hoideta ongelmatilannetta. Opettaja sietäisi saada turpaansa itse.

      • ap.

        Uskon, että oppilaat traumatisoituivat lähinnä siitä, kun opettaja oli noin aggressiivinen. Jos opettaja koki tuon muiden oppilaiden suojeluksi, niin en kyllä ymmärrä.
        En haluaisi oman lapseni opettajan käyttäytyvän noin.


      • puhe-ei-auttanut

        "raivokohtaus"? ...etkö osaa lukea ... viisi (5) poistumiskehotusta ja vasta sitten poistaminen


      • aaåå00
        ap. kirjoitti:

        Uskon, että oppilaat traumatisoituivat lähinnä siitä, kun opettaja oli noin aggressiivinen. Jos opettaja koki tuon muiden oppilaiden suojeluksi, niin en kyllä ymmärrä.
        En haluaisi oman lapseni opettajan käyttäytyvän noin.

        Haluatko oman lapsesi käyttäytyvän noin?


      • ap.
        aaåå00 kirjoitti:

        Haluatko oman lapsesi käyttäytyvän noin?

        Minun lapseni on esim pelastanut ihmishengen, kun yksikään aikuinen ei tehnyt elettäkään tukehtuvan ihmisen auttamiseksi kadulla.

        Lapsista ei pidä tappaa oma-aloitteisuutta. Tyttäreni huusi katselijoille, että nämä soittaisivat ambulanssin, mutta heillä oli liian kiire katsoa päältä, kun hän auttoi sairasta ja niinpä hän päälle päätteeksi joutui itse soittamaan hätänumeroon.


    • Oikea päätös

      Hyvä että tapaus videoitiin.Pojalla huppu päässä ja se provosoi open tälläiseen.
      Opettajan kielenkäyttö ja uhkaava olemus.Poika paljon pienempi.Huppu päässä entä sitten.Entä maahanmuuttajat hunnuissaan?eikö heitä pyydetä poistumaan.Potkut olivat aiheelliset.

      • Ple!

        Jos neuvojasi noudatettaisiin, ei maassamme olisi YHTÄÄN opettajaa!
        KAIKKI opettajat ovat menettäneet malttinsa Sinun metodeillasi katsottuna!


      • höpöti höpöti

        Menetkö aikuisenakin työhaastatteluun lippis ja huppu päässä haistatellen tai uhoillen työnantajalle? Tuskin saat työpaikkaa noin huonolla käytöksellä=) Hyvää käytöstä on se kun osaa oikeassa tilanteessa ottaa lippiksen tai hupun päästä pois. Maahanmuuttajat hunnuissaan ovat eri asia. Tervejärkinen ymmärtää tämän eron kyllä.


      • ååke99

        Opet olivat kaikesta päättäen ruokatuntivalvonnassa ja heidän tuli valvoa myös, ettei pipoja ja huppuja käytetä sisällä. Tämä on aika yleinen järjestyssääntö ja rehtorin määräämä.


      • tönanja
        höpöti höpöti kirjoitti:

        Menetkö aikuisenakin työhaastatteluun lippis ja huppu päässä haistatellen tai uhoillen työnantajalle? Tuskin saat työpaikkaa noin huonolla käytöksellä=) Hyvää käytöstä on se kun osaa oikeassa tilanteessa ottaa lippiksen tai hupun päästä pois. Maahanmuuttajat hunnuissaan ovat eri asia. Tervejärkinen ymmärtää tämän eron kyllä.

        vittu kyl näitäkin on vittu saatana aika monta tommosi vitu homoi ja sit ne viel pääse töihin vittu mulkku kyrpä


    • 30 v. opettajana

      Erittäin raskauttava on vahvasti liioiteltua. Epäammattimainen käytös on sitä vastoin oikea termi. Opettajan ei pidä provosoitua, vaikka kuinka provosoidaan. Jos opettajalla on varoitus alla, on erottaminen perusteltua, muuten pitäisi varoitus riittää.
      Jos opettajankoulutus olisi Suomessa kunnollista, olisi opettaja koulutettu tällaisia tilanteita varten. Hänet voitaisiin silloin tarvittaessa uudelleen kouluttaa tätä silmällä pitäen. Nyt opettaja joutuu itse kokemuksen kautta oppimaan tällaisten tilanteiden hallinta.
      Jotenkin vaikutti, että opettaja oli menettänyt tilanteen hallinnan jo paljon ennen tuota videopätkää. Tuossa koulussa on ilmeisesti pahasti epäyhtenäinen käytäntö, jos tuollaiseen väittelyyn edes joudutaan.
      Tuo oppilas pitäisi erottaa määräajaksi virkamiehen vastustamisen ja solvaamisen takia. Tuollaisia oppilaita ei pidä hyväksyä. Oppilastoverin puolustamiseen ei tuollaisia keinoja sallita.

      • ap.

        Mielestäni oppilaan avoin mielipiteen ilmaisu ei ole huono asia. Tuossa portaikkoon tönimisessä oli ainekset paljon pahempaan. Nyt ei ilmeisesti luita katkennut?

        Ihmeen myönteisesti ihmiset suhtautuvat lapseen käsiksi käymiseen Suomessa. Myönteisemmin kuin naiseen käsiksi käymiseen, jostain syystä. Ei niin, että jälkimmäiseen suhtautuisin itse myönteisesti, mutta... erotettiinhan Eeva Kuuskoski-Vikatmaakin ja siinä oli enemmän tasavertaisuutta kuin tässä lapsi-aikuinen -asetelmassa.

        "Kuuskoski valittiin eduskuntaan Kansallisen Kokoomuksen ehdokaslistalta Turun eteläisestä vaalipiiristä vuonna 1979. Kansanedustajauransa ensimmäisen vuoden aikana hän siirtyi keskustapuolueen edustajaksi. Poliittisten tehtävien päätyttyä hän työskenteli Mannerheimin Lastensuojeluliiton pääsihteerin tehtävissä. Mannerheimin Lastensuojeluliiton liittohallitus irtisanoi kesäkuussa 2007 Kuuskosken tämän hovioikeudessa vahvistetun pahoinpitelytuomion vuoksi. [1] Aiemmin Helsingin käräjäoikeus oli yksimielisesti hylännyt syytteet, sillä se katsoi ettei pahoinpitelystä ollut näyttöä, vaan ainoastaan asianosaisten täysin vastakkaiset kertomukset." WP


      • 30 v. opettajana
        ap. kirjoitti:

        Mielestäni oppilaan avoin mielipiteen ilmaisu ei ole huono asia. Tuossa portaikkoon tönimisessä oli ainekset paljon pahempaan. Nyt ei ilmeisesti luita katkennut?

        Ihmeen myönteisesti ihmiset suhtautuvat lapseen käsiksi käymiseen Suomessa. Myönteisemmin kuin naiseen käsiksi käymiseen, jostain syystä. Ei niin, että jälkimmäiseen suhtautuisin itse myönteisesti, mutta... erotettiinhan Eeva Kuuskoski-Vikatmaakin ja siinä oli enemmän tasavertaisuutta kuin tässä lapsi-aikuinen -asetelmassa.

        "Kuuskoski valittiin eduskuntaan Kansallisen Kokoomuksen ehdokaslistalta Turun eteläisestä vaalipiiristä vuonna 1979. Kansanedustajauransa ensimmäisen vuoden aikana hän siirtyi keskustapuolueen edustajaksi. Poliittisten tehtävien päätyttyä hän työskenteli Mannerheimin Lastensuojeluliiton pääsihteerin tehtävissä. Mannerheimin Lastensuojeluliiton liittohallitus irtisanoi kesäkuussa 2007 Kuuskosken tämän hovioikeudessa vahvistetun pahoinpitelytuomion vuoksi. [1] Aiemmin Helsingin käräjäoikeus oli yksimielisesti hylännyt syytteet, sillä se katsoi ettei pahoinpitelystä ollut näyttöä, vaan ainoastaan asianosaisten täysin vastakkaiset kertomukset." WP

        Avoin mielipiteen ilmaisu on täysin hyväksyttävää ja useasti myös toivottavaa. Nimittelevä puhe ei sen sijaan ole hyväksyttyä. Tässä yhteydessä ei pidä vedota lapsellisuuteen, sillä oppilas on yläkoulussa. Joskus hänellekin on ne rajat asetettava.
        Opettaja toimi väärin, mutta osa tästä menee varmasti myös koulun piikkiin.
        Oppilaan pitää saada lisäksi rangaistus. Pelkkä ruokalasta poisto ei riitä.


      • ap.
        30 v. opettajana kirjoitti:

        Avoin mielipiteen ilmaisu on täysin hyväksyttävää ja useasti myös toivottavaa. Nimittelevä puhe ei sen sijaan ole hyväksyttyä. Tässä yhteydessä ei pidä vedota lapsellisuuteen, sillä oppilas on yläkoulussa. Joskus hänellekin on ne rajat asetettava.
        Opettaja toimi väärin, mutta osa tästä menee varmasti myös koulun piikkiin.
        Oppilaan pitää saada lisäksi rangaistus. Pelkkä ruokalasta poisto ei riitä.

        Tässähän ei ollut kysymys pelkästä 'ruokalasta poistosta'. Minä en ole vedonnut oppilaan kohdalla mihinkään, eihän hän tässä ole hyväksyntää itselleen kerjännytkään.

        Vertailun vuoksi: jos sinä hierot minua selästä ja minä koen sen seksuaaliseksi teoksi, niin se on seksuaalinen teko silloin Suomen lakien mukaan.

        Jos tuo portaikkoon päin työntäminen (yli?) sadan kilon voimalla ei ole väkivaltaa, niin mikä sitten...


      • p.ersu
        ap. kirjoitti:

        Mielestäni oppilaan avoin mielipiteen ilmaisu ei ole huono asia. Tuossa portaikkoon tönimisessä oli ainekset paljon pahempaan. Nyt ei ilmeisesti luita katkennut?

        Ihmeen myönteisesti ihmiset suhtautuvat lapseen käsiksi käymiseen Suomessa. Myönteisemmin kuin naiseen käsiksi käymiseen, jostain syystä. Ei niin, että jälkimmäiseen suhtautuisin itse myönteisesti, mutta... erotettiinhan Eeva Kuuskoski-Vikatmaakin ja siinä oli enemmän tasavertaisuutta kuin tässä lapsi-aikuinen -asetelmassa.

        "Kuuskoski valittiin eduskuntaan Kansallisen Kokoomuksen ehdokaslistalta Turun eteläisestä vaalipiiristä vuonna 1979. Kansanedustajauransa ensimmäisen vuoden aikana hän siirtyi keskustapuolueen edustajaksi. Poliittisten tehtävien päätyttyä hän työskenteli Mannerheimin Lastensuojeluliiton pääsihteerin tehtävissä. Mannerheimin Lastensuojeluliiton liittohallitus irtisanoi kesäkuussa 2007 Kuuskosken tämän hovioikeudessa vahvistetun pahoinpitelytuomion vuoksi. [1] Aiemmin Helsingin käräjäoikeus oli yksimielisesti hylännyt syytteet, sillä se katsoi ettei pahoinpitelystä ollut näyttöä, vaan ainoastaan asianosaisten täysin vastakkaiset kertomukset." WP

        Jotkut täällä kirjoittavat provokaatioita.
        Miten esim. Poliisit toimivat vastaavassa tilanteessa?
        Opettajakin on ihminen, pitäisikö hänen nostaa kanne
        kunnianloukkauksesta?
        Jos joku v.ittuilee tuohon tyyliin kantaa itse seuraukset.
        Opettaja EI ylittänyt toimivaltuuksiaan kuten videolla
        nähdään, loppu puidaan varmaan oikeudessa.
        Yksi juttu. Älkää puhuko "lapsesta", tuo on jo
        karvamuna ukko vaikka olisi 15 v.


      • Ple!
        ap. kirjoitti:

        Tässähän ei ollut kysymys pelkästä 'ruokalasta poistosta'. Minä en ole vedonnut oppilaan kohdalla mihinkään, eihän hän tässä ole hyväksyntää itselleen kerjännytkään.

        Vertailun vuoksi: jos sinä hierot minua selästä ja minä koen sen seksuaaliseksi teoksi, niin se on seksuaalinen teko silloin Suomen lakien mukaan.

        Jos tuo portaikkoon päin työntäminen (yli?) sadan kilon voimalla ei ole väkivaltaa, niin mikä sitten...

        Sata kiloa?
        Syytätkö opettajaa ylipainosta?
        Olet surkimus!


      • Vanha opettaja
        ap. kirjoitti:

        Tässähän ei ollut kysymys pelkästä 'ruokalasta poistosta'. Minä en ole vedonnut oppilaan kohdalla mihinkään, eihän hän tässä ole hyväksyntää itselleen kerjännytkään.

        Vertailun vuoksi: jos sinä hierot minua selästä ja minä koen sen seksuaaliseksi teoksi, niin se on seksuaalinen teko silloin Suomen lakien mukaan.

        Jos tuo portaikkoon päin työntäminen (yli?) sadan kilon voimalla ei ole väkivaltaa, niin mikä sitten...

        Näet asian ytimen, muttet näköjään ymmärrä sitä. Tämä oppilas on häirikköoppilas, eikä hän osallistunut tapahtumaan pyyteettömästi puolustaakseen toista oppilasta. Hän vain näki tilaisuuden kerätä itselleen ”katu-uskottavuutta”, pönkittääkseen vääristynyttä maailmankuvaansa. Aina koulusta löytyy joku opettaja, jota tällainen oppilas kykenee hyödyntämään. Jos rehtori menee mukaan tällaiseen hölmöilyyn, saa oppilas siitä vain lisää voimaa.
        Rehtorillekin tarjoutui tilaisuus kerätä ”katu-uskottavuutta” siirtyessään uuteen työpaikkaan. Hän näytti kykynsä tehdä nopeita rohkeita päätöksiä. Säälin hänen todellisia taitojaan.
        Videosta puuttuu ratkaiseva pätkä juuri ennen loppuhuipentumaa. Oppilaan vastaanpyristely, joka aiheutti opettajan voiman lisäämisen, ei näy. Joten videosta saa väärän kuvan, että opettaja ryntää heti täydellä voimalla.


      • ap.
        Vanha opettaja kirjoitti:

        Näet asian ytimen, muttet näköjään ymmärrä sitä. Tämä oppilas on häirikköoppilas, eikä hän osallistunut tapahtumaan pyyteettömästi puolustaakseen toista oppilasta. Hän vain näki tilaisuuden kerätä itselleen ”katu-uskottavuutta”, pönkittääkseen vääristynyttä maailmankuvaansa. Aina koulusta löytyy joku opettaja, jota tällainen oppilas kykenee hyödyntämään. Jos rehtori menee mukaan tällaiseen hölmöilyyn, saa oppilas siitä vain lisää voimaa.
        Rehtorillekin tarjoutui tilaisuus kerätä ”katu-uskottavuutta” siirtyessään uuteen työpaikkaan. Hän näytti kykynsä tehdä nopeita rohkeita päätöksiä. Säälin hänen todellisia taitojaan.
        Videosta puuttuu ratkaiseva pätkä juuri ennen loppuhuipentumaa. Oppilaan vastaanpyristely, joka aiheutti opettajan voiman lisäämisen, ei näy. Joten videosta saa väärän kuvan, että opettaja ryntää heti täydellä voimalla.

        Ketään ei pitäisi leimata 'häirikköoppilaaksi' eikä varsinkaan täältä käsin. Lapsiin täytyy luoda toivoa ja uskoa eikä lannistaa heitä.

        Olikos se huippukokki nimeltään Harri Syrjänen, josta opettaja sanoi, ettei tästä tule koskaan mitään...?


    • opex

      Videon katsottuani en ole valmis tätä kollegaani puolustamaan. Hän käyttäytyy epäammattimaisesti ja epäviisaasti. Hän provosoituu murrosikäisen sällin ikäiselleen tyypillisestä provosointiyrityksestä, ja itse valelee elekielellään ja puhetavallaan bensaa liekkeihin. Hän ei pyri rauhoittamaan poikaa vaan päinvastoin. Tällä tavoin toimien tilanteet vain pahentuvat.

      Poika käyttäytyy tyhmästi, mutta hän on murrosikäinen ja kautta maailmansivu sen ikäiset - erityisesti pojat - ovat kokeilleet rajojaan. Millaista miehen mallia tämä opettaja näytti? Vahvin voittaa? Saa käydä kiinni? Videolla poika aivan aiheellisesti syyttää opettajaa lesoilusta. Hän näkee opettajan aikuisuuden puutteen ja tarttuu siihen. Murrosikäiset toimivat juuri näin. Suurinta vastustusta kohtaavat opettajat, jotka eivät pysy kypsän aikuisen roolissa. Murrosikäiset testaavat tätä aikuisuuden astetta taantumalla idiooteiksi. Aikuisen tehtävä on olla aikuinen, vaikka nuori tekisi mitä.

      Olen työskennellyt toistakymmentä vuotta suurilla yläkouluilla ja valvonut satoja ruokailuja ja pitänyt tuhansia tunteja. Koskaan ei ole tullut mieleenkään tönäistä ketään voimalla selkään, kuten tuossa videossa tehdään.

      Jos itse olisin tuollaisessa tilanteessa, jossa poika on jo täysin hiiltynyt, sanoisin, että jutellaan tästä vaikka myöhemmin, nyt voit jäädä syömään tai lähteä ja itse poistuisin toiselle puolelle huonetta. Todennäköisesti oppilas tuolloin rauhoittuisi ja lähtisi hetken päästä omia aikojaan. Jos niin ei kävisi, tilasta olisi paras poistaa muut oppilaat ja kutsua apua. Myöhemmin palaisin oppilaan kanssa asiaan niin, ettei paikalla ole yleisöä, jolle hänen pitäisi esittää.

      Valitettavasti videon opettaja ilmeisesti koko epäkypsää kasvojen menettämisen uhkaa ja luuli, että jos hän ei vie asiaa tappiin asti, peli on menetetty. Tämä on turha pelko, joka yleensä ajaa ihmiset tyhmiin ratkaisuihin. Oppilaan fyysistä koskemattomuutta saa rikkoa vain, jos se on aivan välttämätöntä. Nyt se ei todellakaan ollut.

      Videolla on kaksi kypsymätöntä nulikkaa uhoilemassa.

      • ap.

        No niin. Kypsää ajattelua. Äitinäkin kuulee kaikenlaista, mutta kyllä sitä jaksaa kuunnella ja pian onkin toinen ääni kellossa.


      • Ple!

        Olette typeryyksiä!
        En voi muuta sanoa!
        Lässynlää!


      • älä tule meille

        Kävelisit tilanteesta pois? Kun oppilas ei tottele, jätät asian siihen? Kerrotko kuka olet, ei tarvitse meille tulla kouluun töihin. Ei meillä ainakaan oppilaat sanele, koska ja miten asiat hoidetaan vaan tottelevat opettajaa. Jos oppilas käsketään poistumaan, oppilas poistuu eikä suunsoittoa hyväksytä. Jos ei tottele opettajaa, evätään loppupäiväksi koulunkäynti rehtorin toimesta. Tepsinyt ja tepsii varmasti jatkossakin. Sinä sen sijaan antaisit kaiken meriitin oppilaalle, jättäisit häirikön seisomaan kultaistuimella paistattelemassa muiden oppilaiden ihannoimina sitä, että sai opettajan poistumaan paikalta.

        Kokeilepa tätä joskus ja voin sanoa, että sen jälkeen peli on menetetty ja yksikään koulun oppilas ei enää kuuntele, mitä yrität vikistä... Vikise vain, oppilaat kävelevät ylitsesi...


      • opex
        älä tule meille kirjoitti:

        Kävelisit tilanteesta pois? Kun oppilas ei tottele, jätät asian siihen? Kerrotko kuka olet, ei tarvitse meille tulla kouluun töihin. Ei meillä ainakaan oppilaat sanele, koska ja miten asiat hoidetaan vaan tottelevat opettajaa. Jos oppilas käsketään poistumaan, oppilas poistuu eikä suunsoittoa hyväksytä. Jos ei tottele opettajaa, evätään loppupäiväksi koulunkäynti rehtorin toimesta. Tepsinyt ja tepsii varmasti jatkossakin. Sinä sen sijaan antaisit kaiken meriitin oppilaalle, jättäisit häirikön seisomaan kultaistuimella paistattelemassa muiden oppilaiden ihannoimina sitä, että sai opettajan poistumaan paikalta.

        Kokeilepa tätä joskus ja voin sanoa, että sen jälkeen peli on menetetty ja yksikään koulun oppilas ei enää kuuntele, mitä yrität vikistä... Vikise vain, oppilaat kävelevät ylitsesi...

        Noh, kertaakaan en ole joutunut kävelemään pois. Se johtuu siitä, että alun alkaen hoidan tilanteet niin, etteivät ne eskaloidu. Olen lukuisia kertoja poistanut erityisoppilaiden päähineitä ruokalassa, enkä ole moista soppaa siitä onnistunut keittämään.

        Jos olisit lukenut loppuun asti, olisi havainnut, että tietenkin asiaan palataan. Jos tavoitteena on oikeasti kasvattaa ja opettaa, nämä keskustelut on parasta käydä sitten, kun kaikki osapuolet ovat rauhoittuneet.

        Ihanko oikeasti haluat valvontakaveriksesi mieluummin sellaisen tyypin, joka kilahtelee ja käy käsiksi, kuin sellaisen, jolta kurinpito onnistuu ihan puhumalla? Meitä on moneen junaan. Minua ovat monet kollegat pyytäneet tueksi erinäisiinkin tilanteisiin...

        Kukaan ei toistaiseksi ole minun ylitseni kävellyt, koska en ole koulussa keräämässä "meriittejä" tai estämässä oppilaita saamasta "meriittejä". Juuri tuollainen ajattelu johtaa huonoon ilmapiiriin ja toimimattomiin ihmissuhteisiin koulussa. Oppilaat eivät ole minulle mikään vastapuoli, jonka kanssa kisaan ja taistelen, ja kun heitä sen mukaan kohtelen, tunnit ja valvontatilanteet sujuvat hyvin ja puhe riittää.

        Opettajan työssä on kyse vuorovaikutustaidoista.


    • Opettajalle tuki

      Opettaja toimi täysin oikein.

      Tästä tulee alkusoitto prosessille, jossa muutetaan perusopetuslakia. Se ei tapahdu heti, koska se tulee tapahtumaan perustuslain säätämisjärjestyksessä. Tosin on jopa mahdollista, että asia julistetaan kiireelliseksi ja säädetään samoilla valtiopäivillä.

      On päivän selvää, että lakimuutosten myötä pettajat tulevat saamaan suuremmat valtuudet turvallisen oppimisympäristän luomiseksi. OAJ:n on tärkeää huolehtia, että palkkaus pysyy oikealla tasolla.

      • ap.

        Että hakataan väkivalta pois kouluista?


      • Opettajalle tuki
        ap. kirjoitti:

        Että hakataan väkivalta pois kouluista?

        Ei poliisikaan hakkaa rikollisuutta pois. Yhteisiä pelisääntöjä rikkovan yksilön koskemattomuutta rajoitetaan vain siinä määrin kuin se on välttämätöntä. Enemmistön perusoikeudet (työrauha, turvallisuus) menevät aina niitä vastaan rikkovan perusoikeuksien edelle.

        Addressin rohkean opettajan puolesta on kirjoittanut jo kymmeniätuhansia vastuuntuntoisia suoraselkäisiä kansalaisia. Asiasta saisi pian vaikka kansalaisaloitteen, mikä tosin on tarpeetonta, kun lainmuutoksen valmistelu on opetusministeriössä jo alkanut. Ja hallituksen esityksenä kyseinen opettajan valtuiuksia lisäävä laki tulee menemään nopeammin läpikin.


      • ap.
        Opettajalle tuki kirjoitti:

        Ei poliisikaan hakkaa rikollisuutta pois. Yhteisiä pelisääntöjä rikkovan yksilön koskemattomuutta rajoitetaan vain siinä määrin kuin se on välttämätöntä. Enemmistön perusoikeudet (työrauha, turvallisuus) menevät aina niitä vastaan rikkovan perusoikeuksien edelle.

        Addressin rohkean opettajan puolesta on kirjoittanut jo kymmeniätuhansia vastuuntuntoisia suoraselkäisiä kansalaisia. Asiasta saisi pian vaikka kansalaisaloitteen, mikä tosin on tarpeetonta, kun lainmuutoksen valmistelu on opetusministeriössä jo alkanut. Ja hallituksen esityksenä kyseinen opettajan valtuiuksia lisäävä laki tulee menemään nopeammin läpikin.

        Ei ollut välttämätöntä käydä käsiksi. Jos ei koulussa saa esittää mielipiteitä, niin se on voi, voi.
        Tuhaan tässä tehdään opettajasta marttyyria.


      • br.1
        ap. kirjoitti:

        Ei ollut välttämätöntä käydä käsiksi. Jos ei koulussa saa esittää mielipiteitä, niin se on voi, voi.
        Tuhaan tässä tehdään opettajasta marttyyria.

        Tässä nimenomaan ei tehdä turhaan Koskisesta marttyyria, sillä oltiinpa Koskisen työntämisestä/tonimisestä mitä tahansa, niin pahimmillaankin siinä liikutaan vasta lain tulkinnan rajamailla. Missään nimessä ei ole perustetta virkasuhteen välittömään lopettamiseen ilman irtisanomismenettelyä vaan korkeintaan varoitukseen - jos siihenkään.

        Se mitä ruokalassa tapahtui on tavallaan sekundääristä, skandaali on se miten Alppilan koulun rehtori siihen reagoi. Ei keskustelua pelisäännöistä, ei varoitusta, ei minkäänlaista johtamista tilanteessa. Asiasta tehty rikosilmoituskin saatta hyvinkin täyttää laittoman ilmiannon tunnusmerkit. Ja Helsingin opetusvirasto siunaa koko rumban.

        Kyse on opettajien oikeusturvasta ja myöskin muiden oppilaiden oikeudesta saada turvallinen oppimisympäristö. Väitän, että jos Korhonen ei olisi tuossa tilanteessa tehnyt mitään, niin muiden oppilaiden oikeutta turvalliseen kouluympoäristöön olisi rikottu. Vaikea tilanne, jossa minusta Korhonen päätyi oikeaan ratkaisuun. Sen sijaan sinä ap syyllistyt minusta juuri siihen ajatteluun mistä nykykoulua syytetään: Häirikköjen annetaan sanella koulun ilmapiiri ja pelisäännöt.


      • Ple!
        ap. kirjoitti:

        Ei ollut välttämätöntä käydä käsiksi. Jos ei koulussa saa esittää mielipiteitä, niin se on voi, voi.
        Tuhaan tässä tehdään opettajasta marttyyria.

        Pahoinpidellyn vammat osoittavat, että kukkahattutätejä tarvitaan!
        Ilman aivokääpiörehtoria ei olisi asiasta juttua saanut!
        Hyvä!


    • ap.

      Eivätköhän opetusviraston lakimiehet tunne paremmin Suomen lait ja itse yhdyn heihin videon nähtyäni.


      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013040916877402_uu.shtml

      Kurjaahan se on, jos on talosta velkaa ja saa potkut, mutta se ei liity tähän tapahtumaan mitenkään. Minusta tuntuu, että tuhannet allekirjoittaneet vain sekoittavat tapahtuneeseen omia kokemuksiaan koulusta.

      • Joku roti

        Tässä tapauksessa kyseiset lakimiehet näyttävät olevan pihalla kuin lumiukko. Korhoselle tsemppiä!


      • Ple!

        Hakeuduthan hoitoon mitä pikimmin?


      • juristille huutia
        Joku roti kirjoitti:

        Tässä tapauksessa kyseiset lakimiehet näyttävät olevan pihalla kuin lumiukko. Korhoselle tsemppiä!

        Mielenkiintoinen yksityiskohta on muuten se, etää Aarniokosken väitettiin jossain konsultoineen lakimiestä ennen päätöstään erottaa Korhonen. Lyön 100 € vetoa, että kyseessä on ollut sama opetusviraston lakimies, joka "avusti" Outi Saloakin hänen julkisissa esiintymisissään.

        Tosi paska lakimies on hän, kun mm. OAJ:n pääjuristi on täysin päinvastaista mieltä.

        Tämä lakimiehen irvikuva pitäisi savustaa ulos kolostaan pikkuhiljaa. Kantakoon hänkin vastuuta. Tällä hetkellä kaikki kritiikki kohdistuu hänen "asiakkaisiinsa". Jos minä olisi Aarniokoski tai Salo heittäisin tuon lakimiehenretaleen leijonille.


    • AS-pojan isä

      Oma poikani häiriköi koulussa silloin tällöin. Olen antanut opettajille ja rehtorille ns. vapaat kädet pistää poika tarvittaessa ruotuun tai luokasta ulos tms. mitä tilanne vaatiikin. Olen vielä erikseen sanonut että ei tarvitse pelätä jälkipuheita kotoa käsin.

      Käytäntö on toiminut hyvin jo 5 vuotta. Poika on 12 vuotta, isokokoinen ja vankka ikäisekseen. Riitoja tulee lähinnä kavereiden kanssa, mutta joskus opettajienkin kanssa. Siinä ei pään silittely auta ja toinen saa itsepäisyyskohtauksen ja heittäytyy häiriköksi. Ei koko luokan tarvitse kärsiä yhden pölhöilyistä ja työtään se tekee opettajakin.

      Minulle ei ole häpeä myöntää tai kertoa, että poikani on tutkitustikin asperger-piirteinen. Monen lapsen vanhemmat vaan ei halua myöntää erityislastensa todellista diagnoosia ja se on monesti häiriköintiongelmien todellien syy. Siis opettajia aina syyllistetään vaikka oma piltti on välillä todellinen kusi_pää käytöksensä suhteen. 99% ajasta kaikki sujuu kuitenkin hyvin vaikka töitä hän teettää kotonakin. Hän on edelleenkin innostunut koulun käynnistä ja saa hyviäkin numeroita kokeista. Aina hän vaan ei jaksa keskittyä ja silloin se menee helposti hulinaksi.

      Yhteispelillä se sujuu, joten pelastakaa opettaja Antti Korhonen

      http://www.adressit.com/pelastakaa_opettaja_antti_korhonen

      Allekirjoita adressi, niin minäkin tein.

      http://www.adressit.com/keskustelu/48893/start/4200

      • ap.

        Sinä et kuitenkaan päätä, saako Antti työnnellä muiden lapsia portaikkoihin, jos oma lapsesi onkin 'vapaata riistaa'.


      • Kustas se tuli?
        ap. kirjoitti:

        Sinä et kuitenkaan päätä, saako Antti työnnellä muiden lapsia portaikkoihin, jos oma lapsesi onkin 'vapaata riistaa'.

        Olikos vastassa ylämäki?


        Tuollaiset "mulkunkuulat" pitäisi ns. nusaista uudelleen jos on päässyt kusta sekaan...


      • Ple!
        ap. kirjoitti:

        Sinä et kuitenkaan päätä, saako Antti työnnellä muiden lapsia portaikkoihin, jos oma lapsesi onkin 'vapaata riistaa'.

        Kaikkia maa päällään kantaakin!


      • Berger

        Eläinten ei anneta lisääntyä holtittomasti miten vain sairauksien ja luonnevikojen vuoksi. Luonnossa sairaat pennut joko syödään tai jätetään muille syötäväksi, ettei ne heikennä laumaa ja lajia.
        Ihmislaji on tuhoon tuomittu.


      • vertigo2
        ap. kirjoitti:

        Sinä et kuitenkaan päätä, saako Antti työnnellä muiden lapsia portaikkoihin, jos oma lapsesi onkin 'vapaata riistaa'.

        Olisiko ap sillä mitään merkitystä onko portaikko alaspäin vai ylöspäin tässä tapauksessa?

        Ja pystytkö ymmärtämään, että uskottavuutesi ei ole kovin korkeaa luokkaa kun et mainitse sitä pikku yksityiskohtaa että mainitsemasi portaikko lähti nimenomaan ylöspäin.


    • noeiehkä

      pitää kyllä muistaa sekin, että varsinaisen irtisanomisilmoituksen teki koulun nykyinen rehtori opetusviraston selvällä tuella. Jos minä olisin opettajana siinä koulussa ja huolissani työpaikastani, en ihan heti alkaisi kampanjoimaan erotetun opettajan puolesta kun koulun johtaja ja koko opetusvirasto ovat vastassa, Eiköhän tuo tullut selväksi mitä siitä seuraa jos joutuu vastakkain rehtorin kanssa siinä työyhteisössä.

      Rehtorin ja opetusviraston kommenteissa on jotain hyvin perverssillä tavalla yksipuolista. Sen suorastaan haistaa.

    • Perustelut kehiin

      Mitä kusipäitä täälläkin on komentoimassa. Näkyy selvästi että kommentoijat ovat oikeaa pohjasakkaa sivistyksessä.

      Siinä videossa ei ollut mitään väkivaltaa, paitsi että oppilas kohdisti henkistä väkivaltaa opettajaan ja toisiin oppilaisiin ja pilasi heidän työrauhan ja toi turvattomuuden tunnetta luokkaan.

      Tuollaiset kusipäät jotka vielä puolustavat Alppilan rehtori Maria Uutaniemen ja opetusviraston toimintaa pitäisi listiä. Tyhmyydelläkin pitäisi olla jokin sietoraja yhteiskunnassamme.

      Rehtori ja opetusvirasto eivät noudata Suomen valtion lakeja. Laissa annetaan hyväksyntä fyysiseen luokasta poistamiseen häirikköoppilaan ollessa kysymyksessä. Videossa näkyy oppilaan taholta sellaista häiriökäyttäytymistä joka pitäisi riittää perusteeksi oppilaan erottamiseksi koulusta lopullisesti. Toisten oppilaiden työrauha ja turvallisuus eivät muuten voisi toteutua.

      Te jotka väitätte videossa/tapauksessa esiintyvän opettajan taholta väkivaltaa, teidän pitäisi perustella väitteenne. Yhtään johdonmukaista perustelua en ole vielä nähnyt julkisuudessa sellaisille mielipiteille. Fyysinen luokasta poistaminen ei ole väkivaltaa vaan Suomen lain suoma käytäntövapaus opettajalle häirikköoppilaan kohdalla.

      • ap.

        Alastomalla keisarilla on vaatteet, väität sinä.


      • Nimierkkimerkki

        Eipä löytänyt poliisikaan aihetta tutkia tapausta pahoinpitelynä. Mikä oli tietysti odotettu lopputulos.
        Rehtorin ja opetusviraston puolustelijoilla totisesti viiraa päässä.


    • Ple!

      No!
      Olipa HIRVEETÄ väkivaltaa!
      Opettajilta KAIKKI oikeudet pois!
      Opettajat saisi toimia enintään kuunteluoppilaina!
      Opettajat ei saa olla ihmisiä ja käyttäytyä inhimillisesti!

    • Tuuri Hunnila

      Paljon on kasvatustiede mennyt väärään suuntaan 1980-luvun jälkeen. Konstruktivismia, muutosagenttiutta, tunneälyä, muuta höpöhöpöä. Tähän on tultu!

    • ätz

      Näin ulkopuolisena ihmetyttää minkälaisia lampaita jotkut opettajat ovat. Kyllä murrosikäisilläkin lapsilla on oikeus myös saada opiskella ilman, että joku psykopaattioppilas panee koko luokan sekaisin.
      Nämä puolihullut pitäisi saada omiin pienluokkiin. Vaikka he eivät sielläkään opi mitään, niin he eivät ainakaan pilaa muiden oppilaiden elämää.

      • mieti sitä

        Jos verbaalivirtuoosi oppilas puolustaa toveriaan ja saa opettajan fyysisesti kimppuunsa tästä hyvästä, niin kenen on syy?


    • Häiriköt kuriin!

      Opettaja menetteli täysin oikein. Häiriköt on poistettava luokasta tai ruokalasta.
      Väkivallalla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.

      Ihmisiä on aivopesty viime vuosina "väkivalta" -termillä vääristyneeseen suuntaan.
      Jos opettaja vähänkin hipaisee oppilasta, se on muka väkivaltaa, mutta jos oppilas lyö opettajaa nyrkillä kasvoihin, sitä ei lasketa väkivallaksi, eikä siitä tule mitään rangaistusta. Tästä on esimerkki muutaman vuoden takaa.

      Kuri ja opettajien kunnioitus on palautettava kouluihin.

    • '''

      Summa summarum...

      ...kyllä monikulttuurisuus on rikastuttavaa...

    • Että näin

      Korhonenhan se valehtelee silmät päästään, mutta video kertoo totuuden.
      Onneksi lapsilla on kännykät, niin tämäkin paljastui.

      Häiriköitähän tuossa tilanteessa ei ollut, vain oppilas joka häädettiin ruokasalista mielivaltaisesti ja epäoikeudenmukaisesti hupun/huivin takia ja häntä rohkeasti puolustanut lapsi jonka kimppuun Antti Korhonen hyökkäsi.

      • Videon nähnyt

        Minä olen katsonut videon useampaan kertaan. Sen voi aivan hyvin tulkita myös niin, että oppilas väisti viimeisen työntämisen, jolloin opettaja horjahti vauhdikkaasti eteenpäin aivan kuin olisi rynnännyt. Opettajan kertomus oppilaan vastaanhangoittelusta tukee myös tätä näkemystä. Monet ovat siis tehneet videopätkästä täysin VÄÄRÄN tulkinnan.
        Jos koulun säännöt kieltävät hupun tai pipon käytön, on opettajalla velvollisuus puuttua asiaan. Tämän ”rohkean puolustajan” motiivit olivat videossakin nähdyn perusteella täysin itsekkäät; hän haki itselleen katu-uskottavuutta, jolla voi alistaa muita oppilaita. Jos hän onnistuu opettajan suhteen, ja mieluiten vielä vahvan opettajan suhteen, ovat muut oppilaat sen jälkeen helppoa kauraa. Tuo ”puolustaja” on todellisuudessa itse vakavasti avun tarpeessa. Kykeneekö yleisopetus sen antamaan, vai pitäisikö hänen kohdallaan turvautua erityisopetukseen?


    • __Jokke

      Oppilashan kyllä loukkaantui vaikka opettaja muuta väittää, hyvä ettei kylkiluita katkennut.

      Sen voi jokainen itse miettiä, jos tuon Antin kokoinen opettaja voimalla monta kertaa lasta tönää niin mitenhän siinä mahtaa käydä?

      Jos olisi portaikkoon pahasti kaatunut ja päänsä lyönyt niin mistähän nyt puhuttaisiin?

      • omaa ansiota kenties

        Ei ole pakollista lähteä provosoimaan ketään tahallaan, ei edes työtään tekevää opettajaa.
        Sitä saa mitä tilaa, eikös vain?
        Syyn ja seurauksen laki opitaan jossain iässä, joillakin menee vähän kauemmin oppimisessa?

        Jos tämä onneton häirikkötapaus noin kerjäämällä kerjää opettajalta huomiota, kommunikointia, ns. verissäpäin ja seurauksista välittämättä...on todella karua ajatella hänen aikaisempaa elämäänsä ja taustojaan.

        Kaikki tuntuisi täsmäävän. On karmaisevaa ajatella, että henkilö käy läpi tämän kaiken mieluummin, kuin ymmärtäisi sulkea suunsa.


      • totuus asiasta
        omaa ansiota kenties kirjoitti:

        Ei ole pakollista lähteä provosoimaan ketään tahallaan, ei edes työtään tekevää opettajaa.
        Sitä saa mitä tilaa, eikös vain?
        Syyn ja seurauksen laki opitaan jossain iässä, joillakin menee vähän kauemmin oppimisessa?

        Jos tämä onneton häirikkötapaus noin kerjäämällä kerjää opettajalta huomiota, kommunikointia, ns. verissäpäin ja seurauksista välittämättä...on todella karua ajatella hänen aikaisempaa elämäänsä ja taustojaan.

        Kaikki tuntuisi täsmäävän. On karmaisevaa ajatella, että henkilö käy läpi tämän kaiken mieluummin, kuin ymmärtäisi sulkea suunsa.

        Mikä ihmeen häirikkö?
        Ei Alppilassa ollut ketään häirikköä, vain rohkea oppilas ja väkivaltainen opettaja jolla menneisyyttäkin löytyy oppilaiden päälle käymisestä aiemmin.

        Kannattaa siis tutkia tapauksen taustat paremmin.
        Lapsi vain kritisoi opettajaa joka poisti sitä ennen perusteettomasti ja mielivaltaisesti erään oppilaan.

        Siitä meni koko kansan Antilla hermo ja mies töni lapsen väkivaltaisesti ulos ruokalasta.


      • tuskin vain
        totuus asiasta kirjoitti:

        Mikä ihmeen häirikkö?
        Ei Alppilassa ollut ketään häirikköä, vain rohkea oppilas ja väkivaltainen opettaja jolla menneisyyttäkin löytyy oppilaiden päälle käymisestä aiemmin.

        Kannattaa siis tutkia tapauksen taustat paremmin.
        Lapsi vain kritisoi opettajaa joka poisti sitä ennen perusteettomasti ja mielivaltaisesti erään oppilaan.

        Siitä meni koko kansan Antilla hermo ja mies töni lapsen väkivaltaisesti ulos ruokalasta.

        Nimim totuus asiasta
        "Ei Alppilassa ollut ketään häirikköä, vain rohkea oppilas ja väkivaltainen opettaja jolla menneisyyttäkin löytyy oppilaiden päälle käymisestä aiemmin."

        Sitten vain päätöksiä tai pöytäkirjoja väitteesi tueksi tänne.


    • adcfada

      Hellanlettas ittekkös siinä touhuaa.
      Voi vittu sua...

    • ashaduannamahammadar

      Älkää syyttäkö opettajia tai oppilaita tai huoltajia. Syyttäkää kunnanisiä ja oikeistopuolueita, jotka ovat järjestelmällisesti heikentäneet julkisia "palveluja" 1990-luvun suuresta lamasta lähtien. Koulupuolelelta pelkästään nämä on heidän aiheuttamiaan: koulujen lakkauttamiset, ryhmäkoot suurennettu, vaikeiden oppilaiden inkluusio "normaalien" oppilaiden sekaan, tukiopetuksen vähentäminen ja jopa kieltäminen, epäpätevien opettajien käyttö, opettajien määräaikaistaminen eli ei enää sitoutettuja opettajia vaan turhautuneita pätkätyöläisiä, opettajien palkkatason heikentäminen mm. lomautuksilla ja täten opettajien työn arvostuksen romahdus, opetussuunnitelmien laatiminen velvollisuuden ja kansalaiskuntoisuuden sijasta korostamaan individualismia ja maallisen mammonan tavoittelua eli kilpailuyhteiskunnan eetoksen soluttaminen kouluun ja sen arvopohjaan... Miten tätä saarnaa jatkaisi... Minä näen tässä Korhosen tapauksessa vain taas yhden jäävuoren huipun siinä moskassa, mihin Suomen koulujärjestelmä on mennyt. Kahtiajakautunut yhteiskunta... on eliittikouluja joissa voidaan päällisin puolin hyvin... tehdään loistosuorituksia, ollaan luovia ja produktiivisia... vaikka hammasta purren... ja sitten on näitä lähiöiden jämäkouluja ja provinssien junttikouluja, joissa paikallinen sopulimentaliteetti ja hölmöläläisyys estää kaiken kehityksen... ja sitten kaikki koulut alistuvat kilpailun tai pikemminkin keinotekoisen kilpailulumeen valtaan... kaikki mainostavat itseään, kukaan ei halua esittää mitään negatiivista, kaikki opettajat ja oppilaat hymyilevät... ja todellisuus on kuitenkin paskamaisen raaka ja tunteeton... Sanalla sanoen: MINÄ SYYTÄN KOKO TÄTÄ SUOMALAISTA YHTEISKUNTAA!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      923
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      47
      809
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      222
      709
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      75
      700
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      45
      692
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      33
      670
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      105
      652
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      79
      633
    9. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    10. Olet tyylitajuton

      Ja ruma. En ole ikinä pitänyt ulkonäöstäsi. Et ole minun tyyppiäni millään tavalla. Puheesi on sellaista mongerrusta ett
      Ikävä
      25
      581
    Aihe