Ateistien kritiikille altis maailmankuva

sössöilijä

Monet etenkin internetkeskusteluihin osallistuvat ja uskontokriittisiä kirjoja kirjoittavat ateistit todellisuudessa ovat vankasti "jumalia ei ole", "Raamattu on täynnä virheitä ja ristiriitoja" - tyyppisten väitteiden kannattajia, koska he katsovat perusteita olevan riittävästi sellaisen vakaumuksen tai uskomuksen annattamiseksi. Eikä siinä mitään moitittavaa olekaan, sillä sellaisia
perusteluja todella on olemassa - mutta juuri siksi, että niitä uskontojen totuusvaatimuksien vastaisia argumentteja on ja ateistit kannattavat niitä, heillä kuten teisteilläkin on oma positionsa, uskomusjoukkonsa sekä tosiasiaväitteensä uskontokeskustelussa. Ne ateistiset argumentit
puolestaan joutuvat sopeutumaan rationaaliselle kritiikille, kuten teistienkin perustelut jumalauskolleen. Ateistillakin on maailmankuva, ja sitä voidaan kritisoida sekä vaatia sen tueksi todisteita - ei väliä sillä, mitä henkilö itse väittää, tai millaista kielipeliä hän pelaa käsitteillä. Jokaisella on jokin käsitys maailmasta ja erilaisten asioiden ja olioiden olemassaolosta.
Henkilökohtaisesti, pitäisin outona, jos joku sanoisi minun asemaani uskonnollisissa debateissa ihmiseksi, joka ei väitä mitään ja jolta "vain puuttuu usko jumaliin" - mistä sitten nämä kaikki artikkelini ja tutkielmani, joissa on satoja sivuja argumentteja, teorioita, väitteitä ja erilaisten tutkimuksien tuloksien esittelyjä jumaluuteen ja Raamattuun liittyvissä asioissa? Minä nimenomaan
väitän jotain, olen vakuuttanut tietyistä asioista ja olen todistustaakan alla siinä missä teistitkin, joilla vain on päinvastaisia väitteitä ja uskomuksia. Millään muotoa ei ole pitäviä perusteita asettaa "ateismi on uskon poissaoloa / puutetta" määritelmää ateismin ainoaksi, tyhjentäväksi tai edes ensisijaiseksi erkitykseksi (eikä mahdollisuutta livahtaa pois oman todistustaakkansa alta paeten johonkin "en väitä mitään"-tilaan).

Lähde: http://www.ateismi.argumentti.fi/ateismi.pdf

53

149

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemus-k

"Ne ateistiset argumentit puolestaan joutuvat sopeutumaan rationaaliselle kritiikille, kuten teistienkin perustelut jumalauskolleen."

Ateistisia argumentteja Jumalan olemassoloa vastaan pitää tietysti arvioida ihan samojen kriteerien perusteella kuin kaikkia muitakin väitteitä. Mutta kun ateismi ei mitenkään vaadi että Jumala olisi pitävästi todistettu olemattomaksi. Olevaisuuden todistustaakka on aina sillä joka väittää jonkin olevan olemassa.

"Jokaisella on jokin käsitys maailmasta ja erilaisten asioiden ja olioiden olemassaolosta."

Näin on. Mutta noita käsityksia on lukematon määrä. Pidätkö itse niitä kaikkia lähtökohtaisesti samanarvoisian tai yhtä todennäköisinä? Etkö itse vaadi selkeää todistetta ennen kuin uskoisit lentävään spahgettihirviöön tai puissa asuviin henkiin? Juuri sinun jumalasi ei ole lähtökohtaisesti mitenkään sen uskottavampi kuin mikään muukaan jumala vaikka se sinulle siltä tuntuisikin.
      Ateisti vaatii samanarvoisia todisteita niin miljoonien palvovan jumalan kuin yhdenkin ihmisen palvoman jumalan olemassaololle.
      Kuten on usein sanottu: "ateisti uskoo vain yhteen jumalaan vähemmän kuin muut".

"Millään muotoa ei ole pitäviä perusteita asettaa "ateismi on uskon poissaoloa / puutetta" määritelmää ateismin ainoaksi, tyhjentäväksi tai edes ensisijaiseksi erkitykseksi "

Perusteletko, miksi ei ole? Miksi uskon puutetta johonkin pitäisi erityisesti todistaa jos sen olemassaolosta ei ole pitäviä todisteita?

"eikä mahdollisuutta livahtaa pois oman todistustaakkansa alta paeten johonkin "en väitä mitään"-tilaa"

En edelleenkään tajua mitä todistustaakkaa on siinä että ei usko johonkin jonka olemassaoloa ei ole pitävästi todistettu? Uskotko sinä tonntuihin? Etkö? Todista siis että niitä ei ole olemassa...

• sössöilijä

Uskotko evoluutioteoriaan? Onko se aukottomasti todistettu? Tämä ei siis liity jumalauskoon, vaan evon tieteellisiin todisteisiin (mm. empiirisyys).

• Kalapagos (ei kirj.)
        sössöilijä kirjoitti:

Uskotko evoluutioteoriaan? Onko se aukottomasti todistettu? Tämä ei siis liity jumalauskoon, vaan evon tieteellisiin todisteisiin (mm. empiirisyys).

Sinä vaadit evoluutioteorialta aukottomuutta?

Ja vastavuoroisesti uskoltasi et vaadi yhden ensimmäistäkään todistetta?

• Kaunotar

Vilpitön pyyntö muille kommentoijille. Lukekaa, please, tuo avauksessa oleva linkki ennenkuin alatte heittämään vakiovastauksia. Näin ateistilta toiselle.

• kokemus-k
        Kaunotar kirjoitti:

Vilpitön pyyntö muille kommentoijille. Lukekaa, please, tuo avauksessa oleva linkki ennenkuin alatte heittämään vakiovastauksia. Näin ateistilta toiselle.

"Vilpitön pyyntö muille kommentoijille. Lukekaa, please, tuo avauksessa oleva linkki ennenkuin alatte heittämään vakiovastauksia. Näin ateistilta toiselle."

Siis lukekaa 53 sivua pitkä teksti jotta pystyisi vastaamaan aloittajalle? Jos hän ei itse avauksessaan pysty tiivistämään ajatustaan niin että on pakko lukea noin pitkä teksti niin ehkä sellaista aloitusta ei kannattaisi edes tehdä.

• kokemus-k
        sössöilijä kirjoitti:

"Uskotko evoluutioteoriaan? Onko se aukottomasti todistettu? Tämä ei siis liity jumalauskoon, vaan evon tieteellisiin todisteisiin (mm. empiirisyys)."

Ei se ole uskon asia. Tällä hetkellä evoluutioteoria on kaikkein laajimmin tutkittu ja kehityksen parhaiten selittävä teoria. Siksi se on minusta uskottavin tällä hetkellä tarjolla olevista. Kyse on vain todisteiden arvioinnista. Jos tulee paremmin asiat selittävä teoria niin en minä sitä lähtökohtaisesti teilaa minkään uskon takia.
        Mikään teoria ei yleensäkään ole täysin aukottomasti todistettu.

Tämä vain eroaa jumalaan uskomisesta siinä että jumalan olemasaolosta on olemassa äärimmäisen vähän ja lisäksi myös hyvin ristiriitaisia todisteita. Siksi se painiin vähän eri sarjassa kuin evoluutioteoria. Ihan kuin vertaisi poliisin tarkasti tekemää ja rikoslaboratoriossa tutkittua todistusaineistoa ja kaatokännissä olevan ohikulkijan todistuslausuntoa rikoksesta toisiinsa ja ihmettelisi miksi ne eivät ole saman arvoisia tai tuo humalaisen peräti parempi. Se kun on hänen oma kokemuksensa eikä pelkkää tiedettä.

• Kaunotar
        kokemus-k kirjoitti:

"Vilpitön pyyntö muille kommentoijille. Lukekaa, please, tuo avauksessa oleva linkki ennenkuin alatte heittämään vakiovastauksia. Näin ateistilta toiselle."

Siis lukekaa 53 sivua pitkä teksti jotta pystyisi vastaamaan aloittajalle? Jos hän ei itse avauksessaan pysty tiivistämään ajatustaan niin että on pakko lukea noin pitkä teksti niin ehkä sellaista aloitusta ei kannattaisi edes tehdä.

Suosittelisin lukemaan tuon linkin silti. Ei sen takia, että voisit heittää siitä jonkin nokkelan kommentin aloittajalle. Vaan sen takia, että siitä saattaisi olla jotain hyötyä jollekin. Ihan oman maailmankatsomuksen ja -kokemuksen vuoksi. Siksi kai keskustelemme asioista, eikö totta?

• Lyhyet jäljet
        Kaunotar kirjoitti:

Miksi sinä valehtelet? Et tasan taatusti ole ateisti, eikä kukaan muu kuin uskova pyytäisi lukemaan tuollaista vuodatusta, jonka ainoa tarkoitus (jossa se ei edes onnistu) on yrittää kumota ateismi ja siirtää todistustaakka sille joka epäilee olemassaoloväitettä.

Noup.

Sinä voit ihan rauhassa keskustella itsesi kanssa siitä, kenellä on velvollisuus todistaa väitteensä näkymättömästä henkiolennosta, joka vaikuttaa kaikkeen ja kaikkiin kaiken aikaa kaikkialla, vaikkei tätä voikaan koskaan missään mitenkään havaita.

• Kaunotar
        Lyhyet jäljet kirjoitti:

Miksi sinä valehtelet? Et tasan taatusti ole ateisti, eikä kukaan muu kuin uskova pyytäisi lukemaan tuollaista vuodatusta, jonka ainoa tarkoitus (jossa se ei edes onnistu) on yrittää kumota ateismi ja siirtää todistustaakka sille joka epäilee olemassaoloväitettä.

Noup.

Sinä voit ihan rauhassa keskustella itsesi kanssa siitä, kenellä on velvollisuus todistaa väitteensä näkymättömästä henkiolennosta, joka vaikuttaa kaikkeen ja kaikkiin kaiken aikaa kaikkialla, vaikkei tätä voikaan koskaan missään mitenkään havaita.

Ja kerrotko vielä miten määrittelet ateistin?

• sössöilijä kirjoitti:

"Uskotko evoluutioteoriaan?"

Kyllä. Evoluutioteoria on olemassa, uskon sen olemassaoloon. Jos tarkoituksesi on kysyä, uskonko evoluutioteorian olevan totta, niin sitten sinun täytyy vähän tarkentaa kysymystä.

Ehkä sinun kannattaa selvittää itsellesi, mitä teoria tarkoittaa.

"Onko se aukottomasti todistettu?"

Teorioita ei todisteta. Eikä sellaista kuin aukoton todistaminen ole olemassa kuin matematiikassa, joten et ilmeisesti edes ymmärrä, mistä puhut.

"Tämä ei siis liity jumalauskoon, vaan evon tieteellisiin todisteisiin (mm. empiirisyys)."

Mitä niistä?

• 234erfg
        Kaunotar kirjoitti:

Saaatanan siittämä ja ylläpitämä evotiedeuskovainen. Eksytetty pois totuudesta. Pimeyden sanasaattaja. Vie lapsilta ja naisilta leivän suusta. Tappaa ja raiskaa huvikseen. Kuuntelee ja/tai soittaa ahdistavaa ja synkkää raskasta heviä. Oksentaa raamatun päälle. Vainoaa kirkasotsaisia uskovia.

Eikös se jotakuinkin noin mene?

• Kaunotar kirjoitti:

"Vilpitön pyyntö muille kommentoijille. Lukekaa, please, tuo avauksessa oleva linkki ennenkuin alatte heittämään vakiovastauksia."

Minä luen aloituksen ja mitä siinä esitetään. Sitten esitin kysymyksiä. Jos aloittajan on tarkoitus keskustella, niin vastatkoon omasta viestistään. Nyt hän on vain poiminut yhden osan lähteestään. Jos aloittaja ei osaa tausta-ajatteluaan ja tukea väitteille esittää, on se hänen ongelmansa.

Nyt kirjoituksessa väitetään, että jokin ei ole ateismia, mutta missään kohtaa hän ei edes argumentoida, mikä on ateismia.

Voisitko siis, please, kertoa, mikä on ateismia. Sinä kun olet lukenut tuon kirjoituksen, niin osaat ilmeisesti kertoa sen ja osaat myös kertoa sen, miksi ateismi ei olisi uskonpuutetta jumaliin. Minusta on aika selvää, että jos joku ei usko jumaliin, on hänellä uskonpuute jumaliin.

Voisitko siis, please, kertoa, mitä ateismi tarkoittaa, jos se ei ole sitä, että ei usko jumaliin. tuo ateismin määritelmä nimittäin pitää sisällään kaikki ateistit (vahvat että heikot) ja se pitää sisällään myös kaikki ateistit, joilla on joko tieteellinen maailmankuva tai sitten ei ole.

• Kaunotar kirjoitti:

"Ja kerrotko vielä miten määrittelet ateistin? "

Ihminen, joka ei usko yhteenkään teistiseen jumalaan.

• sössöilijä
        Kalapagos (ei kirj.) kirjoitti:

Sinä vaadit evoluutioteorialta aukottomuutta?

Ja vastavuoroisesti uskoltasi et vaadi yhden ensimmäistäkään todistetta?

Mutta minullahan uskoon henkilökohtainen todistus. Ei kai mikään hallusinaatio muuta ihmisenelämää?

• Kaunotar kirjoitti:

Suosittelisin lukemaan tuon linkin silti. Ei sen takia, että voisit heittää siitä jonkin nokkelan kommentin aloittajalle. Vaan sen takia, että siitä saattaisi olla jotain hyötyä jollekin. Ihan oman maailmankatsomuksen ja -kokemuksen vuoksi. Siksi kai keskustelemme asioista, eikö totta?

"Suosittelisin lukemaan tuon linkin silti."

Kävin sen nopeasti läpi ja pitkistä kirjoituksista huolimatta siinä ei paljonkaan keskitytty itse ateismiin vaan siihen, mitä joku on joskus sanonut jne. Se, että joku on ateisti, ei tee kaikesta hänen tekemistään asioista ateismia, joten jos aloitukseen viitataan, on hän hakoteillä. Olen toki siitä samaa mieltä, että ateismin puolesta on esitetty huonoja argumentteja, mutta minä vastaan vain omista argumenteistani ja minulla ei ole tarvetta käsitellä ateismin kritiikkiä, joka ei edes käsittele ateismia vaan joidenkin ihmisten argumentteja siitä, miten he päätyvät ateismiin.

• ertert kirjoitti:

"Suosittelisin lukemaan tuon linkin silti."

Kävin sen nopeasti läpi ja pitkistä kirjoituksista huolimatta siinä ei paljonkaan keskitytty itse ateismiin vaan siihen, mitä joku on joskus sanonut jne. Se, että joku on ateisti, ei tee kaikesta hänen tekemistään asioista ateismia, joten jos aloitukseen viitataan, on hän hakoteillä. Olen toki siitä samaa mieltä, että ateismin puolesta on esitetty huonoja argumentteja, mutta minä vastaan vain omista argumenteistani ja minulla ei ole tarvetta käsitellä ateismin kritiikkiä, joka ei edes käsittele ateismia vaan joidenkin ihmisten argumentteja siitä, miten he päätyvät ateismiin.

"Siksi kai keskustelemme asioista, eikö totta?"

P.S. Jos haluat jotain kohtaa erikseen käsitellä, niin sitten se on hyvä tuoda esiin. Kaikki noita asioita ei voida käydä kerralla läpi keskustelupalstan rajoitteista johtuen. Eikä yhden pitkän kirjoituksen linkittäminen oikeastaan ole edes keskustelua. Keskustelemme kai asioista, joten miksipä et esittäisi niitä asioista, joista haluat keskustella.

• sössöilijä kirjoitti:

Mutta minullahan uskoon henkilökohtainen todistus. Ei kai mikään hallusinaatio muuta ihmisenelämää?

"Mutta minullahan uskoon henkilökohtainen todistus."

Sinulla ei siis ole yhtäkään todistetta. Mitä sinä halusit tuosta evoluutioteoriasta keskustella?

Voin jo heti kertoa, että 'usko' evoluutioteoriaan on lähtökohdiltaan aivan erilaista kuin sinun uskosi 'todistuksen' pohjalta.

• ...
        sössöilijä kirjoitti:

''Ei kai mikään hallusinaatio muuta ihmisenelämää?''
        Miksi ei voisi muuttaa?

• ... kirjoitti:

''Ei kai mikään hallusinaatio muuta ihmisenelämää?''
        Miksi ei voisi muuttaa?

"Miksi ei voisi muuttaa? "

Ainakin monien kertomusten mukaan muuttaa. Tässä esimerkki:
        "
        Ayahuasca cooking

People who have consumed ayahuasca report having massive spiritual revelations regarding their purpose on earth, the true nature of the universe as well as deep insight as how to be the best person they possibly can.[2] This is viewed by many as a spiritual awakening and what's often described as a rebirth.[3] In addition it is often reported that individuals can gain access to higher spiritual dimensions and make contact with various spiritual or extra dimensional beings who can act as guides or healers.[4] It's nearly always said that people experience profound positive changes in their life subsequent to consuming ayahuasca[5] and it is often viewed as one of the most effective tools of enlightenment.[6] "

http://en.wikipedia.org/wiki/Ayahuasca

• Kaunotar
        ertert kirjoitti:

"Ja kerrotko vielä miten määrittelet ateistin? "

Ihminen, joka ei usko yhteenkään teistiseen jumalaan.

Eli todellisuudessa/maailmankaikkeudessa ei ole minkäänlaista teististä jumalaa. Todellisuus/maailmankaikkeus on "jumalaton". Ymmärsinkö oikein?

• Lyhyet jäljet
        Kaunotar kirjoitti:

Kerrotko ensin itse, miten sinä määrittelet oman ateismisi?

Siis sinä joka kirjoitit pyynnön "Näin ateistilta toiselle"

• Kaunotar kirjoitti:

Eli todellisuudessa/maailmankaikkeudessa ei ole minkäänlaista teististä jumalaa. Todellisuus/maailmankaikkeus on "jumalaton". Ymmärsinkö oikein?

" Ymmärsinkö oikein? "

Kyllä. Silloin kun ei usko niiden olemassaoloon, ei usko, että niitä olisi todellisuudessa tai maailmankaikkeudessa.

• Kaunotar
        ertert kirjoitti:

" Ymmärsinkö oikein? "

Kyllä. Silloin kun ei usko niiden olemassaoloon, ei usko, että niitä olisi todellisuudessa tai maailmankaikkeudessa.

Eli koska väität, että maailmankaikkeus on jumalaton, pyytäisin sinua perustelemaan ja todistamaan sen minulle. Olet esittänyt minulle väitteen todellisuudesta, johon minä en usko.

• 23werfv
        Kaunotar kirjoitti:

Kun nyt on pyydetty määrittelemään ateisti, niin eiköhän vastavuoroisesti pitäisi myös määritellä jumala, jotta ilmassa vahvana leijuva semanttisen kikkailun haju, jota myös "todistamiseksi" kutsutaan, hävenisi hiukan.

• -s-
        Kaunotar kirjoitti:

Eli koska väität, että maailmankaikkeus on jumalaton, pyytäisin sinua perustelemaan ja todistamaan sen minulle. Olet esittänyt minulle väitteen todellisuudesta, johon minä en usko.

Olemattoman olemattomuutta ei voi todistaa. Jos voisi, se ei olisi olematon.

• 23rwef
        Kaunotar kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Russellin_teekannu

• Kaunotar
        -s- kirjoitti:

Olemattoman olemattomuutta ei voi todistaa. Jos voisi, se ei olisi olematon.

Huomaathan, ystävä, minä en ole väittänyt mitään. Tuolla esitettiin väite, että todellisuus on ilman jumalaa ja haluaisin kuulla mihin se perustuu. Mitä todisteita teillä on väitteillenne? Siis mihin tuo väite pohjaa?

• -s-
        Kaunotar kirjoitti:

Huomaathan, ystävä, minä en ole väittänyt mitään. Tuolla esitettiin väite, että todellisuus on ilman jumalaa ja haluaisin kuulla mihin se perustuu. Mitä todisteita teillä on väitteillenne? Siis mihin tuo väite pohjaa?

Henkilökohtainen ilmoitus riittää.

• Kaunotar
        -s- kirjoitti:

Henkilökohtainen ilmoitus riittää.

Huomaatko, sinä ,kuten joku muukin täällä, teet alkuoletuksen että minä olen jonkin teistisen uskonnon edustaja. En ole.

• Kaunotar
        Kaunotar kirjoitti:

Ja kerrotko samalla myös, miten voi kumota ateismin, jolla ei ole siis mitään näkemykselllistä pohjaa vaan kyseessä on pelkkä "ei uskominen jumaluuteen"?

• -s-
        Kaunotar kirjoitti:

Huomaatko, sinä ,kuten joku muukin täällä, teet alkuoletuksen että minä olen jonkin teistisen uskonnon edustaja. En ole.

Tarkoitin, että henkilökohtainen ilmoitukseni olemattoman olemattomuudesta riittää. Vai vaaditko minulta erilaista tapaa todistaa, kuin ns. uskovilta?

• Kaunotar kirjoitti:

"Eli koska väität, että maailmankaikkeus on jumalaton, pyytäisin sinua perustelemaan ja todistamaan sen minulle."

Minä en usko jumalien olemassaoloon, koska niistä ei ole vakuuttavia todisteita. Siinä perustelut. Todistaminen on taas ihan älytön vaatimus.

"Olet esittänyt minulle väitteen todellisuudesta, johon minä en usko. "

Missä mielessä sinä sitten olet ateisti?

• Kaunotar kirjoitti:

"Huomaathan, ystävä, minä en ole väittänyt mitään. "

Huomaatko, hyvä ystävä, että minäkään en väittänyt mitään. Minä sanoin, että minä en usko jumaliin. Minä en väittänyt tietäväni todellisuuden olevan ilman jumalia.

"Mitä todisteita teillä on väitteillenne? Siis mihin tuo väite pohjaa? "

Epäuskoni perustuu siihen, että todisteita ei ole jumalista.

• ++++++++++++
        Kaunotar kirjoitti:

Se, että sanoo ettei usko johonkin olentoon ei tarkoita, että väittää tietävänsä ettei tämä olento ole olemassa.

Sinä et tiedä mitä henkilö tietää kun tämä kertoo mitä tämä uskoo.

Mutta on helpoo kerta miksi kristinuskon kaikkivoimainen ja hyvä Jumala ei ole olemassa: Maailmassa on kärsimystä, eli Jumala on joko pahantahtoinen, haluaa muttei pysty estämään kärsimystä, ei välitä tai ei ole olemassa.

• bounod
        Kaunotar kirjoitti:

Ja kerrotko samalla myös, miten voi kumota ateismin, jolla ei ole siis mitään näkemykselllistä pohjaa vaan kyseessä on pelkkä "ei uskominen jumaluuteen"?

Eikö "ei uskominen jumaliin" ole myös näkemyksellinen pohja? Jos vaadit todisteita ateismille olet taas uudestaan hukassa määritelmän kanssa. Todisteita joutuvat tarjoamaan ihmiset jotka väittävät tarjoavansa uutta tietoa. Ateismi on siten kanta siihen "todisteeseen" mitä uskonnot ovat tarjonneet.

Jos uskot yhteen jumalaan, OLET ATEISTINEN muita uskontoja kohtaan. Jotkut menevät vain yhden jumalan pidemmälle...

• Lyhyimmät jäljet
        Kaunotar kirjoitti:

Eli ensin sinä väität olevasi itsekin ateisti ja keskustelevasi "ateistilta toiselle" ja sitten käy ilmi, että et olekaan ateisti vaan valehtelit törkeästi. Tämä selvä.

Minua ei kiinnosta keskustella valehtelijoiden kanssa. Yhtään mistään.
        Kaikki mitä sanot on kuitenkin sitä samaa valehtelemista.

Mutta kiitoksia siitä että sinä(kin) omalta osaltasi jälleen kerran todistit meille kaikille, mikä on uskovan käsitys rehellisyydestä ja totuudesta.

• Sinähän itse
        sössöilijä kirjoitti:

olet elävä todiste siitä miten hallusinaatio muuttaa (yksilön) elämän.
        Ei sinun ns. "todisteesi" päde missään missään järkiperäisessä tutkinnassa.

Mutta kivat sulle : >

• Paitsio & oma maali
        Kaunotar kirjoitti:

Sinä siis olet ateisti, joka ei usko että maailma olisi jumalaton, joten maailmassa täytyy siis sinun (teistisestä) mielestäsi olla jumala, mutta sinä siis et ole teisti etkä usko tuohon jumalaan, joka sinun mielestäsi on olemassa.

Oletko koskaan kuullut sellaisista termeistä kuin rehellisyys ja valehteleminen?
        Näköjään et. Täytyykö minun selittää sinulle sekin mitä ne tarkoittavat?

Harvoin jos koskaan on täällä kukaan puhunut itsensä umpisolmuun ikiomaan pussiin noin ääliömäisen typerästi.

• Undo itself
        sössöilijä kirjoitti:

Jokaisella hartaalla hindulla ja hartaalla muslimilla on täsmälleen sama ja täysin identtinen henkilökohtainen todistus uskostaan. Uskotko sinä niihin todistuksiin?
        Hindulaisuuden piirissä tunnetaa vielä tuhansia kertoja enemmän ihmeitä kuin kristinuskossa. Uskotko sinä niihin?

Jos sinä et usko toisten uskovien henkilökohtaisiin todistuksiin itsekään, niin millä perusteella voit vaatia meitä uskomaan samanlaisiin todituksiin?

Et voi vaatia meiltä jotain sellaista, mihin et itsekään tee ja mihin et itsekään usko.

• 234erf

Vedonlyönti: Kuinka monen viestin jälkeen tähän ketjuun alkaa joko avaajalta tai muilta uskovilta tulla pitkiä jeesuslinkkilistauksia ja/tai netistä kopioituja raamatunlauseita?

• apina.

Mutta raamattu on täynnä ristiriitoja. Sen näkee pikkulapsikin.
      Pari esimerkkiä:
      Ristiriita: Jeesuksen viimeiset sanat, olivatko ne "Se on täytetty" vai "Jumalani, miksi minut hylkäsit?".
      Ristiriita: Jumalan käskyt. 2. Moos. 20:13 "Älä tapa."
      3. Moos. 24:17 "Jos joku lyö kuoliaaksi ihmisen, kenen hyvänsä, hänet rangaistakoon kuolemalla."

• Edelleen minusta on ongelma siinä, että ateismi ymmärretään joksikin tarkaksi maailmankuvaksi, jonka voi asettaa jotain uskontoa vastaan.
      Ateismi on kuitenkin vain yleinen yläkäsite jota uskon puolella vastaa teismi.

En ole esim. koskaan kuullut että uskova esiintyisi teistinä ja puhuisi yleisestä teismistä lähtien, niin että puhe kattaisi koko teismin yhtenä katsomuksena. Uskovat sitoutuvat yleensä johonkin tarkemmin määriteltyyn teistiseen sovellukseen, kuten kristinuskoon tai islamiin. He puhuvat tästä asemasta.

Olisi kiinnostavaa kuulla millainen on teistinen maailmankuva - samanlaisena kiinteänä positiona, uskomusjoukkona sekä tosiasiaväitteenä, mitä ateismilta edellytetään.

Minä olen sitä mieltä, että ateismi on lähinnä teismiä vastaava yläkäsite, jonka takana tai alla on täsmällisempiä maailmankuvia. Niillä on nimiä, esim materialismi, humanismi jne. Mutta näillä spesifeillä maailmankuvilla ei juuri operoida, kummaltakaan taholta, ei ateistien eikä teistien taholta.

Koko ateismi-käsitteen ja sen johdannaiset voisi laittaa jäähylle muutamaksi vuodeksi ja puhua niillä todellisilla maailmankuvilla, joita ihmisillä on. Silloin positiot, uskomusjoukot ja tosiasiaväitteet olisivat läpinäkyviä, kun ne eivät piiloutuisi geneerisen ateismin taakse, joka tosiaan ei ole muuta kuin pienin yhteinen nimittäjä henkilöille jotka eivät usko jumaliin. Samoin kuin teismi on pienin yhteinen nimittäjä henkilöille jotka uskovat eri jumaliin.

En kuitenkaan kiistä, etteikö olisi myös ihmisiä, joiden ensisijainen maailmankuva on ateismi. Semmoiseen en vain ole koskaan törmännyt, vaan kaikki tuntemani ateistit kiistävät ateisminsa olevan maailmankatsomus.

• Ei-niin-mitään

Kaikista kielipelikoukeroista huolimatta koko asia on hyvin yksinkertainen.

Uskova väittää minulle, että on olemassa mahtava jumala, oikein kaikkivaltias.
      Minä pyydän todisteita kyseisen mahtiolennon eli jumalan olemassaolosta.
      Tokihan niin mahtavasta olennosta täytyy löytyä vaikka kuinka paljon.
      Mutta kun mitään todisteita ei löydy. Ei koskaan yhtään mitään.

Ja siihen se keskustelu sitten loppuukin. Aina.
      Eikä minun ei tarvitse perustella, miksi en usko tuohon ei-yhtään-mihinkään.

Mikään kielipeli eli tyhjä lässyttäminen tyhjästä ei varsinkaan sitä asiaa muuta.

• Kaunotar

Eli ihminen voisi paremmin jos pystyisi elämään ilman uskontoa?

• Ei-niin-mitään.
        Kaunotar kirjoitti:

Yleensä normaali terve järki on parempi kuin pussillinen ummehtunutta taikauskoa.

Esimerkiksi spitaali ei parane uhraamalla kaksi lintua, iisopin oksia, karmiininpunaista villaa sekä kaksi pässi, vaikka uskovien pyhässä (ja ainaisesti erehtymättömässä) kirjassa niin lukeekin. Spitaali paranee tieteen kehittämällä monilääkehoidolla, eikä taikauskoisilla uskomuksilla. Eikä spitaalia aiheuta mikään kirous eivätkä henkivallat, vaikka uskovat niin uskovatkin.

Taikauskoinen typeryys on vain taikauskoista typeryyttä.

• Kaunotar
        Ei-niin-mitään. kirjoitti:

Yleensä normaali terve järki on parempi kuin pussillinen ummehtunutta taikauskoa.

Esimerkiksi spitaali ei parane uhraamalla kaksi lintua, iisopin oksia, karmiininpunaista villaa sekä kaksi pässi, vaikka uskovien pyhässä (ja ainaisesti erehtymättömässä) kirjassa niin lukeekin. Spitaali paranee tieteen kehittämällä monilääkehoidolla, eikä taikauskoisilla uskomuksilla. Eikä spitaalia aiheuta mikään kirous eivätkä henkivallat, vaikka uskovat niin uskovatkin.

Taikauskoinen typeryys on vain taikauskoista typeryyttä.

Mutta ei aina, niinkö?

• Kaunotar
        Kaunotar kirjoitti:

Mutta ei aina, niinkö?

Tarkoitin siis, että yleensä normaali terve järki on parempi? Mutta ei aina?

• 23erdf
        Kaunotar kirjoitti:

Tarkoitin siis, että yleensä normaali terve järki on parempi? Mutta ei aina?

Oletetaan, että olet ainoa tervejärkinen selkeästi seonneiden uskonnollisten äärifanaatikkojen joukossa heidän etsiessään uhrattavaa jumalansa vihan lepyttämiseksi. Kerrotko silloin, ettei tämä nyt oikein normaalijärkisen toiminnalta kuulkaas veljet vaikuta, minä normaalijärkinen lopetan tämän hihhuloinnin nyt ja lähden kaljalle?

• +++++++++++++
        Kaunotar kirjoitti:

Mitä enemmän pystyy elämään todellisuudessa sitä paremmin elää.

• Ridiculous egotisms
        Kaunotar kirjoitti:

Mutta ei aina, niinkö?

Jotkin parantumattomat psykopaatit kai löytävät helpotusta elämälleen uskonnosta, mutta normaali tervejärkinen ei tarvitse sitä mihinkään.

Lauri "Late" Johanssonin kaltaiset narsistiset psykopaatit kai löytävät jotain lohtua elämänsä pohjamutiin uskonnosta. Tai itse asiassa löytävät vain uuden väylän ja kanavan omalle, muista ihmisistä täysin piittaamattomalle ja katteettoman ylimieliselle super-egoismilleen ("minäpäs elänkin ikuisesti").

Minä taas en kykeke millään konstilla hyväksymään sellaista ajatusta, että Johanssonin kaltaiset paatuneet rikolliset ja murhamiehet ja rikollisliigan pomot ansaitsisivat ikuisen elämän taivaallisissa iloissa vain oikean uskon vuoksi. Kun taas ikänsä kaiken materialismin kahleista vapaina ja askeetteina eläneet ja koko elämänsä ajan hyväntekemiseen omistautuneet buddhalaiset munkit ansaitsisivat ikuisen kiduttamisen helvetin syövereissä sen karmean pahuutensa vuoksi.

Mutta juuri noin asia täsmälleen olisi, mikäli uskoisimme uskovien todella ääliömäisiä väitteitä uskonnostaan. Mutta miksi uskoisimme. Mitään typerämpää ja epäoikeudenmukaisempaa on vaikeaa edes kuvitella. Idioottiuskontoa idiooteille, ei kiitoksia. Kelpaa vain idiooteille.

"I cannot imagine a God who rewards and punishes the objects of his creation, whose purposes are modeled after our own - a God, in short, who is but a reflection of human frailty. Neither can I believe that the individual survives the death of his body, although feeble souls harbor such thoughts through fear or ridiculous egotisms".- Albert Einstein, obituary in New York Times 1955-04-19

Fear and ridiculous egotisms. Tismalleen. Albertti tiivisti hyvin olennaisen.

• "Minä nimenomaan
      väitän jotain, olen vakuuttanut tietyistä asioista ja olen todistustaakan alla siinä missä teistitkin, joilla vain on päinvastaisia väitteitä ja uskomuksia."

Onko kirjoittajan mielestä kaikki asiat, joista hän on vakuuttunut, ateismia?

"Millään muotoa ei ole pitäviä perusteita asettaa "ateismi on uskon poissaoloa / puutetta" määritelmää ateismin ainoaksi, tyhjentäväksi tai edes ensisijaiseksi erkitykseksi (eikä mahdollisuutta livahtaa pois oman todistustaakkansa alta paeten johonkin "en väitä mitään"-tilaan)."

Mikä sitten on ateismia?

• Aloituksessa oli jonkinlaista pointtia. Mutta ateistista maailmankatsomusta voi ja saakin arvostella. Siinä missä muitakin.

tuohon todistustaakkan olisi kuitenkin kiva saada vastaus. Minkä tyyppinen todistustaakka nyt sitten ateisitelle on heivattu?

• Kaunotar

Minä kiitän sinua "sössöilijä" hyvästä linkistä. Se auttoi minua selventämään monta ajatusta näistä keskusteluista. Oikein hyvät jatkot ja onnea siihen, mitä yritätkin täällä tehdä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      134
      7346
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      14
      2690
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      284
      1397
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      187
      1081
    5. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1079
    6. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      74
      986
    7. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      972
    8. Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille

Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.
      Tuusniemi
      79
      824
    9. Kirkonkylän puliveivarit

Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j
      Karstula
      15
      793
    10. Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa

Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com
      Puolanka
      18
      781
    Aihe