Miksi valtavirtamusa taantui 80-luvulta?

uplifting trancefan

80-luvun hittimusiikissa käytettiin paljon eletronisia ääniä, syntetisaattoreita mutta silti melodisia, kauniita ja tarttuvia kappaleita.

90-luvulla eurodancessa käytettiin vielä elektronisia soittimia mutta kappaleet olivat melko monotonista jumputusta.

Sittemmin eletroniset äänet ovat kadonneet valtavirtamusiikista pääosin ja muutenkin tylsistyneet mitäänsanomattomaksi lauleskeluksi, aivan oudoksi naisten vinkumisäänellä lauletuiksi kappaleiksi tai sitten on inhoamani junttirokkia meluamassa.

Minusta luonnollinen jatkumo 80-luvun syntikkapopille on nykyajan trance musiikki, uplifting, melodinen tyyli, kuulostaa minusta erittäin hyvältä ja hienostuneemmalta kuin joku karkea junttirokki.

Valitettavasti trance ei vain ole valtavirtaa, esim. radiosta en jaksa kuunnella muuta kuin 80-luvun hittejä soittavia asemia kun hyvin harvan kanavan harva ohjelma soittaa trancea. Kuuntelen tietokoneella Youtubesta sitten siitäkin edestä.

Levykauppojen hyllytkin on täynnään valtavirran tylsiä cd:tä jotka ei minua kiinnosta, vähänkään valtavirrasta poikkeavat levyt pitäisi tilata netin kautta mutta sitten lisäksi tulee vielä postikulutkin.

94

1934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha822222

      Kuunneltavia mm 80-luvulta;

      Queen
      Frank Zappa
      Kauko Röyhkä
      Sielun veljet
      Eppu Normaali
      Dingo
      Jussi Hakulinen

      Hurriganes
      Modern Talking
      KISS

      90-luvulta kuunneltavimpia;

      YUP
      Apulanta
      Don Huonot
      Tehosekoitin
      CMX
      Zen Cafe
      Aki Sirkesalo
      Kingston Wall

      • arvostelija44

        No, sanottakoon:
        Queen aloitti upeasti. Rupesi porvari-popiksi ja palasi viimein upeaksi.
        Frank Zappa on aina ollut tinkimätön nero.
        Kauko Röyhkä - Lauralle-levy ihan ok. Kaikki muu runous on kuulemma hyvää. Ei muuten iske.
        Sielun Veljen - Kaikki tai ei mitään fiilis iskee. Musan ihanuuden oppii ymmärtämään vasta vanhana. Alanko on aina ollut lahjomaton.
        Eput: Seitsemännen ihmeen jälkeen ja osittain sen aikanakin tylsää. Ennen hyvää.
        Dingo: maailman huonoin livebändi.
        Jussi H.: Nero, kun lähti keskinkertaisuudet.
        Yö: ks ed.
        Hurriganes: ymmärrän kun 7-vuotiaat diggaavat bändiä, mutta kun 20-vuotiaat...Hankkikaa köyttä.
        Modern Talking: tuote ja työllä tehty sellainen. En olisi halunnut olla mukana.
        Kiss: hyvät maskit. Kumpi melodia oli tehty aiemmin "Call me" Blondielta vai "I was made for lovin' you babe" Kissiltä ratkaisee onko Kiss paska vai ei? Itse en ole vielä tarkastanut. Tunnetteko muita Kissin biisejä kuin em.? minä en.
        YUP: Progea huonolla laululla ja paremmilla teksteillä.
        Apulanta: Aloitti sekasikiöpunkilla. Toni osaa nykyään säveltää hyvin ja jopa laulaakkin tietokoneohjelman avustuksella. Tekee Irinalle hyviä biisejä.
        Tehosekoitin: Laulutaidoton, mutta ihan ihminen laulamassa taitavassa bändissä.
        CMX: Suomirokin historia lyhyesti. Wigwam, Ismo Alanko kaikissa projekteissaan. Tuomari Nurmion kaksi ensimmäistä levyä ja CMX koko Bad Vougum-tuotanto. V*t*uako menitte myymään persettänne EMIlle. Yritin kiinnostua. Ei kiinnostanut.
        Don Huonot: "Mä en tiedä mitään jos et säkään tiedä". Stemmat toimii hyvin. Em.projektin jälkeen on tullut helvetin paljon parempaa. Sika hyvää!
        Zen Cafe: "Minäpä se reippaana poikana, kävelin eilen illalla. Olin koira ilman kusettajaa". Joku runotyttö ymmärtää, minä en. Monotoninen "laulaja".
        Ari Sirkesalo: THE real funk/soul Singer said: "Don't you, fugga, mess with things you don't understand, or something will happen to you..."
        Kingstone Wall: Anteeksi vain, unohdin mainita, kuuluu myös siihen Suomi-rokin
        historiaan. Mahtava! Sen tekevät mahtavaksi kaikki soittajat mutta eritoten
        Petri Walli.


      • Hauki

      • anaalimuna

        kinston wall on paska ku se laulaaj tappo ittesä


    • Oikeaa musiikkia

      Tehtiin välillä noin suurinpiirtein 1955 - 1995, jonka jälkeen alkoi mikroruokatyyppinen, syö ja unohda musiikki. Jokainen tollo tai rintava kelpaa studioille, kunhan myy. Soitto tai laulutaito ei ole relevanttia, asia johon kaikki kiteytyykin. Ennen oli ihan pakko osata laulaa ja soittaa, nykyään isot ryntäät tai kummallinen olemus riittää täysin. Summattuna vielä kerran, ennen ruoka tehtiin rakkaudella ja ajalla , nykyään kelpaa halpismerkkinen tölkkisäilyke. Raha ja myyntiluvut ratkaisee.

      • Dick Hidden

        Oikeaa musiikkia tehdään kyllä edelleen. Se vaan pitää löytää, mihin netti on loistava keino. Voi hakea vaikkapa "samantyylistä kuin jokin"-kriteerillä tms.

        Todellista avuttomuutta on se, jos kuuntelee vain paikallisia FM-radioasemia ja kiehuu huonon musiikkitarjonnan takia. Nettiradioita on varmaankin kaikkiin musiikkityyleihin.


      • Dick Hidden
        Dick Hidden kirjoitti:

        Oikeaa musiikkia tehdään kyllä edelleen. Se vaan pitää löytää, mihin netti on loistava keino. Voi hakea vaikkapa "samantyylistä kuin jokin"-kriteerillä tms.

        Todellista avuttomuutta on se, jos kuuntelee vain paikallisia FM-radioasemia ja kiehuu huonon musiikkitarjonnan takia. Nettiradioita on varmaankin kaikkiin musiikkityyleihin.

        "Voi hakea vaikkapa "samantyylistä kuin jokin"-kriteerillä tms."
        Ei toki suomeksi (en ainakaan tiedä). Mutta on sivustoja, joilla tuollainen on mahdollista englanniksi ja varmaan joillakin muillakin kielillä.


      • Dick Hidden
        Dick Hidden kirjoitti:

        "Voi hakea vaikkapa "samantyylistä kuin jokin"-kriteerillä tms."
        Ei toki suomeksi (en ainakaan tiedä). Mutta on sivustoja, joilla tuollainen on mahdollista englanniksi ja varmaan joillakin muillakin kielillä.

        Googlellakin tuo käy ainakin jollain lailla. Laita hakuun ensiksi "similar to" ja artisti tai bändi.


      • Jebajee79
        Dick Hidden kirjoitti:

        Oikeaa musiikkia tehdään kyllä edelleen. Se vaan pitää löytää, mihin netti on loistava keino. Voi hakea vaikkapa "samantyylistä kuin jokin"-kriteerillä tms.

        Todellista avuttomuutta on se, jos kuuntelee vain paikallisia FM-radioasemia ja kiehuu huonon musiikkitarjonnan takia. Nettiradioita on varmaankin kaikkiin musiikkityyleihin.

        Todella hankalasti sitä uutta oikeaa musiikkia löytyy, vaikka on nettikin ja nettiä käyttäisi aivan tietoisesti ja tarkoituksella musan etsimiseen.

        Lähes kaikki kelvollinen itselleni ennen kuulematon musiikki, mitä löytyy esim. Youtubesta tai Spotifystä, on menneiltä vuosikymmeniltä.
        Hyvää musiikkia esim. vuosilta 2000-2014 yksinkertaisesti ei löydy juurikaan.

        Niihin harvoihin poikkeuksiin kuuluvat tietyt elektronisen musiikin artistit. Rokkipuolella ei ole lähes mitään kelvollista tältä vuosituhannelta, mutta sähköisessä musassa sentään jotain.


    • Annukka Tytti

      No se riippuu vähän siitä, mitä pitää itse hyvänä musiikkina. Itse kun olen musiikki-TV:tä katsonut, myös omasta mielestäni nykypäivän valtavirran musiikista on tullut vähän liian yksinkertaistettua. Toisin sanottuna riittää, että taustalla on jokin rumpukomppi, nainen laulamassa, mies huutamassa tai räppäämässä ja pari kitaralla päräytettyä sointua, joiden väliin ei ole soitettu edes yhtään kunnollista, improvisoitua sooloa kuudesosanuotteina. Laulajat ja rumpalit voivat olla oikeasti taitavia, mutta yksinkertaisten musiikkikappaleiden kokonaisuus pilaa vaikutelman taitavuudesta ja vaativammalle kuuntelijalle suunnatusta musiikista. Esimerkiksi Apulannan ja ensimmäiset kappaleet eivät vaadi erityistä musiikillista taitavuutta, vaan joissakin Toni Wirtasen kappaleissa riittää että veivaa kättä kitaran kaulalla ylösalaisin sointuja vaihtaen, ja koska sama tehtiin kolmella kitaralla, se kuulosti ns. "hienommalta." Myös Zen Cafeen joissakin kappaleissa on käytetty ainoastaan noin kolmea sointua, eivätkä edes yön ja Eppu Normaalin kappaleet ole soinnutukseltaan kovin monipuolisia. Populaarimusiikki alkaa olla jopa niin yksinkertaistettua, että voin sanoa myös joistakin Bass`n Helenin vanhoista kappaleista korvakuulolta rytmit ja, soinnut ja alkusoittojen nuotit tai soittaa yleisesti kuunnellun Fur Elisen pianolla korvakuulolta.

      Miksi ihmiset eivät kuuntele vaihtelun vuoksi sellokonserttoja, aarioita, Rondo alla Turcaa, Sibeliuksen kuusta, Rock on This Townia tai vastaavia kappaleita? Vai onko kaikki sellainen useimpien ihmisten mielestä niin monimutkaista, että sitä ei ns. "jaksa" kuunnella?

      • Politzania

        "No se riippuu vähän siitä, mitä pitää itse hyvänä musiikkina. Itse kun olen musiikki-TV:tä katsonut, myös omasta mielestäni nykypäivän valtavirran musiikista on tullut vähän liian yksinkertaistettua."

        No niin. Minun mielestäni taas musiikki-TV:n (Music Television) anti on aina ollut vähän liian yksinkertaista. Toki aikoinaan RockBlock ja Headbangers' Ball vetosivat nuoreen miehenalkuun. Mutta silloisenkin musiikkimakuni mukaan kanavan tyypillinen tarjonta oli lähinnä joutavaa, jollei turhaa.


      • Politzania
        Politzania kirjoitti:

        "No se riippuu vähän siitä, mitä pitää itse hyvänä musiikkina. Itse kun olen musiikki-TV:tä katsonut, myös omasta mielestäni nykypäivän valtavirran musiikista on tullut vähän liian yksinkertaistettua."

        No niin. Minun mielestäni taas musiikki-TV:n (Music Television) anti on aina ollut vähän liian yksinkertaista. Toki aikoinaan RockBlock ja Headbangers' Ball vetosivat nuoreen miehenalkuun. Mutta silloisenkin musiikkimakuni mukaan kanavan tyypillinen tarjonta oli lähinnä joutavaa, jollei turhaa.

        Voi voi. Vaikuttaa siltä, että erehdyin vastaamaan yhden vakiohäirikön aivopieruun. Anteeksi.

        Äkkiseltään kirjoitus vaikutti ihan asialliselta.


      • Politzania

        "Toisin sanottuna riittää, että taustalla on jokin rumpukomppi, nainen laulamassa, mies huutamassa tai räppäämässä ja pari kitaralla päräytettyä sointua,"

        Kukaan järkevä ei pidä tuollaista musiikkina lainkaan.

        "joiden väliin ei ole soitettu edes yhtään kunnollista, improvisoitua sooloa kuudesosanuotteina. Laulajat ja rumpalit voivat olla oikeasti taitavia, mutta yksinkertaisten musiikkikappaleiden kokonaisuus pilaa vaikutelman taitavuudesta ja vaativammalle kuuntelijalle suunnatusta musiikista."

        Musiikin tärkein ansio ei ole "kunnollista, improvisoitua sooloa kuudesosanuotteina" eikä "laulajat ja rumpalit voivat olla oikeasti taitavia".

        Vaan se on se, että kaikilla tekijöillä on intohimo ja tietenkin lahjakkuus ja taito tekemiseensä.


      • Politzania
        Politzania kirjoitti:

        "Toisin sanottuna riittää, että taustalla on jokin rumpukomppi, nainen laulamassa, mies huutamassa tai räppäämässä ja pari kitaralla päräytettyä sointua,"

        Kukaan järkevä ei pidä tuollaista musiikkina lainkaan.

        "joiden väliin ei ole soitettu edes yhtään kunnollista, improvisoitua sooloa kuudesosanuotteina. Laulajat ja rumpalit voivat olla oikeasti taitavia, mutta yksinkertaisten musiikkikappaleiden kokonaisuus pilaa vaikutelman taitavuudesta ja vaativammalle kuuntelijalle suunnatusta musiikista."

        Musiikin tärkein ansio ei ole "kunnollista, improvisoitua sooloa kuudesosanuotteina" eikä "laulajat ja rumpalit voivat olla oikeasti taitavia".

        Vaan se on se, että kaikilla tekijöillä on intohimo ja tietenkin lahjakkuus ja taito tekemiseensä.

        "Vaan se on se, että kaikilla tekijöillä on intohimo ja tietenkin lahjakkuus ja taito tekemiseensä."

        Tähän on kyllä pakko lisätä MUSIIKILLINEN lahjakkuus ja jonkinlainen musiikillisesti kunnianhimoinen näkemys tuotettavaan musiikkiin.Ehkä tuo jo sulkee höpöttävät telttahousut ulos tästä aiheesta.


    • Juha8222222

      Zen Cafe, vaikka sointuja ei aina paljon mut hienoa musaa ja niissä biiseissä on paljon syvyyttä ja ideaa.
      Hyvin sovitettua musaa etenki tää Putron oma soolouran matsku.

    • suomi24 ylläpito

      Kuunteleppa linkin park burn it down, roman lob standing still ja madeon finale ni kyllä musta mieles muuttuu

    • ....................

      Tämä sama ilmiö on tapahtunut myös metallimusiikin kohdalla, tai rock-musiikissa ylipäätään. 80-luvulla metallimusiikki tarjosi melodioitakin ja sanoituksissa oli syvyyttä. 90-luvun grunge-aalto pilasi kaiken. Sen jälkeen rock-musiikki on ollut lähes poikkeuksetta ala-arvoista skeidaa. On toki niitäkin pumppuja, jotka soittavat vanhaa koulukuntaa, mutta esim. eräät rockia soittavat radiokanavat tarjoavat lähes pelkästään juuri sitä junttirokkia ja muuta omalaatuista räpellystä, mitä tämä pinnalla oleva nykyrock edustaa. Sanoituksissa pyritään shokeeraamaan niinkin omaperäisesti, kuin huutamalla fuckia ja kerjätään huomiota näyttämällä pornoa musiikkivideona, ja kappaleet ovat tietenkin sitä luokkaa, että sitä huomiota täytyykin yrittää saada moisilla keinoilla.

      Onhan se karua ajatella, että kun nämä ikääntyvät yhtyeet ovat sitten joskus kuopattu, niin jäljellä ei ole mitään, mitä viitsisi livenä käydä ihailemassa. Ei siis enää livemusiikkia.

      En tiedä sitten, mikä itsellesi on junttia, mutta rock-musiikki itsessään ei ole synonyymi sellaiselle.

      http://www.youtube.com/watch?v=OOxK3XvQbjM

    • Massamusaa

      Oikein. Määrätyille kansanryhmille, ssi vanhemman musiikin ystäville ei enää soiteta lainkaan musiikkia edes radioissa. Pöntinen ei kuulu, tai estetty tarkoituksella.
      Siksi pitää ostaa vehkeet ja levyt, mutta niissäkin hyviä vähempi.
      Onneksi uusissa nuorissa naisartisteissa on hyviäkin joukossa joitakin ja ne harvat hyvät miesartistit painuneet törkymassan alle. Kuuntelen alkuyöstä usein korvalapuilla ehkä kymmentä kanavaa ja kaikista samaa räminää.Massamusiikki

    • Olet vanha

      Voi teitä valittajia, teistä on tullut vanhoja!
      Jo isosiänikin sanoi, että ennen oli musiikki hyvää, nyt on noita renkutuksia, joista ei saa mitään selvää.
      Kaikki ihmiset vanhemmiten ihailevat nuoruuttaan ja sen musiikkia, elokuvia, kirjoja ja ihmisiä.

      • ....................

        Paitsi, että vielä 80-luvulla listapoppikin oli kuunneltavaa. 90-luvun aikana tapahtui jotain, mikä heikensi huomattavasti listamusiikkia. Nykyään kaikki valtavirtamusiikki on vain saman kappaleen uusintaa, jopa laulajatkin kuulostavat samalta. Siinä, missä 80-luvulla syntynyt MTV sai muusikot keikuttamaan perseitään musiikkinsa tahtiin videoilla, niin nykyään kaikki keskittyy siihen perseen pyöritykseen, jonkun ihme konerytmihöyläyksen avustuksella. Missä se musiikki!!!


      • uplifting trancefan

        Olen 38v. Ehkä sinä oletkin niin nuori ettet tiedä paremmasta kuin nykyajan musiikiksi sanottu melu.


      • Olet vanha
        uplifting trancefan kirjoitti:

        Olen 38v. Ehkä sinä oletkin niin nuori ettet tiedä paremmasta kuin nykyajan musiikiksi sanottu melu.

        Olen 38v
        Olen 60v, nykymusiikki on hyvää, mutta, niin kuin vanhukset, kuuntelen nuoruuteni musiikkia.


    • maestro N.N.

      Makin ja Kurren "Kuuden vuoden kuuliaisuus"-niminen kappale on niin hyvää musiikkia, että se pitäisi valita kansallishymniksi.

    • Oikea musiikki ylös

      Kyllä sitä oikeaa musiikkia vielä tehdään. Se on vain harvinaisempaa, nyt kun tuollainen Dubstepin tai Technon tapainen paska on muuttunut suosituksi. Hyvää musiikkia tekevät vain jotkut tuntemattomammat bändit.

    • music, not muzak

      "Miksi valtavirtamusa taantui 80-luvulta? "

      Niin, luvulTA. Ensin luin, että luvulla.

      Tarkoitat siis, että kaikki sittemmin tehty on taantumaa? Ei mene noin.

      Valtavirtamusiikki ja elektroninen musiikki ovat eri asioita. Osittain limittyviä toki. Kirjoituksesi tuntui äkkilukemisella keskittyvän syntikkamusiikin myyntimenestykseen 1980-luvun jälkeisenä aikana. Ei oikein vastaa otsikkkoasi.

      • music, not muzak

        Oletus, että valtavirtamusa olisi 1980-luvulla tai muulloinkaan ollut mitenkään aikakautensa parasta, on väärä. Se on vain sellaista, joka eniten miellyttää suurta yleisöä, tai siis musikkituotteita ostavaa yleisöä. Levymyynti on osoitus vain levymyynnistä, ei musiikin hyvyydestä.


      • Uplifting trancefan
        music, not muzak kirjoitti:

        Oletus, että valtavirtamusa olisi 1980-luvulla tai muulloinkaan ollut mitenkään aikakautensa parasta, on väärä. Se on vain sellaista, joka eniten miellyttää suurta yleisöä, tai siis musikkituotteita ostavaa yleisöä. Levymyynti on osoitus vain levymyynnistä, ei musiikin hyvyydestä.

        Ilmeisesti en oikein osannut tuoda ajatustani tarpeeksi selvästi ilmi.

        80-luvulla käytettiin paljon valtavirtamusiikissa elektronisia, synteettisiä ääniä jotka olivat silloin uutta, jopa futuristista. Niitä käytettiin luovasti, musiikissa oli futuristisista soitinäänistä huolimatta melodioita ja "tunnelmaa".

        90-luvulla eurodancessa oli myös elektronisia ääniä mutta luovuus oli jo kateissa, melko samankaltaisia, kaavamaisia ja monotonisia kappaleita.

        2000-luvulla valtavirtamusiikissa on enemmänkin perinteiseltä kuulostavia ääniä. Trancemusiikki ei näytä olevan valtavirtaa vaikka sinänsä ajankohtaista onkin ja äänissä on kauniita synteettisiä sointuja.
        Yksi esimerkki pitämästäni nykyajan trancebiisistä jossa kaunis melodia, tässä on jopa melko rauhallinen tempokin:
        http://www.youtube.com/watch?v=ZzdICtVX4tg


    • Genre loop

      Eiköhän nykyään tehdä paljon enemmän elektronista musiikkia, kuin 80 luvulla, koska nykyään kenen tahansa on helppo aloittaa elektonisen musiikin tekeminen tehokkaiden tietokoneiden ja musiikki softien ansioista.
      80 luvulla ei voinut edes unissaan haaveilla mitä tämän päivän tietokoneilla ja musiikki softilla pystyy toteuttamaan.
      80 luvulla tämänpäivän studio tekniikka maksaisi useita kymmeniä tuhansia euroja, kun hyvän musiikki studion saa perustettua tänäpäivänä suurinpiirtein 1000 euron budjetilla ja tietenkin nälkä kasvaa syödessä.
      Mutta tärkeintähän on tietenkin luovuus, jota ilman ei mitään synny.

      Jo yhdessä nykyajan musiikki softassa on useampia tuhansia erilaisia instrumenttien ääniä hyvin aidon kuuloisia, synteettisiä ja elektonisia ääniä, joten jo sinällään musiiki softan äänimaailman läpi käyminen on erittäin mielenkiintoista ja tunnelmallista.

    • Ludovius Darcovan

      Pidän paljon 80s musiikista, vaikka kuuntelen paljon muutakin. Alla esimerkkejä:

      Sandra
      Kim Wilde
      Bad Boys Blue
      Pet Shop Boys
      Pet Benatar
      Ultravox
      Cher
      Mike Oldfield
      Belinda Carlisle
      Maggie Reilly
      Eurythmics
      Paul Oxleys Unit
      Cyndi Lauper
      Bangles
      Alice Cooper
      Madonna (siis vanhempi, ei 2000-l.)
      Skidrow

      Mitäs mieltä aloittaja olet tästä listasta ja oletko kuunnellut samoja missä määrin?

      • Uplifting trancefan

        Hyvin paljon samoja olen minäkin kuunnellut ja mielelläni kuuntelen edelleen :)


      • Ludovius Darcovan
        Uplifting trancefan kirjoitti:

        Hyvin paljon samoja olen minäkin kuunnellut ja mielelläni kuuntelen edelleen :)

        Vertailun vuoksi en diggaa esim. Darudesta tai Lady Gagasta, David Guetta on vielä huonompaa ja rapparit on yök :/ Tranceen en ole erityisen perehtynyt. Kuuntelen paljon myös folkia ja jonkin verran powermetallia. En tunne kovin montaa tämän suuntaista musaa nykyään kuuntelevia. Sun kanssa vois tulla hyviä musiikkikeskusteluja. Onko sulla skypeä tai kirjoitteletko muualla kuin täällä?


      • Uplifting Trancefan
        Ludovius Darcovan kirjoitti:

        Vertailun vuoksi en diggaa esim. Darudesta tai Lady Gagasta, David Guetta on vielä huonompaa ja rapparit on yök :/ Tranceen en ole erityisen perehtynyt. Kuuntelen paljon myös folkia ja jonkin verran powermetallia. En tunne kovin montaa tämän suuntaista musaa nykyään kuuntelevia. Sun kanssa vois tulla hyviä musiikkikeskusteluja. Onko sulla skypeä tai kirjoitteletko muualla kuin täällä?

        Eipä ole skypeä ja täällä musiikkipalstallakaan en ole ollut aiemmin kuin ehkä yksittäisiä kertoja viimeisen 12 vuoden aikana pääasiassa lukemassa, johonkin juttuketjuun olen saattanut vastata mutta nimimerkit olleet satunnaisia.

        Muista aiheista muilla nimimerkeillä ollut kyllä monillakin foorumeilla :D

        Juuri nuo räppärit ja lady gaga tyyliset kummalliset nykyajan perseenkeikutus kappaleet ovat sellaisia mitä inhoan, samoin dubstep, onko se enää mitään musiikkia vai pelkkää melua jonka saisi aikaan vaikka kaatamalla jonkun romuläjän nurin :D

        No loppujen lopuksi musiikki on makuasia, jokainen kuuntelee sitä mistä tykkää. Aloitin viestiketjun lähinnä yleisenä ihmettelynä, valtavirtamusiikkina pidän sitä mitä kuuluu normiradioista ja en yleensä kauaa jaksa kuunnella nykyajan radiota kun musiikki ei miellytä. Juuri miltään kanavalta ei tunnu löytyvän ainakaan normaaliin päiväsaikaan mitään kiinnostavaa kuunneltavaa.


    • Suuri rock-hype?

      Sinänsä huvittavaa, että silloin kun populaarimusiikissa tehtiin ns. suuria asioita ei ainakaan Suomessa se herättänyt vastakaikua konserttiyleisössä. Sen sijaan nyt kun samoja 50 vuotta vanhoja biisejä vetelevät vanhat papat ovat stadionit täynnä.

      http://pelontorjunta.suntuubi.com/fi/Blogi/#rockmyytti

      "Ehkäpä 1960- ja 1970-luvun suomalainen nyrpeys sekä kotimaisia että ulkomaalaisia rock-tähtiä kohtaan oli sittenkin ainakin jossain määrin perusteltua. Kysymyshän on lopultakin vain siitä, että konstit on monet kun ihmiset halutaan vapauttaa liiasta rahoistaan. Kolme tai neljä vuosikymmentä sitten suomalaisilla lienee ollut parempaa käyttöä rahoilleen kuin tänään. Silloin parikymppiset nuoret ovat tämän päivän eläkeläisiä ja haluavat uskotella mielellään muille ja jopa itselleen olleensa sukupolvi sitten kovempia rokkareita kuin todellisuudessa olivatkaan. Tosiasiaksi nimittäin jää se että 1960-luvun "kova juttu" Suomessa lienee ollut pikemminkin tango kuin rock- tai popmusiikki. 1970-luvun suuri suomalainen iskelmätähti oli puolestaan humppakuningas Erkki Junkkarinen. "

    • Annukka Tytti

      Jälleen mielenkiintoinen näkökulma. Kukaan teistä ei tosin läpäissyt tekstiin piilotettua testiäni: kuudesosanuotteja ei ole oikeasti olemassa. Kirjoitin ehkä musiikkimaustani väärälle sivustolle...

    • cry-baby

      No nyhän sitä oikein hyvää musiikkia vasta tehdäänkin! On nuotit tuhannesosahertsilleen kohdallaan ja tahdit mikrosekunnilleen myös. Ja mikä merkillepantavinta: enää ei ole musiikin tekeminen siitä kiinni, osaako vaiko eikö, vaan aina onnistuu! Onhan nykyaikaa.
      ...mulle kelpaa kyllä se vanhempi, kun olen tällainen seitsemääkymppiä lähentelevä vanha rokkari ja sitä varten oli aikanaan ihan kivaa, kun ikäluokkani kehitteli kaikenlaisia musiikin tallennuslaitteita sun vehkeitä.

    • musabisnes

      Musalistat ja -videot on nykyisin tusinatavaraa ja pilattu seksikeskeisyydellä. Se on huonoa esimerkkiä nuorisolle!!! Ja musa on p4skaa.
      Arvostan musiikissa niitä, jotka säveltää, sanottaa ja sovittaa itse / orkesterin jäsenten kanssa.
      Minne on kadonneet kaikki klassiset säveltäjät? Klassista ei sovi unohtaa. Esim. Beethoven ja kumppanit elää ikuisesti! Hyvät sävelmät säilyy ikuisesti!

      • cry-baby

        Säilyy säilyy, mutta ei sitä "beethoovenia" enempää tarvi tehdä; olemassa oleva riittää.


    • Ilmainen
    • Saden konsertin

      Siis sen Sade Adun bändin Ylen esittämän keikan katsoin tässä kolmeen kertaan kyyneleet silmissä, kun oli niin huikean kaunista kaikin tavoin.

      Saden kaltainen vahva persoona varmaan kohtaa nykyajan viihdebisneksessä niin paljon turhia vaatimuksia ja rajoitteita, etten tiedä tulisiko siitä mitään jos olisi vasta aloitteleva artisti. Nythän pitää tanssia päättäjien pillin mukaan suurin piirtein stringeissä ja rintsikoissa ja suoltaa hittibiisiä ilmoille tasaiseen tahtiin.

      Onhan näitä poikkeuksia sääntöön vielä joitain, kuten ehkä Adele, mutta kovin ontoksi ja huonolla tavalla järjestelmälliseksi on listajyrien meno käynyt.

    • Anita9 eläkeläinen

      Olen samaa mieltä , tämän päivän musiikista. Musiikissa ei ole melodiaa joka jäisi mieleen soimaan vaan yhtä rääkymistä, onneksi voi radion laittaa kiinni ja telkkarin kanavan vaihtaa.
      Myös on pilattu suurin osa asiaohjelmista , joissa keskustellaan. Miksi niiden ohjelmien taustalla on tärkejään pimputettava jotakin instrumenttiä ja näin ollen ei kuule mitä nämä ihmiset keskustelevat. Jos on esimerkiksi kuulolaite , niin musiikki kuuluu laitteeseen suurempana kun puhe, tai jos on muuten huonokuuloinen henkilö niin varmasti ei saa osasta puheesta selvää , tausta musiikin takia. Tällä hetkellä on valtavan paljon huonokuuloisia ihmisiä ja tämän hetken nuorisosta on kovaa vauhtia tulossa niitä lisää. Mitenkä tuohon asiaan saisi korjausta.

    • vanhuksetRauhoittuu!

      Kyllä sitä hyvää musiikkia tehdään. Joko et ole kuullut sitä tai et vain pide jostakin musiikista. Se että et pidä nykypäivän musiikista, ei tee siitä huonoa.

      • Aivan sama kuka soittaa

        Nyky musiikki ei ole mitään musiikkia van räminää vinkunaa meteliä.


    • heikkijik

      En ehkä vastaa täysin aiheeseesi liittyen techno-musiikkiin, sillä ainoat tämän lajin edustajat levyhyllyssäni ovat Massive Attack ja The Prodigy, jotka mielestäni ovat luoneet upeita tuotoksia.

      Nykyäänhän tehdään niin älyttömän täydellisiä ja mehukkaita kappaleita. Kukaan ei laula väärin tietsikkaohjelmien avustuksella. Lisäksi ne alunperin väärin lauletut laulut tehdään stemmoiksi (kuoroiksi) tietsikkaohjelmien avulla. Pohjat on soitettu oikein tarpeen tullen käyttämällä kvantisointia, eli iskun kohdistamisella oikeaan paikkaan. Ts. elämme täydellisessä musiikillisessa maailmassa. Vaihdan näiden kappaleiden kuuluessa radiossa kanavan yle-puheelle.
      Itse pidän enemmän virheitä sisältävistä kappaleista, joita harvoin kuulee enää radiosta. Esimerkkeinä mainittakoon The Beatlesin, Led Zeppelinin, King Crimsonin, Pink Floydin ja varhaisemman Genesiksen tuotanto. Bändit, kuten Toto tai Dream Theatre, jotka soittavat reaaliajassa ja niinkuin koneet, eivät sytytä.

      Ps. Itse Chisukin laulaa päin v**tua ilman mitään tekniikkaa, mutta toisaalta hyviä kappaleita nainen tekee. Miten suhtautua? Ehkä olisi trendikästä laulaa oikealla hieman äänellään ja ottaa sillä yleisö.

      • cry-baby

        Kuuntelin erään (en viitsi sanoa nimeä, kun hän ei ole yksin) ns. laulajan yninää. Ynistään ja ähkitään autotune-laitteen läpi ja kone laittaa siitä laulun aikaiseksi. Ei se ole mitään laulua ollenkaan. Jopa ihan arvostettuinakin pidettyjä "laulajia" joiden koko esitys perustuu koneella suoritettuun avustukseen. Omat vanhat korvani kytkeytyvät pois kuuntelulta, eikä se esitys koskaan saavu perille.
        Ainoa. missä niitä antareksia saa mielestäni käyttää, on pop-iskelmä, tyttöjen esittämänä. Ei lainkaan miesten hommaa. Antares= musiikin syöpä!


    • Emakko123

      Tiedän autotune-ilmiön ts. kaikista hyvännäköisistä saadaan tähti - lauloivat ne kuinka väärin tahansa. Olen kuullut tuota asiaa muunmuassa "Enrique Iglesiaksesta", jolla alkuperäinen raita jostain kappaleesta livahti julkisuuteen ja kuullostaa kaamealta. J. Lopezin Lambada-versio (joku Get on the Dance Floor tai joku sellainen) rajoittuu lyhyeen hoilaukseen lambadasta ja sen jälkeen alkaa se räppäys, johon ei paljon taitoa tarvita. P*sk*sta voidaan tuottaa hittejä. Täytyy olla vain hyvä tiimi, ammattimiksaajat, tuotanto, markkinointi...hölmöt ostaa.
      Asiat, joista puhun ovat suurimmalle osaa musiikin harrastajia selvää pässin lihaa. Täytyi nyt vielä mainita musiikin surkeasta tilasta.
      Ps. Antares on minulle uusi käsite. Sen täytyy olla jotain kauheata.

      • cry-baby

        Antares on yksi vanhimmista autotune-laitteista


      • cry-baby

    • Teosto ja Gramex

      Taantuma alkoi kun levy-yhtiöt huomasivat, että on paljon helpompaa tehdä rahaa lobbaamalla päättäjiä. Kun saa tekijänoikeuksien voimassaoloaikaa pidennetyksi parikymmentä vuotta, voi myydä taas yhdelle sukupolvelle samat levyt uudelleen. Kaikki mitä vanhoista äänitteistä irtoaa, on puhdasta voittoa. Uusien tekeminen on riskialtista toimintaa.

      • Teosto

        En tiedä miksi Gramex ja eritoten Teosto ovat käyneet niin vastenmielisiksi organisaatioiksi. Toisaalta syy ei ole täysin heissä, sillä asiat on junailtu jossain muualla, jotta em. instanssit voivat jakaa rahaa vain harvoille ja valituille. Ne harvat tienaavat ehkä 80 % kaikesta musiikista. Radioissa ovat soittolistat (ts. ne virallisesti hyvät kappaleet), jotka mukailevat suurien levy-yhtiöiden tarjontaa. Sitä Haloo Helsinkiä, Robin Timberlakea ja Dustin Lambertia ne kaikki toitottaa, ikäänkuin mitään muita ei olisi tarjolla. Ehkä yle, joku muu ja internet-radiot (jotka eivät maksa kenellekään mitään) ovat poikkeuksia säännöstä. Pyydän anteeksi, jos järkeni on väärässä.


    • Ihme sakkia

      Siksi nämä säälittävät nykynuoret 20-30 vuotiaat kuuntelevat ja katselevat vanhempiensa 80-luvun musiikkia ja elokuvia. Jopa jotenkin jakomielitautisesti omivat niitä kuvitellen oikeasti niitä joskus itse kuunnelleensa.
      Esim.Koomikko Niko muistaa treenanneensa "eye of the tiger" biisin soidessa. Kaveri on syntynyt -79 ja kappale on vuodelta -82.

      • ....................

        No, on minulla itselläni ainakin muistikuvia ajalta, jolloin olin kolmivuotias, joten eihän tuo mikään ihme ole, vaikka muistaisikin treenanneensa kyseisen kappaleen tahtiin. Ja täytyy muistaa, että sama kappale ei lopu julkaisuvuotensa jälkeen, vaan sitähän on voitu soittaa vielä seuraavanakin vuonna.

        "Vanhempiensa musiikki ja elokuvat". No, jos faija on joku George Lucas, niin siinä tapauksessa voisikin sanoa katselevansa vanhempansa elokuvia.


    • parasta ennen ylex

      kasari oli ihan paskaa! Ysäri eurojyystö oli sitä jotain.

    • kovaamusaa
    • Kylmät kädet

      Sivistynyt yhteiskunta rupesi rankasti pienikalloittumaan 80-luvun jälkeen. Syntyi muun muassa löysän laiska RAP-musiikki ja kokonainen kulttuuri sen ympärille.

      Sitä ennen hip hop oli vauhdikasta, kuten esim. C & C Music Factory todistaa:
      http://www.youtube.com/watch?v=j2pPJywRGTk

      Lempi kappale yläasteella. ♥

    • hippi2

      Kyllä niitä löytyy. Tosun täytyy nähdä vähän vaivaa ja penkoa nettiä. Radiosta kun tulee nyk vaan pelkkää soittolistaa, joissa kaikissa levy-yhtiöiden määräämät bändit. Itse törmäsin netissä tämmöiseen.

      http://pkujansivu.wix.com/madame-t#!music/c1x9v

      • jarppa121

        Kuulostaa hyvältä, vähän erilaista kun tää perus radiohuttu. Onks sulla mitään lisätietoo bändistä? itselle ihan uus tuttavuus.


      • hippi2
        jarppa121 kirjoitti:

        Kuulostaa hyvältä, vähän erilaista kun tää perus radiohuttu. Onks sulla mitään lisätietoo bändistä? itselle ihan uus tuttavuus.

        En määkään oo kuullu tosta orkasta ennen. Suhteellisen tasaiseen tahtiin tuntuu tekevän keikkaa, Facebookin mukaan näköjään enimmäkseen Tampereen suunnalla. Manserokkia nääs:)


    • Nokkela kansa

      Suomalaiset kokonaisuutena eivät ole kovinkaan musikaallisia harva heistä omaa edes sävelkorvaa.Kun tämä tunnuksellisesti huomattiin muutama vuosikymmen sitten,siirryttiin melodisesta viihdemusiikista musiikkiin jossa ei sävel merkinnyt enää mitään van pelkkä ulvonta räminä jaesiintymisinä pellenkaavut.Näin viihde siirtyi enemmänkin sirkus asteelle,mikä kyllä veti katsomot täyteen hauskuuttaan.Näin on tehty urheilussakin monet kerrat,eli kun emme ole pärjänneet enäävanhoissa tutuissa lajeissa,olemme keksineet uusia lajeja tilalle.

      • ....................

        Tuo sama on tapahtunut ympäri maailman. Ei se gangnam stylekaan ole vain Suomessa suosittu.


    • Kylmät kädet

      Kaikki on nykyään kopioita.

    • JudasPriest4ever

      R&B oli ennen Rhytm&Blues nyt se on rhytm&base eli tarkoittaa kakkapökäle tusinasontaa kuten beyonce yms.

      Vanhat heavybändit jytäävät kuitenkin edelleen ja tekevät kunnon musiikkia vieläkin :-)

      • jojojojojojoju

      • ISKELMÄ RULES

        JudasPrierst4ever: Olen samaa mieltä siinä,että vanhat heavybändit jyräävät yhä.Esim: KISS, AC/DC, jne.Kuuntelen kyllä muutakin musiikkia,esim. Suomi-islemää,koska minä nyt tykkään siitä,en voi sille mitään.Mutta kuten vanha sanonta kuuluu:Makuasioista ei voi kiistellä.


    • 15+14
    • Raha ratkaisee

      Eiköhän vaustaus tuohon ole helppo raha. Teinit ovat helposti rahastettavia, kunhan mukaan liittyy hyvä beat ja bling blingiä.

    • tottuus
    • tolppen 03

      KYLLÄ KUULE SE VANHA KUNNON TUPAHUMPPA ON NIIN LYSTIÄ ETTÄ NAAMA TURPOO JA VANHA KUNNON OLUTM4KK4R4 MAISTUU SEN KANSSA PS. EN OO 10V MUSKU

    • xxxxxxmhgdf
    • oikosulku-Arto
    • !!!

      ♫♪.•*"*•.♥♥.•*"*•.♫♪

    • Poppari5
    • musiikki on mahtavaa

      Netistähän sitä musaa löytää. Mene esim. Grooveshark.com ja sieltä genre ja valitse sieltä 80's niin eikö sulla siinä ole jo hyvää musaa.

    • Penaa ja Hannua
    • Vidkill

      Kuten laulussa sanotaan: "Video Killed The Radio Star". Musavideo tappoi rockmusiikin. Ennen vanhaan syntikoita ja sähkökitaroita oikeasti soitettiin, oli sooloja sun muita.

      Nykyään noita soittimia käytetään äänimaton tuottamiseen bikinibeibejen hetkumisen taustalle.

      • Whatnot1

        Valtavirtarockissa ja popissa näin aika pitkälle onkin, mutta ei kannata yleistää kaikkeen nykymusiikkiin. Esim. metallin parista löytyy erittäin taitavia muusikoita, Bodomit sun muut. Ja suomessakin taitaa olla ainakin pari nuorta bändiä, jotka tekevät ihan nykyaikana kasarirock-tyylistä musiikkia. Ja monissa muissakin genreissä taitavia muusikoita löytyy, eivät vaan ole ihan sitä valtavirtaa välttämättä.


    • angel943
    • #TrencherAreSoProud
    • MASSE

      Pekka pohjolan 70 luvun levytykset on parhaita.

    • Helistelijä
    • gregre

      Green Day on paras! Ja se tekee vieläki hyvää musaa ja se tekee ne ite ^^

    • Kuunnelkaa ihmeessä

      "They made radio for the music, now they make music for the radio."

      Rehellisesti sanottuna on kuitenkin yhä hyviäkin bändejä, jotka eivät ole niin turhantarkkoja siitä miten ja mihin väliin nuotit soivat, jolloin syntyy ainutlaatuista ja hyvällä tavalla hiomatonta musiikkia, joka kuulostaakin huomattavasti aidommalta kuin nämä "listahitit". Ongelmahan tosiaan on vaan se, että ihmiset mieluummin laittavat helposti kuunneltavan ÄnÄrJiin jumputukset soimaan tai päätyvät valittamaan nykymusiikin tasosta Suomi24:n foorumille kuin hukkuvat YouTubeen "hyvän" musiikin sekaan.

      Kuunnelkaa sellaisia yhtyeitä/artisteja kuin flatsound (lo-fi-artisti, karhea ja miellyttävä soundi, yhdistelee "huonoa" äänenlaatua, akustista kitaraa ja elektronisia tehosteita), Daughter (naisella on ihana ääni, yksinkertainen ja selkeä mutta silti tunnistettava tyyli), Arcade Fire, The National (jos tykkäät väärinymmärrettyä neroa, ahdistunutta rakkaudenetsijää ja alkoholistia yhdistävästä laulutyylistä), Spoon ja Grimes (elektronista mutta omalaatuista, ehkei mitään menomusaa mutta suloista korville.

    • 60's fornever

      Parasta mitä musiikin kuunteluun on tullut viimeaikoina on Spotify (tai joku vastaava). Nyt voi nopeasti tsekata ihan mitä artistia sattuu muistamaan tai jos ei ole koskaan kuullut ja haluaa edes pari sekuntia kuunnella mitä se on. Parhaita Spotifystä löytämiäni levyjä olen sitten hankkinut itselleni, usein kovankin vaivan jälkeen.

    • Juhafriikki

      Topias Saha uusi kyky
      Janna Hurmerinta(nuori laulaja/muusikko)
      räppäreistä parhaiten taitaa ammattinsa, SELVÄSTI parhaiten Paleface.

      • UUSI TUTTAVUUS?

        Kuka on Topias Saha? en ole koskaan kuullut.


    • G.S.

      Green Day on kypsemmällä iällä ollut suosikkejani, alkuaikoina typerää. Kuitenkin Kiss on se kaikkista paras.

    • MANNERMUSIC

      tzau! Konemusan ystävät ! Käykää kuuntelemassa biisejäni ! :) tulossa myös sitä trancea ;D Ja homma eteenee (keikkakin tulossa) joten kantsii seurata :) Antakaa musa genre ehdotuskia ja tulkaa juttelemaan musasta tai vaikka päivän säästä :) Teen musaa aivan sitä varten että ihmiset saa juuri sellasta musaa kun he itse haluavat kuunnella :) nyt on tullut paljon räp,dubstep ja RnB tyylisiä toiveita ja niissä olenkin vahvimmillani :) House,techno ja trance ei ole kanssakaan mitenkään heikkouksia ;) kai? käykää kuuntelemassa :P T: Ystävällisin terveisin MannerMusic ¤ http://www.youtube.com/watch?v=NWgmhgNnGUs.

      Suunnitteilla myös tehdä tampereen alueella video pätkiä mistä sitten teen musa videoita ja ymmärtääkseni jos julkisella paikalla kuvailen niin varsinaista lupaa ei tarvitse julkaisuun? (tietenkin ajattelin aina kysäistä jos joku ihminen nyt oikeen selvästi tulee esille video pätkällä ) ..Ehkä hölmöä homma,mutta jokaisella meillä on harrastuksemme ;D .

    • Puhukaa totta jauhaajat

      Hyvää musiikkia on turhaa odottaa koska tasa-arvo lain kuka vain torinreunalla istuva on siinä musiikki-mies tai musiikki nainen kuin kuka muu tahansa. Eli ei ole enää mitään kriteeriä missään.Esim.Jokainen on niin kaunis kuin haluaa tai munaolento kommee paitsi päänkuorta ei saa pikkulusikalla naputella,onko jo kypsä?Musiikin kuuntelijoiden itsekkunnioitus on sama kuin krekkalat joita päällään pitävät sekä musiikin arvostus sitä samaa luokkaa.Tullaan maalaistuin kuuntelemaan konsertteja joilla ei muuta väliä kuin heidän maalaistukensa,ja että viihtyvät hyvin naamoinensa.

    • Kummallista Keskustelua?

      Mikä vastauksessani oli valhetta? Pankaa ohjelmanne nimeksi sitten vaikka Ekumeenisten valehtelijain keskusteluja,niin voi ymmärtää mitä teille voi kertoa?

    • Nukkua työpaikalla?

      kummallinen aihe johon ei kelpaa minkäänlainen vastaus? Nukkuuko siellä joku?

    • framus

      Spotify saattaa aiheuttaa myös oksennuskohtauksia: ajatelin kuunnella Esa Pulliaisen soololevyä, mutta oli poistuttava pikapikaa,ettei olisi tullut näppäimistölle. Ihan pelkää sontaa! Olisi mieluummin myynyt kitaransa, kun ei enää kiinnosta.

    • Eki4152
    • Uplifting Trancefan

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe