Nyt kun lämmityskausi loppuu niin käännän kaukolämmön kesäsulun päälle ja lämmityskulut talossa putoavat nollaan! Näin ollen asun kesällä ilmaiseksi ok-talossa, koska asuntolainee ei ole, lainaa ei tarvitse lyhentää, korkoja ei tarvitse tietenkään maksaa (vaan päinvastoin, pankki maksaa minulle), omassa talossa ei tarvitse maksaa tietenkään vuokraa eikä edes vastiketta.
Vesilaskua ja sähkölaskua en laske asuinkuluksi, koska niitä ei ole "pakko" käyttää ja jos niitä käyttää niin ne maksetaan itse ihan samalla lailla vuokralla ja kerrostalossakin. Vedenlämmitys lasketaan vedenkäyttölaskuun, koska esim. kerrostalossakin on erillinen vesimittari asuntokohtaisesti lämpimälle vedelle ja kylmälle vedelle (ainakin vähänkään uudemmissa oli, missä aikanaan asuin ennen oman taloni ostoa). Jos veden ja sähkön laskee asuinkuluksi niin sitten voi alkaa laskea samantien maksu-tv:n, auton bensat ja ruokalaskut "asuinkuluksi"!
Siis: vastike tai vuokra sisältää lämmityksen ja "kunnossapidon", jotka minulla eivät kesällä omassa velattomassa talossa maksa mitään.
Asun siis kesällä ilmaiseksi. Melkoinen säästö, koska vastaavanlaisen uudehkon ison ok-talon vuokraaminen maksaisi n. 1700 eur/kk. Tuon säästäminen lasketaan "asuntotuloksi" Tilastokeskuksen tuloerittelyissä!
Päälle tulee vielä talon arvonnousu.
Asun kesällä ilmaiseksi OK-talossa!
8
266
Vastaukset
- Luki.
-kerrotko siitä arvon noususta?esim:viimeisen vuoden aikana euromäärissä?
- (vaan päinvastoin, pankki maksaa minulle)
-Kerrotko millä lailla se pankki sinulle maksaa?
(Vesilaskua ja sähkölaskua en laske asuinkuluksi, koska niitä ei ole "pakko" käyttää)
J-os sinä meinaat wc.tä käyttää niin se niin kuin pakko käyttää käyttännössä vettä,jätevesi kuutio maksaa mallasta ,et kai sinä taas väitä jotain ihan muuta ja käy ulko vessassa.- Ok-Loordi
Talon arvonnousu on ollut nyt viimeisen 3,5 vuoden aikana noin 10.000 euroa vuodessa.
Pankki maksaa minulle korkoa 0,7% päiväsaldolle eli esimerkiksi kun pidän tilillä 20.000 euroa niin pankki maksaa minulle siitä yli 38 senttiä joka päivä, 140 euroa vuodessa siis pankki maksaa minulle, minä en maksa pankille mitään).
Wc:tä ei ole pakko käyttää, toki se on helpompaa, mutta voi äydä myös ulkona vessassa, esim. käydessä kaupassa tai lenkillä ja virtsaamassa voi käydä omalla pihalla, usein iltaisin näin teenkin, siinä säästää vettä ja rahaa ja nurmikko saa ilmaista lannoitetta samalla. Ulostamasa käyn joko kauppareissulla tai lenkkipolun varressa joskus tarvittaessa tai jos lähden kalaan niin voi rantautua johonkin saareen esimerkiksi. Toki wc:tä käytän, mutta sitä ei ole pakko käyttäää ja pakko ei ole siis vettä laskea asuinkuluksi ja asuinkulut ovat halutessa kesällä siis pyöreät nolla euroa.
- Posivil 200
Hyvä et Luki taas palstalla, noi Hilda-Ranen loodi houreet ja valheet kyllästyttää, eläkeikä 55, heh, 32 vuotiaalla lääkärillä, heh... Satupalsta on ihan muualla, toi Loordi on lyönyt pääsä ämpäriin jo tuhat kertaa, eilen se oli toisessa hahmossaan 7 laudaturin Yo ja Tj, heh, on riemulla rajaa näissä syrjäytyneen jutuissa. Hyvä Luki et muistutat.
- Et sillein
Ei kaukolämmön sulun käänteleminen kustannuksiin mitenkään vaikuta.
- Ok-Loordi
Vaikuttaa se, kaukolämmön kesäsulun päälle kääntäminen laskee lämmityksen nollaan ja lämpölaskua ei näin ollen muodostu.
Toki vedenlämmitys edelleen maksaa ja samaten perusmaksu menee, mutta lämmityskulu on nolla euroa kesältä näin. - Mieti sitä
Ok-Loordi kirjoitti:
Vaikuttaa se, kaukolämmön kesäsulun päälle kääntäminen laskee lämmityksen nollaan ja lämpölaskua ei näin ollen muodostu.
Toki vedenlämmitys edelleen maksaa ja samaten perusmaksu menee, mutta lämmityskulu on nolla euroa kesältä näin.Et lämpimällä ilmalla kaukolämpövesi on lämmintä ?
- velatonkanssa
olet ainaan saanut maksaa ihan tarpeeksi, ett se siitä. töitä talon eteen on kanssa varmaan tehty ja vuosien varrella remppaan. hyvähän tuo on että vihdoinkin olet velaton ja " teet voittoa "
ja arvonnousu, mitä sinä siinä voitat niin kauan kun ett aijo myydä ? - ...
paljonko lasket hintaa työllesi, kun leikkaat nurmikkoa, haravoit pihaa, puhdistat ja tarkastat talotekniikkaa, maalaat otsalautoja, puhdistat rännejä....ja kaikkia niitä kymmeniä muita töitä joita sinä tai vaimosi keksii ??
Entäs materiaalikulut kun pihaan tarvitaan lisää sepeliä, kukkapenkkeihin multaa, seinään tai terassiin uutta maalia, talotekniikka kunnostusta / korjausta....terassi laajennusta...pihapolut ehostusta....
Entäs nuohoojan, putkimiehen, sähkärin laskut, yms.. ?
Entäs pakolliset veroluonteiset maksut? Kiinteistövero, jätehuoltomaksut, yksityistien tiekunnan maksut, vakuutukset.... ?
Joo, tiedän. Minäkin asun omakotitalon työleirillä ja kevät vituttaa jälleen. Kyllä siisti rivariosake siintää jo silmissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k573949Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k92551Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet541932- 721416
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761270Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille1991237Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911081- 901069
Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua41896Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?55894