Ero raskaana

ainut vaihtiehtoko?

Kohtalotovereita? Onko kukaan eronnut kun on ollut viimeisillään raskaana?

Saan aika pian ensimmäisen lapseni, mutta samalla mielessä pyörii ero miehestä. Olemme olleet jo pitkään yhdessä ja suunnittelemme häitä. Nyt kuitenkin raskausaikana olen käsittänyt, kuinka paljon miehelleni merkitsee ryyppääminen ja kavereiden kanssa hengailu.

Raskaus ei ollut suunniteltu, mutta todella onnellinen vahinko. Kuvittelin aina ennen, että menisimme ensin naimisiin, tulisin raskaaksi ja perhe-elämä voisi alkaa. Nyt minä suunnittelen perhettä ja mies juoksee ryyppäjäisissä minkä ehtii. Hän käy töissä, hoitaa kodissa tarvittavat asiat, ihan tavallinen mies, jota ei vain kotona koskaan näy. Olen sanonut hänelle, etten jaksa, jos hän tulee noin 3 iltana viikossa humalassa kotiin. En myöskään jaksa sitä, ettei miehelläni ole koskaan aikaa minulle. Olen myös yrittänyt ehdottaa eroa, mutta hän ei halua erota! Silti kaverit ja baari kiinnostaa enemmän. Mies tulee kotiin klo 4 siinä kunnossa, ettei tajua maailman menosta yhtään mitään. Silti hän kuvittelee, että voi olla hyvä isä lapsellemme.

Minä mietin tällä hetkellä, että kenet saan synnytykseen mukaan, jos ukko haluaa vain istua terassilla kun laskettu aika koittaa...

Olen väsynyt ja iso ja olisi niin paljon asioita hoidettavana ennen lapsen syntymää, etten tiedä, kuinka jaksan eron hoitaa. Haluan kuitenkin saada asiat järjestykseen ennen lapsen syntymää. Pienen lapsen ei tarvitse elää perheessä, jossa isää kiinnostaa kalja enemmän kuin perhe. Ahdistaa myös kun ihmiset kyselevät häistä.

Onko joku joka on pakannut kipmsut ja kampsut samasta syystä?

20

7898

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+1

Ei nyt sentään. Mies hoitoon johonki parantolaan. Tuskinpa tällaista tapahtuu.

• et varmasti ainoa

kyllä kohtalotovereita tästä maasta löytyy varmasti paljonkin

• et ole ainoa

Erosin lapseni isästä rv19 aikana. Isä joi, bileitti ja lopulta ilmoitti minulle ettei halua olla minun eikä lapsen kanssa missään tekemisissä. Vapaus oli miehelle lopulta tärkeämpi kuin yhteinen perhe-elämä. Olimme seurustelleet kauan ja asuimme yhdessä, mies pakkasi tavarat ja lähti toiseen kaupunkiin.. Surin aikani ja koitin kysellä vielä miestä mukaan lapsen elämään mutta vastaus oli että ei kiinnosta. Nykyisin olen onnellinen ettei mies jäänyt pyörimään tänne. Hän juo viikko toisensa perään ja tekee tyhmyyksiä joten isäksi hänestä ei olisi edes ollut.
      Olen iloisen ja reippaan 3-vuotiaan lapsen äiti ja hyvin olen jaksanut lapseni kanssa.

Ja tuo synnytys asia, jos pelkäät tosissaan ettei mies ole valmis isäksi eikä ole kykenevä synnytykseen mukaan kysy hyvissä ajoin jotain läheistä ystävää tai oman perheesi jäsentä mukaan!

• .......

Kylläpä täällä on sinisilmästä porukkaa...kyllä vastaavaa tapahtuu ja paljon!valitettavasti!
      Ap: sinulla on ikävä tilanne, mutta sinuna pistäisin vielä jäitä hattuun eron kanssa.ymmärrän että olet todella väsynyt tilanteeseen, mutta tosi on että raskaushormonit tekevät siitä vielä pahemman! ja toisaalta nuo miehet ei välttämättä ihan oikeesti tajua että teille syntyy vauva kun vasta sitten kun se on jo sylissä!Joten sinuna varautuisin saamaan jonkun kaverin mukaan synnytykseen ja koita vaan puhua miehen kanssa asioista,mutta ei niin että painostat. monella miehellä käytös saattaa muuttua kovastikin sitten kun saa sen pienokaisen syliin.kärsivällisyyttä se kyllä vaatii... tsemppiä!

• Niin, että

nainen vain raskaushormoonipäissään näkee ikäväksi sen, että mies käy ryyppäämässä monta kertaa viikossa...?
        Jos miehen ryyppäysreissut eivät ole totta niin silloinhan on kyse hallusinaatiosta eikä raskaushormooneista. Siinä tapauksessa nainen tarvitsee hoitoa, mutta jos miehen ryyppääminen on todellista, niin sitä hoitoa tarvitsee joku muu.

Aloittajalle sanoisin, että pääset varmaankin helpommalla kaksin lapsesi kanssa. Ellei mies ole tuossa vaiheessa "miehistynyt" niin aika heikolta näyttää.

• miIII

"Mies tulee kotiin klo 4 siinä kunnossa, ettei tajua maailman menosta yhtään mitään. Silti hän kuvittelee, että voi olla hyvä isä lapsellemme."

Kyllä minä muuttaisin eri kämppään tuossa vaiheessa. Liian stressaavaa valvoa ja odottaa miestä kotiin.
      Päästät miehen luoksenne vain silloin, kun hän on selvinpäin. Kyllä hänestä voi tulla vielä hyvä isä, mutta jonkun täytyy asettaa hänelle rajat NYT.

Niin, siitä eron hoitamisesta. Ei eroa tarvitse hoitaa. Riittää, kun haet itsellesi jonkun asunnon ja hankit sinne minimaalisen vähän tavaroita.

• .jossu

Meillä mies teki aivan samaa kun odotin esikoista. Juhlimassa käytiin paljon ja tultiin kotiin silloin kun huvittaa. Monesti jäätiin vielä "jatkoille" jotka kesti pitkälle seuraavaan päivään. Kun tein raskaustestin oli mies ihan onnessaan ja hehkutti asiasta kaikille. Aikaa kun meni ja olisi pitänyt järjestellä kaikenlaista tilanne muuttui. Vauva tavaraa ei saanut tuoda asuntoon pyörimään. Laitoin siis vauvan vaatteet, ammeet ja muut pienet hankinnat kaappeihin tai varastoon. Vauvaan liittyvistä asioistakaan ei voinut puhua koska miestä alkoi ahistaa. Mies itse sanoi suoraan ettei halua asiasta keskustella. Kaikki isommatnhankinnat tehtiin muutamia viikkoja ennen laskettua aikaa. Lapsi oli tehty tarkoituksella mutta siitäkin huolimatta näin voi käydä. Mietin itse paljon myös eroa. Ajatus yksin lapsen kanssa jäämisestä kuitenkin pelotti joten jäin tilanteeseen. Välillä myös oli pelko, että mies lähtee ja jättää meidät. Raskausaika oli todella vaikea kaiken tuon takia. Onneksi minulla oli yksi hyvä ystävä jolle pystyin ihan kaiken kertoa suoraan.Sukulaisille ja muille ei tälläisistä aioista oikein viitti puhua. Ystäväni kuunteli ja tuki minus. Ilman häntä tuskin olisin selväjärkisenä selvinnyt. Kun lapsi syntyi jatkui tilanne samanlaisena jonkin aikaa. Ryyppäämässä käytiin edelleen paljon ja joka päivä oli kaikenlaisia harrastuksia. Mies ei juurikaan osallistunut vauvan hoitoon ja oli päiviä jolloin ei edes pitänyt vauvaa sylissä. Puhuin monesti hänelle erosta. Käskin hänen valita joko ryyppämisen/kavereiden/ harrastusten ja perheen välillä. En tietenkään käskenyt unohtaa kavereita tai jättää kaikkia harrastuksia. Ryypätä saa aina välillä ja sekin kohtuudella, kavereita voi nähdä myös selvinpäin eikä aina tarvitse ryypätä ja harrastaa saa kuhan se ei ole joka päivä monta tuntia. Lapsen ollessa noin 7kk ikäinen jokin muuttui. Mies ei käynyt enään juurikaan ulkona, oli lapsen kanssa enemmän, suostui jopa jäädä yksin lapsen kanssa ja minä pääsin tekemään omia juttujani. Pikku hiljaa enemmän ja enemmän mies teki kaikkea. Minun miehelläni kesti pitkään oppia elämään perhe elämää ja hoitamaan lastaan. Nyt meillä on toinenkin lapsi ja mieheni on maailman paras isä lapsille. Meillä mies ei osannut suhtautua raskauteen eikä tiedostanut vauvan tuloa. Vauva kun syntyi, hän ei osannut olla hänen kanssaan. Heti kun lapsi kasvoi ja alkoi liikkua tilanne muuttui. Suosittelen antamaan aikaa miehellesi. Osalla menee todella pitkään tajuta tilanne. Onneksi itse annoin aikaa ja nyt meillä menee paremmin kuin koskaan.

• voi että!

Ihan kuin sadusta.

• Täytyy sanoa,
        voi että! kirjoitti:

Ihan kuin sadusta.

että aika huonosta sadusta.
        Normaalilla miehellä ei todellakaan voi kestää 1,5v tajutakseen tulevansa isäksi!

• Ikuiset pikkupojat

Avaajan mies ehkä ajattelee, että nyt pitää bilettää, kun vielä voi. Raskaana olevaa vaimoa se toki veetuttaa, kun itse ei voi eikä varmasti haluaisikaan ryypätä. Jos mies ei ole ihan viinan vietävissä, eikä väkivaltainen örveltäjä, niin en ehkä kasaisi kimpsuja kasaan vielä tuossa vaiheessa. Ehkä peli ei ole vielä ihan menetetty. Kuinka pitkään olitte yhdessä? Oliko miehellä vastaavia tapoja aiemmin vai tuliko biletysvaihe vasta nyt? Biletittekö ennen yhdessä? Kaipaakohan mies vain huomiotasi ja etsii sitä nyt muualta?

• ap...

Kiitos kaikille kannustavista kommenteista.

Me suunnittelemme siis häitä tässä samalla. Kaikki kyselevät, kuinka suunnitelmat etenevät ja yritän jotenkin luistaa pois näistä keskusteluista tai vaihtaa aihetta. Ennen kuin tulin raskaaksi kävimme yhdessä ulkona. Kumpikaan meistä ei ole koskaan sylkenyt kuppiin, mutta minulle on aina ollut selvää, että se loppuu siinä vaiheessa kun lapsia tulee. Isäni on alkoholisti, enkä halua sitä omalle lapselleni. Mieheni tietää tämän hyvin. Meillä on ollut asiasta keskusteluja jo ennen kuin aloin odottaa, mutta ilmeisesti kaikki on mennyt kuuroille korville. Mies on aina ollut kova menemään, en sitä kiellä, mutta omasta mielestäni se ei vain sovi enää perhe-elämään. Ja kun hän sanoo olevansa yhtä onnellinen lapsesta kuin minä!

Olen aina pitänyt hölmönä ajatusta, että antaa toiselle uhkavaatimuksen: valitse tätä tai valitse tätä. Olen nyt itse syyllistynyt tähän sanoessani miehelle, että joko hän valitsee vaimon ja lapsen tai alkoholin ja kaverit. Mutta hän ei halua luopua kummastakaan. Hän ei ymmärrä, kuinka paljon kärsin tästä. En edes tiedä haluanko hänen luopuvan alkoholista, koska sen jälkeen hän voisi aina syyttää minua siitä, että olen pilannut häneltä kaiken hauskanpidon.

• Mietteitä

Onko miehen juominen lisääntynyt aiemmasta? Ja häiritsikö juominen aiemmin sinua ja häiritsisikö, jos et oli raskaana? Lapsi ei ole vielä syntynyt, joten mies kai voi juoda kuten ennenkin vaikka sinä et voi juoda? Mies voi hyvin vähentää juomista, kun lapsi syntyy tai sitten ei. Sitä ei voi varmaksi etukäteen tietää. Ja juomista olisi hyvä vähentää jos raskauden loppuvaiheessa, jos aikoo mukaan synnytykseen...

Miten muotoilit asian, pitääkö miehen kokonaan jättää kaverit ja alkoholi? Miksi lapsiperheen vanhemmilla ei saisi olla kavereita? Ja alkoholiakin voi ottaa kohtuudella? Jos joskus ottaa enemmän lapsen voi laittaa hoitoon. Ehkä olet liian jyrkkä? 3-4 krt viikossa ryyppääminen ja änkyräkännit kyllä on jo liikaa ja voi mennä jo alkoholismin puolelle?

• ap...

Mainitaan vielä sen verran, että tällä viikolla mies on juonut jo kolmena iltana, kahtena änkyräkännit... Tänään avasi oluen, mutta kysyin, että onko pakko. Neljäs ilta jo, enkä jaksaisi taas mennä nukkumaan haisevan ukon viereen. Mies heitti oluet keittiön seinään ja sanoi, ettei jaksa tätä nalkutusta enää... Sanoin jälleen, että tehdään asialle sitten jotain, koska me halutaan ilmeisesti aivan eri asioita. Mies käveli ovet paukkuen pois huoneesta, eikä suostunut keskustelemaan asiasta.

Huomaan, että vauva vilkastuu mahassa aina kun alan stressaamaan. Pelottaa, että vauvalle sattuu jotain. Nyt en saa unta.

• Nyt kun olet

antanut tuon ukaasin "valitsee vaimon ja lapsen tai alkoholin ja kaverit" niin pidä siitä kiinni! Tänään sanot päivämäärän, jolloin muutat pois jos miehesi ei sinua ja vauvaa valitse.
        Äläkä tule takaisin jollei mies tosiaan suostu ehtoihisi, koska ehtosi ovat täysin realistiset. Jos palaat ryyppäävän miehen luokse niin se on selvä viesti hänelle, että et ole tosissasi vaatimustesi kanssa.
        Itsekin eronneena, kahden lapsen yh:na ja myöhemmin uusioperheenä eläneenä tiedän, että lasten etu kannattaa laittaa aikuisten edelle.
        Laita vauva ja itsesi nyt ykköseksi! Tsemppiä!!

• Paljon myötätuntoa

Ap, suuri myötätuntoni sinulle! Noin paljon juominen viittaa ikävä kyllä jo alkavaan alkoholismiin. Aiheesta ei opi netissä, sun pitää hommata tietoa, vaikka täältä:
      http://www.al-anon.fi/

Sen sisäistäminen, että et voi omalla toiminnallasi, omilla sanoillasi tai mitenkään vakuttaa etkä muuttaa miehen käytöstä vie aikansa. Hän muuttuu vain omasta tahdostaan tai ei ollenkaan, ja tällä hetkellä hänellä ei ole tahtoa muuttaa käytöstään eikä juomistaan, joten kotitilanne ei tule parantumaan, se tulee pahentumaan.

Kun ymmärrät, että mies ei muutu, ymmärrät myös, että oma tehtäväsi on nyt pitää huolta itsestäsi ja vauvan tarpeista. Mies-pikkupojan pitäminen rinnalla toisena lapsena, kun on tärkeämpi hoidettava eli vauva ei kannata. Vauvan tärkeimmät ensivuodet tulet pilaamaan, jos omat voimavarasi ovat suunnatut pikkupojan kanssa riitelyyn, ikävimmillään tuleva lapsesi sairastuu psyykkisesti jos miehen käytös pahenee, kuten olettaa voi.

Suosittelen että ajat miehen ulkoruokintaan miettimään itse mitä hän elämältään haluaa. Ja keskityt tulevaan äitiytesi hoitamiseen. Tämä päätös on kova ja vaikea tehdä, ymmärrän sen, ja siinä pysyminen on vielä vaikeampaa. Voit hakea apua ammatti-ihmisiltä, mm. neuvola neuvonee tilanteessasi. Ajan mittaan tulet näkemään, onko miehen , pitkä suunta ja tie.

• *perusturvallisuus*

Ajattele sitä, että lapsesi pelkää ja kokee turvattomuutta tuollaisessa ilmapiirissä. Vauva tarvitsee nyt vain sinua ja sinun olisi paras tarvita vain sitä. Ei pidä olla niin paikoilleen juuttunut, että koko lapsen tuleva elämä siitä kärsii.

Tuossa on sekin riski, että joudutte lastensuojelun kanssa tekemisiin.

• Taustalla muuta?

Voisko olla kyseessä että mies juhlii nyt urakalla kun vielä voi? Miehille joskus iskee pieni paniikki siitä kuinka elämä muuttuu lapsen synnyttyä. Siis osaako hoitaa, pärjätäänkö rahallisesti, jne..jne. Voi siis myös olla että miehesi hukuttaa näitä ajatuksiaan alkoholiin. Mies ei ehkä saa sulle avatuksi suutaan ja kavereiden kanssa sitten haluaa keskittyä puimaan muita asioita. Kyseessä voi myös olla lievä masennus tästä muuttuvasta elämäntilanteesta johtuen, jota mies lääkitsee nyt väärin. Jos kaverit&rellestäminen olisi ykkös prioriteetti, niin silloinhan miehen luulisi olevan suostuvainen eroamaan. Olisi hyvä jos saisit miehen puhumaan tuntemuksistaan, mistä tämä läträäminen johtuu ja aikooko hän jatkaa samalla linjalla lapsen synnyttyä.

• dfghjkloiuy

Meidät haki synnäriltä viinalta haisten ja juhlat jatkui... mutta kaikista ihanista lupauksista yhteisestä elämästä huolimatta... tajusin muutaman vuoden jälkeen erota.

• päätä nyt heti

En eronnut raskausaikana; mutta ero tuli meille lapsen ollessa tasan 1v. Ja nyt kun mietin asioita, niin olisi ollut niin paljon parempi, jos olisi eronnut jo ennen lapsen syntymää. Kaikki eroon liittyvät asiat, muutto, omaisuuden jako jne.. Ja vielä öisin paljon valvottavan lapsen hoito yhtäaikaa oli aika hel...ttiä.

• yksi juopon ex

Saman koin minäkin ja varmasti moni muukin on kokenut. Mieti jaksatko lopun elämää lasta ja aikuista lasta joka juo? Itse jätin tuurijuopon miehen koska olisin hajonnut jos olisin jatkanut. Usein juomiseen liittyy myös pettäminen vaikka sitä ei haluaisi uskoa.

Todella rankkaa oli vielä pitkään eron jälkeenkin jäädä yksin lapsen kanssa. Mies otti uuden naisen joka juo yhtä paljon kuin hänkin. Ja yhdessä minua haukkuivat.

Itsekin lopulta löysin uuden miehen joka ei juo tai käy baareissa. Ja häntä myös rakastan paljon. Elämä on helpompaa vaikka uusioperheen ongelmat onkin. Mutta niistä kyllä selviää.

Mutta juoppo ex todella satutti pahasti ja ero oli viiltävä. Toisaalta jos olisin yhä hänen kanssaan niin olisinko edes hengissä tai lapsi varsinkaan.

Aina hän lupasi lopettaa kun uhkasin jättää mutta selvien kausien jälkeen hän joi aina entistä enemmän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      234
      6162
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      49
      2735
    3. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      52
      2440
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2262
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1789
    6. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1424
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      164
      1420
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1321
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1301
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1007
    Aihe