Onko 22- vuotias liian vanha ammattikouluun nuorten linjalle?

jos9

Olen 22 v ja ehkä muuttamassa kuopioon jos vaan minut hyväksytään sinne kouluun. Aloille joille hain ei ollut aikuiskoulutusta tarjolla joten hain yhteishaun kautta nuorten linjalle, ja haluaisinkin kysyä kokemuksia siitä että onko opiskelu nuorten kanssa hankalaa? Mahtaako koulussa olla muita minun ikäisiäni vai olenkohan ainut "vanhus" heidän joukossaan. Hieman jännittää lähteä kouluun jossa ei tunne ketään ja miettii saakohan sieltä edes kavereita jos kaikki on todella nuoria. Kiitos jo etukäteen jos joku kehtaa kertoa kokemuksistaan :)

19

2758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 741

itse menin 21, joten kaikki hyvin =) - itse kyllä olin yo linjalla, jossa ikäraja yli 18

• 9+6

Itse kun aloitin lähihoitajien yo-linjalla olin 24v miehenä tyttöjen joukossa joten ei tuo sinun tilanteesi vielä mitään ole tähän verrattuna, 26v kun valmistuin..
      Oli se vähän noloa ainakin paperilla kun toiset on jotain 90-92 syntyneitä ja itse 86, mutta valmistuttua tuli. Oli siellä reilusti vanhempiakin muutama.

• jos9

Itselläni on yksi ammatti jo pohjalla, joten en ole varma että kuulunko ns. yo-linjalle? Saako koulun käytyä siinä tapauksessa jopa 2 vuodessa? Kiitos vastauksista, en onneksi ole ainut joka on tässä tilanteessa ollut :)

• jepajee20

YO- linjalle saa mennä jos on takanan joko yo-tutkinto, lukion päättötodistus tai muu toisen asteen tutkinto! Ja kouluhan kestää 2v. Pelkkiä ammattiaineita

Nimim. 21-vuotiaana yo-luokalle ja takana ravintolakokin paprut :)

• jos9

Olisipa mukava päästä kouluun jos noinkin nopeesti sais sit koulun käytyy :) vaikka ei itse vielä ihan ikäloppu olekkaan niin ei jaksais ihan kolmee vuotta istuu koulun penkillä :D

• 7+10

Minä olen 35 ja hain nuorten linjalle. On yo paperit ja ammattitutkinto takana, mutta kun ei ollut valittavana muuta. Omat lapset on lähellä ehkä tulevien kurssikaverien ikää :-D

• amiissi

meidän luokalla oli muutama juuri yläasteelta valmistunut, läjäpäin parikymppisiä, yksi 30v ja yksi melkein 40v.

ylioppilas- ja peruskoulu pohjaiset olivat samoilla tunneilla, eikä sitä ikäeroa edes huomannut kun kaikki oli kumminkin kiinnostuneita samasta alasta ja opiskeli samoja juttuja.

Lukiossa kaikki ovat saman ikäisiä, mutta amiksissa löytyy kyl vanhempaakin väkeä ihan kivasti. Ainakin jollain aloilla :)

• Mummeli???

Voi apua, itse hain nuorten haussa 36-vuotiaana, enkä ajatellut olla liian vanha. Kyllä satavuotiaatkin vielä oppivat uusia asioita. Uskon kyllä tulevani toimeen nuorison kanssa, mutta välttämättä mitään sydänystäviä ei löydy. Tosin koskaan ei voi tietää :)

Onnea kaikille hakijoille tasapuolisesti, iästä huolimatta!

• min20

Itsellä tilanne oli hieman eri, eli hain yo-pohjaiseen koulutukseen sos.ja terv. alalle. Pääsin kouluun ja ryhmässämme keski-ikä huitelee jotain 20v:tä. itse olen siis 22 vuotias ja olen aina ollut todella rauhallinen, eli nuo ryhmämme 19- vuotta täyttävät ovat mielestäni ihan lapsosia, vaikka itse olenkin vain 3 vuotta heitä vanhempi.

• noproblem2

juu ei mitää hätää meijän luokalla on 22 vuotias ja 24 vuotias ja ei kukaan huomaa mitään eroa

• ToinenJalkaHaudassa

Jotenkin huvittavia nämä aloitukset tyyliin "Apua, olen parikymppinen, olenko liian vanha?!". Nyt järki käteen, kyllä ihmiset nykypäivänä vaihtavat ammattia vielä 5-kymppisinäkin.

Nuorten linjat ovat niille, jotka haluavat opiskella tutkinnon perinteisenä päiväopiskeluna. Aikuislinjoilla opiskelu on yleensä monimuoto-opiskelua eli etäopiskelua ja joitakin lähiopetuspäiviä ( tai -iltoja). Itse olen valinnut nuorten linjan, koska pidän sitä parempana tapana oppia. Kukin tyylillään.

• fwfw

Olen nyt 21 v ja tarkotus olis mennä amikseen kun vaan pääsee. Tälläkertaa ei varmaan tainnu onnistua mut ens kerralla sitte eli 22 vuotiaana. Täytyy vaan touhuta töitä tai vastaavaa. Pikkusen masentaa kyllä, kun muut saman ikäiset on päässyt jo amiksesta. Mutta kyllä tää tästä.

• Saesaesae

Itse sain juuri opiskelupaikan nuorten puolelta ja ikää tulee mittariin 24v viikko ennen koulun alkua :) saas nähdä kuinka lähtee sujumaan 16 kesäisten kurssikavereiden kanssa :)

• huonot kokemukset

kun oikein paska tuuri sattuu niin "kurssikaverit" on mylvivä sonnilauma, puolet ajasta ei ymmärretä yhtään mitään eikä yksinkertaisetkaan asiat mene perille ja toinen puoli ajasta sitten odotetaan taukoa.

siis suoraan sanottuna itseä otti kupoliin mennä sinne kouluun ja katsella sitä kun samoja asioita jauhetaan päivästä ja viikosta toiseen, ne ei mene perille ja opiskelu ei tunnu etenevän yhtään.

• ikä on vain numero

Jaa.... Mullahan sama tilanne, kokonaan uusi paikkakunta ja 22 vuotiaana niitten 16 vuotiaiden kanssa samalle luokalle. En oo kyllä ajatellu että olis aihetta huolestua :D mä tuun toimeen kaiken ikästen kanssa... veli on just sen 16 ja sisko 20 viikon päästä, niitten kavereistakin löytyy mun hyviä ystäviä. Tosin veljen 2 miespuolista kaveria on mulle enemmänkin kuin pikkuveljiä, koska n.10 vuotta ollut sen ystävänä. Joten jos ei muu auta niin otat sen isosiskon roolin, älä käy kumminkaan ylimieliseksi ja hoe "kun olin teidän ikänen..." koska 16 ja 22 ei ole niin iso ero :DDDDD

• bloodinhandscarmaged

mäki 22v ja veän turpaa niitä muita jos ongelmii tulee ei siinä mitää.. hyvät koulun alut sinne. kun on näyttäny mistä on tehty nii ei tarvii kuunnella räkänokkien uhoa

• Hui!!

Ite oon toistaseks 25v ja täytän just koulun alkamisen jälkeen 26. Nuorten linjalle, pk-pohjaselle menen, joten koulukamut saattaa hyvinkin olla suurin osa just peruskoulustaa päässeitä. Voin sanoa, että kyllä mua jännittää.. Pelottaa että jää ihan ulkopuoliseks tai ettei löydy ketään kelle höpötellä tauoilla.

Itsestähän se suurimmaks osaks on kiinni miten saa kavereita tai miten tulee toimeen. Täytyy silti sanoa, että toivon todella, että siellä olisi edes pari omankin ikäistä..

• minä myös

Minä aloitan koulun elokuussa ja olen 28 vuotias. Ryhmässä n. 25 opiskelijaa, 3 yo pohjalta ja loput peruskoulupohjalta. Tuskinpa sieltä mitään ylimpiä ystäviä löytyy :D Mutta kahdessa vuodessa saan toisen ammatin ja siksijän siellä päivät vietän. Meneehän ne tauot yksinäänkin ;)

• dsihgisdhiso

Itse olen 33v ja lähden nuorison joukkoon opiskelemaan! Kyllä se siitä.. en mä oo koulukavereiden takia koulussa vaan itseäni varten, oppimassa ja hakemassa ammatillista koulutusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe